Rozporządzenie wykonawcze 2021/758 w sprawie statusu niektórych produktów jako dodatków paszowych objętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz w sprawie wycofania z obrotu niektórych dodatków paszowych
Dz.U.UE.L.2021.162.5
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/758
z dnia 7 maja 2021 r.
w sprawie statusu niektórych produktów jako dodatków paszowych objętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz w sprawie wycofania z obrotu niektórych dodatków paszowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3 i art. 10 ust. 5,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania takich zezwoleń. W szczególności art. 10 ust. 2 w związku z art. 10 ust. 7 tego rozporządzenia przewiduje szczegółowe procedury przeprowadzania ponownej oceny dodatków dopuszczonych na podstawie dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 i dyrektywy Rady 82/471/EWG 3 .
(2) Art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 nakłada na Komisję obowiązek przyjęcia rozporządzenia w sprawie wycofania z obrotu dodatków paszowych, w odniesieniu do których w określonym terminie nie dokonano powiadomienia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia. Ten sam obowiązek ma zastosowanie do dodatków paszowych, w odniesieniu do których nie złożono żadnych wniosków zgodnie z art. 10 ust. 2 i 7 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 przed upływem terminu przewidzianego w tych przepisach lub w odniesieniu do których złożono wniosek, ale następnie go wycofano.
(3) W związku z tym takie dodatki paszowe powinny zostać wycofane z obrotu. Zważywszy, że art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 nie wprowadza rozróżnienia między zezwoleniami wydawanymi na czas określony a zezwoleniami wydawanymi bez ograniczeń czasowych, w celu zachowania przejrzystości należy zapewnić wycofanie z obrotu dodatków paszowych, których ograniczone okresy zezwolenia na podstawie dyrektywy 70/524/EWG już upłynęły.
(4) W przypadku dodatków paszowych, w odniesieniu do których wnioski zostały złożone jedynie dla niektórych gatunków zwierząt lub kategorii zwierząt lub wnioski zostały wycofane jedynie dla niektórych gatunków zwierząt lub kategorii zwierząt, wycofanie z obrotu powinno dotyczyć wyłącznie tych gatunków i kategorii zwierząt, dla których nie złożono wniosku lub wycofano wniosek.
(5) W wyniku wycofania z obrotu dodatków paszowych należy uchylić przepisy dopuszczające te dodatki, w przypadku gdy takie przepisy nadal obowiązują. W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie Komisji (WE) nr 358/2005 4 . Ponadto należy uchylić rozporządzenie Komisji (WE) nr 880/2004 5 , ponieważ obie pozycje w załączniku do tego rozporządzenia należy skreślić w wyniku wycofania z obrotu beta-karotenu stosowanego w odniesieniu do kanarków, jak przewidziano w załączniku I rozdział I.A część 2, oraz w wyniku zezwolenia na stosowanie kantaksantyny w odniesieniu do ptaków ozdobnych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1486 6 . Ponadto w wyniku zarówno zezwolenia na stosowanie kantaksantyny w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/1486, jak i wycofania tego dodatku z obrotu w odniesieniu do niedopuszczonych gatunków i zastosowań rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1145 7 , należy uchylić rozporządzenie Komisji (WE) nr 775/2008 8 , w którym ustanowiono najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości kantaksantyny.
(6) W odniesieniu do dodatków paszowych, na które zezwolenia nadal obowiązują w momencie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, należy ustalić okres przejściowy dla zainteresowanych stron, w którym istniejące zapasy przedmiotowych dodatków oraz premiksów, materiałów paszowych i mieszanek paszowych wyprodukowanych z zastosowaniem tych dodatków będą mogły zostać zużyte, przy czym należy wziąć pod uwagę długość okresu przechowywania niektórych rodzajów paszy zawierających przedmiotowe dodatki.
(7) Wycofanie z obrotu produktów wymienionych w załączniku I nie uniemożliwia udzielenia zezwolenia na ich stosowanie ani objęcia ich środkami dotyczącym ich statusu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(8) W przypadku kilku substancji, drobnoustrojów oraz preparatów (zwanych dalej "produktami") nie ma pewności, czy są one dodatkami paszowymi objętymi zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. Niepewność ta może wynikać z włączenia niektórych produktów zarówno do rejestru dodatków paszowych, o którym mowa w art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, jak i do katalogu materiałów paszowych ustanowionego zgodnie z art. 24 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 9 . Niepewność ta może również wynikać z różnych wątpliwości lub pytań dotyczących klasyfikacji niektórych produktów, wyrażonych przez właściwe organy krajowe odpowiedzialne za kontrole urzędowe lub przez podmioty gospodarcze, z uwzględnieniem w szczególności wytycznych ustanowionych w zaleceniu Komisji 2011/25/UE 10 .
(9) Taka niepewność co do statusu niektórych produktów w odniesieniu do dodatków paszowych objętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 może zagrozić wprowadzaniu do obrotu produktów paszowych w całej Unii, ponieważ rozróżnienie między dodatkami paszowymi a innymi produktami paszowymi ma wpływ na warunki ich wprowadzania do obrotu, w zależności od mającego zastosowanie prawodawstwa.
(10) Aby rozwiać niepewność co do statusu niektórych produktów jako dodatków paszowych, należy przyjąć odpowiednie środki na mocy rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, wyjaśniając ten status. Takie środki zapewniłyby spójność w traktowaniu przedmiotowych produktów i ułatwiłyby pracę właściwych organów krajowych odpowiedzialnych za kontrole urzędowe, a jednocześnie pomogłyby zainteresowanym podmiotom gospodarczym działać w ramach zapewniających odpowiedni poziom pewności prawa.
(11) Aby ustalić, czy produkty są dodatkami paszowymi objętymi zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, należy odnieść się do wytycznych dotyczących rozróżnienia między dodatkami paszowymi, materiałami paszowymi i innymi produktami, ustanowionych w zaleceniu 2011/25/UE. W szczególności wytyczne te przewidują jednoczesne uwzględnienie kilku kryteriów w ramach indywidualnej oceny w celu stworzenia profilu każdego konkretnego produktu, z uwzględnieniem wszystkich jego cech. Użyteczne kryteria rozróżnienia między dodatkami paszowymi a materiałami paszowymi obejmują metodę produkcji i przetwarzania, definicję chemiczną i poziom normalizacji lub oczyszczenia, warunki bezpieczeństwa i sposób stosowania oraz funkcjonalność danego produktu. Ponadto dla zachowania spójności produkty o podobnych właściwościach powinny być klasyfikowane podobnie.
(12) Produkty: cytryniany sodu, cytryniany potasu, sorbitol, mannitol i wodorotlenek wapnia są włączone do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty, w odniesieniu do których nie złożono wniosków zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w terminie określonym w tym przepisie. Zostały one również włączone do katalogu materiałów paszowych rozporządzeniem Komisji (UE) nr 575/2011 11 . W wyniku ponownej analizy profilu tych produktów pod kątem kryteriów zaproponowanych w zaleceniu 2011/25/UE stwierdzono jednak, że produkty te należy uznać za dodatki paszowe objęte zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. W szczególności są one określone przez ich szczególne funkcje, o których mowa w rejestrze dodatków paszowych, a ich status dodatków paszowych umożliwia zwiększenie zakresu skutecznego zarządzania nimi pod względem bezpieczeństwa i sposobu stosowania. Ponadto uwzględnia się ich klasyfikację jako dodatków stosowanych w żywności.
(13) Status produktów: cytryniany sodu, cytryniany potasu, sorbitol, mannitol i wodorotlenek wapnia jako dodatków paszowych powoduje konieczność ich wycofania z obrotu zgodnie z art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. Należy jednak przewidzieć dłuższy okres przejściowy na wycofanie z obrotu tych dodatków paszowych i zawierających je pasz, aby uwzględnić niepewność prawa co do ich klasyfikacji i umożliwić zainteresowanym stronom złożenie nowego wniosku o zezwolenie na stosowanie tych dodatków paszowych zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003.
(14) Większość produktów wymienionych w załączniku II znajduje się w katalogu materiałów paszowych ustanowionym rozporządzeniem Komisji (UE) nr 68/2013 12 . Wszystkie te substancje są jednak dodatkowo wymienione w rejestrze dodatków paszowych albo zostały wycofane z obrotu jako dodatki paszowe na mocy art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. W celu zapewnienia pewności prawa co do statusu tych produktów ich odpowiednie profile zostały zbadane w świetle kryteriów zaproponowanych w zaleceniu 2011/25/UE, co doprowadziło do wniosku, że produktów tych nie należy już uznawać za dodatki paszowe objęte zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(15) W odniesieniu do etykietowania produktów wymienionych w załączniku II, które są nadal dopuszczone do obrotu jako dodatki paszowe, oraz etykietowania premiksów, materiałów paszowych i mieszanek paszowych zawierających te produkty, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić dostosowanie się podmiotom działającym na rynku pasz. Co więcej, produkty te należy skreślić z rejestru dodatków paszowych.
(16) Produkty: ksylitol, mleczan amonu i octan amonu znajdują się w katalogu materiałów paszowych ustanowionym rozporządzeniem (UE) nr 68/2013. Właściwe organy krajowe odpowiedzialne za kontrole urzędowe wyraziły jednak pewne wątpliwości co do ich statusu prawnego, w związku z czym zbadano ich odpowiednie profile w oparciu o kryteria zaproponowane w zaleceniu 2011/25/UE. Na podstawie tego badania stwierdzono, że produkty te należy uznać za dodatki paszowe objęte zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003. W szczególności właściwości ksyli- tolu są bardzo podobne do właściwości mannitolu i sorbitolu, które uznaje się za dodatki paszowe, a klasyfikacja
ksylitolu jako dodatku paszowego przez analogię zapewniłaby spójność w traktowaniu tych podobnych produktów. Ponadto uwzględnia się klasyfikację ksylitolu jako dodatku stosowanego w żywności. Jeśli chodzi o mleczan amonu i octan amonu, są to substancje dobrze zdefiniowane chemicznie, które są oczyszczane i pełnią szczególną funkcję określoną w art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, a ich status dodatków paszowych umożliwia zwiększenie zakresu skutecznego zarządzania nimi pod względem bezpieczeństwa i sposobu stosowania. Ponadto klasyfikacja mleczanu amonu i octanu amonu jako dodatków paszowych zapewniłaby spójność z innymi podobnymi produktami uznawanymi za dodatki paszowe, takimi jak propionian amonu lub mrówczan amonu.
(17) W wyniku klasyfikacji ksylitolu, mleczanu amonu i octanu amonu jako dodatków paszowych objętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 należy przewidzieć okres przejściowy, który umożliwi zainteresowanym stronom dostosowanie się do nowego statusu tych produktów, w tym złożenie wniosku o zezwolenie, oraz jego dalsze przetwarzanie, zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |