Rozdział 2 - Dane statystyczne - Rozporządzenie wykonawcze 2020/1121 w sprawie gromadzenia i wymiany danych statystycznych dotyczących użytkowników oraz informacji zwrotnych użytkowników na temat usług jednolitego portalu cyfrowego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1724

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.245.3

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 lipca 2020 r.

ROZDZIAŁ  II

Dane statystyczne

Gromadzenie i przekazywanie danych statystycznych dotyczących usług informacyjnych

1. 
Wszyscy usługodawcy gromadzą informacje dotyczące liczby wyświetleń strony w okresie sprawozdawczym w przypadku wszystkich stron internetowych zapewniających informacje dotyczące przepisów i obowiązków, procedur oraz usług wsparcia i rozwiązywania problemów, które stanowią część Portalu i za które są oni odpowiedzialni, w podziale na:
a)
kraje, z których użytkownicy odwiedzają stronę internetową;
b)
rodzaj urządzenia, za pomocą którego odwiedzono stronę internetową.
2. 
Usługodawcy zapewniają, aby narzędzie do analizy danych internetowych wykorzystywane do gromadzenia danych statystycznych, o których mowa w ust. 1, spełniało wymogi techniczne dotyczące interoperacyjności, o których mowa w załączniku II, w celu umożliwienia automatycznego przekazywania danych statystycznych do wspólnego repozytorium danych.
3. 
Usługodawcy raz w miesiącu przekazują dane statystyczne, o których mowa w ust. 1, wraz z adresami URL stron internetowych, których dotyczą te dane statystyczne, do wspólnego repozytorium danych za pośrednictwem opracowanego przez Komisję interfejsu programowania aplikacji.
4. 
Usługodawca, który podjął próbę przekazania danych statystycznych do wspólnego repozytorium danych, otrzymuje zgodnie z ust. 3 automatyczne potwierdzenie udanego przekazania lub powiadomienie, że przekazanie się nie powiodło.

Gromadzenie, agregowanie i przekazywanie danych statystycznych dotyczących usług wsparcia i rozwiązywania problemów

1. 
Do celów niniejszego rozdziału wniosek o pomoc lub dostarczenie usługi wsparcia i rozwiązywania problemów oznacza każdy wniosek przekazany za pośrednictwem forum internetowego, wiadomości e-mail lub każdego innego środka komunikacji. Jeżeli podmioty świadczące usługę wsparcia i rozwiązywania problemów lub menedżerowie sieci zdecydują, że uwzględnienie danych statystycznych dotyczących wniosków otrzymanych telefonicznie, za pośrednictwem czatu internetowego lub osobiście jest niewykonalne, informują o tym fakcie Komisję.
2. 
Podmioty świadczące usługi wsparcia i rozwiązywania problemów lub menedżerowie sieci przekazują informację o liczbie wniosków do wspólnego repozytorium danych w podziale na wnioski od:
a)
obywateli lub przedsiębiorstw;
b)
użytkowników znajdujących się w sytuacji transgranicznej lub użytkowników znajdujących się w sytuacji krajowej.

Podział wniosków na kategorie, o których mowa w lit. a) i b), nie ma zastosowania, jeżeli usługa jest oferowana tylko jednej z dwóch kategorii użytkowników, o których mowa w lit. a) i b).

3. 
Na potrzeby ust. 2 lit. b) użytkownik znajdujący się w sytuacji transgranicznej oznacza użytkownika, którego sytuacja nie ogranicza się we wszystkich aspektach do jednego państwa członkowskiego.
4. 
Na potrzeby gromadzenia danych statystycznych dotyczących tematu poszczególnych złożonych wniosków podmiot świadczący usługę wsparcia i rozwiązywania problemów lub menedżer sieci przekazują Komisji wykaz kategorii dotyczących tematów, zanim uwzględnią taką usługę w Portalu.
5. 
Czas odpowiedzi oblicza się od momentu otrzymania wniosku do momentu udzielenia ostatecznej odpowiedzi lub zamknięcia sprawy w ten sam sposób, jak mające zastosowanie terminy, których należy przestrzegać, oraz średni lub przewidywany czas niezbędny do dostarczenia usługi, o którym mowa w art. 11 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1724.
6. 
Czas odpowiedzi oblicza się w dniach kalendarzowych jako średnią czasu odpowiedzi w okresie 6 miesięcy.
7. 
Dane statystyczne gromadzi się i agreguje na poziomie poszczególnych podmiotów świadczących usługę wsparcia i rozwiązywania problemów; dane te obejmują wskazanie państwa członkowskiego usługodawcy. Przed uwzględnieniem usługi w Portalu Komisja ustala z podmiotem świadczącym usługę wsparcia i rozwiązywania problemów lub z menedżerem sieci formę przekazywania danych statystycznych do wspólnego repozytorium danych.
8. 
Podmioty świadczące usługę wsparcia i rozwiązywania problemów lub menedżerowie sieci przekazują zagregowane dane statystyczne dwa razy w roku. Zagregowane dane statystyczne za okres od dnia 1 stycznia do 30 czerwca należy przekazać do dnia 31 sierpnia, a za okres od dnia 1 lipca do 31 grudnia - do 28 lutego kolejnego roku, o ile nie ustalono inaczej z Komisją.

Dostęp do danych statystycznych i ich przechowywanie

1. 
Dane statystyczne zagregowane i przekazane zgodnie z niniejszym rozdziałem przechowuje się we wspólnym repozytorium danych maksymalnie przez 3 lata od daty przekazania. Po upływie tego terminy dane te są automatycznie usuwane.

Usunięcie danych nie ma zastosowania do danych podanych do wiadomości publicznej zgodnie z art. 24 ust. 3 ostatnie zdanie rozporządzenia (UE) 2018/1724.

2. 
Komisja zapewnia, aby wspólny pulpit nawigacyjny umożliwiał koordynatorom krajowym, usługodawcom oraz Komisji:
a)
wyszukiwanie, sortowanie i filtrowanie danych;
b)
wizualizację danych w formie wykresów i diagramów;
c)
wyodrębnienie danych w formie sprawozdań i ich pobieranie.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.