Rozporządzenie wykonawcze 2017/1329 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (WE) nr 32/2000 w odniesieniu do warunków stosowania unijnego kontyngentu taryfowego przyjętego w ramach GATT na przetwory spożywcze, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, przyznanego Stanom Zjednoczonym Ameryki
Dz.U.UE.L.2017.185.29
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2017/1329
z dnia 17 lipca 2017 r.
zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (WE) nr 32/2000 w odniesieniu do warunków stosowania unijnego kontyngentu taryfowego przyjętego w ramach GATT na przetwory spożywcze, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, przyznanego Stanom Zjednoczonym Ameryki
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 32/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. otwierające i ustalające zarządzanie wspólnotowymi kontyngentami taryfowymi przyjętymi w ramach GATT oraz niektórymi innymi wspólnotowymi kontyngentami taryfowymi i ustanawiające szczegółowe zasady dostosowywania kontyngentów i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1808/95 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 1 lit. b) tiret pierwsze,
(1) W wyniku porozumienia między Unią a Stanami Zjednoczonymi Ameryki zawartego na mocy decyzji Rady 2013/125/UE 2 , rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 624/2013 3 zmieniono załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 32/2000 ze skutkiem od dnia 1 lipca 2013 r., aby otworzyć nowy kontyngent taryfowy w wysokości 1 550 ton, przyjęty w ramach GATT w odniesieniu do przywozu do Unii przetworów spożywczych, gdzie indziej niewymienionych ani niewłączonych, objętych kodem CN 2106 90 98, pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.
(2) Ponieważ kontyngenty taryfowe określone dla danego kraju są przyznawane na podstawie pochodzenia towarów, uznano za stosowne wprowadzenie do załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 32/2000 obowiązku przedstawienia świadectwa pochodzenia, zgodnie z mającym zastosowanie prawodawstwem Unii dotyczącym niepreferencyjnego pochodzenia, gdy zgłoszenie do dopuszczenia do obrotu dokonywane jest w odniesieniu do przetworów spożywczych, które mają być objęte nowym kontyngentem taryfowym.
(3) W piśmie z dnia 26 kwietnia 2016 r. Stany Zjednoczone Ameryki zwróciły się jednak o zniesienie tego obowiązku. W piśmie tym wyjaśniono, że produkty objęte kontyngentem taryfowym są wywożone z terenu całych Stanów Zjednoczonych i mimo że zadanie wydawania świadectw pochodzenia jest zdecentralizowane, wymóg posiadania zasobów niezbędnych do funkcjonowania takiego systemu certyfikacji w wersji papierowej sprawia, że zadanie to jest nadmiernie uciążliwe.
(4) W odniesieniu do ryzyka, że produkty niepochodzące ze Stanów Zjednoczonych mogą być przywożone w ramach kontyngentu taryfowego, jeżeli przedmiotowy obowiązek zostanie zniesiony, w art. 61 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 4 umożliwia się organom celnym żądanie od zgłaszającego udowodnienia pochodzenia towarów za pomocą środków dowodowych innych niż świadectwo pochodzenia, zgodnie z art. 57, 58 i 59 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 5 . Prawidłowe stosowanie przepisów może zatem zostać zapewnione nawet w przypadku zniesienia obowiązku dostarczenia świadectwa pochodzenia w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla eksporterów.
(5) W związku z powyższym, biorąc pod uwagę te wyjątkowe okoliczności, należy zezwolić importerom tych produktów na korzystanie z kontyngentu taryfowego bez konieczności przedstawienia świadectwa pochodzenia.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 32/2000.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |