Rozporządzenie wykonawcze 2019/2153 w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 319/2014
Dz.U.UE.L.2019.327.36
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/2153
z dnia 16 grudnia 2019 r.
w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 319/2014
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 126 ust. 4,
po konsultacji z zarządem Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego,
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 przychody Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (zwanej dalej "Agencją") obejmują między innymi opłaty wnoszone przez wnioskodawców ubiegających się o certyfikaty wydawane przez Agencję oraz przez ich posiadaczy, a także przez osoby, które zarejestrowały w Agencji deklaracje, jak również honoraria z tytułu publikacji, rozstrzygania odwołań, kształcenia oraz wszelkich innych usług świadczonych przez Agencję.
(2) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 319/2014 2 ustanowiono opłaty i honoraria pobierane przez Agencję. Należy jednakże dostosować taryfy w celu uzyskania zwrotu kosztów, unikając jednocześnie nagromadzenia znaczących nadwyżek, zgodnie z przepisami art. 126 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(3) W tym względzie należy uwzględnić prognozy Agencji dotyczące jej obciążenia pracą, związanych z tym kosztów i innych istotnych czynników.
(4) Opłaty i honoraria przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny być ustalane w sposób przejrzysty, sprawiedliwy, niedyskryminujący i jednolity.
(5) Bez uszczerbku dla zasady pokrycia kosztów ustanowionej w art. 126 rozporządzenia (UE) 2018/1139 opłaty i honoraria pobierane przez Agencję nie powinny zagrażać konkurencyjności odnośnej branży unijnej. Analogicznie ich wysokość powinna być ustalana z należytym uwzględnieniem możliwości płatniczych danej osoby prawnej lub fizycznej, w szczególności w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw.
(6) Choć podstawowym celem Agencji powinno być zapewnienie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, to - wykonując powierzone jej zadania - powinna ona również w pełni uwzględniać ich efektywność pod względem kosztów, uwzględniając zakres tych zadań po wejściu w życie rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz zasoby, którymi dysponuje.
(7) Agencja powinna mieć możliwość pobierania opłat i honorariów z tytułu procedur certyfikacyjnych lub świadczenia innych usług, które nie są szczegółowo wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia, ale które wchodzą w zakres rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(8) Umowy, o których mowa w art. 68 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139, powinny stanowić podstawę oceny rzeczywistego obciążenia pracą związanego z przeprowadzaniem certyfikacji wyrobów państw trzecich. Zasadniczo proces zatwierdzania przez Agencję certyfikatów wydanych przez państwo trzecie, z którym Unia ma stosowną umowę, jest opisany w takiej umowie i powinien powodować inne obciążenie pracą niż obciążenie pracą wymagane w przypadku działań certyfikacyjnych realizowanych przez Agencję.
(9) Należy ustanowić terminy płatności opłat i honorariów pobieranych na mocy niniejszego rozporządzenia.
(10) Aby egzekwowanie pobierania opłat i honorariów było jak najpełniejsze, należy ustanowić odpowiednie środki zaradcze w przypadku niewywiązania się z płatności i ryzyka niewywiązania się z płatności.
(11) Usytuowanie geograficzne przedsiębiorstw na terytoriach państw członkowskich nie może być czynnikiem dyskryminującym. W związku z tym koszty podróży związane z procedurami certyfikacyjnymi prowadzonymi na rzecz takich przedsiębiorstw powinny być sumowane, a następnie dzielone między wnioskodawców.
(12) Wnioskodawcy powinni mieć możliwość zwrócenia się o oszacowanie kwoty do zapłaty za procedury certyfikacyjne oraz usługi, aby zwiększyć jej przewidywalność. W niektórych przypadkach oszacowanie może wymagać od Agencji przeprowadzenia uprzedniej analizy technicznej. Biorąc pod uwagę koszt takiej analizy, uzasadnione jest, aby Agencja była odpowiednio wynagradzana za jej przeprowadzenie.
(13) Zasadne jest, aby płatność pełnej kwoty honorariów z tytułu odwołania od decyzji Agencji była wstępnym warunkiem dopuszczenia odwołania.
(14) Chociaż niniejsze rozporządzenie powinno umożliwić sektorowi przewidywanie poziomu opłat i honorariów, do uiszczenia których będzie zobowiązany, należy regularnie sprawdzać, czy poziom ten należy poddać przeglądowi, zgodnie z art. 126 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(15) Przed wprowadzeniem jakiejkolwiek zmiany opłat należy skonsultować się z zainteresowanymi stronami i przekazać im informacje na temat sposobu obliczania opłat. Tego rodzaju informacje powinny dawać zainteresowanym stronom wyobrażenie o kosztach ponoszonych przez Agencję oraz o jej produktywności.
(16) Weryfikacja taryf powinna odbywać się zgodnie procedurą umożliwiającą wprowadzenie zmian bez zbędnej zwłoki na podstawie doświadczeń Agencji wynikających ze stosowania niniejszego rozporządzenia, ciągłego monitorowania zasobów i metod pracy oraz ciągłej oceny potrzeb finansowych.
(17) Należy uchylić rozporządzenie (UE) nr 319/2014, nie naruszając przepisów przejściowych.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
Przedmiot
Niniejsze rozporządzenie określa czynności, za które pobierane są opłaty i honoraria należne Agencji, oraz ustanawia kwotę opłat i honorariów, a także sposób ich płatności.
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają następujące definicje:
Ustalanie opłat i honorariów
Uiszczanie opłat i honorariów
Odrzucenie lub zakończenie rozpatrywania wniosku z powodów finansowych
Koszty podróży
d = należne koszty podróży,
v = koszty transportu,
a = określone oficjalnie przez Komisję standardowe stawki "diet" uwzględniających zakwaterowanie, posiłki, przejazdy lokalne w miejscu delegacji i wydatki różne 3 ),
h = czas podróży (standardowa liczba godzin podróży na miejsce docelowe ustalona przez Agencję) według stawki godzinowej określonej w części II załącznika 4 ; w przypadku podróży służbowych związanych z kilkoma projektami kwota ta zostanie odpowiednio podzielona,
e (e-komponent) = średnie koszty podróży na terytorium państw członkowskich, obejmujące średnie koszty transportu i średni czas spędzony w środkach transportu na terytorium państw członkowskich, przemnożone przez stawkę godzinową określoną w części II załącznika. Podlega corocznej weryfikacji i indeksacji.
Kosztorys finansowy
ROZDZIAŁ II
OPŁATY
OPŁATY
Przepisy ogólne dotyczące uiszczania opłat
W przypadku gdy wnioskodawca nie zgadza się na proponowaną zmianę klasyfikacji, Agencja może odrzucić dany wniosek lub wnioski lub zakończyć ich rozpatrywanie.
Okresy płatności
Wszelkie zmiany dotyczące organizacji, które mają wpływ na jej zatwierdzenie, skutkują ponownym wyliczeniem opłaty należnej za sprawowanie nadzoru w okresie kolejnych 12 miesięcy następujących po zatwierdzeniu zmiany.
Odrzucenie wniosków, zakończenie i przerwanie prowadzenia procedur związanych z wnioskami
Zawieszenie lub cofnięcie certyfikatów
Kwoty, o których mowa w akapicie pierwszym lit. a) i b), oraz wszelkie koszty podróży i wszelkie inne należne kwoty są należne w całości w dniu, w którym cofnięcie staje się skuteczne.
Zwrot lub przekazanie certyfikatów i dezaktywacja szkoleniowych urządzeń symulacji lotu
Kwoty, o których mowa w akapicie pierwszym lit. a) i b), oraz wszelkie koszty podróży i wszelkie inne należne kwoty są należne w całości w dniu, w którym zwrot staje się skuteczny.
Procedura certyfikacyjna na zasadzie wyjątku
W przypadku gdy przeprowadzenie danej procedury certyfikacyjnej wymaga przydzielenia kategorii personelu lub liczby pracowników, które nie byłyby normalnie przydzielone przez Agencję, gdyby postępowała ona według swoich standardowych procedur, na zasadzie wyjątku stosuje się korektę pobieranej opłaty.
ROZDZIAŁ III
HONORARIA
HONORARIA
Przepisy ogólne dotyczące uiszczania honorariów
Moment pobierania honorariów i terminy płatności
Odrzucenie wniosków, zakończenie i przerwanie prowadzenia procedur związanych z wnioskami
ROZDZIAŁ IV
ODWOŁANIA
ODWOŁANIA
Rozpatrywanie odwołań
ROZDZIAŁ V
PROCEDURY AGENCJI
PROCEDURY AGENCJI
Przepisy ogólne
Agencja dokonuje rozróżnienia przychodów i wydatków, które wynikają z realizowanych procedur certyfikacyjnych i świadczonych usług, oraz z drugiej strony przychodów i wydatków, które można przypisać do działań finansowanych z innych źródeł przychodów.
W tym celu:
Ocena i rewizja
ROZDZIAŁ VI
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
Uchylenie
Rozporządzenie (UE) nr 319/2014 traci moc, nie naruszając art. 21 ust. 5.
Przepisy przejściowe
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodniczący |
ZAŁĄCZNIK
Część I:Procedury, w odniesieniu do których stosuje się opłaty zryczałtowane
Część II:Procedury certyfikacyjne lub usługi, w odniesieniu do których stosuje się stawki godzinowe
Część IIa:Honoraria za świadczenie usług szkoleniowych
Część III:Honoraria z tytułu odwołań
Część IV:Roczny wskaźnik inflacji
Część V:Nota wyjaśniająca
CZĘŚĆ I
Procedury, w odniesieniu do których stosuje się opłaty zryczałtowane
Procedury, w odniesieniu do których stosuje się opłaty zryczałtowane
Certyfikaty typu, ograniczone certyfikaty typu i autoryzacje Europejskiej Normy Technicznej
(o których mowa w podczęściach B i O sekcji A załącznika I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012) (1)
Opłata zryczałtowana (EUR) | |
Sterowane z pokładu statki powietrzne poziomego startu i lądowania (HTOL) | |
powyżej 150 000 kg | 2 055 230 |
powyżej 55 000 kg do 150 000 kg | 1 693 040 |
powyżej 22 000 kg do 55 000 kg | 564 350 |
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym HPA powyżej 2 730 kg do 5 700 kg) | 420 700 |
powyżej 2 730 kg do 5 700 kg (w tym HPA powyżej 1 200 kg do 2 730 kg) | 139 980 |
powyżej 1 200 kg do 2 730 kg (w tym HPA do 1 200 kg) | 15 890 |
do 1 200 kg | 5 300 |
Sterowane z pokładu statki powietrzne pionowego startu i lądowania (VTOL) | |
duże | 476 100 |
średnie | 190 450 |
małe | 23 850 |
bardzo lekkie | 23 850 |
balony | 7 380 |
sterowce duże | 42 950 |
sterowce średnie | 16 360 |
sterowce małe | 8 190 |
Napęd | |
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW | 405 310 |
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW | 270 170 |
silniki nieturbinowe | 36 920 |
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B | 18 460 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg | 12610 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg | 3 600 |
napęd śmigłowy klasy CS-22J | 1800 |
Części i wyposażenie nieinstalowane | |
wartość powyżej 20 000 EUR | 9 300 |
wartość od 2 000 do 20 000 EUR | 5 320 |
wartość poniżej 2 000 EUR | 3 090 |
pomocnicze źródło zasilania (APU) | 221 120 |
(') Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1). |
Tabela 2
Uzupełniające certyfikaty typu
(o których mowa w podczęści Ε sekcji A załącznika I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012)
Opłata zryczałtowana (EUR) | ||||
Skomplikowane znaczące | Znaczące | Standardowe | Proste | |
Sterowane z pokładu statki powietrzne poziomego startu i lądowania (HTOL) | ||||
powyżej 150 000 kg | 952 500 | 76 480 | 16 330 | 4 650 |
powyżej 55 000 kg do 150 000 kg | 680 880 | 45 900 | 13 060 | 3 660 |
powyżej 22 000 kg do 55 000 kg | 378 140 | 30 600 | 9 790 | 3 330 |
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym ΗΡΑ powyżej 2 730 kg do 5 700 kg) | 290 420 | 18 360 | 6 540 | 3 330 |
powyżej 2 730 kg do 5 700 kg (w tym ΗΡΑ powyżej 1 200 kg do 2 730 kg) | 119970 | 5 610 | 2 580 | 1290 |
powyżej 1 200 kg do 2 730 kg (w tym ΗΡΑ do 1200 kg) | 6 140 | 1970 | 1230 | 610 |
do 1 200 kg | 3 630 | 310 | 310 | 310 |
Sterowane z pokładu statki powietrzne pionowego startu i lądowania (VTOL) | ||||
duże | 321 710 | 58 950 | 8 840 | 2 950 |
średnie | 188 500 | 29 480 | 5 900 | 2 360 |
małe | 15 080 | 11 800 | 4 420 | 1 480 |
bardzo lekkie | 9 610 | 1 110 | 490 | 310 |
Pozostałe sterowane z pokładu statki powietrzne | ||||
balony | 3 630 | 1 050 | 490 | 310 |
sterowce duże | 37 700 | 15 970 | 12 780 | 6 390 |
sterowce średnie | 15 090 | 4 910 | 3 930 | 1 970 |
sterowce małe | 7 520 | 2 460 | 1 970 | 990 |
Napęd | ||||
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW | 190 090 | 14 740 | 8 840 | 5 900 |
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW | 185 830 | 8 840 | 6 940 | 4 630 |
silniki nieturbinowe | 34 710 | 3 440 | 1 540 | 770 |
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B | 17 410 | 1 730 | 770 | 370 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg | 7 020 | 2 460 | 1 230 | 610 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg | 2 140 | 1 840 | 920 | 470 |
napęd śmigłowy klasy CS-22J | 1 080 | 920 | 470 | 230 |
Części i wyposażenie nieinstalowane | ||||
wartość powyżej 20 000 EUR | - | - | - | - |
wartość od 2 000 do 20 000 EUR | - | - | - | - |
wartość poniżej 2 000 EUR | - | - | - | - |
pomocnicze źródło zasilania (APU) | 136 280 | 7 370 | 4 920 | 2 460 |
Tabela 3
Poważne zmiany i poważne naprawy
(o których mowa w podczęściach D i M sekcji A załącznika I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012)
Opłata zryczałtowana (EUR) | |||||
Opłata modelowa (1) | Skomplikowane znaczące | Znaczące | Standardowe | Proste | |
Sterowane z pokładu statki powietrzne poziomego startu i lądowania (HTOL) | |||||
powyżej 150 000 kg | 100 000 | 800 000 | 78 010 | 14 330 | 5 110 |
powyżej 55 000 kg do 150 000 kg | 59 880 | 479 050 | 39 030 | 10 750 | 3 290 |
powyżej 22 000 kg do 55 000 kg | 39 910 | 319 280 | 31 230 | 7 170 | 2 560 |
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym HPA powyżej 2 730 kg do 5 700 kg) | 31 930 | 255 450 | 19 520 | 3 580 | 2 560 |
powyżej 2 730 kg do 5 700 kg (w tym HPA powyżej 1 200 kg do 2 730 kg) | 15 110 | 120 900 | 5 360 | 2 500 | 1 240 |
powyżej 1 200 kg do 2 730 kg (w tym HPA do 1 200 kg) | 530 | 4 230 | 1 360 | 610 | 310 |
do 1 200 kg | 450 | 3 630 | 310 | 310 | 310 |
Sterowane z pokładu statki powietrzne pionowego startu i lądowania (VTOL) | |||||
duże | 30 160 | 241 280 | 53 440 | 10 690 | 3 560 |
średnie | 18 850 | 150 800 | 28 500 | 7 120 | 2 490 |
małe | 1 890 | 15 080 | 11 410 | 5 340 | 1 430 |
bardzo lekkie | 1 130 | 9 060 | 1 050 | 490 | 490 |
Pozostałe sterowane z pokładu statki powietrzne | |||||
balony | 450 | 3 630 | 1 050 | 490 | 490 |
sterowce duże | 3 770 | 30 160 | 14 250 | 10 690 | 7 120 |
sterowce średnie | 1 510 | 12 060 | 3 930 | 2 940 | 1 970 |
sterowce małe | 750 | 6 030 | 1 970 | 1 470 | 990 |
Napęd | |||||
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW | 13 130 | 105 040 | 9 840 | 3 620 | 2 180 |
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW | 11 310 | 90 480 | 5 340 | 1 810 | 1 090 |
silniki nieturbinowe | 1 890 | 15 110 | 1 600 | 740 | 500 |
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B | 940 | 7 550 | 740 | 370 | 370 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg | 470 | 3 780 | 1 320 | 500 | 500 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg | 150 | 1 160 | 1 000 | 470 | 470 |
napęd śmigłowy klasy CS-22J | 70 | 590 | 500 | 160 | 160 |
Części i wyposażenie nieinstalowane | |||||
wartość powyżej 20 000 EUR | - | - | - | - | - |
wartość od 2 000 do 20 000 EUR | - | - | - | - | - |
wartość poniżej 2 000 EUR | - | - | - | - | - |
pomocnicze źródło zasilania (APU) | 8 760 | 70 070 | 3 690 | 1 230 | 740 |
(1) Opłata modelowa obejmuje dodanie modelu do projektu typu i jest pobierana od aplikacji i modelu. Musi ona być powiązana z wnioskiem o standardową, znaczącą lub skomplikowaną znaczącą zmianę. Mającą zastosowanie kategorię opłat dla każdego wniosku i modelu określa się za pomocą kategorii opłat przypisanych do odpowiedniego projektu typu. |
Tabela 4
Drobne zmiany i drobne naprawy
(o których mowa w podczęściach D i M sekcji A załącznika I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012)
Opłata zryczałtowana (1) (EUR) | |
Sterowane z pokładu statki powietrzne poziomego startu i lądowania (HTOL) | |
powyżej 150 000 kg | 1 890 |
powyżej 55 000 kg do 150 000 kg | 1 890 |
powyżej 22 000 kg do 55 000 kg | 1 890 |
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym HPA powyżej 2 730 kg do 5 700 kg) | 1 890 |
powyżej 2 730 kg do 5 700 kg (w tym HPA powyżej 1 200 kg do 2 730 kg) | 610 |
powyżej 1 200 kg do 2 730 kg (w tym HPA do 1 200 kg) | 500 |
do 1 200 kg | 310 |
Sterowane z pokładu statki powietrzne pionowego startu i lądowania (VTOL) | |
duże | 970 |
średnie | 970 |
małe | 970 |
bardzo lekkie | 490 |
Pozostałe sterowane z pokładu statki powietrzne | |
balony | 490 |
sterowce duże | 1 720 |
sterowce średnie | 970 |
sterowce małe | 970 |
Napęd | |
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW | 1 270 |
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW | 1 270 |
silniki nieturbinowe | 610 |
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B | 370 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg | 500 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg | 470 |
napęd śmigłowy klasy CS-22J | 320 |
Części i wyposażenie nieinstalowane | |
wartość powyżej 20 000 EUR | 1 860 |
wartość od 2 000 do 20 000 EUR | 1 070 |
wartość poniżej 2 000 EUR | 620 |
pomocnicze źródło zasilania (APU) | 490 |
(1) Opłaty określone w niniejszej tabeli nie mają zastosowania do drobnych zmian i drobnych napraw dokonywanych przez organizacje projektujące zgodnie z pkt 21.A.263 lit. c) ppkt 2 podczęści J w sekcji A załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012. |
Tabela 5
Wsparcie certyfikacji na potrzeby zatwierdzenia
Usługa mająca na celu zapewnienie wsparcia związanego z zatwierdzeniem/akceptacją przez organ państwa trzeciego certyfikatu EASA oraz pomocy technicznej związanej z działaniami mającymi na celu ustalenie zgodności
Pakiet usług | Honorarium zryczałtowane (EUR) |
duże | 2 500 |
średnie | 1 000 |
małe | 250 |
Tabela 6
Rada Kontroli Obsługi Technicznej (MRB)
Usługa mająca na celu zapewnienie wsparcia związanego z zatwierdzeniem sprawozdania Rady Kontroli Obsługi Technicznej i zmian do niego
Honorarium zryczałtowane (EUR) | |
1 - Wstępne sprawozdanie MRB | |
statki powietrzne CS 25 | 350 000 |
statki powietrzne CS 27 i CS 29 | 150 000 |
Uzupełniające certyfikaty typu | 50 000 |
2 - Rewizja sprawozdań MRB | |
CS-25 powyżej 150 000 kg | 120 000 |
CS-25 powyżej 55 000 kg do 150 000 kg | 100 000 |
CS-25 powyżej 22 000 kg do 55 000 kg | 80 000 |
CS-25 powyżej 5 700 kg do 22 000 kg | 40 000 |
statki powietrzne CS 27 i CS 29 | 30 000 |
Uzupełniające certyfikaty typu | 20 000 |
Tabela 7
Operatorzy z państw trzecich
(o których mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 452/2014) (1)
Opłata zryczałtowana (EUR) | |
kontrola na miejscu (2) | 19 000 |
techniczne posiedzenie w Kolonii | 10 000 |
(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 452/2014 z dnia 29 kwietnia 2014 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące operacji lotniczych wykonywanych przez operatorów z państw trzecich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 133 z 6.5.2014, s. 1). (2) Z wyłączeniem kosztów podróży (do pobrania oprócz wyżej wymienionej opłaty zryczałtowanej). |
Tabela 8
Opłaty roczne pobierane od posiadaczy certyfikatów typu EASA, ograniczonych certyfikatów typu EASA, autoryzacji Europejskiej Normy Technicznej EASA oraz innych certyfikatów typu lub autoryzacji Europejskiej Normy Technicznej akceptowanych na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1139
(o których mowa w podczęściach B i O sekcji A załącznika I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012)
Opłata zryczałtowana (EUR) | ||
Konstrukcja z UE | Konstrukcja spoza UE | |
Sterowane z pokładu statki powietrzne poziomego startu i lądowania (HTOL) | ||
powyżej 150 000 kg | 1 155 160 | 360 270 |
powyżej 55 000 kg do 150 000 kg | 975 480 | 274 490 |
powyżej 22 000 kg do 55 000 kg | 293 940 | 110 140 |
powyżej 5 700 kg do 22 000 kg (w tym HPA powyżej 2 730 kg do 5 700 kg) | 48 050 | 16 320 |
powyżej 2 730 kg do 5 700 kg (w tym HPA powyżej 1 200 kg do 2 730 kg) | 5 320 | 1 770 |
powyżej 1 200 kg do 2 730 kg (w tym HPA do 1 200 kg) | 2 460 | 830 |
do 1 200 kg | 230 | 70 |
Sterowane z pokładu statki powietrzne pionowego startu i lądowania (VTOL) | ||
duże | 102 930 | 37 740 |
średnie | 57 190 | 21 280 |
małe | 23 880 | 8 670 |
bardzo lekkie | 3 700 | 1 230 |
Pozostałe sterowane z pokładu statki powietrzne | ||
balony | 840 | 360 |
sterowce duże | 4 000 | 1 330 |
sterowce średnie | 2 460 | 820 |
sterowce małe | 1 970 | 660 |
Napęd | ||
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej powyżej 2 000 kW | 120 090 | 32 140 |
silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25 KN lub o mocy startowej do 2 000 kW | 58 180 | 27 450 |
silniki nieturbinowe | 1 120 | 140 |
silniki CS-22.H, CS-VLR App. B | 610 | 310 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg | 420 | 220 |
napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5 700 kg | 240 | 50 |
napęd śmigłowy klasy CS-22J | 230 | 70 |
Części i wyposażenie nieinstalowane | ||
wartość powyżej 20 000 EUR | 2 440 | 680 |
wartość od 2 000 do 20 000 EUR | 1 290 | 460 |
wartość poniżej 2 000 EUR | 520 | 420 |
pomocnicze źródło zasilania (APU) | 87 880 | 10 510 |
W drodze odstępstwa od powyższej tabeli stosuje się następujące zasady:
Kryteria ustanowione w pkt C ocenia się na podstawie odniesienia do dnia 1 stycznia roku, w którym rozpoczyna się dany cykl rozliczeniowy.
Okres, w którym faktura dotycząca opłaty z tytułu ciągłej zdatności do lotu może zostać skorygowana z mocą wsteczną, uwzględniając tabelę i powyższe odstępstwa, jest ograniczony do jednego roku od daty jej wystawienia.
Tabela 9 A
Zatwierdzanie organizacji projektujących (DOA)
(o których mowa w podczęści J sekcji A załącznika I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012)
Opłata za zatwierdzenie (EUR) | |||||
1 A | 1B 2 A | 1C 2B 3 A | 2C 3B | 3C | |
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 10 | 14 400 | 11 330 | 8 470 | 5 720 | 4 430 |
10 do 49 | 40 510 | 28 930 | 17 360 | 11 580 | - |
50 do 399 | 179 410 | 134 600 | 89 620 | 68 660 | - |
400 do 999 | 358 820 | 269 030 | 224 220 | 188 770 | - |
1 000 do 2 499 | 717 640 | - | - | - | - |
2 500 do 4 999 | 1 076 300 | - | - | - | - |
5 000 do 7 000 | 1 152 600 | ||||
powyżej 7 000 | 5 979 800 | - | - | - | - |
Opłata za sprawowanie nadzoru (EUR) | |||||
1 A | 1B 2 A | 1C 2B 3 A | 2C 3B | 3C | |
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 10 | 7 200 | 5 670 | 4 240 | 2 860 | 2 210 |
10 do 49 | 20 260 | 14 470 | 8 680 | 5 780 | - |
50 do 399 | 78 060 | 58 590 | 38 930 | 31 250 | - |
400 do 999 | 156 260 | 117 230 | 97 650 | 85 920 | - |
1 000 do 2 499 | 312 520 | - | - | - | - |
2 500 do 4 999 | 468 780 | - | - | - | - |
5 000 do 7 000 | 995 500 | ||||
powyżej 7 000 | 2 604 820 | - | - | - | - |
Tabela 9B
Alternatywne procedury zatwierdzania organizacji projektujących
(o których mowa w podczęści J sekcji A załącznika I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012)
Kategoria | Opis | Opłata (EUR) |
1 A | Certyfikat typu | 7 940 |
1B | Certyfikat typu - wyłącznie ciągła zdatność do lotu | 3 180 |
2 A | Uzupełniające certyfikaty typu (STC) lub poważne naprawy | 6 350 |
2B | STC lub poważne naprawy - wyłącznie ciągła zdatność do lotu | 2 650 |
3 A | ETSOA | 6 350 |
3B | ETSOA - wyłącznie ciągła zdatność do lotu | 3 180 |
Tabela 10
Zatwierdzanie organizacji produkujących
(o których mowa w podczęści G sekcji A załącznika I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012)
Opłata za zatwierdzenie (EUR) | |||
Produkt o najwyższej cenie poniżej 5 000 EUR (1) | Produkt o najwyższej cenie między 5 000 i 100 000 EUR (1) | Produkt o najwyższej cenie powyżej 100 000 EUR (1) | |
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 100 | 20 650 | 39 710 | 55 600 |
od 100 do 499 | 31 770 | 63 540 | 111 200 |
od 500 do 999 | 59 570 | 119 140 | 238 280 |
od 1 000 do 4 999 | 158 850 | 317 700 | 794 250 |
od 5 000 do 20 000 | 595 670 | 1 191 380 | 2 779 880 |
powyżej 20 000 | 992 810 | 1 985 630 | 3 971 250 |
Opłata za sprawowanie nadzoru (EUR) | |||
Produkt o najwyższej cenie poniżej 5 000 EUR (1) | Produkt o najwyższej cenie między 5 000 i 100 000 EUR (1) | Produkt o najwyższej cenie powyżej 100 000 EUR (1) | |
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 100 | 13 770 | 26 480 | 37 070 |
od 100 do 499 | 21 180 | 42 360 | 74 120 |
od 500 do 999 | 39 710 | 79 430 | 158 580 |
Od 1 000 do 4 999 | 105 900 | 211 800 | 529 500 |
od 5 000 do 20 000 | 397 130 | 794 290 | 1 853 250 |
powyżej 20 000 | 625 000 | 1 323 750 | 2 647 500 |
(1) Wartość (jak podano w odpowiednich cenach wykazu producenta) najdroższego produktu, części lub wyposażenia nieinstalowanego, które są objęte zatwierdzonym zakresem działalności wynikającym z POA (wykaz zdolności) posiadacza zatwierdzenia organizacji produkującej EASA |
Tabela 11
Zatwierdzanie organizacji obsługi technicznej
(o którym mowa w podsekcji F załącznika I (część M) i w załączniku II (część 145) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014) (1)
Opłata za zatwierdzenie (2) (EUR) | Opłata za sprawowanie nadzoru (2) (EUR) | |
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 5 | 3 700 | 2 830 |
od 5 do 9 | 6 150 | 4 920 |
od 10 do 49 | 24 620 | 15 250 |
od 50 do 99 | 39 400 | 30 500 |
od 100 do 499 | 52 660 | 40 770 |
od 500 do 999 | 72 720 | 56 300 |
powyżej 999 | 102 100 | 79 000 |
A 1 | 20 980 | 16 240 |
A 2 | 4 780 | 3 700 |
A 3 | 9 540 | 7 380 |
A 4 | 950 | 740 |
B 1 | 9 540 | 7 380 |
B 2 | 4 780 | 3 700 |
B 3 | 950 | 740 |
C/D | 950 | 740 |
(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 362 z 17.12.2014, s. 1). (2) Na należną opłatę składa się opłata zryczałtowana wynikająca z liczby zaangażowanych pracowników oraz opłata zryczałtowana (opłaty zryczałtowane) wynikająca (wynikające) z oceny technicznej. (3) W przypadku organizacji posiadających kilka ocen A lub B nalicza się jedynie opłatę najwyższą. W przypadku organizacji posiadających jedną lub kilka ocen C lub D dla każdej oceny nalicza się opłatę wynikającą z "oceny C/D". |
Tabela 12
Zatwierdzanie organizacji szkoleniowych w zakresie obsługi technicznej
(o którym mowa w załączniku IV (część 147) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014)
Opłata za zatwierdzenie (EUR) | Opłata za sprawowanie nadzoru (EUR) | |
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 5 | 3 700 | 2 830 |
od 5 do 9 | 10 460 | 8 120 |
od 10 do 49 | 22 510 | 20 820 |
od 50 do 99 | 43 750 | 34 660 |
powyżej 99 | 57 610 | 52 950 |
Opłata za: | 3 530 | 2 650 |
- zatwierdzenie procedury MTOE "w innej lokalizacji" (1) - drugi obiekt i kolejny dodatkowy obiekt (2) (3) | 3 530 | 2 650 |
Opłata za drugi kurs szkoleniowy i kolejny dodatkowy kurs szkoleniowy (2) (3) | 3 530 | - |
(1) Zgodnie z podsekcją B sekcji A załącznika IV (część 147) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014. (2) W przypadku początkowego zatwierdzenia organizacji - opłaty mające zastosowanie za obiekt i za kurs. Pierwszy obiekt i pierwszy kurs szkoleniowy są wliczone w opłatę za zatwierdzenie związaną z zaangażowanymi pracownikami. (3) W odniesieniu do już zatwierdzonych organizacji, które składają wnioski dotyczące dodatkowych obiektów lub kursów szkoleniowych, odpowiednią opłatę pobiera się za każdy obiekt lub kurs szkoleniowy. |
Tabela 13
Zatwierdzanie organizacji zarządzających ciągłą zdatnością do lotu z państwa trzeciego
(o którym mowa w podsekcji G w załączniku I (część M) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014)
Opłata zryczałtowana (1) (EUR) | ||
Opłata za zatwierdzenie | 52 950 | |
Opłata za sprawowanie nadzoru | 52 950 | |
Ocena techniczna | Opłata zryczałtowana, zależna od oceny technicznej (2) (EUR) - Zatwierdzenie początkowe | Opłata zryczałtowana, zależna od oceny technicznej (2) (EUR) - Nadzór |
A1 = samoloty powyżej 5 700 kg | 13 240 | 13 240 |
A2 = samoloty do 5 700 kg | 6 620 | 6 620 |
A3 = śmigłowce | 6 620 | 6 620 |
A4: wszystkie pozostałe | 6 620 | 6 620 |
(1) Na należną opłatę składa się opłata zryczałtowana oraz opłata zryczałtowana wynikająca z oceny technicznej. (2) W przypadku organizacji posiadających kilka ocen A nalicza się jedynie opłatę najwyższą. |
Tabela 14
Szkoleniowe urządzenia symulacji lotu (FSTD) i wykorzystujące je organizacje
(o których mowa w podczęści FSTD części ARA oraz w podczęści FSTD części ORA rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011, z późniejszymi zmianami) (1)
Opłata za zatwierdzenie organizacji (EUR) | |||
Opłata zryczałtowana za lokalizację | 12 350 | ||
Opłata za zatwierdzenie kwalifikacji urządzenia (EUR) | |||
Jeden silnik oraz pojedynczy zestaw i konfiguracja wyposażenia | Podwójny silnik lub podwójny zestaw i konfiguracja wyposażenia | 3 + silnik lub 3 + konfiguracja wyposażenia | |
Pełny symulator lotu (FFS) | 32 110 | 39 520 | 45 940 |
Urządzenie do szkolenia lotniczego (FTD) | 13 590 | 16 070 | 22 480 |
Samolot jednosilnikowy tłokowy lub równoważny | Samolot wielosilnikowy tłokowy lub równoważny | Samolot jedno- lub wielosilnikowy turbośmigłowy lub turbowentylatorowy lub równoważny | |
Urządzenie do ćwiczenia procedur lotu i nawigacyjnych (FNPT) | 9 880 | 13 590 | 18 530 |
Opłata za sprawowanie nadzoru nad organizacją (EUR) | |||
Opłata zryczałtowana za lokalizację (kompleksowa) | 5 560 | ||
Opłata zryczałtowana za lokalizację (niekompleksowa) | 2 780 | ||
Opłata za sprawowanie nadzoru nad urządzeniem (EUR) | |||
Pełny symulator lotu (FFS) | 9 130 | ||
Pełny symulator lotu (FFS) - tylko samolot - z zastrzeżeniem zawarcia umowy dwustronnej (2) | 2 800 | ||
Urządzenie do szkolenia lotniczego (FTD) | 5 210 | ||
Samolot jednosilnikowy tłokowy lub równoważny | Samolot wielosilnikowy tłokowy lub równoważny | Samolot jedno- lub wielosilnikowy turbośmigłowy lub turbowentylatorowy lub równoważny | |
Urządzenie do ćwiczenia procedur lotu i nawigacyjnych (FNPT) | 3 710 | 4 940 | 7 410 |
Rozszerzony program oceny (EEP) - opłata za sprawowanie nadzoru nad organizacją (EUR) | |||
Opłata zryczałtowana za lokalizację (kompleksowa) | 11 120 | ||
Opłata zryczałtowana za lokalizację (niekompleksowa) | 5 560 | ||
Opłata za sprawowanie nadzoru nad urządzeniem (EUR) | |||
3-letnie EEP | |||
Pełny symulator lotu (FFS) | 4 090 | ||
Urządzenie do szkolenia lotniczego (FTD) | 2 440 | ||
Samolot jednosilnikowy tłokowy lub równoważny | Samolot wielosilnikowy tłokowy lub równoważny | Samolot jedno- lub wielosilnikowy turbośmigłowy lub turbowentylatorowy lub równoważny | |
Urządzenie do ćwiczenia procedur lotu i nawigacyjnych (FNPT) | 1 900 | 2 310 | 3 300 |
2-letnie EEP | |||
Pełny symulator lotu (FFS) | 5 310 | ||
Urządzenie do szkolenia lotniczego (FTD) | 3 170 | ||
Urządzenie do ćwiczenia procedur lotu i nawigacyjnych (FNPT) | 2 350 | 2 970 | 4 330 |
(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1). (2) Dotyczy wyłącznie symulatorów lotu (-ów) znajdujących się w państwie trzecim w stosunku do umowy dwustronnej. |
Tabela 15
Akceptowanie zatwierdzeń równoważnych zatwierdzeniom uzyskanym na mocy przepisów części 145 i części 147 zgodnie z odpowiednimi umowami dwustronnymi
Opłata zryczałtowana (EUR) | |
Nowe zatwierdzenia, za wniosek | 900 |
Kontynuacja dotychczasowych zatwierdzeń, za okres 12 miesięcy | 900 |
CZĘŚĆ II
Procedury certyfikacyjne lub usługi, w odniesieniu do których stosuje się stawki godzinowe
Procedury certyfikacyjne lub usługi, w odniesieniu do których stosuje się stawki godzinowe
Stosowana stawka godzinowa (w EUR/h) | 247 |
Stawki godzinowe w zależności od danej procedury (1): | |
Produkcja bez zatwierdzenia | rzeczywista liczba godzin |
Przekazanie certyfikatów | rzeczywista liczba godzin |
Certyfikat dla zatwierdzonej organizacji szkolenia | rzeczywista liczba godzin |
Certyfikat dla centrum medycyny lotniczej | rzeczywista liczba godzin |
Certyfikat dla organizacji zarządzania ruchem lotniczym (ATM)/służby żeglugi powietrznej (ANS) | rzeczywista liczba godzin |
Certyfikat dla organizacji szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego | rzeczywista liczba godzin |
Zatwierdzanie sprawozdań operacyjnej rady oceniającej | rzeczywista liczba godzin |
Wsparcie certyfikacji na potrzeby zatwierdzenia: usługi indywidualne | rzeczywista liczba godzin |
Szkoleniowe urządzenia symulacji lotu: inne działania specjalne | rzeczywista liczba godzin |
Zmiany do alternatywnych procedur zatwierdzania organizacji projektującej | rzeczywista liczba godzin |
Eksportowy certyfikat zdatności do lotu (E-CoA) dla statków powietrznych CS-25 | 6 godzin |
Eksportowy certyfikat zdatności do lotu (E-CoA) dla pozostałych statków powietrznych | 2 godziny |
Alternatywne sposoby spełnienia wymagań dyrektywy dotyczącej zdatności do lotu (AMOC) | 4 godziny |
Zatwierdzenie warunków lotu do zezwolenia na lot | 3 godziny |
Jeden numer seryjny podstawowego STC | 2 godziny |
Administracyjne ponowne wydanie dokumentu bez interwencji technicznej | 1 godzina |
Kontrola zdolności | 1 godzina |
(1) Niniejszy wykaz procedur nie jest wyczerpujący. Wykaz procedur w niniejszej części podlega okresowej rewizji. Nieuwzględnienia danej procedury w niniejszej części nie należy automatycznie rozumieć jako wskazania, że nie może ona zostać zrealizowana przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego. |
CZĘŚĆ IIa
Honoraria za świadczenie usług szkoleniowych
Honoraria za świadczenie usług szkoleniowych
A.
Usługi szkoleniowe, za które pobierane są honoraria
Usługi szkoleniowe, za które pobierane są honoraria
B.
Zwolnienie z opłat przewidzianych w dodatku
Zwolnienie z opłat przewidzianych w dodatku
C.
Zwrot kosztów podróży
Zwrot kosztów podróży
d = należne koszty podróży;
v = koszty transportu;
a = określone oficjalnie przez Komisję standardowe stawki "diet" uwzględniających zakwaterowanie, posiłki, przejazdy lokalne w miejscu delegacji i wydatki różne 5 ;
h = czas podróży (standardowa liczba godzin podróży na miejsce docelowe ustalona przez Agencję) według stawki godzinowej określonej w części II załącznika 6 ; w przypadku delegacji związanych z kilkoma projektami kwota ta zostanie odpowiednio podzielona.
Dodatek do części IIa
Szkolenie stacjonarne | Czas trwania szkolenia w dniach | |||||||
0,5 | 1 | 1,5 | 2 | 2,5 | 3 | 4 | 5 | |
Indywidualna opłata szkoleniowa (EUR/dzień) | 440 | 710 | 925 | 1 088 | 1 263 | 1 425 | 1 725 | 2 000 |
Opłata za sesję (EUR/dzień) | 3 500 | 5 700 | 7 400 | 8 700 | 10 100 | 11 400 | 13 800 | 16 000 |
Szkolenia online | Czas trwania szkolenia w godzinach | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
Indywidualna opłata szkoleniowa (EUR/godzinę) | 50 | 100 | 150 | 200 | 250 | 300 | 350 | 400 |
CZĘŚĆ III
Honoraria z tytułu odwołań
Honoraria z tytułu odwołań
Stała kwota honorarium | 10 000 (EUR) |
Rodzaj honorarium pobieranego od osób fizycznych | Współczynnik |
0,10 | |
poniżej 100 001 | 0,25 |
od 100 001 do 1 200 000 | 0,50 |
od 1 200 001 do 2 500 000 | 0,75 |
od 2 500 001 do 5 000 000 | 1,00 |
od 5 000 001 do 50 000 000 | 2,50 |
od 50 000 001 do 500 000 000 | 5,00 |
od 500 000 001 do 1 000 000 000 | 7,50 |
powyżej 1 000 000 000 | 10,00 |
CZĘŚĆ IV
Roczny wskaźnik inflacji
Roczny wskaźnik inflacji
Stosowany roczny wskaźnik inflacji: | "wskaźnik HICP podawany przez EUROSTAT (wszystkie pozycje - Unia Europejska wszystkie kraje" (2015 = 100) Zmiana procentowa/średnia z 12 miesięcy |
Wartość wskaźnika, którą należy przyjąć: | wartość wskaźnika na 3 miesiące przed zastosowaniem indeksacji |
CZĘŚĆ V
Nota wyjaśniająca
Nota wyjaśniająca
"sterowce średnie" odnoszą się do sterowców gazowych o objętości powyżej 2 000 m3 do 15 000 m3;
"sterowce duże" odnoszą się do sterowców gazowych o objętości powyżej 15 000 m3.
Proste | Standardowe | Znaczące | Skomplikowane znaczące | |
Uzupełniający certyfikat typu (STC) EASA | STC, poważna zmiana projektowa lub naprawa, związana jedynie z obecnie stosowanymi i sprawdzonymi metodami uzasadnienia, w odniesieniu do których pełny zestaw danych (opis, lista kontrolna zgodności i dokumentacja zgodności) może zostać przekazany w momencie składania wniosku, w kontekście których wnioskodawca posiada udokumentowane doświadczenie i które kierownik odpowiedzialny za certyfikację projektu może ocenić samodzielnie lub przy ograniczonym wsparciu specjalisty z jednej dyscypliny | Pozostałe STC, poważne zmiany projektowe lub naprawy | Termin "znaczące" zdefiniowano w pkt 21.A.101 lit. b) załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 (i podobnie - FAA 14CFR 21.101 lit. b)). | "Skomplikowana znacząca zmiana" oznacza każdą znaczącą zmianę (zob. wytyczne dot. pkt 21.A.101 w załączniku I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012) zawierającą co najmniej dwa powody uzasadniające jej klasyfikację jako znaczącą (przykłady kryteriów na podstawie wytycznych dot. pkt 21.A.101 załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012: zmiana konfiguracji ogólnej, zmiana zasad konstrukcyjnych, założenia stosowane do celów certyfikacji zostały unieważnione) lub każda znacząca zmiana dotycząca co najmniej dwóch przykładów opisanych jako znacząca zmiana (tabele w kolumnie "Opis zmian" w dodatku 2 do wytycznych dot. pkt 21.A.101 w załączniku I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012). Jeżeli jest to uzasadnione wyjątkowymi okolicznościami technicznymi, Agencja może przeklasyfikować skomplikowany znaczący wniosek na znaczący. |
Poważne zmiany projektowe EASA | ||||
Poważne naprawy EASA | Nie dotyczy | Nie dotyczy |
Zakres zatwierdzenia organizacji projektującej | Grupa A | Grupa B | Grupa C |
DOA 1 Posiadacze certyfikatów typu ETSOA-APU | Bardzo skomplikowane/ duże | Skomplikowane/małe i średnie | Mniej skomplikowane/bardzo małe |
DOA 2 STC/zmiany/naprawy | Bez ograniczeń | Z ograniczeniami (dziedziny techniki) | Z ograniczeniami (wielkość statku powietrznego) |
ETSO A (z wyłączeniem APU) | Bardzo skomplikowane/ duże | Skomplikowane/małe i średnie | Mniej skomplikowane/bardzo małe |
DOA 3 drobne zmiany/naprawy | Bez ograniczeń | Z ograniczeniami (dziedziny techniki) | Z ograniczeniami (wielkość statku powietrznego) |
W tym celu:
W przypadku rozszerzenia na lokalizację, tj. gdy lokalizacja znajduje się w odpowiedniej odległości od lokalizacji, która pozwala kierownictwu na zapewnienie zgodności bez konieczności wyznaczenia dodatkowych osób, nie pobiera się dodatkowej opłaty za sprawowanie nadzoru.
Ponieważ każda organizacja ma swoją specyfikę, przeprowadza się odpowiednio dostosowane analizy w celu oceny złożoności organizacji, biorąc pod uwagę liczbę pracowników, wielkość i zakres, w tym liczbę FSTD, ich poziomy oraz liczbę symulowanych typów statków powietrznych.
EEP2: Zgodnie z pkt ORA.FSTD.225 okres 12 miesięcy wydłuża się do maksymalnie 24 miesięcy.
EEP3: Zgodnie z pkt ORA.FSTD.225 okres 12 miesięcy wydłuża się do maksymalnie 36 miesięcy.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.