Rozporządzenie wykonawcze 335/2013 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1974/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)
Dz.U.UE.L.2013.105.1
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 335/2013
z dnia 12 kwietnia 2013 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1974/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) 1 , w szczególności jego art. 91,
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1974/2006 2 ustanawia szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005.
(2) W dniu 12 października 2011 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) 3 . Wniosek ten wprowadza nową strategię rozwoju obszarów wiejskich opierającą się na wariantach polityki wskazanych w komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu EkonomicznoSpołecznego oraz Komitetu Regionów pt. "WPR do 2020 r.: sprostać wyzwaniom przyszłości związanym z żywnością, zasobami naturalnymi oraz aspektami terytorialnymi" 4 oraz na szeroko zakrojonych dyskusjach, które miały następnie miejsce. Wniosek, po jego przyjęciu, wniesie zasadnicze zmiany do polityki rozwoju obszarów wiejskich, w szczególności jeśli chodzi o treść wielu środków, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1698/2005, i wpisanych w programy rozwoju obszarów wiejskich państw członkowskich.
(3) Ważne jest, aby środki EFRROW na okres programowania przypadający po okresie programowania 2007-2013 zostały przeznaczone w jak największym stopniu na wdrożenie nowej strategii na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Nieuniknione jest nakładanie się realizacji programów rozwoju obszarów wiejskich i odpowiadających im przepisów prawa okresu programowania 2007-2013 i następnego okresu programowania. Należy zatem ustanowić przepis służący zapewnieniu, by środki ustanowione w okresie programowania 2007-2013 były realizowane, nie zużywając nieproporcjonalnie dużej części środków finansowych z następnego okresu programowania.
(4) Należy zatem zadbać, aby państwa członkowskie nie mogły podejmować nowych zobowiązań prawnych wobec beneficjentów, jeśli chodzi o środki wieloletnie, które mogą rozciągać się na następny okres programowania lub które, w wyniku nowej strategii rozwoju obszarów wiejskich, mogą zostać przerwane lub znacznie zmienione.
(5) W art. 27 ust. 12 oraz art. 32a rozporządzenia (WE) nr 1974/2006 ogranicza się przedłużanie czasu trwania obowiązujących zobowiązań rolnośrodowiskowych, leśnośrodowiskowych i zobowiązań dotyczących dobrostanu zwierząt do końca okresu premiowego, do którego odnosi się wniosek o płatność z 2013 r. W celu zagwarantowania, że żadne opóźnienie w procesie przedkładania i zatwierdzania nowych programów rozwoju obszarów wiejskich nie ma negatywnych skutków dla ciągłości realizacji polityki, należy wprowadzić możliwość przedłużenia zobowiązań do końca okresu premiowego, do którego odnosi się wniosek o płatność z 2014 r.
(6) Ponieważ koniec okresu programowania 2007-2013 zbliża się, należy ograniczyć przeszkody proceduralne wobec państw członkowskich, które dokonują zmian w swoich programach rozwoju obszarów wiejskich, zachowując jednocześnie odpowiedni poziom oceny dokonywanej przez Komisję. Państwa członkowskie powinny zatem mieć większą możliwość przesuwania, w odpowiednim czasie oraz w drodze procedury notyfikacyjnej, kwot odnoszących się do niektórych środków, które nie będą już wymagały takiego finansowania, na rzecz innych środków. Należy zatem podwyższyć próg elastyczności w odniesieniu do przesuwania środków pomiędzy osiami.
(7) Ważne jest, aby zapewnić ciągłość wdrażania polityki rozwoju obszarów wiejskich oraz sprawne przejście z jednego okresu programowania do drugiego. Należy zatem określić, że wydatki związane z ocenami ex ante nowych programów oraz koszty przygotowania strategii rozwoju na szczeblu lokalnym dla okresu programowania 2007-2013 są częścią działań przygotowawczych, które należy sfinansować za pomocą wsparcia technicznego. Ponadto powinno również być możliwe finansowanie innych działań przygotowawczych, o ile są one bezpośrednio związane z działaniami bieżących programów rozwoju obszarów wiejskich oraz są niezbędne do zapewnienia ciągłości i sprawnego przejścia z jednego okresu programowania do drugiego.
(8) Jeżeli państwa członkowskie wykorzystały już swoje środki z okresu programowania 2007-2013 na konkretny program lub działanie, nie powinny podejmować nowych zobowiązań prawnych wobec beneficjentów tego programu lub działania. Ponadto należy przewidzieć jasne, ostateczne terminy do podejmowania zobowiązań prawnych wobec beneficjentów w ramach okresu programowania 2007-2013 oraz kolejnego okresu programowania.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1974/2006.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 kwietnia 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |