Rozporządzenie wykonawcze 2023/1441 w sprawie szczegółowych ustaleń dotyczących prowadzenia przez Komisję postępowań na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.177.1

Akt obowiązujący
Wersja od: 27 października 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/1441 z dnia 10 lipca 2023 r.
w sprawie szczegółowych ustaleń dotyczących prowadzenia przez Komisję postępowań na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny 1 , w szczególności jego art. 47 ust. 1,

po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Subsydiów Zagranicznych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2560 rozporządzenie to umożliwia prowadzenie postępowań w sprawie subsydiów zagranicznych, które zakłócają rynek wewnętrzny, oraz zaradzanie takim zakłóceniom. Należy ustanowić szczegółowe zasady i procedury dotyczące między innymi przedkładania zgłoszeń na podstawie art. 21 i 29 rozporządzenia (UE) 2022/2560, przeprowadzania przesłuchań i składania oświadczeń ustnych na podstawie art. 13, 14 i 15 rozporządzenia (UE) 2022/2560, składania zobowiązań na podstawie art. 25 i 31 rozporządzenia (UE) 2022/2560 oraz szczegółów ujawniania informacji i prawa do obrony przedsiębiorstwa objętego postępowaniem na podstawie art. 42 rozporządzenia (UE) 2022/2560.

(2) Na mocy art. 20 rozporządzenia (UE) 2022/2560 osoby i przedsiębiorstwa są zobowiązane do zgłaszania pewnych dużych koncentracji obejmujących znaczne zagraniczne wkłady finansowe przed dokonaniem koncentracji. W art. 29 rozporządzenia (UE) 2022/2560 wymaga się zgłoszenia zagranicznych wkładów finansowych w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia przekraczających określone progi przed udzieleniem zamówienia. Niedopełnienie obowiązku zgłoszenia powoduje między innymi, że dana osoba lub dane przedsiębiorstwo podlega karze grzywny i okresowym karom pieniężnym. Konieczne jest zatem dokładne określenie stron odpowiedzialnych za przedłożenie zgłoszenia oraz treści informacji, które należy podać w zgłoszeniu.

(3) Osoby lub przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 21 ust. 3 i art. 29 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2022/2560, zobowiązane są ujawnić Komisji pełne i dokładne informacje na temat faktów i okoliczności, które mają znaczenie przy podejmowaniu decyzji odnośnie do zgłaszanej koncentracji lub zagranicznych wkładów finansowych w kontekście postępowania o udzielenie zamówienia.

(4) Aby uprościć zgłoszenia i ocenę dokonywaną przez Komisję, w załącznikach do niniejszego rozporządzenia należy określić standardowe formularze. Można je zastąpić formularzami elektronicznymi zawierającymi te same wymogi informacyjne.

(5) Zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2560 w przypadku gdy na podstawie wstępnego przeglądu Komisja ma wystarczające przesłanki świadczące o tym, że danemu przedsiębiorstwu przyznano subsydium zagraniczne, które zakłóca rynek wewnętrzny, wówczas Komisja powinna wszcząć postępowanie szczegółowe umożliwiające jej zgromadzenie dalszych informacji w celu oceny istnienia tego subsydium zagranicznego oraz jego rzeczywistych lub potencjalnych zakłócających skutków. Należy określić przepisy dotyczące terminów, w których przedsiębiorstwo objęte postępowaniem i inne osoby, w tym państwa członkowskie i państwo trzecie, które przyznało subsydium zagraniczne, mogą przedstawić swoje uwagi do decyzji Komisji o wszczęciu postępowania szczegółowego, zgodnie z art. 40 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2560.

(6) Zgodnie z art. 13 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2022/2560 przy prowadzeniu postępowań Komisja może przesłuchać osobę fizyczną lub prawną, która wyrazi na to zgodę, w celu zgromadzenia informacji dotyczących przedmiotu postępowania. Zwracając uwagę na potrzebę zapewnienia sprawiedliwości i przejrzystości prawnej, przed przeprowadzeniem przesłuchań osób fizycznych lub prawnych, które wyrażają na to zgodę, Komisja powinna poinformować te osoby o podstawie prawnej przesłuchania. Osoby przesłuchiwane powinny również zostać poinformowane o celu przesłuchania i powinny mieć możliwość przedstawienia uwag do udokumentowanego przesłuchania. Komisja powinna wyznaczyć termin, w którym osoba przesłuchiwana może przekazać jej wszelkie uwagi do udokumentowanego przesłuchania.

(7) Zgodnie z art. 14 ust. 2 lit. c) i art. 15 rozporządzenia (UE) 2022/2560 przy przeprowadzaniu kontroli w Unii i poza nią Komisja może zadawać pytania przedstawicielom lub członkom personelu przedsiębiorstwa lub związku przedsiębiorstw w celu uzyskania wyjaśnień co do faktów lub dokumentów dotyczących przedmiotu i celu kontroli oraz dokumentowania odpowiedzi. Udokumentowane oświadczenia ustne należy udostępnić upoważnionemu przedstawicielowi przedsiębiorstwa lub związku przedsiębiorstw. W przypadku wyjaśnień udzielonych przez nieupoważnionego członka personelu przedsiębiorstwo lub związek przedsiębiorstw powinny mieć możliwość przedstawienia uwag na temat udokumentowanych wyjaśnień.

(8) Zgodnie z art. 13 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2022/2560 państwa członkowskie są zobowiązane do przekazywania Komisji wszelkich informacji niezbędnych do prowadzenia postępowań na podstawie tego rozporządzenia. Aby zapewnić Komisji dostęp do wszystkich takich informacji w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia, obowiązek ten powinien mieć zastosowanie również do instytucji zamawiających lub podmiotów zamawiających odpowiedzialnych za dane postępowanie o udzielenie zamówienia.

(9) Aby umożliwić Komisji przeprowadzenie odpowiedniej oceny do celów przyjęcia decyzji nakładającej zobowiązania zaproponowane przez przedsiębiorstwo objęte postępowaniem w celu zaradzenia zakłóceniu na rynku wewnętrznym, należy ustanowić procedurę proponowania zobowiązań na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2560 oraz terminy proponowania zobowiązań na podstawie art. 25 i 31 rozporządzenia (UE) 2022/2560.

(10) W celu zapewnienia przejrzystości Komisja może, w stosownych przypadkach, nałożyć obowiązki w zakresie sprawozdawczości i przejrzystości na podstawie art. 7 ust. 5 i art. 8 rozporządzenia (UE) 2022/2560 w aktach zamykających postępowanie szczegółowe na podstawie art. 11 rozporządzenia (UE) 2022/2560. Obowiązki te powinny umożliwić Komisji wykrywanie potencjalnych zakłóceń na rynku wewnętrznym lub monitorowanie wdrażania jej aktów przyjętych na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2560. Należy zatem koniecznie doprecyzować formy, treści i szczegóły proceduralne dotyczące tych obowiązków.

(11) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2560 i z zasadą poszanowania prawa do obrony przed przyjęciem przez Komisję decyzji zgodnie z art. 11, 12, 17, 18, art. 25 ust. 3, art. 26, 31 lub 33 rozporządzenia (UE) 2022/2560 przedsiębiorstwu objętemu postępowaniem należy dać możliwość przekazania uwag dotyczących wszelkiego uzasadnienia, na którego podstawie Komisja planuje przyjąć decyzję. Zgodnie z art. 42 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/2560 należy ustanowić przepisy dotyczące zakresu, w jakim przedsiębiorstwu objętemu postępowaniem należy przyznać dostęp do dokumentacji Komisji. Choć przedsiębiorstwu objętemu postępowaniem powinno zawsze przysługiwać prawo do uzyskania od Komisji wersji nieopatrzonej klauzulą poufności wszystkich dokumentów wymienionych w uzasadnieniu, dostęp do wszystkich dokumentów w dokumentacji Komisji, bez utajnienia jakichkolwiek informacji, powinien być zapewniony ograniczonej liczbie wskazanych zewnętrznych doradców prawnych lub ekonomicznych lub zewnętrznych ekspertów technicznych w imieniu przedsiębiorstwa objętego postępowaniem, na warunkach określonych w decyzji Komisji. Dostęp do tych dokumentów powinien być ograniczony do określonych sytuacji, w tym w przypadku gdy ujawnienie niektórych dokumentów mogłoby zaszkodzić osobie, które je przekazała, lub gdy przeważają inne interesy.

(12) Zgodnie z art. 42 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/2560 przy udzielaniu dostępu do dokumentacji Komisja powinna zapewnić ochronę tajemnic przedsiębiorstwa i innych informacji poufnych. Konieczne jest zatem ustanowienie szczegółowych przepisów, które umożliwią Komisji zwrócenie się do osób i przedsiębiorstw, które przekazują lub przekazały informacje, w tym dokumenty, o wskazanie tajemnic handlowych lub informacji poufnych w przedstawionych dokumentach lub w odniesieniu do informacji zawartych w skróconym zawiadomieniu lub decyzji, a także umożliwią Komisji zadecydowanie o sposobie postępowania z niektórymi informacjami w przypadku braku porozumienia co do poufności.

(13) Ponieważ od chwili przedłożenia zgłoszenia zaczynają biec terminy prawne przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2022/2560, należy również określić warunki regulujące takie terminy oraz moment, w którym zgłoszenie wchodzi w życie. Należy określić zwłaszcza początek i koniec terminów oraz okoliczności zawieszające bieg tych terminów.

(14) Przekazywanie dokumentów do Komisji i przez Komisję powinno zasadniczo odbywać się drogą cyfrową, z uwzględnieniem rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnej i korzyści takiego przekazywania dla środowiska. Powinno to mieć w szczególności zastosowanie, zgodnie z art. 47 ust. 1 lit. a), b) oraz h) rozporządzenia (UE) 2022/2560, do zgłoszeń, odpowiedzi na wnioski o przekazanie informacji, uwag dotyczących uzasadnienia, na którego podstawie Komisja planuje przyjąć decyzję skierowaną do przedsiębiorstwa objętego postępowaniem, a także zobowiązań zaproponowanych przez strony zgłaszające,

(15) W celu zapewnienia przejrzystości i pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie przed rozpoczęciem stosowania rozporządzenia (UE) 2022/2560,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

ZAKRES STOSOWANIA I DEFINICJE

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

Zgodnie z art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2560 w niniejszym rozporządzeniu określa się szczegółowe ustalenia dotyczące:

1)
formy, treści i szczegółów proceduralnych dotyczących zgłaszania koncentracji;
2)
formy, treści i szczegółów proceduralnych dotyczących zgłoszeń zagranicznych wkładów finansowych i oświadczeń o ich braku w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia;
3)
szczegółów proceduralnych dotyczących oświadczeń ustnych na podstawie art. 13 ust. 7, art. 14 ust. 2 lit. c) i art. 15 rozporządzenia (UE) 2022/2560;
4)
szczegółowych przepisów dotyczących ujawniania informacji, dostępu do dokumentacji i informacji poufnych na podstawie art. 42 i 43 rozporządzenia (UE) 2022/2560;
5)
formy, treści i szczegółów proceduralnych dotyczących wymogów w zakresie przejrzystości;
6)
szczegółowych przepisów dotyczących obliczania terminów;
7)
szczegółów proceduralnych i terminów proponowania zobowiązań na podstawie art. 25 i 31 rozporządzenia (UE) 2022/2560.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"strony zgłaszające" do celów zgłoszeń koncentracji oznaczają osoby lub przedsiębiorstwa zobowiązane do przedłożenia zgłoszenia zgodnie z art. 21 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2560;
2)
"inne osoby uczestniczące" do celów zgłoszeń koncentracji oznaczają osoby uczestniczące w proponowanej koncentracji inne niż strony zgłaszające, takie jak sprzedający i przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, które są celem koncentracji;
3)
"strony zgłaszające" do celów zgłoszeń i oświadczeń dotyczących zagranicznych wkładów finansowych w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia oznaczają wszystkich wykonawców, grupy wykonawców, głównych podwykonawców i głównych dostawców objętych obowiązkiem zgłoszeniowym zgodnie z art. 29 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2022/2560;
4)
"dni robocze" oznaczają wszystkie dni inne niż soboty, niedziele i dni wolne od pracy Komisji, których wykaz publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

ROZDZIAŁ  II

ZGŁOSZENIA

Artykuł  3

Osoby uprawnione do przedkładania zgłoszeń i oświadczeń

1. 
Zgłoszenia koncentracji na podstawie art. 21 rozporządzenia (UE) 2022/2560 przedkładają strony zgłaszające, o których mowa w art. 2 ust. 1. Każda strona zgłaszająca odpowiada za prawidłowość dostarczonych przez siebie informacji.
2. 
Zgłoszenia i oświadczenia w postępowaniach o udzielenie zamówienia przedkładane są instytucji zamawiającej lub podmiotowi zamawiającemu przez wykonawcę lub - w przypadku grup wykonawców, głównych podwykonawców i głównych dostawców - przez głównego wykonawcę lub głównego koncesjonariusza, o którym mowa w art. 29 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2022/2560, w jego imieniu oraz w imieniu wszystkich stron zgłaszających, o których mowa w art. 2 ust. 3. Każda strona zgłaszająca odpowiada za prawidłowość tylko tych informacji, które są związane z zagranicznymi wkładami finansowymi przyznanymi tej stronie.
3. 
Jeżeli zgłoszenia lub oświadczenia podpisują upoważnieni zewnętrzni przedstawiciele osób lub przedsiębiorstw, tacy przedstawiciele przedstawiają dowód na piśmie, że są upoważnieni do działania.
Artykuł  4

Uprzednie zgłoszenie koncentracji

1. 
Zgłoszenia koncentracji na podstawie art. 21 rozporządzenia (UE) 2022/2560 przedkłada się przy użyciu formularza zgłaszania koncentracji określonego w załączniku I. Wspólne zgłoszenia na podstawie art. 21 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2560 przedkłada się na jednym formularzu.
2. 
Formularz zgłaszania koncentracji i wszelkie odpowiednie dokumenty uzupełniające przedkłada się Komisji zgodnie z art. 25.
3. 
Zgłoszenia przedkłada się w jednym z języków urzędowych Unii. O ile Komisja i strony zgłaszające nie postanowią inaczej, język zgłoszenia jest również językiem postępowania, jak również każdego kolejnego postępowania administracyjnego przed Komisją na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2560 dotyczącego tej samej koncentracji. Dokumenty uzupełniające składane są w języku oryginału. Jeżeli język oryginału dokumentu nie jest jednym z języków urzędowych Unii, załącza się tłumaczenie na język postępowania.
4. 
Komisja może - na pisemny wniosek - zwolnić wnioskującą stronę zgłaszającą z obowiązku zawarcia w formularzu zgłoszenia zamieszczonym w załączniku I jakiejkolwiek informacji, w tym dokumentów, lub z któregokolwiek innego warunku określonego w formularzu zgłoszenia w odniesieniu do tych informacji.
5. 
Komisja niezwłocznie zawiadamia na piśmie strony zgłaszające o otrzymaniu zgłoszenia i jakiejkolwiek odpowiedzi na pismo wystosowane przez Komisję zgodnie z art. 6 ust. 2 i 3.
Artykuł  5

Zgłoszenia i oświadczenia dotyczące zagranicznych wkładów finansowych w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia

1. 
Zgłoszenia zagranicznych wkładów finansowych w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia przedkłada się instytucji zamawiającej lub podmiotowi zamawiającemu odpowiedzialnym za odpowiednie postępowanie o udzielenie zamówienia zgodnie z art. 29 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2560 za pomocą formularza zamieszczonego w załączniku II, na jednym formularzu zawierającym informacje dotyczące wszystkich stron zgłaszających powiązanych z jedną ofertą lub wnioskiem o dopuszczenie do udziału.
2. 
W przypadku gdy w postępowaniach o udzielenie zamówienia, w których osiągnięto progi określone w art. 28 ust. 1 lit. a) i art. 28 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2560, w ciągu ostatnich trzech lat państwo trzecie nie przyznało stronom zgłaszającym zagranicznych wkładów finansowych podlegających zgłoszeniu, zamiast zgłoszenia strony te muszą przedłożyć oświadczenie. Oświadczenie to należy przedłożyć instytucji zamawiającej lub podmiotowi zamawiającemu odpowiedzialnym za dane postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób określony w części 7 wprowadzenia i w sekcji 7 załącznika II na jednym formularzu. Zgodnie z art. 4 ust. 3 i art. 29 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2560 zagraniczne wkłady finansowe, których łączna kwota przypadająca na dane państwo trzecie jest niższa od kwoty pomocy de minimis określonej w art. 3 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 1407/2013 w ciągu okresu trzech kolejnych lat poprzedzających oświadczenie, nie ma konieczności zgłaszania w oświadczeniu.
3. 
Zgłoszenie, w tym wszelkie odpowiednie dokumenty uzupełniające, lub oświadczenie przekazuje Komisji instytucja zamawiająca lub podmiot zamawiający zgodnie z art. 26.
4. 
Zgłoszenia i oświadczenia przedkłada się instytucji zamawiającej lub podmiotowi zamawiającemu w jednym z języków urzędowych Unii. O ile Komisja i strony zgłaszające nie postanowią inaczej, język zgłoszenia lub oświadczenia jest również językiem postępowania, jak również każdego kolejnego postępowania administracyjnego przed Komisją na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2560 dotyczącego tego samego postępowania o udzielenie zamówienia. Dokumenty uzupełniające składane są w języku oryginału. Jeżeli język oryginału któregokolwiek z dokumentów nie jest jednym z języków urzędowych Unii, załącza się tłumaczenie na język postępowania.
5. 
Komisja może - na pisemny wniosek stron zgłaszających i z zachowaniem obowiązku poinformowania instytucji zamawiającej lub podmiotu zamawiającego odpowiedzialnych za postępowanie o udzielenie zamówienia - zwolnić wnioskującą stronę zgłaszającą z obowiązku zawarcia w formularzu zgłoszenia zamieszczonym w załączniku II jakiejkolwiek informacji, w tym dokumentów, lub z któregokolwiek innego warunku określonego w formularzu zgłoszenia w odniesieniu do tych informacji.
6. 
Komisja bezzwłocznie zawiadamia na piśmie instytucję zamawiającą lub podmiot zamawiający, które odpowiadają za postępowanie o udzielenie zamówienia, o otrzymaniu zgłoszenia lub oświadczenia i jakiejkolwiek odpowiedzi na pismo wystosowane przez Komisję zgodnie z art. 7 ust. 1 i 3, a kopię potwierdzenia przesyła stronom zgłaszającym lub ich upoważnionym zewnętrznym przedstawicielom.
Artykuł  6

Data wejścia w życie zgłoszenia w przypadku koncentracji

1. 
Zgodnie z art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2560 w sprawie subsydiów zagranicznych datą wejścia w życie zgłoszenia jest dzień, w którym Komisja otrzymuje pełne zgłoszenie.
2. 
Jeżeli Komisja stwierdzi, że informacje, w tym dokumenty, zawarte w zgłoszeniu są niepełne, bezzwłocznie informuje o tym na piśmie strony zgłaszające lub ich upoważnionych zewnętrznych przedstawicieli. W takich przypadkach zgłoszenie wchodzi w życie w dniu otrzymania przez Komisję kompletnych informacji.
3. 
Po zgłoszeniu strony zgłaszające niezwłocznie przekazują Komisji wszelkie stosowne informacje, w tym istotne zmiany faktów, które to informacje strony zgłaszające musiałyby zgłosić, gdyby znały lub powinny były znać je w chwili przedkładania zgłoszenia. W przypadku gdy informacje te mogłyby mieć znaczący wpływ na wynik dokonanej przez Komisję oceny zgłoszonej koncentracji, Komisja może uznać, że zgłoszenie weszło w życie dopiero w dniu otrzymania przez nią odnośnych informacji. Komisja bezzwłocznie zawiadamia o tym na piśmie strony zgłaszające lub ich przedstawicieli.
4. 
Do celów niniejszego artykułu zgłoszenie uznaje się za niepełne, jeżeli przekazane informacje są niepoprawne lub wprowadzające w błąd.
Artykuł  7

Data wejścia w życie zgłoszeń i oświadczeń dotyczących zagranicznych wkładów finansowych w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia

1. 
W otwartych postępowaniach o udzielenie zamówienia w rozumieniu art. 27 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE 2  zgłoszenia i oświadczenia wchodzą w życie z dniem ich otrzymania przez Komisję. W wieloetapowych postępowaniach o udzielenie zamówienia zgłoszenie lub oświadczenie przedłożone na etapie składania wniosku o dopuszczenie do udziału, a także zaktualizowane zgłoszenie lub zaktualizowane oświadczenie przedłożone na etapie składania ostatecznej oferty zgodnie z art. 29 ust. 1 zdanie ostatnie rozporządzenia (UE) 2022/2560 wchodzą w życie z dniem ich otrzymania przez Komisję. Jeżeli jednak Komisja stwierdzi, że informacje, w tym dokumenty, zawarte w otrzymanym zgłoszeniu lub oświadczeniu są niepełne, bezzwłocznie informuje o tym na piśmie strony zgłaszające lub ich upoważnionych zewnętrznych przedstawicieli. W takich przypadkach zgłoszenie lub oświadczenie wchodzi w życie w dniu otrzymania przez Komisję kompletnych informacji zgodnie z art. 29 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/2560.
2. 
W przypadku gdy odpowiednia instytucja zamawiająca lub odpowiedni podmiot zamawiający wykonuje swoje prawa zgodnie z art. 56 ust. 3 dyrektywy 2014/24/UE lub art. 76 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE 3  w celu zwrócenia się o wyjaśnienia dotyczące zgłoszenia lub oświadczenia lub zaktualizowanego zgłoszenia lub oświadczenia zgodnie z art. 29 ust. 1 zdanie ostatnie i art. 29 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2560 oraz przyjmuje decyzję odrzucającą tę ofertę lub ten wniosek o dopuszczenie do udziału ze względu na brak wyjaśnień, jeżeli nie zostały one należycie przedstawione, uznaje się, że zgłoszenie lub oświadczenie nie zostało dokonane ani przekazane Komisji.
3. 
Po przedłożeniu zgłoszenia, oświadczenia, zaktualizowanego zgłoszenia lub zaktualizowanego oświadczenia strony zgłaszające bezzwłocznie przekazują Komisji wszelkie stosowne nowe informacje, w tym zmiany faktów, które to informacje strony zgłaszające musiałyby zgłosić, gdyby znały lub powinny były znać je w chwili przedkładania pełnego zgłoszenia lub oświadczenia, zaktualizowanego zgłoszenia lub zaktualizowanego oświadczenia. W przypadku gdy informacje te mogłyby mieć znaczący wpływ na wynik oceny dokonanej przez Komisję, Komisja może uznać, że zgłoszenie, oświadczenie, zaktualizowane zgłoszenie lub zaktualizowane oświadczenie wchodzą w życie dopiero w dniu otrzymania przez nią odnośnych informacji. Komisja - na piśmie i bezzwłocznie - informuje strony zgłaszające dokonujące zgłoszeń w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia publicznego lub ich przedstawicieli zewnętrznych, jak również odpowiednią instytucję zamawiającą lub odpowiedni podmiot zamawiający o dacie wejścia w życie.
4. 
Do celów niniejszego artykułu i bez uszczerbku dla art. 17, 29 i 33 rozporządzenia (UE) 2022/2560 zgłoszenie uznaje się za niepełne, jeżeli przekazane informacje są niepoprawne lub wprowadzające w błąd.

ROZDZIAŁ  III

POSTĘPOWANIA PROWADZONE PRZEZ KOMISJĘ

Artykuł  8

Termin składania uwag po wszczęciu postępowania szczegółowego

1. 
W przypadku wszczęcia przez Komisję postępowania szczegółowego na podstawie art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2560 Komisja ustala termin, w którym przedsiębiorstwo objęte postępowaniem i jakakolwiek inna osoba fizyczna lub prawna, państwa członkowskie i państwo trzecie, które udzieliło danego subsydium zagranicznego, mogą złożyć swoje uwagi na piśmie, przy czym termin ten zwykle nie przekracza miesiąca od daty przekazania przedsiębiorstwu objętemu postępowaniem decyzji lub - we wszystkich innych przypadkach - od daty opublikowania skróconego zawiadomienia o decyzji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Uwagi składa się zgodnie z art. 25 i 26.
2. 
W należycie uzasadnionych przypadkach Komisja może przedłużyć termin określony w ust. 1.
3. 
W przypadku gdy złożona opinia zawiera informacje poufne, osoba składająca tę opinię dostarcza wersję nieopa- trzoną klauzulą poufności w tym samym czasie co wersję opatrzoną taką klauzulą.
Artykuł  9

Wywiady

1. 
W przypadku gdy Komisja przesłuchuje osobę zgodnie z art. 13 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2022/2560, na początku przesłuchania Komisja podaje podstawę prawną i cel przesłuchania oraz informuje osobę przesłuchiwaną, że udokumentuje to przesłuchanie.
2. 
Przesłuchanie przeprowadzone na podstawie art. 13 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2022/2560 może być udokumentowane w dowolnej formie.
3. 
Kopię udokumentowanej formy przesłuchania udostępnia się osobie przesłuchiwanej w celu przekazania przez nią uwag w terminie określonym przez Komisję.
Artykuł  10

Oświadczenia ustne podczas kontroli

1. 
W przypadku gdy urzędnicy lub inne osoby towarzyszące upoważnione przez Komisję zadają pytania upoważnionym zewnętrznym przedstawicielom lub członkom personelu przedsiębiorstwa lub związku przedsiębiorstw w celu uzyskania wyjaśnień zgodnie z art. 14 ust. 2 lit. c) lub art. 15 rozporządzenia (UE) 2022/2560, wyjaśnienia te mogą być udokumentowane w dowolnej formie.
2. 
Kopia wszelkiej dokumentacji sporządzonej zgodnie z ust. 1 jest udostępniana danemu zainteresowanemu przedsiębiorstwu lub związkowi przedsiębiorstw po kontroli.
3. 
W przypadku gdy członek personelu przedsiębiorstwa lub związku przedsiębiorstw, który nie jest lub nie był upoważniony przez przedsiębiorstwo lub związek przedsiębiorstw do składania wyjaśnień w imieniu przedsiębiorstwa lub związku przedsiębiorstw, złożył Komisji wyjaśnienia, Komisja wyznacza termin, w którym przedsiębiorstwo lub związek przedsiębiorstw mogą powiadomić Komisję o wszelkich zmianach w wyjaśnieniach złożonych przez takiego członka personelu. Zmiany dodaje się do wyjaśnień udokumentowanych zgodnie z ust. 1.
Artykuł  11

Informacje od instytucji zamawiających i podmiotów zamawiających odpowiedzialnych za postępowanie o udzielenie zamówienia

1. 
Spoczywający na państwach członkowskich na podstawie art. 13 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2022/2560 obowiązek przekazywania Komisji, na jej wniosek, wszelkich informacji niezbędnych do prowadzenia postępowań na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2560 obejmuje w szczególności instytucje zamawiające i podmioty zamawiające odpowiedzialne za odpowiednie postępowania o udzielenie zamówienia, które posiadają informacje istotne dla postępowania.
2. 
Odpowiednia instytucja zamawiająca lub odpowiedni podmiot zamawiający przekazuje Komisji wraz ze zgłoszeniem kopie wszystkich dokumentów, w szczególności dokumenty wykorzystane do przygotowania dokumentów zamówienia, w tym, jeżeli są dostępne, wszelkie badania i budżet wewnętrzny zamówienia, a także kopie wszelkich innych dokumentów, które odpowiednia instytucja zamawiająca lub odpowiedni podmiot zamawiający uważają za kluczowe dla postępowania. W przypadku gdy strony zgłaszające składają informacje na podstawie załącznika II sekcja 4, odpowiednia instytucja zamawiająca lub podmiot zamawiający również przekazują kopie wszystkich złożonych ofert powiązanych z danym postępowaniem o udzielenie zamówienia. W przypadku gdy oferty nie zostały jeszcze złożone lub nie są dostępne w chwili przedkładania zgłoszenia, kopie przekazuje się Komisji, gdy tylko staną się dostępne. Jeżeli odpowiednia instytucja zamawiająca lub odpowiedni podmiot zamawiający nie przekaże lub nie może przekazać Komisji kopii wszystkich dokumentów istotnych dla postępowania, Komisja zwraca się do nich o przekazanie kopii określonych dokumentów istotnych dla postępowania Komisji.
Artykuł  12

Przekazywanie informacji na temat niezasadnie korzystnej oferty

1. 
W zakresie, w jakim strony zgłaszające jeszcze tego nie zrobiły w swoim zgłoszeniu przedłożonym przez nie zgodnie z art. 29 rozporządzenia (UE) 2022/2560, uzasadnienia i powiązane dokumenty uzupełniające wymienione w formularzu określonym w załączniku II dotyczące oceny niezasadnie korzystnego charakteru oferty przedkłada się Komisji zgodnie z terminami i formatem określonymi w art. 8 i można je przedłożyć podczas wstępnego przeglądu.
2. 
W przypadku gdy strony zgłaszające zdecydują się skorzystać z możliwości przedłożenia uzasadnienia, dołączają do niego wszystkie powiązane dokumenty uzupełniające wymienione w formularzu określonym w załączniku II, aby uzasadnić swój wniosek.
3. 
Przedstawiając dokumenty uzupełniające, przedsiębiorstwo objęte postępowaniem oznacza wszelkie informacje, które uważa za poufne, podaje należyte uzasadnienie takiego oznaczenia i dostarcza oddzielną wersję nieopatrzoną klauzulą poufności.

ROZDZIAŁ  IV

ZOBOWIĄZANIA, PRZEJRZYSTOŚĆ I SPRAWOZDAWCZOŚĆ

Artykuł  13

Terminy składania zobowiązań w ramach zgłoszonych koncentracji

1. 
W odniesieniu do koncentracji zgłoszonych Komisji na podstawie art. 21 rozporządzenia (UE) 2022/2560 zobowiązania zaproponowane na potrzeby decyzji, która ma zostać wydana na podstawie art. 25 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) 2022/2560, składa się Komisji najpóźniej 65 dni roboczych od dnia wszczęcia postępowania szczegółowego na podstawie art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2560.
2. 
Jeżeli na podstawie art. 24 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/2560 termin przyjęcia decyzji na podstawie art. 25 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2560 zostaje przedłużony, termin 65 dni roboczych na złożenie zobowiązań zostaje automatycznie przedłużony o taką samą liczbę dni roboczych.
3. 
W wyjątkowych okolicznościach Komisja może uwzględnić zobowiązania, mimo że zaproponowano je po upływie odpowiedniego terminu ich złożenia określonego w niniejszym artykule. Podejmując decyzję w sprawie uwzględnienia zobowiązań zaproponowanych w takich okolicznościach, Komisja zwraca szczególną uwagę na konieczność przestrzegania procedury doradczej określonej w art. 48 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2560.
Artykuł  14

Terminy składania zobowiązań w postępowaniach w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia

1. 
W odniesieniu do zagranicznych wkładów finansowych zgłoszonych Komisji w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia na podstawie art. 29 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2560 zobowiązania zaproponowane przez danych wykonawców na podstawie art. 31 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2560 składa się do Komisji w terminie nie dłuższym niż 50 dni roboczych od dnia wszczęcia postępowania szczegółowego. W zależności od ich zakresu i po konsultacji z instytucją zamawiającą oraz podmiotem zamawiającym zobowiązania otrzymane przez Komisję mogą zostać uznane za stanowiące należycie uzasadniony wyjątkowy przypadek w odniesieniu do przedłużenia terminu przyjęcia decyzji o zamknięciu postępowania szczegółowego w rozumieniu art. 30 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2022/2560.
2. 
W wyjątkowych okolicznościach Komisja może uwzględnić zobowiązania zaproponowane po upływie terminu określonego w ust. 1. Podejmując decyzję w sprawie uwzględnienia zobowiązań zaproponowanych w takich okolicznościach, Komisja zwraca szczególną uwagę na konieczność przestrzegania procedury doradczej określonej w art. 48 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2560.
Artykuł  15

Procedura składania zobowiązań

1. 
Zobowiązania zaproponowane przez przedsiębiorstwo objęte postępowaniem składa się do Komisji zgodnie z art. 25 - w odniesieniu do decyzji na podstawie art. 25 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) 2022/2560 - lub zgodnie z art. 26 - w odniesieniu do decyzji na podstawie art. 31 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2560.
2. 
Składając propozycję zobowiązań, przedsiębiorstwo objęte postępowaniem jednocześnie oznacza wszelkie informacje, które uważa za poufne, należycie uzasadnia taki wniosek o zachowanie poufności i dostarcza oddzielną wersję zobowiązań nieopatrzoną klauzulą poufności.
3. 
W postępowaniach na podstawie rozdziałów 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2022/2560 zobowiązania są podpisywane przez strony zgłaszające, a także wszelkie inne osoby uczestniczące, na które w ramach zobowiązań nakładane są obowiązki.
Artykuł  16

Przejrzystość i sprawozdawczość

W stosownych przypadkach Komisja może w drodze decyzji podjętej w następstwie postępowania szczegółowego na podstawie art. 11 rozporządzenia (UE) 2022/2560 nałożyć na przedsiębiorstwo obowiązki w zakresie przejrzystości i sprawozdawczości na podstawie art. 7 ust. 5 i art. 8 rozporządzenia (UE) 2022/2560. Obowiązki te mogą dotyczyć przekazania informacji na temat którejkolwiek z następujących sytuacji:

a)
zagranicznych wkładów finansowych otrzymanych w określonym okresie rozpoczynającym się w dniu następującym po dniu przyjęcia decyzji nakładającej ten obowiązek;
b)
udziału w koncentracjach lub postępowaniach o udzielenie zamówienia (w przypadku gdy przedsiębiorstwo objęte postępowaniem składa ofertę w procedurze otwartej lub wniosek o dopuszczenie do udziału w wieloetapowym postępowaniu o udzielenie zamówienia) w określonym okresie rozpoczynającym się w dniu następującym po dniu przyjęcia decyzji nakładającej ten obowiązek;
c)
wykonania decyzji nakładającej zobowiązania przyjętej na podstawie art. 11 ust. 3, art. 25 ust. 3 lit. a) lub art. 31 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2560, decyzji nakładającej środki kompensacyjne przyjętej na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2560, decyzji zakazującej koncentracji przyjętej na podstawie art. 25 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) 2022/2560 lub decyzji zakazującej udzielenia zamówienia przyjętej na podstawie art. 31 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2560.

ROZDZIAŁ  V

PRZEKAZYWANIE UWAG

Artykuł  17

Przekazywanie uwag

1. 
W przypadku gdy Komisja na podstawie art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2560 poinformuje przedsiębiorstwo objęte postępowaniem o uzasadnieniu, na którego podstawie planuje przyjąć decyzję, Komisja wyznacza termin - nie krótszy niż 10 dni roboczych - w którym przedsiębiorstwo to może przekazać na piśmie swoje uwagi. Komisja nie jest zobowiązana do uwzględnienia pisemnych uwag otrzymanych po upływie tego terminu.
2. 
Przedsiębiorstwo objęte postępowaniem przekazuje Komisji wszelkie uwagi na piśmie oraz wszelkie stosowne dokumenty potwierdzające fakty przedstawione w tych uwagach zgodnie z art. 25 i 26.
3. 
W przypadku gdy Komisja na podstawie art. 42 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2560 przyjmie decyzję tymczasową nakazującą zastosowanie środków tymczasowych, Komisja wyznacza termin, w którym przedsiębiorstwo objęte postępowaniem może przekazać na piśmie swoje uwagi dotyczące tej decyzji. Po przedstawieniu uwag przez przedsiębiorstwo objęte postępowaniem Komisja podejmuje decyzję ostateczną w sprawie środków tymczasowych uchylającą, zmieniającą lub potwierdzającą decyzję tymczasową. W przypadku gdy przedsiębiorstwo objęte postępowaniem nie przedstawi uwag na piśmie w terminie wyznaczonym przez Komisję, z chwilą upływu tego terminu decyzja tymczasowa staje się decyzja ostateczną.
4. 
W stosownych przypadkach i na uzasadniony wniosek przedsiębiorstwa objętego postępowaniem złożony przed upływem pierwotnego terminu Komisja może przedłużyć terminy określone zgodnie z ust. 1 i 3.

ROZDZIAŁ  VI

WYKORZYSTYWANIE INFORMACJI I POSTĘPOWANIE Z INFORMACJAMI POUFNYMI

Artykuł  18

Wykorzystywanie informacji przez Komisję

1. 
Na podstawie art. 43 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2560 przekazujący informacje może wyrazić zgodę na to, by Komisja była uprawniona do wykorzystywania informacji uzyskanych na podstawie tego rozporządzenia do celów innych niż te, do których Komisja pierwotnie uzyskała informacje.
2. 
Jeżeli przekazujący informacje udziela Komisji zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2560, wskazuje on konkretne informacje, które zezwala wykorzystywać do celów innych niż te, do których uzyskano informacje, oraz przedstawia powody, dla których informacje te byłyby istotne dla tych innych celów, w tym przy stosowaniu innych aktów Unii.
3. 
Jeżeli Komisja zwraca się do przekazującego informacje z wnioskiem o udzielenie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2560, określa ona informacje objęte tym wnioskiem oraz cele, do jakich zamierza wykorzystywać te informacje. Wykorzystywanie tych informacji przez Komisję nie może wykraczać poza cele wskazane przez Komisję i zaakceptowane przez przekazującego informacje.
Artykuł  19

Identyfikacja i ochrona informacji poufnych

1. 
O ile art. 20 niniejszego rozporządzenia i art. 42 rozporządzenia (UE) 2022/2560 nie stanowią inaczej oraz bez uszczerbku dla ust. 6, Komisja nie ujawnia informacji, w tym dokumentów, w zakresie, w jakim zawierają one tajemnice handlowe lub inne informacje poufne, ani nie udziela dostępu do nich.
2. 
Zwracając się z wnioskiem o przekazanie informacji na podstawie art. 13 rozporządzenia (UE) 2022/2560, przesłuchując osobę na podstawie art. 13 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2022/2560 lub zadając pytania w celu uzyskania wyjaśnień ustnych podczas kontroli zgodnie z art. 14 i 15 rozporządzenia (UE) 2022/2560, Komisja informuje takie osoby, przedsiębiorstwa lub związki przedsiębiorstw, że przekazanie jej informacji oznacza zgodę na udzielenie dostępu do tych informacji na podstawie art. 20. W przypadku gdy Komisja w inny sposób otrzyma informacje od przekazujących informacje, powiadamia ich, że można będzie udzielić dostępu do tych informacji na podstawie art. 20.
3. 
Bez uszczerbku dla art. 8 i 15 Komisja może zażądać w określonym terminie od przekazujących informacje, aby dostarczyli dokumenty lub inne informacje na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2560:
a)
w celu wskazania dokumentów lub części dokumentów lub innych informacji, które ich zdaniem zawierają tajemnice przedsiębiorstwa lub inne informacje poufne;
b)
w celu wskazania osób, w odniesieniu do których te dokumenty lub inne informacje uznaje się za poufne;
c)
w celu uzasadnienia ich wniosków dotyczących tajemnic przedsiębiorstwa i innych informacji poufnych w odniesieniu do każdego dokumentu lub części dokumentu, lub innych informacji;
d)
w celu dostarczenia Komisji nieopatrzonej klauzulą poufności wersji dokumentów lub części dokumentów, lub innych informacji, w których tajemnice przedsiębiorstwa i inne informacje poufne są utajnione w sposób jasny i zrozumiały;
e)
w celu przedstawienia zwięzłego, niepoufnego i jasnego opisu każdej utajnionej informacji.
4. 
Komisja zobowiązuje przedsiębiorstwo objęte postępowaniem do wskazania w określonym terminie części skróconego zawiadomienia na podstawie art. 40 rozporządzenia (UE) 2022/2560 lub części decyzji wydanej na podstawie art. 11, 25 i 31 rozporządzenia (UE) 2022/2560, które jego zdaniem zawierają tajemnice przedsiębiorstwa lub inne informacje poufne, przed opublikowaniem skróconego zawiadomienia lub decyzji. Jeżeli określone informacje są oznaczone jako tajemnice przedsiębiorstwa lub inne informacje poufne, przedsiębiorstwo objęte postępowaniem przedstawia uzasadnienie takiego oznaczenia w terminie wyznaczonym przez Komisję.
5. 
W przypadku gdy przekazujący informacje lub przedsiębiorstwo objęte postępowaniem nie oznaczy informacji, które uważa za poufne zgodnie z wymogami określonymi w ust. 3 i 4, Komisja może założyć, że informacje te nie zawierają informacji poufnych.
6. 
Jeśli Komisja uzna, że określone informacje, mające zdaniem przekazującego informacje lub przedsiębiorstwo objęte postępowaniem charakter poufny, mogą zostać ujawnione, bądź dlatego że informacje te nie stanowią tajemnicy handlowej ani innych informacji poufnych, bądź dlatego że istnieje nadrzędny interes uzasadniający ich ujawnienie, Komisja informuje przekazującego informacje lub przedsiębiorstwo objęte postępowaniem, że zamierza ujawnić takie informacje. Jeżeli przekazujący informacje lub przedsiębiorstwo objęte postępowaniem zgłosi sprzeciw w ciągu pięciu dni roboczych od poinformowania go o zamiarze Komisji, Komisja może przyjąć decyzję określającą termin, po którym informacje zostaną ujawnione, a w przypadku ust. 4, termin publikacji skróconego zawiadomienia lub decyzji. Termin ten nie może być krótszy niż pięć dni roboczych od daty powiadomienia o decyzji Komisji. O decyzji powiadamia się zainteresowaną osobę fizyczną lub prawną.
7. 
Niniejszy artykuł nie uniemożliwia Komisji wykorzystania i ujawnienia w niezbędnym zakresie informacji wykazującej istnienie zakłócającego subsydium zagranicznego.

ROZDZIAŁ  VII

DOSTĘP DO DOKUMENTACJI

Artykuł  20

Dostęp do dokumentacji Komisji i wykorzystanie dokumentów

1. 
Po poinformowaniu przez Komisję przedsiębiorstwa objętego postępowaniem o uzasadnieniu, na którego podstawie planuje ona przyjąć decyzję, przedsiębiorstwo objęte postępowaniem może zwrócić się o dostęp do dokumentacji Komisji na podstawie art. 42 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/2560.
2. 
Prawo dostępu do dokumentacji Komisji nie obejmuje:
a)
wewnętrznych dokumentów Komisji;
b)
wewnętrznych dokumentów organów państw członkowskich lub państw trzecich, w tym organów ochrony konkurencji i instytucji zamawiających lub podmiotów zamawiających;
c)
korespondencji między Komisją a organami państw członkowskich lub państw trzecich, w tym organami ochrony konkurencji i instytucjami zamawiającymi lub podmiotami zamawiającymi;
d)
korespondencji między organami państw członkowskich oraz między państwami członkowskimi a państwami trzecimi.
3. 
Podczas udzielania dostępu do akt Komisja powinna dostarczyć przedsiębiorstwu objętemu postępowaniem wersję nieopatrzoną klauzulą poufności wszystkich dokumentów wymienionych w uzasadnieniu, na którego podstawie Komisja planuje przyjąć decyzję.
4. 
Bez uszczerbku dla ust. 2 i 5 Komisja zapewnia ponadto dostęp do wszystkich dokumentów znajdujących się w jej aktach, bez żadnych zmian wprowadzonych w celu zachowania poufności, na warunkach ujawnienia, jakie określi w swojej decyzji. Warunki ujawnienia ustala się zgodnie z następującymi zasadami:
a)
Dostępu do dokumentów na podstawie niniejszego ustępu udziela się jedynie ograniczonej liczbie wskazanych zewnętrznych doradców prawnych i ekonomicznych oraz zewnętrznych ekspertów technicznych zaangażowanych przez przedsiębiorstwo objęte postępowaniem, których imiona i nazwiska zostały wcześniej przekazane Komisji.
b)
Wskazani zewnętrzni doradcy prawni i ekonomiczni oraz zewnętrzni eksperci techniczni muszą być przedsiębiorstwami, pracownikami przedsiębiorstw lub znajdować się w sytuacji porównywalnej do sytuacji pracowników przedsiębiorstw. Wszyscy oni są związani warunkami ujawniania informacji.
c)
Osoby wymienione jako wskazani zewnętrzni doradcy prawni i ekonomiczni oraz zewnętrzni eksperci techniczni nie mogą w momencie przyjęcia przez Komisję decyzji określającej warunki ujawnienia pozostawać w stosunku pracy z przedsiębiorstwem objętym postępowaniem, należeć do jego kierownictwa ani znajdować się w sytuacji porównywalnej do sytuacji pracownika lub kierownika przedsiębiorstwa objętego postępowaniem. Jeżeli w trakcie badania prowadzonego przez Komisję lub w ciągu trzech lat od jego zakończenia wskazany zewnętrzny doradca prawny lub ekonomiczny lub zewnętrzny ekspert techniczny nawiąże następnie taki stosunek z przedsiębiorstwem objętym postępowaniem wskazany zewnętrzny doradca prawny lub ekonomiczny lub zewnętrzny ekspert techniczny wraz z przedsiębiorstwem objętym postępowaniem bezzwłocznie informują Komisję o warunkach takiego stosunku. Wskazany zewnętrzny doradca prawny lub ekonomiczny lub zewnętrzny ekspert techniczny udziela również Komisji zapewnienia, że nie ma już dostępu do informacji lub dokumentów znajdujących się w dokumentacji, do której uzyskał dostęp na podstawie niniejszego ustępu, a które nie zostały udostępnione przedsiębiorstwu objętemu postępowaniem przez Komisję. Udziela również Komisji zapewnienia, że będzie nadal stosować się do wymogów, o których mowa w lit. d) i e) niniejszego ustępu.
d)
Wskazani zewnętrzni doradcy prawni i ekonomiczni oraz zewnętrzni eksperci techniczni nie mogą ujawniać otrzymanych dokumentów ani ich treści osobom fizycznym lub prawnym, które nie są związane warunkami ujawnienia.
e)
Wskazani zewnętrzni doradcy prawni i ekonomiczni oraz zewnętrzni eksperci techniczni nie mogą wykorzystać żadnego z otrzymanych dokumentów ani ich treści do celów innych niż cele, o których mowa w ust. 10 poniżej.
5. 
W warunkach ujawnienia Komisja określa środki techniczne ujawnienia i czas jego trwania. Ujawniania informacji można dokonywać za pomocą środków elektronicznych wskazanemu doradcy prawnemu i ekonomicznemu oraz ekspertom technicznym lub (w przypadku niektórych lub wszystkich dokumentów) wyłącznie w siedzibie Komisji. W wyjątkowych okolicznościach Komisja może podjąć decyzję o nieudzieleniu dostępu do niektórych dokumentów na warunkach ujawnienia, o których mowa w ust. 4, lub o udzieleniu dostępu do częściowo utajnionych dokumentów, jeżeli stwierdzi, że w sumie szkoda, jaką przekazujący informacje prawdopodobnie poniesie w wyniku ich ujawnienia na wskazanych warunkach ujawnienia, ma większe znaczenie niż ujawnienie w celu umożliwienia wykonania prawa do obrony. Bez uszczerbku dla ust. 2 Komisja przeprowadzi podobną ocenę znaczenia ujawnienia podczas ustalania, czy musi ujawnić lub częściowo ujawnić korespondencję między Komisją a organami publicznymi państw członkowskich lub państw trzecich oraz inne rodzaje dokumentów szczególnie chronionych dostarczone przez te organy. Przed ujawnieniem takiej korespondencji lub dokumentów Komisja konsultuje się z organami państwa członkowskiego lub państwa trzeciego.
6. 
Wskazani zewnętrzni doradcy prawni i ekonomiczni oraz zewnętrzni eksperci techniczni, o których mowa w ust. 4 lit. a), mogą w ciągu tygodnia od otrzymania dostępu do dokumentacji na warunkach ujawnienia złożyć do Komisji uzasadniony wniosek o dostęp do wersji nieopatrzonej klauzulą poufności wszelkich dokumentów znajdujących się w dokumentacji Komisji, które nie zostały jeszcze przekazane przedsiębiorstwu objętemu postępowaniem na podstawie ust. 3, w celu udostępnienia tego dokumentu temu przedsiębiorstwu. Mogą także wystąpić z uzasadnionym wnioskiem o rozszerzenie warunków ujawniania informacji na dodatkowych wskazanych zewnętrznych doradców prawnych i ekonomicznych lub zewnętrznych ekspertów technicznych. Taki dodatkowy dostęp do wersji nieopatrzonej klauzulą poufności dokumentów lub rozszerzenie warunków ujawnienia na kolejne osoby może zostać przyznane jedynie w wyjątkowych przypadkach, pod warunkiem wykazania, że jest to niezbędne, aby przedsiębiorstwo objęte postępowaniem mogło prawidłowo wykonać prawo do obrony.
7. 
Do celów stosowania ust. 5 lub 6 Komisja może zwrócić się do przekazującego informacje, który przedłożył odnośne dokumenty, o dostarczenie ich nieopatrzonej klauzulą poufności wersji na podstawie art. 19 ust. 3.
8. 
Jeśli Komisja uzna jakikolwiek wniosek złożony na podstawie ust. 6 za uzasadniony w świetle potrzeby zapewnienia, aby przedsiębiorstwo objęte postępowaniem było w stanie skutecznie wykonać prawa do obrony, albo udostępnia temu przedsiębiorstwu wersję nieopatrzoną klauzulą poufności dokumentu, albo przyjmuje decyzję określającą warunki ujawnienia przedmiotowych dokumentów.
9. 
W dowolnym momencie postępowania Komisja może - zamiast metody udzielania dostępu do dokumentacji na podstawie ust. 4 powyżej lub w połączeniu z tą metodą - udzielić dostępu do niektórych lub wszystkich utajnionych dokumentów na podstawie art. 19 ust. 3, aby uniknąć nieproporcjonalnego opóźnienia lub obciążenia administracyjnego.
10. 
Informacje uzyskane w drodze dostępu do dokumentacji wykorzystuje się wyłącznie do celów odpowiednich postępowań na potrzeby stosowania rozporządzenia (UE) 2022/2560.

ROZDZIAŁ  VIII

TERMINY

Artykuł  21

Terminy

1. 
Terminy przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2022/2560 lub niniejszym rozporządzeniu lub ustalone przez Komisję na podstawie tych rozporządzeń oblicza się zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 4  oraz przepisami szczegółowymi określonymi w ust. 2 niniejszego artykułu i w art. 22. W razie niezgodności za wiążące uznaje się przepisy niniejszego rozporządzenia.
2. 
Terminy rozpoczynają bieg następnego dnia roboczego po zdarzeniu, do którego odnosi się stosowny przepis rozporządzenia (UE) 2022/2560 lub niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  22

Koniec biegu terminów

1. 
Termin obliczony w dniach roboczych kończy się z upływem ostatniego dnia roboczego tego terminu.
2. 
Termin wyznaczony przez Komisję na konkretny dzień kalendarzowy upływa z tym dniem.
Artykuł  23

Zawieszenie biegu terminów w kontekście koncentracji

1. 
Komisja może zawiesić bieg terminów, o których mowa w art. 24 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2022/2560, na podstawie art. 24 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2022/2560 lub z któregokolwiek z następujących powodów:
a)
informacje, których Komisja zażądała zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2560 od stron zgłaszających lub jakichkolwiek innych osób uczestniczących, nie zostały dostarczone w terminie wyznaczonym przez Komisję lub zostały dostarczone, lecz są niepełne;
b)
informacje, których Komisja zażądała zgodnie z art. 13 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2560 od innych przedsiębiorstw lub związków przedsiębiorstw, nie zostały dostarczone w terminie wyznaczonym przez Komisję lub zostały dostarczone, lecz są niepełne, z powodu okoliczności, za które odpowiedzialna jest jedna ze stron zgłaszających lub którakolwiek z innych osób uczestniczących;
c)
jedna ze stron zgłaszających lub którakolwiek z innych osób uczestniczących odmówiła poddania się kontroli, która miała zostać przeprowadzona przez Komisję na podstawie art. 14 ust. 1 i została nakazana w drodze decyzji na podstawie art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2560, lub odmówiła współpracy przy przeprowadzaniu takiej kontroli zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2560;
d)
strony zgłaszające nie przekazały Komisji stosownych informacji, w tym zmian faktów, o których mowa w art. 6 ust. 3.
2. 
W przypadku gdy Komisja na podstawie ust. 1 zawiesiła bieg terminu, o którym mowa w art. 24 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2022/2560, bieg terminu zawiesza się w przypadkach, o których mowa w:
a)
ust. 1 lit. a) i b), na okres między upływem terminu określonego we wniosku o przekazanie informacji a uzyskaniem pełnych i poprawnych żądanych informacji lub chwilą, w której Komisja poinformuje strony zgłaszające lub wszelkie inne osoby uczestniczące, że w świetle wyników jej trwającego przeglądu lub rozwoju sytuacji rynkowej żądane informacje nie są już konieczne;
b)
ust. 1 lit. c), na okres między niepomyślną próbą przeprowadzenia kontroli a rzeczywistym zakończeniem kontroli nakazanej w drodze decyzji lub chwilą, w której Komisja poinformuje strony zgłaszające lub wszelkie inne osoby uczestniczące, że w świetle wyników jej trwającego postępowania lub rozwoju sytuacji rynkowej nakazana kontrola nie jest już konieczna;
c)
ust. 1 lit. d), na okres między terminem, w którym należało przekazać Komisji stosowne informacje, w tym o zmianach stanu faktycznego, a uzyskaniem pełnych i poprawnych informacji, lub chwilą, w której Komisja poinformuje strony zgłaszające, że w świetle wyników jej trwającego postępowania lub rozwoju sytuacji rynkowej informacje te nie są już konieczne.
3. 
Zawieszenie terminu rozpoczyna się w dniu roboczym następującym po dacie wydarzenia, które spowodowało zawieszenie. Kończy się ono z końcem dnia, w którym usunięta zostanie przyczyna zawieszenia. Jeżeli taki dzień nie jest dniem roboczym, zawieszenie biegu terminu kończy się z końcem następnego dnia roboczego.
4. 
Komisja przetwarza w rozsądnym terminie wszystkie dane otrzymane przez nią w ramach postępowania, które mogłyby pozwolić jej uznać, że żądane informacje lub nakazana kontrola nie są już konieczne w rozumieniu ust. 2 lit. a), b) i c).
Artykuł  24

Zawieszenie biegu terminów podczas wstępnych przeglądów w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia

W przypadku gdy Komisja zawiesza bieg terminu wstępnego przeglądu na podstawie art. 30 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2022/2560, zawieszenie to rozpoczyna się w następnym dniu roboczym po upływie terminu 20 dni roboczych. Zawieszenie to kończy się z końcem dnia, w którym Komisji przedłożono pełne zaktualizowane zgłoszenie. Jeżeli taki dzień nie jest dniem roboczym, zawieszenie biegu terminu kończy się z końcem następnego dnia roboczego.

ROZDZIAŁ  IX

PRZEKAZYWANIE I PODPISYWANIE DOKUMENTÓW

Artykuł  25

Przekazywanie i podpisywanie dokumentów w kontekście koncentracji

1. 
Przekazywanie dokumentów do Komisji i przez Komisję na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2560 i niniejszego rozporządzenia odbywa się drogą cyfrową, chyba że Komisja wyjątkowo zezwoli na korzystanie ze środków określonych w ust. 6 i 7.
2. 
W przypadku gdy wymagany jest podpis, dokumenty składane Komisji drogą cyfrową podpisuje się przy użyciu co najmniej jednego kwalifikowanego podpisu elektronicznego zgodnego z wymogami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 5 .
3. 
Specyfikacje techniczne dotyczące sposobów przekazywania i podpisywania dokumentów mogą być publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i udostępniane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komi- sji.
4. 
Z wyjątkiem formularza zawartego w załączniku I dokumenty przekazane Komisji drogą cyfrową w dniu roboczym uznaje się za otrzymane w dniu ich wysłania, pod warunkiem że znacznik czasu potwierdzenia odbioru wskazuje, że otrzymano je tego dnia. Formularz zawarty w załączniku I, przekazany Komisji drogą cyfrową w dniu roboczym uznaje się za otrzymany w dniu jego wysłania, pod warunkiem że znacznik czasu potwierdzenia odbioru wskazuje, że otrzymano go tego dnia przed rozpoczęciem godzin urzędowania lub w godzinach urzędowania podanych na stronie internetowej DG ds. Konkurencji. Formularz zawarty w załączniku I, przekazany Komisji drogą cyfrową w dniu roboczym po godzinach urzędowania podanych na stronie internetowej DG ds. Konkurencji uznaje się za otrzymany następnego dnia roboczego. Wszystkie dokumenty przekazane Komisji drogą elektroniczną w dniu innym niż dzień roboczy uznaje się za otrzymane następnego dnia roboczego.
5. 
Dokumentów przekazywanych Komisji drogą elektroniczną nie uznaje się za doręczone, jeżeli dokumenty lub ich części:
a)
nie nadają się do użytku lub są bezużyteczne (są uszkodzone);
b)
zawierają wirusy, złośliwe oprogramowanie lub inne zagrożenia;
c)
zawierają podpisy elektroniczne, których ważności Komisja nie jest w stanie zweryfikować.

Komisja bezzwłocznie informuje nadawcę o wystąpieniu jednej z okoliczności, o których mowa w lit. a), b) lub c).

6. 
Dokumenty przekazywane Komisji przesyłką poleconą uznaje się za doręczone w dniu ich dostarczenia na adres podany na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji.
7. 
Dokumenty przekazywane Komisji przez doręczenie ich do rąk własnych adresata uznaje się za doręczone w dniu ich dostarczenia na adres opublikowany na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji, o ile Komisja poświadczy to potwierdzeniem odbioru.
Artykuł  26

Przekazywanie i podpisywanie dokumentów w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia (zgłoszenia i z urzędu)

1. 
Przekazywanie dokumentów w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia do Komisji i przez Komisję na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2560 i niniejszego rozporządzenia odbywa się drogą cyfrową, chyba że Komisja wyjątkowo zezwoli na korzystanie ze środków określonych w ust. 5 i 6.
2. 
W postępowaniach dotyczących subsydiów zagranicznych w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia stosowanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego zgodnego z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 910/2014 nie jest obowiązkowe. Zgłoszenie lub oświadczenie jest podpisywane przez wszystkie strony zgłaszające zobowiązane do przedłożenia zgłoszenia w kontekście zgłoszeń dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia.
3. 
Specyfikacje techniczne dotyczące sposobów przekazywania i podpisywania dokumentów mogą być publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i udostępniane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości i MŚP Komisji.
4. 
Podczas podpisywania dokumentów i przekazywania ich Komisji w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia stosuje się analogicznie art. 25 ust. 4 i 5.
5. 
Dokumenty przekazywane Komisji przesyłką poleconą uznaje się za doręczone w dniu ich dostarczenia na adres podany na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości i MŚP Komisji.
6. 
Dokumenty przekazywane Komisji przez doręczenie ich do rąk własnych adresata uznaje się za doręczone w dniu ich dostarczenia na adres opublikowany na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości i MŚP Komisji, o ile Komisja poświadczy to potwierdzeniem odbioru.

ROZDZIAŁ  X

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  27

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 lipca 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  6  

Formularz FS-CO do zgłoszenia koncentracji na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2560

ZAŁĄCZNIK  II  7  

Formularz FS-PP do zgłoszenia wkładów finansowych w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2560

1 Dz.U. L 330 z 23.12.2022, s. 1.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243).
4 Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określające zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów (Dz.U. L 124 z 8.6.1971, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73).
6 Załącznik I zmieniony przez sprostowanie z dnia 30 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.90145) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 13 lipca 2023 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
7 Załącznik II zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/2414 z dnia 25 października 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2414) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 2023 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.