Rozporządzenie wykonawcze 2021/1922 zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1517 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów rozporządzenia Rady (UE) 2018/581 w sprawie tymczasowego zawieszenia autonomicznych ceł wspólnej taryfy celnej na niektóre towary przeznaczone do zamontowania lub wykorzystania w statkach powietrznych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2021.391.43

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 stycznia 2021 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/1922
z dnia 4 listopada 2021 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1517 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów rozporządzenia Rady (UE) 2018/581 w sprawie tymczasowego zawieszenia autonomicznych ceł wspólnej taryfy celnej na niektóre towary przeznaczone do zamontowania lub wykorzystania w statkach powietrznych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2018/581 z dnia 16 kwietnia 2018 r. w sprawie tymczasowego zawieszenia autonomicznych ceł wspólnej taryfy celnej na niektóre towary przeznaczone do zamontowania lub wykorzystania w statkach powietrznych oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1147/2002 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Rady (UE) 2018/581 tymczasowo zawieszono autonomiczne cła wspólnej taryfy celnej na niektóre towary przeznaczone do zamontowania lub wykorzystania w statkach powietrznych.

(2) W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1517 2  umieszczono wykaz świadectw, które są uznawane za równoważne z autoryzowanymi poświadczeniami produkcji/obsługi na formularzu 1 EASA i mogą być wykorzystywane przez podmioty gospodarcze UE przy przywozie towarów objętych zawieszeniem na warunkach określonych w rozporządzeniu Rady (UE) 2018/581.

(3) W dniu 29 grudnia 2020 r. podpisano w imieniu Unii Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("umowa") 3 . Była ona tymczasowo stosowana od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 30 kwietnia 2021 r. i formalnie weszła w życie w dniu 1 maja 2021 r.

(4) Umowa obejmuje kwestie bezpieczeństwa lotniczego, w tym współpracę z Urzędem Lotnictwa Cywilnego Zjednoczonego Królestwa (CAA) wydającym autoryzowane poświadczenia produkcji/obsługi. Należy zatem uznać świadectwa na formularzu 1 CAA wydane przez CAA za równoważne z poświadczeniami na formularzu 1 EASA i włączyć je do wykazu w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1517.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2018/1517.

(6) Zgodnie z załącznikiem 30 do umowy, zatytułowanym "Certyfikacja zdatności do lotu oraz certyfikacja środowiskowa", w szczególności jego art. 15 lit. a) oraz art. 21 ust. 1 i 2, świadectwa na formularzu 1 CAA wydane przez CAA dla produktów opracowanych i certyfikowanych przed dniem 31 grudnia 2020 r. uznaje się za wystarczające, aby towary wymienione w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1517 mogły korzystać z zawieszenia ceł przywozowych w rozumieniu art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/581 od dnia 1 stycznia 2021 r. W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno w odniesieniu do takich świadectw być stosowane z mocą wsteczną w celu zapewnienia podmiotom gospodarczym pewności prawa i powinno wejść w życie w trybie pilnym.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/1517 wprowadza się zmianę poprzez dodanie następującej pozycji:

Władze lotnicze

Autoryzowane poświadczenie produkcji/obsługi

"United Kingdom Civil Aviation Authority (Urząd Lotnictwa Cywilnego Zjednoczonego Królestwa)

CAA Form 1 (1)

(1) Od 1 stycznia 2021 r."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2021 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 listopada 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 98 z 18.4.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1517 z dnia 11 października 2018 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania niektórych przepisów rozporządzenia Rady (UE) 2018/581 w sprawie tymczasowego zawieszenia autonomicznych ceł wspólnej taryfy celnej na niektóre towary przeznaczone do zamontowania lub wykorzystania w statkach powietrznych (Dz.U. L 256 z 12.10.2018, s. 58).
3 Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.