Rozporządzenie wykonawcze 428/2014 przyjmujące nadzwyczajne środki wspierania rynku wieprzowiny na Litwie i zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 324/2014 przyjmujące nadzwyczajne środki wspierania rynku wieprzowiny w Polsce
Dz.U.UE.L.2014.125.64
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 428/2014
z dnia 25 kwietnia 2014 r.
przyjmujące nadzwyczajne środki wspierania rynku wieprzowiny na Litwie i zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 324/2014 przyjmujące nadzwyczajne środki wspierania rynku wieprzowiny w Polsce
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 220 ust. 1 lit. a),
(1) Dyrektywą Rady 2002/60/WE 2 wprowadzono minimalne środki, które należy zastosować w Unii w celu zwalczania afrykańskiego pomoru świń. W związku z tym, zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2014/43/UE 3 , potwierdzoną decyzją wykonawczą Komisji 2014/93/UE 4 , oraz zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji 2014/178/UE 5 Litwa powinna zagwarantować, że obszar na jej terytorium, na którym obecna jest ta choroba, obejmuje co najmniej obszar zakażony wymieniony w załącznikach do tych decyzji.
(2) W celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się afrykańskiego pomoru świń oraz aby zapobiec wszelkim dalszym zakłóceniom handlu na Litwie i za granicą, Litwa przyjęła w dniu 17 lutego 2014 r. 6 pewne dodatkowe środki zapobiegawcze na tym obszarze zakażonym. W związku z powyższym obrót żywymi świniami, w tym prosiętami, świeżą wieprzowiną i wieprzowymi produktami mięsnymi z obszaru zakażonego jest przedmiotem szczególnych środków nadzoru, w tym obowiązkowego etykietowania specjalnym znakiem jakości zdrowotnej, i podlega stosowaniu pewnych ograniczeń handlowych na jednolitym rynku.
(3) Ograniczenia dotyczące wprowadzania do obrotu żywych świń, w tym prosiąt, świeżej wieprzowiny oraz wieprzowych produktów mięsnych, wynikające z zastosowania tych środków weterynaryjnych, powodują istotne obniżenie cen w obszarach zakażonych i powodują zakłócenia na rynku prosiąt i wieprzowiny w tych obszarach. W związku z tym w dniu 13 marca 2014 r. Litwa zwróciła się do Komisji z prośbą o wprowadzenie nadzwyczajnych środków wspierania rynku, jak przewidziano w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013. Takie środki, mające zastosowanie jedynie do prosiąt, świń i loch chowanych na obszarach bezpośrednio dotkniętych ograniczeniami, należy przyjąć na czas absolutnie niezbędny.
(4) Kwota pomocy powinna być wyrażona dla prosiąt jako kwota za sztukę w odniesieniu do ograniczonej liczby prosiąt oraz jako kwota za 100 kilogramów masy tusz innych kwalifikujących się zwierząt, w odniesieniu do ograniczonej ilości wieprzowiny i przy maksymalnej masie podlegającej kompensacie tuszy za zwierzę. Kwota pomocy powinna uwzględniać aktualne informacje o rynku.
(5) W odniesieniu do prosiąt i innych świń chowanych na odnośnych obszarach wsparcie powinno być uzależnione od dostarczenia zwierząt do rzeźni, ich uboju i od przestrzegania bardziej rygorystycznych przepisów weterynaryjnych mających zastosowanie na tych obszarach w dniu dostawy.
(6) Decyzja wykonawcza Komisji 2014/236/UE 7 przewiduje unijne wsparcie finansowe w ramach rekompensaty dla właścicieli świń za straty spowodowane wczesnym ubojem świń na obszarach zakażonych w celu zminimalizowania ryzyka rozprzestrzeniania się choroby. Litwa i Polska zamierzają obniżyć zagęszczenie podatnych organizmów żywicielskich w utrzymujących świnie gospodarstwach o niskim poziomie ochrony biologicznej na obszarze zakażonym, propagując ubój świń i zapobiegając odnowie populacji świń w gospodarstwach przez co najmniej jeden rok 8 . W związku z tym oraz w celu wyeliminowania ryzyka podwójnego finansowania pomoc wypłacana na mocy niniejszego rozporządzenia powinna ograniczać się do hodowców świń niekorzystających z wkładu finansowego z tytułu wczesnego uboju określonego w decyzji 2014/236/UE. Z tego samego powodu stosowne ograniczenie powinno mieć zastosowanie do Polski. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 324/2014 9 .
(7) Należy przewidzieć, by właściwe organy Litwy zastosowały wszelkie wymagane środki kontroli i nadzoru i odpowiednio poinformowały o tym Komisję. Transport i ubój kwalifikujących się zwierząt powinny zostać przeprowadzone pod nadzorem właściwych organów, które muszą również zapewnić zgodność otrzymanych z nich produktów z odpowiednimi ograniczeniami rynkowymi.
(8) Ograniczenia w zakresie wprowadzania do obrotu żywych świń i prosiąt oraz świeżej wieprzowiny i wieprzowych produktów mięsnych były stosowane przez kilka tygodni na odnośnych obszarach i sytuacja ta doprowadziła do zakłóceń na rynku i strat w dochodach producentów, a także do znacznego wzrostu masy zwierząt, co w konsekwencji stworzyło niedopuszczalną sytuację w zakresie dobrostanu zwierząt. W związku z powyższym środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie do zwierząt dostarczanych do rzeźni od dnia 17 lutego 2014 r. - daty przyjęcia litewskich środków zapobiegawczych. Sytuacja na rynku oraz skutki tego środka muszą być ponownie ocenione w świetle rozwoju sytuacji, a zatem środek powinien mieć zastosowanie jedynie przez okres trzech miesięcy.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 kwietnia 2014 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |