Skarga wniesiona w dniu 13 marca 2006 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Królestwu Norwegii (Sprawa E-1/06).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2006.117.14

Akt nienormatywny
Wersja od: 18 maja 2006 r.

Skarga wniesiona w dniu 13 marca 2006 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Królestwu Norwegii

(Sprawa E-1/06)

(2006/C 117/05)

(Dz.U.UE C z dnia 18 maja 2006 r.)

Skarga przeciwko Królestwu Norwegii została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 13 marca 2006 r. przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Nielsa Fengera i Pera Andreasa Bjørgana, działających jako przedstawiciele Urzędu Nadzoru EFTA, 35, Rue Belliard, B-1040 Bruksela.

Skarżący twierdzi, iż Trybunał powinien:

1. Oświadczyć, że poprzez zmianę ustawodawstwa norweskiego w dziedzinie gier i zakładów wzajemnych ustawą "Lov av 29. august 2003 om endringer i pengespill- og lotterilovgivningen", wprowadzającą monopol w zakresie działania automatów do gry, Królestwo Norwegii naruszyło art. 31 i 36 Porozumienia EOG.

oraz

2. Obciążyć Królestwo Norwegii kosztami postępowania.

Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone w sprawie:

– Sprawa dotyczy monopolu na eksploatację automatów do gry w Norwegii.

– W sekcjach 298 i 299 norweskiego kodeksu karnego zakazuje się gier hazardowych poza przypadkami dozwolonymi na mocy szczególnych aktów prawnych.

– Na mocy ustawy nr 103 z dnia 28 sierpnia 1992 r. (ustawa o grach) pewne dozwolone wcześniej gry hazardowe (Lotto, wyścigi konne i zakłady piłkarskie) przechodzą pod wyłączną kontrolę Norsk Tipping AS, spółki, której jedynym właścicielem jest państwo norweskie.

– Ustawa nr 11 z dnia 24 lutego 1995 r. (ustawa o zakładach wzajemnych) określiła automaty do gry jako formę zakładów wzajemnych, dozwoloną jedynie w przypadkach, kiedy dochód przeznaczony jest na cele charytatywne. W ustawie określono, jakie podmioty, w tym prywatne, mogą eksploatować automaty do gry.

– W celu zaradzenia narastającemu problemowi nałogu gier hazardowych Storting (norweski parlament), na mocy ustawy nr 90 z dnia 29 sierpnia 2003 r., przeniósł zarządzanie zakładami wzajemnymi z użyciem automatów do gry z zakresu stosowania ustawy o zakładach wzajemnych (która dopuszcza podmioty prywatne) do zakresu stosowania ustawy o grach (która przyznaje wyłączne uprawnienia w tej dziedzinie spółce Norsk Tipping AS).

– Wskutek zmian w ustawodawstwie norweskim obecnie działające podmioty zostaną usunięte z rynku, a usługi w zakresie automatów do gry będą mogły od tej pory być świadczone wyłącznie w ramach monopolu państwowego (Norsk Tipping AS).

– Artykuł 31 Porozumienia EOG zakazuje wszelkich ograniczeń swobody przedsiębiorczości obywateli państw członkowskich WE i państw EFTA na terytorium któregokolwiek z tych państw. Zakaz ten obejmuje również ograniczenia w tworzeniu agencji, oddziałów lub filii przez obywateli jednego z państw członkowskich WE lub państw EFTA ustanowionych na terytorium któregokolwiek z tych państw.

– Artykuł 36 Porozumienia EOG zakazuje wszelkich ograniczeń w swobodnym świadczeniu usług na terytorium EOG w odniesieniu do obywateli państw członkowskich WE oraz państw EFTA mających swe przedsiębiorstwo w państwie członkowskim WE lub w państwie EFTA, innym niż państwo odbiorcy świadczenia.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.