Rozporządzenie wykonawcze 2022/425 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/947 w odniesieniu do odroczenia dat przejściowych dotyczących stosowania niektórych systemów bezzałogowych statków powietrznych w kategorii "otwartej" oraz daty rozpoczęcia stosowania scenariuszy standardowych w odniesieniu do operacji wykonywanych w zasięgu widoczności wzrokowej lub poza zasięgiem widoczności wzrokowej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2022.87.20

Akt jednorazowy
Wersja od: 15 marca 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/425
z dnia 14 marca 2022 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/947 w odniesieniu do odroczenia dat przejściowych dotyczących stosowania niektórych systemów bezzałogowych statków powietrznych w kategorii "otwartej" oraz daty rozpoczęcia stosowania scenariuszy standardowych w odniesieniu do operacji wykonywanych w zasięgu widoczności wzrokowej lub poza zasięgiem widoczności wzrokowej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 57,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 20 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 2  systemy bezzałogowych statków powietrznych, które nie są zgodne z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/945 3  i których nie skonstruowano do użytku prywatnego, mogą być nadal eksploatowane w kategorii "otwartej" pod pewnymi ograniczonymi warunkami operacyjnymi, jeżeli zostały wprowadzone do obrotu przed dniem 1 stycznia 2023 r. Zgodnie z art. 22 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947 systemy bezzałogowych statków powietrznych, które nie spełniają wymogów części 1-5 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945, mogą być eksploatowane w kategorii "otwartej" wyłącznie pod pewnymi ograniczonymi warunkami operacyjnymi w okresie przejściowym kończącym się w dniu 1 stycznia 2023 r.

(2) Zgodnie z art. 23 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947 od dnia 3 grudnia 2023 r. państwa członkowskie mogą przyjmować oświadczenia składane przez operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych zgodnie z art. 5 ust. 5 tego rozporządzenia wykonawczego wyłącznie w odniesieniu do operacji zgodnej z jednym z dwóch scenariuszy standardowych, albo w zasięgu widoczności wzrokowej nad kontrolowanym obszarem naziemnym w środowisku zaludnionym, albo poza zasięgiem widoczności wzrokowej z udziałem obserwatorów przestrzeni powietrznej nad kontrolowanym obszarem naziemnym w środowisku słabo zaludnionym, określonych w dodatku 1 do załącznika do tego rozporządzenia wykonawczego.

(3) Niektóre normy zharmonizowane dotyczące wymogów mających zastosowanie do systemów bezzałogowych statków powietrznych klas C0-C6, niezbędne do eksploatacji w kategorii "otwartej" lub w ramach scenariuszy standardowych, jak również jednoznaczna zdalna identyfikacja będą dostępne dopiero w połowie 2023 r. Bez tych norm zharmonizowanych wprowadzanie do obrotu przez producentów systemów bezzałogowych statków powietrznych zgodnych z wymogami przed końcem okresu przejściowego przewidzianego w art. 22 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947 byłoby w praktyce utrudnione.

(4) Należy zatem przedłużyć terminy przewidziane w art. 20 i 22 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947, aby zapewnić producentom i operatorom systemów bezzałogowych statków powietrznych dostęp do norm zharmonizowanych dotyczących wymogów mających zastosowanie do systemów bezzałogowych statków powietrznych klas C0-C6 przed upływem tych terminów. Należy również odroczyć datę rozpoczęcia stosowania dwóch scenariuszy standardowych określonych w dodatku 1 do załącznika do tego rozporządzenia wykonawczego, aby zapewnić dostępność tych norm zharmonizowanych, zanim państwa członkowskie będą mogły przyjmować oświadczenia dotyczące operacji zgodnych z tymi scenariuszami standardowymi. Do tego czasu państwa członkowskie powinny mieć możliwość przyjmowania oświadczeń składanych przez operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych zgodnie z art. 5 ust. 5 tego rozporządzenia wykonawczego, w oparciu o krajowe scenariusze standardowe lub ich odpowiedniki.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/947 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 20 datę "1 stycznia 2023 r." zastępuje się datą "1 stycznia 2024 r.";
2)
w art. 22 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Nie naruszając przepisów art. 20, użytkowanie w kategorii »otwartej« systemów bezzałogowych statków powietrznych, które nie spełniają wymogów określonych w częściach 1-5 załącznika do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/945 * , dopuszcza się w okresie przejściowym kończącym się w dniu 31 grudnia 2023 r., z zastrzeżeniem następujących warunków:";

3)
art. 23 ust. 2, 3 i 4 otrzymuje brzmienie:

"2. Art. 5 ust. 5 stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r.

3. Przepisy sekcji UAS.OPEN.060 pkt 2 lit. g) i sekcji UAS.SPEC.050 pkt 1 lit. l) ppkt (i) załącznika stosuje się od dnia 1 lipca 2022 r., a przepisy sekcji UAS.SPEC.050 pkt 1 lit. l) ppkt (ii) załącznika stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r.

4. Nie naruszając przepisów art. 21 ust. 1, do dnia 31 grudnia 2023 r. państwa członkowskie mogą przyjmować oświadczenia składane przez operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych zgodnie z art. 5 ust. 5, w oparciu o krajowe scenariusze standardowe lub ich odpowiedniki, jeżeli te scenariusze krajowe spełniają wymogi określone w sekcji UAS.SPEC.020 załącznika.

Takie oświadczenia tracą ważność z dniem 1 stycznia 2026 r.".

Artykuł 2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz.U. L 152 z 11.6.2019, s. 45).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych z państw trzecich (Dz.U. L 152 z 11.6.2019, s. 1).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych z państw trzecich (Dz.U. L 152 z 11.6.2019, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.