Sprawa C-128/20: Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 14 lipca 2022 r. - GSMB Invest GmbH & Co. KG v. Auto Krainer GesmbH

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2022.340.6

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 września 2022 r.

Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 14 lipca 2022 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landesgericht Klagenfurt - Austria) - GSMB Invest GmbH & Co. KG/Auto Krainer GesmbH
(Sprawa C-128/20) 1

[Odesłanie prejudycjalne - Zbliżanie ustawodawstw - Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 - Homologacja pojazdów silnikowych - Artykuł 3 pkt 10 - Artykuł 5 ust. 1 i 2 - Urządzenie ograniczające skuteczność działania - Pojazdy silnikowe - Silnik wysokoprężny - Emisje zanieczyszczeń - Układ kontroli emisji zanieczyszczeń - Oprogramowanie zintegrowane ze sterownikiem silnika - Zawór recyrkulacji spalin (zawór EGR) - Zmniejszenie emisji tlenków azotu (NOx) ograniczone przez "okno termiczne" - Zakaz stosowania urządzeń ograniczających skuteczność działania układów kontroli emisji zanieczyszczeń - Artykuł 5 ust. 2 lit. c) - Wyjątek od tego zakazu]

Język postępowania: niemiecki

(2022/C 340/06)

(Dz.U.UE C z dnia 5 września 2022 r.)

Sąd odsyłający

Landesgericht Klagenfurt

Strony w postępowaniu głównym

Strona powodowa: GSMB Invest GmbH & Co. KG

Strona pozwana: Auto Krainer GesmbH

Sentencja

1) Artykuł 3 pkt 10 rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w związku z art. 5 ust. 1 tego rozporządzenia należy interpretować w ten sposób, że urządzenie, które gwarantuje przestrzeganie dopuszczalnych wartości emisji przewidzianych w tym rozporządzeniu tylko wtedy, gdy temperatura zewnętrzna wynosi od 15 do 33 stopni Celsjusza a wysokość, na jakiej pojazd się porusza, jest mniejsza niż 1 000 metrów nad poziomem morza, stanowi "urządzenie ograniczające skuteczność działania" w rozumieniu tego art. 3 pkt 10.

2) Artykuł 5 ust. 2 lit. a) rozporządzenia nr 715/2007 należy interpretować w ten sposób, że urządzenie ograniczające skuteczność działania, które gwarantuje przestrzeganie dopuszczalnych wartości emisji przewidzianych w tym rozporządzeniu wyłącznie wtedy, gdy zewnętrzna temperatura wynosi od 15 do 33 stopni Celsjusza a wysokość, na jakiej pojazd się porusza, jest mniejsza niż 1 000 metrów nad poziomem morza, nie może być objęte przewidzianym w tym przepisie wyjątkiem od zakazu użytkowania takich urządzeń z tego tylko powodu, że takie urządzenie przyczynia się do ochrony części, takich jak zawór recyrkulacji spalin, chłodnica EGR i filtr cząstek stałych, chyba że zostanie wykazane, iż wspomniane urządzenie odpowiada ściśle potrzebie uniknięcia bezpośredniego ryzyka uszkodzenia lub awarii [wypadku] w silniku spowodowanego nieprawidłowym działaniem jednej z tych części, na tyle poważnego, że wywołuje konkretne niebezpieczeństwo podczas prowadzenia pojazdu wyposażonego w to samo urządzenie. W każdym razie nie może wchodzić w zakres wyjątku przewidzianego w art. 5 ust. 2 lit. a) rozporządzenia nr 715/2007 urządzenie ograniczające skuteczność działania, które w normalnych warunkach ruchu powinno funkcjonować przez większą część roku w celu ochrony silnika przed uszkodzeniem lub awarią oraz w celu zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu.

1 Dz.U. C 271 z 17.8.2020.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.