Rozporządzenie wykonawcze 79/2012 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów rozporządzenia Rady (UE) nr 904/2010 w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej (wersja przekształcona)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2012.29.13

Akt obowiązujący
Wersja od: 6 listopada 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 79/2012
z dnia 31 stycznia 2012 r.
ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów rozporządzenia Rady (UE) nr 904/2010 w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej

(wersja przekształcona)

(Dz.U.UE L z dnia 1 lutego 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 904/2010 z dnia 7 października 2010 r. w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej(1), w szczególności jego art. 14, 32, 48, 49 i art. 51 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby usprawnić i uzupełnić instrumenty służące zwalczaniu oszustw, rozporządzenie Rady (WE) nr 1798/2003 z dnia 7 października 2003 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku od wartości dodanej i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 218/92(2) zostało przekształcone i uchylone rozporządzeniem (UE) nr 904/2010. Przepisy ustanowione w rozporządzeniu (UE) nr 904/2010 powinny znaleźć odzwierciedlenie na poziomie aktów wykonawczych do rozporządzenia (UE) nr 904/2010.

(2) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1925/2004 z dnia 29 października 2004 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 1798/2003 w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku od wartości dodanej(3) wprowadzono istotne zmiany. Ponieważ w wyniku przyjęcia rozporządzenia (UE) nr 904/2010 konieczne jest wprowadzenie dalszych zmian, oraz w celu ustanowienia jednego zestawu przepisów dotyczących wymiany informacji, dla zachowania jasności należy je przekształcić wraz z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1174/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiającym zasady wykonania art. 34a i 37 rozporządzenia Rady (WE) nr 1798/2003 w odniesieniu do zwrotu podatku od wartości dodanej zgodnie z dyrektywą Rady 2008/9/WE(4).

(3) Aby ułatwić wymianę informacji między państwami członkowskimi, niezbędne jest dokładne określenie kategorii informacji, których wymiana może się odbywać bez uprzednio złożonego wniosku, jak również częstotliwości, z jaką powinna się ona odbywać, oraz odpowiednich uzgodnień praktycznych. Jeżeli państwa członkowskie planują powstrzymanie się od uczestnictwa w takiej wymianie, powinny one powiadomić o tym Komisję zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 904/2010.

(4) Zgodnie z art. 51 rozporządzenia (UE) nr 904/2010 organy podatkowe wymieniają się informacjami w miarę możliwości drogą elektroniczną. W związku z powyższym należy ustanowić praktyczne zasady i szczegóły techniczne.

(5) Należy określić praktyczne zasady regulujące dostarczanie informacji dotyczących przepisów w zakresie fakturowania, stawek podatku od wartości dodanej (VAT) mających zastosowanie w kontekście szczególnych procedur odnoszących się do podatników niemających siedziby oraz dodatkowych informacji w formie kodów elektronicznych, o których mowa w art. 9 ust. 2 dyrektywy Rady 2008/9/WE z dnia 12 lutego 2008 r. określającej szczegółowe zasady zwrotu podatku od wartości dodanej, przewidzianego w dyrektywie 2006/112/WE, podatnikom niemającym siedziby w państwie członkowskim zwrotu, lecz mającym siedzibę w innym państwie członkowskim(5).

(6) Aby zapewnić państwom członkowskim skuteczne możliwości występowania o informacje przewidziane w niektórych przepisach dyrektywy 2008/9/WE, konieczne jest określenie odpowiednich zharmonizowanych kodów, które należy stosować podczas wymiany odpowiednich informacji, a także środków, za pomocą których taka wymiana powinna się odbywać, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 904/2010.

(7) Artykuł 9 ust. 2 dyrektywy 2008/9/WE przewiduje, że państwo członkowskie zwrotu może wymagać od wnioskodawcy dodatkowych informacji, przedstawionych za pomocą kodów elektronicznych, uzupełniających kody określone w art. 9 ust. 1 dyrektywy 2008/9/WE, w zakresie, w jakim informacje takie są niezbędne z powodu jakichkolwiek ograniczeń prawa do odliczenia na mocy dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej(6), lub do celów zastosowania odstępstwa uzyskanego przez państwo członkowskie zwrotu na mocy art. 395 lub 396 wspomnianej dyrektywy.

(8) Zgodnie z art. 48 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 904/2010 właściwe organy państwa członkowskiego zwrotu powiadamiają drogą elektroniczną właściwe organy pozostałych państw członkowskich o wszelkich informacjach, jakich zażądały na mocy art. 9 ust. 2 dyrektywy 2008/9/WE.

(9) W tym celu należy określić szczegóły techniczne dotyczące przekazania dodatkowych informacji, jakich zażądały państwa członkowskie na mocy art. 9 ust. 2 dyrektywy 2008/9/WE. W szczególności należy określić kody, jakie mają być stosowane do przekazywania informacji. Kody określone w załączniku III do niniejszego rozporządzenia zostały opracowane przez Stały Komitet Współpracy Administracyjnej (SCAC) na podstawie informacji, jakich żądały państwa członkowskie do celów stosowania art. 9 ust. 2 dyrektywy 2008/9/WE.

(10) Zgodnie z art. 11 dyrektywy 2008/9/WE od wnioskodawców można wymagać przedstawienia opisu prowadzonej przez nich działalności gospodarczej za pomocą zharmonizowanych kodów. W tym celu należy używać powszechnie stosowanych kodów określonych w art. 2 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych(7).

(11) Artykuł 25 rozporządzenia (UE) nr 904/2010 stanowi, że organ współpracujący na żądanie organu wnioskującego zawiadamia adresata o wszelkich instrumentach i decyzjach pochodzących od organów administracyjnych, a dotyczących stosowania ustawodawstwa w zakresie podatku VAT w państwie członkowskim, w którym ma siedzibę organ wnioskujący.

(12) W przypadku gdy państwo członkowskie zwrotu zażąda, aby państwo członkowskie siedziby zawiadamiało wnioskodawcę o swoich decyzjach i instrumentach do celów stosowania dyrektywy 2008/9/WE, ze względu na ochronę danych powinna istnieć możliwość dokonania takiego zawiadomienia z wykorzystaniem wspólnej sieci łączności / wspólnego systemu połączeń (sieci CCN/CSI), zdefiniowanej w art. 2 ust. 1 lit. q) rozporządzenia (UE) nr 904/2010.

(13) Należy ustanowić przepisy wykonawcze między innymi do art. 48 rozporządzenia (UE) nr 904/2010 w odniesieniu do wprowadzenia współpracy administracyjnej i wymiany informacji dotyczących zasad odnoszących się do miejsca świadczenia usług, szczególnych procedur i procedury zwrotu podatku od wartości dodanej.

(14) Konieczne jest również opracowanie listy danych statystycznych wymaganych dla celów oceny rozporządzenia (UE) nr 904/2010.

(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Współpracy Administracyjnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady wykonania art. 14, art. 17 ust. 1 lit. f), art. 21 ust. 2 lit. e), art. 21 ust. 2a lit. d), art. 21a ust. 1 i 2, art. 32, 48, 49 i art. 51 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 904/2010.

Artykuł  2

Kategorie wymiany informacji bez uprzednio złożonego wniosku

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia (UE) nr 904/2010 przedmiotem wymiany automatycznej mogą być następujące kategorie informacji:

1)
informacje o podatnikach niemających siedziby;
2)
informacje o nowych środkach transportu.
Artykuł  3

Podkategorie wymiany informacji bez uprzednio złożonego wniosku

1. 
W przypadku podatników niemających siedziby informacje będące przedmiotem automatycznej wymiany są to:
a)
informacje dotyczące przydzielania numerów identyfikacyjnych VAT podatnikom mającym siedzibę w innym państwie członkowskim;
b)
informacje dotyczące zasad zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom niemającym siedziby w państwie członkowskim zwrotu, lecz mającym siedzibę w innym państwie członkowskim zgodnie z dyrektywą 2008/9/WE.
2. 
W przypadku nowych środków transportu informacje będące przedmiotem automatycznej wymiany są to:
a)
informacje dotyczące zwolnienia z obowiązku podatkowego na mocy art. 138 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE, dostaw nowych środków transportu, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. a) i b) tej dyrektywy, wykonywanych przez podmioty uważane za podatników zgodnie z art. 9 ust. 2 tej dyrektywy, które są zidentyfikowane dla celów podatku od wartości dodanej;
b)
informacje dotyczące zwolnienia z obowiązku podatkowego na mocy art. 138 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE, dostaw nowych statków i samolotów, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. a) i b) tej dyrektywy, wykonywanych przez podatników zidentyfikowanych dla celów podatku od wartości dodanej, innych niż ci, o których mowa w lit. a), dla podmiotów niezidentyfikowanych dla celów podatku od wartości dodanej;
c)
informacje dotyczące zwolnienia z obowiązku podatkowego na mocy art. 138 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE, dostaw nowych motorowych pojazdów lądowych, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. a) i b) tej dyrektywy, wykonywanych przez podatników zidentyfikowanych dla celów podatku od wartości dodanej, innych niż ci, o których mowa w lit. a), dla podmiotów niezidentyfikowanych dla celów podatku od wartości dodanej.
Artykuł  4  2

Zgłoszenie powstrzymania się od uczestnictwa w wymianie informacji bez uprzednio złożonego wniosku

Do dnia 20 maja 2012 r. każde państwo członkowskie powiadamia Komisję na piśmie o decyzji, podjętej zgodnie z art. 14 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 904/2010, w sprawie powstrzymania się od uczestnictwa w automatycznej wymianie informacji należących do określonych kategorii lub podkategorii informacji, o których mowa w art. 2 i 3 niniejszego rozporządzenia. Chorwacja powiadamia Komisję o decyzji (o której mowa w poprzednim zdaniu) w sprawie powstrzymania się od uczestnictwa w automatycznej wymianie informacji do dnia 1 lipca 2013 r. Komisja informuje odpowiednio pozostałe państwa członkowskie o kategoriach, w przypadku których państwo członkowskie powstrzymało się od uczestnictwa.

Artykuł  5

Częstotliwość wymiany informacji

W przypadku stosowania systemu wymiany automatycznej wymiana informacji dotyczących kategorii i podkategorii, o których mowa odpowiednio w art. 2 i 3, odbywa się z chwilą udostępnienia danych, a w każdym wypadku w ciągu trzech miesięcy od końca kwartału, w którym informacje stały się dostępne.

Artykuł  5a  3

Wymiana informacji celnych

1. 4
 Przechowywanie i zautomatyzowany dostęp właściwych organów do informacji, o których mowa w art. 17 ust. 1 lit. e) i f) rozporządzenia (UE) nr 904/2010, następuje przy użyciu systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 56 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 5 .
2.
Zautomatyzowany dostęp na podstawie art. 21 ust. 2a rozporządzenia (UE) nr 904/2010 jest przyznawany na poziomie pozycji towarowej zgłoszenia celnego, zgodnie z rozdziałem 2 sekcja 3 i rozdziałem 3 sekcja 1 kolumna H1, w tytule I załącznika B do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 6 .
3.
Każda pozycja towarowa identyfikowana jest za pomocą następujących informacji wymaganych zgodnie z art. 226 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447:
a)
główny numer referencyjny; oraz
b)
data przyjęcia zgłoszenia celnego.
4.
W załączniku VII do niniejszego rozporządzenia określono, które informacje, o których mowa w art. 17 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 904/2010, odpowiadają którym danym systemu celnego określonym w załączniku B do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447.
Artykuł  5b  7

Wymiana informacji rejestracyjnych pojazdów

1. 
Zautomatyzowany dostęp do informacji, o których mowa w art. 21a ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 904/2010 ("dane rejestracyjne pojazdów"), odbywa się przy użyciu wersji oprogramowania europejskiego systemu informacji o pojazdach i prawach jazdy (EUCARIS), specjalnie zaprojektowanej do celów art. 21a niniejszego rozporządzenia, a także zmienionych wersji tego oprogramowania.

Zautomatyzowany dostęp do danych rejestracyjnych pojazdów odbywa się w ramach struktury zdecentralizowanej.

Dane rejestracyjne pojazdów wymieniane za pośrednictwem systemu EUCARIS przekazywane są w postaci zaszyfrowanej.

Konkretna wersja aplikacji oprogramowania opracowanej przez osobę wyznaczoną jako strona do celów zautomatyzowanego dostępu do danych rejestracyjnych pojazdów do celów art. 21a rozporządzenia (UE) nr 904/2010 oddzielona jest od innych wersji tego oprogramowania, które są dostępne w EUCARIS. Zautomatyzowany dostęp odbywa się zgodnie z wymogami dotyczącymi bezpieczeństwa danych i warunkami technicznymi wymiany danych, o których mowa w rozdziale 3 pkt 2 i 3 załącznika do decyzji Rady 2008/616/WSiSW 8 . Poszczególne dane rejestracyjne pojazdów, które mają być przedmiotem wymiany, oraz dozwolone rodzaje dostępu określone są w załączniku VIII do niniejszego rozporządzenia.

2. 
Zautomatyzowany dostęp do danych rejestracyjnych pojazdów odbywa się z wykorzystaniem transeuropejskiej telematycznej sieci komunikacyjnej między administracjami (TESTA) oraz kolejnych wersji tej sieci.
3. 
Państwa członkowskie podejmują wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia, że zautomatyzowane wnioski i zautomatyzowany dostęp do danych rejestracyjnych pojazdów będą możliwe 24 godziny na dobę i siedem dni w tygodniu. W przypadku awarii o charakterze technicznym krajowe punkty kontaktowe państw członkowskich niezwłocznie wzajemnie się o tym informują, w razie potrzeby przy wsparciu ze strony wyznaczonej przez EUCARIS sekcji operacyjnej. Zautomatyzowana wymiana danych jest przywracana możliwie jak najszybciej.
4. 
Każde państwo członkowskie wyznacza jeden organ krajowy jako krajowy punkt kontaktowy odpowiedzialny w danym państwie członkowskim za przetwarzanie napływających wniosków o udostępnienie danych rejestracyjnych pojazdów do celów VAT przewidziane w art. 21a rozporządzenia (UE) nr 904/2010 i jeden do przetwarzania wniosków wychodzących. Ten sam organ może być odpowiedzialny za przetwarzanie obu rodzajów wniosków. Powiadamiane są o tym pozostałe państwa członkowskie oraz Komisja.
Artykuł  5c  9

Identyfikacja urzędników łącznikowych Eurofisc uzyskujących dostęp do informacji gromadzonych przez organy celne, informacji podsumowujących gromadzonych zgodnie z tytułem XI rozdział 6 dyrektywy 2006/112/WE oraz danych rejestracyjnych pojazdów

Aby umożliwić państwu członkowskiemu identyfikowanie urzędnika łącznikowego Eurofisc uzyskującego dostęp do informacji udostępnionych przez to państwo członkowskie na warunkach określonych w art. 21 ust. 2 lit. e) lub ust. 2a lit. d) lub art. 21a ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 904/2010, wprowadza się następujące rozwiązania:

a)
każde państwo członkowskie przydziela każdemu ze swoich urzędników łącznikowych Eurofisc niepowtarzalny identyfikator użytkownika;
b)
każde państwo członkowskie prowadzi i niezwłocznie aktualizuje wykaz nazwisk i niepowtarzalnych identyfikatorów użytkownika każdego ze swoich urzędników łącznikowych Eurofisc oraz udostępnia aktualny wykaz innym państwom członkowskim oraz Komisji;
c)
każde państwo członkowskie zapewnia, aby każdy zautomatyzowany dostęp do informacji, o których mowa w art. 21 ust. 2 lit. e) lub ust. 2a lit. d) lub art. 21a ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 904/2010, zawierał niepowtarzalny identyfikator użytkownika urzędnika łącznikowego Eurofisc uzyskującego dostęp do informacji.
Artykuł  6

Przekazywanie informacji podlegających wymianie

1. 
Wymiana informacji przekazywanych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 904/2010 powinna się odbywać, o ile to możliwe, wyłącznie drogą elektroniczną, za pomocą wspólnej sieci łączności / wspólnego systemu połączeń (CCN/ CSI), z wyjątkiem informacji określonych poniżej:
a)
wniosek o zgłoszenie administracyjne, o którym mowa w art. 25 rozporządzenia (UE) nr 904/2010, oraz instrument lub decyzja, które mają podlegać notyfikacji;
b)
oryginały dokumentów dostarczone zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 904/2010.
2. 
Właściwe władze w poszczególnych państwach członkowskich mogą zgodzić się na przekazywanie informacji, o których mowa w ust. 1 lit. a) i b), drogą elektroniczną.
Artykuł  7

Informacje dla podatników

1. 
Państwa członkowskie przekazują szczegółowe informacje dotyczące fakturowania wymienione w załączniku I do niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 32 rozporządzenia (UE) nr 904/2010 za pośrednictwem portalu internetowego założonego przez Komisję.
2. 
Komisja udostępnia portal internetowy, o którym mowa w ust. 1, tym państwom członkowskim, które podjęły decyzję o publikowaniu następujących dodatkowych informacji:
a)
informacje dotyczące przechowywania faktur wymienione w załączniku II;
b)
dodatkowe informacje w formie kodów elektronicznych wymagane przez państwa członkowskie na mocy art. 9 ust. 2 dyrektywy 2008/9/WE;
c)
do dnia 31 grudnia 2014 r. standardowa stawka podatku, o której mowa w art. 42 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 904/2010;
d) 10
 od dnia 1 lipca 2021 r. stawki podatku mające zastosowanie do dostaw towarów i świadczenia usług zgodnie z procedurami szczególnymi przewidzianymi w tytule XII rozdział 6 dyrektywy 2006/112/WE, o których mowa w art. 47 g akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 904/2010.
Artykuł  8

Informacje wymieniane w ramach zwrotu VAT

W przypadku gdy państwo członkowskie zwrotu zawiadamia pozostałe państwa członkowskie, że wymaga dodatkowych informacji, przedstawionych za pomocą kodów elektronicznych, zgodnie z art. 9 ust. 2 dyrektywy 2008/9/WE, do celów przekazywania tych informacji używa się kodów określonych w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  9

Opis działalności gospodarczej wymieniany w ramach zwrotu VAT

W przypadku gdy państwo członkowskie zwrotu wymaga opisu prowadzonej przez wnioskodawcę działalności gospodarczej, zgodnie z art. 11 dyrektywy 2008/9/WE, takie informacje podaje się przy zachowaniu czwartego poziomu kodów NACE Rev. 2, zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 1893/2006.

Artykuł  10

Zawiadomienie o instrumentach i decyzjach dotyczących zwrotu VAT

W przypadku gdy państwo członkowskie zwrotu wymaga, aby państwo członkowskie siedziby adresata zawiadamiało adresata o decyzjach i instrumentach dotyczących zwrotu na podstawie dyrektywy 2008/9/WE, wniosek o zawiadomienie może zostać przekazany z wykorzystaniem sieci CCN/CSI zdefiniowanej w art. 2 ust. 1 lit. q) rozporządzenia (UE) nr 904/2010.

Artykuł  11

Dane statystyczne

Lista danych statystycznych, o których mowa w art. 49 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 904/2010, została przedstawiona w załączniku IV.

Każde państwo członkowskie w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku drogą elektroniczną przekazuje Komisji dane statystyczne, o których mowa w akapicie pierwszym, z zastosowaniem formularza, którego wzór przedstawiony jest w załączniku IV.

Artykuł  12

Wymiana informacji o środkach krajowych

Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty wszelkich przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych przyjętych w dziedzinach objętych niniejszym rozporządzeniem.

Komisja powiadamia o wspomnianych środkach pozostałe państwa członkowskie.

Artykuł  13

Uchylenie

Rozporządzenia (WE) nr 1925/2004 i (WE) nr 1174/2009 tracą moc.

Odesłania do uchylonych rozporządzeń należy odczytywać jako odesłania do niniejszego rozporządzenia, zgodnie z tabelą korelacji w załączniku VI.

Artykuł  14

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 stycznia 2012 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 268 z 12.10.2010, s. 1.

(2) Dz.U. L 264 z 15.10.2003, s. 1.

(3) Dz.U. L 331 z 5.11.2004, s..13.

(4) Dz.U. L 314 z 1.12.2009, s. 50.

(5) Dz.U. L 44 z 20.2.2008, s. 23.

(6) Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.

(7) Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Szczegółowe informacje dotyczące fakturowania zgodnie z art. 32 rozporządzenia (UE) nr 904/2010

1.
Wystawianie faktur

Artykuł 221 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE - możliwość zobowiązania podatników do wystawiania faktur

Pyt. 1. W jakich innych okolicznościach wymaga się wystawiania faktur?

Pyt. 2. Jeżeli istnieje wymóg wystawiania faktur, czy są to faktury uproszczone, czy pełne?

Artykuł 221 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE - możliwość zobowiązania podatników do wystawiania faktur w odniesieniu do zwolnionych usług finansowych i ubezpieczeniowych

Pyt. 3. Czy w odniesieniu do zwolnionych usług finansowych i ubezpieczeniowych wymagane są faktury?

Pyt. 4. Jeżeli tak, czy wymagane są faktury uproszczone, czy pełne?

Artykuł 221 ust. 3 dyrektywy 2006/112/WE - możliwość odstąpienia od wymogu wystawienia faktury w odniesieniu do zwolnionych dostaw towarów lub transakcji świadczenia usług

Pyt. 5. W przypadku których dostaw towarów lub transakcji świadczenia usług nie jest wymagane wystawienie faktury (jeżeli dotyczy)?

2.
Termin wystawienia faktury

Artykuł 222 dyrektywy 2006/112/WE - możliwość określenia ostatecznego terminu wystawiania faktur

Pyt. 6. Czy istnieje ostateczny termin wystawiania faktur inny niż termin wystawiania faktur za wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów lub transgraniczne usługi podlegające mechanizmowi odwrotnego obciążenia podatkiem?

Pyt. 7. Jeżeli tak, do kiedy należy wystawić fakturę?

3.
Faktury zbiorcze

Artykuł 223 dyrektywy 2006/112/WE - ostateczny termin wystawiania faktur zbiorczych

Pyt. 8. Czy faktury zbiorcze mogą być wystawiane na dostawy towarów lub transakcje świadczenia usług, w przypadku których podatek staje się wymagalny w ciągu okresu przekraczającego 1 miesiąc kalendarzowy? Dostawy te obejmują wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów oraz transgraniczne usługi podlegające mechanizmowi odwrotnego obciążenia podatkiem.

Pyt. 9. Jeżeli tak, jak długi jest ten okres?

4.
Samofakturowanie

Artykuł 224 dyrektywy 2006/112/WE - możliwość wystawiania faktur w ramach samofakturowania w imieniu i na rzecz podatnika

Pyt. 10. Czy istnieje wymóg, zgodnie z którym faktury wystawiane w ramach samofakturowania powinny być wystawiane w imieniu i na rzecz podatnika dokonującego dostawy lub świadczącego usługę?

5.
Zlecanie wystawiania faktur stronom trzecim spoza UE?

Artykuł 225 dyrektywy 2006/112/WE - możliwość nałożenia warunków na strony trzecie spoza UE, które wystawiają faktury na rzecz dostawców unijnych

Pyt. 11. Czy wprowadzono warunki dotyczące zlecania wystawiania faktur stronom trzecim mającym siedzibę poza UE?

Pyt. 12. Jeżeli tak, jakie warunki wprowadzono?

6.
Dane umieszczane na fakturach

Artykuł 227 dyrektywy 2006/112/WE - obowiązek podania numeru identyfikacyjnego VAT nabywcy lub usługobiorcy

Pyt. 13. Czy oprócz dostaw wewnątrzwspólnotowych oraz transgranicznych usług podlegających odwrotnemu obciążeniu podatkiem na fakturze wymagany jest numer identyfikacyjny VAT nabywcy lub usługobiorcy?

Pyt. 14. Jeżeli tak, w jakich okolicznościach na fakturze wymagany jest numer identyfikacyjny VAT nabywcy lub usługobiorcy?

Artykuł 230 dyrektywy 2006/112/WE - waluta, w jakiej wystawiona jest faktura VAT

Pyt. 15. Czy w sytuacji gdy kwota VAT przeliczana jest na walutę krajową zgodnie z kursem wymiany Europejskiego Banku Centralnego, konieczne jest dokonanie zawiadomienia?

Artykuł 239 dyrektywy 2006/112/WE - podawanie numeru rejestracji podatkowej

Pyt. 16. Czy w sytuacji gdy dostawca lub nabywca/usługobiorca nie dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego, sprzedaży na odległość lub dostaw wewnątrzwspólnotowych, wystawiany jest numer identyfikacyjny VAT?

Artykuł 240 dyrektywy 2006/112/WE - podawanie numeru identyfikacyjnego VAT

Pyt. 17. W sytuacji gdy wydano zarówno numer identyfikacyjny VAT, jak i numer rejestracji podatkowej, w jakich okolicznościach na fakturze podaje się jeden z tych numerów lub oba numery?

7.
Faktury papierowe i elektroniczne

Artykuł 235 dyrektywy 2006/112/WE - elektroniczne faktury wystawiane poza UE

Pyt. 18. Czy wprowadzono warunki dotyczące faktur elektronicznych wystawianych w państwie trzecim?

Pyt. 19. Jeżeli tak, jakie wprowadzono warunki?

8.
Faktury uproszczone

Artykuł 238 dyrektywy 2006/112/WE - wystawianie faktur uproszczonych

Pyt. 20. W jakich okolicznościach zezwala się na wystawianie faktur uproszczonych?

Artykuł 226b dyrektywy 2006/112/WE - dane wymagane na fakturze uproszczonej Pyt. 21. Jakie dane wymagane są na fakturze uproszczonej?

ZAŁĄCZNIK  II

Informacje dotyczące przechowywania faktur, które państwa członkowskie mogą przekazać za pośrednictwem portalu internetowego

Artykuł 245 dyrektywy 2006/112/WE - miejsce przechowywania

Pyt. 1. Jeżeli miejsce przechowywania znajduje się poza państwem członkowskim, czy konieczne jest powiadomienie o miejscu przechowywania?

Pyt. 2. Jeżeli tak, w jaki sposób należy dokonać takiego powiadomienia?

Pyt. 3. Czy faktury papierowe można przechowywać poza państwem członkowskim?

Artykuł 247 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE - okres przechowywania

Pyt. 4. Jakie są okresy przechowywania faktur?

Artykuł 247 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE - forma przechowywania

Pyt. 5. Czy faktury mogą być przechowywane w formie elektronicznej?

Pyt. 6. Czy faktury mogą być przechowywane w formie papierowej?

Pyt. 7. Czy w przypadku korzystania z podpisów elektronicznych lub EDI konieczne jest przechowywanie danych gwarantujących autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur przechowywanych w formie elektronicznej?

Artykuł 247 ust. 3 dyrektywy 2006/112/WE - przechowywanie w państwie trzecim

Pyt. 8. Czy faktury mogą być przechowywane w państwie trzecim?

Pyt. 9. Jeżeli tak, czy istnieją warunki takiego przechowywania?

ZAŁĄCZNIK  III

Kody używane do przekazywania informacji na podstawie art. 48 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 904/2010

Kod 1. Paliwo
1.1. Paliwo do środków transportu o masie powyżej 3 500 kg, innych niż środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę1.1.1. Benzyna

1.1.2. Olej napędowy

1.1.3. LPG

1.1.4. Gaz ziemny

1.1.5. Biopaliwo

1.2. Paliwo do środków transportu o masie nie większej niż 3 500 kg, innych niż środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę1.2.1. Benzyna

1.2.2. Olej napędowy

1.2.3. LPG

1.2.4. Gaz ziemny

1.2.5. Biopaliwo

1.2.6. PKW

1.2.7. LKW

1.3. Paliwo do środków transportu dla pasażerów uiszczających opłatę1.3.1. Benzyna

1.3.2. Olej napędowy

1.3.3. LPG

1.3.4. Gaz ziemny

1.3.5. Biopaliwo

1.4. Paliwo specjalnie przeznaczone do pojazdów poddawanych badaniu
1.5. Produkty ropopochodne używane do smarowania środków transportu lub silników
1.6. Paliwo zakupione w celu odsprzedaży
1.7. Paliwo do celów przewozu towarów
1.8. Paliwo do samochodów osobowych i kombivanów1.8.1. Używanych wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej

1.8.2. Używanych częściowo do zarobkowego przewozu osób, nauki jazdy lub przeznaczonych do wynajmu

1.8.3. Używanych częściowo do innych celów niż określone w pkt 1.8.2

1.9. Paliwo do motocykli, przyczep kempingowych i łodzi rekreacyjno-sportowych oraz statków powietrznych o masie poniżej 1 550 kg1.9.1. Używanych do zarobkowego przewozu osób, nauki jazdy lub przeznaczonych do wynajmu

1.9.2. Używanych do prowadzenia działalności gospodarczej

1.10. Paliwo do maszyn i ciągników rolniczych1.10.1. Benzyna

1.10.2. Olej napędowy

1.10.3. LPG

1.10.4. Gaz ziemny

1.10.5. Biopaliwo

1.11. Paliwo do środków transportu osób, z mniej niż 9 miejscami, lub do wypożyczonych samochodów1.11.1. Benzyna

1.11.2. Olej napędowy

1.11.3. LPG

1.11.4. Gaz ziemny

1.11.5. Biopaliwo

1.12. Paliwo do środków transportu osób innych niż wymienione w pkt 1.8 i 1.9
1.13. Paliwo do środków transportu, w odniesieniu do których nie istnieją ograniczenia prawa do odliczenia
1.14. Paliwo do środków transportu, w odniesieniu do których istnieją ograniczenia prawa do odliczenia
Kod 2. Wynajem środków transportu
2.1. Wynajem środków transportu o masie powyżej 3 500 kg, innych niż środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę
2.2. Wynajem środków transportu o masie nie większej niż 3 500 kg, innych niż środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę2.2.1. Na nieprzerwany okres powyżej 6 miesięcy

2.2.2. Na nieprzerwany okres nieprzekraczający 6 miesięcy

2.2.3. PKW

2.2.4. LKW

2.3. Wynajem środków transportu dla pasażerów uiszczających opłatę2.3.1. Na nieprzerwany okres powyżej 6 miesięcy

2.3.2. Na nieprzerwany okres nieprzekraczający 6 miesięcy

2.4. Wynajem środków transportu przeznaczonych do przewozu towarów
2.5. Wynajem samochodów osobowych i kombivanów2.5.1. Używanych wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej

2.5.2. Używanych częściowo do zarobkowego przewozu osób lub nauki jazdy

2.5.3. Używanych częściowo do innych celów niż określone w pkt 2.5.2

2.6. Wynajem motocykli, przyczep kempingowych i łodzi rekreacyjno-sportowych oraz statków powietrznych o masie mniejszej niż 1 550 kg2.6.1. Używanych do zarobkowego przewozu osób lub nauki jazdy

2.6.2. Używanych do innego rodzaju działalności gospodarczej

2.7. Wynajem samochodów osobowych kategorii M1
2.8. Wynajem środków transportu osób z więcej niż 9 miejscami
2.9. Wynajem środków transportu osób z mniej niż 9 miejscami2.9.1. Używanych do działalności handlowej

2.9.2. Używanych do celów innych niż działalność handlowa

2.10. Wynajem środków transportu, w odniesieniu do których nie istnieją ograniczenia prawa do odliczenia
2.11. Wynajem środków transportu, w odniesieniu do których istnieją ograniczenia prawa do odliczenia
2.12. Wynajem środków transportu innych niż wymienione w pkt 2.5 i 2.6
Kod 3. Wydatki związane ze środkami transportu (inne niż towary i usługi oznaczone kodami 1 i 2)
3.1. Wydatki związane ze środkami transportu o masie powyżej 3 500 kg, innymi niż środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę3.1.1. Zakup środków transportu o masie powyżej 3 500 kg, innych niż środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę

3.1.2. Utrzymanie środków transportu o masie powyżej 3 500 kg, innych niż środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę

3.1.3. Zakup i instalacja wyposażenia środków transportu o masie powyżej 3 500 kg, innych niż środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę

3.1.4. Garażowanie lub parkowanie środków transportu o masie powyżej 3 500 kg, innych niż środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę

3.1.5. Inne wydatki związane ze środkami transportu o masie powyżej 3 500 kg, innymi niż środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę

3.2. Wydatki związane ze środkami transportu o masie nie większej niż 3 500 kg, innymi niż środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę3.2.1. Zakup środków transportu o masie nie większej niż 3 500 kg, innych niż środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę

3.2.2. Utrzymanie środków transportu o masie nie większej niż 3 500 kg, innych niż środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę

3.2.3. Zakup instalacji i wyposażenia środków transportu o masie nie większej niż 3 500 kg, innych niż środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę

3.2.4. Garażowanie lub parkowanie środków transportu o masie nie większej niż 3 500 kg, innych niż środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę

3.2.5. Inne wydatki związane ze środkami transportu o masie nie większej niż 3 500 kg, innych niż środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę

3.2.6. PKW

3.2.7. LKW

3.3. Wydatki związane ze środkami transportu dla pasażerów uiszczających opłatę3.3.1. Zakup środków transportu dla pasażerów uiszczających opłatę

3.3.2. Konserwacja środków transportu dla pasażerów uiszczających opłatę

3.3.3. Zakup i instalacja wyposażenia środków transportu dla pasażerów uiszczających opłatę

3.3.4. Garażowanie lub parkowanie środków transportu dla pasażerów uiszczających opłatę

3.3.5. Inne wydatki związane ze środkami transportu dla pasażerów uiszczających opłatę

3.4. Wydatki związane ze środkami transportu przeznaczonymi do przewozu towarów3.4.1. Zakup środków transportu przeznaczonych do przewozu towarów

3.4.2. Konserwacja środków transportu przeznaczonych do przewozu towarów

3.4.3. Garażowanie lub parkowanie środków transportu przeznaczonych do przewozu towarów

3.4.4. Wydatki związane ze środkami transportu przeznaczonymi do przewozu towarów, inne niż wymienione w pkt 3.4.1, 3.4.2 i 3.4.3

3.5. Konserwacja samochodów osobowych i kombivanow3.5.1. Używanych wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej

3.5.2. Używanych częściowo do zarobkowego przewozu osób, nauki jazdy lub przeznaczonych do wynajmu

3.5.3. Używanych częściowo do prowadzenia działalności gospodarczej innej niż wymieniona w pkt 3.5.2

3.6. Konserwacja motocykli, przyczep kempingowych i łodzi rekreacyjno-sportowych oraz statków powietrznych o masie powyżej 1 5 5 0 kg3.6.1. Używanych do zarobkowego przewozu osób, nauki jazdy lub przeznaczonych do wynajmu

3.6.2. Używanych do innego rodzaju działalności gospodarczej

3.7. Wydatki, inne niż na konserwację, garażowanie lub parkowanie samochodów osobowych i kombivanow3.7.1. Używanych wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej

3.7.2. Używanych częściowo do zarobkowego przewozu osób, nauki jazdy lub przeznaczonych do wynajmu

3.7.3. Używanych częściowo w celach innych niż wymienione w pkt

3.7.2

3.8. Wydatki inne niż na konserwację, garażowanie i parkowanie motocykli, przyczep kempingowych i łodzi rekreacyjno-sportowych oraz statków powietrznych o masie powyżej 1 550 kg3.8.1. Używanych do zarobkowego przewozu osób, nauki jazdy, przeznaczonych do wynajmu lub odsprzedaży

3.8.2. Używanych do innego rodzaju działalności gospodarczej

3.9. Zakup samochodów osobowych kategorii Ml
3.10. Zakup akcesoriów do samochodów osobowych kategorii Ml, włącznie z montażem i instalacją
3.11. Wydatki związane ze środkami transportu osób z więcej niż 9 miejscami lub środkami transportu przeznaczonymi do przewozu towarów
3.12. Wydatki związane ze środkami transportu osób z mniej niż 9 miejscami używanymi do celów działalności handlowej
3.13 .Wydatki związane ze środkami transportu, w odniesieniu do których nie istnieją ograniczenia prawa do odliczenia
3.14. Wydatki związane ze środkami transportu, w odniesieniu do których istnieją ograniczenia prawa do odliczenia
3.15. Konserwacja środków transportu osób innych niż samochody osobowe i kombivany, motocykle, przyczepy kempingowe i łodzie rekreacyjno-sportowe oraz statki powietrzne o masie powyżej 1 550 kg.
3.16. Garażowanie lub parkowanie środków transportu osób
3.17. Wydatki inne niż na konserwację, garażowanie lub parkowanie środków transportu innych niż samochody osobowe i kombivany, motocykle, przyczepy kempingowe i łodzie rekreacyjno-sportowe oraz statki powietrzne o masie powyżej 1 550 kg
Kod 4. Opłaty drogowe i inne opłaty dla użytkowników dróg
4.1. Opłaty drogowe za środki transportu o masie powyżej 3 500 kg, inne niż środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę
4.2. Opłaty drogowe za pojazdy o masie nie większej niż 3 500 kg, inne niż środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę4.2.1. PKW

4.2.2. LKW

4.3. Opłaty drogowe za środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę
4.4. Opłaty drogowe za środki transportu przejeżdżające przez most nad Wielkim Bełtem
4.5. Opłaty drogowe za wszelkie środki transportu przejeżdżające przez most nad cieśniną Sund
4.6. Opłaty drogowe za środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę, z więcej niż 9 miejscami
4.7. Opłaty drogowe za środki transportu dla pasażerów uiszczających opłatę, z mniej niż 9 miejscami
4.8. Opłaty drogowe za pojazdy używane w ramach konferencji, targów, wystaw lub kongresów4.8.1. Uiszczane przez organizatora imprezy

4.8.2. Uiszczane przez uczestnika imprezy, w przypadku gdy opłata pobierana jest bezpośrednio przez organizatora

Kod 5. Koszty podróży, takie jak opłaty za taksówki, opłaty za transport publiczny
5.1. Podatnika lub osoby zatrudnionej przez podatnika
5.2. Osoby niebędącej podatnikiem lub osobą zatrudnioną przez podatnika
5.3. Podatnika lub osoby zatrudnionej przez podatnika w ramach konferencji, targów, wystaw lub kongresów5.3.1. Ponoszone przez organizatora imprezy

5.3.2. Ponoszone przez uczestnika imprezy, w przypadku gdy opłata pobierana jest bezpośrednio przez organizatora

Kod 6. Zakwaterowanie
6.1. Wydatki na zakwaterowanie podatnika lub osoby zatrudnionej przez podatnika
6.2. Wydatki na zakwaterowanie osoby niebędącej podatnikiem lub osobą zatrudnioną przez podatnika
6.3. Wydatki na zakwaterowanie podatnika lub osoby zatrudnionej przez podatnika, uczestniczącej w konferencjach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
6.4. Wydatki na zakwaterowanie podatnika lub osoby zatrudnionej przez podatnika w ramach konferencji, targów, wystaw lub kongresów6.4.1. Ponoszone przez organizatora imprezy

6.4.2. Ponoszone przez uczestnika imprezy, w przypadku gdy opłata pobierana jest bezpośrednio przez organizatora

6.5. Wydatki na zakwaterowanie osoby zatrudnionej przez podatnika, dostarczającej towary lub świadczącej usługi
6.6. Wydatki na zakwaterowanie zakupione w celu dalszej odsprzedaży tej usługi
6.7. Wydatki na zakwaterowanie inne niż wymienione w pkt 6.5 lub 6.6
Kod 7. Żywność, napoje i usługi restauracyjne
7.1. Żywność i napoje dostarczane w hotelach, barach, restauracjach, pensjonatach, w tym śniadania7.1.1. Na rzecz podatnika lub osoby zatrudnionej przez podatnika

7.1.2. Na rzecz osoby niebędącej podatnikiem ani osobą zatrudnioną przez podatnika

7.2. Żywność i napoje dostarczane w ramach konferencji, targów, wystaw lub kongresów7.2.1. Na rzecz organizatora imprezy

7.2.2. Na rzecz uczestnika imprezy, w przypadku gdy opłata pobierana jest bezpośrednio przez organizatora

7.3. Żywność i napoje przeznaczone dla osoby zatrudnionej przez podatnika, dostarczającej towary lub świadczącej usługi
7.4. Usługi restauracyjne zakupione w celu ich dalszej odsprzedaży
7.5. Zakup żywności, napojów lub usług restauracyjnych innych niż wymienione w pkt 7.2, 7.3 i 7.4
Kod 8. Opłaty za wstęp na targi i wystawy
8.1. Uiszczane przez podatnika lub osobę zatrudnioną przez podatnika
8.2. Uiszczane przez osobę niebędącą podatnikiem ani osobą zatrudnioną przez podatnika
Kod 9. Wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkowe i wydatki reprezentacyjne
9.1. Zakup alkoholu
9.2. Zakup przetworzonego tytoniu
9.3. Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne9.3.1. Na cele reklamowe

9.3.2. Na cele inne niż reklamowe

9.4. Wydatki na utrzymanie statków przeznaczonych do celów rekreacyjnych
9.5. Wydatki na dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki
9.6. Wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkowe i wydatki reprezentacyjne ponoszone w celach reklamowych
9.7. Wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkowe i wydatki reprezentacyjne inne niż wymienione w pkt 9.1, 9.2 i 9.3
Kod 10. Inne
10.1. Narzędzia
10.2. Naprawy w okresie objętym gwarancją
10.3. Usługi związane z edukacją
10.4. Prace związane z mieniem10.4.1. Prace związane z nieruchomościami

10.4.2. Prace związane z nieruchomościami wykorzystywanymi w celach mieszkalnych

10.4.3. Prace związane z mieniem ruchomym innym niż objęte kodem 3

10.5. Zakup lub wynajem mienia10.5.1. Zakup lub wynajem nieruchomości

10.5.2. Zakup lub wynajem nieruchomości wykorzystywanych w celach mieszkalnych albo rekreacyjnych lub wypoczynkowych

10.5.3. Zakup lub wynajem mienia ruchomego związanego z nieruchomościami wykorzystywanymi w celach mieszkalnych albo rekreacyjnych lub wypoczynkowych lub wykorzystywanego w takich nieruchomościach

10.5.4. Zakup lub wynajem mienia ruchomego innego niż objęte kodem 2

10.6. Dostarczanie wody, gazu lub energii elektrycznej przez sieć dystrybucyjną
10.7. Upominki o niewielkiej wartości
10.8. Wydatki związane z prowadzeniem biura
10.9. Udział w targach i seminariach, kształcenie lub szkolenia10.9.1. Targi

10.9.2. Seminaria

10.9.3. Kształcenie

10.9.4. Szkolenia

10.10. Ryczałtowy narzut na ceny zwierząt gospodarskich i produktów rolnych
10.11. Wydatki związane z wysyłką poczty do krajów spoza UE
10.12. Wydatki na faksy i telefony w sprawie zakwaterowania
10.13. Towary i usługi nabyte przez organizatora podróży dla bezpośredniej korzyści podróżnego
10.14. Towary nabyte w celu odsprzedaży inne niż wymienione w pkt 1.6
10.15. Usługi nabyte w celu odsprzedaży inne niż wymienione w pkt 6.6 i 7.4
10.16. Prace związane z mieniem10.16.1. Prace związane z nieruchomościami wykorzystywanymi w celach mieszkalnych, rekreacyjnych lub wypoczynkowych

10.16.2. Prace związane z nieruchomościami innymi niż wymienione w pkt 10.16.1

10.16.3. Prace związane z mieniem ruchomym związanym z nieruchomościami, o których mowa w pkt 10.16.1 lub używane w tych nieruchomościach

10.16.4. Prace związane z mieniem ruchomym innym niż wymienione w pkt 10.16.3

10.17. Wydatki związane z mieniem10.17.1. Wydatki związane z nieruchomościami wykorzystywanymi w celach mieszkalnych albo rekreacyjnych lub wypoczynkowych

10.17.2. Wydatki związane z nieruchomościami innymi niż wymienione w pkt 10.17.1

ZAŁĄCZNIK  IV  11

Wzór dokumentu wykorzystywanego przez państwa członkowskie do przekazywania Komisji danych zgodnie z art. 49 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 904/2010

Państwo członkowskie:

Rok:

Część A - Dane statystyczne poszczególnych państw członkowskich:

Art. 7-12
Pole11a22a2b2c2d2e2f2 g345
Liczba otrzymanych wniosków o udzielenie informacji (1)Liczba otrzymanych wniosków o udzielenie informacji, które odrzucono (2)Liczba wysłanych wniosków o udzielenie informacji (3)Liczba wysłanych wniosków o udzielenie informacji, które odrzucono (2)Liczba otrzymanych wniosków o udzielenie informacji dotyczących procedury unijnej (C24 lub C38) (2)Liczba otrzymanych wniosków o udzielenie informacji dotyczących procedury importu (C24) (2)Liczba otrzymanych wniosków o udzielenie informacji dotyczących procedury nieunijnej (C38) (2)Liczba wysłanych wniosków o udzielenie informacji dotyczących procedury unijnej (C24 lub C38) (2)Liczba wysłanych wniosków o udzielenie informacji dotyczących procedury importu (C24) (2)Liczba wysłanych wniosków o udzielenie informacji dotyczących procedury nieunijnej (C38) (2)Liczba opóźnionych i nieotrzy- manych odpowiedziLiczba odpowiedzi otrzymanych w ciągu 1 miesiącaLiczba otrzymanych zawiadomień na podstawie art. 12
AT
BE
BG
CY
CZ
DE
DK
EE
EL
ES
FI
FR
HR
GB
HU
IE
IT
LT
LU
LV
MT
NL
PL
PT
RO
SE
SI
SK
XI
Ogółem
Art. 15Art. 16Art. 25
Pole678910111213
Liczba informacji otrzymanych w drodze wymiany spontanicznejLiczba informacji wysłanych w drodze wymiany spontanicznejLiczba otrzymanych wniosków o informacje zwrotneLiczba wysłanych informacji zwrotnychLiczba wysłanych wniosków o informacje zwrotneLiczba otrzymanych informacji zwrotnychLiczba otrzymanych wniosków o doręczenie administracyjneLiczba wysłanych wniosków o doręczenie administracyjne
AT
BE
BG
CY
CZ
DE
DK
EE
EL
ES
FI
FR
HR
GB
HU
IE
IT
LT
LU
LV
MT
NL
PL
PT
RO
SE
SI
SK
XI
Ogółem
Art. 47i
Pole13a13b13c13d13e13f13 g13h13i
Liczba otrzymanych wniosków o przekazanie ewidencji (2)Liczba wysłanych wniosków o przekazanie ewidencji (2)Liczba opóźnionych i nieotrzymanych odpowiedzi (2)Liczba otrzymanych wniosków o przekazanie ewidencji dotyczących procedury unijnej (C24 lub C38) (2)Liczba otrzymanych wniosków o przekazanie ewidencji dotyczących procedury importu (C24) (2)Liczba otrzymanych wniosków o przekazanie ewidencji dotyczących procedury nieunijnej (C38) (2)Liczba wysłanych wniosków o przekazanie ewidencji dotyczących procedury unijnej (C24 lub C38) (2)Liczba wysłanych wniosków o przekazanie ewidencji dotyczących procedury importu (C24) (2)Liczba wysłanych wniosków o przekazanie ewidencji dotyczących procedury nieunijnej (C38) (2)
AT
BE
BG
CY
CZ
DE
DK
EE
EL
ES
FI
FR
HR
GB
HU
IE
IT
LT
LU
LV
MT
NL
PL
PT
RO
SE
SI
SK
XI
Ogółem
(1)Włączając wnioski wymienione w polach 2b, 2c i 2d i wyłączając wnioski wymienione w polu 16d.
(2)Informacje te przekazuje się Komisji po raz pierwszy w 2025 r.
(3)Włączając wnioski wymienione w polach 2e, 2f i 2 g i wyłączając wnioski wymienione w polu 16e.

Część B - Inne ogólne dane statystyczne:

Dane statystyczne dotyczące podmiotów gospodarczych
14Liczba podmiotów gospodarczych, które zgłosiły zakupy wewnątrzwspólnotowe w ciągu danego roku kalendarzowego
15Liczba podmiotów gospodarczych, które zgłosiły wewnątrzwspólnotowe transakcje sprzedaży towarów lub świadczenia usług w ciągu danego roku kalendarzowego
15aCałkowite kwoty, w walucie krajowej, zadeklarowanej wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów lub świadczenia usług w ciągu danego roku kalendarzowego
Dane statystyczne dotyczące kontroli i dochodzeń
16Liczba przypadków zastosowania art. 28 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 904/2010 (obecność w urzędach administracyjnych oraz udział w postępowaniu administracyjnym) jako wezwane państwo członkowskie
16aLiczba przypadków zastosowania art. 28 ust. 2a rozporządzenia (UE) nr 904/2010 (postępowania administracyjne prowadzone wspólnie) jako wezwane państwo członkowskie
16bLiczba przypadków zastosowania art. 28 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 904/2010 (obecność w urzędach administracyjnych oraz udział w postępowaniu administracyjnym) jako państwo członkowskie występujące z wnioskiem
16cLiczba przypadków zastosowania art. 28 ust. 2a rozporządzenia (UE) nr 904/2010 (postępowania administracyjne prowadzone wspólnie) jako państwo członkowskie występujące z wnioskiem
16dLiczba przypadków zastosowania art. 7 ust. 4a rozporządzenia (UE) nr 904/2010 jako wezwane państwo członkowskie
16eLiczba przypadków zastosowania art. 7 ust. 4a rozporządzenia (UE) nr 904/2010 jako państwo członkowskie występujące z wnioskiem
16fLiczba opóźnionych odpowiedzi w ramach postępowań administracyjnych na podstawie art. 7 ust. 4a rozporządzenia (UE) nr 904/2010, o które wystąpiło dane państwo członkowskie
17Liczba kontroli jednoczesnych zainicjowanych przez dane państwo członkowskie/Irlandię Północną (art. 29 i 30 rozporządzenia (UE) nr 904/2010)
18Liczba kontroli jednoczesnych, w których uczestniczyło dane państwo członkowskie/zainicjowanych przez Irlandię Północną (art. 29 i 30 rozporządzenia (UE) nr 904/2010)
18aLiczba przypadków, w których dane państwo członkowskie poinformowało inne państwa członkowskie o postępowaniu na podstawie art. 47j ust. 1 lub 2 rozporządzenia (UE) nr 904/2010
18bLiczba przypadków, w których dane państwo członkowskie skonsultowało się z innymi państwami członkowskimi co do konieczności postępowania na podstawie art. 47j ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 904/2010
Dane statystyczne dotyczące automatycznej wymiany informacji bez uprzedniego wniosku (przekształcone rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 79/2012)
19Liczba numerów identyfikacyjnych VAT przyznanych podatnikom niemającym siedziby w przedmiotowym państwie członkowskim/Irlandii Północnej (art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 79/2012)
20Ilość informacji dotyczących nowych środków transportu (art. 3 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 79/2012) przekazanych innym państwom członkowskim/Irlandii Północnej
Pola fakultatywne (miejsce na uwagi własne)
21Wszelkie inne przypadki (automatycznej) wymiany informacji nieuwzględnione w poprzednich polach
22Korzyści lub wyniki współpracy administracyjnej
Wymiana informacji rejestracyjnych pojazdów (art. 5b rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 79/2012))
23Liczba zautomatyzowanych wyszukiwań przeprowadzonych przez poszczególne państwa członkowskie i służby (1)
24Liczba odpowiedzi otrzymanych od poszczególnych państw członkowskich i służb (1)
25Liczba udzielonych odpowiedzi/przypadków nieudzielenia odpowiedzi przez poszczególne państwa członkowskie i służby (1)
Eurofisc
26Współpraca między Eurofisc a Europolem. Liczba wniosków Eurofisc o udzielenie informacji.
27Współpraca między Eurofisc a OLAF-em. Liczba wniosków Eurofisc o udzielenie informacji.
28Liczba zidentyfikowanych oszustów
29Liczba zidentyfikowanych przypadków oszustw typu "znikający podmiot gospodarczy"
30Kwota ujawnionych nieuczciwych lub podejrzanych transakcji (w EUR)
31Liczba podejrzanych oszustów wyrejestrowanych do celów VAT
32Liczba sieci podmiotów gospodarczych uznanych za obarczone wysokim ryzykiem nadużyć finansowych
33Liczba przedsiębiorstw powiązanych z nieuczciwą działalnością w UE
(1) Informacje te przekazuje się Komisji po raz pierwszy w 2025 r.

Część C - Statystyki dotyczące zwrotu VAT:

dane statystyczne poszczególnych państw członkowskich zwrotu:
123456789101112
Wnioski oczekujące na decyzję na początku rokuOtrzymane wnioski o zwrotWnioski zrealizowane w terminieWartość (w EUR) wniosków zrealizowanych w terminieWnioski, co do których zażądano dodatkowych informacjiWartość (w EUR) wniosków, co do których zażądano dodatkowych informacjiWnioski zrealizowane po terminieWartość (w EUR) wniosków zrealizowanych po terminieWnioski odrzuconeWartość (w EUR) wniosków odrzuconychWnioski oczekujące na decyzję na koniec rokuWartość (w EUR) wniosków oczekujących na decyzję na koniec roku
Ogółem w UE
XI
Uwagi:
Pole 1:Jest to wartość z pola 11 z poprzedniego roku.
Pole 2:Łączna liczba wniosków otrzymanych w ciągu roku.
Pole 3:Łączna liczba wniosków, co do których nie zażądano dodatkowych informacji i które zostały zrealizowane w ciągu 4 miesięcy od ich otrzymania (art. 19 dyrektywy 2008/9/WE).
Pole 4:Łączna wartość wniosków wymienionych w polu 3.
Pole 5:Łączna liczba wniosków, co do których zażądano dodatkowych informacji i które zostały zrealizowane w terminach, o których mowa w art. 21 dyrektywy 2008/9/WE).
Obejmuje to wnioski, które są częściowo uznane za niedozwolone.
Pole 6:Łączna wartość wniosków wymienionych w polu 5.
Pole 7:Łączna liczba wniosków zrealizowanych lub częściowo zrealizowanych po upływie terminów, o których mowa w art. 19 i 21 dyrektywy 2008/9/WE.
Pole 8:Łączna kwota wniosków, co do których zażądano dodatkowych informacji, wymienionych w polu 7.
Pole 9:Łączna liczba wniosków, które zostały odrzucone w całości (wnioski częściowo zrealizowane ujęto w polach 5 i 7).
Pole 10:Łączna kwota wniosków wymienionych w polu 9.
Pole 11:Łączna liczba wniosków oczekujących na decyzję na koniec roku. Obejmuje to wnioski, które są rozpatrywane, oraz wnioski, które otrzymano, ale które nie są jeszcze rozpatrywane.
Pole 12:Łączna wartość wniosków wymienionych w polu 11.

Część D - Statystyki punktu kompleksowej obsługi:(OSS)

1.
Moduł rejestracji
a)
Dane rejestracyjne, które podaje państwo członkowskie identyfikacji:
łączna liczba zarejestrowanych podmiotów gospodarczych na dzień 31 grudnia danego roku kalendarzowego;
łączna liczba nowych rejestracji w danym roku kalendarzowym w oparciu o rzeczywistą datę początkową;
łączna liczba wykluczeń w danym roku kalendarzowym w oparciu o rzeczywistą datę wykluczenia;
Łączna liczba interfejsów elektronicznych (działających jako podmiot uznawany za dostawcę) zarejestrowanych w ramach procedur na dzień 31 grudnia danego roku, o ile jest znana.
Łączna liczba grup VAT zarejestrowanych w ramach procedur na dzień 31 grudnia danego roku.
Procedura unijnaProcedura nieunijnaProcedura importuPośrednicy
Łączna liczba zarejestrowanych podmiotów gospodarczych na dzień 31 grudnia danego roku kalendarzowego
Łączna liczba nowych rejestracji w danym roku kalendarzowym
Łączna liczba wykluczeń w danym roku kalendarzowym
Łączna liczba interfejsów elektronicznych (działających jako podmiot uznawany za dostawcę) zarejestrowanych w ramach procedur na dzień 31 grudnia danego roku.Nie dotyczyO ile jest znana.Nie dotyczy
Łączna liczba grup VAT zarejestrowanych w ramach procedur na dzień 31 grudnia danego roku.Nie dotyczyNie dotyczyNie dotyczy
b)
Kod wykluczenia: w przypadku każdej procedury szczególnej, wraz z pośrednikami (w stosownych przypadkach), proszę podać szczegółowe informacje na temat liczby przypadków użycia kodu wykluczenia jako państwo członkowskie identyfikacji w danym roku kalendarzowym w oparciu o rzeczywistą datę wykluczenia (dane w formacie numerycznym, bez miejsc po przecinku i bez separatorów, np. 12345; w przypadku wartości zerowych należy wpisać 0).
Procedura unijnaProcedura nieunijnaProcedura importuPodmiot pośredniczący
- kod (1)Nie dotyczy
- kod (2)
- kod (3)
- kod (4)
- kod (5)
- kod (6)
kod (1) Podatnik lub pośrednik działający na jego rzecz powiadomił państwo członkowskie identyfikacji, że podatnik nie świadczy już usług lub nie dostarcza towarów objętych procedurą szczególną.
kod (2) Państwo członkowskie identyfikacji zakłada, że działalność podlegająca opodatkowaniu prowadzona przez podatnika objętego procedurą szczególną uległa zakończeniu LUB pośrednik nie działał jako pośrednik na rzecz żadnego podatnika przez 2 następujące po sobie kwartały (dane dotyczące pośrednika proszę podać w kolumnie dotyczącej pośrednika).
kod (3) Podatnik nie spełnia już warunków niezbędnych do korzystania z procedury szczególnej LUB pośrednik nie spełnia już warunków działania w takim charakterze (dane dotyczące pośrednika proszę podać w kolumnie dotyczącej pośrednika).
kod (4) Podatnik uporczywie uchyla się od stosowania zasad dotyczących procedury szczególnej LUB pośrednik uporczywie uchyla się od stosowania zasad dotyczących procedury importu (dane dotyczące pośrednika proszę podać w kolumnie dotyczącej pośrednika).
kod (5) Podatnik lub pośrednik działający na jego rzecz wystąpił z wnioskiem o dobrowolną rezygnację z procedury LUB pośrednik wystąpił z wnioskiem o dobrowolne zaprzestanie działalności w charakterze pośrednika (dane dotyczące pośrednika proszę podać w kolumnie dotyczącej pośrednika).
kod (6) Podatnik lub pośrednik wystąpił z wnioskiem o identyfikację w nowym państwie członkowskim identyfikacji (dane dotyczące pośrednika proszę podać w kolumnie dotyczącej pośrednika).
2.
Moduł deklaracji VAT
a)
Kwota VAT zadeklarowana w deklaracji VAT OSS/IOSS
W przypadku procedury unijnej i procedury nieunijnej:

proszę podać szczegółowe informacje na temat kwoty VAT (w EUR) zadeklarowanej w deklaracji VAT za I-IV kw. (włącznie) za dany rok kalendarzowy. W kwocie tej proszę uwzględnić ewentualne korekty, które zostały dokonane w odniesieniu do tych deklaracji, które są objęte tym okresem sprawozdawczym (I-IV kw.).

(i)
Jako państwo członkowskie identyfikacji w podziale na państwa członkowskie konsumpcji (wraz z Irlandią Północną w przypadku procedury unijnej).
(ii)
Jako państwo członkowskie konsumpcji w podziale na państwa członkowskie identyfikacji (wraz z Irlandią Północną w przypadku procedury unijnej).

Uwaga: Dane proszę wprowadzić w formacie numerycznym, bez miejsc po przecinku i bez separatorów, np. 10023452; w przypadku wartości zerowych należy wpisać 0).

W odniesieniu do procedury importu:

proszę podać szczegółowe informacje na temat kwoty VAT (w EUR) zadeklarowanej w deklaracji VAT za okres od stycznia do grudnia (włącznie) za dany rok kalendarzowy. W kwocie tej proszę uwzględnić ewentualne korekty, które zostały dokonane w odniesieniu do tych deklaracji, które są objęte tym okresem sprawozdawczym (styczeń-grudzień).

(i)
Jako państwo członkowskie identyfikacji w podziale na państwa członkowskie konsumpcji (wraz z Irlandią Północną).
(ii)
Jako państwo członkowskie konsumpcji w podziale na państwa członkowskie identyfikacji (wraz z Irlandią Północną).

Uwaga: Dane proszę wprowadzić w formacie numerycznym, bez miejsc po przecinku i bez separatorów, np. 10023452; w przypadku wartości zerowych należy wpisać 0).

(i)

Jako państwo członkowskie identyfikacji w podziale na państwa członkowskie konsumpcji

(ii)

Jako państwo członkowskie konsumpcji w podziale na państwa członkowskie identyfikacji

Procedura unijnaProcedura nieunijnaProcedura importuProcedura unijnaProcedura nieunijnaProcedura importu
AT
BE
BG
CY
CZ
DE
DK
EE
EL
ES
FI
FR
HR
HU
IE
IT
LT
LU
LV
MT
NL
PL
PT
RO
SE
SI
SK
XI (*)Nie dotyczyNie dotyczy
Ogółem
(*) Dane dotyczące Irlandii Północnej należy przekazać wyłącznie w odniesieniu do procedury unijnej i procedury importu, ale nie w odniesieniu do procedury nieunijnej.
b)
Proszę podać szczegółowe informacje jako państwo członkowskie identyfikacji na temat ogólnej podstawy opodatkowania podanej w deklaracji VAT na potrzeby IOSS za dany rok kalendarzowy:

Uwaga: Dane proszę wprowadzić w formacie numerycznym, bez miejsc po przecinku i bez separatorów, np. 10023452; w przypadku wartości zerowych należy wpisać 0).

Ogólna roczna podstawa opodatkowania (w EUR)
c)
Stosowanie mechanizmu korekty:

Proszę podać, w odniesieniu do danego roku kalendarzowego, liczbę deklaracji VAT zawierających korektę.

Procedura unijnaProcedura nieunijnaProcedura importu
Liczba korekt

Moduł płatności VAT

a)
Kwota VAT zapłacona w ramach procedur OSS/IOSS
(i)
Łączne kwoty VAT w ramach OSS/IOSS za dany rok kalendarzowy wysłane przez Państwa jako państwo członkowskie identyfikacji do państw członkowskich konsumpcji (w podziale na państwa członkowskie konsumpcji).

Proszę podać szczegółowe informacje w euro za okres od stycznia do grudnia (włącznie) danego roku kalendarzowego.

Uwaga: Dane proszę wprowadzić w formacie numerycznym, bez miejsc po przecinku i bez separatorów, np. 10023452; w przypadku wartości zerowych należy wpisać 0).

(ii)
Łączne kwoty VAT w ramach OSS/IOSS za dany rok kalendarzowy otrzymane przez Państwa jako państwo członkowskie konsumpcji (w podziale na państwa członkowskie identyfikacji).

Proszę podać szczegółowe informacje w euro za okres od stycznia do grudnia (włącznie) danego roku kalendarzowego.

Uwaga: Dane proszę wprowadzić w formacie numerycznym, bez miejsc po przecinku i bez separatorów, np. 10023452; w przypadku wartości zerowych należy wpisać 0).

(i)

Kwoty VAT w ramach OSS/IOSS wysłane jako państwo członkowskie identyfikacji do państw członkowskich konsumpcji

(ii)

Kwoty VAT w ramach OSS/IOSS otrzymane jako państwo członkowskie konsumpcji

Procedura unijnaProcedura nieunijnaProcedura importuProcedura unijnaProcedura nieunijnaProcedura importu
AT
BE
BG
CY
CZ
DE
DK
EE
EL
ES
FI
FR
HR
HU
IE
IT
LT
LU
LV
MT
NL
PL
PT
RO
SE
SI
SK
XI (*)Nie dotyczyNie dotyczy
Ogółem
(*) Dane dotyczące Irlandii Północnej należy przekazać wyłącznie w odniesieniu do procedury unijnej i procedury importu, ale nie w odniesieniu do procedury nieunijnej.
b)
Łączna liczba zwrotów za dany rok kalendarzowy

Uwaga: Dane proszę wprowadzić w formacie numerycznym; w przypadku wartości zerowych należy wpisać 0.

Procedura unijnaProcedura nieunijnaProcedura importu
Liczba zwrotów
c)
Liczba deklaracji VAT/wezwań do zapłaty za dany rok kalendarzowy jako państwo członkowskie identyfikacji (MSID) oraz liczba przypomnień o płatnościach jako państwo członkowskie konsumpcji (MSCON).

Proszę podać szczegółowe informacje na temat deklaracji VAT i wezwań do zapłaty VAT odnoszących się do okresu od stycznia do grudnia za dany rok.

Procedura unijnaProcedura nieunijnaProcedura importu
Przypomnienia o deklaracji VAT jako MSID
Wezwania do zapłaty jako MSID
Wezwania do zapłaty jako MSCON"

ZAŁĄCZNIK  V

Uchylone rozporządzenia

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1925/2004 (Dz.U. L 331 z 5.11.2004, s. 13)

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1792/2006 (Dz.U. L 362 z 20.12.2006, s. 1)

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1174/2009 (Dz.U. L 314 z 1.12.2009, s. 50)

ZAŁĄCZNIK  VI

Tabela korelacji

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1925/2004Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1174/2009Niniejsze rozporządzenie
Artykuł 1Artykuł 1
Artykuł 2-
Artykuł 3 pkt 1 i 2Artykuł 2 pkt 1 i 2
Artykuł 3 pkt 3, 4 i 5-
Artykuł 4 ust. 1 i 2Artykuł 3 ust. 1 i 2
Artykuł 4 ust. 3, 4 i 5-
Artykuł 5 akapit pierwszyArtykuł 4
Artykuł 5 akapit drugi-
Artykuł 6Artykuł 5
Artykuł 7Artykuł 6
Artykuł 8-
Artykuł 9Artykuł 11
Artykuł 10Artykuł 12
Artykuł 11Artykuł 14
ZałącznikZałącznik IV
Artykuł 1Artykuł 8
Artykuł 2Artykuł 9
Artykuł 3Artykuł 10
ZałącznikZałącznik III

ZAŁĄCZNIK  VII  12

Wspólny zestaw danych i szczegóły techniczne dotyczące przechowywania i zautomatyzowanego dostępu do informacji celnych

W tabeli określono, które informacje, o których mowa w art. 17 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 904/2010, odpowiadają którym danym wymienianym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 56 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447.
Informacja, o której mowa w art. 17 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 904/2010Numer porządkowy danych

określony w rozporządzeniu

wykonawczym (UE)

2015/2447

Nazwa danych określona w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/2447
Numer identyfikacyjny VAT importera w państwie importu3/40 FR1Nr identyfikacyjny dodatkowych odniesień podatkowych (strona: importer)
Numer identyfikacyjny VAT przedstawiciela podatkowego importera w państwie importu3/40 FR3Nr identyfikacyjny dodatkowych odniesień podatkowych (strona: przedstawiciel podatkowy)
Numer identyfikacyjny VAT klienta w innym państwie członkowskim3/40 FR2Nr identyfikacyjny dodatkowych odniesień podatkowych (strona: nabywca)
Kraj pochodzenia5/15 lub 5/16Kraj pochodzenia lub kraj preferencyjnego pochodzenia
Kraj przeznaczenia5/8Kraj przeznaczenia
Kod towaru6/14Kod towaru - kod Nomenklatury scalonej
Łączna kwota4/4 B00Podstawa opłaty (*)
Cena pozycji8/6Wartość statystyczna
Waga netto6/1Masa netto (kg)
(*) Jeżeli kod unijny podany dla danych nr 4/3 (Naliczanie opłat - Rodzaj opłaty) to B00.

Walutą informacji przechowywanych w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 56 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447, jest euro. Kurs wymiany między walutą państwa członkowskiego importu a euro będzie zapewniany automatycznie przez system.

ZAŁĄCZNIK  VIII  13

Wspólny zestaw danych i szczegóły techniczne dotyczące zautomatyzowanego wniosku o dostęp do danych rejestracyjnych pojazdów

1.
OBOWIĄZEK

Należy przekazywać każdy element danych wskazanych w sekcji 4 niniejszego załącznika, jeżeli dana informacja jest dostępna w krajowym rejestrze pojazdów danego państwa członkowskiego.

2.
WYSZUKIWANIE POJAZDU/JEGO WŁAŚCICIELA/POSIADACZA

Istnieje pięć różnych sposobów wyszukiwania danych rejestracyjnych pojazdów:

1)
według numeru podwozia pojazdu (VIN), daty i godziny odniesienia (fakultatywnie),
2)
według numeru tablicy rejestracyjnej, numeru podwozia pojazdu (VIN)(fakultatywnie), daty i godziny odniesienia (fakultatywnie),
3)
według posiadacza pojazdu, daty urodzenia (fakultatywnie), daty i godziny odniesienia (fakultatywnie),
4)
według właściciela pojazdu, daty urodzenia (fakultatywnie), daty i godziny odniesienia (fakultatywnie),
5)
według numeru VAT posiadacza/właściciela pojazdu, daty i godziny odniesienia (fakultatywnie).

Bez uszczerbku dla obowiązku określonego w sekcji 1 niniejszego załącznika państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o nieudostępnianiu wszystkich tych opcji wyszukiwania, jeżeli - w przypadku wniosków wychodzących - uważają, że co najmniej jedna z nich nie odpowiada potrzebom ich urzędników łącznikowych Eurofisc lub - w przypadku wniosków przychodzących - informacje, których dotyczy wniosek, nie są dostępne w krajowym rejestrze pojazdów danego państwa członkowskiego.

3.
TYPY WNIOSKÓW

W oparciu o zestaw danych określony w sekcji 4 niniejszego załącznika oraz rodzaj wyszukiwania określony w sekcji 2, można składać siedem różnych rodzajów wniosków.

1)
Wyszukiwanie właściciela/posiadacza pojazdu:

wniosek o dostęp do ograniczonego zestawu informacji o pojeździe, jak również o właścicielu lub posiadaczu pojazdu, w oparciu o kod kraju, numer tablicy rejestracyjnej lub numer podwozia pojazdu (VIN) oraz datę/godzinę odniesienia. Jeżeli wyszukiwanie przeprowadza się według numeru podwozia pojazdu, wniosek można wysłać do kilku lub wszystkich podłączonych do systemu państw.

2)
Rozszerzone wyszukiwanie właściciela/posiadacza pojazdu:

wniosek o dostęp do rozszerzonego zestawu informacji technicznych o pojeździe, do danych rejestracyjnych, jak również danych o właścicielu lub posiadaczu pojazdu, w oparciu o kod kraju, numer tablicy rejestracyjnej lub numer podwozia pojazdu (VIN) oraz datę/godzinę odniesienia. Jeżeli wyszukiwanie przeprowadza się według VIN, wniosek można wysłać do kilku lub wszystkich podłączonych do systemu państw.

3)
Wyszukiwanie informacji o kolejnych właścicielach/posiadaczach pojazdu:

wniosek o otrzymanie wykazu wszystkich poprzednich właścicieli/posiadaczy pojazdu, bez względu na kraj wcześniejszej rejestracji, za podaniem numeru podwozia pojazdu (VIN), bez daty/godziny odniesienia. Wniosek można wysłać do kilku lub wszystkich podłączonych do systemu państw.

4)
Wyszukiwanie pojazdów poprzez podanie właściciela/posiadacza:

zapytanie o wszystkie pojazdy, z ograniczoną liczbą danych identyfikacyjnych, zarejestrowane na daną osobę fizyczną na podstawie imienia, nazwiska, daty urodzenia (fakultatywnie) lub dokumentu tożsamości (fakultatywnie) właściciela/posiadacza lub daną osobę prawną na podstawie zarejestrowanej nazwy spółki.

5)
Wyszukiwanie pojazdów poprzez podanie numeru VAT:

zapytanie o wszystkie pojazdy, z ograniczoną liczbą danych identyfikacyjnych, zarejestrowane na dana osobę fizyczną lub daną osobę prawną na podstawie numeru VAT.

6)
Wersja zbiorcza wyżej wymienionych wyszukiwań 1, 2, 3, 4 i 5 obejmująca większą liczbę przypadków. Wniosek zbiorczy będzie zawsze wysyłany do jednego konkretnego kraju.
7)
Wyszukiwanie typu trafienie/brak trafienia obejmujące kilka numerów podwozia pojazdu (VIN) wysyłane do kilku krajów. W odpowiedzi państwo członkowskie zwracające się z wnioskiem otrzyma serię tabel (po jednej od każdego państwa członkowskiego udzielającego odpowiedzi) wraz ze wskazaniem, które numery VIN zostały/nie zostały znalezione. Funkcja ta będzie dostępna tylko w trybie wniosków zbiorczych.

Zwykle do wyszukiwania wykorzystuje się aktualną datę i godzinę, jest jednak możliwe przeprowadzanie wyszukiwania z wykorzystaniem daty i godziny odniesienia z przeszłości. Gdy wyszukiwanie jest przeprowadzane z wykorzystaniem daty i godziny odniesienia z przeszłości, a informacje historyczne nie są dostępne w rejestrze danego państwa członkowskiego, gdyż informacji takich się w ogóle nie rejestruje, w odpowiedzi można ująć informacje aktualne, zaznaczając, że przekazane informacje są informacjami aktualnymi.

Bez uszczerbku dla obowiązku określonego w sekcji 1 niniejszego załącznika państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o nieudostępnianiu wszystkich tych opcji wyszukiwania, jeżeli - w przypadku wniosków wychodzących - uważają, że co najmniej jedna z nich nie odpowiada potrzebom ich urzędników łącznikowych Eurofisc lub - w przypadku wniosków przychodzących - informacje, których dotyczy wniosek, nie są dostępne w krajowym rejestrze pojazdów danego państwa członkowskiego.

4.
ZESTAW DANYCH
Dane dotyczące posiadacza pojazdu
Nazwisko (firma) posiadacza dowodu rejestracyjnegostosuje się osobne pola na nazwisko, tytuły itd., a nazwisko/nazwę podaje się w formacie do wydruku
Imięstosuje się osobne pola na imię (imiona) i inicjały, a imię podaje się w formacie do wydruku
Adresstosuje się osobne pola na ulicę, numer domu i numer lokalu, kod pocztowy, miejsce zamieszkania, kraj zamieszkania itd., a adres podaje się w formacie do wydruku
Data urodzenia
Podmiot prawnyOsoba fizyczna, stowarzyszenie, spółka, firma itd.
Numer identyfikacyjnyIdentyfikator jednoznacznie określający osobę lub przedsiębiorstwo
Rodzaj numeru identyfikacyjnegoRodzaj numeru identyfikacyjnego (np. numer paszportu)
Numer VAT
Data rozpoczęcia okresu posiadania pojazduData rozpoczęcia okresu posiadania pojazdu Data ta będzie zwykle pokrywać się z datą wydrukowaną w polu (I) dokumentu rejestracyjnego pojazdu.
Data zakończenia okresu posiadania pojazduData zakończenia okresu posiadania pojazdu
Dane dotyczące właściciela pojazdu
Nazwisko (firma) właścicielastosuje się osobne pola na nazwisko, tytuły itd., a nazwisko/nazwę podaje się w formacie do wydruku
Imięstosuje się osobne pola na imię (imiona) i inicjały, a imię podaje się w formacie do wydruku
Adresstosuje się osobne pola na ulicę, numer domu i numer lokalu, kod pocztowy, miejsce zamieszkania, kraj zamieszkania itd., a adres podaje się w formacie do wydruku
Data urodzenia
Podmiot prawnyOsoba fizyczna, stowarzyszenie, spółka, firma itd.
Numer identyfikacyjnyIdentyfikator jednoznacznie określający osobę lub przedsiębiorstwo
Rodzaj numeru identyfikacyjnegoRodzaj numeru identyfikacyjnego (np. numer paszportu)
Numer VAT
Data rozpoczęcia posiadania pojazdu na własnośćData rozpoczęcia posiadania pojazdu na własność Data ta będzie zwykle pokrywać się z datą wydrukowaną w polu (I) dokumentu rejestracyjnego pojazdu.
Data zakończenia posiadania pojazdu na własnośćData zakończenia posiadania pojazdu na własność
Dane pojazdów
Numer tablicy rejestracyjnej
Numer podwozia pojazdu/VIN
Kraj rejestracji
Marka(D.1) np. Ford, Opel, Renault itd.
Model handlowy pojazdu(D.3) np. Focus, Astra, Megane
Rodzaj pojazdu/kod kategorii UEnp. motorower, motocykl, samochód itp.
Kolor
Przebieg
MasaMasa pojazdu dopuszczonego do eksploatacji
Data pierwszej rejestracjiData pierwszej rejestracji gdziekolwiek na świecie
Data początkowa aktualnej rejestracjiData rejestracji, do której odwołuje się konkretny dokument rejestracyjny pojazdu
Data końcowa rejestracjiData końcowa rejestracji, do której odwołuje się konkretny dokument rejestracyjny pojazdu. Data ta może oznaczać okres ważności, tak jak wydrukowano na dokumencie, jeśli nie jest on nieograniczony (skrót na dokumencie = H).
StatusZezłomowany, skradziony, wywieziony z kraju itd.
Data początkowa statusu
Data końcowa statusu"
1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2019/1129 z dnia 2 lipca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.179.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2019 r.
2 Art. 4 zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.
3 Art. 5a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2019/1129 z dnia 2 lipca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.179.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2019 r.
4 Art. 5a pkt 1 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1218/2021 z dnia 26 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.267.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2021 r.
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1).
7 Art. 5b dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2019/1129 z dnia 2 lipca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.179.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2019 r.
8 Decyzja Rady 2008/616/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie wdrożenia decyzji 2008/615/WSiSW w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej (Dz.U. L 210 z 6.8.2008, s. 12).
9 Art. 5c dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2019/1129 z dnia 2 lipca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.179.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2019 r.
10 Art. 7 ust. 2 lit. d) zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr 21/2020 z dnia 14 stycznia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.11.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2021 r.
11 Załącznik IV:

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/2184 z dnia 16 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2184) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 listopada 2023 r.

12 Załącznik VII dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2019/1129 z dnia 2 lipca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.179.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2019 r.
13 Załącznik VIII dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2019/1129 z dnia 2 lipca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.179.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2019 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.