Rozporządzenie wykonawcze 2023/1441 w sprawie szczegółowych ustaleń dotyczących prowadzenia przez Komisję postępowań na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny
Dz.U.UE.L.2023.177.1
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/1441 z dnia 10 lipca 2023 r.
w sprawie szczegółowych ustaleń dotyczących prowadzenia przez Komisję postępowań na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny 1 , w szczególności jego art. 47 ust. 1,
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Subsydiów Zagranicznych,
(1) Zgodnie z art. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2560 rozporządzenie to umożliwia prowadzenie postępowań w sprawie subsydiów zagranicznych, które zakłócają rynek wewnętrzny, oraz zaradzanie takim zakłóceniom. Należy ustanowić szczegółowe zasady i procedury dotyczące między innymi przedkładania zgłoszeń na podstawie art. 21 i 29 rozporządzenia (UE) 2022/2560, przeprowadzania przesłuchań i składania oświadczeń ustnych na podstawie art. 13, 14 i 15 rozporządzenia (UE) 2022/2560, składania zobowiązań na podstawie art. 25 i 31 rozporządzenia (UE) 2022/2560 oraz szczegółów ujawniania informacji i prawa do obrony przedsiębiorstwa objętego postępowaniem na podstawie art. 42 rozporządzenia (UE) 2022/2560.
(2) Na mocy art. 20 rozporządzenia (UE) 2022/2560 osoby i przedsiębiorstwa są zobowiązane do zgłaszania pewnych dużych koncentracji obejmujących znaczne zagraniczne wkłady finansowe przed dokonaniem koncentracji. W art. 29 rozporządzenia (UE) 2022/2560 wymaga się zgłoszenia zagranicznych wkładów finansowych w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia przekraczających określone progi przed udzieleniem zamówienia. Niedopełnienie obowiązku zgłoszenia powoduje między innymi, że dana osoba lub dane przedsiębiorstwo podlega karze grzywny i okresowym karom pieniężnym. Konieczne jest zatem dokładne określenie stron odpowiedzialnych za przedłożenie zgłoszenia oraz treści informacji, które należy podać w zgłoszeniu.
(3) Osoby lub przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 21 ust. 3 i art. 29 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2022/2560, zobowiązane są ujawnić Komisji pełne i dokładne informacje na temat faktów i okoliczności, które mają znaczenie przy podejmowaniu decyzji odnośnie do zgłaszanej koncentracji lub zagranicznych wkładów finansowych w kontekście postępowania o udzielenie zamówienia.
(4) Aby uprościć zgłoszenia i ocenę dokonywaną przez Komisję, w załącznikach do niniejszego rozporządzenia należy określić standardowe formularze. Można je zastąpić formularzami elektronicznymi zawierającymi te same wymogi informacyjne.
(5) Zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2560 w przypadku gdy na podstawie wstępnego przeglądu Komisja ma wystarczające przesłanki świadczące o tym, że danemu przedsiębiorstwu przyznano subsydium zagraniczne, które zakłóca rynek wewnętrzny, wówczas Komisja powinna wszcząć postępowanie szczegółowe umożliwiające jej zgromadzenie dalszych informacji w celu oceny istnienia tego subsydium zagranicznego oraz jego rzeczywistych lub potencjalnych zakłócających skutków. Należy określić przepisy dotyczące terminów, w których przedsiębiorstwo objęte postępowaniem i inne osoby, w tym państwa członkowskie i państwo trzecie, które przyznało subsydium zagraniczne, mogą przedstawić swoje uwagi do decyzji Komisji o wszczęciu postępowania szczegółowego, zgodnie z art. 40 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2560.
(6) Zgodnie z art. 13 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2022/2560 przy prowadzeniu postępowań Komisja może przesłuchać osobę fizyczną lub prawną, która wyrazi na to zgodę, w celu zgromadzenia informacji dotyczących przedmiotu postępowania. Zwracając uwagę na potrzebę zapewnienia sprawiedliwości i przejrzystości prawnej, przed przeprowadzeniem przesłuchań osób fizycznych lub prawnych, które wyrażają na to zgodę, Komisja powinna poinformować te osoby o podstawie prawnej przesłuchania. Osoby przesłuchiwane powinny również zostać poinformowane o celu przesłuchania i powinny mieć możliwość przedstawienia uwag do udokumentowanego przesłuchania. Komisja powinna wyznaczyć termin, w którym osoba przesłuchiwana może przekazać jej wszelkie uwagi do udokumentowanego przesłuchania.
(7) Zgodnie z art. 14 ust. 2 lit. c) i art. 15 rozporządzenia (UE) 2022/2560 przy przeprowadzaniu kontroli w Unii i poza nią Komisja może zadawać pytania przedstawicielom lub członkom personelu przedsiębiorstwa lub związku przedsiębiorstw w celu uzyskania wyjaśnień co do faktów lub dokumentów dotyczących przedmiotu i celu kontroli oraz dokumentowania odpowiedzi. Udokumentowane oświadczenia ustne należy udostępnić upoważnionemu przedstawicielowi przedsiębiorstwa lub związku przedsiębiorstw. W przypadku wyjaśnień udzielonych przez nieupoważnionego członka personelu przedsiębiorstwo lub związek przedsiębiorstw powinny mieć możliwość przedstawienia uwag na temat udokumentowanych wyjaśnień.
(8) Zgodnie z art. 13 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2022/2560 państwa członkowskie są zobowiązane do przekazywania Komisji wszelkich informacji niezbędnych do prowadzenia postępowań na podstawie tego rozporządzenia. Aby zapewnić Komisji dostęp do wszystkich takich informacji w kontekście postępowań o udzielenie zamówienia, obowiązek ten powinien mieć zastosowanie również do instytucji zamawiających lub podmiotów zamawiających odpowiedzialnych za dane postępowanie o udzielenie zamówienia.
(9) Aby umożliwić Komisji przeprowadzenie odpowiedniej oceny do celów przyjęcia decyzji nakładającej zobowiązania zaproponowane przez przedsiębiorstwo objęte postępowaniem w celu zaradzenia zakłóceniu na rynku wewnętrznym, należy ustanowić procedurę proponowania zobowiązań na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2560 oraz terminy proponowania zobowiązań na podstawie art. 25 i 31 rozporządzenia (UE) 2022/2560.
(10) W celu zapewnienia przejrzystości Komisja może, w stosownych przypadkach, nałożyć obowiązki w zakresie sprawozdawczości i przejrzystości na podstawie art. 7 ust. 5 i art. 8 rozporządzenia (UE) 2022/2560 w aktach zamykających postępowanie szczegółowe na podstawie art. 11 rozporządzenia (UE) 2022/2560. Obowiązki te powinny umożliwić Komisji wykrywanie potencjalnych zakłóceń na rynku wewnętrznym lub monitorowanie wdrażania jej aktów przyjętych na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2560. Należy zatem koniecznie doprecyzować formy, treści i szczegóły proceduralne dotyczące tych obowiązków.
(11) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2560 i z zasadą poszanowania prawa do obrony przed przyjęciem przez Komisję decyzji zgodnie z art. 11, 12, 17, 18, art. 25 ust. 3, art. 26, 31 lub 33 rozporządzenia (UE) 2022/2560 przedsiębiorstwu objętemu postępowaniem należy dać możliwość przekazania uwag dotyczących wszelkiego uzasadnienia, na którego podstawie Komisja planuje przyjąć decyzję. Zgodnie z art. 42 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/2560 należy ustanowić przepisy dotyczące zakresu, w jakim przedsiębiorstwu objętemu postępowaniem należy przyznać dostęp do dokumentacji Komisji. Choć przedsiębiorstwu objętemu postępowaniem powinno zawsze przysługiwać prawo do uzyskania od Komisji wersji nieopatrzonej klauzulą poufności wszystkich dokumentów wymienionych w uzasadnieniu, dostęp do wszystkich dokumentów w dokumentacji Komisji, bez utajnienia jakichkolwiek informacji, powinien być zapewniony ograniczonej liczbie wskazanych zewnętrznych doradców prawnych lub ekonomicznych lub zewnętrznych ekspertów technicznych w imieniu przedsiębiorstwa objętego postępowaniem, na warunkach określonych w decyzji Komisji. Dostęp do tych dokumentów powinien być ograniczony do określonych sytuacji, w tym w przypadku gdy ujawnienie niektórych dokumentów mogłoby zaszkodzić osobie, które je przekazała, lub gdy przeważają inne interesy.
(12) Zgodnie z art. 42 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/2560 przy udzielaniu dostępu do dokumentacji Komisja powinna zapewnić ochronę tajemnic przedsiębiorstwa i innych informacji poufnych. Konieczne jest zatem ustanowienie szczegółowych przepisów, które umożliwią Komisji zwrócenie się do osób i przedsiębiorstw, które przekazują lub przekazały informacje, w tym dokumenty, o wskazanie tajemnic handlowych lub informacji poufnych w przedstawionych dokumentach lub w odniesieniu do informacji zawartych w skróconym zawiadomieniu lub decyzji, a także umożliwią Komisji zadecydowanie o sposobie postępowania z niektórymi informacjami w przypadku braku porozumienia co do poufności.
(13) Ponieważ od chwili przedłożenia zgłoszenia zaczynają biec terminy prawne przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2022/2560, należy również określić warunki regulujące takie terminy oraz moment, w którym zgłoszenie wchodzi w życie. Należy określić zwłaszcza początek i koniec terminów oraz okoliczności zawieszające bieg tych terminów.
(14) Przekazywanie dokumentów do Komisji i przez Komisję powinno zasadniczo odbywać się drogą cyfrową, z uwzględnieniem rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnej i korzyści takiego przekazywania dla środowiska. Powinno to mieć w szczególności zastosowanie, zgodnie z art. 47 ust. 1 lit. a), b) oraz h) rozporządzenia (UE) 2022/2560, do zgłoszeń, odpowiedzi na wnioski o przekazanie informacji, uwag dotyczących uzasadnienia, na którego podstawie Komisja planuje przyjąć decyzję skierowaną do przedsiębiorstwa objętego postępowaniem, a także zobowiązań zaproponowanych przez strony zgłaszające,
(15) W celu zapewnienia przejrzystości i pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie przed rozpoczęciem stosowania rozporządzenia (UE) 2022/2560,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: