Rozporządzenie wykonawcze 2024/1061 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do bezpiecznej wymiany danych dotyczących świadectwa zgodności w formacie elektronicznym i dostępu do świadectwa zgodności wyłącznie z prawem odczytu oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/133
Dz.U.UE.L.2024.1061
Akt oczekującyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1061
z dnia 10 kwietnia 2024 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do bezpiecznej wymiany danych dotyczących świadectwa zgodności w formacie elektronicznym i dostępu do świadectwa zgodności wyłącznie z prawem odczytu oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/133
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 1 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE, w szczególności jego art. 37 ust. 8 lit. b), d), e) i f),
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/133 2 ustanowiono wymogi dotyczące formatu i struktury elementów danych świadectw zgodności w formacie elektronicznym, a także wyznaczono europejski system informacji o pojazdach i prawach jazdy ("EUCARIS") 3 do celów wymiany tych danych. W niniejszym rozporządzeniu określono dalsze wymogi w celu zapewnienia bezpiecznej wymiany świadectwa zgodności w formacie elektronicznym poprzez zagwarantowanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa środków identyfikacji elektronicznej oraz ustanowienie środków umożliwiających organom udzielającym homologacji przyznanie dostępu do świadectwa zgodności wyłącznie z prawem odczytu.
(2) Aby zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa chroniący przed nieuprawnionym dostępem i uszkodzeniem danych, zagwarantować odpowiedni poziom ochrony danych i uniknąć powielania wymienianych komunikatów i elementów danych, konieczne jest ustanowienie wymogów dotyczących opracowanych przez EUCARIS aplikacji i systemów elektronicznych wykorzystywanych do wymiany komunikatów zawierających wyjściowe informacje o pojeździe (IVI) między producentami a krajowymi punktami dostępu.
(3) Aby zapewnić stosowanie właściwego formatu i struktury komunikatów IVI do wymiany między producentami, krajowymi punktami dostępu i systemem EUCARIS, należy ustanowić proces walidacji tych komunikatów i elementów danych za pośrednictwem odpowiednich aplikacji internetowych i systemów wykorzystywanych do wymiany tych komunikatów IVI.
(4) Aby ułatwić dostęp do ustrukturyzowanych danych dotyczących świadectwa zgodności w formacie elektronicznym, konieczne jest wprowadzenie niepowtarzalnego identyfikatora pojazdu, który można łatwo znaleźć i którym oznaczony jest każdy pojazd.
(5) Aby umożliwić organom udzielającym homologacji udzielanie publicznego dostępu do świadectwa zgodności w formacie elektronicznym wyłącznie do odczytu, należy ustanowić wymogi dotyczące obsługi takiego dostępu za pośrednictwem aplikacji lub systemów internetowych udostępniających świadectwo zgodności w formacie elektronicznym.
(6) Ponieważ w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/133 ustanowiono wymogi dotyczące składu elementów danych w świadectwach zgodności, w celu zapewnienia pewności i jasności prawa należy zmienić to rozporządzenie poprzez wprowadzenie zmian w formacie i strukturze tych elementów danych, tak aby przepisy te były zawarte w tym samym rozporządzeniu. Należy zatem zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/133 w celu uwzględnienia wyłączenia producentów określonych kategorii pojazdów i typów pojazdów produkowanych w małych seriach.
(7) Aby umożliwić organom udzielającym homologacji, organom nadzoru rynku i organom rejestracyjnym państw członkowskich oraz producentom dokonanie niezbędnych zmian w ich systemach elektronicznych i przygotowanie się do stosowania niniejszego rozporządzenia, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.
(8) Nie ma potrzeby odraczania daty rozpoczęcia stosowania przepisów dotyczących wyłączenia dla producentów określonych kategorii pojazdów i typów pojazdów produkowanych w małych seriach, ponieważ nie potrzebują oni więcej czasu na wdrożenie tych wymogów.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 kwietnia 2024 r.