Skarga wniesiona w dniu 2 czerwca 2017 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Królestwu Norwegii (Sprawa E-4/17).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.271.7

Akt nienormatywny
Wersja od: 17 sierpnia 2017 r.

Skarga wniesiona w dniu 2 czerwca 2017 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Królestwu Norwegii
(Sprawa E-4/17)

(2017/C 271/06)

(Dz.U.UE C z dnia 17 sierpnia 2017 r.)

Skarga przeciwko Królestwu Norwegii została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 2 czerwca 2017 r. przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Carstena Zatschlera, Marię Moustakali, Øyvinda Bø oraz Marlene Lie Hakkebo, działających w charakterze pełnomocników Urzędu Nadzoru EFTA, 35 Rue Belliard, 1040 Bruksela, Belgia.

Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o:

1)
orzeczenie, że błędnie kwalifikując zamówienie publiczne oraz przeprowadzając procedurę przetargu publicznego na budowę i eksploatację podziemnego parkingu samochodowego pod rynkiem Torvet w mieście Kristiansand w sposób niezgodny z wymogami ustanowionymi na mocy przepisów EOG dotyczących zamówień publicznych, Królestwo Norwegii naruszyło zobowiązania aktu, o którym mowa w pkt 2 załącznika XVI do Porozumienia EOG, tj. dyrektywy 2004/18/WE z dnia 31 marca 2004 r. 1  w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi. Konkretnie Królestwo Norwegii:
(i)
w błędny sposób opisało przedmiot zamówienia publicznego, niestosując poprawnego lub kompletnego i wystarczająco precyzyjnego zestawu kodów CPV, co jest niezgodne z art. 58 ust. 2 dyrektywy oraz z art. 1 ust. 14 dyrektywy i aktem, o którym mowa w pkt 6a załącznika XVI do Porozumienia EOG (rozporządzenie (WE) nr 2195/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie Wspólnego Słownika Zamówień (CPV));
(ii)
nie opublikowało ogłoszenia o zamówieniu w całym EOG w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ani w bazie danych TED zgodnie z wymogami prawa określonymi w art. 58 dyrektywy;
(iii)
oraz nie poszanowało minimalnego terminu składania ofert w procedurze udzielania zamówień, przewidzianego w art. 59 dyrektywy;
2)
Królestwo Norwegii obciąża się kosztami postępowania.

Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:

-
W kwietniu 2015 r. gmina Kristiansand w południowej Norwegii ogłosiła przetarg na budowę i eksploatację dużego podziemnego parkingu samochodowego pod głównym rynkiem zwanym "Torvet" w mieście Kristiansand.
-
Urząd Nadzoru EFTA twierdzi, że przedmiotem przetargu nie było przyznanie koncesji na roboty budowlane. Zamiast tego projekt został błędnie opisany jako dotyczący wyłącznie zapewnienia "usług parkingowych", a procedura przetargowa nie była zgodna ze szczegółowymi zasadami określonymi w prawie EOG dotyczącym przetargów o przyznanie koncesji na roboty budowlane, tj. z dyrektywą 2004/18/WE w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi.
-
Urząd Nadzoru EFTA żąda stwierdzenia, że Norwegia: w błędny sposób opisała przedmiot zamówienia publicznego, niestosując poprawnego lub kompletnego i wystarczająco precyzyjnego zestawu kodów CPV; nie opublikowała ogłoszenia o zamówieniu w całym EOG w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ani w bazie danych TED; oraz nie poszanowała minimalnego terminu składania ofert w procedurze udzielania zamówień.
-
Odnośne zamówienie sformułowane zostało jako dotyczące "projektu, budowy, finansowania oraz eksploatacji podziemnego parkingu samochodowego". Ogłoszenie o przetargu zostało opublikowane w krajowej norweskiej bazie danych powiadomień o zamówieniach publicznych Doffin dnia 20 kwietnia 2015 r. przy użyciu kodu CPV właściwego dla "usług parkingowych".
-
Zgodnie z ogłoszeniem o zamówieniu wartość zamówienia została oszacowana na kwotę od 24 000 000 do 100 000 000 NOK.
-
W wyznaczonym terminie do dnia 15 maja 2015 r. wpłynęła tylko jedna oferta. Oferta został zmieniona w wyniku negocjacji, a zamówienie zostało ostatecznie udzielone dnia 24 czerwca 2015 r. i podpisane przez strony dnia 29 czerwca 2015 r.
1 Dz.U. L 134 z 30.4.2004, s. 114.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.