Rozporządzenie wykonawcze 2021/540 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 809/2014 w odniesieniu do niektórych obowiązków w zakresie powiadamiania, kontroli na miejscu dotyczących wniosków o przyznanie pomocy związanej z produkcją zwierząt gospodarskich i wniosków o płatność w ramach środków wsparcia związanych z produkcją zwierzęcą oraz składania pojedynczego wniosku, wniosków o przyznanie pomocy lub wniosków o płatność
Dz.U.UE.L.2021.108.15
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/540
z dnia 26 marca 2021 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 809/2014 w odniesieniu do niektórych obowiązków w zakresie powiadamiania, kontroli na miejscu dotyczących wniosków o przyznanie pomocy związanej z produkcją zwierząt gospodarskich i wniosków o płatność w ramach środków wsparcia związanych z produkcją zwierzęcą oraz składania pojedynczego wniosku, wniosków o przyznanie pomocy lub wniosków o płatność
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 62 ust. 2 akapit pierwszy lit. a) i b) oraz art. 78 akapit pierwszy lit. b) i c),
(1) Zgodnie z art. 9 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 809/2014 2 państwa członkowskie przekazują Komisji do dnia 15 lipca każdego roku sprawozdanie dotyczące środków przyjętych w celu zarządzania i kontroli dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją za poprzedni rok kalendarzowy. Doświadczenie pokazuje, że istniejący wymóg corocznego powiadamiania o wspomnianych środkach stał się przestarzały w obecnym zintegrowanym systemie zarządzania i kontroli. W celu uproszczenia wymóg ten należy skreślić.
(2) W przypadku przeprowadzania kontroli w formie monitorowania, zgodnie z art. 40a rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014, państwa członkowskie uzyskują informacje, które mogą wskazywać na potencjalne niezgodności również w odniesieniu do systemów pomocy i środków wsparcia podlegających klasycznym kontrolom na miejscu. Informacje te należy wykorzystać do przywrócenia zgodności i poprawy dokładności danych w systemie zarządzania i kontroli. Beneficjenci powinni mieć ponadto możliwość zmiany swojego pojedynczego wniosku, wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność w celu skorygowania nieścisłości i uniknięcia kar. W celu uproszczenia i zwiększenia pewność powyższe powinno znaleźć odzwierciedlenie w art. 11 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014.
(3) Doświadczenie pokazuje, że państwom członkowskim należy zapewnić większą elastyczność w ustalaniu ostatecznych terminów składania pojedynczego wniosku, wniosków o przyznanie pomocy lub wniosków o płatność, o których mowa w art. 13 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014, aby lepiej uwzględnić szczególne okoliczności panujące w tych państwach, a w szczególności zmieniające się warunki klimatyczne i pogodowe. Podejście to powinno mieć również zastosowanie do terminów zgłaszania zmian, o których mowa w art. 15 ust. 2 tego rozporządzenia.
(4) Jeżeli państwo członkowskie stosuje system bezwnioskowy, beneficjentów należy poinformować, że przypadki niezgodności w odniesieniu do systemu identyfikacji i rejestracji bydła, owiec i kóz dotyczące wszystkich potencjalnie kwalifikujących się zwierząt należy uwzględnić przy obliczaniu wsparcia i stosowaniu kar administracyjnych. Przypadki niezgodności należy jednak oceniać w świetle szczegółowych przepisów określonych w art. 30 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 640/2014 3 oraz zgodnie z art. 31 tego rozporządzenia w odniesieniu do nakładania kar administracyjnych.
(5) Biorąc pod uwagę, że powtórne kontrole wymagane na podstawie art. 33a ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 mogą dotyczyć bardzo małych kwot, a jednocześnie powodować nieproporcjonalne obciążenie administracyjne, państwa członkowskie powinny mieć możliwość ograniczenia populacji rolników podlegających tym powtórnym kontrolom. W tym celu jako przejrzysty i niedyskryminacyjny punkt odniesienia należy stosować próg określony w art. 54 ust. 3 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 dotyczący kwot, których odzyskiwania zaprzestano.
(6) Doświadczenie pokazuje, że stopniowe wprowadzanie kontroli w formie monitorowania prowadzonych na podstawie art. 40a rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 może trwać dłużej niż dwa lata, w zależności od powierzchni danego obszaru lub złożoności procesu. Państwom członkowskim należy zatem dać więcej czasu na stopniowe wdrożenie tych kontroli na całym terytorium.
(7) Aby lepiej pomóc państwom członkowskim w przygotowywaniu decyzji w sprawie stosowania kontroli w formie monitorowania, potrzeba więcej czasu na przygotowanie odpowiednich powiadomień. Należy zatem przedłużyć termin składania tych powiadomień, zarówno w odniesieniu do kontroli warunków kwalifikowalności, jak i zasady wzajemnej zgodności.
(8) Aby kontrole na miejscu były skuteczne w odniesieniu do programów związanych ze zwierzętami, w przypadku gdy państwo członkowskie nie stosuje okresu przetrzymywania lub gdy okresu przetrzymywania nie można ustalić z wyprzedzeniem lub jeżeli okres przetrzymywania rozpoczyna się przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność, należy zapewnić przeprowadzanie tych kontroli w okresie, w którym zwierzęta mogą kwalifikować się do płatności lub wsparcia. Ponadto w art. 42 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 należy wyjaśnić, że w stosownych przypadkach obowiązek ten ma również zastosowanie do kontroli na miejscu przeprowadzanych w wyniku zwiększenia wskaźnika kontroli, o którym mowa w art. 35 tego rozporządzenia.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 809/2014.
(10) Aby zapewnić jak największą skuteczność przepisów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono mieć zastosowanie do wniosków o przyznanie pomocy, wniosków o wsparcie i wniosków o płatność złożonych w odniesieniu do lat składania wniosków lub okresów premiowych rozpoczynających się od dnia 1 stycznia 2021 r.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Płatności Bezpośrednich i Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |