Rozporządzenie wykonawcze 2022/163 ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów funkcjonalnych dotyczących nadzoru rynku w zakresie pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2022.27.1

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 lutego 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/163
z dnia 7 lutego 2022 r.
ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów funkcjonalnych dotyczących nadzoru rynku w zakresie pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 15, art. 9 ust. 5 i art. 13 ust. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy art. 8 ust. 15 rozporządzenia (UE) 2018/858 Komisja jest uprawniona do ustanawiania wspólnych kryteriów określania odpowiedniej skali sprawdzeń weryfikujących zgodność pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, które mają być przeprowadzane przez organy nadzoru rynku na podstawie art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia. Komisja jest również uprawniona do ustanawiania wspólnych kryteriów w zakresie formatu przeglądu planowanych sprawdzeń w ramach nadzoru rynku, który państwa członkowskie mają przekazywać do forum wymiany informacji o egzekwowaniu przepisów ("forum") na podstawie art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/858. Ponadto Komisja jest uprawniona do ustanawiania wspólnych kryteriów w zakresie formatu sprawozdania ze sprawdzeń weryfikujących zgodność, które państwa członkowskie mają przedkładać do forum na podstawie art. 8 ust. 7 tego rozporządzenia.

(2) Aby zapewnić solidny mechanizm egzekwowania zgodności oraz udostępnić organom nadzoru rynku jednolite wymogi dotyczące doboru pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych do badań, należy ustanowić kryteria określania odpowiedniej skali sprawdzeń weryfikujących zgodność. Ponieważ sprawdzenia weryfikujące zgodność nie mogą być stosowane w ten sam sposób ze względu na różnice w poszczególnych państwach członkowskich w zakresie liczby pojazdów, zarejestrowanych pojazdów lub liczby skarg, ważne jest, aby te kryteria obejmowały różne elementy, które mogą być stosowane zgodnie ze specyfiką danego państwa członkowskiego. Kryteria te powinny obejmować w odniesieniu do każdego państwa członkowskiego częstotliwość sprawdzania dokumentacji, liczbę zarejestrowanych pojazdów i liczbę przeprowadzonych badań.

(3) W celu ułatwienia corocznego planowania sprawdzeń w ramach nadzoru rynku przez państwa członkowskie oraz zapewnienia, aby ustalenia tych państw wynikające z wszelkich sprawdzeń weryfikujących zgodność były zgłaszane w jednolity sposób, konieczne jest ustanowienie wspólnych kryteriów dotyczących formatu, który państwa członkowskie mają stosować przy przedkładaniu do forum kompleksowego przeglądu planowanych przez nie sprawdzeń w ramach nadzoru rynku, o którym mowa w art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/858, oraz sprawozdania z ustaleń z przeprowadzonych przez nie sprawdzeń weryfikujących zgodność, o którym mowa w art. 8 ust. 7 tego rozporządzenia. Format przeglądu planowanych sprawdzeń w ramach nadzoru rynku powinien obejmować informacje na temat badanych pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, odnośnych sprawdzonych aktów prawnych oraz planowania badań. Format sprawozdania z ustaleń ze sprawdzeń weryfikujących zgodność powinien obejmować informacje na temat wprowadzonych zasad oceny ryzyka oraz analizy przeprowadzonych działań.

(4) Zgodnie z art. 9 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/858 konieczne jest określenie danych, które producenci mają udostępniać Komisji nieodpłatnie do celów weryfikacji zgodności.

(5) Zgodnie z art. 13 ust. 10 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2018/858 konieczne jest określenie danych, które producenci mają udostępniać nieodpłatnie osobom trzecim na mocy akapitu pierwszego wspomnianego ustępu do celów przeprowadzenia przez takie osoby trzecie badań zgodności z przepisami.

(6) Zgodnie z art. 13 ust. 10 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2018/858 konieczne jest określenie wymogów, które muszą zostać spełnione przez osoby trzecie w celu wykazania rzeczywistego zainteresowania dziedziną bezpieczeństwa publicznego lub ochrony środowiska oraz dostępu do odpowiednich jednostek badawczych, a także zagwarantowania, że ich organizacja i sposób działania są w pełni bezstronne i niezależne.

(7) W celu zapewnienia, aby osoby trzecie mogły przeprowadzać weryfikację zgodności zgodnie z wymogami określonymi w aktach prawnych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858, ich sprawozdania z badań powinny być zgodne z formatem ustanowionym w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/683 2  oraz powinny spełniać wymogi w odniesieniu do kompetencji i jakości jednostek badawczych.

(8) Środki, które należy wprowadzić na podstawie przepisów art. 8 ust. 15, art. 9 ust. 5 i art. 13 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2018/858, dotyczą weryfikacji zgodności pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych. Środki te są ze sobą powiązane materialnie ze względu na ich przedmiot i kontekst, w którym mają być stosowane. Należy zatem przyjąć niniejsze rozporządzenie na podstawie wszystkich tych trzech przepisów w celu osiągnięcia spójnej weryfikacji zgodności.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Kryteria ustalania odpowiedniej skali sprawdzeń weryfikujących zgodność

Odpowiednią skalę sprawdzeń weryfikujących zgodność pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeprowadzanych przez organy nadzoru rynku ustala się w oparciu o następujące kryteria:

a)
częstotliwość sprawdzeń dokumentacji pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeprowadzanych w pojazdach zarejestrowanych w danym państwie członkowskim w poprzednim roku;
b)
liczbę badań rocznie, z uwzględnieniem wymogów określonych w art. 8 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2018/858;
c)
ranking zagrożeń określonych w aktach prawnych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858 w oparciu o ryzyko i prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożenia;
d)
liczbę nowych pojazdów zarejestrowanych w danym państwie członkowskim w poprzednim roku, w podziale według marek i nazw handlowych;
e)
uzasadnione skargi w podziale według marek i nazw handlowych pojazdów w ciągu ostatnich trzech lat;
f)
informacje wymieniane na forum w ciągu ostatnich trzech lat;
g)
wyniki badań opublikowane w ciągu ostatnich trzech lat przez strony trzecie, które spełniają wymogi określone w art. 6;
h)
odsetek badań przypisany do liczby zarejestrowanych pojazdów oraz odsetek badań przypisany do próby losowej.
Artykuł  2

Format przeglądu planowanych sprawdzeń w ramach nadzoru rynku

Przegląd planowanych sprawdzeń w ramach nadzoru rynku, o którym mowa w art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/858, przedkłada się do forum w formacie określonym w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Format sprawozdania z ustaleń ze sprawdzeń weryfikujących zgodność

Sprawozdanie z ustaleń ze sprawdzeń weryfikujących zgodność, o którym mowa w art. 8 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2018/858, przedkłada się do forum w formacie określonym w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  4

Dane, które producenci mają udostępniać Komisji do celów weryfikacji zgodności

Dane, które producenci mają udostępniać Komisji w celu umożliwienia jej przeprowadzania badań i kontroli zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) 2018/858, obejmują:

a)
parametry i ustawienia niezbędne do dokładnego odtworzenia warunków badania stosowanych w czasie badania homologacji typu, w tym wszystkie sprawozdania z badań, o których mowa w art. 30 rozporządzenia (UE) 2018/858, oraz informacje istotne dla przeprowadzania badań i sprawdzeń wymaganych na mocy rozporządzenia (UE) 2018/858 oraz aktów prawnych wymienionych w załączniku II do tego rozporządzenia;
b)
poszerzone pakiety dokumentacji wymagane na mocy aktów prawnych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858, w tym informacje na temat pomocniczych strategii kontroli emisji (AES) zgodnie z załącznikiem I dodatek 3a do rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1151 3 ;
c)
pakiet dotyczący przejrzystości badania wymagany do celów badania pojazdów pod kątem emisji, opisany w pkt 5.9 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2017/1151;
d)
kopię świadectwa zgodności każdego badanego pojazdu;
e)
wszelkie inne istotne informacje techniczne niezbędne do przeprowadzenia badań.
Artykuł  5

Dane, które producenci mają udostępniać osobom trzecim do celów badań zgodności z przepisami

Dane, które producenci mają udostępniać osobom trzecim na podstawie art. 13 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2018/858, obejmują:

a)
parametry i ustawienia niezbędne do dokładnego odtworzenia warunków badania stosowanych w czasie badania homologacji typu, w tym wszystkie sprawozdania z badań, o których mowa w art. 30 rozporządzenia (UE) 2018/858, oraz informacje istotne dla przeprowadzania badań i sprawdzeń wymaganych na mocy rozporządzenia (UE) 2018/858 oraz aktów prawnych wymienionych w załączniku II do tego rozporządzenia;
b)
poszerzone pakiety dokumentacji wymagane na mocy aktów prawnych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858, w tym informacje na temat AES zgodnie z załącznikiem I dodatek 3a do rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1151 oraz załącznikiem I dodatek 11 do rozporządzenia (UE) nr 582/2011 4 ;
c)
pakiet dotyczący przejrzystości badania wymagany do celów badania pojazdów pod kątem emisji, opisany w pkt 5.9 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2017/1151;
d)
kopię świadectwa zgodności każdego badanego pojazdu;
e)
wszelkie inne istotne informacje techniczne niezbędne do przeprowadzenia badań.
Artykuł  6

Wymogi dotyczące wykazywania przez strony trzecie rzeczywistego zainteresowania oraz dostępu do odpowiednich jednostek badawczych

1. 
Aby wykazać swoje rzeczywiste zainteresowanie dziedziną bezpieczeństwa publicznego lub ochrony środowiska zgodnie z art. 13 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2018/858, strony trzecie muszą spełniać następujące wymogi:
a)
są osobą fizyczną lub osobą prawną ustanowioną na mocy prawa państwa członkowskiego;
b)
są podmiotami pozarządowymi i nienastawionymi na zysk;
c)
nie mogą być zaangażowane w aspekty homologacji typu ani w proces projektowania, produkcji, dostaw lub konserwacji pojazdu, układu, komponentu lub oddzielnego zespołu technicznego;
d)
przedstawiają oświadczenie stwierdzające, że przestrzegają poufności w kontekście ochrony tajemnicy handlowej i ochrony danych osobowych oraz że ich pracownicy przestrzegają tajemnicy zawodowej w odniesieniu do wszystkich informacji przekazywanych przez producentów, w tym świadectwa homologacji typu UE i załączników do niego oraz danych udostępnionych zgodnie z art. 5;
e)
wykazują, że mają dostęp do odpowiednich jednostek badawczych zgodnie z wymogami ust. 2 niniejszego artykułu.
2. 
Aby wykazać, że strony trzecie mają dostęp do odpowiednich jednostek badawczych do celów sprawdzeń i badań zgodności, jednostki te muszą spełniać następujące wymogi:
a)
nie są zaangażowane w proces projektowania, produkcji, dostaw ani konserwacji pojazdu, układu, komponentu lub oddzielnego zespołu technicznego, który oceniają, badają lub kontrolują;
b)
są akredytowane zgodnie z wymogami określonymi w normie EN ISO/IEC 17025:2017 w sprawie ogólnych wymagań dotyczących kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących, a zakres tej akredytacji obejmuje badania przeprowadzane przez te jednostki na podstawie aktów prawnych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858;
c)
są akredytowane zgodnie z wymogami określonymi w normie EN ISO/IEC 17020:2012 dotyczącej ogólnych kryteriów działania różnych rodzajów jednostek przeprowadzających inspekcję lub, alternatywnie, cel akredytacji zgodnie z normą EN ISO/IEC 17025:2017 zostaje rozszerzony na procedurę inspekcji;
d)
przedstawiają oświadczenie stwierdzające, że przestrzegają poufności w kontekście ochrony tajemnicy handlowej i ochrony danych osobowych oraz że ich pracownicy przestrzegają tajemnicy zawodowej w odniesieniu do wszystkich informacji przekazywanych przez producentów, w tym świadectwa homologacji typu UE i załączników do niego oraz danych udostępnionych zgodnie z art. 5.
Artykuł  7

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 lutego 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Format kompleksowego przeglądu planowanych sprawdzeń w ramach nadzoru rynku

(do wypełnienia przez państwo członkowskie i przedłożenia do forum nie później niż w dniu 1 marca)

Państwo członkowskie: ................................................................................................................

Nazwa organu nadzoru rynku: .....................................................................................................

Osoba wyznaczona do kontaktów w ramach organu (imię i nazwisko, adres e-mail i numer telefonu): ......................................................................................................................................

Okres objęty przeglądem: DD.MM.RRRR - DD.MM.RRRR

Państwo członkowskie (1):Marka (2):Nazwa handlowa (3):Wariant/wersja (4):Kategoria pojazdu (5) lub układu, komponentu i oddzielnego zespołu technicznego:Akt(-y) prawny (-e) (6):Przedmiot(-y) (7):Sprawdzenia dokumentacji/ badania laboratoryjne/ badania w warunkach drogowych:Planowany okres rozpoczęcia:Uwagi:
(1) Numer wyróżniający państwa członkowskiego, które udzieliło homologacji typu, jak podano w tabeli w pkt 2.1 załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2020/683.

(2) Nazwa handlowa producenta określona w pkt 0.1 świadectwa homologacji typu UE całego pojazdu.

(3) Nazwa handlowa określona w pkt 0.2.1 świadectwa homologacji typu UE całego pojazdu.

(4) W stosownych przypadkach.

(5) Kategoria pojazdu (np. M1, N1).

(6) Mające zastosowanie akty prawne wymienione w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858.

(7) Przedmiot mających zastosowanie aktów prawnych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858.

ZAŁĄCZNIK  II

Format sprawozdania z ustaleń ze sprawdzeń weryfikujących zgodność

(do wypełnienia przez państwo członkowskie i przedłożenia do forum do dnia 30 września roku następującego po zakończeniu dwuletniego okresu sprawozdawczego)
1. Informacje:
Państwo członkowskie: .....................................................................................................................................................................
Nazwa organu nadzoru rynku: ........................................................................................................................................................
Okres objęty przeglądem: DD.MM.RRRR - DD.MM.RRRR
2. Dane ogólne: (organizacja i infrastruktura nadzoru rynku)
- Ministerstwo odpowiedzialne za ten sektor:
- Nazwa i dane kontaktowe właściwego organu nadzoru rynku

(jego adres, w tym jego adres e-mail oraz zakres jego odpowiedzialności):

- Liczba pracowników nadzoru rynku motoryzacyjnego:
- Zasoby badawcze (własne lub zewnętrzne laboratorium):
- Wyjaśnienie, w jaki sposób organy nadzoru rynku wykonują swoje obowiązki w sposób niezależny i bezstronny:
- ...
3. Wyjaśnienie przez państwa członkowskie ustalonych przez nie zasad oceny ryzyka:
- Krótkie wyjaśnienie ustalonych zasad oceny ryzyka:
- Przegląd kryteriów stosowanych do oceny ryzyka:
- Wyjaśnienia dotyczące skutecznej koordynacji działań między organami krajowymi:
- ...
4. Przegląd działań przeprowadzonych w poprzednim okresie planowania:
- Łączna liczba przeprowadzonych rocznie sprawdzeń w ramach nadzoru rynku:
- Liczba stwierdzonych niezgodności, rocznie i według typu pojazdu:
- Szczegółowe informacje dotyczące stwierdzonych rocznie niezgodności (mające zastosowanie przepisy/przedmiot) oraz stwierdzonych tendencji w zakresie niezgodności:
- Liczba otwartych rocznie środków naprawczych i ograniczających w odniesieniu do stwierdzonych niezgodności:
- Liczba i kwota kar pieniężnych nałożonych przez państwa członkowskie, rocznie i w odniesieniu do danych przepisów:
- ...
5. Ustalenia/analizy:
- Mocne strony i niedociągnięcia (wewnętrzne - na poziomie mikro) organu nadzoru rynku:
- Możliwości i zagrożenia (zewnętrzne - na poziomie pośrednim i makro) w oparciu o ustalenia i niezgodności wynikające ze sprawdzeń w ramach nadzoru rynku:
- Wyciągnięte wnioski (wewnętrzne - na poziomie mikro):
- Wyciągnięte wnioski (zewnętrzne - na poziomie pośrednim i makro):
6. Środki i działania:
- Środki i działania wewnętrzne (na poziomie mikro) planowane na następne 2 lata:
- Środki i działania zewnętrzne (na poziomie pośrednim i makro) planowane na następne 2 lata:
- ...
7. Uwagi:
1 Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/683 z dnia 15 kwietnia 2020 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz.U. L 163 z 26.5.2020, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów, zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 i rozporządzenie Komisji (UE) nr 1230/2012 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 (Dz.U. L 175 z 7.7.2017, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 z dnia 25 maja 2011 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz zmieniające załączniki I i III do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 167 z 25.6.2011, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.