Rozporządzenie wykonawcze 2020/239 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 901/2014 w odniesieniu do dostosowania wzorów na potrzeby procedur homologacji typu pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców do wymogów etapów normy środowiskowej Euro 5 i Euro 5+

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.48.6

Akt jednorazowy
Wersja od: 21 lutego 2020 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/239
z dnia 20 lutego 2020 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 901/2014 w odniesieniu do dostosowania wzorów na potrzeby procedur homologacji typu pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców do wymogów etapów normy środowiskowej Euro 5 i Euro 5+
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 4, art. 29 ust. 4, art. 32 ust. 1 i art. 38 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z wymogami wprowadzonymi rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/129 2  w odniesieniu do stosowania etapu normy środowiskowej Euro 5 dla pojazdów kategorii L, niektóre podkategorie pojazdów będą musiały spełniać dodatkowe wymogi techniczne od określonych dat. Inne podkategorie objęte są wyłączeniem lub będą musiały spełniać określone wymogi w terminie późniejszym niż pierwotnie określono w rozporządzeniu (UE) nr 168/2013.

(2) Administracyjne wzory na potrzeby homologacji typu określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 901/2014 3  należy dostosować w świetle zmian przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2019/129 w celu ułatwienia procesu homologacji typu oraz umożliwienia organom krajowym weryfikacji zgodności z wymogami etapów norm środowiskowych Euro 5 i Euro 5+ mających zastosowanie w danym dniu.

(3) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 901/2014.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 901/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
dodaje się art. 12a w brzmieniu:

"Artykuł 12a

Przepisy przejściowe

1. Do dnia 30 czerwca 2020 r. organy krajowe w dalszym ciągu udzielają homologacji typu pojazdów zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w jego brzmieniu obowiązującym w dniu 11 marca 2020 r.

2. Do dnia 31 grudnia 2020 r. państwa członkowskie w dalszym ciągu zezwalają na wprowadzanie do obrotu, rejestrację i dopuszczenie pojazdów w oparciu o typ pojazdu homologowany zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w jego brzmieniu obowiązującym w dniu 11 marca 2020 r.";

2)
w załącznikach I, IV, VII i VIII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 20 lutego 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

1)
W załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a)
w części B wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w pkt 1 dodaje się ppkt 1.4:

"1.4. Uznaje się, że pojazdy i typy pojazdów spełniają wymogi etapu normy środowiskowej Euro 5 lub Euro 5+ zgodnie z poniższą tabelą:

Identyfikacja etapu normy środowiskowej Euro 5 i Euro 5+ dla pojazdów kategorii L

(pod-) kategoriaObowiązkowo od:

1.1.2020 r. dla nowych typów

pojazdów

1.1.2021 r. dla istniejących typów

pojazdów

Etap normy środowiskowejObowiązkowo od:

1.1.2024 r. dla nowych typów

pojazdów

1.1.2025 r. dla istniejących typów

pojazdów

Etap normy środowiskowej
L1eUkład OBD nie jest wymaganyEuro 5Układ OBD nie jest wymaganyEuro 5
badania typu I, IV i V: Euro 5badania typu I, IV i V: Euro 5
L2e inne niż L2e-U)Układ OBD nie jest wymaganyEuro 5Układ OBD nie jest wymaganyEuro 5
badania typu I, IV i V: Euro 5badania typu I, IV i V: Euro 5
L2e-UUkład OBD nie jest wymaganyEuro 5Układ OBD nie jest wymaganyEuro 5+
badanie typu I: Euro 4badanie typu I: Euro 5
badania typu IV i V: Euro 5badania typu IV i V: Euro 5
L3e (inne niż motocykle enduro i trialowe), L4e, L5e-A oraz L7e-Aukład OBD etapu I, który monitoruje awarie obwodu elektrycznego i elektroniki i uruchamia sygnalizację, jeżeli:Euro 5układ OBD etapu I, który monitoruje awarie obwodu elektrycznego i elektroniki i uruchamia sygnalizację, jeżeli:Euro 5+
a) przekroczone są wartości progowe emisji OBD z załącznika VI (B1) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013 oraza) przekroczone są wartości progowe emisji OBD z załącznika VI (B2) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013 oraz
b) dowolny tryb działania znacząco zmniejsza wartość momentu obrotowego silnika.b) dowolny tryb działania znacząco zmniejsza wartość momentu obrotowego silnika.
układ OBD etapu II, który monitoruje awarie oraz pogorszenia się stanu układu kontroli emisji (z wyjątkiem monitorowania katalizatora) i sygnalizuje, jeżeli:układ OBD etapu II, który monitoruje awarie oraz pogorszenia się stanu układu kontroli emisji i sygnalizuje, jeżeli:
przekroczone są wartości progowe emisji OBD z załącznika VI (B1) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013.przekroczone są wartości progowe emisji OBD z załącznika VI (B2) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013.
badania typu I, IV i V: Euro 5badania typu I, IV i V: Euro 5
Motocykle enduro L3e-AxE oraz Motocykle trialowe L3e-AxTukład OBD etapu I, który monitoruje awarie obwodu elektrycznego i elektroniki i uruchamia sygnalizację, jeżeli:Euro 5układ OBD etapu I, który monitoruje awarie obwodu elektrycznego i elektroniki i uruchamia sygnalizację, jeżeli:Euro 5+
a) przekroczone są wartości progowe emisji OBD z załącznika VI (B1) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013 oraza) przekroczone są wartości progowe emisji OBD z załącznika VI (B2) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013 oraz
b) dowolny tryb działania znacząco zmniejsza wartość momentu obrotowego silnika.b) dowolny tryb działania znacząco zmniejsza wartość momentu obrotowego silnika.
badanie typu I: Euro 4badanie typu I: Euro 5
badania typu IV i V: Euro 5badania typu IV i V: Euro 5
L5e (inne niż Le5-A) oraz L7e (inne niż L7e-A) orazukład OBD etapu I, który monitoruje awarie obwodu elektrycznego i elektroniki i uruchamia sygnalizację, jeżeli:Euro 5układ OBD etapu I, który monitoruje awarie obwodu elektrycznego i elektroniki i uruchamia sygnalizację, jeżeli:Euro 5+
a) przekroczone są wartości progowe emisji OBD z załącznika VI (B1) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013 oraza) przekroczone są wartości progowe emisji OBD z załącznika VI (B2) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013 oraz
b) dowolny tryb działania znacząco zmniejsza wartość momentu obrotowego silnika.b) dowolny tryb działania znacząco zmniejsza wartość momentu obrotowego silnika.
badania typu I, IV i V: Euro 5badania typu I, IV i V: Euro 5
L6e inne niż L6e-BUkład OBD nie jest wymaganyEuro 5Układ OBD nie jest wymaganyEuro 5
badania typu I, IV i V: Euro 5badania typu I, IV i V: Euro 5
L6e-BUkład OBD nie jest wymaganyEuro 5Układ OBD nie jest wymaganyEuro 5+"
badanie typu I: Euro 4badanie typu I: Euro 5
badania typu IV i V: Euro 5badania typu IV i V: Euro 5
(ii)
w pkt 2.8 wprowadza się następujące zmiany:
w sekcji "Dane w dokumencie informacyjnym" pozycja 4.0.1 otrzymuje brzmienie:
"4.0.1.L1e - L7eEtap normy środowiskowej: Euro (3/4/5/5+) (4)";
w sekcji "Dane w dokumencie informacyjnym" po pozycji 7.6.3.4 dodaje się pozycję 7.6.3.5 w brzmieniu:
"7.6.3.5.L3e - L7e(10)Opis trybów awaryjnych, jakich kierowca może doświadczyć w przypadku awarii układu elektronicznego sterowania przepustnicą"
b)
w dodatku 3 w sekcji "Dane w dokumencie informacyjnym" pozycja 4.0.1 otrzymuje brzmienie:
"4.0.1.L1e - L7eEtap normy środowiskowej: Euro (3/4/5/5+) (4)"
c)
w dodatku 6 w sekcji "Dane w dokumencie informacyjnym" pozycja 4.0.1 otrzymuje brzmienie:
"4.0.1.L1e - L7eEtap normy środowiskowej: Euro (3/4/5/5+) (4)"
d)
w dodatku 7 w sekcji "Dane w dokumencie informacyjnym" pozycja 4.0.1 otrzymuje brzmienie:
"4.0.1.L1e - L7eEtap normy środowiskowej: Euro (3/4/5/5+) (4)"
e)
w dodatku 8 w sekcji "Dane w dokumencie informacyjnym" pozycja 4.0.1 otrzymuje brzmienie:
"4.0.1.L1e - L7eEtap normy środowiskowej: Euro (3/4/5/5+) (4)"
2)
w załączniku IV dodatek 1 sekcja 2 pozycja 4.0.1 otrzymuje brzmienie:
"4.0.1.Etap normy środowiskowej: Euro (3/4/5/5+) (1)"
3)
w załączniku VII pkt 5 tabela 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
po wierszu zatytułowanym "Układ: emisje silnika (etap Euro 5)" dodaje się wiersz w brzmieniu:
"Układ: emisje silnika (etap Euro 5+)134/2014A3"
b)
wiersze zatytułowane "Układ: środowiskowy pokładowy układ diagnostyczny (OBD etapu I: pkt 1.8.1-1.8.2 załącznika IV do rozporządzenia (UE) 168/2013)" oraz "Układ: środowiskowy pokładowy układ diagnostyczny (OBD etapu II: pkt 1.8.3 załącznika IV do rozporządzenia (UE) 168/2013)" otrzymują brzmienie:
"Układ: środowiskowy pokładowy układ diagnostyczny (OBD etapu I: pkt 1.8.1-1.8.2 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 168/2013 w brzmieniu obowiązującym na dzień 19.2.2019 r.134/2014C1
Układ: środowiskowy pokładowy układ diagnostyczny (OBD etapu II: pkt 1.8.3 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 168/2013 w brzmieniu obowiązującym na dzień 19.2.2019 r.134/2014C2"
c)
po wierszu zatytułowanym "Układ: środowiskowy pokładowy układ diagnostyczny (OBD etapu II: pkt 1.8.3 załącznika IV do rozporządzenia (UE) 168/2013)" dodaje się wiersze w brzmieniu:
"Układ: środowiskowy pokładowy układ diagnostyczny (OBD etapu I: pkt 1.8.3 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 168/2013)134/2014C3
Układ: środowiskowy pokładowy układ diagnostyczny (OBD etapu II: pkt 1.8.4 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 168/2013)134/2014C5
Układ: środowiskowy pokładowy układ diagnostyczny (OBD etapu II: pkt 1.8.5 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 168/2013)134/2014C6"
4)
w załączniku VIII wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 2.2.1.1.2 otrzymuje brzmienie:

"2.2.1.1.2. Etap normy środowiskowej badanego pojazdu: Euro 3, Euro 4, Euro 5, Euro 5+ (3) (4)";

b)
w pkt 2.2.1.9.3 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"2.2.1.9.3. Wyniki badania środowiskowego (badania typu VIII) (załącznik VI (B1) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013) (3)";

(ii)
w tabeli 5-11 wprowadza się następujące zmiany:
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Tabela 5-11

Wartości progowe emisji OBD (sekcja B1 załącznika VI do rozporządzenia (UE) nr 168/2013) oraz wyniki badań środowiskowych w przypadku nieprawidłowego działania";

skreśla się komórki dotyczące kategorii pojazdów L6e-A;
c)
w pkt 2.2.1.6.3.3.2. w tabeli 5-7 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
tekst w drugiej komórce wiersza dotyczącego TRTTV1x(i)(ii) otrzymuje brzmienie:

"x(v) km";

(ii)
dodaje się objaśnienie w brzmieniu:

"(v) x należy zastąpić wartością 100, 2 500, lub 3 500 zgodnie z przepisami określonymi w art. 23 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 168/2013.";

d)
w pkt 2.2.1.9.4 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"2.2.1.9.4. Wyniki badania środowiskowego (badania typu VIII) (załącznik VI (B2) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013) (3)";

(ii)
w tabeli 5-12 wprowadza się następujące zmiany:
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Tabela 5-12

Wartości progowe emisji OBD (sekcja B2 załącznika VI do rozporządzenia (UE) nr 168/2013) oraz wyniki badań środowiskowych w przypadku nieprawidłowego działania";

tekst w pierwszej komórce wiersza dotyczącego kategorii pojazdów L3e-L7e otrzymuje brzmienie:

"L3e, L4e, L5e i L7e".

1 Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 52.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/129 z dnia 16 stycznia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do zastosowania etapu Euro 5 do homologacji typu pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 30 z 31.1.2019, s. 106).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 901/2014 z dnia 18 lipca 2014 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do wymogów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 249 z 22.8.2014, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.