Skarga wniesiona w dniu 15 lipca 2012 r. przez DB Schenker przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA (Sprawa E-8/12).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.314.10

Akt nienormatywny
Wersja od: 18 października 2012 r.

Skarga wniesiona w dniu 15 lipca 2012 r. przez DB Schenker przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA

(Sprawa E-8/12)

(2012/C 314/09)

(Dz.U.UE C z dnia 18 października 2012 r.)

Skarga przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 15 lipca 2012 r. przez spółki Schenker North AB, Schenker Privpak AB oraz Schenker Privpak AS (zwane łącznie "DB Schenker"), reprezentowane przez Jona Midthjella, adwokata w Advokatfirmaet Midthjell AS, Grev Wedels plass 5, NO-0151 Oslo, Norwegia.

Skarżący występują do Trybunału EFTA o:

1)
stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji przekazanej skarżącym w dniu 18 maja 2012 r., w sprawie Urzędu Nadzoru EFTA nr 68736 (DB Schenker), w takim zakresie, w jakim odmawia ona dostępu do:
(i)
pełnej treści akt sprawy Urzędu Nadzoru EFTA nr 34250 (Norway Post/Privpak);
(ii)
pisma opatrzonego datą dnia 13 lipca 2010 r. lub otrzymanego w tym dniu od Norway Post;
(iii)
protokołów posiedzeń pozwanego podmiotu, w tym jego prezesa, i Norway Post lub przedstawicieli rządu norweskiego;
2)
stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji przekazanej skarżącym w dniu 23 maja 2012 r., w sprawie Urzędu Nadzoru EFTA nr 68736 (DB Schenker), w takim zakresie, w jakim odmawia ona dostępu do treści akt w tej samej sprawie;
3)
stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji przekazanej skarżącym w dniu 2 lipca 2012 r., w sprawie Urzędu Nadzoru EFTA nr 68736 (DB Schenker), w takim zakresie, w jakim odmawia ona dostępu do informacji dotyczących:
a)
procedur zarządzania aktami spraw, w tym między innymi sposobów rejestrowania korespondencji przychodzącej/wychodzącej i dokumentów wewnętrznych; osób upoważnionych do tworzenia numerów spraw i ich zamykania oraz do rejestrowania dokumentów/zdarzeń dotyczących danej sprawy; jakiego rodzaju informacje o każdym dokumencie/zdarzeniu muszą być rejestrowane w bazie danych pozwanego;
b)
procedur rozpatrywania wniosków o udzielenie dostępu publicznego na podstawie zasad dotyczących dostępu do dokumentów (RAD) ustanowionych decyzją Urzędu Nadzoru EFTA nr 407/08/COL w dniu 27 czerwca 2008 r.;
c)
decyzji Kolegium Urzędu Nadzoru EFTA zawierających obowiązujące upoważnienie do pełnienia obowiązków przyznane dyrektorowi działu administracji w pozwanej spółce, dyrektorowi działu ds. konkurencji i pomocy państwa oraz dyrektorowi działu prawnego i wykonawczego;
4)
nakazanie stronie pozwanej i ewentualnym interwenientom pokrycia kosztów.

Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:

Skarżący Schenker North AB, Schenker Privpak AB oraz Schenker Privpak AS (zwane łącznie "DB Schenker") są częścią DB Schenker, międzynarodowej grupy prowadzącej działalność w zakresie spedycji ładunków i logistyki, należącej do spółki Deutsche Bahn AG. Schenker North AB prowadzi działalność gospodarczą grupy na lądzie, na morzu oraz w zakresie transportu kolejowego w Norwegii, Szwecji i Danii, w tym poprzez jednostki zależne Schenker Privpak AS oraz Schenker Privpak AB.
W dniu 14 lipca 2010 r. Urząd Nadzoru EFTA przyjął decyzję w sprawie nr 34250 (Norway Post/Privpak), w której stwierdził, że spółka Norway Post nadużywała swojej pozycji dominującej na norweskim rynku usług doręczania paczek od klientów biznesowych do klientów indywidualnych w latach 2000-2006. Decyzja została podtrzymana przez Trybunał EFTA w sprawie E-15/10 Posten Norge AS przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA. Skarżący wysuwają wobec Norway Post roszczenia odszkodowawcze za straty poniesione przez skarżących w wyniku tego naruszenia oraz pragną dokonać przeglądu, w jaki sposób pozwany przeprowadził dochodzenie i procedurę administracyjną. W dniu 3 sierpnia 2010 r. skarżący złożyli wniosek o udzielenie dostępu do dokumentów sprawy Urzędu Nadzoru EFTA nr 34250 na podstawie zasad dotyczących dostępu do dokumentów (RAD) ustanowionych decyzją Urzędu Nadzoru EFTA nr 407/08/COL z dnia 27 czerwca 2008 r.
W dniu 8 marca 2012 r. skarżący przedstawili pozwanemu wezwanie przedprocesowe na podstawie art. 37 ust. 2 porozumienia o nadzorze i Trybunale, z uwagi na fakt, że pozwany nie podjął ostatecznej decyzji dotyczącej ich wniosku o udzielenie dostępu, złożonego w dniu 3 sierpnia 2010 r. W ramach oddzielnego postępowania, w sprawie E-7/12, skarżący zgłosili, że pozwany nie podjął decyzji dotyczącej ich wniosku o udzielenie dostępu po wygaśnięciu ustawowego okresu poprzedzającego postępowanie ani nie rozpatrzył ich wniosku o udzielenie dostępu w sposób zgodny z prawem, tym samym przysparzając im strat.
W niniejszym postępowaniu skarżący zgłaszają, że przedłożyli pozwanemu dwa dodatkowe wnioski o udzielenie dostępu, w dniach 12 marca 2012 r. i 11 kwietnia 2012 r., dążąc do uzyskania dostępu do akt w dotyczącej ich sprawie, zarejestrowanej jako sprawa Urzędu Nadzoru EFTA nr 68736, jak również do informacji dotyczących wewnętrznej procedury i instrukcji regulujących zarządzanie aktami spraw przez pozwanego oraz rozpatrywanie wniosków o udzielenie dostępu publicznego.
W dniach 18 maja 2012 r., 23 maja 2012 r. i 2 lipca 2012 r. pozwany powiadomił skarżących o decyzjach dotyczących, odpowiednio, ich pierwszego wniosku o udzielenie dostępu z dnia 3 sierpnia 2010 r., drugiego wniosku z dnia 12 marca 2012 r. i trzeciego wniosku z dnia 11 kwietnia 2012 r. W niniejszym postępowaniu skarżący wnoszą o unieważnienie tych decyzji, w całości lub części.

Skarżący twierdzą, że Urząd Nadzoru EFTA:

w odniesieniu do pierwszej decyzji z dnia 18 maja 2012 r. naruszył art. 2 ust. 1 RAD i art. 16 porozumienia o nadzorze i Trybunale,
w odniesieniu do drugiej decyzji z dnia 23 maja 2012 r. dokonał nadużycia władzy oraz naruszył art. 2 ust. 1 RAD i art. 16 porozumienia o nadzorze i Trybunale oraz
w odniesieniu do trzeciej decyzji z dnia 2 lipca 2012 r. naruszył art. 2 ust. 1 RAD i art. 16 porozumienia o nadzorze i Trybunale.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.