Rozporządzenie 16/2003 ustanawiające specjalne szczegółowe zasady dla wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1164/94 w zakresie kwalifikowania wydatków w kontekście środków częściowo finansowanych przez Fundusz Spójności
Dz.U.UE.L.2003.2.7
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 16/2003
z dnia 6 stycznia 2003 r.
ustanawiające specjalne szczegółowe zasady dla wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1164/94 w zakresie kwalifikowania wydatków w kontekście środków częściowo finansowanych przez Fundusz Spójności
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1164/94 z dnia 16 maja 1994 r. ustanawiające Fundusz Spójności(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1265/1999(2), w szczególności jego załącznik II art. D ust. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1164/94, Fundusz Spójności może częściowo dofinansować projekty, badania wstępne i środki wsparcia technicznego. Powinny zatem zostać określone warunki, pod jakimi niniejsze środki są dopuszczalne i zostaną wdrożone.
(2) Dotychczas zasady kwalifikacji były ustalane jako znormalizowany tekst w załączniku IV do decyzji o przyznawaniu pomocy.
(3) W celu zapewnienia, że środki częściowo finansowane przez Fundusz Spójności traktowane są w sposób jednolity, należy ustanowić wspólne zasady kwalifikacji odpowiednich wydatków. Zasady te muszą określać okres kwalifikacji i różne kategorie kwalifikowanych wydatków.
(4) Rozporządzenie (WE) nr 1164/94 określa, że Komisja może zatwierdzać proponowane projekty tylko, gdy spełniają one kryteria gwarantujące ich wysoką jakość i zgodność z polityką Wspólnoty, w szczególności z zasadami udzielania zamówień publicznych i zasadami konkurencji.
(5) Zasady określone poniżej zastąpią te z załącznika IV do decyzji Komisji o przyznawaniu pomocy z Funduszu Spójności dla nowych projektów zatwierdzonych przez decyzję Komisji, po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ 1
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
Zakres
Niniejsze rozporządzenie ustanawia wspólne zasady określania kwalifikacji wydatków zgodnie ze środkami przedstawionymi w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1164/94, które mogą być częściowo dofinansowane przez Fundusz Spójności.
Organ odpowiedzialny za wdrożenie
"Organem odpowiedzialnym za wdrożenie" określonym w art. 10 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1164/94 jest organ państwowy lub prywatny odpowiedzialny za organizację przetargów na projekt.
Organ ten jest wyznaczony w decyzji Komisji o przyznaniu pomocy z Funduszu Spójności (zwanej dalej "decyzją Komisji").
Jakiekolwiek zmiany w organie odpowiedzialnym za wdrożenie będą zatwierdzane przez Komisję.
"Wdrożenie projektu" i "okres wdrażania"
Przejrzystość i dowody dokumentacyjne
Wszystkie wydatki poniesione przez organ odpowiedzialny za wdrożenie muszą być oparte na prawnie wiążących umowach lub porozumieniach i/lub dokumentach.
Muszą zostać przedłożone odpowiednie dokumenty potwierdzające.
Posiadacze koncesji i zezwoleń na wdrożenie projektu, jak i organy odpowiedzialne za jego wdrożenie podlegają tym samym wymaganiom odnośnie do kontroli i nadzoru.
Wydatek faktycznie poniesiony
Wydatek musi wiązać się z opłatami potwierdzonymi przez Państwo Członkowskie i faktycznie przez nie lub w jego imieniu dokonywanymi albo, w przypadku koncesji, przez posiadacza koncesji, któremu organ odpowiedzialny za wdrożenie zlecił wdrożenie projektu i musi być poparty pokwitowanymi fakturami lub dokumentami księgowymi o równoważnej wartości dowodowej.
"Dokument księgowy o równoważnej wartości dowodowej" oznacza jakikolwiek dokument przedstawiony przez organ odpowiedzialny za wdrożenie, dla udowodnienia, że zapis księgowy podaje prawdziwy i rzetelny obraz transakcji faktycznie zawartych, zgodnie ze standardową praktyką księgowości.
Zakończone projekty
Wniosek o udzielenie pomocy w odniesieniu do projektu materialnie zakończonego w czasie złożenia wniosku, nie kwalifikuje się do pomocy.
Wstępne ograniczenia czasowe kwalifikacji do pomocy
Wniosek jest uważany za kompletny, gdy zawiera informacje wymagane w art. 10 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1164/94.
Początek okresu kwalifikacji wydatku związanego z nowymi dodatkowymi lub rozszerzonymi składnikami fizycznymi zostanie określony w decyzji Komisji zatwierdzającej modyfikacje.
Wydatek poniesiony przed tą datą nie kwalifikuje się do pomocy.
Koniec okresu kwalifikacji
Ostateczny termin kwalifikacji będzie związany z płatnościami dokonywanymi przez organ odpowiedzialny za wdrożenie.
Ostateczny termin kwalifikacji zostanie ustalony w decyzji Komisji.
ROZDZIAŁ 2
WYDATKI KWALIFIKUJĄCE SIĘ DO POMOCY
WYDATKI KWALIFIKUJĄCE SIĘ DO POMOCY
Kategorie wydatku kwalifikującego się do pomocy
Z zastrzeżeniem warunków określonych w działach 3 - 10, następujące kategorie kwalifikacji wydatków będą odpowiadać wydatkom związanym z:
a) planowaniem i projektowaniem;
b) zakupem terenu;
c) przygotowaniem lokalizacji;
d) budową;
e) wyposażeniem;
f) zarządzaniem projektem;
g) wydatkami na środki reklamy i informacji podjętymi na mocy decyzji Komisji 96/455/WE(4).
Inne kategorie wydatków
Inne kategorie wydatków mogą się kwalifikować do pomocy, jeśli zostaną określone w decyzji Komisji.
ROZDZIAŁ 3
PODATEK OD WARTOŚCI DODANEJ I INNE PODATKI I OPŁATY
PODATEK OD WARTOŚCI DODANEJ I INNE PODATKI I OPŁATY
Podatek od wartości dodanej
Inne podatki i opłaty
Inne opłaty, podatki lub obciążenia, w szczególności podatki bezpośrednie i składki na ubezpieczenie społeczne potrącane z pensji oraz wynagrodzeń, powstające z częściowego dofinansowania przez Wspólnotę stanowić będą wydatek kwalifikujący się do pomocy tylko wtedy, jeśli został autentycznie i ostatecznie poniesiony przez organ odpowiedzialny za wdrożenie.
ROZDZIAŁ 4
WYDATEK ZWIĄZANY Z PLANOWANIEM I PROJEKTOWANIEM ŚRODKÓW
WYDATEK ZWIĄZANY Z PLANOWANIEM I PROJEKTOWANIEM ŚRODKÓW
Kwalifikacja wydatku
Wydatki związane z planowaniem, ekspertyzą i projektowaniem kwalifikują się do pomocy pod warunkiem że wydatki te są bezpośrednio związane z jednym lub więcej projektami i wyraźnie zatwierdzone decyzją Komisji, poza przypadkami określonymi w art. 14, 15 i 34.
Zgodność kosztów
Jeżeli kilka projektów jest objętych pojedynczym kontraktem wykonania robót lub jeśli organ odpowiedzialny za wdrożenie prowadzi działalność na własny rachunek, koszty muszą być podzielone poprzez przejrzysty i oddzielny system rozliczania projektu, oparty na dokumentach księgowych albo dokumentach o równoważnej wartości dowodowej.
Wydatek poniesiony przez władze państwowe przy planowaniu i projektowaniu środków
Jeżeli pracownicy władz państwowych są włączeni w działania omawiane w art. 13, wydatki są uznawane przez Komisje za kwalifikujące się tylko w należycie uzasadnionych przypadkach, jeżeli spełnione są następujące wymagania:
a) pracownik musi tymczasowo zawiesić swoje ustawowe zatrudnienie we władzach państwowych i musi być zatrudniony formalną decyzją przez władze odpowiedzialne za podjęcie zadań omawianych w art. 13;
b) wydatki muszą być oparte na kontrakcie związanym z jednym lub wieloma wyspecyfikowanymi projektami; jeśli kontrakt wiąże się z kilkoma projektami, koszty muszą być przydzielone w przejrzysty sposób;
c) wydatki muszą być bezpośrednio związane z jednym lub wieloma poszczególnymi projektami;
d) kontrakt musi być ograniczony w czasie i nie może przekraczać limitu ustanowionego dla wdrożenia projektu;
e) zadania wdrażane na mocy tego kontraktu nie mogą obejmować ogólnych funkcji administracyjnych, jak wyszczególniono w art. 27 i 28.
ROZDZIAŁ 5
ZAKUP TERENU I PRAWA DOSTĘPU
ZAKUP TERENU I PRAWA DOSTĘPU
Zakup terenu nieprzeznaczonego pod zabudowę
Koszt zakupu terenu nieprzeznaczonego pod zabudowę kwalifikuje się tylko wtedy, jeśli są spełnione następujące wymagania:
a) zakup terenu musi być niezbędny do wdrożenia projektu;
b) zakup terenu nie przekracza 10 % wydatków przyznanych projektowi, z wyjątkiem przypadków należycie uzasadnionych przez organ odpowiedzialny za wdrożenie;
c) uzyskano świadectwo od niezależnego wykwalifikowanego rzeczoznawcy lub odpowiednio upoważnionego urzędu potwierdzające, że cena zakupu nie przekracza wartości rynkowej;
d) zakup terenu musi być zatwierdzony decyzją Komisji;
e) zapewni się zgodność z przepisami prawa krajowego ustanowionymi dla zapobieżenia spekulacji.
Wydatek na zakup terenu, który po zakończeniu projektu pozostanie użytkowany w leśnictwie lub rolnictwie, nie może się kwalifikować do pomocy, z wyjątkiem, gdy określono to w inny sposób w decyzji Komisji.
Zakup terenu posiadającego możliwość zagospodarowania
Zakup terenu posiadającego możliwość zagospodarowania kwalifikuje się, jeśli jest to szczegółowo uzasadnione i zatwierdzone decyzją Komisji.
Zakup terenu stanowiącego własność państwową lub własność organu odpowiedzialnego za wdrożenie
Nie kwalifikuje się do pomocy zakup terenu będącego już własnością organu odpowiedzialnego za wdrożenie, ani zakup terenu stanowiącego własność państwową.
Wykup przymusowy
W przypadkach wykupu przymusowego stosuje się art. 16, 17 i 18. Określone opłaty związane z wykonaniem przymusowego wykupu terenu, takie jak wycena eksperta, pomoc prawna i tymczasowa umowa dzierżawy terenu omawianego kwalifikują się do pomocy.
Prawa dostępu
Wydatki na prawa dostępu do miejsca projektu podczas wdrażania kwalifikują się do pomocy, jeśli są niezbędne do wdrożenia projektu i wyraźnie zatwierdzone decyzją Komisji o przyznaniu pomocy.
Może to obejmować kompensatę za stracone zbiory i naprawę szkód.
ROZDZIAŁ 6
ZAKUP BUDYNKÓW, PRZYGOTOWANIE MIEJSCA I BUDOWA
ZAKUP BUDYNKÓW, PRZYGOTOWANIE MIEJSCA I BUDOWA
Zakup nieruchomości
Przygotowanie miejsca i budowa
a) koszty siły roboczej (płace i wynagrodzenia brutto);
b) obciążenia za użycie trwałego wyposażenia w trakcie budowy;
c) koszty produktów użytych do wdrożenia projektu;
d) koszty administracyjne i inne, jeśli są szczegółowo uzasadnione; muszą być podzielone rzetelnie, zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami księgowości.
ROZDZIAŁ 7
ZAKUP, DZIERŻAWA WYPOSAŻENIA I AKTYWA NIEMATERIALNE
ZAKUP, DZIERŻAWA WYPOSAŻENIA I AKTYWA NIEMATERIALNE
Trwałe wyposażenie stanowiące część nakładów kapitałowych na środki
Zakup aktywów niematerialnych
Zakup i użycie aktywów niematerialnych, takich jak patenty kwalifikuje się do pomocy, jeśli są konieczne dla wdrożenia projektów.
Trwałe wyposażenie użyte dla wdrożenia środków
Trwałe wyposażenie użyte do celów administracyjnych związanych z wdrożeniem środków
ROZDZIAŁ 8
KOSZTY PONOSZONE W ZARZĄDZANIU, WDROŻENIU, MONITOROWANIU I KONTROLI ŚRODKÓW
KOSZTY PONOSZONE W ZARZĄDZANIU, WDROŻENIU, MONITOROWANIU I KONTROLI ŚRODKÓW
Wydatki ogólne i administracyjne
Wydatki ogólne i administracyjne organu odpowiedzialnego za wdrożenie środków nie kwalifikują się do pomocy.
Wydatki poniesione przez władze publiczne
Wydatki poniesione przez władze państwowe przy zarządzaniu, wdrażaniu, monitorowaniu i kontroli środka lub wszystkich środków, w szczególności wynagrodzenia mianowanych krajowych lub miejscowych urzędników nie kwalifikują się do pomocy.
Wydatki na podwykonanie środków
Jeśli środki są zlecone na podwykonawstwo, tylko należycie uzasadnione wydatki związane z finansowym i materialnym monitorowaniem, audytami i kontrolami na miejscu projektu kwalifikują się do pomocy.
W kontekście wdrożenia horyzontalnych obowiązków w zarządzaniu, wdrożeniu, monitorowaniu i kontroli, konieczne i należycie uzasadnione wydatki na podwykonawstwo kwalifikują się do pomocy, do granicy ustalonej w art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1164/94.
ROZDZIAŁ 9
WYDATKI FINANSOWE I INNE WYDATKI NA OBSŁUGĘ PRAWNĄ
WYDATKI FINANSOWE I INNE WYDATKI NA OBSŁUGĘ PRAWNĄ
Wydatki finansowe
Odsetki od długu, obciążenia operacji finansowych, koszty wymiany walut i inne czysto finansowe koszty nie kwalifikują się do pomocy.
Grzywny, kary finansowe i wydatki na sprawy sądowe
Bez uszczerbku dla art. 7 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1831/94(6), koszty sądowe, grzywny, kary finansowe i wydatki na sprawy sądowe nie kwalifikują się do pomocy.
Księgowość i opłaty audytowe
Księgowość i opłaty audytowe kwalifikują się do pomocy, jeśli są bezpośrednio związane z operacją, są konieczne dla jej przygotowania lub wdrożenia i wiążą się z administracyjnymi lub ustawowymi wymaganiami.
Szczególne techniki finansowania
Bez uszczerbku dla art. 29, koszt technik finansowania, które nie oznaczają natychmiastowego zakupu wyposażenia, takich jak dzierżawa, są uważane kwalifikujące się do pomocy, jeśli są uzasadnione i zatwierdzone decyzją Komisji, i pod warunkiem że przeniesienie własności na organ odpowiedzialny za wdrożenie ma miejsce przed spłatą salda zadłużenia.
Koszty doradztwa prawnego, opłaty notarialne oraz koszty specjalistycznych porad technicznych lub finansowych
Koszty doradztwa prawnego, opłaty notarialne oraz koszty specjalistycznych porad technicznych lub finansowych kwalifikują się do pomocy, jeśli związane są bezpośrednio z operacją i jeśli są konieczne dla jej przygotowania lub wdrożenia.
ROZDZIAŁ 10
INNE TYPY WYDATKÓW
INNE TYPY WYDATKÓW
Koszty operacyjne i koszty bieżące dofinansowywanych projektów
Środki reklamy i informacji
Wydatki na środki reklamy i informacji podjęte zgodnie z decyzją 96/455/WE kwalifikują się do pomocy.
Parkingi
Fundusz Spójności nie wnosi udziału do budowy zamkniętych lub otwartych parkingów samochodowych, chyba że są one niezbędne i wyraźnie zatwierdzone decyzją Komisji.
Zakup używanego wyposażenia
Koszt zakupu używanego wyposażenia kwalifikuje się do pomocy pod następującymi trzema warunkami, bez uszczerbku dla stosowania surowszych przepisów krajowych:
a) sprzedawca wyposażenia musi dostarczyć deklarację stwierdzającą jego pochodzenie, i potwierdzenie, że nigdy podczas ubiegłych siedmiu lat nie było nabyte z pomocą krajowych lub wspólnotowych dotacji;
b) cena wyposażenia nie może przekraczać jego wartości rynkowej i musi być niższa od kosztu podobnego, ale nowego wyposażenia;
c) wyposażenie posiada cechy wymagane dla działania i jest zgodne z obowiązującymi przepisami.
Prace podwykonawcze
Bez uszczerbku dla stosowania surowszych przepisów krajowych, wydatki odnoszące się do następujących prac podwykonawczych nie kwalifikują się do pomocy:
a) zlecanie podwykonawstwa, które powoduje wzrost kosztów wdrożenia projektu bez żadnej dodatkowej wymiernej korzyści;
b) umowy na prace podwykonawcze zawarte z pośrednikami, bądź konsultantami, dla których płatność jest określona jako odsetek całkowitego kosztu, chyba że taka opłata jest uzasadniona przez organ odpowiedzialny za wdrożenie, poprzez odniesienie do rzeczywistej wartości nakładów lub dostarczonych usług.
Wszyscy podwykonawcy muszą zobowiązać się do udostępnienia organom audytowym i kontrolnym wszystkich niezbędnych informacji dotyczących prowadzonych przez nich prac podwykonawczych.
ROZDZIAŁ 11
WYDATKI PONOSZONE W ZWIĄZKU Z KOMITETEM MONITORUJĄCYM, SPOTKANIAMI AD HOC, SKOMPUTERYZOWANYM ZARZĄDZANIEM I SYSTEMAMI MONITORINGU
WYDATKI PONOSZONE W ZWIĄZKU Z KOMITETEM MONITORUJĄCYM, SPOTKANIAMI AD HOC, SKOMPUTERYZOWANYM ZARZĄDZANIEM I SYSTEMAMI MONITORINGU
Organizacja spotkań Komitetu Monitorującego
a) usługi tłumaczeniowe;
b) wynajem pomieszczeń dla spotkań;
c) wypożyczenie sprzętu audiowizualnego i innego koniecznego wyposażenia elektronicznego;
d) dostarczenie dokumentacji i związanych urządzeń;
e) opłaty za udział dla ekspertów;
f) koszty podróży.
Spotkania na wniosek Komisji lub Komitetu Monitorującego
Dla organizacji spotkań ad hoc na żądanie Komisji lub Komitetu Monitorującego stosuje się art. 40.
Systemy komputerowe dla zarządzania i monitorowania
Koszty powodowane zakupem i instalacją skomputeryzowanych systemów zarządzania i monitorowania kwalifikują się do pomocy, do granic ustanowionych w decyzji Komisji.
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Musi być stosowane do nowych projektów zatwierdzonych decyzją Komisji na mocy art. 10 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1164/94 po jego wejściu w życie.
Sporządzono w Brukseli, dnia 6 stycznia 2003 r.
W imieniu Komisji | |
Michel BARNIER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 130 z 25.5.1994, str. 1.
(2) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 62.
(3) Dz.U. L 201 z 31.7.2002, str. 5.
(4) Dz.U. L 188 z 27.7.1996, str. 47.
(5) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1.
(6) Dz.U. L 191 z 27.7.1994, str. 9.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.