Rozporządzenie wykonawcze 2016/99 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące ustalania zasad operacyjnego funkcjonowania kolegiów organów nadzoru zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2016.21.21

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 stycznia 2016 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/99
z dnia 16 października 2015 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące ustalania zasad operacyjnego funkcjonowania kolegiów organów nadzoru zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 51 ust. 5 i art. 116 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Proces ustanawiania i aktualizacji przyporządkowywania podmiotów powiązanych w Unii i państwach trzecich powinien być prowadzony przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany, który powinien zapewniać potencjalnym członkom kolegium możliwość wypowiedzenia się i przyczynienia się do realizacji tego zadania w celu zapewnienia skutecznego zidentyfikowania wszystkich podmiotów powiązanych i odzwierciedlenia dokładnych i aktualnych informacji na temat podmiotów, w tym oddziałów grupy, w wyniku przyporządkowania. Aby ułatwić przeprowadzenie procesu przyporządkowywania, zapewnić zebranie i odzwierciedlenie wszystkich niezbędnych informacji w przyporządkowaniu grup instytucji oraz aby zmniejszyć koszty przestrzegania przepisów, zarówno po stronie organu sprawującego nadzór skonsolidowany, jak i właściwych organów państwa członkowskiego pochodzenia i innych członków kolegium, przyporządkowanie należy przeprowadzić, korzystając ze wspólnego wzoru.

(2) Gdy organ sprawujący nadzór skonsolidowany zamierza zaprosić właściwe organy przyjmujących państw członkowskich, w których siedzibę mają nieistotne oddziały, organy nadzoru państw trzecich i inne istotne organy do uczestnictwa w kolegium w charakterze obserwatorów, organ ten musi zapewnić, aby członków kolegium poinformowano wcześniej o tym zamiarze i zapewniono im odpowiedni czas na dokonanie oceny, zatwierdzenie lub zakwestionowanie tego wniosku. Aby zapewnić odpowiednie zarządzanie procesem, organ sprawujący nadzór skonsolidowany powinien w pierwszej kolejności zaprosić organy kwalifikujące się do członkostwa w kolegium, a następnie powinien przekazać zaproszenia potencjalnym obserwatorom kolegium.

(3) Przed przyjęciem zaproszenia przekazanego potencjalnym obserwatorom kolegium przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany wspomniani potencjalni obserwatorzy powinni poznać warunki ich udziału uzgodnione przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany i członków kolegium. Organ sprawujący nadzór skonsolidowany powinien być zobowiązany do włączenia warunków udziału obserwatorów do pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy kolegium.

(4) Proces zawarcia lub zmiany pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy powinien być prowadzony przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany, który powinien zapewnić członkom kolegium możliwość wypowiedzenia się i wniesienia wkładu w proponowane uzgodnienia, w tym warunki udziału obserwatorów. W celu zapewnienia, aby uzgodnienia zawarte przez kolegia organów nadzoru były spójne pod względem struktury i uwzględnionych przepisów, a jednocześnie były odpowiednio elastyczne, jeśli chodzi o włączanie uzgodnień i porozumień dostosowanych do danego kolegium, uzgodnienia należy opracowywać zgodnie ze wspólnym wzorem.

(5) Podczas przygotowywania konsultacji z członkami kolegium na temat różnych operacyjnych aspektów związanych z pracą kolegium organ sprawujący nadzór skonsolidowany powinien wyraźnie zakomunikować odpowiedni termin, w którym członkowie kolegium mogą przesyłać uwagi i opinie.

(6) Uwzględniając różne zadania nadzorcze spoczywające na organie sprawującym nadzór skonsolidowany i innych członkach kolegium oraz złożoność tych zadań, należy ustalić, aby minimalna oczekiwana częstotliwość posiedzeń kolegiów wynosiła jeden raz w roku.

(7) Z uwagi na to, że kolegia organów nadzoru mogą dzielić się na różne podstruktury, konieczne jest zapewnienie, aby wszyscy członkowie kolegium zostali terminowo i odpowiednio poinformowani o dyskusjach i decyzjach podjętych w ramach określonych podstruktur.

(8) Aby zapewnić ochronę poufności informacji wymienianych między organem sprawującym nadzór skonsolidowany lub właściwymi organami państwa członkowskiego pochodzenia a członkami kolegium, należy zachęcać kolegia organów nadzoru do korzystania z bezpiecznych środków komunikacji.

(9) Aby kolegia organów nadzoru działały w sposób wydajny i skuteczny, konieczne jest, aby członkowie kolegium wymieniali się wszystkimi informacjami niezbędnymi do umożliwienia im oceny i zastosowania środków mających na celu ochronę interesów deponentów i inwestorów w ich państwach członkowskich oraz ochronę stabilności finansowej w Unii. W związku z powyższym, jeżeli organ sprawujący nadzór skonsolidowany uważa, że określony fragment informacji nie jest istotny dla danego członka kolegium, organ sprawujący nadzór skonsolidowany powinien uzasadnić swoją decyzję po uprzednim zasięgnięciu opinii tego członka i udostępnieniu mu wszystkich elementów niezbędnych do oceny znaczenia.

(10) Gdy w ramach bieżącego przeglądu pozwolenia na stosowanie metod wewnętrznych ujawnione zostaną słabości zgodnie z art. 101 dyrektywy 2013/36/UE, istotne jest, aby organ sprawujący nadzór skonsolidowany i członkowie kolegium sprawującego nadzór nad podmiotami powiązanymi, które odczuły wspomniane słabości, współpracowali ze sobą, aby ocenić istotność tych słabości i podjąć decyzję w sprawie odpowiednich środków. Wszelkie decyzje w sprawie nałożenia narzutów kapitałowych lub cofnięcia zatwierdzonego modelu powinny być podejmowane wspólnie przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany i odpowiednich członków kolegium.

(11) Aby ułatwić identyfikację wczesnych sygnałów ostrzegawczych, potencjalnych zagrożeń i słabości w celu wniesienia wkładu w sprawozdanie z oceny ryzyka grupy i sprawozdanie z oceny ryzyka płynności grupy, ważne jest, aby organ sprawujący nadzór skonsolidowany i inni członkowie kolegium uzgodnili wcześniej zestaw wskaźników, który będzie wymieniany co najmniej raz w roku. Aby zapewnić spójność i porównywalność, dane wskaźniki należy obliczyć na podstawie danych nadzorczych, które właściwe organy zgromadziły zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 680/2014 2 .

(12) Proces ustanawiania lub aktualizacji ram kolegium na wypadek sytuacji nadzwyczajnych powinien być prowadzony przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany lub właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia, które powinny zapewnić członkom kolegium możliwość wypowiedzenia się i wniesienia wkładu w proponowane ramy.

(13) W sytuacji nadzwyczajnej należy zapewnić skuteczną i wydajną współpracę między organem sprawującym nadzór skonsolidowany a wszystkimi członkami kolegium odpowiedzialnymi za nadzór nad podmiotami powiązanymi, które zostały lub prawdopodobnie zostaną dotknięte sytuacją nadzwyczajną, oraz należy zapewnić przeprowadzenie oceny sytuacji nadzwyczajnej, reakcji w zakresie nadzoru na sytuację nadzwyczajną oraz monitorowanie i aktualizowanie wspomnianej reakcji w zakresie nadzoru w sposób skoordynowany z odpowiednim zaangażowaniem organu sprawującego nadzór skonsolidowany i wszystkich członków kolegium odpowiedzialnych za sprawowanie nadzoru nad podmiotami powiązanymi, które zostały lub prawdopodobnie zostaną dotknięte daną sytuacją nadzwyczajną. Ponadto organ sprawujący nadzór skonsolidowany musi na bieżąco informować wszystkich członków kolegium o głównych elementach podjętych decyzji lub informacji wymienianych w celu poradzenia sobie z sytuacją nadzwyczajną.

(14) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą one operacyjnego funkcjonowania kolegiów organów nadzoru. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i łatwy dostęp do nich osobom podlegającym tym obowiązkom, wskazane jest włączenie do jednego rozporządzenia wszystkich wykonawczych standardów technicznych wymaganych na podstawie art. 51 ust. 5 i art. 116 ust. 5 dyrektywy 2013/36/UE.

(15) Jako że zdecydowana większość kolegiów organów nadzoru w całej UE tworzona jest zgodnie z art. 116 dyrektywy 2013/36/UE, właściwsze wydaje się ustalenie najpierw zasad operacyjnego funkcjonowania kolegiów utworzonych na podstawie art. 116 dyrektywy 2013/36/UE, zanim określi się zasady dotyczące kolegiów utworzonych na podstawie art. 51 dyrektywy 2013/36/UE, te pierwsze zasady dotyczą bowiem bardziej ogólnego przypadku, te drugie zaś przypadku szczególnego.

(16) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego) (EUNB).

(17) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  1

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu określa się zasady operacyjnego funkcjonowania kolegium organów nadzoru ("kolegium") utworzonego zgodnie z art. 116 i art. 51 ust. 3 dyrektywy 2013/36/UE.

ROZDZIAŁ  2

ZASADY OPERACYJNEGO FUNKCJONOWANIA KOLEGIÓW UTWORZONYCH ZGODNIE Z ART. 116 DYREKTYWY 2013/36/UE

SEKCJA  1

Ustanowienie i funkcjonowanie kolegiów

Artykuł  2

Ustanowienie i aktualizacja przyporządkowania grupy instytucji

1.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany przedkłada projekt przyporządkowania przygotowany zgodnie z art. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/98 4 organom kwalifikującym się do członkostwa kolegium zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 (zwanym dalej "potencjalnymi członkami kolegium"), zachęcając je do przedstawienia ich opinii i wskazując odpowiedni termin na przedstawienie tych opinii.
2.
Do celów zakończenia procesu przyporządkowywania i bez uszczerbku dla stosowania art. 51 dyrektywy 2013/36/UE organ sprawujący nadzór skonsolidowany rozważa wszelkie opinie i zastrzeżenia wyrażone przez potencjalnych członków kolegium.
3.
Po zakończeniu tego procesu organ sprawujący nadzór skonsolidowany przekazuje wszystkim potencjalnym członkom kolegium przyporządkowanie grupy.
4.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany aktualizuje przyporządkowanie, stosując proces opisany w ust. 1-3 co najmniej raz w roku lub częściej w przypadku wystąpienia istotnych zmian w strukturze grupy.
5.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany korzysta ze wzoru zamieszczonego w załączniku I w celu ustanowienia i aktualizacji przyporządkowania grupy instytucji.
Artykuł  3

Ustanowienie kolegium

1.
W celu ustanowienia kolegium organ sprawujący nadzór skonsolidowany wykonuje następujące kroki:
a)
organ sprawujący nadzór skonsolidowany wysyła zaproszenia organom, o których mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98;
b)
organ sprawujący nadzór skonsolidowany powiadamia członków kolegium, którzy przyjęli zaproszenie, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, o zamiarze wysłania właściwym organom nieistotnego oddziału zaproszenia do uczestniczenia w kolegium w charakterze obserwatorów zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98;
c)
organ sprawujący nadzór skonsolidowany powiadamia członków kolegium, którzy przyjęli zaproszenie, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, o zamiarze wysłania organom sprawującym nadzór w państwie trzecim zaproszenia do uczestniczenia w kolegium w charakterze obserwatorów zgodnie z art. 3 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98;
d)
organ sprawujący nadzór skonsolidowany powiadamia członków kolegium, którzy przyjęli zaproszenie, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, o zamiarze wysłania zaproszenia organom, o których mowa w art. 3 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98, do uczestniczenia w kolegium w charakterze obserwatorów.

Do celów lit. b), c) i d) akapitu pierwszego do powiadomienia należy dołączyć wniosek organu sprawującego nadzór skonsolidowany dotyczący warunków uczestnictwa obserwatorów w kolegium, które należy uwzględnić w pisemnych uzgodnieniach dotyczących koordynacji i współpracy zgodnie z art. 5 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98.

Ponadto do celów lit. c) akapitu pierwszego do powiadomienia należy dołączyć opinię organu sprawującego nadzór skonsolidowany dotyczącą oceny równoważności wymogów zachowania poufności i tajemnicy zawodowej lub służbowej mających zastosowanie do organu nadzoru państwa trzeciego.

W powiadomieniu, o którym mowa w akapicie drugim, określa się odpowiedni termin, w którym każdy niewyrażający zgody członek kolegium może wyrazić na piśmie w pełni uzasadniony sprzeciw wobec jakiegokolwiek aspektu wniosku lub opinii organu sprawującego nadzór skonsolidowany.

2.
Za porozumieniem wszystkich członków kolegium w sprawie wniosku, który organ sprawujący nadzór skonsolidowany przedstawia, jeżeli nie wyrażono sprzeciwu w wyznaczonym terminie, organ sprawujący nadzór skonsolidowany wysyła organowi, o którym mowa w ust. 1 lit. b), c) lub d), zaproszenie do wzięcia udziału w kolegium w charakterze obserwatora. Do zaproszenia dołącza się warunki udziału obserwatorów uzgodnione przez członków kolegium i włączone do pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy.
3.
Organy, które otrzymały zaproszenie do członkostwa lub udziału w kolegium w charakterze obserwatora, uzyskują ten status po przyjęciu zaproszenia. Organy, które otrzymały zaproszenie do wzięcia udziału w kolegium w charakterze obserwatora, akceptują także warunki dotyczące udziału obserwatorów przedstawione im przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany.
4.
Organy, o których mowa w ust. 1 lit. b), c) i d), mogą wystąpić z wnioskiem o przyznanie im statusu obserwatora kolegium. Odpowiedni wniosek przedkłada się organowi sprawującemu nadzór skonsolidowany. Jeżeli organ sprawujący nadzór skonsolidowany postanowi zaprosić dane organy do wzięcia udziału w kolegium w charakterze obserwatorów, wówczas, w stosownych przypadkach, stosuje procedury, o których mowa w ust. 1 lit. b), c) i d).
Artykuł  4

Sporządzanie i aktualizacja list kontaktów

1.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany zachowuje i udostępnia pełne dane kontaktowe, w tym dane kontaktowe aktywne poza godzinami urzędowania, które wykorzystuje się w sytuacjach nadzwyczajnych w celu komunikacji z członkami i obserwatorami kolegium za pomocą wzoru z załącznika II. Zwykłą listę kontaktów i listę kontaktów na wypadek sytuacji nadzwyczajnych dołącza się w postaci załączników do pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy, o których mowa w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98.
2.
Członkowie kolegium przekazują swoje dane kontaktowe organowi sprawującemu nadzór skonsolidowany i powiadamiają ten organ o wszelkich zmianach w tych danych bez zbędnej zwłoki.
3.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany przekazuje członkom kolegium zaktualizowaną wersję zwykłej listy kontaktów i listy kontaktów na wypadek sytuacji nadzwyczajnych.
Artykuł  5

Dokonywanie i zmiana pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy

1.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany przygotowuje swój wniosek w sprawie dokonania pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy zgodnie z art. 115 dyrektywy 2013/36/UE i art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98.
2.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany przekazuje swój wniosek członkom kolegium, zachęcając ich do przedstawienia opinii i wskazując odpowiedni termin na ich przedstawienie.
3.
Do celów zakończenia procesu sporządzania pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy organ sprawujący nadzór skonsolidowany uwzględnia wszelkie opinie i zastrzeżenia wyrażone przez członków kolegium i w razie potrzeby wyjaśnia powód niewłączenia tych opinii i zastrzeżeń.
4.
Po zakończeniu tego procesu organ sprawujący nadzór skonsolidowany przekazuje członkom kolegium pisemne uzgodnienia dotyczące koordynacji i współpracy.
5.
Jeżeli organ sprawujący nadzór skonsolidowany i członkowie kolegium uznają to za konieczne, wdrożenie pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy bada się za pomocą ćwiczeń symulacyjnych lub w stosownych przypadkach w inny sposób.
6.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany i członkowie kolegium rozważają potrzebę zmiany pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy w przypadku zmiany któregokolwiek z ich elementów zgodnie z art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98.

W pisemnych uzgodnieniach dotyczących koordynacji i współpracy wprowadza się zmiany w celu odzwierciedlenia wszelkich zmian w członkostwie kolegium.

Organ sprawujący nadzór skonsolidowany i członkowie kolegium co pewien czas określony w pisemnych uzgodnieniach dotyczących koordynacji i współpracy dokonują przeglądu elementów tych uzgodnień, które odnoszą się do ram kolegium w czasie przygotowań do sytuacji nadzwyczajnych i w trakcie takich sytuacji.

7.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany i członkowie kolegium zmieniają pisemne uzgodnienia dotyczące koordynacji i współpracy zgodnie z procedurą opisaną w ust. 1-4.
8.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany korzysta ze wzoru zamieszczonego w załączniku II w celu przyjmowania i zmieniania pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy.
Artykuł  6

Aspekty operacyjne posiedzeń i działań kolegium

1.
Kolegia zwołują co najmniej jedno fizyczne posiedzenie rocznie. Organ sprawujący nadzór skonsolidowany może jednak za zgodą wszystkich członków kolegium i po uwzględnieniu specyfiki grupy określić inną częstotliwość fizycznych posiedzeń.
2.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany wyraźnie określa cele posiedzeń kolegium. Organ sprawujący nadzór skonsolidowany zapewnia odzwierciedlenie tych celów w porządku obrad posiedzenia i zwraca się do wszystkich członków kolegium o zaproponowanie dodatkowych punktów porządku obrad. Organ sprawujący nadzór skonsolidowany uwzględnia wszelkie propozycje dotyczące punktów porządku obrad przedstawione przez członków kolegium i wyjaśnia, w razie potrzeby, powód niewłączenia tych punktów.
3.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany i członkowie kolegium, którzy uczestniczą w określonym działaniu lub posiedzeniu kolegium, wymieniają się dokumentami i dodatkami do dokumentów roboczych z dużym wyprzedzeniem, aby umożliwić wszystkim uczestnikom posiedzenia kolegium czynny udział w dyskusjach.

SEKCJA  2

Planowanie i koordynacja działań nadzorczych w sytuacjach normalnych

Artykuł  7

Ogólne ramy dotyczące wymiany informacji między organem sprawującym nadzór skonsolidowany, członkami kolegium i obserwatorami

1.
Po otrzymaniu od członka kolegium informacji, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98, organ sprawujący nadzór skonsolidowany przekazuje je następującym podmiotom:
a)
pozostałym członkom kolegium;
b)
obserwatorom, jeżeli organ sprawujący nadzór skonsolidowany uzna to za właściwe i zgodne z warunkami ich uczestnictwa w kolegium.
2.
Jeżeli organ sprawujący nadzór skonsolidowany uzna, że informacje, o których mowa w ust. 1, nie są istotne dla danego członka kolegium, musi wcześniej skonsultować się z tym członkiem i przekazać mu kluczowe punkty informacji, aby umożliwić mu ustalenie ich faktycznego znaczenia.
3.
Jeżeli kolegium jest podzielone na różne podstruktury organ sprawujący nadzór skonsolidowany w odpowiednim czasie wyczerpująco informuje wszystkich członków kolegium o działaniach lub środkach wprowadzonych w różnych podstrukturach kolegium.
4.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany i członkowie kolegium uzgadniają środki wymiany informacji i precyzują osiągnięte w tej sprawie porozumienie w pisemnych uzgodnieniach dotyczących koordynacji i współpracy, o których mowa w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98.
Artykuł  8

Bieżący przegląd pozwolenia na stosowanie metod wewnętrznych

1.
W przypadku gdy instytucje, którym udzielono zezwolenia na prowadzenie działalności w państwie członkowskim, w tym unijne instytucje dominujące, nie spełniają już wymogów koniecznych do stosowania metody wewnętrznej zgodnie z art. 143 ust. 1, art. 151 ust. 4 lub 9, art. 283, art. 312 ust. 2 lub art. 363 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 lub gdy dowolny odpowiedni członek kolegium w rozumieniu art. 11 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 zidentyfikował słabości zgodnie z art. 101 dyrektywy 2013/36/UE, organ sprawujący nadzór skonsolidowany i dany członek kolegium współpracują ze sobą, w pełnym porozumieniu, aby wspólnie osiągnąć porozumienie w kwestii cofnięcia pozwolenia na stosowanie danej metody, nałożenia narzutów kapitałowych lub ograniczenia stosowania modelu wewnętrznego, o którym mowa w art. 11 ust. 2 lit. c) i d) wspomnianego rozporządzenia delegowanego.
2.
Decyzję o unieważnieniu zatwierdzonego modelu podejmują wspólnie organ sprawujący nadzór skonsolidowany i odpowiedni członkowie kolegium nadzorujący podmioty korzystające z zatwierdzonego modelu i odczuwające skutki braku skuteczności, o której mowa w ust. 1. Współpraca między organem sprawującym nadzór skonsolidowany a tymi członkami kolegium przebiega zgodnie z procedurą określoną na mocy przepisów rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/100 5 .
3.
Decyzję skutkującą nałożeniem narzutów kapitałowych podejmuje się w ramach procedury wspólnej decyzji kapitałowej zgodnie z art. 113 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2013/36/UE.
4.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany powiadamia wszystkich pozostałych członków kolegium o decyzjach podjętych na podstawie ust. 1, gdy uzna, że takie informacje mogą mieć wpływ na inne działania kolegium lub są niezbędne do wykonywania zadań innych członków kolegium.
Artykuł  9

Powiadomienie o nieistotnych rozszerzeniach lub zmianach w modelach wewnętrznych

1.
W przypadku nieistotnych rozszerzeń lub zmian w modelach mających wpływ na instytucje, którym udzielono zezwolenia na prowadzenie działalności w państwie członkowskim, w tym na unijne jednostki dominujące, organ sprawujący nadzór skonsolidowany niezwłocznie powiadamia o tych rozszerzeniach lub zmianach wszystkich odpowiednich członków kolegium w rozumieniu art. 11 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98.
2.
Odpowiedni członek kolegium w rozumieniu art. 11 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 powiadamia organ sprawujący nadzór skonsolidowany o wszelkich nieistotnych rozszerzeniach lub zmianach mających wpływ na instytucje, które są objęte kompetencjami w zakresie nadzoru tego członka kolegium.
3.
Jeżeli dany odpowiedni członek kolegium w rozumieniu art. 11 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 ma obawy dotyczące uznania rozszerzenia lub zmiany za nieistotne, wówczas powiadamia o swoich obawach organ sprawujący nadzór skonsolidowany, który przekazuje te informacje pozostałym odpowiednim członkom kolegium w rozumieniu art. 11 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98.

Jeżeli organ sprawujący nadzór skonsolidowany ma obawy dotyczące uznania rozszerzenia lub zmiany za nieistotne, wówczas powiadamia o swoich obawach wszystkich odpowiednich członków kolegium w rozumieniu art. 11 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98.

Organ sprawujący nadzór skonsolidowany i odpowiedni członkowie kolegium w rozumieniu art. 11 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/98 omawiają szczegółowo te obawy w celu wypracowania wspólnego stanowiska w odniesieniu do istotności rozszerzenia lub zmiany.

4.
Jeżeli organ sprawujący nadzór skonsolidowany i odpowiedni członkowie kolegium w rozumieniu art. 11 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 uznają, że rozszerzenia lub zmiany w modelu wewnętrznym zostały nieprawidłowo uznane przez daną instytucję za nieistotne, niezwłocznie powiadamiają daną instytucję.
Artykuł  10

Wymiana informacji na temat wczesnych sygnałów ostrzegawczych oraz potencjalnych zagrożeń i słabości

1.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany i członkowie kolegium uczestniczący w sporządzaniu sprawozdania z oceny ryzyka grupy, o którym mowa w art. 113 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2013/36/UE, lub sprawozdania z oceny ryzyka płynności grupy, o którym mowa w art. 113 ust. 2 lit. b) wspomnianej dyrektywy, do celów podejmowania wspólnych decyzji w sprawie wymogów ostrożnościowych dostosowanych do konkretnych instytucji zgodnie z tym artykułem uzgadniają wskaźniki służące do identyfikowania wczesnych sygnałów ostrzegawczych oraz potencjalnych zagrożeń i słabości, o których mowa w art. 12 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98.

Przedmiotowe wskaźniki oblicza się na podstawie informacji, które właściwe organy zebrały od nadzorowanych instytucji zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 680/2014.

Uzgodnione wskaźniki określona się w pisemnych uzgodnieniach dotyczących koordynacji i współpracy zgodnie z art. 5 lit. l) rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98.

2.
Każdy członek kolegium, o którym mowa w ust. 1, w stosownych przypadkach przekazuje organowi sprawującemu nadzór skonsolidowany wartości zatwierdzonych wskaźników w odniesieniu do instytucji objętych jego nadzorem.
3.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany przekazuje każdemu członkowi kolegium, o którym mowa w ust. 1, wartości, o których mowa w ust. 2, i wartości zatwierdzonych wskaźników w odniesieniu do unijnych jednostek dominujących i grup na poziomie skonsolidowanym.
4.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany i członkowie kolegium, o których mowa w ust. 1, wymieniają się wartościami zatwierdzonych wskaźników co najmniej raz w roku lub częściej, zgodnie z ustaleniami właściwych organów.
Artykuł  11

Ustanowienie i aktualizacja programu oceny nadzorczej kolegium

1.
Po podjęciu wspólnych decyzji w sprawie wymogów ostrożnościowych dostosowanych do konkretnych instytucji zgodnie z art. 113 dyrektywy 2013/36/UE członkowie kolegium przedstawiają organowi sprawującemu nadzór skonsolidowany swój wkład do celów ustanowienia programu oceny nadzorczej kolegium, o którym mowa w art. 116 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2013/36/UE, zgodnie z art. 16 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98.
2.
Po otrzymaniu wkładu od członków kolegium organ sprawujący nadzór skonsolidowany przygotowuje projekt programu oceny nadzorczej kolegium.
3.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany przekazuje projekt programu oceny nadzorczej kolegium członkom kolegium, zachęcając ich do przedstawienia opinii na temat obszarów wspólnych prac i wskazując odpowiedni termin na ich przedstawienie.
4.
Do celów zakończenia programu oceny nadzorczej kolegium organ sprawujący nadzór skonsolidowany uwzględnia wszelkie opinie i zastrzeżenia wyrażone przez członków kolegium i wyjaśnia, w razie potrzeby, powód niewłączenia tych opinii i zastrzeżeń.
5.
Po zakończeniu programu oceny nadzorczej kolegium organ sprawujący nadzór skonsolidowany przekazuje go członkom kolegium.
6.
Program oceny nadzorczej kolegium jest aktualizowany co najmniej raz w roku lub częściej, jeżeli zostanie to uznane za konieczne, w wyniku procesu przeglądu i oceny nadzorczej zgodnie z art. 97 dyrektywy 2013/36/UE lub w wyniku wspólnych decyzji na temat wymogów ostrożnościowych dostosowanych do konkretnych instytucji zgodnie z art. 113 tej dyrektywy.
7.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany aktualizuje program oceny nadzorczej kolegium zgodnie z procedurą określoną w ust. 1-5.

SEKCJA  3

Planowanie i koordynacja działań nadzorczych w czasie przygotowań do sytuacji nadzwyczajnych i w trakcie takich sytuacji

Artykuł  12

Ustanowienie i aktualizacja ram kolegium na wypadek sytuacji nadzwyczajnych

1.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany przygotowuje swój wniosek w sprawie ustanowienia ram kolegium na wypadek sytuacji nadzwyczajnych zgodnie z art. 17 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98.
2.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany przekazuje swój wniosek członkom kolegium, zachęcając ich do przedstawienia opinii i wskazując odpowiedni termin na ich przedstawienie.
3.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany uwzględnia wszelkie opinie i zastrzeżenia wyrażone przez członków kolegium i wyjaśnia, w razie potrzeby, powód niewłączenia tych opinii i zastrzeżeń.
4.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany przekazuje członkom kolegium ostateczną wersję ram kolegium na wypadek sytuacji nadzwyczajnych.
5.
Co najmniej raz w roku organ sprawujący nadzór skonsolidowany i członkowie kolegium rozważają konieczność aktualizacji ram kolegium na wypadek sytuacji nadzwyczajnych.
6.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany i członkowie kolegium aktualizują ramy kolegium na wypadek sytuacji nadzwyczajnych zgodnie z procedurą określoną w ust. 1-4.
Artykuł  13

Wymiana informacji w sytuacji nadzwyczajnej

1.
W przypadku gdy organ sprawujący nadzór skonsolidowany dowiaduje się o sytuacji nadzwyczajnej, która dotyka lub prawdopodobnie dotknie instytucję lub oddział grupy, którym odpowiednio udzielono zezwolenia na prowadzenie działalności lub które mają siedzibę w danym państwie członkowskim, organ sprawujący nadzór skonsolidowany niezwłocznie ostrzega o tym EUNB i członka kolegium sprawującego nadzór nad instytucją lub oddziałem, które zostały lub prawdopodobnie zostaną dotknięte sytuacją nadzwyczajną.
2.
W przypadku gdy członek kolegium dowiaduje się o sytuacji nadzwyczajnej, która dotyka lub prawdopodobnie dotknie instytucję lub oddział grupy, którym odpowiednio udzielono zezwolenia na prowadzenie działalności lub które mają siedzibę w danym państwie członkowskim, członek kolegium niezwłocznie ostrzega o tym organ sprawujący nadzór skonsolidowany.
3.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany zapewnia, aby wszyscy pozostali członkowie kolegium byli odpowiednio informowani o głównych elementach:
a)
skoordynowanej oceny nadzorczej sytuacji nadzwyczajnej, o której mowa w art. 14;
b)
skoordynowanej reakcji w zakresie nadzoru, o której mowa w art. 15, w tym podjętych lub planowanych działaniach, oraz jej monitorowania, o którym mowa w art. 16;
c)
środków wczesnej interwencji przyjętych na podstawie art. 27, 28 i 29 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 6 , w stosownych przypadkach, z uwzględnieniem konieczności koordynowania tych środków zgodnie z art. 30 tej dyrektywy lub określenia warunków restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 32 tej dyrektywy.
4.
W przypadku gdy skoordynowana reakcja w zakresie nadzoru na sytuację nadzwyczajną, o której mowa w art. 15, może przebiegać sprawniej dzięki zaangażowaniu grupowego organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwych dla jednostek zależnych lub organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w jurysdykcjach, w których zlokalizowane są istotne oddziały, banków centralnych, właściwych ministerstw i systemów gwarantowania depozytów, organ sprawujący nadzór skonsolidowany rozważa zaangażowanie tych organów.
5.
W przypadku gdy sytuacja nadzwyczajna jest ograniczona do określonego podmiotu powiązanego, zarządza nią członek kolegium odpowiedzialny za sprawowanie nadzoru nad danym podmiotem powiązanym we współpracy z organem sprawującym nadzór skonsolidowany.
Artykuł  14

Koordynacja oceny nadzorczej sytuacji nadzwyczajnej

1.
Do celów art. 19 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 organ sprawujący nadzór skonsolidowany koordynuje opracowywanie projektu skoordynowanej oceny nadzorczej sytuacji nadzwyczajnej na podstawie własnej oceny i oceny członków kolegium sprawujących nadzór nad podmiotami powiązanymi, które zostały lub prawdopodobnie zostaną dotknięte sytuacją nadzwyczajną.
2.
Projekt skoordynowanej oceny nadzorczej sytuacji nadzwyczajnej obejmuje podmioty powiązane, które zostały lub prawdopodobnie zostaną dotknięte daną sytuacją. Opinie i oceny członków kolegium odpowiedzialnych za sprawowanie nadzoru nad tymi podmiotami powiązanymi są odpowiednio uwzględniane przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany.
3.
W przypadku gdy sytuacja nadzwyczajna jest ograniczona do określonego podmiotu powiązanego, członek kolegium odpowiedzialny za sprawowanie nadzoru nad danym podmiotem powiązanym przeprowadza, we współpracy z organem sprawującym nadzór skonsolidowany, ocenę nadzorczą sytuacji nadzwyczajnej.
Artykuł  15

Koordynacja reakcji w zakresie nadzoru na sytuację nadzwyczajną

1.
Do celów art. 20 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 organ sprawujący nadzór skonsolidowany prowadzi proces opracowywania skoordynowanej reakcji w zakresie nadzoru na sytuację nadzwyczajną w odniesieniu do grupy i jej podmiotów powiązanych, które zostały lub prawdopodobnie zostaną dotknięte sytuacją. Opinie i oceny członków kolegium odpowiedzialnych za sprawowanie nadzoru nad tymi podmiotami powiązanymi są odpowiednio uwzględniane przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany.
2.
W przypadku gdy sytuacja nadzwyczajna jest ograniczona do określonego podmiotu powiązanego, członek kolegium odpowiedzialny za sprawowanie nadzoru nad danym podmiotem powiązanym opracowuje, we współpracy z organem sprawującym nadzór skonsolidowany, skoordynowaną reakcję w zakresie nadzoru na sytuację nadzwyczajną.
3.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany i członkowie kolegium wykonują zadania, o których mowa w ust. 1 i 2, bez zbędnej zwłoki.
4.
Opracowywanie skoordynowanej oceny nadzorczej sytuacji nadzwyczajnej, o której mowa w art. 14, i opracowywanie skoordynowanej reakcji w zakresie nadzoru na sytuację nadzwyczajną może przebiegać równocześnie.
Artykuł  16

Monitorowanie i aktualizowanie skoordynowanej reakcji w zakresie nadzoru na sytuację nadzwyczajną

1.
Do celów art. 21 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 organ sprawujący nadzór skonsolidowany koordynuje monitorowanie procesu wdrażania uzgodnionych działań określonych w ramach skoordynowanej reakcji w zakresie nadzoru, o której mowa w art. 15.
2.
Członkowie kolegium odpowiedzialni za sprawowanie nadzoru nad podmiotami powiązanymi, które zostały lub prawdopodobnie zostaną dotknięte sytuacją nadzwyczajną, powiadamiają w stosownych przypadkach organ sprawujący nadzór skonsolidowany o rozwoju sytuacji nadzwyczajnej i wdrażaniu zatwierdzonych działań związanych z odnośnymi podmiotami powiązanymi.
3.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany przekazuje członkom kolegium, w tym EUNB, wszelkie aktualizacje procesu monitorowania skoordynowanej reakcji w zakresie nadzoru, przy czym aktualizacje te obejmują grupę i powiązane podmioty, które zostały lub prawdopodobnie zostaną dotknięte daną sytuacją.
4.
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany i członkowie kolegium odpowiedzialni za sprawowanie nadzoru nad podmiotami powiązanymi, które zostały lub prawdopodobnie zostaną dotknięte sytuacją nadzwyczajną, rozważają konieczność aktualizacji skoordynowanej reakcji w zakresie nadzoru, uwzględniając wzajemnie przekazywane informacje podczas monitorowania procesu wdrażania tej reakcji.
5.
Wymogi określone w ust. 1-4 stosuje się bez zbędnej zwłoki.

ROZDZIAŁ  3

ZASADY OPERACYJNEGO FUNKCJONOWANIA KOLEGIÓW UTWORZONYCH ZGODNIE Z ART. 51 UST. 3 DYREKTYWY 2013/36/UE

SEKCJA  1

Ustanowienie i funkcjonowanie kolegiów

Artykuł  17

Ustanowienie i aktualizacja przyporządkowania instytucji, ustanowienie kolegium, sporządzanie i aktualizacja list kontaktów oraz dokonywanie i zmiana pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy

W odniesieniu do kolegiów tworzonych zgodnie z art. 51 ust. 3 dyrektywy 2013/36/UE właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia ustanawiają i aktualizują przyporządkowanie instytucji, ustanawiają kolegium, sporządzają i aktualizują listy kontaktów oraz dokonują pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy i wprowadzają do nich zmiany w odpowiednim zakresie zgodnie z art. 2-5.

Artykuł  18

Aspekty operacyjne posiedzeń i działań kolegium

1.
Właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia ustanawiają regularną współpracę z członkami kolegium, która może przybrać formę posiedzeń lub innych działań.
2.
Właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia powiadamiają członków kolegium, w tym EUNB, o organizacji posiedzeń i działań kolegium, a także o ich celach.
3.
Właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia wyraźnie określają cele posiedzeń kolegium. Właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia zapewniają odzwierciedlenie tych celów w porządku obrad posiedzenia i zwracają się do wszystkich członków kolegium o zaproponowanie dodatkowych punktów porządku obrad. Właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia uwzględniają wszelkie propozycje dotyczące punktów porządku obrad przedstawione przez członków kolegium i wyjaśniają, w razie potrzeby, powód niewłączenia tych punktów.
4.
Właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia i członkowie kolegium, którzy uczestniczą w określonym działaniu lub posiedzeniu kolegium, wymieniają się dokumentami i dodatkami do dokumentów roboczych z dużym wyprzedzeniem, aby umożliwić wszystkim uczestnikom posiedzenia kolegium czynny udział w dyskusjach.

SEKCJA  2

Planowanie i koordynacja działań nadzorczych w sytuacjach normalnych

Artykuł  19

Ogólne ramy dotyczące wymiany informacji między właściwymi organami państwa członkowskiego pochodzenia, członkami kolegium i obserwatorami

1.
Do celów art. 28 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 członkowie kolegium przekazują informacje właściwym organom państwa członkowskiego pochodzenia.
2.
Właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia przekazują informacje, o których mowa w ust. 1, podmiotom takim jak:
a)
członkowie kolegium;
b)
obserwatorzy, jeżeli właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia uznają to za właściwe i zgodne z warunkami ich uczestnictwa w kolegium.
3.
Jeżeli właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia uznają, że informacje, o których mowa w ust. 1, nie są istotne dla danego członka kolegium, muszą wcześniej skonsultować się z tym członkiem i przekazać mu kluczowe punkty informacji, aby umożliwić mu ustalenie ich faktycznego znaczenia.
4.
Jeżeli kolegium jest podzielone na różne podstruktury, właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia w odpowiednim czasie wyczerpująco informują wszystkich członków kolegium o działaniach lub środkach wprowadzonych w różnych podstrukturach kolegium.
5.
Właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia i członkowie kolegium uzgadniają środki wymiany informacji i precyzują osiągnięte w tej sprawie porozumienie w pisemnych uzgodnieniach dotyczących koordynacji i współpracy, o których mowa w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98.
Artykuł  20

Ustanowienie i aktualizacja programu oceny nadzorczej kolegium

1.
Do celów ustanowienia programu oceny nadzorczej kolegium, o którym mowa w art. 99 dyrektywy 2013/36/UE, zgodnie z art. 31 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 członkowie kolegium przekazują swój wkład właściwym organom państwa członkowskiego pochodzenia.
2.
Po otrzymaniu wkładu od członków kolegium właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia przygotowują projekt programu oceny nadzorczej kolegium.
3.
Właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia przekazują projekt programu oceny nadzorczej kolegium członkom kolegium, zachęcając ich do przedstawienia opinii na temat obszarów wspólnych prac i wskazując odpowiedni termin na ich przedstawienie.
4.
Do celów zakończenia programu oceny nadzorczej kolegium właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia uwzględniają wszelkie opinie i zastrzeżenia wyrażone przez członków kolegium i wyjaśniają, w razie potrzeby, powody niewłączenia tych opinii i zastrzeżeń.
5.
Po zakończeniu programu oceny nadzorczej kolegium właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia przekazują go członkom kolegium.
6.
Program oceny nadzorczej kolegium jest aktualizowany co najmniej raz w roku lub w razie konieczności częściej w wyniku procedury przeglądu i oceny nadzorczej na podstawie art. 97 dyrektywy 2013/36/UE.
7.
Właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia aktualizują program oceny nadzorczej kolegium zgodnie z procedurą określoną w ust. 1-5.

SEKCJA  3

Planowanie i koordynacja działań nadzorczych w czasie przygotowań do sytuacji nadzwyczajnych i w trakcie takich sytuacji oraz przepisy końcowe

Artykuł  21

Ustanowienie i aktualizacja ram kolegium na wypadek sytuacji nadzwyczajnych

1.
Do celów ustanowienia ram kolegium na wypadek sytuacji nadzwyczajnych właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia przygotowują wniosek na podstawie art. 32 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98.
2.
Właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia przekazują swój wniosek członkom kolegium, zachęcając ich do przedstawienia opinii i wskazując odpowiedni termin na ich przedstawienie.
3.
Właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia uwzględniają wszelkie opinie i zastrzeżenia wyrażone przez członków kolegium i wyjaśniają, w razie potrzeby, powody niewłączenia tych opinii i zastrzeżeń.
4.
Właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia przekazują członkom kolegium ostateczną wersję ram kolegium na wypadek sytuacji nadzwyczajnych.
5.
Co najmniej raz w roku właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia i członkowie kolegium rozważają konieczność aktualizacji ram kolegium na wypadek sytuacji nadzwyczajnych.
6.
Właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia i członkowie kolegium aktualizują ramy kolegium na wypadek sytuacji nadzwyczajnych zgodnie z procedurą określoną w ust. 1-4.
Artykuł  22

Wymiana informacji w sytuacji nadzwyczajnej

1.
W przypadku gdy właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia dowiadują się o sytuacji nadzwyczajnej, która dotyka lub prawdopodobnie dotknie daną instytucję, niezwłocznie ostrzegają o tym EUNB i członków kolegium.
2.
W przypadku gdy członek kolegium dowiaduje się o sytuacji nadzwyczajnej, która dotyka lub prawdopodobnie dotknie oddział objęty jego jurysdykcją, niezwłocznie ostrzega o tym właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia.
Artykuł  23

Koordynacja oceny nadzorczej sytuacji nadzwyczajnej

Do celów art. 34 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia przekazują ocenę nadzorczą sytuacji nadzwyczajnej członkom kolegium sprawującym nadzór nad oddziałami, które zostały lub prawdopodobnie zostaną dotknięte daną sytuacją nadzwyczajną.

Artykuł  24

Koordynacja i monitorowanie reakcji w zakresie nadzoru na sytuację nadzwyczajną

1.
Do celów art. 35 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia opracowują skoordynowaną reakcję w zakresie nadzoru na sytuację nadzwyczajną. Właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia odpowiednio uwzględniają opinie członków kolegium sprawujących nadzór nad oddziałami, które zostały lub prawdopodobnie zostaną dotknięte daną sytuacją nadzwyczajną.
2.
Właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia w stosownych przypadkach koordynują monitorowanie procesu wdrażania wszelkich działań określonych w ramach reakcji w zakresie nadzoru.
3.
Członkowie kolegium powiadamiają właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia o rozwoju sytuacji nadzwyczajnej i realizacji wszelkich zatwierdzonych działań związanych z oddziałami objętymi ich jurysdykcją.
4.
Właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia powiadamiają członków kolegium, w tym EUNB, o wszelkich aktualizacjach procesu monitorowania reakcji w zakresie nadzoru.
5.
Opracowywanie oceny nadzorczej sytuacji nadzwyczajnej, o której mowa w art. 23, i opracowywanie reakcji w zakresie nadzoru na daną sytuację może przebiegać równocześnie.
Artykuł  25

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 października 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wzór przyporządkowania

Unijna instytucja dominująca / unijna dominująca finansowa spółka holdingowa / unijna dominująca finansowa spółka holdingowa o działalności mieszanej / instytucja
Łączna kwota aktywów i pozycji pozabilansowych (w mln EUR)
Czy uznaje się ją za globalną instytucję o znaczeniu systemowym (G-SII) czy inną instytucję o znaczeniu systemowym (O-SII)?
Czy odstępstwo przyznano zgodnie z art. 7 lub 10 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 (odstępstwa od wymogów kapitałowych)? (TAK/NIE)
Czy odstępstwo przyznano zgodnie z art. 8 lub 10 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 (odstępstwa od wymogów dotyczących płynności)? (TAK/NIE)
Instytucje, którym udzielono zezwolenia na prowadzenie działalności w państwie członkowskim / podmioty sektora finansowego, którym udzielono zezwolenia na prowadzenie działalności w państwie członkowskimCzy instytucja / podmiot sektora finansowego ma znaczenie dla danej grupy?

(T AK/NIE)

Czy instytucja / podmiot sektora finansowego ma znaczenie dla państwa członkowskiego, w którym udzielono jej/mu zezwolenia na prowadzenie działalności? (TAK/NIE)Łączna kwota aktywów i pozycji pozabilansowych instytucji / podmiotu sektora finansowego (w mln EUR)Kryteria stosowane w celu określenia znaczenia dla państwa członkowskiego, w stosownych przypadkachKryteria stosowane w celu określenia znaczenia dla grupy, w stosownych przypadkachCzy odstępstwo przyznano zgodnie z art. 7 lub 10 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 (odstępstwa od wymogów kapitałowych)? (TAK/NIE)
Właściwy organ / inny organPaństwo członkowskieInstytucja / podmiot sektora finansowegoIdentyfikator podmiotu prawnego, w przypadku gdy taki identyfikator istnieje (kody pre-LEI lub międzynarodowy identyfikator podmiotu prawnego)Czy instytucję / podmiot sektora finansowego uznano za O-SII?Bezpośrednia jednostka dominująca instytucji / podmiotu sektora finansowegoIdentyfikator podmiotu prawnego, w przypadku gdy taki identyfikator istnieje (kody pre-LEI lub międzynarodowy identyfikator podmiotu prawnego)Czy bezpośrednią jednostkę dominującą uznano za O-SII?
Instytucje, którym udzielono zezwolenia na prowadzenie działalności w państwie członkowskim / podmioty sektora finansowego, którym udzielono zezwolenia na prowadzenie działalności w państwie członkowskimCzy instytucja / podmiot sektora finansowego ma znaczenie dla danej grupy?

(T AK/NIE)

Czy instytucja / podmiot sektora finansowego ma znaczenie dla państwa członkowskiego, w którym udzielono jej/mu zezwolenia na prowadzenie działalności? (TAK/NIE)Łączna kwota aktywów i pozycji pozabilansowych instytucji / podmiotu sektora finansowego (w mln EUR)Kryteria stosowane w celu określenia znaczenia dla państwa członkowskiego, w stosownych przypadkachKryteria stosowane w celu określenia znaczenia dla grupy, w stosownych przypadkachCzy odstępstwo przyznano zgodnie z art. 7 lub 10 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 (odstępstwa od wymogów kapitałowych)? (TAK/NIE)
Właściwy organ / inny organPaństwo członkowskieInstytucja / podmiot sektora finansowegoIdentyfikator podmiotu prawnego, w przypadku gdy taki identyfikator istnieje (kody pre-LEI lub międzynarodowy identyfikator podmiotu prawnego)Czy instytucję / podmiot sektora finansowego uznano za O-SII?Bezpośrednia jednostka dominująca instytucji / podmiotu sektora finansowegoIdentyfikator podmiotu prawnego, w przypadku gdy taki identyfikator istnieje (kody pre-LEI lub międzynarodowy identyfikator podmiotu prawnego)Czy bezpośrednią jednostkę dominującą uznano za O-SII?
Kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji:Państwa będące członkami i państwa będące obserwatorami:Organy będące członkami i organy będące obserwatorami:
Grupa zarządzania w sytuacji kryzysowej:Państwa będące członkami:Organy będące członkami:
Nazwa organu sprawującego nadzór skonsolidowany lub właściwego organu państwa członkowskiego pochodzenia:
Adres organu sprawującego nadzór skonsolidowany lub właściwego organu państwa członkowskiego pochodzenia:
Osoba wyznaczona do kontaktów (imię i nazwisko, adres e-mail, nr telefonu) przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany lub właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia:
Czy odstępstwo przyznano zgodnie z art. 8 lub 10 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 (odstępstwa od wymogów dotyczących płynności)? (TAK/NIE)Czy dany organ jest członkiem lub obserwatorem kolegium? Jeżeli jest członkiem lub obserwatorem oraz jeżeli stanowi część podstruktury charakterystycznej dla kolegium, proszę sprecyzować.Oddziały z siedzibą w państwie członkowskimCzy oddział ma znaczenie dla grupy?

(TAK/NIE)

Kryteria stosowane w celu określenia znaczenia, w stosownych przypadkachCzy oddział ma znaczenie dla państwa członkowskiego zgodnie z art. 51 dyrektywy 2013/36/UE? (TAK/NIE)Czy dany organ jest członkiem lub obserwatorem kolegium? Jeżeli jest członkiem lub obserwatorem oraz jeżeli stanowi część podstruktury charakterystycznej dla kolegium, proszę sprecyzować.
Właściwy organ / inny organPaństwo członkowskieOddziałInstytucja, w ramach której utworzono oddziałIdentyfikator podmiotu prawnego instytucji, w ramach której utworzono oddział, w przypadku gdy taki identyfikator istnieje (kody pre-LEI lub międzynarodowy identyfikator podmiotu prawnego)Czy instytucję, w ramach której utworzono

odział,

uznano za O-SII? (TAK/

NIE)

Instytucje, którym udzielono zezwolenia na prowadzenie działalności w państwie trzecim, i oddziały z siedzibą w państwie trzecimCzy instytucja / oddział ma znaczenie dla grupy?

(TAK/NIE)

Kryteria stosowane w celu określenia znaczeni w stosowanych w przypadkachCzy wymogi poufności i wymogi tajemnicy zawodowej lub służbowej mające zastosowanie do organów nadzoru państwa trzeciego zostały ocenione jako równoważne przez wszystkich członków kolegium?

(TAK/NIE)

Czy organ nadzoru państwa trzeciego jest obserwatorem kolegium? Jeżeli jest obserwatorem oraz jeżeli stanowi część podstruktury charakterystycznej dla kolegium, proszę sprecyzować
Organ nadzoru państwa trzeciegoPaństwo trzecieInstytucja / oddziałIdentyfikator podmiotu prawnego instytucji, w przypadku gdy taki identyfikator istnieje (kody pre-LEI lub międzynarodowy identyfikator podmiotu prawnego)Bezpośrednia jednostka dominująca instytucjiIdentyfikator podmiotu prawnego bezpośredniej instytucji dominującej, w przypadku gdy taki identyfikator istnieje (kody pre-LEI

lub międzynarodowy identyfikator podmiotu prawnego)

Czy istnieje inna pozaeuropejska struktura kolegium? (TAK/NIE) (jeżeli tak, proszę podać nazwę kolegium i przyjmującego organu nadzorczego):Państwa będące członkami:Organy będące członkami:
Nazwa kolegium

ZAŁĄCZNIK  II

Wzór pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy kolegium organów nadzoru ustanowiony w odniesieniu do

<XY> grupy/<A> instytucji

Postanowienia ogólne

A. Wprowadzenie

- Odnieść się do odpowiednich artykułów dyrektywy 2013/36/UE dotyczących ustanawiania kolegiów i pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy: art. 51 (istotne oddziały), art. 115 (uzgodnienia dotyczące koordynacji i współpracy) i art. 116 (kolegia organów nadzoru). Odnieść się także do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/99 oraz odpowiednich artykułów dyrektywy 2014/59/UE, w których przewidziano określone zadania dla właściwych organów i kolegium organów nadzoru.

- Przedstawić krótki opis celów tych pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy oraz ich roli, a także potwierdzić konieczność zatwierdzenia i utrzymania wspomnianych pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy.

B. <XY> Grupa/<A> Instytucja oraz identyfikacja członków i obserwatorów

a) Opis i struktura < XY> grupy/<A> instytucji

- Odnieść się do wyników procesu przyporządkowywania i wszelkich aktualizacji.

- Najnowszą wersję wypełnionego wzoru przyporządkowywania można dołączyć w postaci załącznika.

- W tym miejscu (lub w stosownych przypadkach jako załącznik) można także dołączyć schemat organizacyjny przedstawiający nadzorowane podmioty i lokalizację geograficzną grupy lub instytucji.

b) dentyfikacja właściwych organów, które są członkami kolegium

- Odnieść się do odpowiednich artykułów rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/99 w celu zidentyfikowania członków kolegium i przedstawienia wyników zaproszeń skierowanych do organów, o których mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98.

- Umieścić link do załącznika A do niniejszego wzoru (lista kontaktów)

c) Identyfikacja organów uczestniczących w kolegium w charakterze obserwatorów

- Odnieść się do odpowiednich artykułów rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/99 (w celu zidentyfikowania ewentualnych obserwatorów kolegium i przedstawienia wyników odnośnych zaproszeń skierowanych do organów, o których mowa w art. 3 ust. 2-4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98.

- W przypadku gdy organy nadzoru państw trzecich zostały zaproszone do uczestnictwa w kolegium w charakterze obserwatorów, przedstawić odniesienia do oceny równoważności wymogów poufności i wymogów tajemnicy zawodowej lub służbowej mających zastosowanie do organów nadzoru wspomnianych państw trzecich sporządzonej przez wszystkich członków kolegium. Jeżeli rozważono opinię EUNB dotyczącą tej oceny, przedstawić szczegółowe informacje w tym miejscu.

- Przedstawić szczegółowe informacje na temat ram obejmujących udział wspomnianych obserwatorów w pracach, działaniach i posiedzeniach kolegium oraz informacje, do których powinni mieć oni dostęp.

- Umieścić link do załącznika A do niniejszego wzoru (lista kontaktów).

C. Ramy koordynowania interakcji z kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

- Opis ram uzgodnionych przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany i pozostałych członków kolegium w celu wnoszenia skoordynowanego wkładu w kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz wykonywania zadań przez właściwe organy zgodnie z dyrektywą 2014/59/UE.

- Opis roli organu sprawującego nadzór skonsolidowany uzgodnionej przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany i członków kolegium, w szczególności w odniesieniu do koordynowania procesu wnoszenia wkładu przez kolegium organów nadzoru do odpowiedniego kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji za pośrednictwem grupowego organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

D. Ramy wymiany informacji

- Oczekuje się, że zakres informacji, które mają być przedmiotem wymiany w sytuacjach normalnych, obejmie co najmniej wymogi wynikające z dyrektywy 2013/36/UE i dyrektywy 2014/59/UE oraz odpowiednich artykułów rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98. Kolegia powinny jednak uzupełnić tę sekcję także o wszelkie dodatkowe informacje dostosowane do konkretnego kolegium, które zatwierdzono do wymiany.

- Odnieść się do odpowiednich artykułów dyrektywy 2013/36/UE, dyrektywy 2014/59/UE i rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 (regulacyjne standardy techniczne dotyczące kolegiów organów nadzoru) dotyczących informacji, które mają być przedmiotem wymiany, oraz przedstawić wszelkie pozostałe informacje, które mają być przedmiotem wymiany, dostosowane do konkretnego kolegium.

- W szczególności oczekuje się przedstawienia w tym miejscu porozumienia między organem sprawującym nadzór skonsolidowany a pozostałymi członkami kolegium w sprawie określonego zestawu wskaźników, które należy wymienić w ramach procesu dokonywania wspólnej oceny ryzyka i podejmowania wspólnych decyzji dotyczących wymogów ostrożnościowych dostosowanych do konkretnych instytucji zgodnie z art. 113 dyrektywy 2013/36/UE. Zgodnie z przepisami rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 wskaźniki te obejmują co najmniej takie obszary, jak: kapitał, płynność, jakość aktywów, finansowanie, rentowność i ryzyko koncentracji oraz należy je przedstawić dla każdego podmiotu powiązanego, instytucji dominującej i grupy na szczeblu skonsolidowanym. W tym miejscu należy także przedstawić porozumienie dostosowane do konkretnego kolegium w sprawie częstotliwości wymiany tych informacji.

- W odniesieniu do regularnej wymiany informacji opisać częstotliwość (np. kwartalną) i kanały komunikacyjne, które mają być wykorzystywane (np. biuletyny, telekonferencje, zabezpieczenia, strony internetowe poświęcone konkretnemu kolegium).

- Opisać rolę organu sprawującego nadzór skonsolidowany lub właściwych organów państwa członkowskiego pochodzenia jako centralnych ośrodków służących do gromadzenia i rozpowszechniania istotnych i użytecznych informacji.

- Opisać elastyczny charakter ram i sposób, w jaki można je przystosować do rodzaju i pilności informacji, które mają być przedmiotem wymiany.

E. Postępowanie z informacjami poufnymi

- Potwierdzić, że wszelkie informacje poufne będące przedmiotem wymiany między właściwymi organami będą wykorzystywane jedynie do zgodnych z prawem celów nadzorczych <XY> grupy/<A> instytucji.
- Wykazać zobowiązanie do ochrony poufności przekazywanych informacji i potwierdzenie, że osoby mające dostęp do informacji poufnych lub obchodzące się z nimi są objęte zobowiązaniem do zachowania tajemnicy służbowej.

F. Zarządzanie uzgodnieniami dotyczącymi powierzania zadań i delegowania obowiązków, w stosownych przypadkach

- Przedstawić opis powierzonych zadań i delegowanych obowiązków oraz opis organów, których dotyczą te uzgodnienia.
- Przedstawić opis przepływów informacji pomiędzy tymi zaangażowanymi organami a pozostałymi członkami kolegium dotyczących wyników działań oraz przestawić również opis procedur w zakresie komunikacji między zaangażowanymi organami a unijną jednostką lub instytucją dominującą i jej jednostkami zależnymi lub istotnymi oddziałami.

G. Opis różnych podstruktur kolegium, w stosownych przypadkach

- Jeżeli kolegium jest podzielone na różne podstruktury (np. kluczowe, ogólne, dostosowane do konkretnego regionu), przedstawić opis tych podstruktur, kryteriów stosowanych w celu określenia ich członkostwa, członków i obserwatorów każdej podstruktury, a także opis procedur mających na celu zapewnienie odpowiednich przepływów informacji między poszczególnymi podstrukturami kolegium.

Ramy planowania i koordynacji działań nadzorczych w sytuacjach normalnych

H. Ramy planowania i koordynacji działań nadzorczych w sytuacjach normalnych

- Na podstawie przepisów odpowiednich artykułów rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/99 przedstawić opis uzgodnień dostosowanych do konkretnego kolegium w celu opracowania, omówienia, zatwierdzenia i aktualizacji programu oceny nadzorczej kolegium.

I. Strategia kolegium w zakresie komunikacji z unijną jednostką lub instytucją dominującą oraz jej jednostkami zależnymi lub oddziałami

- Przedstawić opis dostosowanej do konkretnego kolegium strategii w zakresie komunikacji między właściwymi organami a unijną jednostką lub instytucją dominującą oraz jej podmiotami, na podstawie przepisów odpowiednich artykułów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/99.

J. Wszelkie pozostałe uzgodnienia dotyczące funkcjonowania kolegium między organem sprawującym nadzór skonsolidowany lub właściwymi organami państwa członkowskiego pochodzenia a pozostałymi członkami i obserwatorami kolegium

- Przedstawić szczegółowe informacje na temat uzgodnionych procedur i terminów, których należy przestrzegać przy przekazywaniu dokumentów z posiedzeń.

- W stosownych przypadkach przedstawić w tym miejscu szczegółowe informacje na temat wszelkich pozostałych uzgodnień dostosowanych do konkretnego kolegium.

Ramy planowania i koordynacji działań nadzorczych w czasie przygotowań do sytuacji nadzwyczajnych i w trakcie takich sytuacji

K. Wprowadzanie i identyfikacja osób wyznaczonych do kontaktów i danych kontaktowych na wypadek sytuacji nadzwyczajnych

- Odnieść się do art. 112 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2013/36/UE dotyczącego planowania i koordynacji działań nadzorczych w czasie przygotowań do sytuacji nadzwyczajnych i w trakcie takich sytuacji.

- Umieścić link do załącznika B do niniejszego wzoru (lista kontaktów na wypadek sytuacji nadzwyczajnych).

L. informacje, które mają być przedmiotem wymiany, i procedury, których należy przestrzegać w sytuacji nadzwyczajnej

a) Ramy informacji, które mają być przedmiotem wymiany w sytuacji nadzwyczajnej

- Opisać procedury dostosowane do konkretnego kolegium, które członkowie kolegium powinni stosować w sytuacjach nadzwyczajnych.

- Przedstawić minimalny zestaw informacji, który określono z wyprzedzeniem i który, zgodnie z oczekiwaniami, ma być przedmiotem wymiany między organem sprawującym nadzór skonsolidowany lub właściwymi organami państwa członkowskiego pochodzenia a pozostałymi członkami kolegium w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej.

- Podać szczegółowe informacje umożliwiające dokonanie przeglądu zdolności unijnej jednostki lub instytucji dominującej do generowania zestawu informacji uzgodnionych przez kolegium. W stosownych przypadkach przedstawić opis planowanych przeglądów i częstotliwości działań symulacyjnych.

b) Ramy procedur koordynacji i współpracy w sytuacji nadzwyczajnej

- Odnieść się do odpowiedniego artykułu rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/99 dotyczącego ostrzegania o sytuacjach nadzwyczajnych oraz przedstawić opis ram w odniesieniu do organu sprawującego nadzór skonsolidowany i pozostałych członków kolegium w zakresie wzajemnego ostrzegania się w razie wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej w jednostce zależnej lub unijnej jednostce dominującej. Należy także uwzględnić postanowienia dotyczące ostrzegania EUNB i właściwych organów przyjmujących państw członkowskich, w których istotne oddziały mają swoje siedziby.

- Opisać proces koordynacji z innymi kolegiami lub grupami (np. grupą zarządzania w sytuacji kryzysowej lub kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji), które mogą być zaangażowane w opanowywanie sytuacji nadzwyczajnej mającej wpływ na daną grupę, jeżeli dotyczy.

- Przedstawić odniesienie do wszelkich zatwierdzonych kanałów komunikacyjnych wykorzystywanych do wymiany informacji w sytuacji nadzwyczajnej (np. bezpieczne środki komunikacji, bezpieczne strony internetowe).

- Przedstawić wykaz przypadków (przykłady sytuacji nadzwyczajnych), w których wydane i przekazane zostaną ostrzeżenia.

c) Ramy zarządzania w sytuacji nadzwyczajnej

- Przedstawić opis ram zarządzania w sytuacji nadzwyczajnej obejmujących następujące punkty na podstawie odpowiednich artykułów rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/98 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/99:

- skoordynowaną ocenę nadzorczą, w tym kluczowe elementy wspólnej oceny sytuacji nadzwyczajnej,

- skoordynowaną reakcję w zakresie nadzoru, w tym szczegółowe informacje na temat konieczności, zakresu i warunków prowadzenia działań nadzorczych, które należy stosować w odniesieniu do unijnej jednostki lub instytucji dominującej lub dotkniętych podmiotów powiązanych lub oddziałów, oraz informacje, które w razie potrzeby mają być przedmiotem wymiany w ramach kolegium i z EUNB,

- monitorowanie skoordynowanej reakcji w zakresie nadzoru, w tym wszelkich uzgodnionych środków i ustaleń.

d) Ramy komunikacji zewnętrznej

- Przedstawić opis ram komunikacji zewnętrznej obejmujących:

- podział obowiązków związanych z koordynacją komunikacji publicznej na różnych etapach sytuacji nadzwyczajnej,

- zakres informacji, jakie należy ujawnić, z uwzględnieniem możliwości korzystania z uprawnień uznaniowych w celu utrzymania zaufania na rynku oraz wszelkich dodatkowych zobowiązań, jeżeli grupa dotknięta sytuacją nadzwyczajną należy do jednej lub kilku jurysdykcji,

- przygotowanie wspólnych oświadczeń publicznych, nawet wtedy gdy tylko jeden właściwy organ musi złożyć takie oświadczenie, jeżeli interesy pozostałych członków kolegium mogą być zagrożone,

- wyjątkowe okoliczności i działania, które należy podjąć, w przypadku gdy dany właściwy organ może wydać odrębne oświadczenie,

- w stosownych przypadkach obowiązek skontaktowania się z unijną jednostką lub instytucją dominującą oraz jej jednostkami zależnymi lub oddziałami,

- obowiązki i działania, które należy wykonywać na potrzeby przekazywania informacji na temat skoordynowanych działań mających na celu zaradzenie sytuacji nadzwyczajnej.

Postanowienia końcowe

- Przedstawić szczegółowe informacje na temat zobowiązania właściwych organów, które sporządzają i podpisują pisemne uzgodnienia dotyczące koordynacji i współpracy, do stosowania tych postanowień do momentu wydania komunikatu dotyczącego zaprzestania stosowania wspomnianych uzgodnień.

- W stosownych przypadkach w niniejszej sekcji można zamieścić podpisy właściwych organów lub dołączyć je w formie załącznika.

- Przedstawić wszelkie aktualizacje i rewizje tych pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy w celu odzwierciedlenia istotnych zmian uzgodnionych przez członków kolegium.

- Odnieść się do języka komunikacji i, w stosownych przypadkach, publikacji pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy.

Załącznik  A

Lista kontaktów

- Oczekuje się, że załączniki do niniejszych pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy będą regularnie aktualizowane, z uwagi na ich charakter.

- Żadne formalne procedury konsultacji i zatwierdzania nie są konieczne do uaktualniania zwykłej listy kontaktów i listy kontaktów na wypadek sytuacji nadzwyczajnych, jednak zachęca się właściwe organy do dbania o elastyczność swoich aktualizacji i zapewniania, aby najnowsza dostępna wersja była udostępniana członkom kolegium.

Ostatnia aktualizacja:
OrganImię i nazwisko osoby wyznaczonej do kontaktów i stanowisko służboweNr telefonuAdres e-mail
Organ sprawujący nadzór skonsolidowany/właściwy

organ państwa

członkowskiego

pochodzenia

1) na szczeblu operacyjnym L

2) wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla

Telefon stacjonarny Telefon komórkowy Telefon stacjonarny Telefon komórkowy
Właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego1) na szczeblu operacyjnym

2) wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla

Telefon stacjonarny Telefon komórkowy Telefon stacjonarny Telefon komórkowy
Organ nadzoru państwa trzeciego......

Załącznik  B

Lista kontaktów na wypadek sytuacji nadzwyczajnych

Ostatnia aktualizacja:
OrganImię i nazwisko osoby

wyznaczonej do

kontaktów i stanowisko

służbowe

Nr telefonuNr telefonu aktywny poza godzinami urzędowaniaAdres e-mail
Organ sprawujący

nadzór

skonsolidowany/właściwy

organ państwa

członkowskiego pochodzenia

3) na szczeblu operacyjnymTelefon stacjonarny

Telefon komórkowy

Telefon stacjonarny

Telefon komórkowy

4) wśród kadry

kierowniczej wyższego szczebla

Właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego3) na szczeblu operacyjnymTelefon stacjonarny

Telefon komórkowy

Telefon stacjonarny

Telefon komórkowy

4) wśród kadry

kierowniczej wyższego szczebla

Organ nadzoru państwa trzeciego......
Bezpieczny adres e-mail wykorzystywany w sytuacjach nadzwyczajnych:
Adres URL strony internetowej wykorzystywany w sytuacjach nadzwyczajnych:
1 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 680/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące sprawozdawczości nadzorczej instytucji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 (Dz.U. L 191 z 28.6.2014, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/98 z dnia 16 października 2015 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących określania ogólnych warunków funkcjonowania kolegiów organów nadzoru (zob. s. 2 niniejszego Dziennika Urzędowego).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/100 z dnia 16 października 2015 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne określające procedurę wspólnej decyzji w odniesieniu do wniosków o niektóre zezwolenia w zakresie nadzoru ostrożnościowego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 (zob. s. 45 niniejszego Dziennika Urzędowego).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.