Rozporządzenie wykonawcze 215/2014 ustanawiające zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego w zakresie metod wsparcia w odniesieniu do zmian klimatu, określania celów pośrednich i końcowych na potrzeby ram wykonania oraz klasyfikacji kategorii interwencji w odniesieniu do europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.69.65

Akt obowiązujący
Wersja od: 13 marca 2021 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 215/2014
z dnia 7 marca 2014 r.
ustanawiające zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego w zakresie metod wsparcia w odniesieniu do zmian klimatu, określania celów pośrednich i końcowych na potrzeby ram wykonania oraz klasyfikacji kategorii interwencji w odniesieniu do europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1 , w szczególności jego art. 8 akapit trzeci, art. 22 ust. 7 akapit piąty i art. 96 ust. 2 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) nr 1303/2013 ustanowiono wspólne zasady mające zastosowanie do Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), Funduszu Spójności (FS), Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR), które udzielają wsparcia w ramach polityki spójności i obecnie działają we wspólnych ramach.

(2) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ określają one zasady mające zastosowanie do każdego z pięciu europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych ("EFSI") w aspektach będących wspólnymi dla co najmniej trzech z nich, tj. w zakresie metod wsparcia związanych ze zmianami klimatu, określenia celów pośrednich i końcowych na potrzeby ram wykonania oraz klasyfikacji kategorii interwencji. Wszystkie one mają również wpływ na zawartość programów. W celu zapewnienia spójności pomiędzy tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie w celu ułatwienia strategicznego planowania EFSI, a także całościowego wglądu i prostego dostępu do nich dla wszystkich mieszkańców Unii, pożądane jest, by te istotne dla programowania EFSI elementy, które zgodnie z wymogami rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 powinny zostać określone w drodze aktów wykonawczych, zawrzeć w jednym rozporządzeniu.

(3) Zgodnie z art. 8 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, należy przyjąć wspólną metodykę obliczania poziomu wsparcia udzielanego na cele związane ze zmianami klimatu dla każdego z pięciu EFSI. Metodyka ta powinna obejmować przypisanie konkretnej wagi wsparciu udzielanemu w ramach EFSI na poziomie odzwierciedlającym stopień, w jakim takie wsparcie przyczynia się do osiągnięcia celów dostosowania do zmian klimatu i łagodzenia ich skutków. Przypisana konkretna waga powinna być różnicowana w zależności od tego, czy wsparcie przyczynia się w znacznym, czy też w umiarkowanym stopniu do realizacji celów związanych ze zmianami klimatu. W przypadku gdy wsparcie nie przyczynia się lub przyczynia się tylko w niewielkim stopniu do osiągnięcia tych celów, należy przypisać wagę równą zero. Należy stosować standardowe wagi w celu zapewnienia zharmonizowanego podejścia do śledzenia wydatków związanych ze zmianami klimatu w różnych obszarach polityki Unii. Metodyka ta powinna jednak odzwierciedlać różnice pomiędzy interwencjami poszczególnych EFSI. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1303/2013, w przypadku EFRR, EFS i Funduszu Spójności przypisywane wagi powinny być związane z kategoriami interwencji określonymi zgodnie z klasyfikacją przyjętą przez Komisję. W przypadku EFRROW przypisywane wagi powinny być związane z celami szczegółowymi określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 2 , a w przypadku EFMR ze środkami określonymi w przyszłym akcie prawnym Unii, w którym ustanowione zostaną warunki wsparcia finansowego dla polityki morskiej i polityki rybołówstwa na okres programowania 2014-2020.

(4) Zgodnie z art. 22 ust. 7 akapit piąty rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 należy również ustanowić szczegółowe rozwiązania w celu określenia celów pośrednich i końcowych na potrzeby ram wykonania dla każdego priorytetu zawartego w programach wspieranych przez EFSI oraz w celu oceny osiągnięcia tych celów pośrednich i końcowych.

(5) Sprawdzenie, czy cele pośrednie i końcowe spełniają warunki wymienione w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, wymaga zarejestrowania wykorzystywanych w tym celu informacji oraz podejścia metodologicznego przyjętego w celu określenia ram wykonania. Podczas gdy zawarcie tych informacji w programach powinno być dobrowolne, dokumentacja taka powinna być dostępna zarówno dla danego państwa członkowskiego, jak i dla Komisji, jako podstawa do prac nad ramami wykonania, co zgodne jest z treścią załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.

(6) Osiągnięcie celów pośrednich określonych w ramach wykonania jest warunkiem wstępnym ostatecznego przyznania rezerwy wykonania, a poważne niepowodzenie w ich wykonaniu może prowadzić do zawieszenia płatności okresowych. Dlatego ważne jest ustanowienie szczegółowych rozwiązań dotyczących określania celów pośrednich i precyzyjne zdefiniowanie, co należy rozumieć przez osiągnięcie celów pośrednich.

(7) Jako że osiągnięcie celów końcowych okresu programowania stanowi istotną miarę skutecznego wykorzystania środków z EFSI, a poważne niepowodzenie w wykonaniu tych celów może być podstawą do dokonania korekty finansowej, ważne jest przyjęcie jasnych rozwiązań dotyczących określania celów końcowych i precyzyjne określenie, na czym polega osiągnięcie celów końcowych lub poważne niepowodzenie w ich osiągnięciu.

(8) W celu odzwierciedlenia postępu we wdrażaniu operacji w ramach priorytetu konieczne jest określenie cech charakterystycznych kluczowych etapów wdrażania.

(9) W celu zapewnienia, że ramy wykonania odpowiednio odzwierciedlają cele i rezultaty, do których się dąży w ramach każdego funduszu polityki spójności lub Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych oraz w stosownych przypadkach kategorii regionu, konieczne jest ustanowienie szczególnych przepisów dotyczących struktury ram wykonania oraz oceny osiągnięcia celów pośrednich i końcowych, w których priorytet obejmuje więcej niż jeden fundusz lub kategorię regionu. Ponieważ tylko środki finansowe z EFS i EFRR są przydzielane według kategorii regionów, kategorie te nie powinny być uwzględniane dla celów ustanowienia ram wykonania dla Funduszu Spójności, EFRROW i EFMR.

(10) Zgodnie z art. 96 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 należy określić wspólne kategorie interwencji dla EFRR, EFS i Funduszu Spójności, aby państwa członkowskie miały możliwość dostarczania Komisji spójnych informacji dotyczących planowanego wykorzystania tych funduszy, jak również informacji na temat łącznych alokacji i ponoszonych wydatków z tych funduszy, w podziale na kategorie, oraz liczby operacji dla całego okresu wdrażania programu. Ma to na celu umożliwienie Komisji informowania w odpowiedni sposób innych instytucji unijnych i obywateli Unii o wykorzystaniu funduszy. Z wyjątkiem kategorii interwencji, które odpowiadają bezpośrednio celom tematycznym lub priorytetom inwestycyjnym określonym w rozporządzeniu (UE) nr 1303/2013 oraz w rozporządzeniach dotyczących poszczególnych funduszy, kategorie interwencji mogą być stosowane w odniesieniu do wsparcia w ramach różnych celów tematycznych.

(11) W celu umożliwienia niezwłocznego zastosowania środków, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie w dniu następującym po dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodnie z art. 150 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, jako że ustanowiony na mocy art. 150 ust. 1 tego rozporządzenia komitet koordynujący europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych wydał opinię,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

METODYKA OKREŚLANIA WSPARCIA CELÓW DOTYCZĄCYCH ZMIAN KLIMATU DLA KAŻDEGO Z EFSI

(Uprawnienie na mocy art. 8 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1303/2013)
Artykuł  1

Metodyka obliczania wsparcia udzielanego z EFRR, EFS i Funduszu Spójności na cele dotyczące zmian klimatu

1. 
Wsparcie, które ma być udzielone w ramach EFRR i Funduszu Spójności na cele dotyczące zmiany klimatu, oblicza się w dwóch etapach w następujący sposób:
a)
współczynniki określone w tabeli 1 załącznika I do niniejszego rozporządzenia stosuje się dla odpowiednich kodów obszarów interwencji w odniesieniu do zgłoszonych dla tych kodów danych finansowych;
b)
w odniesieniu do danych finansowych zgłoszonych dla kodów obszarów interwencji o wskaźniku zerowym, jeśli dane finansowe zgłoszone są w wymiarze celów tematycznych odpowiadających kodom 04 i 05 określonym w tabeli 5 załącznika I do niniejszego rozporządzenia, dane te ważone są przy współczynniku 40% pod kątem ich wkładu w realizację celów dotyczących zmian klimatu.
2. 
Stosowane na podstawie tabeli 1 załącznika I do niniejszego rozporządzenia współczynniki zmian klimatu stosuje się również do poszczególnych kategorii w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" ustalonych na podstawie art. 8 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 3 .
3. 
Wsparcie z EFS na cele dotyczące zmian klimatu oblicza się poprzez przyporządkowanie zgłoszonych danych finansowych do kodu wymiaru 01 "Wspieranie przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i zasobooszczędną" zgodnie z wymiarem 6 "Kody wymiaru tematu uzupełniającego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego", jak określono w tabeli 6 załącznika I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Metodyka obliczania wsparcia udzielanego z EFRROW na cele dotyczące zmian klimatu

1. 
Szacunkową kwotę wsparcia, która ma być wykorzystana na cele dotyczące zmiany klimatu przez EFRROW w ramach każdego programu, o którym mowa w art. 27 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, oblicza się przez zastosowanie współczynników wymienionych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia do planowanych wydatków przedstawionych w planie finansowania, o którym mowa w art. 8 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w odniesieniu do priorytetów i obszarów zainteresowania, o których mowa w art. 5 pkt 3 lit. b), pkt 4, pkt 5 i pkt 6 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1305/2013.
2. 
Do celów sprawozdawczości na temat wsparcia wykorzystanego na cele dotyczące zmian klimatu, w rocznym sprawozdaniu z wdrażania, zgodnie z art. 50 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, współczynniki, o których mowa w ust. 1, stosuje się do informacji w sprawie wydatków, o których mowa w art. 75 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013.
Artykuł  3

Metodyka obliczania wsparcia udzielanego z EFMR na cele dotyczące zmian klimatu

1. 
Wkład z EFMR na środki dotyczące zmian klimatu oblicza się poprzez zastosowanie do każdego z głównych środków wspieranych w ramach EFMR współczynników odzwierciedlających znaczenie każdego z tych środków dla przeciwdziałania skutkom zmian klimatu.

Wsparcie z EFMR dla celów dotyczących zmian klimatu oblicza się na podstawie następujących informacji:

a)
szacunkowej kwoty wsparcia, która ma być wykorzystana przez EFMR na cele dotyczące zmian klimatu w ramach poszczególnych programów, zgodnie z art. 27 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1303/2013;
b)
współczynników ustalonych dla głównych środków wspieranych przez EFMR, jak określono w załączniku III do niniejszego rozporządzenia;
c) 4
 sprawozdawczości państw członkowskich dotyczącej środków finansowych i wydatków w podziale na poszczególne środki w rocznych sprawozdaniach z wdrażania, zgodnie z art. 50 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 oraz art. 114 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 508/2014;
d) 5
 informacji i danych przedstawionych przez państwa członkowskie w odniesieniu do operacji wybranych do finansowania zgodnie z art. 97 ust. 1 lit. a) i art. 107 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 508/2014.
2. 
Państwo członkowskie może zaproponować w swoim programie operacyjnym, że dla środka, dla którego w załączniku III do niniejszego rozporządzenia przypisany jest współczynnik 0%, stosowany będzie współczynnik 40%, pod warunkiem że dane państwo członkowskie może wykazać znaczenie tego środka dla dostosowania do zmian klimatu i łagodzenia ich skutków.

ROZDZIAŁ  II

USTALANIE CELÓW POŚREDNICH I KOŃCOWYCH N POTRZEBY RAM WYKONANIA ORAZ OCENA ICH OSIĄGNIĘCIA

(Uprawnienie na mocy art. 22 ust. 7 akapit piąty rozporządzenia (UE) nr 1303/2013)
Artykuł  4

Informacje rejestrowane przez podmioty przygotowujące programy

1. 
Podmioty przygotowujące programy rejestrują informacje na temat metodyk i kryteriów doboru wskaźników na potrzeby ram wykonania, aby zagwarantować, że odpowiednie cele pośrednie i końcowe będą zgodne z warunkami określonymi w pkt 3 załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do wszystkich programów i priorytetów wspieranych z EFSI, jak również do szczególnej alokacji przeznaczonej na Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, o której mowa w art. 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 6 , z zastrzeżeniem wyjątków określonych w pkt. 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
2. 
Informacje rejestrowane przez podmioty przygotowujące programy muszą umożliwiać weryfikację zgodności z warunkami określonymi w pkt 3 załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do celów pośrednich i końcowych. Obejmują one:
a)
dane lub dowody wykorzystywane do szacowania wartości celów pośrednich i końcowych i metody ich obliczania, takie jak dane dotyczące kosztów jednostkowych, kryteria referencyjne, zwykłe lub obserwowane w przeszłości tempo wdrażania, opinie ekspertów i wnioski z ewaluacji exante;
b)
informacje o tym, jaka część alokacji finansowej dotyczy operacji, którym odpowiadają wskaźniki produktu i kluczowe etapy wdrażania określone w ramach wykonania, oraz wyjaśnienie sposobu obliczenia tej części;
c)
informacje o tym, w jaki sposób zastosowano metodykę i mechanizmy zapewniające spójność w funkcjonowaniu ram wykonania, określone w umowie partnerstwa zgodnie z art. 15 ust. 1 lit. b) ppkt (iv) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013;
d)
wyjaśnienie wyboru wskaźników rezultatu lub kluczowych etapów wdrażania, o ile ramy wykonania obejmują te wskaźniki lub etapy.
3. 
Informacje na temat metodyk i kryteriów zastosowanych przy doborze wskaźników w odniesieniu do ram wykonania oraz przy ustalaniu odpowiednich celów pośrednich i końcowych, zarejestrowane przez podmioty przygotowujące programy, udostępnia się na wniosek Komisji.
4. 
Wymogi, o których mowa w ust. 1-3 niniejszego artykułu, mają również zastosowanie do przeglądu celów pośrednich i końcowych, zgodnie z art. 30 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
Artykuł  5

Ustanowienie celów pośrednich i końcowych

1. 
Cele pośrednie i końcowe ustala się na poziomie priorytetu, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 7. Wskaźniki produktu i kluczowe etapy wdrażania określone w ramach wykonania odpowiadają ponad 50% alokacji finansowej na dany priorytet. Na potrzeby obliczenia tej kwoty alokację na dany wskaźnik lub kluczowy etap wdrażania uwzględnia się tylko jeden raz.
2.  7
 Dla wszystkich EFSI, z wyjątkiem EFRROW, cel pośredni i cel końcowy dla wskaźnika finansowego dotyczą całkowitej kwoty wydatków kwalifikowalnych, wprowadzonej do systemu rachunkowości instytucji certyfikującej i poświadczonej przez tę instytucję zgodnie z art. 126 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.

W przypadku EFRROW dotyczą one zrealizowanych całkowitych wydatków publicznych, wprowadzonych do wspólnego systemu monitorowania i ewaluacji.

3.  8
 Cel pośredni i cel końcowy dla wskaźnika produktu dotyczy wartości uzyskanych poprzez operacje, w których wszystkie przedsięwzięcia służące osiągnięciu produktów zostały w pełni zrealizowane, lecz dla których niekoniecznie zostały dokonane wszystkie płatności, lub wartości uzyskanych poprzez operacje, które zostały rozpoczęte ale w przypadku których niektóre z przedsięwzięć służących osiągnięciu produktów nadal są w toku, lub też jednych i drugich.
4. 
Kluczowy etap wdrażania oznacza ważny etap wdrażania operacji w ramach danego priorytetu, którego zakończenie jest weryfikowalne i może być wyrażone w postaci liczby lub udziału procentowego. Dla potrzeb art. 6 i 7 niniejszego rozporządzenia kluczowe etapy wdrażania traktuje się jak wskaźniki.
5. 
Wskaźnik rezultatu wykorzystuje się jedynie w stosownych przypadkach i w ścisłym powiązaniu z interwencjami wspieranymi w ramach polityki.
6. 
Jeśli zostanie stwierdzone, że informacja, o której mowa w art. 4 ust. 2 niniejszego rozporządzenia, opiera się na błędnych założeniach, prowadzących do zaniżonego lub zawyżonego oszacowania celów końcowych lub pośrednich, można uznać, że stanowi to należycie uzasadniony przypadek w rozumieniu pkt 5 załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
Artykuł  6

Osiągnięcie celów pośrednich i końcowych

1. 
Osiągnięcie celów pośrednich i końcowych ocenia się z uwzględnieniem wszystkich wskaźników i kluczowych etapów wdrażania zawartych w ramach wykonania, określonych na poziomie priorytetu w rozumieniu art. 2 pkt 8 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 7.
2. 
Cele pośrednie lub końcowe priorytetu uważa się za osiągnięte, jeżeli wszystkie wskaźniki zawarte w odpowiednich ramach wykonania osiągnęły co najmniej 85% wartości celu pośredniego do końca 2018 r. lub co najmniej 85% wartości celu końcowego do końca 2023 r. W drodze odstępstwa, w przypadku gdy ramy wykonania obejmują trzy lub więcej wskaźników, cele pośrednie lub końcowe priorytetu uważa się za osiągnięte, jeżeli wszystkie wskaźniki z wyjątkiem jednego osiągnęły co najmniej 85% wartości odpowiedniego celu pośredniego do końca 2018 r. lub co najmniej 85% wartości odpowiedniego celu końcowego do końca 2023 r. Wskaźnik, który nie osiągnął 85% wartości odpowiedniego celu pośredniego lub docelowego, musi osiągnąć co najmniej 75% wartości odpowiedniego celu pośredniego lub docelowego.
3. 
W przypadku priorytetu, dla którego ramy wykonania zawierają nie więcej niż dwa wskaźniki, nieosiągnięcie do końca 2018 r. co najmniej 65% wartości celu pośredniego dla jednego z tych wskaźników uważa się za poważne niepowodzenie w wykonaniu celów pośrednich. Nieosiągnięcie do końca 2023 r. co najmniej 65% wartości celu końcowego dla jednego z tych wskaźników uważa się za poważne niepowodzenie w wykonaniu celów końcowych.
4. 
W przypadku priorytetu, dla którego ramy wykonania obejmują więcej niż dwa wskaźniki, nieosiągnięcie co najmniej 65% wartości celu pośredniego do końca 2018 r. dla co najmniej dwóch z tych wskaźników uznaje się za poważne niepowodzenie w wykonaniu celów pośrednich. Nieosiągnięcie co najmniej 65% wartości celu końcowego do końca 2023 r. dla co najmniej dwóch z tych wskaźników uznaje się za poważne uchybienie w wykonaniu celów końcowych.
Artykuł  7

Ramy wykonania dla osi priorytetowych, o których mowa w art. 96 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, oraz osi priorytetowych integrujących Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych

1. 
Wskaźniki i kluczowe etapy wdrażania wybrane na potrzeby ram wykonania, ich cele pośrednie i końcowe, a także ich wartości do osiągnięcia podaje się w podziale na poszczególne fundusze, a w przypadku EFRR i EFS również w podziale na kategorie regionów.
2. 
Informacje wymagane w art. 4 ust. 2 niniejszego rozporządzenia podaje się w podziale na fundusze i w stosownych przypadkach w podziale na kategorie regionów.
3. 
Osiągnięcie celów pośrednich i końcowych ocenia się oddzielnie dla każdego funduszu i dla każdej kategorii regionu w ramach priorytetu, przy uwzględnieniu wskaźników, celów pośrednich i końcowych, a także ich wartości osiągnięcia w podziale na fundusze i kategorie regionów. Wskaźniki produktu i kluczowe etapy wdrażania określone w ramach wykonania odpowiadają ponad 50% alokacji finansowej na dany fundusz i w stosownych przypadkach na daną kategorię regionów. Na potrzeby obliczenia tej kwoty alokację na dany wskaźnik lub kluczowy etap wdrażania uwzględnia się tylko jeden raz.
4.  9
 W przypadku gdy zasoby przeznaczone na Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych zostały zaplanowane jako część osi priorytetowej zgodnie z art. 18 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1304/2013, należy osobno ustanowić ramy wykonania dla Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, a osiągnięcie celów pośrednich i końcowych dla tej Inicjatywy ocenia się odrębnie od pozostałej części osi priorytetowej.

ROZDZIAŁ  III

KLASYFIKACJA KATEGORII INTERWENCJI DLA EFRR, EFS I FUNDUSZU SPÓJNOŚCI W RAMACH CELU "INWESTYCJE NA RZECZ WZROSTU I ZATRUDNIENIA"

Artykuł  8

Kategorie interwencji dla EFRR, EFS i Funduszu Spójności

(Uprawnienie na mocy art. 96 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1303/2013)

1. 
Klasyfikacja kategorii interwencji, o której mowa w art. 96 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, określona jest w tabelach 1-8 załącznika I do niniejszego rozporządzenia. Kody podane w tych tabelach mają zastosowanie do EFRR w odniesieniu do celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", Funduszu Spójności, EFS i Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, jak określono w ust. 2 i 3 niniejszego artykułu.
2. 
Kody 001-101 podane w tabeli 1 załącznika I do niniejszego rozporządzenia mają zastosowanie wyłącznie do EFRR i Funduszu Spójności.

Kody 102-120 podane w tabeli 1 załącznika I do niniejszego rozporządzenia mają zastosowanie wyłącznie do EFS.

Jedynie kod 103 podany w tabeli 1 załącznika I do niniejszego rozporządzenia ma zastosowanie do Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.

Kody 121, 122 i 123 podane w tabeli 1 załącznika I do niniejszego rozporządzenia mają zastosowanie do EFRR, Funduszu Spójności i EFS.

3. 
Kody podane w tabelach 2-4, 7 i 8 załącznika I do niniejszego rozporządzenia mają zastosowanie do EFRR, EFS i Funduszu Spójności.

Kody podane w tabeli 5 załącznika I do niniejszego rozporządzenia mają zastosowanie wyłącznie do EFRR i Funduszu Spójności.

Kody podane w tabeli 6 załącznika I do niniejszego rozporządzenia mają zastosowanie wyłącznie do EFS i Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.

ROZDZIAŁ  IV

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 3 i załącznik III do niniejszego rozporządzenia stosuje się z mocą od dnia wejścia w życie rozporządzenia w sprawie EFMR.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 marca 2014 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  10

Wymiary i kody kategorii interwencji funduszy polityki spójności 11  w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia" oraz Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych

TABELA 1: KODY DOTYCZĄCE WYMIARU ZAKRESU INTERWENCJI
1. ZAKRES INTERWENCJIWspółczynnik dla obliczania wsparcia na cele związane ze zmianami klimatu
IInwestycje produkcyjne:
001Ogólne inwestycje produkcyjne w małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP)0%
002Procesy badawcze i innowacyjne w dużych przedsiębiorstwach0%
003Inwestycje produkcyjne w dużych przedsiębiorstwach związanych z gospodarką niskoemisyjną40%
004Inwestycje produkcyjne związane ze współpracą dużych przedsiębiorstw z MŚP w celu rozwoju produktów i usług w zakresie technologii informacyjnych i komunikacyjnych ("TIK") oraz e-handlu i zwiększania popytu na TIK0%
IIInfrastruktura oferująca podstawowe usługi I inwestycje powiązane:
Infrastruktura energetyczna
005Energia elektryczna (magazynowanie i przesył)0%
006Energia elektryczna (sieci TEN-E - magazynowanie i przesył)0%
007Gaz ziemny0%
008Gaz ziemny (sieci TEN-E)0%
009Energia odnawialna: wiatrowa100%
010Energia odnawialna: słoneczna100%
011Energia odnawialna: z biomasy100%
012Pozostałe rodzaje energii odnawialnej (w tym hydroelektryczna, geotermalna i morska) oraz integracja energii odnawialnej (w tym magazynowanie, zamiana energii elektrycznej na gaz oraz infrastruktura wytwarzania energii odnawialnej z wodoru)100%
013Renowacja infrastruktury publicznej dla celów efektywności energetycznej, projekty demonstracyjne i środki wsparcia100%
014Renowacja istniejących budynków mieszkalnych dla celów efektywności energetycznej, projekty demonstracyjne i środki wsparcia100%
015Inteligentne systemy dystrybucji energii o średnim i niskim napięciu (w tym inteligentne sieci i systemy TIK)100%
016Wysokosprawna kogeneracja i centralne ogrzewanie100%
Infrastruktura ochrony środowiska
017Gospodarowanie odpadami z gospodarstw domowych (w tym działania w zakresie: minimalizacji, segregacji, recyklingu)0%
018Gospodarowanie odpadami z gospodarstw domowych (w tym działania w zakresie: mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów, przetwarzania termicznego, przekształcania termicznego i składowania na składowiskach)0%
019Gospodarowanie odpadami: komercyjnymi, przemysłowymi lub niebezpiecznymi0%
020Dostarczanie wody do spożycia przez ludzi (infrastruktura do celów ujęcia, uzdatniania, magazynowania i dystrybucji)0%
021Gospodarka wodna i ochrona wody pitnej (w tym gospodarowanie wodami w dorzeczu, dostarczanie wody, konkretne środki dostosowania do zmian klimatu, pomiary zużycia wody w wydzielonych obszarach sieci wodociągowej i u konsumentów, systemy naliczania opłat, ograniczanie wycieków)40%
022Oczyszczanie ścieków0%
023Środki ochrony środowiska służące ograniczeniu i / lub uniknięciu emisji gazów cieplarnianych (w tym obróbka i magazynowanie metanu oraz kompostowanie)100%
Infrastruktura transportowa
024Kolej (sieć bazowa TEN-T)40%
025Kolej (sieć kompleksowa TEN-T)40%
026Inne koleje40%
027Tabor kolejowy40%
028Autostrady i drogi TEN-T - sieć bazowa (nowo budowane)0%
029Autostrady i drogi TEN-T - sieć kompleksowa (nowo budowane)0%
030Drugorzędne połączenia drogowe z siecią drogową i węzłami TEN-T (nowo budowane)0%
031Pozostałe drogi krajowe i regionalne (nowo budowane)0%
032Lokalne drogi dojazdowe (nowo budowane)0%
033Drogi TEN-T przebudowane lub zmodernizowane0%
034Inne drogi przebudowane lub zmodernizowane (autostrady, drogi krajowe, regionalne lub lokalne)0%
035Transport multimodalny (sieci TEN-T)40%
036Transport multimodalny40%
037Porty lotnicze (sieci TEN-T)(1)0%
038Inne porty lotnicze(1)0%
039Porty morskie (sieci TEN-T)40%
040Inne porty morskie40%
041Śródlądowe drogi wodne i porty (sieci TEN-T)40%
042Śródlądowe drogi wodne i porty (regionalne i lokalne)40%
Zrównoważony transport
043Infrastruktura na potrzeby czystego transportu miejskiego i jego promocja (w tym wyposażenie i tabor)40%
044Inteligentne systemy transportowe (w tym wprowadzenie zarządzania popytem, systemy poboru opłat, informatyczne systemy monitorowania, kontroli i informacji)40%
Infrastruktura w zakresie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK)
045TIK: sieć szkieletowa i dosyłowa0%
046TIK: szybka sieć szerokopasmowa (dostęp/lokalna pętla abonencka; >/= 30 Mbps)0%
047TIK: bardzo szybka sieć szerokopasmowa (dostęp/lokalna pętla abonencka; >/= 100 Mbps)0%
048TIK: Inne rodzaje infrastruktury TIK / zasobów lub wyposażenia komputerowego o dużej skali (w tym e-infrastruktura, centra danych i sensory, również wbudowane w innego rodzaju infrastrukturę, np. obiekty badawcze, infrastrukturę społeczną lub służącą ochronie środowiska)0%
IIIInfrastruktura społeczna, zdrowotna I edukacyjna oraz powiązane inwestycje
049Infrastruktura edukacyjna na potrzeby szkolnictwa wyższego0%
050Infrastruktura edukacyjna na potrzeby kształcenia i szkolenia zawodowego oraz kształcenia osób dorosłych0%
051Infrastruktura edukacyjna na potrzeby edukacji szkolnej (na poziomie podstawowym i średnim ogólnokształcącym)0%
052Infrastruktura na potrzeby wczesnej edukacji elementarnej i opieki nad dzieckiem0%
053Infrastruktura ochrony zdrowia0%
054Infrastruktura mieszkalnictwa0%
055Pozostała infrastruktura społeczna przyczyniająca się do rozwoju regionalnego i lokalnego0%
IVRozwój potencjału wewnętrznego
Badania, rozwój i innowacje
056Inwestycje w infrastrukturę, zdolności i wyposażenie w MŚP, związane bezpośrednio z działaniami badawczymi i innowacyjnymi0%
057Inwestycje w infrastrukturę, zdolności i wyposażenie w dużych przedsiębiorstwach, związane bezpośrednio z działaniami badawczymi i innowacyjnymi0%
058Infrastruktura na rzecz badań naukowych i innowacji (publiczna)0%
059Infrastruktura na rzecz badań naukowych i innowacji (prywatna, w tym parki nauki)0%
060Działania badawcze i innowacyjne w publicznych ośrodkach badawczych i ośrodkach kompetencji, w tym tworzenie sieci0%
061Działania badawcze i innowacyjne w prywatnych ośrodkach badawczych, w tym tworzenie sieci0%
062Transfer technologii i współpraca między uczelniami a przedsiębiorstwami, z korzyścią głównie dla MŚP0%
063Wsparcie dla klastrów i sieci przedsiębiorstw, z korzyścią głównie dla MŚP0%
064Procesy badawcze i innowacyjne w MŚP (w tym systemy bonów, innowacje procesowe, projektowe, innowacje w obszarze usług i innowacje społeczne)0%
065Infrastruktura na potrzeby badań i rozwoju, transfer technologii i współpraca w przedsiębiorstwach koncentrujących się na gospodarce niskoemisyjnej i odporności na zmiany klimatu100%
Rozwój przedsiębiorczości
066Zaawansowane usługi wsparcia dla MŚP i grup MŚP (w tym usługi w zakresie zarządzania, marketingu i projektowania)0%
067Rozwój działalności MŚP, wsparcie przedsiębiorczości i tworzenia przedsiębiorstw (w tym wsparcie dla przedsiębiorstw typu spin-off i spin-out)0%
068Projekty w zakresie efektywności energetycznej i projekty demonstracyjne w MŚP oraz środki wsparcia100%
069Wsparcie ekologicznych procesów produkcyjnych oraz efektywnego wykorzystywania zasobów w MŚP40%
070Promowanie efektywności energetycznej w dużych przedsiębiorstwach100%
071Rozwój i promocja przedsiębiorstw specjalizujących się w usługach na rzecz gospodarki niskoemisyjnej i odporności na zmiany klimatu (w tym wsparcie takich usług)100%
072Infrastruktura biznesowa dla MŚP (w tym parki przemysłowe i obiekty)0%
073Wsparcie na rzecz przedsiębiorstw społecznych (MŚP)0%
074Rozwój i promowanie komercyjnych walorów turystycznych w MŚP0%
075Rozwój i promowanie komercyjnych usług turystycznych w MŚP lub na ich rzecz0%
076Rozwój i promowanie komercyjnych dóbr w dziedzinie kultury i kreatywności w MŚP0%
077Rozwój i promowanie komercyjnych usług w dziedzinie kultury i kreatywności w MŚP lub na ich rzecz0%
Technologie informacyjne i komunikacyjne (TIK) - stymulowanie popytu, aplikacje i usługi
078Usługi i aplikacje w zakresie e-administracji (w tym elektronicznych zamówień publicznych, informatycznych środków wsparcia reformy administracji publicznej, bezpieczeństwa cybernetycznego, środków na rzecz zaufania i ochrony prywatności, e-sprawiedliwości i demokracji elektronicznej)0%
079Dostęp do informacji sektora publicznego (w tym otwartych danych w zakresie e-kultury, bibliotek cyfrowych, zasobów cyfrowych i turystyki elektronicznej)0%
080Usługi i aplikacje w zakresie włączenia cyfrowego, e-dostępności, e-uczenia się i e-edukacji, umiejętności cyfrowe0%
081Rozwiązania informatyczne na rzecz aktywnego i zdrowego starzenia się oraz usługi i aplikacje w zakresie e-zdrowia (w tym e-opieka i nowoczesne technologie w służbie osobom starszym)0%
082Usługi i aplikacje TIK dla MŚP (w tym handel elektroniczny, e-biznes i sieciowe procesy biznesowe), żywych laboratoriów, przedsiębiorstw internetowych i nowych przedsiębiorstw TIK0%
Środowisko
083Działania w zakresie jakości powietrza40%
084Zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola (IPPC)40%
085Ochrona i zwiększanie różnorodności biologicznej, ochrona przyrody i zielona infrastruktura40%
086Ochrona, regeneracja i zrównoważone wykorzystanie obszarów Natura 200040%
087Środki w zakresie dostosowania do zmiany klimatu oraz ochrona przed zagrożeniami związanymi z klimatem, np. erozją, pożarami, powodziami, burzami, suszami, oraz zarządzanie ryzykiem w tym zakresie, w tym zwiększanie świadomości, ochrona ludności oraz systemy i infrastruktura do celów zarządzania klęskami i katastrofami100%
088Zapobieganie zagrożeniom naturalnym niezwiązanym z klimatem (np. trzęsieniami ziemi) oraz wywołanym działalnością człowieka, np. awariami przemysłowymi, oraz zarządzanie ryzykiem w tym zakresie, w tym zwiększanie świadomości, ochrona ludności oraz systemy i infrastruktura do celów zarządzania klęskami i katastrofami0%
089Rewaloryzacja obszarów przemysłowych i rekultywacja skażonych gruntów0%
090Ścieżki rowerowe i piesze100%
091Rozwój i promowanie potencjału turystycznego obszarów przyrodniczych0%
092Ochrona, rozwój i promowanie publicznych walorów turystycznych0%
093Rozwój i promowanie publicznych usług turystycznych0%
094Ochrona, rozwój i promowanie dóbr publicznych w dziedzinie kultury i dziedzictwa0%
095Rozwój i promowanie usług publicznych w dziedzinie kultury i dziedzictwa0%
Inne
096Zdolności instytucjonalne administracji publicznej i służb publicznych związane z wdrażaniem EFRR lub działania wspierające inicjatywy dotyczące zdolności instytucjonalnych w zakresie EFS0%
097Inicjatywy w zakresie rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność na obszarach miejskich i wiejskich0%
098Regiony najbardziej oddalone: rekompensata ewentualnych dodatkowych kosztów poniesionych w związku z utrudnionym dostępem oraz rozproszeniem terytorialnym0%
099Regiony najbardziej oddalone: szczególne działania na rzecz zrekompensowania dodatkowych kosztów wynikających z wielkości rynku0%
100Regiony najbardziej oddalone: szczególne działania na rzecz zrekompensowania dodatkowych kosztów związanych z warunkami klimatycznymi i ukształtowaniem terenu40%
101Finansowanie krzyżowe w ramach EFRR (wsparcie dla przedsięwzięć typowych dla EFS, koniecznych dla zadowalającego wdrożenia części przedsięwzięć związanej bezpośrednio z EFRR)0%
VPromowanie trwałego I wysokiej jakości zatrudnienia oraz wsparcie mobilności pracowników
102Dostęp do zatrudnienia dla osób poszukujących pracy i osób biernych zawodowo, w tym długotrwale bezrobotnych i oddalonych od rynku pracy, m.in. poprzez lokalne inicjatywy na rzecz zatrudnienia i wspieranie mobilności pracowników0%
103Trwała integracja na rynku pracy ludzi młodych, w szczególności tych, którzy nie pracują, nie kształcą się ani nie szkolą, w tym zagrożonych wykluczeniem społecznym, a także ludzi młodych ze środowisk marginalizowanych, w tym poprzez wdrażanie gwarancji dla młodzieży0%
104Praca na własny rachunek, przedsiębiorczość i tworzenie przedsiębiorstw, w tym innowacyjnych mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw0%
105Równość kobiet i mężczyzn we wszystkich dziedzinach, w tym pod względem dostępu do zatrudnienia, rozwoju kariery zawodowej, godzenia życia zawodowego i prywatnego, a także promowanie równego wynagrodzenia za taką sama pracę0%
106Przystosowywanie pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian0%
107Aktywne i zdrowe starzenie się0%
108Modernizacja instytucji działających na rynku pracy, np. publicznych i prywatnych służb zatrudnienia, oraz lepsze dostosowanie do potrzeb rynku pracy, w tym poprzez przedsięwzięcia służące ponadnarodowej mobilności pracowników, a także systemy mobilności i lepszą współpracę pomiędzy instytucjami a właściwymi zainteresowanymi podmiotami0%
VIWspieranie włączenia społecznego, walka z ubóstwem I wszelką dyskryminacją
109Aktywne włączenie, w tym w celu promowania równości szans i aktywnego uczestnictwa, oraz zwiększanie szans na zatrudnienie0%
110Integracja społeczno-gospodarcza społeczności marginalizowanych, np. Romów0%
111Zwalczanie wszelkich form dyskryminacji i promowanie równości szans0%
112Ułatwianie dostępu do przystępnych cenowo, trwałych oraz wysokiej jakości usług, w tym opieki zdrowotnej i usług socjalnych świadczonych w interesie ogólnym0%
113Promowanie przedsiębiorczości społecznej i integracji zawodowej w przedsiębiorstwach społecznych oraz gospodarki społecznej i gospodarki solidarnej w celu ułatwienia dostępu do zatrudnienia0%
114Strategie rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność0%
VIIInwestowanie w kształcenie, szkolenie I szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności oraz uczenia się przez całe życie
115Ograniczanie i zapobieganie przedwczesnemu kończeniu nauki, zapewnianie równego dostępu do dobrej jakości wczesnej edukacji elementarnej oraz kształcenia podstawowego, gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego, z uwzględnieniem formalnych, nieformalnych i pozaformalnych ścieżek kształcenia umożliwiających ponowne podjęcie kształcenia i szkolenia0%
116Poprawa jakości, skuteczności i dostępności szkolnictwa wyższego oraz kształcenia na poziomie równoważnym w celu zwiększenia udziału i poziomu osiągnięć, zwłaszcza w przypadku grup w niekorzystnej sytuacji0%
117Wyrównywanie dostępu do uczenia się przez całe życie o charakterze formalnym, nieformalnym i pozaformalnym wszystkich grup wiekowych, poszerzanie wiedzy, podnoszenie umiejętności i kompetencji siły roboczej oraz promowanie elastycznych ścieżek kształcenia, w tym poprzez doradztwo zawodowe i potwierdzanie nabytych kompetencji0%
118Lepsze dopasowywanie systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy, ułatwianie przechodzenia z etapu kształcenia do etapu zatrudnienia oraz wzmacnianie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego i ich jakości, w tym poprzez mechanizmy prognozowania umiejętności, dostosowania programów nauczania oraz tworzenia i rozwoju systemów uczenia się poprzez praktyczną naukę zawodu realizowaną w ścisłej współpracy z pracodawcami0%
VIIIWzmacnianie zdolności instytucjonalnych instytucji publicznych oraz zainteresowanych stron oraz sprawności administracji publicznej
119Inwestycje w zdolności instytucjonalne i w sprawność administracji publicznej oraz efektywność usług publicznych na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym w celu przeprowadzenia reform, z uwzględnieniem lepszego stanowienia prawa i dobrego rządzenia0%
120Budowanie potencjału wszystkich zainteresowanych podmiotów kształtujących politykę w zakresie kształcenia, uczenia się przez całe życie, szkolenia i zatrudnienia oraz polityki społecznej, w tym poprzez pakty sektorowe i terytorialne na rzecz realizacji reform na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym0%
IXPomoc techniczna
121Przygotowanie, wdrażanie, monitorowanie i kontrola0%
122Ewaluacja i badania0%
123Informacja i komunikacja0%
(1) Wyłącznie inwestycje związane z ochroną środowiska lub takie, którym towarzyszą inwestycje konieczne dla łagodzenia lub ograniczenia ich negatywnego wpływu na środowisko

TABELA 2: KODY WYMIARU FORM FINANSOWANIA

2. FORMA FINANSOWANIA
01Dotacja bezzwrotna
02Dotacja zwrotna
03Wsparcie za pośrednictwem instrumentów finansowych: kapitał podwyższonego ryzyka i inwestycje kapitałowe lub środki równoważne
04Wsparcie za pośrednictwem instrumentów finansowych: pożyczki lub środki równoważne
05Wsparcie za pośrednictwem instrumentów finansowych: gwarancje lub środki równoważne
06Wsparcie za pośrednictwem instrumentów finansowych: dotacje na spłatę odsetek, dotacje na opłaty gwarancyjne, wsparcie techniczne lub środki równoważne
07Nagroda

TABELA 3: KODY WYMIARU TERYTORIALNEGO

3. TYP OBSZARU
01Duże obszary miejskie (o ludności >50 000 i dużej gęstości zaludnienia)
02Małe obszary miejskie (o ludności >5 000 i średniej gęstości zaludnienia)
03Obszary wiejskie (o małej gęstości zaludnienia)
04Obszary współpracy makroregionalnej
05Współpraca pomiędzy różnymi obszarami objętymi programami krajowymi lub regionalnymi w kontekście krajowym
06Współpraca ponadnarodowa w ramach EFS
07Nie dotyczy

TABELA 4: KODY WYMIARU TERYTORIALNYCH MECHANIZMÓW WDRAŻANIA

4. TERYTORIALNE MECHANIZMY WDRAŻANIA
01Zintegrowane inwestycje terytorialne - miejskie
02Inne zintegrowane podejścia do zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich
03Zintegrowane inwestycje terytorialne - inne
04Inne zintegrowane podejścia do zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich
05Inne zintegrowane podejścia do zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich/wiejskich
06Inicjatywy na rzecz rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność
07Nie dotyczy

TABELA 5: KODY WYMIARU CELU TEMATYCZNEGO

5. CEL TEMATYCZNY (EFRR i Fundusz Spójności)
01Wzmacnianie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji
02Zwiększanie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjnych i komunikacyjnych
03Wzmacnianie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP)
04Wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach
05Promowanie dostosowania do zmiany klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem
06Zachowanie i ochrona i środowiska naturalnego i wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami
07Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszej infrastruktury sieciowej
08Promowanie trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia oraz mobilności pracowników
09Promowanie włączenia społecznego oraz walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją
10Inwestowanie w kształcenie, szkolenie i szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności i uczenia się przez całe życie
11Wzmacnianie zdolności instytucjonalnych instytucji publicznych i zainteresowanych stron oraz sprawności administracji publicznej
12Nie dotyczy (Tylko pomoc techniczna)
13Wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowania do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność

TABELA 6: KODY WYMIARU TEMATU UZUPEŁNIAJĄCEGO EFS

6. TEMAT UZUPEŁNIAJĄCY EFSWspółczynnik dla obliczania

wsparcia na cele związane ze

zmianami klimatu

01Wspieranie przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i zasobooszczędną100%
02Innowacje społeczne0%
03Wzmacnianie konkurencyjności MŚP0%
04Wzmacnianie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji0%
05Zwiększanie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjnych i komunikacyjnych0%
06Niedyskryminacja0%
07Równość płci0%
08Nie dotyczy0%

TABELA 7: KODY WYMIARU RODZAJÓW DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

7. DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA
01Rolnictwo i leśnictwo
02Rybołówstwo i akwakultura
03Produkcja artykułów spożywczych i napojów
04Wytwarzanie tekstyliów i wyrobów włókienniczych
05Produkcja sprzętu transportowego
06Produkcja komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych
07Pozostałe nieokreślone branże przemysłu wytwórczego
08Budownictwo
09Górnictwo i kopalnictwo (w tym wydobycie surowców energetycznych)
10Energia elektryczna, paliwa gazowe, para wodna, gorąca woda i powietrze do układów klimatyzacyjnych
11Dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami oraz działalność związana z rekultywacją
12Transport i składowanie
13Działania informacyjno-komunikacyjne, w tym telekomunikacja, usługi informacyjne, programowanie, doradztwo i działalność pokrewna
14Handel hurtowy i detaliczny
15Turystyka oraz działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi
16Działalność finansowa i ubezpieczeniowa
17Obsługa nieruchomości, wynajem i usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej
18Administracja publiczna
19Edukacja
20Opieka zdrowotna
21Działalność w zakresie opieki społecznej, usługi komunalne, społeczne i indywidualne
22Działalność związana ze środowiskiem naturalnym i zmianami klimatu
23Sztuka, rozrywka, sektor kreatywny i rekreacja
24Inne niewyszczególnione usługi

TABELA 8: KODY WYMIARU LOKALIZACJI

8. MIEJSCE (2)
KodMiejsce
Kod regionu lub obszaru, w którym zlokalizowane lub prowadzone są działania, zgodnie z Nomenklaturą Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS) zawartą w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(1)
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS) (Dz.U. L 154 z 21.6.2003, s. 1).

ZAŁĄCZNIK  II

Współczynniki do obliczania kwot wsparcia na cele dotyczące zmian klimatu w przypadku Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich zgodnie z art. 2

Artykuł rozporządzenia (WE) nr 1305/2013(1)Priorytet / cel szczegółowyWspółczynnik
Art. 5 pkt 3 lit. b)Wspieranie zapobiegania ryzyku i zarządzania nim w gospodarstwach rolnych40%
Art. 5 pkt 4Odtwarzanie, ochrona i wzbogacanie ekosystemów powiązanych z rolnictwem i leśnictwem (wszystkie cele szczegółowe)100%
Art. 5 pkt 5Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach rolnym, spożywczym i leśnym (wszystkie cele szczegółowe)100%
Art. 5 ust. 6 lit. b)Wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich40%
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).

ZAŁĄCZNIK  III  12

Współczynniki do obliczania kwot wsparcia na cele dotyczące zmian klimatu w przypadku Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego zgodnie z art. 3

Artykuł rozporządzenia (UE) nr 508/2014Nazwa środka pomocyWspółczynnik
ROZDZIAŁ I

Zrównoważony rozwój w rybołówstwie

Artykuł 26Innowacje (+ art. 44 ust. 3 Rybołówstwo śródlądowe)0 %* (1)
Artykuł 27Usługi doradcze (+ art. 44 ust. 3 Rybołówstwo śródlądowe)0 %
Artykuł 28Partnerstwa między naukowcami a rybakami (+ art. 44 ust. 3 Rybołówstwo śródlądowe)0 %*
Artykuł 29 ust. 1 i 2Propagowanie kapitału ludzkiego, tworzenie miejsc pracy i dialog społeczny - szkolenie, tworzenie sieci kontaktów, dialog społeczny, wsparcie dla współmałżonków i partnerów (+ art. 44 ust. 1 lit. a) Rybołówstwo śródlądowe)0 %*
Artykuł 29 ust. 3Propagowanie kapitału ludzkiego, tworzenie miejsc pracy i dialog społeczny - stażyści na statkach stosowanych w łodziowym rybołówstwie przybrzeżnym/dialog społeczny0 %*
Artykuł 30Różnicowanie działalności i nowe formy dochodów (+ art. 44 ust. 4 Rybołówstwo śródlądowe)0 %*
Artykuł 31Wsparcie dla młodych rybaków rozpoczynających działalność (+ art. 44 ust. 2 Rybołówstwo śródlądowe)0 %
Artykuł 32Bezpieczeństwo i higiena pracy (+ art. 44 ust. 1 lit. b) Rybołówstwo śródlądowe)0 %
Artykuł 33Tymczasowe zaprzestanie działalności połowowej40 %
Artykuł 34Trwałe zaprzestanie działalności połowowej100 %
Artykuł 35Fundusze wspólnego inwestowania na wypadek niekorzystnych zjawisk klimatycznych oraz incydentów środowiskowych40 %
Artykuł 36Wsparcie dla systemów przydziału uprawnień do połowów40 %
Artykuł 37Wsparcie na rzecz opracowywania i wdrażania środków ochrony oraz współpraca regionalna0 %
Artykuł 38Zmniejszanie oddziaływania rybołówstwa na środowisko morskie i dostosowanie połowów w celu ochrony gatunków (+ art. 44 ust. 1 lit. c) Rybołówstwo śródlądowe)40 %
Artykuł 39Innowacje związane z ochroną żywych zasobów morza (+ art. 44 ust. 1 lit. c) Rybołówstwo śródlądowe)40 %
Artykuł 40 ust. 1 lit. a)Ochrona i odbudowa morskiej różnorodności biologicznej - zbieranie utraconych narzędzi połowowych i innych odpadów morskich0 %
Artykuł 40 ust. 1 lit. b-g) i i)Ochrona i odbudowa morskiej różnorodności biologicznej - wkład w lepsze zarządzanie lub ochronę, budowa, instalacja lub modernizacja urządzeń stałych lub ruchomych, opracowanie planów ochrony i zarządzania odnoszących się do obszarów sieci Natura 2000 i obszarów ochrony przestrzennej, zarządzanie, odbudowa i monitorowanie morskich obszarów chronionych, w tym obszarów sieci Natura 2000, świadomość w kwestiach środowiska, udział w innych działaniach mających na celu zachowanie i zwiększenie różnorodności biologicznej oraz usług ekosystemowych (+ art. 44 ust. 6 Śródlądowa fauna i flora wodna)40 %
Artykuł 40 ust. 1 lit. h)Ochrona i odbudowa biologicznej różnorodności morskiej - systemy rekompensaty za szkody wyrządzone połowom przez ssaki i ptaki0 %
Artykuł 41 ust. 1 lit. a), b) i c)Efektywność energetyczna i łagodzenie skutków zmiany klimatu - inwestycje na statkach; audyty i programy związane z efektywnością energetyczną; analizy służące ocenie wkładu alternatywnych systemów napędzania i projektów kadłubów (+ art. 44 ust. 1 lit. d) Rybołówstwo śródlądowe)100 %
Artykuł 41 ust. 2Efektywność energetyczna i łagodzenie skutków zmiany klimatu - wymiana lub modernizacja głównych lub dodatkowych silników100 %
Artykuł 42Wartość dodana, jakość produktów i wykorzystywanie niechcianych połowów (+ art. 44 ust. 1 lit. e) Rybołówstwo śródlądowe)0 %
Artykuł 43 ust. 1 i 3Porty rybackie, miejsca wyładunku, giełdy rybne i przystanie - inwestycje w celu poprawy infrastruktury portów rybackich, giełd rybnych, miejsc wyładunku i przystani; budowa przystani w celu zwiększenia bezpieczeństwa rybaków (+ art. 44 ust. 1 lit. f) Rybołówstwo śródlądowe)40 %
Artykuł 43 ust. 2Porty rybackie, miejsca wyładunku, giełdy rybne i przystanie - inwestycje w celu ułatwienia przestrzegania obowiązku wyładowywania wszystkich połowów0 %
ROZDZIAŁ II

Zrównoważony rozwój w akwakulturze

Artykuł 47Innowacje0 %*
Artykuł 48 ust. 1 lit. a)-d), f), g) i h)Inwestycje produkcyjne w akwakulturę0 %*
art. 48 ust. 1 lit. e), i) oraz j)Inwestycje produkcyjne w akwakulturę - efektywność zasobów; ograniczenie wykorzystania wody i substancji chemicznych; systemy recyrkulacyjne minimalizujące zużycie wody0 %*
art. 48 ust. 1 lit. k)Inwestycje produkcyjne w akwakulturę - zwiększanie efektywności energetycznej; energia odnawialna40 %
Artykuł 49Usługi z zakresu zarządzania, zastępstw i doradztwa dla gospodarstw akwakultury0 %*
Artykuł 50Propagowanie kapitału ludzkiego i tworzenia sieci kontaktów0 %*
Artykuł 51Zwiększanie potencjału miejsc hodowli akwakultury40 %
Artykuł 52Zachęcanie nowych hodowców do rozpoczęcia działalności w sektorze zrównoważonej akwakultury0 %
Artykuł 53Przejście na systemy ekozarządzania i audytu oraz na akwakulturę ekologiczną0 %*
Artykuł 54Akwakultura świadcząca usługi środowiskowe0 %*
Artykuł 55Środki dotyczące zdrowia publicznego0 %
Artykuł 56Środki dotyczące zdrowia i dobrostanu zwierząt0 %
Artykuł 57Ubezpieczenie zasobów akwakultury40 %
ROZDZIAŁ III

Zrównoważony rozwój obszarów rybackich

Artykuł 62 ust. 1 lit. a)Wsparcie przygotowawcze0 %
Artykuł 63Realizacja lokalnych strategii rozwoju (w tym koszty bieżące i aktywizacja)40 %
Artykuł 64Działania z zakresu współpracy0 %*
ROZDZIAŁ IV

Środki dotyczące obrotu i przetwarzania

Artykuł 66Plany produkcji i obrotu0 %*
Artykuł 67Dopłaty do składowania0 %
Artykuł 68Środki dotyczące obrotu0 %*
Artykuł 69Przetwarzanie produktów rybołówstwa i akwakultury0 %*
ROZDZIAŁ V

Rekompensata za dodatkowe koszty związane z produktami rybołówstwa i akwakultury z regionów najbardziej oddalonych

Artykuł 70System rekompensat0 %
ROZDZIAŁ VI

Środki towarzyszące wspólnej polityce rybołówstwa w ramach zarządzania dzielonego

Artykuł 76Kontrola i egzekwowanie0 %
Artykuł 77Gromadzenie danych0 %*
ROZDZIAŁ VII

Pomoc techniczna z inicjatywy państw członkowskich

Artykuł 78Pomoc techniczna z inicjatywy państw członkowskich0 %
ROZDZIAŁ VIII

Środki dotyczące zintegrowanej polityki morskiej finansowane w ramach zarządzania dzielonego

Artykuł 80 ust. 1 lit. a)Zintegrowany nadzór morski0 %*
Artykuł 80 ust. 1 lit. b)Promowanie ochrony środowiska morskiego i zrównoważona eksploatacja zasobów morskich i przybrzeżnych40 %
Artykuł 80 ust. 1 lit. c)Poprawa wiedzy na temat stanu środowiska morskiego40 %
(1) Środkowi oznaczonemu * w tabeli można przypisać wagę 40 % zgodnie z art. 3 ust. 2.
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 259).
4 Art. 3 ust. 1 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1232/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.332.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2014 r.
5 Art. 3 ust. 1 lit. d) zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1232/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.332.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2014 r.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 181/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 470).
7 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 1232/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.332.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2014 r.
8 Art. 5 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2018/276 z dnia 23 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.54.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lutego 2018 r.
9 Art. 7 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2018/276 z dnia 23 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.54.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lutego 2018 r.
10 Załącznik I zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 439/2021 z dnia 3 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.85.149) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 marca 2021 r.
11 Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Fundusz Spójności i Europejski Fundusz Społeczny.
12 Załącznik III zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1232/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.332.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2014 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.