Rozporządzenie wykonawcze 2021/2179 w sprawie funkcji publicznego interfejsu połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym w odniesieniu do delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2021.443.68

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 grudnia 2021 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/2179
z dnia 9 grudnia 2021 r.
w sprawie funkcji publicznego interfejsu połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym w odniesieniu do delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. ustanawiającą przepisy szczególne w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego oraz zmieniającą dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do wymogów w zakresie egzekwowania przepisów oraz rozporządzenie (UE) nr 1024/2012 1 , w szczególności jej art. 1 ust. 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 1 ust. 11 dyrektywy (UE) 2020/1057 od przewoźników drogowych można wymagać przesłania właściwym organom państwa członkowskiego, do którego kierowca został delegowany, zgłoszenia delegowania lub innych dokumentów przy użyciu wielojęzycznego standardowego formularza interfejsu publicznego połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI), ustanowionego na mocy art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 2 .

(2) Dostęp do publicznego interfejsu połączonego z IMI należy zapewnić, tworząc zabezpieczone konto umożliwiające upoważnionym użytkownikom zarządzanie zgłoszeniami delegowania i wnioskami o przekazanie dokumentów składanymi przez właściwe organy państwa członkowskiego. Upoważnieni użytkownicy powinni mieć możliwość rejestrowania szczegółowych informacji dotyczących przewoźnika, zarządzającego transportem i delegowanych kierowców. Upoważniony użytkownik to osoba działająca w imieniu przewoźnika przy zarządzaniu zgłoszeniami delegowania i odpowiadaniu na wnioski o przekazanie dokumentów ze strony przyjmującego państwa członkowskiego.

(3) Zgłoszenia delegowania należy składać w publicznym interfejsie maksymalnie na sześć miesięcy.

(4) W celu spełnienia wymogów art. 1 ust. 12 dyrektywy (UE) 2020/1057 i zapewnienia aktualności zgłoszeń delegowania należy umożliwić wprowadzanie zmian w zgłoszeniach delegowania.

(5) Należy również zapewnić łatwość wznowienia zgłoszenia, aby uniknąć nadmiernych obciążeń administracyjnych dla przewoźników.

(6) Aby umożliwić przewoźnikom spełnienie obowiązku określonego w art. 1 ust. 11 lit. b) ppkt (i) dyrektywy (UE) 2020/1057, publiczny interfejs połączony z IMI powinien udostępniać zgłoszenia w formie dokumentów papierowych oraz w formacie elektronicznym.

(7) W przypadku niedostarczenia przez przewoźnika dokumentów wymaganych na podstawie art. 1 ust. 11 lit. c), przewoźnik powinien mieć możliwość sprawdzenia w publicznym interfejsie połączonym z IMI, kiedy takie dokumenty zostały dostarczone przez państwo członkowskie siedziby w następstwie wniosku o pomoc przyjmującego państwa członkowskiego, złożonego w IMI.

(8) Publiczny interfejs połączony z IMI powinien również umożliwiać co najmniej jednemu organowi krajowemu odbiór w IMI zgłoszeń delegowania i dokumentów przesyłanych na ich wniosek przez przewoźników.

(9) W celu zapewnienia skutecznego egzekwowania szczegółowych przepisów dotyczących delegowania kierowców oraz uniknięcia nadmiernych obciążeń administracyjnych ważne jest, aby właściwe organy krajowe w przyjmującym państwie członkowskim koordynowały działania, tak aby przewoźnicy nie otrzymywali niepotrzebnych wniosków w publicznym interfejsie połączonym z IMI od danego państwa członkowskiego, obejmujących ten sam okres delegowania.

(10) Aby organy krajowe mogły sprawdzić zgodność z przepisami dotyczącymi delegowania, jest rzeczą nieodzowną, aby właściwe organy krajowe miały dostęp do wykresówek tachografów kierowcy zawierających kody krajów państw członkowskich, przez które przejeżdża kierowca.

(11) Biorąc p od uwagę, że przewoźnicy są zobowiązani do przechowywania wykresówek, wydruków i wczytanych danych w czytelnej formie przez co najmniej rok po ich wykorzystaniu, publiczny interfejs połączony z IMI powinien umożliwiać przewoźnikowi udzielanie odpowiedzi na wnioski o przekazanie dokumentów wystosowane przez właściwe organy państwa członkowskiego, w którym delegowanie miało miejsce, przez 12 miesięcy poprzedzających datą złożenia wniosku, zgodnie z art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .

(12) Aby umożliwić przewoźnikom zgromadzenie wszystkich niezbędnych dokumentów w terminie ośmiu tygodni, przewoźnik powinien mieć możliwość dostarczenia żądanych dokumentów jednocześnie lub w kilku etapach.

(13) Przewoźnika należy informować za pośrednictwem publicznego interfejsu połączonego z IMI w przypadkach, gdy przyjmujące państwo członkowskie zwraca się o pomoc do państwa członkowskiego siedziby.

(14) Aby uniknąć sytuacji, w której wnioski o przekazanie dokumentów pozostają nierozpatrzone przez czas nieokreślony, właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego powinien je zamknąć po zakończeniu oceny przestrzegania przez przewoźnika przepisów dotyczących delegowania i poinformować przewoźnika o wyniku rozpatrzenia wniosku. W przypadkach, gdy właściwe organy przyjmującego państwa członkowskiego nie zamkną wniosku o przekazanie dokumentów, należy go zamknąć automatycznie po upływie 24 miesięcy.

(15) Ze względu na wrażliwy charakter danych osobowych przekazywanych za pośrednictwem publicznego interfejsu połączonego z IMI, konieczne jest umożliwienie usunięcia wszystkich danych przechowywanych w tym interfejsie oraz na kontach przewoźników, gdy dane te nie są już potrzebne do sprawdzenia zgodności z przepisami dotyczącymi delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego. Obowiązek automatycznego usuwania powinien mieć również zastosowanie do dokumentów przedkładanych przez przewoźnika za pośrednictwem publicznego interfejsu połączonego z IMI w następstwie wniosków o przekazanie dokumentów ze strony właściwych organów.

(16) Jeżeli do celów niniejszego rozporządzenia konieczne jest przetwarzanie danych osobowych, dane te należy przetwarzać zgodnie z przepisami unijnymi w zakresie ochrony danych osobowych. Do wszelkiego przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia stosuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 .

(17) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 7 lipca 2021 r.

(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/1057,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie określa funkcje publicznego interfejsu połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI) do celów art. 1 ust. 11 dyrektywy (UE) 2020/1057.

Artykuł  2

Funkcje ogólne

1. 
Wielojęzyczny publiczny interfejs połączony z IMI oferuje przewoźnikom w szczególności następujące funkcje techniczne:
1)
utworzenie konta na potrzeby bezpiecznego dostępu do zastrzeżonego obszaru przewoźnika;
2)
zapewnienie odpowiedniego rejestrowania czynności użytkownika;
3)
rejestrowanie na koncie danych przewoźnika, upoważnionych użytkowników, zarządzającego transportem i delegowanych kierowców;
4)
zarządzanie zgłoszeniami delegowania:
a)
rejestrowanie informacji, o których mowa w art. 1 ust. 11 lit. a) dyrektywy (UE) 2020/1057;
b)
składanie zgłoszeń delegowania zawierających informacje, o których mowa w lit. a), obejmujących okres od jednego dnia do maksymalnie sześciu miesięcy;
c)
modyfikowanie informacji zawartych w zgłoszeniu delegowania w celu ich aktualizacji;
d)
pobieranie kopii zgłoszenia delegowania w formacie elektronicznym i w formacie umożliwiającym drukowanie;
e)
wznawianie zgłoszeń delegowania;
f)
wycofywanie zgłoszeń delegowania;
5)
otrzymywanie i odpowiadanie na wnioski o przekazanie dokumentów zgodnie z art. 1 ust. 11 lit. c) dyrektywy (UE) 2020/1057;
6)
uzyskiwanie dostępu do i przeglądanie wszelkich dokumentów przekazywanych przez właściwe organy państwa członkowskiego;
7)
komunikowanie się z właściwymi organami państwa członkowskiego, w którym miało miejsce delegowanie;
8)
powiadamianie o zamknięciu wniosku przez właściwe organy przyjmującego państwa członkowskiego.
2. 
Wielojęzyczny publiczny interfejs połączony z IMI zapewnia również funkcje techniczne umożliwiające co najmniej jednemu organowi krajowemu przyjmującego państwa członkowskiego będącemu właściwym organem w rozumieniu art. 5 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1024/2012:
a)
przyjmowanie zgłoszeń delegowania;
b)
występowanie o dokumenty w ramach procedury określonej w art. 1 ust. 11 lit. c) dyrektywy (UE) 2020/1057;
c)
wprowadzenie ostatecznego wyniku oceny przestrzegania przez przewoźnika przepisów dotyczących delegowania i zamknięcie wniosku w IMI.
Artykuł  3

Funkcje związane z wnioskami o przekazanie dokumentów

1. 
Publiczny interfejs umożliwia właściwemu organowi państwa członkowskiego, w którym delegowanie miało miejsce, zwrócenie się do przewoźnika z wnioskiem o przesłanie dokumentów określonych w art. 1 ust. 11 lit. c) akapit pierwszy dyrektywy (UE) 2020/1057 na okres do 12 miesięcy poprzedzających datę wniosku. Publiczny interfejs połączony z IMI umożliwia przewoźnikowi dostarczenie żądanych dokumentów jednocześnie lub w kilku etapach.
2. 
W przypadku gdy przewoźnik otrzymuje wniosek o przekazanie jednego lub większej liczby dodatkowych dokumentów, które nie zostały ujęte we wniosku, o którym mowa w ust. 1, publiczny interfejs oblicza ośmiotygodniowy termin przekazania dokumentów od daty złożenia wniosku o przekazanie dodatkowych dokumentów.
3. 
Publiczny interfejs umożliwia przewoźnikowi otrzymywanie informacji, w przypadkach gdy przyjmujące państwo członkowskie zwraca się o pomoc do państwa członkowskiego siedziby.
4. 
Każdy dokument załadowany przez właściwy organ państwa członkowskiego siedziby w następstwie wniosku o pomoc złożonego przez właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego zgodnie z art. 1 ust. 11 lit. c) akapit drugi dyrektywy (UE) 2020/1057 musi być widoczny na koncie przewoźnika.
5. 
Publiczny interfejs umożliwia powiadomienie przewoźnika o zamknięciu wniosku o przekazanie dokumentów z określeniem ostatecznego wyniku po sprawdzeniu dokumentów będących przedmiotem wniosku przez organy krajowe.

Wnioski o przekazanie dokumentów, które nie zostały zamknięte przez właściwy organ wnioskujący przyjmującego państwa członkowskiego, są automatycznie zamykane 24 miesiące po dacie ich złożenia.

Artykuł  4

Funkcje związane z zatrzymywaniem danych

1. 
Publiczny interfejs połączony z IMI musi umożliwiać usuwanie wszystkich przechowywanych w nim danych oraz kont przewoźników, gdy dane te nie są już potrzebne do celów, do których zostały zgromadzone i przetworzone. Publiczny interfejs musi umożliwiać wysłanie przewoźnikowi przypomnienia w celu sprawdzenia i usunięcia, w razie potrzeby, danych osobowych kierowcy.
2. 
Publiczny interfejs musi umożliwiać automatyczne usuwanie zgłoszeń delegowania, które zostały złożone za jego pośrednictwem po upływie 24-miesięcznego okresu, o którym mowa w art. 1 ust. 13 dyrektywy (UE) 2020/1057.
3. 
W przypadku gdy przewoźnik przedłożył dokumenty w ramach wniosku o przekazanie dokumentów, dokumenty, których dotyczy wniosek, muszą pozostać dostępne przez okres nie dłuższy, niż jest to konieczne do celów, do których zostały zgromadzone i nie dłuższy niż 12 miesięcy od zamknięcia wniosku.
Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 9 grudnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 249 z 31.7.2020, s. 49.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym i uchylające decyzję Komisji 2008/49/WE (rozporządzenie w sprawie IMI) (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 1).
3 Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.