Rumuńska krajowa procedura przyznawania ograniczonych praw przewozowych.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.213.7

Akt nienormatywny
Wersja od: 12 września 2007 r.

Rumuńska krajowa procedura przyznawania ograniczonych praw przewozowych

(2007/C 213/03)

(Dz.U.UE C z dnia 12 września 2007 r.)

Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi, Komisja Europejska publikuje poniższą procedurę krajową dotyczącą rozdziału praw przewozowych między kwalifikujących się wspólnotowych przewoźników lotniczych, w przypadkach gdy ograniczają je umowy o komunikacji lotniczej z państwami trzecimi.

"Ministerstwo Transportu

Decyzja zatwierdzająca rozporządzenie w sprawie wyznaczenia wspólnotowych przewoźników lotniczych do obsługi połączeń lotniczych zgodnie z postanowieniami umów o komunikacji lotniczej zawartych przez Rumunię z krajami trzecimi

Nr 269 z dnia 28 maja 2007 r.

Na mocy praw przyznanych Ministerstwu Transportu jako organowi władzy publicznej w zakresie transportu,

Zgodnie z art. 4 lit. b) i v) oraz art. 50 ust. 3 rozporządzenia rządu nr 29/1997 w sprawie ustawy o lotnictwie cywilnym, ponownie opublikowanego z późniejszymi zmianami i uzupełnieniami, art. 5 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi, oraz zgodnie z art. 5 ust. 4 decyzji rządu nr 367/2007 w sprawie organizacji i zadań Ministerstwa Transportu,

Niniejszym Ministerstwo Transportu wydaje następującą

DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym zatwierdza się rozporządzenie w sprawie wyznaczenia wspólnotowych przewoźników lotniczych do obsługi połączeń lotniczych zgodnie z postanowieniami umów o komunikacji lotniczej zawartych przez Rumunię z krajami trzecimi, zgodnie z załącznikiem stanowiącym integralną część niniejszej decyzji.

Artykuł  2

(1) Niniejsza decyzja zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii, w części I.

(2) Z dniem wejścia w życie niniejszej decyzji uchyla się decyzję Ministerstwa Transportu nr 546/1999 w sprawie warunków dotyczących wyznaczenia rumuńskich przewoźników lotniczych do obsługi ogólnodostępnych regularnych połączeń lotniczych, opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Rumunii, w części I, nr 539 z dnia 4 listopada 1999 r.

Artykuł  3

Dyrekcja Generalna ds. Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Transportu podejmuje działania konieczne dla stosowania postanowień niniejszej decyzji.

Minister Transportu

Ludovic ORBAN

Załącznik do decyzji Ministerstwa Transportu nr 269/2007

Rozporządzenie w sprawie wyznaczenia wspólnotowych przewoźników lotniczych do obsługi połączeń zgodnie z postanowieniami umów o komunikacji lotniczej zawartych przez Rumunię z krajami trzecimi

Artykuł  1

(1) Niniejsze rozporządzenie ustanawia warunki, na jakich wspólnotowy przewoźnik lotniczy może zostać wyznaczony do obsługi połączeń lotniczych na trasach objętych umowami o komunikacji lotniczej zawartymi przez Rumunię z krajami trzecimi, w odniesieniu do których nie stosuje się rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych, dalej zwanego »rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2408/92«.

(2) Do celów niniejszego rozporządzenia:

– »wspólnotowy przewoźnik lotniczy« oznacza przewoźnika lotniczego mającego siedzibę w Rumunii zgodnie z prawem wspólnotowym i posiadającego koncesję wydaną zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2407/92 w sprawie przyznawania licencji przewoźnikom lotniczym;

– »trasa z ograniczeniami praw przewozowych« oznacza trasę, w odniesieniu do której nie stosuje się rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92, podlegającą ograniczeniom praw przewozowych zgodnie z umową o komunikacji lotniczej zawartą przez Rumunię z krajem trzecim.

Artykuł  2

(1) Informacje o prawach przewozowych i ich przyznaniu na trasach pomiędzy Rumunią a krajami trzecimi, z którymi Rumunia zawarła umowy o komunikacji lotniczej, dostępne są na stronie internetowej Ministerstwa Transportu (www.mt.ro).

(2) Plan negocjacji w sprawie dwustronnych umów o komunikacji lotniczej publikuje się na stronie internetowej Ministerstwa Transportu.

(3) Każdy wspólnotowy przewoźnik lotniczy zainteresowany obsługą połączeń lotniczych na trasie pomiędzy Rumunią a krajem trzecim, z którym Rumunia nie zawarła umowy o komunikacji lotniczej, może poinformować Ministerstwo Transportu o zamiarze obsługi takiej trasy i ewentualnych wymogach w tym zakresie. Informacja taka zostanie uwzględniona przez Ministerstwo Transportu w przypadku, gdy trwają negocjacje z tym krajem dotyczące umowy o komunikacji lotniczej.

Artykuł  3

(1) Każdy wspólnotowy przewoźnik lotniczy zainteresowany obsługą połączeń lotniczych na trasach objętych umowami o komunikacji lotniczej zawartymi przez Rumunię z krajami trzecimi, w odniesieniu do których nie stosuje się rozporządzenia (EWG) nr 2408/92, składa pisemny wniosek do Dyrekcji Generalnej ds. Lotnictwa Cywilnego Ministerstwa Transportu, dalej zwanej »DGLC«, o wyznaczenie go do takiej obsługi.

(2) Jeśli składany wniosek dotyczy trasy z ograniczeniami praw przewozowych (w tym ograniczenia dotyczą zdolności przewozowych i częstotliwości lotów lub liczby przewoźników lotniczych dopuszczonych do obsługi danej trasy), informacja na temat wniosku publikowana jest na stronie internetowej Ministerstwa Transportu wraz z zaproszeniem do składania wniosków o obsługę danej trasy przez innych wspólnotowych przewoźników lotniczych w terminie piętnastu dni od publikacji zaproszenia.

(3) Wszystkie wnioski, które wpłyną w odpowiedzi na zaproszenie, o którym mowa w ust. 2, publikowane są na stronie internetowej Ministerstwa Transportu.

(4) Wszelkie wnioski otrzymane po upływie terminu podanego w ust. 2 nie są rozpatrywane, o czym wnioskodawcy są informowani przez DGLC.

(5) Wnioski, o których mowa w ust. 1 i 3 muszą być sporządzone w języku rumuńskim i zawierać:

a) kopię koncesji przewoźnika lotniczego;

b) opis planowanej obsługi połączeń (trasy, rozkład lotów, typ statków powietrznych i ich znaki rejestracyjne, itp.);

c) planowany termin uruchomienia połączeń;

d) ewentualne umowy rynkowe z innymi przewoźnikami lotniczymi;

e) połączenia tranzytowe, jeśli dotyczy;

f) dostępność usług i informacje na temat obsługi pasażera (sieć sprzedaży biletów, obsługa przez Internet, itp.);

g) politykę taryfową na danej trasie;

h) elementy i gwarancje umożliwiające dokonanie oceny operacyjnych i finansowych możliwości przewoźnika lotniczego w zakresie obsługi połączeń. Elementy te i gwarancje muszą obejmować co najmniej dwa pierwsze lata obsługi połączeń (biznes plan dla danej trasy zawierający przynajmniej następujące informacje: status użytkowanych statków powietrznych, praktyczne możliwości podstawienia innego statku powietrznego w przypadku, gdy zaplanowany do obsługi połączenia statek powietrzny nie mógłby zostać użyty z powodu nieprzewidzianych okoliczności, możliwości finansowe pozwalające na uruchomienie i utrzymanie połączenia nawet w przypadku, gdy wielkość przewozów jest bardzo niska, włączenie nowych połączeń do istniejącej już siatki połączeń, przewidywany wpływ połączenia na różne kategorie pasażerów).

(6) DGLC może poprosić wnioskodawców o przedstawienie dodatkowych informacji niezbędnych dla rozpatrzenia wniosku.

Artykuł  4

(1) Do obsługi połączeń na trasach bez ograniczeń praw przewozowych Ministerstwo Transportu wyznacza przewoźnika lotniczego zgodnie z postanowieniami odpowiedniej umowy o komunikacji lotniczej, po otrzymaniu wniosku i informacji, o których mowa w art. 3.

(2) Konkurencyjne wnioski dotyczące niewykorzystanych zdolności przewozowych na trasie z ograniczeniami praw przewozowych oceniane są przez DGLC na podstawie następujących kryteriów:

a) zdolności przewozowe odpowiadające zapotrzebowaniu na transport lotniczy (częstotliwość lotów i oferowane zdolności przewozowe, bezpośrednie połączenia lub z przesiadką, dni wykonywania lotów, itp.);

b) gwarancje odnośnie do ciągłości obsługi przez okres co najmniej dwóch lat;

c) proponowany termin uruchomienia połączeń i okres ich realizacji;

d) dostępność usług oferowanych pasażerom (sieć sprzedaży biletów, obsługa przez Internet, itp.);

e) polityka taryfowa, w tym ceny biletów;

f) włączenie proponowanych połączeń do istniejącej siatki połączeń, jeśli dotyczy;

g) wpływ statków powietrznych na środowisko naturalne, w tym w zakresie hałasu.

(3) Sytuacja przewoźnika lotniczego w zakresie wnoszonych przez niego opłat na rzecz rumuńskich portów lotniczych oraz służb żeglugi powietrznej również może stanowić kryterium wyboru.

Artykuł  5

(1) Ministerstwo Transportu wyznacza przewoźnika lotniczego do obsługi połączeń na trasie z ograniczeniami praw przewozowych w ciągu 60 dni od publikacji informacji, o której mowa w art. 3 ust. 2.

(2) Prawa przewozowe przyznaje się na czas nieokreślony.

(3) Decyzję, o której mowa w ust. 1, publikuje się na stronie internetowej Ministerstwa Transportu, a DGLC przekazuję ją na piśmie wszystkim wnioskodawcom. Po jej opublikowaniu Ministerstwo Transportu wyznacza wybranego przewoźnika do obsługi połączeń na danej trasie.

(4) Prawa przewozowe przyznane na obsługę połączeń na trasach nieobjętych rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2408/92 nie mogą być przenoszone z jednego przewoźnika na innego przewoźnika.

(5) Jeśli właściwe organy kraju trzeciego nie wydadzą przewoźnikowi, wyznaczonemu przez Ministerstwo Transportu zgodnie z art. 4 ust. 1 lub art. 5 ust. 3, zezwolenia na obsługę danej trasy lub zezwolenie takie zostanie cofnięte, przewoźnik ten niezwłocznie zawiadamia na piśmie Ministerstwo Transportu.

Artykuł  6

(1) DGLC monitoruje wspólnotowego przewoźnika lotniczego, wyznaczonego do obsługi połączeń na trasie z ograniczeniami praw przewozowych, w zakresie realizacji połączeń zgodnie ze złożonym przez niego wnioskiem i warunkami, na jakich została wydana decyzja o jego wyznaczeniu, o której mowa w art. 5.

(2) Każdy wspólnotowy przewoźnik lotniczy ma prawo zakwestionować sposób wykorzystania praw przewozowych na trasie z ograniczeniami praw przewozowych i wystąpić o wyznaczenie go do obsługi połączeń na danej trasie oferując lepsze warunki operacyjne niż wyznaczony przewoźnik lotniczy.

(3) W sytuacji, o której mowa w ust. 2, DGLC dokonuje ponownej oceny pierwotnej decyzji o wyznaczeniu. Jednak ponowna ocena może mieć miejsce dopiero po upływie pięciu lat od daty wyznaczenia przewoźnika lub przeprowadzenia ponownej oceny.

(4) Wyznaczony przewoźnik lotniczy jest informowany o wszelkich decyzjach w sprawie ponownej oceny. Decyzja taka publikowana jest na stronie internetowej Ministerstwa Transportu. Ponowną ocenę przeprowadza się zgodnie z procedurą określoną w art. 3 do 5.

Artykuł  7

(1) Ministerstwo Transportu cofa decyzję o wyznaczeniu przewoźnika lotniczego wydaną zgodnie z art. 5 ust. 3, jeśli:

a) przewoźnik lotniczy nie uruchomił połączeń na podanej trasie w ciągu sześciu miesięcy od daty jego wyznaczenia;

b) obsługa połączenia została przerwana i nie została wznowiona w ciągu sześciu miesięcy, chyba że zawieszenie połączenia zostało spowodowane okolicznościami, na które wyznaczony przewoźnik lotniczy nie miał wpływu;

c) właściwe organy innego kraju nie wydały wyznaczonemu przewoźnikowi odpowiedniego zezwolenia lub cofnęły takie zezwolenie;

d) przewoźnik lotniczy poinformował DGLC o zamiarze wstrzymania obsługi połączenia na danej trasie.

(2) Ministerstwo Transportu może również cofnąć decyzję o wyznaczeniu przewoźnika lotniczego, jeśli:

a) przewoźnik lotniczy nie wykonuje zobowiązań, które przyjął na siebie w zakresie częstotliwości lotów, zdolności przewozowych, taryf oraz sprzedaży biletów i na podstawie których Ministerstwo Transportu podjęło decyzję o jego wyznaczeniu;

b) przewoźnik lotniczy stale zalega z płatnościami na rzecz rumuńskich portów lotniczych lub służb żeglugi powietrznej.

(3) DGLC informuje na piśmie zainteresowanego przewoźnika lotniczego o zamiarze cofnięcia decyzji o jego wyznaczeniu do obsługi danej trasy oraz o powodach jej cofnięcia. Informacja ta przekazywana jest również wszystkim pozostałym wspólnotowym przewoźnikom lotniczym, którzy zgodnie z art. 3 złożyli wnioski o obsługę połączeń na danej trasie. Przewoźnikom umożliwia się przedstawienie uwag i wniosków.

(4) Wyznaczony wspólnotowy przewoźnik lotniczy ma prawo przesłania do DGLC, w ciągu 15 dni o otrzymania powyższej informacji, swoich uwag dotyczących przyczyn cofnięcia decyzji o jego wyznaczeniu oraz nowych zobowiązań, jakie chce przyjąć na siebie w odniesieniu do obsługi połączeń na danej trasie.

(5) Po upływie 30 dni od terminu, o którym mowa w ust. 4, Ministerstwo Transportu decyduje o cofnięciu decyzji o wyznaczeniu przewoźnika. W przypadku cofnięcia decyzji o wyznaczeniu przewoźnika, stosowna decyzja wchodzi w życie po trzech miesiącach od jej notyfikacji zainteresowanemu przewoźnikowi lotniczemu. Decyzja o wyznaczeniu nowego przewoźnika podejmowana jest zgodnie z procedurą określoną w art. 3 do 5.

Artykuł  8

Zaskarżenie decyzji Ministerstwa Transportu o niewyznaczeniu wspólnotowego przewoźnika lotniczego do obsługi połączeń na trasie objętej umową o komunikacji lotniczej zawartą przez Rumunię z krajem trzecim, w odniesieniu do której nie stosuje się rozporządzenia (EWG) nr 2408/92, lub o cofnięciu decyzji o wyznaczeniu podlega przepisom ustawy nr 554/2004 o sporach administracyjnych, z późniejszymi zmianami."

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.