Skarga wniesiona w dniu 14 września 2010 r. przez Posten Norge AS przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA (Sprawa E-15/10).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.320.23

Akt nienormatywny
Wersja od: 25 listopada 2010 r.

Skarga wniesiona w dniu 14 września 2010 r. przez Posten Norge AS przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA

(Sprawa E-15/10)

(2010/C 320/12)

(Dz.U.UE C z dnia 25 listopada 2010 r.)

Skarga przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 14 września 2010 r. przez spółkę Posten Norge AS, reprezentowaną przez Siri Teigum, adwokat, i Frode Elgesema, adwokata, Advokatfirmaet Thommessen AS, Haakon VIIs gate 10, 0116 Oslo, NORWAY.

Skarżący twierdzi, że Trybunał EFTA powinien:

– stwierdzić nieważność zaskarżonej dyrektywy,

– uchylić lub znacznie obniżyć grzywnę,

– obciążyć Urząd Nadzoru EFTA kosztami postępowania.

Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:

– Skarżący, Posten Norge AS, świadczy krajowe usługi pocztowe w Norwegii obejmujące przesyłki listowe, paczki i usługi finansowe. Jego wyłącznym właścicielem jest nadal norweski skarb państwa. Większość usług świadczonych przez Posten Norge AS (90 %) podlega konkurencji.

– W decyzji z dnia 14 lipca 2010 r. w sprawie nr 34250 "Norway Post/Privpak" Urząd Nadzoru EFTA uznał, że w dniach od 20 września 2000 r. do 31 marca 2006 r. Posten Norge AS dokonał pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 54 Porozumienia EOG na norweskim rynku usług doręczania paczek od klientów biznesowych do klientów indywidualnych z odbiorem w punkcie Posten Norge AS poprzez stosowanie strategii wyłączności oraz preferencyjne traktowanie podczas tworzenia i utrzymywania sieci punktów odbioru Post-in-Shop. W wyniku tego na przedsiębiorstwo nałożono grzywnę w wysokości 12,89 mln EUR.

– Skarżący twierdzi, że decyzja musi zostać unieważniona, ponieważ:

– Urząd Nadzoru EFTA pomylił się w interpretacji i zastosowaniu art. 54 Porozumienia EOG, utrzymując, że wszelkie działania wpływające negatywnie na konkurencyjność innych uczestników rynku są wystarczające dla udowodnienia istnienia nadużycia,

– Urząd Nadzoru EFTA nie udowodnił, że Posten Norge AS naruszył w tym przypadku zasady konkurencji, a w szczególności nie udowodniono, że stosowanie strategii wyłączności uniemożliwiło nowym podmiotom na rynku skuteczne konkurowanie lub ograniczyło ich dostęp do wiodących sieci sklepów spożywczych, kiosków i stacji benzynowych w sposób powodujący nadużycie lub że strategia wyłączności miała rzeczywiste działanie antykonkurencyjne,

– w każdym przypadku postępowanie Posten Norge AS było obiektywnie uzasadnione.

– Alternatywnie Skarżący proponuje znaczne obniżenie grzywny, jako że Urząd Nadzoru EFTA:

– pomylił się w określeniu czasu trwania domniemanego naruszenia,

– nieprawidłowo ocenił wagę naruszenia,

– nie zakończył postępowania administracyjnego w możliwym do przyjęcia czasie, co już samo w sobie powinno być wystarczającym powodem obniżenia grzywny o co najmniej 50 %.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.