Zalecenie 59/05/COL w sprawie skoordynowanego programu inspekcji w zakresie żywienia zwierząt na 2005 r.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2006.137.19

Akt indywidualny
Wersja od: 25 maja 2006 r.

ZALECENIE URZĘDU NADZORU EFTA NR 59/05/COL
z dnia 5 kwietnia 2005 r.
w sprawie skoordynowanego programu inspekcji w zakresie żywienia zwierząt na 2005 r.

URZĄD NADZORU EFTA,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 109 i protokół 1,

uwzględniając Porozumienie pomiędzy Państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, w szczególności jego art. 5 ust. 2 lit. b) oraz protokół 1,

uwzględniając akt prawny określony w pkt 31a rozdziału II załącznika I do Porozumienia EOG (dyrektywa Rady 95/53/WE z dnia 25 października 1995 r. ustalająca zasady dotyczące organizacji urzędowych inspekcji w zakresie żywienia zwierząt(1)), zmieniony i dostosowany do Porozumienia EOG na mocy jego protokołu 1, w szczególności jego art. 23 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W 2004 r. Państwa EFTA określiły pewne kwestie, które powinny być objęte skoordynowanym programem inspekcji przeprowadzanym w 2005 r.

(2) Pomimo że akt prawny przywołany w pkt 33 rozdziału II załącznika I do Porozumienia EOG (dyrektywa 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych(2)) wraz ze zmianami wyznacza maksymalny poziom aflatoksyny B1 w paszach, to dla innych mikotoksyn, takich jak ochratoksyna A, zearalenon, deoksyniwalenol i fumonizyny nie istnieją przepisy EOG. Gromadzenie informacji w drodze wyrywkowego pobierania próbek na temat występowania wyżej wymienionych mikotoksyn mogłoby dostarczyć przydatnych danych służących ocenie sytuacji pod kątem dalszego rozwoju prawodawstwa. Ponadto niektóre materiały paszowe, takie jak zboża i nasiona oleiste, są szczególnie podatne na zarażenie mikotoksynami ze względu na warunki zbiorów, składowania i transportu. Ponieważ stężenie mikotoksyn każdego roku jest inne, wskazane jest zbieranie przez kolejne lata danych dotyczących wszystkich wymienionych mikotoksyn.

(3) Antybiotyki inne niż kokcydiostatyki i histomonostatyki mogą być wprowadzane do obrotu oraz stosowane jako dodatki paszowe tylko do dnia 31 grudnia 2005 r. Wcześniejsze kontrole na obecność antybiotyków i kokcydiostatyków w określonych paszach, w przypadku których niektóre z tych substancji są niedozwolone, wykazują, że ten rodzaj naruszenia przepisów nadal występuje. Częstotliwość takich wykryć oraz fakt, że kwestia ta jest bardzo delikatna, usprawiedliwiają prowadzenie dalszych kontroli. Istotne jest zagwarantowanie, że ograniczenia w stosowaniu materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego w paszach, jak określono w odpowiednim prawodawstwie EOG, są skutecznie stosowane.

(4) Udział Norwegii i Islandii w programach objętych zakresem załącznika II do niniejszego zalecenia, w którym jest mowa o środkach niedozwolonych jako dodatki do pasz, będzie podlegał ocenie z zachowaniem zwolnień przewidzianych w rozdziale II załącznika I do Porozumienia EOG oraz - w szczególności - w akcie prawnym przywołanym w pkt 1a rozdziału II załącznika I do Porozumienia EOG, tj. rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt.

(5) Udział Islandii w programach objętych zakresem załącznika III do niniejszego zalecenia, w którym jest mowa o ograniczeniach w produkcji i w stosowaniu materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego, będzie podlegał ocenie z zachowaniem zwolnień przewidzianych w rozdziale I załącznika I do Porozumienia EOG.

(6) Istotne jest zagwarantowanie, że poziomy elementów śladowych miedzi i cynku w mieszkankach paszowych dla świń nie przekraczają maksymalnej zawartości określonej w akcie prawnym przywołanym w pkt 1zq rozdziału II załącznika I do Porozumienia EOG (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1334/2003 z dnia 25 lipca 2003 r. zmieniające warunki zezwolenia na kilka dodatków paszowych, należących do grupy pierwiastków śladowych(3)) ze zmianami. Udział Norwegii w programach objętych zakresem załącznika IV będzie podlegał ocenie z zachowaniem zwolnień przewidzianych w rozdziale II załącznika I do Porozumienia EOG.

(7) Środki przewidziane w niniejszym zaleceniu są zgodne z opinią Komitetu ds. produktów roślinnych i pasz przy Urzędzie Nadzoru EFTA,

ZALECA, CO NASTĘPUJE:

1) Zaleca się Państwom EFTA przeprowadzenie w 2005 r. skoordynowanego programu inspekcji w celu kontroli:

a) stężenia niektórych mikotoksyn (aflatoksyny B1, ochratoksyny A, zearalenonu, deoksyniwalenolu i fumonizyn) w paszach, podając metody analiz. Metoda pobierania próbek powinna obejmować zarówno wyrywkowe, jak i celowe próbkowanie. W przypadku celowego pobierania próbek muszą one zawierać materiały paszowe, co do których istnieje podejrzenie, że zawierają podwyższone stężenie mikotoksyn, np. ziarna zbóż, nasiona oleiste, owoce oleiste, ich produkty i produkty uboczne oraz materiały paszowe składowane przez długi okres lub przewożone transportem morskim na dużych odległościach. W przypadku aflatoksyny B1 szczególną uwagę należy zwrócić także na mieszanki paszowe dla zwierząt mlecznych innych niż bydło mleczne. Wyniki kontroli powinny być zgłaszane przy użyciu wzoru określonego w załączniku I;

b) antybiotyków, kokcydiostatyków i/lub histomonostatyków, dozwolonych lub niedozwolonych jako dodatki do pasz dla określonych gatunków i kategorii zwierząt, występujących często w nieleczniczych premiksach i mieszankach paszowych, w których takie środki farmaceutyczne są niedozwolone; kontrole powinny skupiać się na środkach farmaceutycznych w premiksach i mieszankach paszowych, tam gdzie właściwy organ uzna wykrycie nieprawidłowości za wysoce prawdopodobne. Wyniki kontroli powinny być zgłaszane przy użyciu wzoru określonego w załączniku II;

c) przestrzegania ograniczeń w produkcji i stosowaniu materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego zgodnie z załącznikiem III;

d) poziomów miedzi i cynku w mieszankach paszowych dla świń zgodnie z załącznikiem IV.

2) Państwom EFTA zaleca się, aby załączyły wyniki skoordynowanego programu inspekcji, o którym mowa w ust. 1, do oddzielnego rozdziału w corocznym sprawozdaniu z przeprowadzonych inspekcji, sporządzonym według najnowszej wersji ujednoliconego wzoru składania sprawozdań, który zgodnie z art. 22 ust. 2 aktu prawnego przywołanego w pkt 31a rozdziału II załącznika I do Porozumienia EOG (dyrektywa Rady 95/53/WE z dnia 25 października 1995 r. ustalająca zasady dotyczące organizacji urzędowych inspekcji w zakresie żywienia zwierząt) należy przedłożyć Urzędowi Nadzoru EFTA najpóźniej do dnia 1 kwietnia 2006 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 kwietnia 2005 r.

W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA
Niels FENGERBernd HAMMERMANN
DyrektorCzłonek Kolegium

______

(1) Dz.U. L 265 z 8.11.1995, str. 17. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2001/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 234 z 1.9.2001, str. 55).

(2) Dz.U. L 140 z 30.5.2002, str. 10. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2003/100/WE (Dz.U. L 285 z 1.11.2003, str. 33).

(3) Dz.U. L 187 z 26.7.2003, str. 11.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Stężenie niektórych mikotoksyn (aflatoksyny B1, ochratoksyny A, zearalenonu, deoksyniwalenolu, fumonizyn) w paszach

Poszczególne wyniki wszystkich badanych próbek; wzór składania sprawozdań zgodnie z ust. 1 lit. a)
PaszePobieranie próbek (wyrywkowe lub celowe)Rodzaj i stężenie mikotoksyn (μg/kg w stosunku do pasz o wilgotności 12 %)
RodzajKraj pochodzeniaAflatoksyna B1Ochratoksyna AZearalenonDeoksyniwalenolFumonizyny(a)
(a) Stężenie fumonizyn dotyczy ogółu fumonizyn B1, B2 oraz B3.

Właściwy organ powinien podać również:

– działania podejmowane w razie przekroczenia maksymalnych poziomów dla aflatoksyny B1;

– zastosowane metody analizy;

– granice wykrywalności.

ZAŁĄCZNIK  II

Obecność niektórych środków farmaceutycznych niedozwolonych jako dodatki do pasz

Niektóre antybiotyki, kokcydiostatyki i inne środki farmaceutyczne mogą zgodnie z prawem występować jako dodatki w premiksach i mieszankach paszowych dla określonych gatunków i kategorii zwierząt, jeśli spełniają wymogi art. 10 aktu prawnego przywołanego w pkt 1a rozdziału II załącznika I do Porozumienia EOG (rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt(1)).

Obecność w paszach niedozwolonych środków farmaceutycznych stanowi naruszenie przepisów.

Środki farmaceutyczne, jakie należy poddać kontroli, powinny zostać wybrane z następującego zestawienia:

1) Środki farmaceutyczne dozwolone jako dodatki do pasz tylko dla niektórych gatunków lub kategorii zwierząt:

avilamycyna sól (sodowa) monenzyny

bacytracyna narazyna

diklazuril narazyna-nikarbazyna

flawofosfolipol chlorowodorek robenidyny

wodorobromek halofuginonu sól (sodowa) salinomycyny

sól (sodowa) lasalocidu A sól (sodowa) semduramycyny

maduramycyna amonu alfa

2) Środki farmaceutyczne, które przestają być dozwolone jako dodatki do pasz:

amprolium nikarbazyn(a)

amprolium/etopabat nifursol

arprinocid olaquindoks

avoparcyna ronidazol

karbadoks spiramycyna

dimetridazol tetracykliny

dinitolmid fosforan tylozyny

ipronidazol virginiamycyna

metychlorpindol cynk-bacytracyna

metychlorpindol/metylobenzokwat inne substancje przeciwbakteryjne

3) Środki farmaceutyczne nigdy niedozwolone jako dodatki do pasz:

inne substancje

Poszczególne wyniki wszystkich niezgodnych z przepisami próbek; wzór składania sprawozdań zgodnie z ust. 1 lit. b

Rodzaj paszy (gatunki i kategorie zwierząt)Wykryta substancjaStwierdzony poziomPrzyczyna nieprawidłowości(a)Podjęte działanie
(a) Przyczyna wystąpienia niedozwolonej substancji w paszy, stwierdzona po

dochodzeniu przeprowadzonym przez właściwy organ.

Właściwy organ powinien podać również:

– całkowitą liczbę przebadanych próbek;

– nazwy substancji, które były przedmiotem dochodzenia;

– zastosowane metody analizy;

– granice wykrywalności.

______

(1) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, str. 29.

ZAŁĄCZNIK  III

Ograniczenia w produkcji i stosowaniu materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego

Bez uszczerbku dla art. 3-13 i 15 dyrektywy 95/53/WE Państwa EFTA powinny w 2005 r. przeprowadzić skoordynowany program inspekcji w celu ustalenia, czy przestrzegane są ograniczenia w produkcji i w stosowaniu materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego.

W szczególności w celu zapewnienia skutecznego stosowania zakazu żywienia niektórych zwierząt przetworzonym białkiem zwierzęcym, ustanowionego w załączniku IV aktu prawnego przywołanego w pkt 7.1.12 rozdziału I załącznika I do Porozumienia EOG (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii(1)), Państwa EFTA powinny wdrożyć specjalny program kontroli oparty na celowych kontrolach. Zgodnie z art. 4 dyrektywy 95/53/WE wymieniony program kontroli powinien opierać się na uwzględniającej ryzyko strategii obejmującej wszystkie etapy produkcji i wszystkie rodzaje miejsc, w których pasze są wytwarzane, przeładowywane i stosowane. Państwa EFTA powinny zwrócić szczególną uwagę na definicję kryteriów, które mogą być powiązane z ryzykiem. Wyważenie każdego kryterium powinno być proporcjonalne do ryzyka. Częstotliwość inspekcji oraz liczba próbek poddanych analizie w poszczególnych miejscach powinny odpowiadać globalnemu znaczeniu, jakie przypisuje się tym miejscom.

Przy sporządzaniu programu kontroli należy uwzględnić następujące indykatywne miejsca i kryteria:

MiejscaKryteriaWyważenie
Młyny paszowe- Młyny paszowe wytwarzające mieszankę paszową

dla przeżuwaczy i mieszankę paszową dla

zwierząt innych niż przeżuwacze zawierającą

w ramach wyjątkowych uregulowań przetworzone

proteiny zwierzęce

- Młyny paszowe ze stwierdzonym w przeszłości

naruszeniem lub z podejrzeniem o naruszenie

przepisów

- Młyny paszowe importujące dużą ilość pasz

o wysokiej zawartości protein, takich jak

mączka rybna, mączka sojowa, gluten skrobi

kukurydzianej i koncentraty białkowe

- Młyny paszowe wytwarzające dużo mieszanek

paszowych

- Ryzyko wzajemnych zakażeń wynikających z

wewnętrznych zasad działania (korzystanie z

silosów, nadzorowanie skutecznego podziału

linii produkcji, kontrola składników,

laboratoria zakładowe, procedury pobierania

próbek)

Punkty kontroli granicznej i inne punkty - Duża/mała ilość przywiezionych pasz
wprowadzenia na obszar Wspólnoty- Pasze o wysokiej zawartości białka
Gospodarstwa rolne- Mieszalniki użytkowane w jednym

gospodarstwie przy użyciu, w ramach

wyjątkowych uregulowań, przetworzonych

białek zwierzęcych

- Gospodarstwa rolne hodujące przeżuwacze

i inne gatunki (ryzyko krzyżowego żywienia)

- Gospodarstwa rolne sprzedające pasze luzem
Handlowcy- Magazyny i składy pośrednie dla pasz

o wysokiej zawartości białka

- Duża ilość pasz sprzedawanych luzem
- Handlowcy mieszankami paszowymi wytworzonymi

za granicą

Przenośne mieszalniki- Mieszalniki wytwarzające paszę dla

przeżuwaczy i dla zwierząt innych niż

przeżuwacze

- Mieszalniki ze stwierdzonym w przeszłości

naruszeniem lub z podejrzeniem o naruszenie

- Mieszalniki używające pasz o wysokiej

zawartości białka

- Mieszalniki wytwarzające dużo pasz
- Mieszalniki obsługujące dużą ilość

gospodarstw rolnych, w tym gospodarstwa

hodujące przeżuwacze

Środki transportu- Pojazdy służące do przewożenia

przetworzonych protein zwierzęcych oraz pasz

- Pojazdy ze stwierdzonym w przeszłości

naruszeniem lub z podejrzeniem o naruszenie

przepisów

Jako alternatywę do wyżej wymienionych indykatywnych miejsc i kryteriów Państwa EFTA mogą przekazać Urzędowi Nadzoru EFTA do dnia 31 marca 2005 r. własną ocenę ryzyka.

Pobieranie próbek powinno być celowe na partiach lub przypadkach, gdzie wystąpienie zakażenia krzyżowego niedozwolonymi przetworzonymi proteinami jest najbardziej prawdopodobne (np. pierwsza partia po transporcie pasz, które zawierały białko zwierzęce, a w badanej partii jest ono zabronione, jeśli wystąpiły techniczne problemy lub zmiany linii produkcji, zmiany w zbiornikach lub silosach do składowania materiałów luzem).

W 2005 r. Państwa EFTA powinny skoncentrować się na analizie miąższu buraka cukrowego oraz przywożonych materiałów paszowych.

Minimalna ilość inspekcji w ciągu roku w Państwie EFTA powinna wynosić 10 na 100.000 ton wytworzonej mieszanki paszowej. Minimalna ilość urzędowo pobranych próbek w ciągu roku w Państwie EFTA powinna wynosić 20 na 100 000 ton wytworzonej mieszanki paszowej. Do czasu zatwierdzenia alternatywnych metod, do mikroskopowej identyfikacji i oszacowania należy stosować metody określone w akcie prawnym przywołanym w pkt 31 i rozdziału II załącznika I do Porozumienia EOG (dyrektywa Komisji 2003/126/WE w sprawie analitycznej metody określania składników pochodzenia zwierzęcego do celów urzędowej kontroli pasz(2)). Każda obecność zabronionych składników pochodzenia zwierzęcego w paszach powinna być uważana za naruszenie zakazu paszowego.

Wyniki programów przeprowadzonych kontroli powinny być zgłoszone Urzędowi Nadzoru EFTA przy użyciu poniższych wzorów.

Zestawienie kontroli dotyczących przestrzegania ograniczeń w stosowaniu pasz pochodzenia zwierzęcego (żywienie zabronionymi przetworzonymi białkami zwierzęcymi)

A. Udokumentowane kontrole

EtapLiczba inspekcji obejmująca kontrole na obecność przetworzonych białek zwierzęcychLiczba naruszeń stwierdzonych na podstawie udokumentowanych kontroli itd. (oprócz badań laboratoryjnych)
Przywóz materiałów paszowych
Składowanie materiałów paszowych
Młyny paszowe
Mieszalniki użytkowane w jednym gospodarstwie/mieszalniki przenośne
Pośrednicy
Środki transportu
Gospodarstwa hodujące zwierzęta inne niż przeżuwacze
Gospodarstwa hodujące przeżuwacze
Inne: ..................

B. Pobieranie próbek i badanie materiałów paszowych i mieszanek paszowych w celu wykrycia przetworzonych białek zwierzęcych

MiejscaIlość urzędowo badanych próbek na Ilość próbek, w których wykryto brak zgodności
wykrycie przetworzonych białek zwierzęcychObecność przetworzonego białka zwierzęcego pochodzącego ze zwierząt lądowychObecność przetworzonego białka zwierzęcego pochodzącego z ryb
Materiały paszoweMieszanki paszoweMateriały paszoweMieszanki paszoweMateriały paszoweMieszanki paszowe
dla przeżuwaczydla zwierząt innych niż przeżuwaczedla przeżuwaczydla zwierząt innych niż przeżuwaczedla przeżuwaczydla zwierząt innych niż przeżuwacze
Przy wwozie
Młyny paszowe
Pośrednicy/składy
Środki transportu
Mieszalniki użytkowane w jednym gospodarstwie/mieszalniki przenośne
W gospodarstwie rolnym
Inne: ..............

C. Zestawienie zabronionych przetworzonych białek zwierzęcych, które wykryto w próbkach pasz przeznaczonych dla przeżuwaczy

Miesiąc pobrania próbkiRodzaj, stopień i pochodzenie skażeniaZastosowane sankcje (lub inne środki)
1
2
3
4
5
...

______

(1) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1993/2004 (Dz.U. L 344 z 20.11.2004, str. 12).

(2) Dz.U. L 339 z 24.12.2003, str. 78.

ZAŁĄCZNIK  IV

Poszczególne wyniki wszystkich pobranych próbek (zgodnych i niezgodnych z przepisami) dotyczących zawartości miedzi i cynku w mieszankach paszowych dla świń

Rodzaj mieszanki paszowej (rodzaj zwierząt)Element śladowy (miedź lub cynk)Wykryty poziom (mg/kg mieszanki paszowej pełnoporcjowej)Przyczyna przekroczenia maksymalnej dopuszczalnej zawartości(a)Podjęte działanie
(a) Jako wynik dochodzenia przeprowadzonego przez właściwy organ.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.