Rozporządzenie wykonawcze 2021/2179 w sprawie funkcji publicznego interfejsu połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym w odniesieniu do delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego
Dz.U.UE.L.2021.443.68
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/2179
z dnia 9 grudnia 2021 r.
w sprawie funkcji publicznego interfejsu połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym w odniesieniu do delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. ustanawiającą przepisy szczególne w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego oraz zmieniającą dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do wymogów w zakresie egzekwowania przepisów oraz rozporządzenie (UE) nr 1024/2012 1 , w szczególności jej art. 1 ust. 14,
(1) Zgodnie z art. 1 ust. 11 dyrektywy (UE) 2020/1057 od przewoźników drogowych można wymagać przesłania właściwym organom państwa członkowskiego, do którego kierowca został delegowany, zgłoszenia delegowania lub innych dokumentów przy użyciu wielojęzycznego standardowego formularza interfejsu publicznego połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI), ustanowionego na mocy art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 2 .
(2) Dostęp do publicznego interfejsu połączonego z IMI należy zapewnić, tworząc zabezpieczone konto umożliwiające upoważnionym użytkownikom zarządzanie zgłoszeniami delegowania i wnioskami o przekazanie dokumentów składanymi przez właściwe organy państwa członkowskiego. Upoważnieni użytkownicy powinni mieć możliwość rejestrowania szczegółowych informacji dotyczących przewoźnika, zarządzającego transportem i delegowanych kierowców. Upoważniony użytkownik to osoba działająca w imieniu przewoźnika przy zarządzaniu zgłoszeniami delegowania i odpowiadaniu na wnioski o przekazanie dokumentów ze strony przyjmującego państwa członkowskiego.
(3) Zgłoszenia delegowania należy składać w publicznym interfejsie maksymalnie na sześć miesięcy.
(4) W celu spełnienia wymogów art. 1 ust. 12 dyrektywy (UE) 2020/1057 i zapewnienia aktualności zgłoszeń delegowania należy umożliwić wprowadzanie zmian w zgłoszeniach delegowania.
(5) Należy również zapewnić łatwość wznowienia zgłoszenia, aby uniknąć nadmiernych obciążeń administracyjnych dla przewoźników.
(6) Aby umożliwić przewoźnikom spełnienie obowiązku określonego w art. 1 ust. 11 lit. b) ppkt (i) dyrektywy (UE) 2020/1057, publiczny interfejs połączony z IMI powinien udostępniać zgłoszenia w formie dokumentów papierowych oraz w formacie elektronicznym.
(7) W przypadku niedostarczenia przez przewoźnika dokumentów wymaganych na podstawie art. 1 ust. 11 lit. c), przewoźnik powinien mieć możliwość sprawdzenia w publicznym interfejsie połączonym z IMI, kiedy takie dokumenty zostały dostarczone przez państwo członkowskie siedziby w następstwie wniosku o pomoc przyjmującego państwa członkowskiego, złożonego w IMI.
(8) Publiczny interfejs połączony z IMI powinien również umożliwiać co najmniej jednemu organowi krajowemu odbiór w IMI zgłoszeń delegowania i dokumentów przesyłanych na ich wniosek przez przewoźników.
(9) W celu zapewnienia skutecznego egzekwowania szczegółowych przepisów dotyczących delegowania kierowców oraz uniknięcia nadmiernych obciążeń administracyjnych ważne jest, aby właściwe organy krajowe w przyjmującym państwie członkowskim koordynowały działania, tak aby przewoźnicy nie otrzymywali niepotrzebnych wniosków w publicznym interfejsie połączonym z IMI od danego państwa członkowskiego, obejmujących ten sam okres delegowania.
(10) Aby organy krajowe mogły sprawdzić zgodność z przepisami dotyczącymi delegowania, jest rzeczą nieodzowną, aby właściwe organy krajowe miały dostęp do wykresówek tachografów kierowcy zawierających kody krajów państw członkowskich, przez które przejeżdża kierowca.
(11) Biorąc p od uwagę, że przewoźnicy są zobowiązani do przechowywania wykresówek, wydruków i wczytanych danych w czytelnej formie przez co najmniej rok po ich wykorzystaniu, publiczny interfejs połączony z IMI powinien umożliwiać przewoźnikowi udzielanie odpowiedzi na wnioski o przekazanie dokumentów wystosowane przez właściwe organy państwa członkowskiego, w którym delegowanie miało miejsce, przez 12 miesięcy poprzedzających datą złożenia wniosku, zgodnie z art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(12) Aby umożliwić przewoźnikom zgromadzenie wszystkich niezbędnych dokumentów w terminie ośmiu tygodni, przewoźnik powinien mieć możliwość dostarczenia żądanych dokumentów jednocześnie lub w kilku etapach.
(13) Przewoźnika należy informować za pośrednictwem publicznego interfejsu połączonego z IMI w przypadkach, gdy przyjmujące państwo członkowskie zwraca się o pomoc do państwa członkowskiego siedziby.
(14) Aby uniknąć sytuacji, w której wnioski o przekazanie dokumentów pozostają nierozpatrzone przez czas nieokreślony, właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego powinien je zamknąć po zakończeniu oceny przestrzegania przez przewoźnika przepisów dotyczących delegowania i poinformować przewoźnika o wyniku rozpatrzenia wniosku. W przypadkach, gdy właściwe organy przyjmującego państwa członkowskiego nie zamkną wniosku o przekazanie dokumentów, należy go zamknąć automatycznie po upływie 24 miesięcy.
(15) Ze względu na wrażliwy charakter danych osobowych przekazywanych za pośrednictwem publicznego interfejsu połączonego z IMI, konieczne jest umożliwienie usunięcia wszystkich danych przechowywanych w tym interfejsie oraz na kontach przewoźników, gdy dane te nie są już potrzebne do sprawdzenia zgodności z przepisami dotyczącymi delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego. Obowiązek automatycznego usuwania powinien mieć również zastosowanie do dokumentów przedkładanych przez przewoźnika za pośrednictwem publicznego interfejsu połączonego z IMI w następstwie wniosków o przekazanie dokumentów ze strony właściwych organów.
(16) Jeżeli do celów niniejszego rozporządzenia konieczne jest przetwarzanie danych osobowych, dane te należy przetwarzać zgodnie z przepisami unijnymi w zakresie ochrony danych osobowych. Do wszelkiego przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia stosuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 .
(17) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 7 lipca 2021 r.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/1057,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |