Rozporządzenie wykonawcze 2015/233 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do walut, w przypadku których definicja aktywów przyjmowanych przez bank centralny jako zabezpieczenie jest bardzo wąska zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013
Dz.U.UE.L.2015.39.11
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/233
z dnia 13 lutego 2015 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do walut, w przypadku których definicja aktywów przyjmowanych przez bank centralny jako zabezpieczenie jest bardzo wąska zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 416 ust. 5,
(1) Artykuł 416 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 zobowiązuje instytucje do zgłaszania jako aktywa płynne aktywów spełniających pewne warunki. Zgodnie z akapitem trzecim wspomnianego artykułu od warunku, zgodnie z którym aktywa stanowią uznane zabezpieczenie w standardowych operacjach w zakresie płynności prowadzonych przez bank centralny w państwie członkowskim lub bank centralny państwa trzeciego, można odstąpić w przypadku aktywów płynnych utrzymywanych w celu pokrycia wypływów płynności w walucie, w przypadku której definicja aktywów przyjmowanych przez bank centralny jako zabezpieczenie jest bardzo wąska.
(2) Uznając znaczenie, jakie rozporządzenie (UE) nr 575/2013 przywiązuje do uznawania aktywów za aktywa płynne przez bank centralny przyjmujący je jako zabezpieczenie, wykaz walut, w przypadku których definicja aktywów przyjmowanych przez bank centralny jako zabezpieczenie jest bardzo wąska, powinien zostać ograniczony do tych walut, w odniesieniu do których aktywami przyjmowanymi przez bank centralny jako zabezpieczenie są wyłącznie dług sektora instytucji rządowych na szczeblu centralnym oraz dług wyemitowany przez bank centralny, natomiast nie są nimi żadne inne aktywa, w tym aktywa płynne zgodnie z dodatkowymi wymogami określonymi w art. 416 i 417 tego rozporządzenia.
(3) W oparciu o najlepsze dostępne informacje dostarczone przez właściwe organy poszczególnych państw członkowskich Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) dokonał oceny aktywów przyjmowanych przez bank centralny jako zabezpieczenie w danej walucie. W przypadku Bułgarii z oceny wynika, że bank centralny nie udziela środków pieniężnych instytucjom, z wyjątkiem skrajnych okoliczności. Z chwilą wystąpienia ryzyka utraty płynności, które może zaszkodzić stabilności systemu bankowego, Narodowy Bank Bułgarii może udzielić wypłacalnemu bankowi denominowanych w lwach bułgarskich kredytów o terminie wymagalności nieprzekraczającym trzech miesięcy, pod warunkiem że są one w pełni zabezpieczone złotem, walutą obcą lub innymi podobnymi aktywami o wysokiej płynności. W związku z tym lew bułgarski należy traktować jako walutę, w przypadku której definicja aktywów przyjmowanych przez bank centralny jako zabezpieczenie jest bardzo wąska.
(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNB.
(5) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 lutego 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |