Rozporządzenie wykonawcze 2022/2203 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do stosowania wymogów dotyczących lokalizacji statku powietrznego znajdującego się w sytuacji zagrożenia
Dz.U.UE.L.2022.293.3
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/2203
z dnia 11 listopada 2022 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do stosowania wymogów dotyczących lokalizacji statku powietrznego znajdującego się w sytuacji zagrożenia
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 31,
(1) Norma ICAO 6.18.1 została włączona do pkt CAT.GEN.MPA.210 załącznika IV (część CAT) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 965/2012 2 , zgodnie z którym niektóre samoloty muszą być wyposażone w wytrzymałe i automatyczne urządzenie umożliwiające dokładne określenie - po wypadku, podczas którego samolot został poważnie uszkodzony - położenia punktu zakończenia lotu.
(2) Rada Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego przyjęła zmianę nr 48 w części I załącznika 6 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym na 16. Posiedzeniu 226. sesji w dniu 18 lipca 2022 r. Zmiana ta odracza datę rozpoczęcia stosowania normy ICAO 6.18.1 do dnia 1 stycznia 2025 r. i ogranicza jej zastosowanie do samolotów, których świadectwo zdatności do lotu (CofA) wydano po raz pierwszy w dniu 1 stycznia 2024 r. lub później.
(3) Zmiana ta ma na celu: (i) wyeliminowanie znacznych opóźnień, z którymi borykają się wszyscy zainteresowani producenci statków powietrznych na całym świecie, w zakresie wyposażenia samolotów w wymagane urządzenie oraz utworzenia niezbędnej infrastruktury komunikacyjnej między wszystkimi zainteresowanymi stronami (w tym instytucjami zapewniającymi służby ruchu lotniczego (ATS) i ośrodkami koordynacji poszukiwania i ratownictwa (RCC)) oraz (ii) zapewnienie RCC i organom służb ruchu lotniczego większej ilości czasu na przygotowanie i dostosowanie swoich procedur.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 965/2012.
(5) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przygotowała projekt przepisów wykonawczych i przedstawiła go Komisji wraz z opinią nr 5/2022 zgodnie z art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(6) Wymagania określone w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ds. stosowania wspólnych zasad bezpieczeństwa w dziedzinie lotnictwa cywilnego ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 listopada 2022 r.