Rozporządzenie wykonawcze 2018/2032 zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 416/2007 dotyczące specyfikacji technicznych komunikatów dla kierowników statków
Dz.U.UE.L.2018.332.1
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2018/2032
z dnia 20 listopada 2018 r.
zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 416/2007 dotyczące specyfikacji technicznych komunikatów dla kierowników statków
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1 lit. c),
(1) Z uwagi na postęp techniczny oraz doświadczenia, które zebrano w wyniku stosowania rozporządzenia Komisji (WE) nr 416/2007 2 , przepisy wspomnianego rozporządzenia należy zaktualizować, udoskonalić i doprecyzować.
(2) Specyfikacje techniczne dotyczące komunikatów dla kierowników statków powinny być oparte na zasadach technicznych określonych w załączniku II do dyrektywy 2005/44/WE.
(3) Aby zwiększyć bezpieczeństwo żeglugi, komunikaty dla kierowników statków należy rozszerzyć o nowy rodzaj komunikatu, który dotyczyłby pogody.
(4) Z załącznika do rozporządzenia Komisji (WE) nr 416/2007 należy usunąć tabele referencyjne dotyczące wodowskazów, ponieważ dane referencyjne, które się w nich znajdują, np. wartości odniesienia dla poziomu wody niskiej i wysokiej, mają dynamiczny charakter. Takie dane należy włączyć do europejskiego systemu zarządzania danymi referencyjnymi, prowadzonego przez Komisję.
(5) Należy zwiększyć spójność edytowania komunikatów oraz programowania aplikacji, aby zapewniać usługi o wyższym stopniu interoperacyjności. Z tego względu do specyfikacji technicznych należy włączyć - jako dodatek A i B do załącznika - przewodniki kodowania dla edytorów i programistów aplikacji.
(6) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 416/2007 zaleca się wymianę danych między właściwymi organami. Aby ulepszyć wspomnianą wymianę danych, w dodatku D do załącznika należy określić specyfikacje związane z tą wymianą, co pozwoli państwom członkowskim na zapewnienie interoperacyjności systemów.
(7) Aby umożliwić państwom członkowskim kodowanie komunikatów dla kierowników statków w sposób spójny i interoperacyjny, należy poprawić tabele referencyjne w dodatku E. W tym celu w nowej tabeli referencyjnej zawierającej zharmonizowane etykiety interfejsu wyszukiwania dla graficznego interfejsu użytkownika należy podać nowe kody. Ponadto do istniejących tabel referencyjnych należy dodać nowe znaczniki, wartości i kody, a zbędne elementy należy z nich usunąć.
(8) Zmienione specyfikacje techniczne powinny zapewniać dostępność tabel referencyjnych w dodatku E również w formie elektronicznej w europejskim systemie zarządzania danymi referencyjnymi, prowadzonym przez Komisję.
(9) Zgodnie z art. 12 ust. 2 dyrektywy 2005/44/WE, aby zapewnić zgodność z art. 4 dyrektywy, państwa członkowskie muszą wprowadzić niezbędne środki w celu wdrożenia wymogów niniejszego rozporządzenia nie później niż 30 miesięcy od daty jego wejścia w życie.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie Komisji (WE) nr 416/2007.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 11 dyrektywy 2005/44/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |