Rozporządzenie wykonawcze 2023/2743 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/2019 w odniesieniu do niektórych przeznaczonych do sadzenia roślin gatunków Quercus petraea oraz Quercus robur pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1213 w odniesieniu do środków fitosanitarnych do celów wprowadzania na terytorium Unii tych przeznaczonych do sadzenia roślin

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.2743

Akt jednorazowy
Wersja od: 11 grudnia 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/2743
z dnia 8 grudnia 2023 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/2019 w odniesieniu do niektórych przeznaczonych do sadzenia roślin gatunków Quercus petraea oraz Quercus robur pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1213 w odniesieniu do środków fitosanitarnych do celów wprowadzania na terytorium Unii tych przeznaczonych do sadzenia roślin

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 42 ust. 4 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/2019 2  ustanowiono - na podstawie wstępnej oceny ryzyka - wykaz roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów wysokiego ryzyka.

(2) Po przeprowadzeniu wstępnej oceny w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/2019 uwzględniono tymczasowo 34 rodzaje i jeden gatunek roślin przeznaczonych do sadzenia pochodzących z państw trzecich jako rośliny wysokiego ryzyka. Jednym z wymienionych rodzajów jest Quercus L.

(3) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1213 3  ustanowiono środki fitosanitarne do celów wprowadzania na terytorium Unii niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, które usunięto z załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2019, ale w przypadku których nie oceniono jeszcze w pełni zagrożeń fitosanitarnych. Wynika to z faktu, że co najmniej jeden z agrofagów występujących na tych roślinach nie został jeszcze włączony do wykazu agrofagów kwarantannowych dla Unii zawartego w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 4 , ale dalsza pełna ocena ryzyka może wykazać, że spełnia on warunki takiego włączenia.

(4) W dniu 16 czerwca 2022 r. Zjednoczone Królestwo 5  przedłożyło Komisji dwa wnioski o wywóz do Unii następujących roślin przeznaczonych do sadzenia ("odnośne rośliny"):

- maksymalnie dwuletnie rośliny gatunków Quercus petraea oraz Quercus robur przeznaczone do sadzenia, o maksymalnej średnicy 10 mm;

- maksymalnie siedmioletnie rośliny gatunków Quercus petraea oraz Quercus robur przeznaczone do sadzenia, z odkrytymi korzeniami, o maksymalnej średnicy 40 mm;

- maksymalnie piętnastoletnie rośliny gatunków Quercus petraea oraz Quercus robur przeznaczone do sadzenia, rosnące w podłożu uprawnym, o maksymalnej średnicy 80 mm.

Wnioski te zostały poparte odpowiednią dokumentacją techniczną.

(5) W dniu 19 września 2023 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przyjął dwie opinie naukowe dotyczące oceny ryzyka dla odnośnych roślin pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa 6 , 7 . Urząd stwierdził, że agrofagami istotnymi dla wspomnianych wyżej roślin są Coniella castaneicola, Cronartium quercuum, Cryphonectria parasitica, Meloidogyne mali, Phytophthora kernoviae, Phytophthora ramorum, Thaumetopoea processionea oraz Trinophylum cribratum.

(6) Urząd ocenił środki zmniejszające ryzyko opisane w dokumentacjach dotyczących określonych agrofagów. Urząd stwierdził, że prawdopodobieństwo, że odnośne rośliny są wolne od tych agrofagów, jest wysokie, pod warunkiem zastosowania odpowiednich środków zmniejszających ryzyko.

(7) Na podstawie tej opinii zagrożenie fitosanitarne wynikające z wprowadzenia na terytorium Unii odnośnych roślin uznaje się za ograniczone do dopuszczalnego poziomu, o ile zastosowane zostaną odpowiednie środki, aby wyeliminować zagrożenie agrofagami w przypadku tych roślin.

(8) Środki opisane przez Zjednoczone Królestwo w dokumentacji technicznej uznaje się za wystarczające do ograniczenia zagrożenia, jakie wynika z wprowadzenia na terytorium Unii odnośnych roślin, do dopuszczalnego poziomu. Środki te należy zatem przyjąć jako fitosanitarne wymagania przywozowe w celu zapewnienia ochrony fitosanitarnej terytorium Unii przed zagrożeniem związanym z wprowadzeniem na to terytorium odnośnych roślin.

(9) Zagrożenie fitosanitarne wynikające z wprowadzenia na terytorium Unii piętnastoletnich roślin gatunków Quercus petraea oraz Quercus robur przeznaczonych do sadzenia, z odkrytymi korzeniami, uważa się za mniejsze od lub podobne do ryzyka wynikającego z wprowadzenia roślin gatunków Quercus petraea oraz Quercus robur przeznaczonych do sadzenia w tym samym wieku, rosnących w podłożu uprawnym.

(10) W związku z tym rośliny przeznaczone do sadzenia gatunków Quercus petraea oraz Quercus robur w wieku do 15 lat, o maksymalnej średnicy 80 mm - w tym odnośne rośliny - nie powinny być już uznawane za rośliny wysokiego ryzyka.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/2019.

(12) Cronartium quercuum oraz Phytophthora ramorum (izolaty spoza UE) są wymienione jako agrofagi kwarantannowe dla Unii w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072, a Cryphonectria parasitica oraz Thaumetopoea processionea są wymienione jako agrofagi kwarantannowe dla strefy chronionej w załączniku III do tego rozporządzenia.

(13) Gatunki Coniella castaneicola oraz Phytophthora kernoviae nie zostały jeszcze włączone do wykazu agrofagów kwarantannowych dla Unii w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/2072. Pełna zaktualizowana ocena ryzyka dotycząca Coniella castaneicola oraz pełna zaktualizowana ocena ryzyka dotycząca Phytophthora kernoviae muszą być dostępne w celu ustalenia, czy agrofagi te spełniają warunki umieszczenia ich w wykazie w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 oraz umieszczenia odnośnych roślin, pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa, wraz z odpowiednimi środkami, w załączniku VII do tego rozporządzenia.

(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1213.

(15) W odniesieniu do Trinophylum cribratum w opinii Urzędu stwierdzono, że nie ma dowodów na to, by odnośne rośliny stanowiły drogę wprowadzania tego agrofaga na terytorium Unii. Ponadto nie odnotowano znaczącego wpływu agrofaga na rośliny żywicielskie. Z tych powodów w przypadku omawianego agrofaga nie są konieczne żadne wymagania przywozowe.

(16) Gatunek Meloidogyne mali nie figuruje w wykazie agrofagów kwarantannowych dla Unii. We wrześniu 2017 r. Europejska i Śródziemnomorska Organizacja Ochrony Roślin (EPPO) opublikowała dla tego agrofaga analizę zagrożenia organizmem szkodliwym 8 . Stwierdzono, że agrofag ten nie powinien podlegać przepisom dotyczącym agrofaga kwarantannowego dla Unii ani regulowanego agrofaga niekwarantannowego dla Unii, ponieważ mimo że występuje on w niektórych państwach członkowskich od długiego czasu bez urzędowych środków kontroli, związane z tym agrofagiem zagrożenie fitosanitarne w tych państwach członkowskich uznaje się za niskie. Z tych powodów w przypadku omawianego agrofaga nie są konieczne żadne wymagania przywozowe.

(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2019 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1213 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2019, w tabeli w pkt 1, w kolumnie drugiej "Opis" pozycja "Quercus L." otrzymuje brzmienie:

"Quercus L., inne niż:

– maksymalnie piętnastoletnie rośliny przeznaczone do sadzenia gatunku Quercus petraea o maksymalnej średnicy 80 mm u podstawy łodygi, pochodzące ze Zjednoczonego Królestwa, oraz

– maksymalnie piętnastoletnie rośliny przeznaczone do sadzenia gatunku Quercus robur o maksymalnej średnicy 80 mm u podstawy łodygi, pochodzące ze Zjednoczonego Królestwa.".

ZAŁĄCZNIK  II

W tabeli w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1213 po pozycji "Persea americana Mill., nieukorze- nione sadzonki roślin przeznaczonych do sadzenia o maksymalnej średnicy 2 cm" dodaje się następującą pozycję:
Rośliny, produkty roślinne i inne przedmiotyKod CNPaństwo trzecie pochodzeniaŚrodki
"Quercus petraea oraz Quercusex 0602 10 90Zjednoczonea) Urzędowe oświadczenie, że:
robur,ex 0602 90 41Królestwo(i) rośliny są wolne od Coniella castaneicola
rośliny w wieku do 15 lat przeznaczone do sadzenia o maksymalnej średnicy 80 mm u podstawy łodygiex 0602 90 45

ex 0602 90 46

oraz Phytophthora kernoviae;

(ii) w trakcie kontroli urzędowych, w tym analizy laboratoryjnej wszelkich wzbudzających podejrzenia objawów Phytophthora kernoviae, przeprowadzonych w odpowiednim momencie, od początku ostatniego sezonu wegetacyjnego, stwierdzono, że punkt produkcji jest wolny od Coniella castaneicola oraz Phytophthora kernoviae;

(iii) wprowadzono system mający zagwarantować, że narzędzia i maszyny są oczyszczane z gleby i resztek roślin oraz dezynfekowane, aby były wolne od Coniella castaneicola oraz Phytophthora kernoviae, zanim zostaną wprowadzone do punktu produkcji; oraz

(iv) bezpośrednio przed wywozem przesyłki roślin poddano kontroli urzędowej pod kątem występowania Coniella castaneicola oraz Phytophthora kernoviae, obejmującej dobór losowy i analizę pod kątem występowania Coniella castaneicola, oraz analizę laboratoryjną wszelkich wzbudzających podejrzenia objawów Phytophthora kernoviae;

b) świadectwa fitosanitarne dla tych roślin zawierają pod nagłówkiem »Deklaracja dodatkowa«:

(i) następujące oświadczenie: »Przesyłka jest zgodna z przepisami rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/1213«;

oraz

(ii) specyfikację zarejestrowanych punktów produkcji."

1 Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/2031/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2019 z dnia 18 grudnia 2018 r. ustanawiające tymczasowy wykaz roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów wysokiego ryzyka w rozumieniu art. 42 rozporządzenia (UE) 2016/2031 i wykaz roślin, dla których nie są wymagane świadectwa fitosanitarne do celów wprowadzenia na terytorium Unii w rozumieniu art. 73 tego rozporządzenia (Dz.U. L 323 z 19.12.2018, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2019/oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1213 z dnia 21 sierpnia 2020 r. dotyczące środków fitosanitarnych do celów wprowadzania na terytorium Unii niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, które usunięto z załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2019 (Dz.U. L 275 z 24.8.2020, s. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2020/1213/oj).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/2072 z dnia 28 listopada 2019 r. ustanawiające jednolite warunki wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin i uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 690/2008 oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2019 (Dz.U. L 319 z 10.12.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/2072/oj).
5 Zgodnie z Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, w szczególności z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu, do celów niniejszego załącznika odniesienia do Zjednoczonego Królestwa nie obejmują Irlandii Północnej.
6 Panel PLH EFSA (Panel ds. zdrowia roślin EFSA), 2023. Opinia naukowa dotycząca oceny ryzyka związanego z towarami w odniesieniu do roślin gatunku Quercus petraea ze Zjednoczonego Królestwa. Dziennik EFSA; 21(10), 1-234. https://doi.org/10.2903/j. efsa.2023.8313.
7 Panel PLH EFSA (Panel ds. zdrowia roślin EFSA), 2023. Opinia naukowa dotycząca oceny ryzyka związanego z towarami w odniesieniu do roślin gatunku Quercus robur ze Zjednoczonego Królestwa. Dziennik EFSA; 21(10), 1-243. https://doi.org/10.2903/j. efsa.2023.8314
8 EPPO (2017) Pest risk analysis for Meloidogyne mali [Analiza zagrożenia organizmem szkodliwym w odniesieniu do Meloidogyne mali]. EPPO, Paryż. Dostępna pod adresem: http://www.eppo.int/QUARANTINE/Pest_Risk_Analysis/PRA_intro.htm oraz https://gd.eppo. int/taxon/MELGMA.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.