Rozporządzenie wykonawcze 2021/2082 ustanawiające zasady wdrożenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 w odniesieniu do wspólnego europejskiego systemu klasyfikacji ryzyka

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2021.426.32

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/2082
z dnia 26 listopada 2021 r.
ustanawiające zasady wdrożenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 w odniesieniu do wspólnego europejskiego systemu klasyfikacji ryzyka
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 376/2014 zarówno poszczególne państwa członkowskie, jak i Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") są zobowiązane do ustanowienia mechanizmu, który będzie w sposób niezależny gromadził, oceniał, przetwarzał, analizował i przechowywał szczegółowe dane na temat zdarzeń dotyczących bezpieczeństwa lotniczego. Właściwe organy państw członkowskich muszą sporządzać zgłoszenia zdarzeń na podstawie szczegółowych danych na temat zdarzeń i przechowywać je w krajowej bazie danych. Również Agencja musi na podstawie szczegółowych danych na temat zdarzeń sporządzać zgłoszenia zdarzeń i przechowywać je w bazie danych.

(2) Zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 376/2014 państwa członkowskie i Agencja biorą udział w wymianie informacji, udostępniając za pośrednictwem centralnego archiwum europejskiego wszystkie informacje związane z bezpieczeństwem przechowywane w ich odpowiednich bazach danych zawierających zgłoszenia.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 376/2014 zgłoszenia zdarzeń muszą zawierać klasyfikację pod względem ryzyka dla bezpieczeństwa, która podlega przeglądowi dokonywanemu przez właściwe organy państw członkowskich lub Agencję, oraz muszą zostać przesłane do centralnego archiwum europejskiego. Aby zapewnić, by wszystkie zgłoszenia zdarzeń przechowywane w centralnym archiwum europejskim były klasyfikowane w jednolity sposób, właściwe organy państw członkowskich i Agencja powinny zapewnić, by klasyfikacje zawarte w tych zgłoszeniach były dokonywane zgodnie ze wspólnym europejskim systemem klasyfikacji ryzyka (ERCS) określonym w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/2034 2 .

(4) Konieczne jest teraz ustanowienie zasad zharmonizowanego i spójnego wdrożenia ERCS przez Agencję i państwa członkowskie.

(5) W przypadku gdy zgłoszenia zdarzeń zawierają klasyfikację ryzyka dokonaną przy zastosowaniu metodyk innych niż ERCS, właściwe organy państw członkowskich lub Agencja powinny sklasyfikować ryzyko danego zdarzenia zgodnie z ERCS określonym w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/2034.

(6) W tych przypadkach, w których właściwe organy państw członkowskich lub Agencja postanowią zastosować procedurę konwersji w celu przekształcenia klasyfikacji ryzyka, o której mowa w motywie 5, na klasyfikację zgodnie z ERCS, a zastosowaną pierwotnie metodyką była ARMS-ERC 4x4 lub RAT "ATM Overall", właściwe organy państw członkowskich lub Agencja powinny zastosować procedurę konwersji bezpośredniej przewidzianą w niniejszym rozporządzeniu.

(7) W przypadku gdy procedura konwersji bezpośredniej określona w załączniku nie ma zastosowania, właściwe organy państw członkowskich i Agencja powinny mieć możliwość stosowania innych procedur konwersji, o ile prowadzi to do uzyskania równoważnej klasyfikacji zgodnie z ERCS.

(8) W celu zapewnienia skutecznego stosowania ERCS konieczne jest jego stałe monitorowanie i udoskonalanie. Należy ustanowić szczegółowe zasady takiego monitorowania i udoskonalania, a Agencja powinna wspierać Komisję w przeglądzie i monitorowaniu. W tym celu państwa członkowskie powinny regularnie i w określonych terminach składać Agencji i Komisji sprawozdania na temat stosowania ERCS i jego oceny.

(9) Właściwe organy państw członkowskich i Agencja muszą przygotować się do stosowania ERCS, w szczególności poprzez dostosowanie swoich procesów wewnętrznych i ewentualnie również poprzez przydzielenie dodatkowych zasobów. Art. 24 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 376/2014 stanowi jednak, że art. 7 ust. 2 tego rozporządzenia, który nakłada na państwa członkowskie i Agencję wymóg stosowania ERCS, stosuje się po wejściu w życie aktów delegowanych i aktów wykonawczych określających i opracowujących wspólny europejski system klasyfikacji ryzyka. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/2034 określające ERCS weszło już w życie w dniu 31 grudnia 2020 r. W związku z tym nie jest możliwe odroczenie rozpoczęcia obowiązywania wymogu stosowania ERCS do momentu, który przypadałby po dacie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Ponadto do celów corocznego sprawozdania ze stanu bezpieczeństwa publikowanego przez Agencję zgodnie z art. 72 ust. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 3  konieczne jest, by zgłoszenia zdarzeń przesłane do centralnego archiwum europejskiego w okresie jednego roku były sklasyfikowane w jednolity sposób. Wymóg klasyfikowania zdarzeń zgodnie z ERCS powinien zacząć obowiązywać od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się zasady wdrożenia wspólnego europejskiego systemu klasyfikacji ryzyka ("ERCS") określonego w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2034.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicje zawarte w art. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2034.

Stosuje się również następujące definicje:

1)
"metodyka ARMS-ERC" oznacza metodykę opracowaną przez branżową grupę roboczą Airline Risk Management Solutions (ARMS) na potrzeby oceny ryzyka operacyjnego;
2)
"ATM" oznacza zarządzanie ruchem lotniczym zgodnie z definicją w art. 2 pkt 10 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 ;
3)
"stopień dotkliwości ATM (aspekty pokładowe)" (ATM airborne severity score) oznacza element metodyki RAT, który ocenia wykonanie operacji lotniczej w przypadku danego zdarzenia;
4)
"stopień dotkliwości ATM (aspekty naziemne)" (ATM ground severity score) oznacza element metodyki RAT, który ocenia skuteczność działania (procedury, sprzęt i zasoby ludzkie) systemu ATM;
5)
"stopień dotkliwości ATM (ogółem)" (ATM overall severity score) oznacza połączenie stopnia dotkliwości ATM (aspekty naziemne) i stopnia dotkliwości ATM (aspekty pokładowe) w jeden stopień dotkliwości;
6)
"metodyka RAT" oznacza metodykę narzędzia analizy ryzyka (Risk Analysis Tool) opracowaną przez Eurocontrol i wykorzystywaną do klasyfikacji zdarzeń związanych z bezpieczeństwem w obszarze ATM;
7)
"Eurocontrol" oznacza Europejską Organizację ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej ustanowioną na mocy Międzynarodowej konwencji z dnia 13 grudnia 1960 r. o współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej 5 .
Artykuł  3

Przegląd, zmiana i zatwierdzenie klasyfikacji pod względem ryzyka dla bezpieczeństwa

1. 
Właściwy organ państwa członkowskiego lub Agencja dokonuje przeglądu, zmiany (w razie potrzeby) oraz zatwierdzenia klasyfikacji pod względem ryzyka dla bezpieczeństwa zawartej w zgłoszeniu zdarzenia dla danego zdarzenia zgodnie z ERCS określonym w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/2034.
2. 
Nie naruszając przepisów ust. 1, przekształcając klasyfikację pod względem ryzyka dla bezpieczeństwa dokonaną za pomocą metodyk ARMS-ERC 4x4 lub RAT "ATM Overall", właściwy organ państwa członkowskiego lub Agencja stosuje procedurę konwersji bezpośredniej określoną w załączniku. W przypadku klasyfikacji pod względem ryzyka dla bezpieczeństwa dokonanych za pomocą innych metodyk właściwy organ państwa członkowskiego lub Agencja może stosować procedurę konwersji w trybie ręcznym określoną w pkt 2 załącznika lub inne, uznane za stosowne procedury konwersji, o ile prowadzi to do uzyskania równoważnej klasyfikacji zgodnie z ERCS.
Artykuł  4

Monitorowanie i udoskonalanie ERCS

1. 
W dniu 31 marca 2026 r., a następnie co pięć lat, każde państwo członkowskie przekazuje Komisji i Agencji sprawozdanie na temat stosowania ERCS.
2. 
Agencja dokonuje przeglądu informacji otrzymanych od państw członkowskich zgodnie z ust. 1, jak również innych informacji, jakie Agencja może otrzymać w związku z wdrażaniem ERCS. W przeglądzie dokonywanym przez Agencję można uwzględnić wiedzę fachową sieci analityków bezpieczeństwa lotniczego ("sieć analityków"), o której mowa w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 376/2014, oraz stosownych grup ekspertów, jeżeli zostały powołane przez Agencję.
Artykuł  5

Monitorowanie kompatybilności z innymi systemami klasyfikacji ryzyka

1. 
Procedury konwersji określone w załączniku podlegają regularnym przeglądom dokonywanym przez Agencję, tak aby zapewnić ciągłą przydatność tych procedur. W przeglądach tych można uwzględnić wiedzę fachową sieci analityków oraz stosownych grup ekspertów, jeżeli zostały powołane przez Agencję.
2. 
W stosownych przypadkach państwa członkowskie powiadamiają Komisję i Agencję o zastosowaniu procedury konwersji w trybie ręcznym określonej w pkt 2 załącznika oraz innych procedur konwersji, o których mowa w art. 3 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 listopada 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK 6  

Procedury konwersji wyników uzyskanych przy zastosowaniu Risk Analysis Tool (RAT) oraz Aviation Risk Management Solutions - Event Risk Classification (ARMS-ERC) na wyniki zgodne z europejskim systemem klasyfikacji ryzyka (ERCS)

W niniejszym załączniku określono procedury konwersji wyników uzyskanych przy zastosowaniu RAT i ARMS-ERC na wynik zgodny z ERCS 7  zdefiniowany w etapie 2 w załączniku do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2034.

Poniższe procedury konwersji zapewniają konwersję bezpośrednią lub w trybie ręcznym prowadzącą do uzyskania klasyfikacji zgodnie z ERCS równoważnej wynikom uzyskanym przy zastosowaniu metodyki RAT lub ARMS-ERC zgodnie z art. 3 niniejszego rozporządzenia.

1.
KONWERSJA BEZPOŚREDNIA

Obowiązkowa procedura konwersji obejmuje następujące dwa procesy:

Proces 1 - zapewniający konwersję bezpośrednią w celu określenia stopnia dotkliwości zgodnie z ERCS.
Proces 2 - zapewniający konwersję bezpośrednią w celu określenia stopnia prawdopodobieństwa zgodnie z ERCS.

Na rysunku 1 przedstawiono schemat procedur. Początek procedury stanowi pole "Przekazano zgłoszenie zdarzenia", natomiast jej koniec pole "Wartość równoważna zgodnie z ERCS". Linie przerywane na rys. 1 wskazują, że dla każdego wyniku procesu wymagane jest tylko jedno źródło.

Rysunek 1

Procedury konwersji

grafika

1.1.
PROCES 1 - stopień dotkliwości zgodnie z ERCS
a.
Informacje z rubryk "Kategoria zdarzenia" i "Grupa wagowa"
Jeżeli zgłoszenie zdarzenia zawiera informacje na temat "kategorii zdarzenia" i "grupy wagowej", mogą one zostać przeliczone na wartość dla "dotkliwości możliwych skutków wypadku" zgodnie z ERCS. Kolejnym krokiem jest (b) na rys. 1.
Jeżeli zgłoszenie zdarzenia nie zawiera informacji na temat "kategorii zdarzenia" lub "grupy wagowej" lub nie zawiera informacji z żadnej tych rubryk, wówczas konwersja bezpośrednia jest niemożliwa. Jeżeli stosuje się konwersję w trybie ręcznym opisaną w pkt 2 niniejszego załącznika, wówczas kolejnym krokiem jest (D) na rys. 1 i 5.
b.
"Kategoria zdarzenia" i konwersja na kluczowy obszar ryzyka (KRA, z ang. key risk area) zgodnie z ERCS
Jeżeli "kategoria zdarzenia" w zgłoszeniu zdarzenia odpowiada bezpośrednio jednemu z kluczowych obszarów ryzyka zgodnie z ERCS zdefiniowanych w pkt 1.2 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2034, wówczas kolejnym krokiem jest (c) na rys. 1.
W przypadku zgłoszeń zdarzenia, w których "kategorie zdarzenia" różnią się od kluczowych obszarów ryzyka zgodnie z ERCS, konwersja bezpośrednia jest niemożliwa. Jeżeli stosuje się konwersję w trybie ręcznym opisaną w pkt 2 niniejszego załącznika, wówczas kolejnym krokiem jest (D) na rys. 1 i 5.
c.
Wartość dla "Dotkliwości możliwych skutków wypadku" zgodnie z ERCS - konwersja bezpośrednia
Jeżeli zgłoszenie zdarzenia zawiera informacje na temat "kategorii zdarzenia" i "grupy wagowej", wówczas stopień dotkliwości przelicza się bezpośrednio na odpowiednią wartość dla "dotkliwości możliwych skutków wypadku" zgodnie z ERCS. Wartością jest (k) i stanowi ona pierwszy znak, który odpowiada znakowi alfabetu będącemu wynikiem ustalenia dotkliwości zdarzenia (stopień dotkliwości od A do X).
1.2.
PROCES 2 - prawdopodobieństwo zgodnie z ERCS
e.
Zgłoszenie zdarzenia sklasyfikowane przy zastosowaniu RAT

Jeżeli zgłoszenie zdarzenia zostało sklasyfikowane przy zastosowaniu metodyki RAT 8 :

Zgłoszenia zdarzeń, które zawierają określoną przy zastosowaniu metodyki RAT klasyfikację stopnia dotkliwości "ATM (ogółem)", mogą zostać bezpośrednio przyporządkowane do kolumn prawdopodobieństwa ERCS, jak wyjaśniono w kroku (g) na rys. 1.
Zgłoszenia zdarzeń, które zawierają wyłącznie określony przy zastosowaniu metodyki RAT stopień dotkliwości 9  "ATM (aspekty naziemne)", muszą zostać przeliczone w trybie ręcznym, aby określić prawdopodobieństwo zgodnie z ERCS. Jeżeli stosuje się konwersję w trybie ręcznym opisaną w pkt 2 niniejszego załącznika, wówczas kolejnym krokiem jest (L) na rys. 5.
W przypadku zgłoszeń zdarzeń zakodowanych jako "zdarzenie specyficzne dla ATM" konwersja między wynikami RAT i ERCS nie jest możliwa.
f.
Określony przy zastosowaniu metodyki RAT stopień dotkliwości "ATM (ogółem)"
Jeżeli zgłoszenie zdarzenia zawiera stopień dotkliwości "ATM (ogółem)", wówczas kolejnym krokiem jest (g) na rys. 1.
g.
Kolumna ERCS "Prawdopodobieństwo możliwych skutków wypadku" przeliczona z określonej przy zastosowaniu RAT wartości "ATM (ogółem)" (dotyczy wyłącznie wartości A, B, C, E)

W przypadku zgłoszeń zdarzeń, które zawierają klasyfikację stopnia dotkliwości (A, B, C, E) "ATM (ogółem)", stosuje się następującą bezpośrednią konwersję na kategorie prawdopodobieństwa zgodnie z ERCS:

Rysunek 2

Konwersja określonego przy zastosowaniu RAT stopnia dotkliwości "ATM (ogółem)" na prawdopodobieństwo zgodnie z ERCS

grafika

h.
Zgłoszenia zdarzeń sklasyfikowane przy zastosowaniu metodyki ARMS-ERC
W przypadku zgłoszeń zdarzeń, które zostały sklasyfikowane zgodnie z metodyką ARMS-ERC, kolejnym krokiem jest (i) na rys. 1.
W przypadku zgłoszeń zdarzeń, które nie zostały sklasyfikowane zgodnie z metodyką ARMS-ERC, kolejnym krokiem jest (M) na rys. 5.
i.
Standardowa matryca 4x4 ARMS-ERC

Rysunek 3

Standardowa matryca 4x4 ARMS-ERC

Jeżeli do klasyfikacji zgłoszenia zdarzenia stosuje się matrycę 4x4 ARMS-ERC przedstawioną na rys. 3, wówczas kolejnym krokiem jest (j) na rys. 1.

grafika

j.
Wartość dla "Prawdopodobieństwa możliwych skutków wypadku" zgodnie z ERCS - konwersja bezpośrednia

Jeżeli zgłoszenie zdarzenia zawiera ocenę "skuteczności bariery" zgodnie z ARMS-ERC, wówczas w celu określenia wartości dla "prawdopodobieństwa możliwych skutków wypadku" zgodnie z ERCS stosuje się przedstawioną poniżej bezpośrednią konwersję na matrycę ERCS.

Rysunek 4

Konwersja ocen według ARMS-ERC na kategorie prawdopodobieństwa zgodne z ERCS

grafika

k.
Wartość równoważna zgodnie z ERCS

Określone zgodnie z ERCS wartości dla "dotkliwości możliwych skutków wypadku" oraz "prawdopodobieństwa możliwych skutków wypadku" są łączone w matrycy ERCS w celu wygenerowania wartości równoważnej zgodnie z ERCS jak określono w etapie 2 w załączniku do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2034.

2.
KONWERSJA W TRYBIE RĘCZNYM

Konwersja w trybie ręcznym obejmuje następujące dwa procesy:

Proces 1 - zapewniający konwersję w trybie ręcznym w celu określenia stopnia dotkliwości zgodnie z ERCS.
Proces 2 - zapewniający konwersję w trybie ręcznym w celu określenia stopnia prawdopodobieństwa zgodnie z ERCS.

Rysunek 5

Konwersja w trybie ręcznym

grafika

2.1.
PROCES 1
D.
Wartość dla "Dotkliwości możliwych skutków wypadku" zgodnie z ERCS - konwersja w trybie ręcznym
Jeżeli zgłoszenie zdarzenia nie zawiera informacji na temat "kategorii zdarzenia" lub "grupy wagowej" lub nie zawiera informacji z żadnej z tych rubryk, wówczas do określenia "możliwych skutków wypadku" lub kluczowego obszaru ryzyka stosuje się metodykę ERCS określoną w załączniku do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2034. Wartością końcową jest (k) i stanowi ona pierwszy znak, który odpowiada znakowi alfabetu będącemu wynikiem ustalenia dotkliwości zdarzenia (stopień dotkliwości od A do X).
2.2.
PROCES 2
L.
Kolumna ERCS "Prawdopodobieństwo możliwych skutków wypadku" - procedura w trybie ręcznym
W przypadku zgłoszeń zdarzeń, które nie zawierają stopnia dotkliwości "ATM (ogółem)", nie jest możliwa bezpośrednia konwersja na wartość dla "prawdopodobieństwa możliwych skutków wypadku" zgodnie z ERCS.

Stopień dotkliwości "ATM (aspekty naziemne)" może jednak umożliwić częściową konwersję poprzez przyporządkowanie oceny bariery w ramach "ATM (aspekty naziemne)" do procesu oceny bariery zgodnie z ERCS określonego w pkt 2.1.3 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2034.

M.
Wartość dla "Prawdopodobieństwa możliwych skutków wypadku" zgodnie z ERCS - konwersja w trybie ręcznym

Jeżeli w zgłoszeniach zdarzeń nie stosuje się matrycy 4x4 ARMS-ERC do klasyfikacji zdarzenia, aby wygenerować wartość dla "prawdopodobieństwa możliwych skutków wypadku" zgodnie z ERCS, wynik oceny bariery zgodnie z ARMS-ERC przelicza się na ocenę bariery zgodnie z ERCS określoną w pkt 2.1.3 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2034.

k.
Wartość równoważna zgodnie z ERCS

Określone zgodnie z ERCS wartości dla "dotkliwości możliwych skutków wypadku" oraz "prawdopodobieństwa możliwych skutków wypadku" są łączone w matrycy ERCS w celu wygenerowania wartości równoważnej zgodnie z ERCS jak określono w etapie 2 w załączniku do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2034.

1 Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/2034 z dnia 6 października 2020 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 w odniesieniu do wspólnego europejskiego systemu klasyfikacji ryzyka (Dz.U. L 416 z 11.12.2020, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1).
4 Rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie ramowe) (Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1).
5 Konwencja z poprawkami Protokołu z dnia 12 lutego 1981 r. i ze zmianami Protokołu z dnia 27 czerwca 1997 r.
6 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 30 listopada 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.427.196) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
7 Wynik zgodny z ERCS to wartość złożona z dwóch znaków, gdzie pierwszy znak odpowiada znakowi alfabetu będącemu wynikiem ustalenia dotkliwości danego zdarzenia (stopień dotkliwości od A do X), a drugi znak odpowiada wartości numerycznej wynikającej z obliczenia odpowiedniego wyniku dla bariery w przypadku danego zdarzenia (prawdopodobieństwo).
8 Metodyka RAT służy do klasyfikacji zdarzeń związanych z zarządzaniem ruchem lotniczym (ATM). Metodyka RAT nie służy do klasyfikacji wypadków, gdyż służy ona do określenia wyłącznie tego, na ile zdarzenie związane z ATM było bliskie przerodzenia się w wypadek. Metodyka RAT jest podzielona na kilka głównych elementów ("ATM (aspekty naziemne)", "ATM (aspekty pokładowe)"), z których każdy zapewnia część danych wejściowych na potrzeby określenia przy zastosowaniu RAT ostatecznego stopnia dotkliwości "ATM (ogółem)". Aby określić stopień dotkliwości "ATM (ogółem)", dostępny musi być zarówno stopień dotkliwości "ATM (aspekty naziemne)", jak i stopień dotkliwości "ATM (aspekty pokładowe)".
9 "Dotkliwość" w ramach metodyki RAT wskazuje, jak poważne było dane zdarzenie w porównaniu z innymi zdarzeniami. Metodyka RAT określa "dotkliwość" poprzez ocenę zapór/barier.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.