Rozporządzenie wykonawcze 2016/2236 określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2018 r. dotyczącego godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2016.337.6

Akt obowiązujący
Wersja od: 13 grudnia 2016 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/2236
z dnia 12 grudnia 2016 r.
określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2018 r. dotyczącego godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie 1 , w szczególności jego art. 7a ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) UE jest długofalowo zaangażowana na rzecz wspierania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Minimalne normy w tym obszarze zostały ustanowione w dyrektywach dotyczących urlopu macierzyńskiego 2  i urlopu rodzicielskiego 3 . UE ustaliła również cele dotyczące poprawy opieki nad dziećmi, określając cele barcelońskie, a ponadto w ramach europejskiego semestru 2016 wydała zalecenia dla poszczególnych krajów w dziedzinie godzenia życia zawodowego i prywatnego.

(2) W swoim programie prac na rok 2016 4  Komisja przedstawia swoje plany dotyczące opracowania inicjatywy dotyczącej wyzwań dla rodziców i opiekunów, związanych z utrzymaniem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

(3) Zasadnicze znaczenie ma zatem monitorowanie wyzwań związanych z utrzymaniem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz postępów w tej dziedzinie, a równie istotne jest sprawniejsze gromadzenie danych.

(4) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 318/2013 5  ustanowiono moduł ad hoc dotyczący godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym.

(5) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1397/2014 6  określa i opisuje obszary wyszczególnionych informacji ("moduły cząstkowe ad hoc"), które mają zostać włączone do modułu ad hoc na 2018 r. dotyczącego godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym.

(6) Komisja powinna określić cechy techniczne, filtry, kody oraz termin przekazywania danych w ramach modułu ad hoc dotyczącego godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cechy techniczne modułu ad hoc na 2018 r. dotyczącego godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym, filtry i kody, które należy stosować, oraz termin przekazania wyników do Komisji są określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 grudnia 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W niniejszym załączniku określono cechy techniczne, filtry i kody do stosowania w ramach modułu ad hoc dotyczącego godzenia życia zawodowego z życiem rodzinnym, którego realizację zaplanowano na 2018 r. Określono w nim również terminy przekazania danych do Komisji.

Termin przekazania wyników Komisji: 31 marca 2019 r.

Filtry i kody, które należy stosować w celu przesyłania danych: zgodnie z załącznikiem III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 377/2008 7 .

Kolumny zarezerwowane dla opcjonalnych współczynników ważenia, do wykorzystania w przypadku badania podpróby lub braku odpowiedzi: kolumny 223-226 zawierające liczby całkowite i kolumny 227-228 zawierające miejsca po przecinku.

1)
Moduł cząstkowy 1: Obowiązki związane z opieką
Nazwa/kolumnaKodOpisFiltr
CARERESIstnienie obowiązków opiekuńczychWIEK = 18-64
211Regularnie opiekuje się dziećmi własnymi lub partnera (< 15 lat) lub niepełnosprawnymi krewnymi (w wieku co najmniej 15 lat)
1Brak obowiązków związanych z opieką
2Tylko dziećmi własnymi lub partnera w gospodarstwie domowym
3Tylko dziećmi własnymi lub partnera poza gospodarstwem domowym
4Tylko dziećmi własnymi lub partnera w gospodarstwie domowym i poza nim
5Tylko niepełnosprawnymi krewnymi
6Dziećmi własnymi lub partnera w gospodarstwie domowym i niepełnosprawnymi krewnymi
7Dziećmi własnymi lub partnera poza gospodarstwem domowym i niepełnosprawnymi krewnymi
8Dziećmi własnymi lub partnera w gospodarstwie domowym i poza nim oraz niepełnosprawnymi krewnymi
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnioneBrak odpowiedzi/nie wiem
CHCARUSEKorzystanie z usług w zakresie opieki nad dziećmiCARERES = 2-4,6-8
212Wykorzystanie profesjonalnej opieki nad dziećmi dla niektórych lub wszystkich dzieci
1Nie
2Tak, dla niektórych dzieci
3Tak, dla wszystkich dzieci
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnioneBrak odpowiedzi/nie wiem
CHCAROBSPrzyczyny niekorzystania z usług opieki nad dziećmiCHCARUSE = 1,2
213/214Najważniejsze przyczyny niekorzystania (w większym stopniu) z usług opieki nad dziećmi własnymi lub partnera
01Usługi niedostępne/brak wakatów
02Koszty
03Jakość/rodzaj usług
04Pozostałe przeszkody związane z usługami
05Opieka jest organizowana samodzielnie/z partnerem
06Opieka jest organizowana z uwzględnieniem dalszego nieformalnego wsparcia
07Wykorzystywane usługi specjalistyczne (dla niektórych, ale nie dla wszystkich dzieci) są wystarczające
08Dzieci same zajmują się sobą
09Inne przyczyny osobiste
99Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnioneBrak odpowiedzi/nie wiem
CHCAREFFWpływ obowiązków związanych z opieką nad dziećmi na zatrudnienieCARERES = 2-4,6-8 and WSTATOR = 1,2
215Główne sposoby dostosowania swojej pracy przez zatrudnionych w celu łatwiejszego godzenia obowiązków związanych z opieką na dziećmi
1Wszelkie zmiany w celu zwiększenia dochodów
2Krótszy czas pracy
3Mniej wymagających zadań w pracy
4Zmiana stanowiska lub pracodawcy w celu łatwiejszego godzenia obowiązków
5Obecnie na urlopie rodzinnym
6Inne
7Bez wpływu
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnioneBrak odpowiedzi/nie wiem
2)
Moduł cząstkowy 2: Elastyczność warunków pracy
Nazwa/kolumnaKodOpisFiltr
POSSTENDElastyczność czasu pracy pod względem opiekiSTAPRO = 3 and CARE-RES = 2-8
216Możliwość zmiany czasu rozpoczęcia lub zakończenia dnia pracy na głównym stanowisku w celu łatwiejszego godzenia obowiązków związanych z opieką
1Ogólnie możliwe
2Rzadko możliwe
3Niemożliwe
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnioneBrak odpowiedzi/nie wiem
POSORGWTElastyczność umożliwiająca branie całych dni wolnych na opiekęSTAPRO = 3 and CARE-RES = 2-8
217Możliwość zorganizowania czasu pracy w celu odbierania całych dni wolnych na głównym stanowisku w celu łatwiejszego godzenia obowiązków związanych z opieką
1Ogólnie możliwe
2Rzadko możliwe
3Niemożliwe
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnioneBrak odpowiedzi/nie wiem
WORKOBSGłówne przeszkody w pracy utrudniające godzenie obowiązków związanych z opiekąWSTATOR = 1,2 and CARERES = 2-8
218Charakterystyka głównego stanowiska pracy najbardziej utrudnia godzenie obowiązków
1Brak przeszkód
2Długi czas pracy
3Nieprzewidywalne lub trudne godziny pracy
4Długie dojazdy
5Wymagająca lub wyczerpująca praca
6Brak wsparcia ze strony pracodawców i współpracowników
7Inne przeszkody
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnioneBrak odpowiedzi/nie wiem
3)
Moduł cząstkowy 3: Przerwy w pracy zawodowej i urlop rodzicielski
Nazwa/kolumnaKodOpisFiltr
STOPWORKPrzerwa w pracy zawodowej w celu opieki nad dziećmiWIEK = 18-64
219Przerwa w pracy co najmniej na miesiąc w całym okresie zatrudnienia w celu opieki nad dziećmi własnymi lub partnera
1Tak
2Osoba nigdy niezatrudniona; z powodu opieki nad dziećmi
3Nie (ale osoba była/jest zatrudniona i ma dzieci)
4Osoba nigdy niezatrudniona; z innych powodów
5Osoba nigdy nie miała dzieci
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnioneBrak odpowiedzi/nie wiem
STOPLENGCałkowita długość przerwy w pracy zawodowej w celu opieki nad dziećmiSTOPWORK = 1
220Suma czasu trwania wszystkich przerw w pracy trwających co najmniej jeden miesiąc
1Do 6 miesięcy
2Od 6 miesięcy do 1 roku
3Od 1 roku do 2 lat
4Od 2 do 3 lat
5Od 3 do 5 lat
6Powyżej 5 lat
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnioneBrak odpowiedzi/nie wiem
PARLEAVKorzystanie z urlopu rodzicielskiegoSTOPWORK = 1
221Korzystanie z urlopu rodzicielskiego lub urlopu macierzyńskiego/ojcowskiego jako przerwy w pracy zawodowej w celu opieki nad dziećmi
1Wykorzystano tylko urlop rodzicielski
2Połączenie różnych urlopów rodzinnych
3Wykorzystano tylko urlop macierzyński/ojcowski
4Nie wykorzystano urlopów rodzinnych
DEREDSTPPrzerwa w pracy zawodowej w celu opieki nad niepełnosprawnymi krewnymiWIEK = 18-64 oraz (EXISTPR = 1 lub WSTATOR = 1,2)
222Osoba nie pracowała lub ograniczyła czas pracy przez co najmniej jeden miesiąc w całym okresie zatrudnienia w celu opieki nad niepełnosprawnymi krewnymi (w wieku co najmniej 15 lat)
1Przerwa w pracy
2Tylko ograniczenie czasu pracy
3Brak przerwy lub ograniczenia czasu pracy
4Osoba nigdy nie musiała zajmować się niepełnosprawnymi krewnymi
9Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
NiewypełnioneBrak odpowiedzi/nie wiem
1 Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3.
2 Dyrektywa Rady 92/85/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie wprowadzenia środków służących wspieraniu poprawy w miejscu pracy bezpieczeństwa i zdrowia pracownic w ciąży, pracownic, które niedawno rodziły, i pracownic karmiących piersią (dziesiąta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (Dz.U. L 348 z 28.11.1992, s. 1).
3 Dyrektywa Rady 2010/18/UE z dnia 8 marca 2010 r. w sprawie wdrożenia zmienionego porozumienia ramowego dotyczącego urlopu rodzicielskiego zawartego przez BUSINESSEUROPE, UEAPME, CEEP i ETUC oraz uchylająca dyrektywę 96/34/WE (Dz.U. L 68 z 18.3.2010, s. 13).
4 COM(2015) 610 final.
5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 318/2013 z dnia 8 kwietnia 2013 r. w sprawie przyjęcia programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018 dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98 (Dz.U. L 99 z 9.4.2013, s. 11).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1397/2014 z dnia 22 października 2014 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 318/2013 w sprawie przyjęcia programu modułów ad hoc obejmującego lata 2016-2018 dla celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98 (Dz.U. L 370 z 30.12.2014, s. 42).
7 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 377/2008 z dnia 25 kwietnia 2008 r. wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie w odniesieniu do kodowania, które należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2009 r., wykorzystania prób cząstkowych do gromadzenia danych dotyczących zmiennych strukturalnych oraz określenia kwartałów referencyjnych (Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 57).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.