Rozporządzenie wykonawcze 2021/1709 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627 w odniesieniu do jednolitych praktycznych rozwiązań dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego
Dz.U.UE.L.2021.339.84
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/1709
z dnia 23 września 2021 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627 w odniesieniu do jednolitych praktycznych rozwiązań dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 8,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych przez właściwe organy państw członkowskich w celu sprawdzenia zgodności z przepisami Unii, między innymi w zakresie bezpieczeństwa żywności, na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji. W szczególności przewiduje ono kontrole urzędowe produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
(2) Zgodnie z art. 18 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2017/625 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/627 2 ustanowiono przepisy w sprawie praktycznych rozwiązań dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych produktów pochodzenia zwierzęcego.
(3) Od momentu rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 w dniu 14 grudnia 2019 r. doświadczenia z praktycznego wdrażania tego rozporządzenia uwypukliły potrzebę większej jasności niektórych przepisów prawnych, w szczególności w odniesieniu do niektórych praktycznych rozwiązań dotyczących badania poubojowego i uznanych metod wykrywania biotoksyn morskich w małżach.
(4) Jeżeli chodzi o praktyczne rozwiązania dotyczące badania poubojowego, rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627 nie powinno określać, kto ma realizować dodatkowe praktyczne rozwiązania dotyczące badania poubojowego w przypadku ewentualnego ryzyka dla zdrowia ludzi lub zwierząt lub dla dobrostanu zwierząt. To, czy badanie poubojowe powinien przeprowadzić urzędowy lekarz weterynarii, czy urzędowy pracownik pomocniczy, jest już określone w art. 18 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 uzupełnionym art. 7 i 8 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/624 3 , a zatem nie musi być ustalone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/627. Ponadto w art. 19 ust. 1 lit. b) i art. 19 ust. 2 lit. b) nie należy powielać wymogu nacięcia węzłów chłonnych tcha- wiczno-oskrzelowych i śródpiersiowych.
(5) Ponadto wymogi dotyczące badania poubojowego zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych zawierają powielone przepisy, w szczególności w odniesieniu do wymogów mających zastosowanie do rodziny świ- niowatych. Wymogi te powinny zostać doprecyzowane, aby ułatwić wdrożenie rozporządzenia.
(6) Art. 22 rozporządzenia Rady (WE) nr 1099/2009 4 został uchylony z dniem 14 grudnia 2019 r. rozporządzeniem (UE) 2017/625. Środki w przypadkach niezgodności z wymogami dotyczącymi dobrostanu zwierząt, o których mowa w tym artykule, zastąpiono przepisami art. 138 rozporządzenia (UE) 2017/625. Należy zatem odpowiednio skreślić odniesienie do art. 22 rozporządzenia (WE) nr 1099/2009 w art. 44 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627.
(7) W art. 48 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 określono warunki dotyczące znakowania zdrowotnego. Warunki te zostały już określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1375 5 w przypadku badania na obecność włośni (Trichinella) oraz w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 6 w odniesieniu do badania od kątem przenośnej encefalopatii gąbczastej (TSE). W celu zapewnienia jasności odnośne sformułowania w art. 48 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627 należy zastąpić odniesieniami do odpowiednich rozporządzeń.
(8) Art. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE 7 zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia, aby w miarę możliwości stosowana była metoda, w której nie wykorzystuje się żywych zwierząt. Biorąc pod uwagę, że jako alternatywna metoda wykrywania toksyn paralitycznych (PSP) dostępna jest norma EN 14526, która spełnia warunki określone w art. 4 dyrektywy 2010/63/UE, należy zaprzestać stosowania testu biologicznego na myszach.
(9) Żywe małże wprowadzane do obrotu nie mogą zawierać biotoksyn morskich w ilościach przekraczających limity ustanowione w sekcji VII rozdział V pkt 2 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 . W odniesieniu do pektenotoksyn (PTX) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) stwierdził, że nie ma sprawozdań na temat niepożądanych skutków u ludzi związanych z toksynami z tej grupy 9 . Ponieważ rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/1374 10 usunięto z norm zdrowotnych dotyczących żywych małży, należy je również usunąć z przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/627.
(10) Produkty rybołówstwa pochodzące z akwakultury należy badać pod kątem zanieczyszczeń i pestycydów zgodnie z dyrektywą Rady 96/23/WE 11 i decyzją Komisji 97/747/WE 12 . Produkty rybołówstwa pozyskiwane w warunkach naturalnych powinny być również badane w celu ustalenia zgodności w odniesieniu do zanieczyszczeń zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1881/2006 13 . Należy odpowiednio zmienić obecne prawodawstwo.
(11) Należy odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/627.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |