Rozporządzenie wykonawcze 2020/1646 w sprawie środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki w następstwie rozstrzygnięcia sporu handlowego w ramach Uzgodnienia w sprawie zasad i procedur regulujących rozstrzyganie sporów w Światowej Organizacji Handlu

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.373.1

Akt obowiązujący
Wersja od: 11 lipca 2021 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/1646
z dnia 7 listopada 2020 r.
w sprawie środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki w następstwie rozstrzygnięcia sporu handlowego w ramach Uzgodnienia w sprawie zasad i procedur regulujących rozstrzyganie sporów w Światowej Organizacji Handlu *

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 654/2014 z dnia 15 maja 2014 r. dotyczące wykonywania praw Unii w zakresie stosowania i egzekwowania zasad handlu międzynarodowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 11 kwietnia 2019 r. Organ Rozstrzygania Sporów Światowej Organizacji Handlu ("WTO") przyjął zalecenia i postanowienia w sporze DS353 Stany Zjednoczone - Środki wpływające na handel dużymi cywilnymi statkami powietrznymi (druga skarga) - odwołanie się przez Unię Europejską do art. 21 ust. 5 uzgodnienia w sprawie zasad i procedur regulujących rozstrzyganie sporów, potwierdzające, że Stany Zjednoczone nie dostosowały swoich środków uznanych za niezgodne z Porozumieniem w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych ("porozumienie SCM"). W odniesieniu do ulg podatkowych w zakresie FSC/ETI Organ Apelacyjny potwierdził, że Stany Zjednoczone nie wycofały subsydiów oraz że pierwotne zalecenia i postanowienia pozostają aktualne 2 .

(2) W odniesieniu do innych odpowiednich środków, zgodnie z pkt 8 "Uzgodnionych procedur na mocy art. 21 i 22 Uzgodnienia w sprawie zasad i procedur regulujących rozstrzyganie sporów ("DSU") oraz art. 7 Porozumienia w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych" 3  między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi w odniesieniu do tego sporu, Unia Europejska zwróciła się do arbitra, o którym mowa w art. 22 ust. 6 DSU, o wznowienie swojej pracy. Arbiter wydał decyzję w dniu 13 października 2020 r. 4

(3) W decyzji arbitra stwierdza się, że Unia Europejska może zwrócić się do Organu Rozstrzygania Sporów WTO o upoważnienie do wprowadzenia środków zaradczych w odniesieniu do Stanów Zjednoczonych Ameryki ("Stany Zjednoczone") na poziomie nieprzekraczającym 3 993 212 564 USD rocznie. Środki zaradcze mogą przyjąć formę a) zawieszenia koncesji taryfowych i innych powiązanych zobowiązań wynikających z GATT 1994, b) zawieszenia koncesji i innych zobowiązań wynikających z Porozumienia w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych oraz c) zawieszenia zobowiązań horyzontalnych lub sektorowych zawartych w skonsolidowanej liście usług Unii Europejskiej w odniesieniu do wszystkich głównych sektorów określonych w sektorowym wykazie klasyfikacji usług.

(4) Zgodnie z art. 22 ust. 7 DSU strony akceptują decyzję arbitra jako ostateczną. W dniu 26 października 2020 r. Unia Europejska została upoważniona przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO do wprowadzenia środków zaradczych wobec Stanów Zjednoczonych zgodnie z decyzją arbitra. Środki zaradcze obejmą zawieszenie koncesji taryfowych oraz nałożenie nowych lub zwiększonych ceł.

(5) Opracowując i wybierając odpowiednie środki, Komisja wzięła pod uwagę i zastosowała wszystkie obiektywne kryteria zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. a) i art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 654/2014. Zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 654/2014 Komisja umożliwia zainteresowanym stronom wyrażenie opinii i przedstawienie informacji dotyczących interesów gospodarczych Unii w tym zakresie 5 .

(6) Komisja dopilnowała, aby dodatkowe należności celne nie przekraczały poziomu zatwierdzonego przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO. Obecnie kwota ta jest uznawana za odpowiednią do skutecznego zachęcania do przestrzegania przepisów i zapewnienia pomocy unijnym podmiotom gospodarczym, ponieważ w obecnej sytuacji gospodarczej zezwala ona na wprowadzenie środków wobec wyprodukowanych w USA dużych samolotów cywilnych i innych produktów, które to środki uznaje się za wystarczająco podobne do środków zaradczych wprowadzonych przez Stany Zjednoczone.

(7) Środki te dotyczą przywozu produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych, od dostaw których Unia nie jest zasadniczo uzależniona. Takie podejście pozwala - na ile to możliwe - uniknąć negatywnego wpływu na różne podmioty na rynku unijnym, w tym na konsumentów.

(8) Środki polityki handlowej w formie dodatkowych ceł ad valorem na produkty wymienione w załącznikach I i II powinny być stosowane w następujący sposób:

a) dodatkowe cła ad valorem w wysokości 15 % na produkty określone w załączniku I;

b) dodatkowe cła ad valorem w stawce 25 % na produkty określone w załączniku II.

(9) Negocjacje między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi mające na celu zrównoważone rozstrzygnięcie sporów w ramach WTO dotyczących dużych cywilnych statków powietrznych nie przyniosły jak dotąd rezultatów. Jednocześnie Stany Zjednoczone nadal stosują środki zaradcze w wysokości 7,5 mld USD w odniesieniu do przywozu produktów z Unii Europejskiej. Komisja zamierza zmienić niniejsze rozporządzenie w celu uwzględnienia istotnych zmian, w tym w odniesieniu do przestrzegania przepisów przez USA lub jego braku. W szczególności Komisja zamierza zawiesić stosowanie rozporządzenia wykonawczego, jeżeli Stany Zjednoczone zawieszą środki zaradcze przeciwko przywozowi z Unii Europejskiej lub w stosownych przypadkach zmienią poziom ceł, aby odzwierciedlić środki zaradcze zastosowane przez Stany Zjednoczone.

(10) Niniejszy akt powinien wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Barier Handlowych ustanowionego na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 6 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W następstwie rozstrzygnięć w sporze WTO DS353 Stany Zjednoczone - Środki wpływające na handel dużymi cywilnymi statkami powietrznymi oraz po udzieleniu upoważnienia przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO Unia Europejska zawiesza stosowanie w handlu Stanów Zjednoczonych koncesji celnych przywozowych na mocy GATT 1994 w odniesieniu do produktów wymienionych w załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

W konsekwencji Unia zastosuje dodatkowe cła na przywóz do Unii produktów wymienionych w załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia i pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki ("Stany Zjednoczone").

Artykuł  3
1. 
Produkty wymienione w załącznikach, dla których pozwolenie na przywóz zawierające zwolnienie z cła lub jego redukcję zostało wydane przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, nie podlegają dodatkowym cłom.
2. 
Produkty wymienione w załącznikach, w odniesieniu do których importerzy mogą przedstawić dowody na to, że zostały wywiezione ze Stanów Zjednoczonych do Unii przed dniem zastosowania dodatkowego cła w odniesieniu do danego produktu, nie podlegają cłu dodatkowemu.
Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 listopada 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Produkty podlegające dodatkowym cłom

Kody TARIC (1) (2)Cło dodatkowe
8802 40 00 1315 %
8802 40 00 1515 %
8802 40 00 1715 %
8802 40 00 1915 %
8802 40 00 2115 %
(1) Kody nomenklatury pochodzą ze zintegrowanej taryfy opartej na Nomenklaturze Scalonej, określonej w art. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).

(2) W celu uniknięcia wątpliwości te pozycje taryfowe mają obejmować wszystkie statki powietrzne należące do określonych parametrów masy przywożone do Unii Europejskiej (wprowadzone do swobodnego obrotu) i eksploatowane przez dowolny podmiot znajdujący się w Unii Europejskiej przez jakikolwiek ekonomicznie istotny okres, zarówno w Unii Europejskiej, jak i między Unią Europejską a jakimkolwiek państwem trzecim, niezależnie od jakichkolwiek formalnych uzgodnień finansowych, które mogą obowiązywać (takich jak umowy leasingu), oraz z uwzględnieniem kryteriów takich jak niżej wymienione (z których żadne nie ma decydującego znaczenia): miejsce zarejestrowania operatora; centrum działalności operatora; zewnętrzne malowanie oraz wewnętrzny projekt i konfiguracja statku powietrznego zgodnie z marką operatora oraz zamierzone oznakowanie.

ZAŁĄCZNIK  II

Produkty podlegające dodatkowym cłom

CN 2020 (1)Cło dodatkowe
0301 11 0025 %
0301 19 0025 %
0303 13 0025 %
0304 81 0025 %
0305 41 0025 %
0307 22 9025 %
0406 10 5025 %
0406 90 2125 %
0406 90 8625 %
0714 20 1025 %
0714 20 9025 %
0802 90 8525 %
0804 10 0025 %
0805 40 0025 %
0810 40 5025 %
0811 90 5025 %
0811 90 7025 %
0905 10 0025 %
0905 20 0025 %
1001 99 0025 %
1202 41 0025 %
1202 42 0025 %
1212 29 0025 %
1302 19 7025 %
1302 39 0025 %
1515 90 1125 %
1515 90 2925 %
1515 90 3925 %
1515 90 4025 %
1515 90 5125 %
1515 90 5925 %
1515 90 6025 %
1515 90 9125 %
1515 90 9925 %
1703 10 0025 %
1806 10 1525 %
1806 10 2025 %
1806 10 3025 %
1806 10 9025 %
1806 20 1025 %
1806 20 3025 %
1806 20 5025 %
1806 20 8025 %
1806 20 9525 %
1806 31 0025 %
1806 32 1025 %
1806 32 9025 %
1806 90 1125 %
1806 90 1925 %
2008 19 9925 %
2008 30 5925 %
2008 30 9025 %
2009 11 1125 %
2009 11 1925 %
2009 11 9125 %
2009 11 9925 %
2009 21 0025 %
2009 29 1925 %
2101 11 0025 %
2103 20 0025 %
2103 90 9025 %
2104 10 0025 %
2106 90 5925 %
2205 10 1025 %
2208 20 2925 %
2208 20 4025 %
2208 20 8925 %
2208 40 1125 %
2208 40 3925 %
2208 40 5125 %
2208 40 9125 %
2208 40 9925 %
2208 60 1125 %
2208 60 1925 %
2208 60 9125 %
2208 60 9925 %
2303 20 1025 %
2401 10 3525 %
2401 10 6025 %
2401 10 7025 %
2401 10 8525 %
2401 10 9525 %
2401 20 3525 %
2401 20 6025 %
2401 20 7025 %
2401 20 8525 %
2401 20 9525 %
2401 30 0025 %
3301 19 2025 %
3301251025 %
3301 25 9025 %
3502 90 2025 %
3502 90 7025 %
3504 00 1025 %
3504 00 9025 %
3904 10 0025 %
3920 10 2325 %
3920 10 2425 %
3920 10 8125 %
4202 19 1025 %
4202 19 9025 %
4202 21 0025 %
4202 22 1025 %
4202 22 9025 %
4202 32 1025 %
4202 32 9025 %
4202 91 1025 %
4202 91 8025 %
4202 92 1125 %
4202 92 1525 %
4202 92 1925 %
4202 92 9125 %
5203 00 0025 %
8429 51 1025 %
8429 51 9125 %
8429 51 9925 %
8701 91 1025 %
8701 91 9025 %
8701 92 9025 %
8701 93 1025 %
8701 93 9025 %
8701 94 1025 %
8701 94 9025 %
8705 90 8025 %
8714 91 1025 %
8714 91 3025 %
8714 91 9025 %
9504 20 0025 %
9504 30 1025 %
9504 30 2025 %
9504 30 9025 %
9504 50 0025 %
9504 90 1025 %
9504 90 8025 %
9506 91 1025 %
9506 91 9025 %
(1) Kody nomenklatury pochodzą z Nomenklatury scalonej określonej w art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1) i zawartej w załączniku I do tego rozporządzenia, obowiązującej w momencie publikacji niniejszego rozporządzenia i odpowiednio zmienionej kolejnymi aktami ustawodawczymi, w tym ostatnio rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1776 z dnia 9 października 2019 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 280 z 31.10.2019, s. 1).
*Z dniem 11 lipca 2021 r. obowiązywanie nin. decyzji zostało zawieszone do dnia 11 lipca 2021 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2021/1123 z dnia 8 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.243.43).
1 Dz.U. L 189 z 27.6.2014, s. 50.
2 Sprawozdanie Organu Apelacyjnego, US - Large Civil Aircraft (USA - Duże cywilne statki powietrzne) (druga skarga) (art. 21 ust. 5 - UE), pkt 5.172 i 6.4 lit. b); Sprawozdanie Organu Apelacyjnego, US - Large Civil Aircraft (USA - Duże cywilne statki powietrzne)(druga skarga), pkt 1352 i przypis 2716; Sprawozdanie organu arbitrażowego, US - FSC (art. 22 ust. 6 US), pkt 8.1.
3 WT/DS353/14.
4 WT/DS353/ARB.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 z dnia 6 października 2015 r. ustanawiające procedury unijne w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Unii zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu (tekst jednolity) (Dz.U. L 272 z 16.10.2015, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.