Rozporządzenie wykonawcze 2022/1386 przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza przy połowach niewodami pełnomorskimi babki przezroczystej (Aphia minuta) na niektórych wodach terytorialnych Włoch (Toskania i Liguria)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2022.208.1

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 listopada 2021 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/1386
z dnia 9 sierpnia 2022 r.
przedłużające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza przy połowach niewodami pełnomorskimi babki przezroczystej (Aphia minuta) na niektórych wodach terytorialnych Włoch (Toskania i Liguria)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1626/94 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 4 października 2011 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 988/2011 2  wprowadzające do dnia 31 marca 2014 r. pierwsze odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza przy połowach niewodami pełnomorskimi babki przezroczystej (Aphia minuta) na niektórych wodach terytorialnych Włoch (Toskania i Liguria). Przedłużenie tego odstępstwa przyznano rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/2407 3 , które wygasło w dniu 31 marca 2018 r. Kolejne przedłużenie tego odstępstwa przyznano rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1634 4 , które wygasło w dniu 31 marca 2021 r.

(2) Dnia 10 marca 2021 r. Komisja otrzymała od Włoch wniosek o przedłużenie tego odstępstwa przy połowach niewodami pełnomorskimi babki przezroczystej (Aphia minuta) na ich wodach terytorialnych w regionach Toskania i Liguria.

(3) Włochy przedstawiły aktualne informacje naukowo-techniczne, które uzasadniają przedłużenie tego odstępstwa.

(4) Dnia 14 października 2021 r. Włochy przyjęły w drodze dekretu 5  plan zarządzania zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ("włoski plan zarządzania").

(5) Wniosek dotyczy działalności połowowej już zatwierdzonej przez Włochy i obejmuje statki, które prowadzą połowy od ponad pięciu lat i działają w ramach włoskiego planu zarządzania przyjętego zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ("plan zarządzania") dnia 14 października 2021 r.

(6) Wniosek dotyczy 117 statków o długości całkowitej poniżej 14 m i nakładzie połowowym wynoszącym łącznie 5 886,9 kW, a plan zarządzania gwarantuje, że nakład połowowy nie zostanie w przyszłości zwiększony, zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

(7) Statki te wpisano do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

(8) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny przedłużenia odstępstwa, o które wystąpiły Włochy, oraz związanego z nim projektu włoskiego planu zarządzania podczas sesji plenarnej, która odbyła się w dniach 22-26 marca 2021 r 6 .

(9) Ogólna ocena STECF jest pozytywna, a projekt planu zarządzania zawiera główne elementy uzasadniające wniosek. Informacje na temat biologii i ekologii, floty i nakładu połowowego są dobrze przedstawione. Włochy zostały poproszone o przeanalizowanie kilku elementów, które wymagały dalszych wyjaśnień na temat lokalizacji operacji połowowych, poziomu środków ochronnych oraz harmonogramu reakcji zarządczej. W celu rozwiązania tych problemów władze włoskie zgodziły się przedstawić wymagane dodatkowe dane. Zaproponowane przez Włochy odstępstwo jest zgodne z wymogami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

(10) Odstępstwo, o którego przedłużenie wystąpiły Włochy, dotyczy ograniczonej liczby statków; poza tym określone przeszkody geograficzne ograniczają obszar odnośnych łowisk, co wynika zarówno z ograniczonego zasięgu szelfu kontynentalnego, jak i z rozmieszczenia gatunków docelowych.

(11) Tego rodzaju połowów nie można dokonywać przy użyciu innych narzędzi połowowych, gdyż wyłącznie niewody pełnomorskie posiadają właściwości techniczne, które umożliwiają ich prowadzenie.

(12) Jak wspomniano w motywie 9, STECF zwrócił się o dodatkowe dane dotyczące rozmieszczenia przestrzennego operacji połowowych w związku z rozmieszczeniem siedlisk trawy morskiej. Włochy przedstawiły te dodatkowe dane, które potwierdzają lokalizację połowów i brak pokrywania się z skupiskami trawy morskiej Posidonia. Ponadto jeśli chodzi o wpływ na dno morskie, obserwacje przeprowadzone na statkach podczas okresów połowu wykazały, że niewody pełnomorskie działają skutecznie jedynie nad czystym dnem morskim, składającym się z piasku lub błota. Biorąc pod uwagę powyższe, można stwierdzić, że połowy te nie mają znaczącego wpływu na chronione siedliska i są wysoce selektywne, ponieważ niewody wybiera się w toni wodnej i nie dotykają one dna morskiego, gdyż zebranie materiału z dna morskiego mogłoby spowodować straty w obrębie docelowego gatunku i niemalże uniemożliwić selekcję poławianego gatunku ze względu na bardzo małe rozmiary osobników.

(13) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, ponieważ w planie zarządzania wyraźnie zakazuje się prowadzenia połowów nad siedliskami chronionymi.

(14) Przedmiotowa działalność połowowa nie koliduje z narzędziami połowowymi innymi niż włoki, niewody lub podobne sieci ciągnione.

(15) Ponadto omawiane połowy nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie, ponieważ niewody pełnomorskie są wysoce selektywnymi narzędziami połowowymi i nie dotykają dna morskiego.

(16) Wymogi art. 8 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, zastąpione art. 8 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 7  oraz częścią B sekcja I załącznika IX do niego, nie mają zastosowania, ponieważ odnoszą się do trawlerów.

(17) Włochy zezwoliły na odstępstwo od minimalnego rozmiaru oczek sieci ustanowionego w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, na podstawie spełnienia wymogów art. 9 ust. 7 tego rozporządzenia ze względu na wysoce selektywny charakter przedmiotowych połowów, ich nieznaczny wpływ na środowisko morskie oraz fakt, że przepisy art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie mają na nie wpływu.

(18) Chociaż art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 został uchylony rozporządzeniem (UE) 2019/1241, część B pkt 4 załącznika IX do tego rozporządzenia zezwala na dalsze stosowanie odstępstw od minimalnych rozmiarów oczek sieci na podstawie niektórych warunków, o których mowa w art. 15 ust. 5 tego rozporządzenia. Takie odstępstwa powinny obowiązywać już w dniu 14 sierpnia 2019 r. i nie powinny prowadzić do pogorszenia standardów selektywności, w szczególności pod względem zwiększenia połowów niedojrzałych organizmów morskich, i służyć osiągnięciu celów i wartości docelowych określonych w art. 3 i 4 tego rozporządzenia. Wnioskowane przedłużenie jest zgodne z wyżej wymienionymi warunkami.

(19) Przedmiotową działalność połowową prowadzi się w bardzo niedużej odległości od brzegu w płytkich wodach pasa 3 mil morskich, w związku z czym nie koliduje ona z działalnością innych statków.

(20) Działalność połowowa z użyciem niewodów pełnomorskich jest uregulowana w planie zarządzania w celu zapewnienia, aby połowy gatunków wymienionych w załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 były minimalne. Ponadto, zgodnie z ust. 6 włoskiego planu zarządzania, połowy Aphia minuta są ograniczone do sezonu połowowego trwającego od 1 listopada do 31 marca każdego roku i do najwyżej 60 dni na łódź w każdym okresie połowowym.

(21) Niewody pełnomorskie to narzędzia wysoce selektywne, którymi nie poławia się głowonogów.

(22) Plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej przewidziane w art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.

(23) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 8 .

(24) Należy zatem przyznać wnioskowane przedłużenie odstępstwa na okres 3 lat.

(25) We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym we włoskim planie zarządzania Włochy powinny przedstawić Komisji sprawozdanie.

(26) Należy wprowadzić ograniczenie okresu obowiązywania przedmiotowego odstępstwa, aby umożliwić niezwłoczne wprowadzenie środków naprawczych, gdyby sprawozdanie przedłożone Komisji wskazało, że stan ochrony eksploatowanych stad jest zły, a jednocześnie zapewnić rzetelniejszą podstawę naukową na potrzeby udoskonalenia planu zarządzania.

(27) Ponieważ odstępstwo przyznane na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1634 wygasło w dniu 31 marca 2021 r., a sezon połowowy rozpoczyna się co roku dnia 1 listopada, niniejsze rozporządzenie należy stosować ze skutkiem od dnia 1 listopada 2021 r.

(28) Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.

(29) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Odstępstwo

Art. 13. ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie stosuje się na wodach terytorialnych Włoch przyległych do wybrzeża Ligurii i Toskanii w odniesieniu do połowów babki przezroczystej (Aphia minuta) niewodami pełnomorskimi stosowanymi przez statki, które:

a)
są zarejestrowane w jednostkach zarządzających administracji morskiej (Direzione Marittima) odpowiednio w Genui i w Livorno;
b)
prowadzą udokumentowane połowy od ponad 5 lat i nie powodują zwiększenia nakładu połowowego w przyszłości oraz
c)
posiadają upoważnienie do połowów i działają na podstawie planu zarządzania przyjętego przez Włochy zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
Artykuł  2

Plan monitorowania i sprawozdawczość

Do dnia 1 listopada 2022 r. Włochy przekazują Komisji sprawozdanie sporządzone zgodnie z planem monitorowania ustanowionym w planie zarządzania, o którym mowa w art. 1 lit. c).

Artykuł  3

Wejście w życie i okres stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 listopada 2021 r. do dnia 31 marca 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 sierpnia 2022 r.

1 Dz.U. L 409 z 30.12.2006, s. 11.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 988/2011 z dnia 4 października 2011 r. ustanawiające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta) na niektórych wodach terytorialnych Włoch (Dz.U. L 260 z 5.10.2011, s. 15).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2407 z dnia 18 grudnia 2015 r. wznawiające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów łodziowych do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta) na niektórych wodach terytorialnych Włoch (Dz.U. L 333 z 19.12.2015, s. 104).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1634 z dnia 30 października 2018 r. wznawiające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza dla niewodów łodziowych do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta) na niektórych wodach terytorialnych Włoch (Dz.U. L 272 z 31.10. 2018, s. 35).
5 Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana 297 z 15.12.2021, s. 46.
6 Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa - sprawozdanie z 66. posiedzenia plenarnego (PLEN-21-01). EUR 28359 EN, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg 2021, dokument dostępny pod adresem: https://stecf.jrc.ec.europa.eu/ reports/plenary/-/asset_publisher/oS6k/document/id/2851300.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105).
8 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.