Rozporządzenie wykonawcze 1348/2014 w sprawie przekazywania danych wdrażające art. 8 ust. 2 i 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.363.121

Akt obowiązujący
Wersja od: 7 stycznia 2015 r.

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 1348/2014
z dnia 17 grudnia 2014 r.
w sprawie przekazywania danych wdrażające art. 8 ust. 2 i 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2 i 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Skuteczny nadzór nad hurtowymi rynkami energii wymaga regularnego monitorowania szczegółów dotyczących kontraktów, w tym składania zleceń, a także danych dotyczących zdolności i wykorzystania instalacji służących produkcji, magazynowaniu, przesyłowi energii elektrycznej lub gazu ziemnego lub zużywających energię elektryczną lub gaz ziemny.

(2) W rozporządzeniu (UE) nr 1227/2011 zobowiązano Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (zwaną dalej "Agencją") ustanowioną na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 2 do monitorowania hurtowych rynków energii w Unii. Aby umożliwić Agencji realizację powierzonych jej zadań, należy w odpowiednim czasie dostarczyć jej kompletne zestawy istotnych informacji.

(3) Uczestnicy rynku powinni regularnie informować Agencję o szczegółach dotyczących kontraktów hurtowej sprzedaży energii elektrycznej i gazu ziemnego oraz kontraktów, na podstawie których odbywa się transport tych towarów. O umowach na usługi bilansujące, umowach między różnymi członkami tej samej grupy oraz o umowach sprzedaży energii wytworzonej w małych zakładach produkujących energię Agencję należy informować tylko doraźnie na jej uzasadnione żądanie.

(4) Zasadniczo, obie strony kontraktu powinny przekazać wymagane szczegółowe informacje dotyczące zawartego kontraktu. W celu ułatwienia przekazywania informacji, każda ze stron powinna mieć możliwość informowania w imieniu drugiej strony lub strony powinny mieć możliwość skorzystania w tym celu z usług osób trzecich. Niezależnie od tego i w celu ułatwienia gromadzenia danych, szczegóły dotyczące kontraktów przesyłowych zawartych w ramach pierwotnej alokacji zdolności przesyłowych prowadzonej przez operatora systemu przesyłowego powinny być przekazywane wyłącznie przez odpowiedniego operatora systemu przesyłowego. Przekazane dane powinny również obejmować zrealizowane i niezrealizowane oferty dotyczące pozyskania zdolności przesyłowych.

(5) W celu skutecznego wykrywania nadużyć na rynku ważne jest, aby oprócz szczegółów dotyczących kontraktów, Agencja mogła monitorować także zlecenia składane na rynkach zorganizowanych. Ponieważ nie można spodziewać się, że prowadzenie ewidencji tych danych jest łatwe dla uczestników rynku, informacje o skojarzonych i nieskojarzonych zleceniach powinny być przekazywane za pośrednictwem zorganizowanej platformy obrotu, na której zostały złożone, lub za pośrednictwem osób trzecich, które są w stanie udzielić takich informacji.

(6) Aby uniknąć podwójnego przekazywania informacji, Agencja powinna gromadzić szczegółowe informacje dotyczące instrumentów pochodnych związanych z kontraktami na dostawę lub przesył energii elektrycznej lub gazu ziemnego, które przekazano zgodnie z właściwymi regulacjami finansowymi do repozytorium transakcji lub do organów finansowych, korzystając z tych źródeł. Niezależnie od tego, rynki zorganizowane, systemy kojarzenia zleceń lub systemy zgłaszania transakcji, z których przekazane zostały informacje o szczegółach dotyczących przedmiotowych instrumentów pochodnych zgodnie z przepisami finansowymi, pod warunkiem ich zgody, powinny mieć możliwość zgłoszenia tych informacji także Agencji.

(7) Skuteczna sprawozdawczość i ukierunkowane monitorowanie wymagają wyróżnienia kontraktów standardowych i niestandardowych. Ponieważ ceny standardowych kontraktów służą również jako ceny referencyjne dla kontraktów niestandardowych, Agencja powinna otrzymywać informacje dotyczące kontraktów standardowych codziennie. Szczegóły dotyczące niestandardowych kontraktów powinny być przekazywane w terminie jednego miesiąca od daty zawarcia kontraktów.

(8) Uczestnicy rynku powinni również regularnie przekazywać Agencji oraz krajowym organom regulacyjnym (na ich żądanie) dane dotyczące dostępności i wykorzystania infrastruktury służącej do produkcji energii oraz transportu tej energii, w tym dane dotyczące instalacji skroplonego gazu ziemnego (LNG) i instalacji magazynowych. Aby zmniejszyć obciążenia związane z obowiązkiem sprawozdawczym dla uczestników rynku i aby jak najlepiej wykorzystać istniejące źródła danych, sprawozdawczość powinna obejmować, jeżeli to możliwe, operatorów systemów przesyłowych, europejską sieć operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej (ENTSO energii elektrycznej), europejską sieć operatorów systemów przesyłowych gazu (ENTSO gazu), operatorów systemu LNG i operatorów systemu magazynowania gazu ziemnego. W zależności od znaczenia i dostępności danych, częstotliwość prowadzenia sprawozdawczości może się różnić, przy czym większość danych powinna być zgłaszana codziennie. Wymogi dotyczące zgłaszania danych powinny uwzględniać zobowiązania Agencji do niepodawania do wiadomości publicznej szczególnie chronionych informacji handlowych i do publikowania i udostępniania tylko takich informacji, które nie spowodują żadnych zakłóceń konkurencji na hurtowym rynku energii.

(9) Ważne jest, aby strony przekazujące informacje miały jasny obraz dotyczący szczegółów informacji, które zobowiązane są przekazać. W tym celu Agencja powinna wyjaśnić w podręczniku użytkownika treść informacji objętych obowiązkiem sprawozdawczym. Agencja powinna również upewnić się, czy informacje są przekazywane w formie elektronicznej łatwo dostępnej dla stron przekazujących informacje.

(10) Aby zapewnić ciągły i bezpieczny przekaz kompletnych zestawów danych, strony przekazujące informacje powinny przestrzegać podstawowych wymogów w zakresie ich zdolności do uwierzytelniania źródeł danych, sprawdzania poprawności i kompletności danych oraz zapewnienia ciągłości działania. Agencja powinna ocenić, czy strony przekazujące informacje spełniają wymogi. Ocena powinna zapewniać proporcjonalne traktowanie profesjonalnych osób trzecich przetwarzających dane uczestników rynku i uczestników rynku zgłaszających swoje własne dane.

(11) Rodzaj i źródło danych objętych obowiązkiem sprawozdawczym mogą mieć wpływ na zasoby i czas, jaki strony przekazujące informacje muszą poświęcić na przygotowanie do przekazania danych. Na przykład dopełnienie procedur dotyczących zgłoszenia standardowych kontraktów zrealizowanych na zorganizowanych platformach obrotu zajmuje mniej czasu niż ustanowienie systemu do informowania o niestandardowych kontraktach lub niektórych podstawowych danych. W tym celu obowiązek sprawozdawczy należy wprowadzać stopniowo, zaczynając od przekazywania podstawowych danych dostępnych na platformie na rzecz przejrzystości ENTSO energii elektrycznej i ENTSO gazu, a także standardowych kontraktów zrealizowanych na zorganizowanych platformach obrotu. Następnie należy wprowadzić obowiązek informowania o niestandardowych kontraktach, z uwzględnieniem dodatkowego czasu niezbędnego do dopełnienia procedur dotyczących przekazywania informacji. Przekazywanie danych rozłożone w czasie również pomogłoby Agencji lepiej rozdzielić jej zasoby w celu przygotowania się do otrzymania informacji.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego zgodnie z art. 21 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia przepisy dotyczące przekazywania informacji Agencji, wdrażając art. 8 ust. 2 i 6 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011. Określa ono szczegóły dotyczące produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym i podstawowych danych, objętych obowiązkiem sprawozdawczym. Ustanawia również odpowiednie kanały przekazywania danych, w tym określa terminy i częstotliwość przekazywania danych.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicje zawarte w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 i w art. 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 984/2013 3 .

Ponadto stosuje się następujące definicje:

1)
"podstawowe dane" oznaczają informacje dotyczące zdolności i wykorzystania instalacji służących produkcji, magazynowaniu, przesyłowi energii elektrycznej lub gazu ziemnego lub zużywających energię elektryczną lub gaz ziemny, lub informacje dotyczące zdolności i wykorzystania instalacji skroplonego gazu ziemnego (LNG), w tym planowanej i nieplanowanej niedostępności tych instalacji;
2)
"kontrakt standardowy" oznacza kontrakt dotyczący produktu energetycznego sprzedawanego w obrocie hurtowym, dopuszczonego do obrotu na zorganizowanej platformie obrotu, niezależnie od tego, czy transakcja faktycznie ma miejsce na tej zorganizowanej platformie obrotu, czy też nie;
3)
"kontrakt niestandardowy" oznacza kontrakt dotyczący każdego produktu energetycznego sprzedawanego w obrocie hurtowym, niebędącego kontraktem standardowym;
4)
"zorganizowana platforma obrotu" lub "rynek zorganizowany" oznaczają:
a)
wielostronny system, który kojarzy lub ułatwia kojarzenie wielu składanych przez strony trzecie zleceń kupna i sprzedaży produktu energetycznego sprzedawanego w obrocie hurtowym w sposób skutkujący zawarciem kontraktu;
b)
każdy inny system lub mechanizm, w którym składane przez strony trzecie zlecenia kupna i sprzedaży produktu energetycznego sprzedawanego w obrocie hurtowym maja możliwość interakcji w sposób skutkujący zawarciem kontraktu.

Obejmują one giełdy energii elektrycznej i gazu ziemnego, brokerów i inne osoby zawodowo zajmujące się pośredniczeniem w zawieraniu transakcji oraz systemy obrotu, zgodnie z art. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 4 ;

5)
"grupa" ma znaczenie określone w art. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE 5 ;
6)
"kontrakt wewnątrzgrupowy" oznacza kontrakt dotyczący produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym, zawarty z innym kontrahentem będącym członkiem tej samej grupy, pod warunkiem że obaj kontrahenci objęci są w pełni tą samą konsolidacją;
7)
"pozagiełdowy" oznacza każdą transakcję dokonaną poza rynkiem zorganizowanym;
8)
"nominacja" oznacza
- 6
w odniesieniu do energii elektrycznej: powiadomienie o wykorzystanie międzyobszarowych zdolności przesyłowych przez posiadacza fizycznych praw przesyłowych i jego kontrahenta skierowane do odpowiedniego operatora systemu przesyłowego (OSP),
-
w odniesieniu do gazu ziemnego: uprzednie powiadomienie operatora systemu przesyłowego przez użytkownika sieci o faktycznej ilości gazu, którą użytkownik sieci chciałby zatłoczyć do systemu lub z niego odebrać;
9)
"energia bilansująca" oznacza energię wykorzystywaną przez operatorów systemów przesyłowych do bilansowania systemu;
10)
"moc bilansująca (rezerwy mocy)" oznacza zakontraktowaną rezerwę mocy;
11)
"usługi bilansujące" oznaczają
-
w odniesieniu do energii elektrycznej: moc bilansującą albo energię bilansującą, albo obie,
-
w odniesieniu do gazu ziemnego: usługę świadczoną operatorowi systemu przesyłowego na podstawie kontraktu dotyczącego gazu potrzebnego do zaspokojenia potrzeb wynikających z krótkookresowych wahań popytu lub podaży na gaz;
12)
"jednostka odbiorcza" oznacza podmiot, który otrzymuje energię elektryczną lub gaz ziemny na własny użytek;
13)
"jednostka produkcyjna" oznacza obiekt służący do wytwarzania energii elektrycznej składający się z pojedynczej jednostki wytwórczej lub z zagregowanej liczby jednostek wytwórczych.

ROZDZIAŁ  II

OBOWIĄZKI SPRAWOZDAWCZE DOTYCZĄCE TRANSAKCJI

Artykuł  3

Wykaz kontraktów objętych obowiązkiem sprawozdawczym

1.
Agencję należy poinformować o następujących kontraktach:
a)
W odniesieniu do produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym w związku z dostawą energii elektrycznej lub gazu ziemnego mającą miejsce w Unii:
(i)
kontrakty dnia bieżącego lub śróddzienne na dostawę energii elektrycznej lub gazu ziemnego w przypadku gdy dostawa ma miejsce w Unii, bez względu na miejsce i sposób prowadzonego nimi obrotu, w szczególności niezależnie od tego, czy są przedmiotem aukcji, czy notowań w systemie ciągłym;
(ii)
kontrakty na dostawę energii elektrycznej lub gazu ziemnego na następny dzień w przypadku gdy dostawa ma miejsce w Unii, bez względu na miejsce i sposób prowadzonego nimi obrotu, w szczególności niezależnie od tego, czy są przedmiotem aukcji, czy notowań w systemie ciągłym;
(iii)
kontrakty z dwudniowym wyprzedzeniem na dostawę energii elektrycznej lub gazu ziemnego w przypadku gdy dostawa ma miejsce w Unii, bez względu na miejsce i sposób prowadzonego nimi obrotu, w szczególności niezależnie od tego, czy są przedmiotem aukcji, czy notowań w systemie ciągłym;
(iv)
kontrakty weekendowe na dostawę energii elektrycznej lub gazu ziemnego w przypadku gdy dostawa ma miejsce w Unii, bez względu na miejsce i sposób prowadzonego nimi obrotu, w szczególności niezależnie od tego, czy są przedmiotem aukcji, czy notowań w systemie ciągłym;
(v)
kontrakty na dostawę energii elektrycznej lub gazu ziemnego przypadające na dzień po realizacji dostawy w przypadku gdy dostawa ma miejsce w Unii, bez względu na miejsce i sposób prowadzonego nimi obrotu, w szczególności niezależnie od tego, czy są przedmiotem aukcji, czy notowań w systemie ciągłym;
(vi)
inne kontrakty na dostawę energii elektrycznej lub gazu ziemnego z okresem dostawy dłuższym niż dwa dni, w przypadku gdy dostawa ma miejsce w Unii, bez względu na miejsce i sposób prowadzonego nimi obrotu, w szczególności niezależnie od tego, czy są przedmiotem aukcji, czy notowań w systemie ciągłym;
(vii)
kontrakty na dostawę energii elektrycznej lub gazu ziemnego dla pojedynczej jednostki odbiorczej posiadającej możliwość techniczną niezbędną do zużycia 600 GWh/rok lub więcej;
(viii)
opcje, kontrakty terminowe typu futures, swapy i wszystkie inne instrumenty pochodne dotyczące kontraktów odnoszące się do energii elektrycznej lub gazu ziemnego wytwarzanych, sprzedawanych lub dostarczanych w Unii.
b)
Produkty energetyczne sprzedawane w obrocie hurtowym w związku z przesyłem energii elektrycznej lub gazu ziemnego w Unii:
(i)
kontrakty dotyczące przesyłu energii elektrycznej lub gazu ziemnego w Unii między co najmniej dwoma lokalizacjami lub obszarami rynkowymi, zawarte w wyniku pierwotnej alokacji zdolności przesyłowych przez operatora systemu przesyłowego lub w jego imieniu, określające prawa i obowiązki fizycznej i finansowej zdolności;
(ii)
kontrakty dotyczące przesyłu energii elektrycznej lub gazu ziemnego w Unii między co najmniej dwoma lokalizacjami lub obszarami rynkowymi, zawarte między uczestnikami rynku na rynkach wtórnych, określające prawa i obowiązki fizycznej i finansowej zdolności, w tym odsprzedaż i przekazanie takich kontraktów;
(iii)
opcje, kontrakty terminowe typu futures, swapy i wszystkie inne instrumenty pochodne dotyczące kontraktów odnoszące się do przesyłu energii elektrycznej lub gazu ziemnego w Unii.
2.
W celu ułatwienia sprawozdawczości Agencja sporządza i prowadzi publiczny wykaz standardowych kontraktów oraz regularnie go aktualizuje. W celu ułatwienia sprawozdawczości Agencja po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia sporządza i publikuje wykaz zorganizowanych platform obrotu. Agencja regularnie aktualizuje ten wykaz.

W celu zapewnienia Agencji wsparcia w wykonywaniu obowiązków, wynikających z akapitu pierwszego, zorganizowane platformy obrotu przedkładają Agencji identyfikacyjne dane referencyjne w odniesieniu do każdego produktu energetycznego sprzedawanego w obrocie hurtowym, jaki dopuszczają do obrotu. Informacje muszą być przedłożone w formie określonej przez Agencję przed rozpoczęciem obrotu w ramach danego kontraktu. W przypadku zmian zorganizowane platformy obrotu muszą przedłożyć aktualizacje informacji.

W celu ułatwienia sprawozdawczości odbiorcy końcowi będący stroną kontraktu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lit. a) ppkt (vii), informują kontrahenta o możliwości technicznej jednostki odbiorczej do zużycia 600 GWh/rok lub więcej.

Artykuł  4

Wykaz kontraktów objętych obowiązkiem sprawozdawczym na żądanie Agencji

1.
Poniższe kontrakty i szczegóły transakcji dotyczące tych kontraktów, o ile nie zostały zawarte na zorganizowanej platformie obrotu, są objęte obowiązkiem sprawozdawczym jedynie na uzasadnione żądanie Agencji oraz doraźnie:
a)
kontrakty wewnątrzgrupowe;
b)
kontrakty na fizyczną dostawę energii elektrycznej wyprodukowanej przez pojedynczą jednostkę produkcyjną o mocy równej lub mniejszej niż 10 MW lub przez jednostki produkcyjne o połączonej mocy równej lub mniejszej niż 10 MW;
c)
kontrakty na fizyczną dostawę gazu ziemnego wyprodukowanego przez instalację produkcyjną gazu ziemnego o mocy produkcyjnej równej lub mniejszej niż 20 MW;
d)
kontrakty na usługi bilansujące w zakresie energii elektrycznej i gazu ziemnego.
2.
Uczestnicy rynku zawierający wyłącznie transakcje dotyczące kontraktów, o których mowa w ust. 1 lit. b) i c), nie są zobowiązani do zarejestrowania się w krajowym organie regulacyjnym zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011.
Artykuł  5

Szczegóły dotyczące kontraktów objętych obowiązkiem sprawozdawczym obejmujące składanie zleceń

1.
Informacje przekazane zgodnie z art. 3 obejmują:
a)
w odniesieniu do kontraktów standardowych na dostawę energii elektrycznej lub gazu ziemnego, szczegóły określone w tabeli 1 załącznika;
b)
w odniesieniu do kontraktów niestandardowych na dostawę energii elektrycznej lub gazu ziemnego, szczegóły określone w tabeli 2 załącznika;
c)
w odniesieniu do kontraktów standardowych i niestandardowych na przesył energii elektrycznej, szczegóły określone w tabeli 3 załącznika;
d)
w odniesieniu do kontraktów standardowych i niestandardowych na przesył gazu ziemnego, szczegóły określone w tabeli 4 załącznika;

Szczegóły dotyczące transakcji zawartych w ramach kontraktów niestandardowych określające co najmniej całkowity wolumen i cenę są zgłaszane z wykorzystaniem tabeli 1 załącznika.

2.
Agencja wyjaśnia szczegóły dotyczące przekazywanych informacji, o których mowa w ust. 1, w podręczniku użytkownika i po konsultacji z odpowiednimi stronami udostępnia je wraz z wejściem w życie niniejszego rozporządzenia. Agencja zasięga opinii odpowiednich stron na temat istotnych aktualizacji podręcznika użytkownika.
Artykuł  6

Kanały sprawozdawcze w odniesieniu do transakcji

1.
Uczestnicy rynku przekazują Agencji szczegóły dotyczące produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym zrealizowanych na zorganizowanych platformach obrotu, łącznie ze skojarzonymi i nieskojarzonymi zleceniami, za pośrednictwem właściwej zorganizowanej platformy obrotu lub za pośrednictwem systemów kojarzenia zleceń lub systemów zgłaszania transakcji.

Zorganizowane platformy obrotu, na których zrealizowano produkty energetyczne sprzedawane w obrocie hurtowym lub na których złożono zlecenie, na żądanie uczestnika rynku oferują umowę dotyczącą przekazywania danych.

2.
Operatorzy systemu przesyłowego lub osoby trzecie działające w ich imieniu przekazują szczegóły dotyczące kontraktów, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) ppkt (i), obejmujące skojarzone i nieskojarzone zlecenia.
3.
Uczestnicy rynku lub osoby trzecie działające w ich imieniu przekazują szczegóły dotyczące kontraktów, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. a) oraz lit. b) ppkt (ii) i(iii), zawartych poza rynkiem zorganizowanym.
4.
Informacje dotyczące produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym przekazywane zgodnie z art. 26 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 7 lub z art. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 8 , dostarcza się Agencji przez:
a)
repozytoria transakcji, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012;
b)
zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014;
c)
właściwe organy, o których mowa w art. 26 rozporządzenia (UE) nr 600/2014;
d)
Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych; w zależności od przypadku.
5.
W przypadku gdy osoby poinformowały o szczegółach dotyczących transakcji zgodnie z art. 26 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 lub z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, ich obowiązki w zakresie przekazania tych szczegółów na mocy art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 uważa się za wypełnione.
6.
Zgodnie z art. 8 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 i bez uszczerbku dla ust. 5 tego artykułu rynki zorganizowane, systemy kojarzenia zleceń lub systemy zgłaszania transakcji muszą mieć możliwość przekazania informacji, o których mowa w ust. 1 pierwszym tego artykułu, bezpośrednio do Agencji.
7.
W przypadku gdy osoba trzecia przekazuje informacje w imieniu jednego lub obu kontrahentów lub gdy jeden kontrahent przekazuje szczegóły dotyczące kontraktu również w imieniu drugiego kontrahenta, sprawozdanie to zawiera odpowiednie dane dotyczące każdego kontrahenta, a także pełen zestaw danych, które zostałyby przekazane, gdyby kontrakt były zgłaszane przez każdego z kontrahentów oddzielnie.
8.
Agencja może zażądać od uczestników rynku i stron przekazujących informacje dodatkowych informacji i wyjaśnień w odniesieniu do przekazanych przez nich danych.
Artykuł  7

Termin zgłaszania transakcji

1.
Szczegółowe informacje dotyczące kontraktów standardowych oraz zleceń, również w odniesieniu do aukcji, są przekazywane możliwie najszybciej, nie później jednak niż w dniu roboczym następującym po dniu zawarcia kontraktu lub złożenia zlecenia.

Każdą zmianę lub rozwiązanie zawartego kontraktu lub złożonego zlecenia zgłasza się możliwie najszybciej, nie później jednak niż w dniu roboczym następującym po dniu dokonania zmian lub po rozwiązaniu umowy.

2.
W przypadku rynków aukcyjnych, na których zlecenia nie są upublicznione, zgłasza się tylko zawarte kontrakty i ostateczne zlecenia. Informacje są przekazywane nie później niż w dniu roboczym następującym po aukcji.
3.
Zlecenia złożone przez brokerów za pośrednictwem serwisów głosowych, które nie występują na ekranach elektronicznych, są objęte obowiązkiem sprawozdawczym wyłącznie na żądanie Agencji.
4.
Szczegółowe informacje dotyczące kontraktów niestandardowych obejmujące wszelkie zmiany lub rozwiązanie zawartego kontraktu oraz transakcji, o których mowa w art. 5 ust. 1 akapit drugi, przekazuje się nie później niż miesiąc po zawarciu kontraktu, dokonaniu zmiany lub rozwiązaniu tego kontraktu.
5.
Szczegółowe informacje dotyczące kontraktów, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) ppkt (i), są przekazywane możliwie najszybciej, nie później jednak niż w dniu roboczym następującym po udostępnieniu wyników alokacji. Każdą zmianę lub rozwiązanie zawartego kontraktu zgłasza się możliwie najszybciej, nie później jednak niż w dniu roboczym następującym po dokonaniu zmian lub po rozwiązaniu umowy.
6.
Szczegółowe informacje o kontraktach dotyczących produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym zawartych przed dniem, w którym obowiązek sprawozdawczy powstał, i nadal obowiązujących w tym dniu są zgłaszane Agencji w terminie 90 dni od momentu powstania obowiązku sprawozdawczego w odniesieniu do tych kontraktów.

Szczegółowe informacje objęte obowiązkiem sprawozdawczym dotyczą wyłącznie danych, które mogą być pobrane z istniejących rejestrów uczestników rynku. Zawierają one co najmniej dane, o których mowa w art. 44 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE 9 i w art. 40 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE 10 .

ROZDZIAŁ  III

PRZEKAZYWANIE INFORMACJI DOTYCZĄCYCH PODSTAWOWYCH DANYCH

Artykuł  8

Przepisy dotyczące przekazywania podstawowych danych dotyczących energii elektrycznej

1.
ENTSO energii elektrycznej, w imieniu uczestników rynku, przekazuje Agencji informacje dotyczące zdolności i wykorzystania instalacji służących produkcji, przesyłowi energii elektrycznej lub zużywających energię elektryczną, w tym informacje dotyczące planowanej i nieplanowanej niedostępności tych instalacji, o których mowa w art. 6-17 rozporządzenia Komisji (UE) nr 543/2013 11 . Informacje przekazuje się za pośrednictwem centralnej platformy informacyjnej na rzecz przejrzystości, o której mowa w art. 3 rozporządzenia (UE) nr 543/2013.
2.
ENTSO energii elektrycznej udostępnia Agencji informacje, o których mowa w ust. 1, niezwłocznie po udostępnieniu ich przez centralną platformę informacyjną na rzecz przejrzystości.

Informacje, o których mowa w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 543/2013, są udostępniane Agencji w formie niezagregowanej nie później niż w następnym dniu roboczym i obejmują nazwę i lokalizację określonej jednostki odbiorczej.

Informacje, o których mowa w art. 16 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 543/2013, są udostępniane Agencji nie później niż w następnym dniu roboczym.

3.
Operatorzy systemu przesyłowego elektroenergetycznego lub osoby trzecie działające w ich imieniu zgłaszają Agencji oraz krajowym organom regulacyjnym na żądanie tych organów zgodnie z art. 8 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011, ostateczne nominacje między obszarami rynkowymi, określające tożsamość zaangażowanych uczestników rynku i zaplanowany wolumen. Informacje są udostępniane nie później niż w następnym dniu roboczym.
Artykuł  9

Przepisy dotyczące przekazywania podstawowych danych dotyczących gazu ziemnego

1.
ENTSO gazu, w imieniu uczestników rynku, przekazuje Agencji informacje dotyczące zdolności i wykorzystania instalacji służących przesyłowi gazu ziemnego, w tym informacje dotyczące planowanej i nieplanowanej niedostępności tych instalacji, o których mowa w pkt 3.3 ppkt 1 i 5 załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 12 . Informacje udostępnia się za pomocą ogólnounijnej centralnej platformy, o której mowa w pkt 3.1.1 ppkt 1 lit. h) załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 715/2009.

ENTSO gazu udostępnia Agencji informacje, o których mowa w akapicie pierwszym, niezwłocznie po udostępnieniu ich przez ogólnounijną centralną platformę.

2.
Operatorzy systemu przesyłowego gazu ziemnego lub osoby trzecie działające w ich imieniu zgłaszają Agencji oraz krajowym organom regulacyjnym na żądanie tych organów zgodnie z art. 8 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011, nominacje z jednodniowym wyprzedzeniem oraz ostateczne renominacje zakontraktowanej zdolności określające tożsamość zainteresowanych uczestników rynku i alokowane ilości. Informacje są udostępniane nie później niż w następnym dniu roboczym.

Informacje są przekazywane w odniesieniu do następujących punktów systemów przesyłowych:

a)
wszystkich punktów połączeń międzysystemowych;
b)
punktów wejścia instalacji produkcyjnych, łącznie z gazociągami kopalnianymi;
c)
punktów wyjścia połączonych z jednym usługobiorcą;
d)
punktów wejścia do i wyjścia z magazynów;
e)
instalacji LNG;
f)
fizycznych i wirtualnych centrów handlu gazem.
3.
Operatorzy systemu LNG zdefiniowani w art. 2 pkt 12 dyrektywy 2009/73/WE przekazują Agencji oraz krajowym organom regulacyjnym na żądanie tych organów następujące informacje w odniesieniu do każdej instalacji LNG:
a)
techniczna, zakontraktowana i dostępna zdolność instalacji LNG w ujęciu dziennym;
b)
zdolność wysyłkowa i inwentaryzacja instalacji LNG w ujęciu dziennym;
c)
zawiadomienia o planowanej i nieplanowanej niedostępności instalacji LNG, łącznie z informacją na temat czasu zawiadomienia i przedmiotowych zdolności.
4.
Informacje, o których mowa w ust. 3 lit. a) i b), są udostępniane nie później niż w następnym dniu roboczym.

Informacje łącznie z aktualizacjami, o których mowa w ust. 3 lit. c), są udostępniane natychmiast po ich uzyskaniu.

5.
Uczestnicy rynku lub operatorzy systemu LNG działający w ich imieniu przekazują Agencji oraz krajowym organom regulacyjnym na żądanie tych organów, w odniesieniu do każdej instalacji LNG, informacje dotyczące:
a)
w odniesieniu do rozładunku i przeładunku LNG:
(i)
daty rozładunku lub przeładunku;
(ii)
wielkości rozładunku lub przeładunku w przeliczeniu na statek;
(iii)
nazwiska końcowego usługobiorcy;
(iv)
nazwy i rozmiaru statku korzystającego z instalacji;
b)
planowanego rozładunku lub przeładunku przy instalacjach LNG w ujęciu dziennym na następny miesiąc, określając uczestników rynku i nazwisko końcowego usługobiorcy (jeżeli różni się od nazwiska uczestnika rynku).
6.
Informacje, o których mowa w ust. 5 lit. a), są udostępniane nie później niż w dniu roboczym następującym po rozładunku lub przeładunku.

Informacje, o których mowa w ust. 5 lit. b), są udostępniane przed początkiem miesiąca, którego dotyczą.

7.
Operatorzy systemu magazynowania zdefiniowani w art. 2 pkt 10 dyrektywy 2009/73/WE, przekazują Agencji oraz krajowym organom regulacyjnym na żądanie tych organów za pośrednictwem wspólnej platformy następujące informacje w odniesieniu do każdej instalacji magazynowej lub, w przypadku gdy instalacje eksploatowane są w grupach, w odniesieniu do każdej grupy instalacji magazynowej:
a)
techniczną, zakontraktowaną i dostępną zdolność instalacji magazynowej;
b)
ilość gazu w magazynie na koniec każdego dnia gazowego, wprowadzona (zatłoczona) i pobrana (cofnięta) w odniesieniu do każdego dnia gazowego;
c)
zawiadomienia o planowanej i nieplanowanej niedostępności instalacji magazynowej, łącznie z informacją na temat czasu zawiadomienia i przedmiotowych zdolności.
8.
Informacje, o których mowa w ust. 7 lit. a) i b), są udostępniane nie później niż w następnym dniu roboczym. Informacje łącznie z aktualizacjami, o których mowa w ust. 7 lit. c), są udostępniane natychmiast po ich uzyskaniu.
9.
Uczestnicy rynku lub operatorzy systemu magazynowego działający w ich imieniu przekazują Agencji oraz krajowym organom regulacyjnym na żądanie tych organów, informacje dotyczące ilości gazu ziemnego, jaką uczestnicy rynku magazynują na koniec dnia gazowego. Informacje te są udostępniane nie później niż w następnym dniu roboczym.
Artykuł  10

Procedury sprawozdawcze

1.
Uczestnicy rynku ujawniający informacje wewnętrzne na swoich stronach internetowych lub usługodawcy ujawniający takie informacje w imieniu uczestników rynku zapewniają kanały internetowe, aby umożliwić Agencji skuteczne gromadzenie tych informacji.
2.
W przypadku przekazywania informacji, o których mowa w art. 6, 8 i 9, w tym informacji wewnętrznych, uczestnik rynku identyfikuje siebie lub jest identyfikowany przez osobę trzecią przekazującą informacje w jego imieniu za pomocą kodu rejestracyjnego ACER, który uczestnik rynku otrzymał, lub za pomocą niepowtarzalnego kodu uczestnika rynku, który uczestnik rynku podał podczas rejestracji, zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011.
3.
Po konsultacji z odpowiednimi stronami Agencja ustanawia procedury, normy i formaty elektroniczne na podstawie ustanowionych norm branżowych w odniesieniu do przekazywania informacji, o których mowa w art. 6, 8 i 9. Agencja konsultuje z odpowiednimi stronami istotne aktualizacje procedur, norm i formatów elektronicznych.

ROZDZIAŁ  IV

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  11

Techniczne i organizacyjne wymogi i odpowiedzialność w odniesieniu do przekazywania danych

1.
Aby zapewnić sprawną, skuteczną i bezpieczną wymianę i przetwarzanie informacji, Agencja, po konsultacjach z odpowiednimi stronami, opracowuje techniczne i organizacyjne wymogi dotyczące przekazywania danych. Agencja konsultuje z odpowiednimi stronami istotne aktualizacje tych wymogów.

Wymogi:

a)
zapewniają bezpieczeństwo, poufność i kompletność informacji;
b)
umożliwiają identyfikację i korektę błędów w przekazanych danych;
c)
umożliwiają uwierzytelnienie źródła informacji;
d)
zapewniają ciągłość działania.

Agencja ocenia, czy strony przekazujące informacje spełniają wymogi. Agencja rejestruje strony przekazujące informacje, które spełniają wymogi. W odniesieniu do podmiotów wymienionych w art. 6 ust. 4, wymogi wymienione w akapicie drugim uważa się za spełnione.

2.
Osoby zobowiązane do przekazywania danych, o których mowa w art. 6, 8 i 9, są odpowiedzialne za terminowe przekazywanie kompletnych i dokładnych danych Agencji oraz, w stosownych przypadkach, krajowym organom regulacyjnym.

Jeżeli osoba, o której mowa w akapicie pierwszym przekaże te dane za pośrednictwem osoby trzeciej, osoba ta nie jest odpowiedzialna za uchybienia osoby trzeciej w zakresie terminowego przekazania kompletnych i dokładnych danych. W takich przypadkach strona trzecia jest odpowiedzialna za te uchybienia, bez uszczerbku dla art. 4 i 18 rozporządzenia (UE) nr 543/2013 w sprawie dostarczania danych na rynkach energii elektrycznej.

Osoby, o których mowa w akapicie pierwszym, podejmują jednak stosowne kroki w celu weryfikacji kompletności, dokładności i terminowości danych przekazanych przez nie za pośrednictwem osób trzecich.

Artykuł  12

Wejście w życie i inne środki

1.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2.
Obowiązek sprawozdawczy przewidziany w art. 9 ust. 1 powstaje z dniem od 7 października 2015 r.

Obowiązek sprawozdawczy przewidziany w art. 6 ust. 1, z wyjątkiem kontraktów, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. b), powstaje z dniem 7 października 2015 r.

Obowiązki sprawozdawcze przewidziane w art. 8 ust. 1 powstają z dniem 7 października 2015 r., nie wcześniej jednak niż z dniem uruchomienia centralnej platformy informacyjnej na rzecz przejrzystości na mocy art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 543/2013.

Obowiązki sprawozdawcze przewidziane w art. 6 ust. 2 i 3, art. 8 ust. 3, art. 9 ust. 2, 3, 5, 7 i 9 powstają z dniem 7 kwietnia 2016 r.

Obowiązek sprawozdawczy przewidziany w art. 6 ust. 1 w odniesieniu do kontraktów, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. b), powstaje z dniem 7 kwietnia 2016 r.

3.
Bez uszczerbku dla obowiązku, o którym mowa w ust. 2 akapity drugi i piąty, Agencja może zawierać porozumienia ze zorganizowanymi platformami obrotu, systemami kojarzenia zleceń lub systemami zgłaszania transakcji w celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących kontraktów, zanim obowiązek sprawozdawczy powstanie.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2014 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE KONTRAKTÓW OBJĘTYCH OBOWIĄZKIEM SPRAWOZDAWCZYM

Tabela 1

Szczegółowe informacje objęte obowiązkiem sprawozdawczym, dotyczące kontraktów standardowych na dostawę energii elektrycznej i gazu ziemnego

(Standardowy formularz zgłoszenia)

Nr polaIdentyfikator polaOpis
Strony kontraktu
1Kod identyfikacyjny uczestnika rynku lub kontrahentaUczestnik rynku lub kontrahent, w imieniu którego zgłoszono rejestr transakcji, identyfikowani są za pomocą niepowtarzalnego kodu.
2Rodzaj kodu zastosowany w polu 1Kod rejestracyjny ACER, identyfikator podmiotu prawnego (LEI), kod identyfikacyjny banku (BIC), kod identyfikacyjny energii (EIC), globalny numer lokalizacyjny (GLN/GS1).
3Kod identyfikacyjny przedsiębiorcy lub uczestnika rynku lub kontrahenta zgodny z ustaleniami rynku zorganizowanegoNazwa użytkownika lub rachunek obrotowy przedsiębiorcy lub uczestnika rynku lub kontrahenta stosownie do ustaleń systemu technicznego rynku zorganizowanego.
4Kod identyfikacyjny drugiego uczestnika rynku lub kontrahentaNiepowtarzalny identyfikator dla drugiego kontrahenta kontraktu
5Rodzaj kodu zastosowany w polu 4Kod rejestracyjny ACER, identyfikator podmiotu prawnego (LEI), kod identyfikacyjny banku (BIC), kod identyfikacyjny energii (EIC), globalny numer lokalizacyjny (GLN/GS1).
6Kod identyfikacyjny jednostki sprawozdawczejKod identyfikacyjny przyporządkowany jednostce sprawozdawczej.
7Rodzaj kodu zastosowany w polu 6Kod rejestracyjny ACER, identyfikator podmiotu prawnego (LEI), kod identyfikacyjny banku (BIC), kod identyfikacyjny energii (EIC), globalny numer lokalizacyjny (GLN/GS1).
8Kod identyfikacyjny beneficjentaJeżeli beneficjent kontraktu, o którym mowa w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) 1227/2011, jest kontrahentem tego kontraktu, pole ma pozostać puste. Jeżeli beneficjent kontraktu nie jest kontrahentem tego kontraktu, kontrahent przekazujący informacje musi zidentyfikować beneficjenta za pomocą niepowtarzalnego kodu.
9Rodzaj kodu zastosowany w polu 8Kod rejestracyjny ACER, identyfikator podmiotu prawnego (LEI), kod identyfikacyjny banku (BIC), kod identyfikacyjny energii (EIC), globalny numer lokalizacyjny (GLN/GS1).
10Charakter, w jakim uczestnik rynku lub kontrahent zawarł transakcję w polu 1Wskazuje, czy kontrahent przekazujący informacje zawarł kontrakt jako główny zobowiązany na własny rachunek (we własnym imieniu lub w imieniu klienta), czy jako agent, na rzecz klienta i w jego imieniu.
11Identyfikator kupna/sprzedażyWskazuje, czy kontrakt był kontraktem kupna czy sprzedaży dla uczestnika rynku lub kontrahenta określonego w polu 1.
12Oferent/RealizatorJeżeli transakcja dojdzie do skutku na handlowej platformie elektronicznej lub za pośrednictwem platformy brokerskiej z wykorzystaniem dyspozycji ustnych/głosowych, oferentem jest strona, która pierwsza złożyła wiążące zlecenie na rynku, a realizatorem jest strona, której zlecenie rozpoczyna proces zawarcia transakcji
Szczegóły dotyczące zlecenia
13Kod identyfikacyjny zleceniaZlecenie identyfikuje się przy użyciu niepowtarzalnego kodu identyfikacyjnego dostarczonego przez zorganizowaną platformę obrotu lub kontrahentów.
14Rodzaj zleceniaRodzaj zlecenia zdefiniowany według funkcjonalności oferowanych przez zorganizowaną platformę obrotu.
15Warunek zleceniaSzczególny warunek realizacji zlecenia.
16Status zleceniaStatus zlecenia, na przykład wskazuje na to, czy zlecenie jest aktywne czy zdezaktywowane.
17Minimalna ilość realizacjiMinimalna ilość realizacji - ilość/wielkość zdefiniowanej minimalnej realizacji.
18Limit cenowyOkreślony limit cenowy odnoszący się do uruchomienia lub zatrzymania zlecenia przynoszącego straty.
19Nieujawniona ilośćWolumen zlecenia, który nie jest widoczny dla rynku.
20Czas trwania zleceniaCzas trwania zlecenia oznacza czas, przez który zlecenie znajduje się w systemie, dopóki nie zostanie usunięte/anulowane, o ile nie zostało zrealizowane.
Szczegóły dotyczące kontraktu
21Kod identyfikacyjny kontraktuKontrakt identyfikuje się przy użyciu niepowtarzalnego kodu identyfikującego dostarczonego przez zorganizowaną platformę lub kontrahentów.
22Nazwa kontraktuNazwa kontraktu zgodna z ustaleniami zorganizowanej platformy obrotu.
23Rodzaj kontraktuRodzaj kontraktu.
24Nośnik energiiKlasyfikacja nośnika energii.
25Indeks fixingu lub cena referencyjnaIndeks fixingu wyznacza cenę kontraktu lub cenę referencyjną instrumentów pochodnych.
26Sposób rozliczeniaCzy kontrakt rozliczany jest fizycznie, w środkach pieniężnych, opcjonalnie, czy w inny sposób.
27Kod identyfikacyjny zorganizowanej platformy obrotu/poza rynkiem zorganizowanymW przypadku gdy uczestnik rynku wykorzystuje zorganizowaną platformę obrotu do zawarcia kontraktu, taką zorganizowaną platformę obrotu identyfikuje się przy użyciu niepowtarzalnego kodu
28Godziny handlu wynikające z kontraktuGodziny handlu dla kontraktu będącego przedmiotem transakcji/ zlecenia
29Data i godzina zakończenia handlu dla danego kontraktuOstatni moment, w którym mogą być zawierane transakcje lub składane zlecenia w ramach danego kontraktu
Szczegóły transakcji
30Stempel czasowyData i godzina zawarcia kontraktu lub złożenia zlecenia lub ich modyfikacji, anulowania lub rozwiązania kontraktu
31Niepowtarzalny kod identyfikacyjny transakcjiNiepowtarzalny identyfikator dotyczący transakcji, przypisany przez zorganizowaną platformę obrotu, na której miała miejsce transakcja lub, w przypadku kontraktów dwustronnych, przez dwóch uczestników rynku, w celu skojarzenia obu stron transakcji.
32Kod identyfikacyjny transakcji powiązanejIdentyfikator transakcji powiązanej powinien określić transakcję powiązaną z raportowaną transakcją
33Kod identyfikacyjny zlecenia powiązanegoIdentyfikator zlecenia powiązanego powinien określać zlecenie powiązane z raportowanym zleceniem
34Głosowa platforma brokerskaWskazuje, czy transakcja została przygotowana za pośrednictwem głosowej platformy brokerskiej, "T" jeżeli tak, jeżeli nie, należy pozostawić puste pole.
35CenaCena w przeliczeniu na jednostkę produktu.
36Wartość indeksuWartość indeksu fixingu.
37Waluta cenyWaluta, w której wyrażona jest cena.
38Wartość nominalnaNominalna wartość kontraktu.
39Waluta nominalnaWaluta wartości nominalnej.
40Ilość/Wolumenliczba jednostek kontraktowych wyrażona w transakcji lub zleceniu
41Całkowita ilość objęta wartością nominalną kontraktuCałkowita liczba jednostek produktu energetycznego będąca przedmiotem transakcji lub zlecenia.
42Jednostka ilości w odniesieniu do pola 40 i 41Jednostka miary stosowana w polach 40 i 41.
43Data rozwiązaniaData rozwiązania zgłoszonego kontraktu. Jeżeli nie różni się od daty zakończenia dostawy, pole to należy pozostawić puste.
Szczegóły dotyczące opcji
44Model opcjiWskazuje, czy z opcji można skorzystać tylko w ustalonym terminie (model europejski i azjatycki), w szeregu określonych z góry terminów (model bermudzki), czy w każdej chwili okresu obowiązywania kontraktu (model amerykański).
45Rodzaj opcjiWskazuje, czy opcja jest opcją kupna, sprzedaży, czy inną.
46Termin realizacji opcjiTermin lub terminy, w których opcja jest realizowana. Jeżeli terminów jest więcej niż jeden, można wykorzystać dalsze pola.
47Kurs wykonania opcjiKurs wykonania opcji.
Profil dostawy
48Miejsce lub strefa dostawyKod(-y) EIC w odniesieniu do punktu(-ów) dostaw(-y) lub obszaru (-ów) rynku.
49Data rozpoczęcia dostawyData rozpoczęcia dostawy.
50Data zakończenia dostawyData zakończenia dostawy.
51Czas trwaniaCzas trwania dostawy.
52Rodzaj obciążeniaOkreślenie profilu dostawy (obciążenie całodobowe, obciążenie szczytowe, obciążenie pozaszczytowe, blok godzinowy i inne).
53Dni tygodniaDni tygodnia, w których ma miejsce dostawa.
54Okresy dostawy dla obciążeńPrzedział czasowy w odniesieniu do każdego bloku lub formy.
55Wielkość dostawyLiczba jednostek objętych transakcją przypadająca na przedział czasowy dostawy.
56Jednostka ilości stosowana w polu 55Zastosowana jednostka miary.
57Cena/ilość w przedziale czasowymW stosownych przypadkach, cena za ilość w przedziale czasowym dostawy.
Informacje dotyczące cyklu życia
58Rodzaj raportowanego zdarzeniaW przypadku gdy zgłoszenie obejmuje:

- kontrakt lub zlecenie po raz pierwszy, będzie określane jako "nowe";

- zmianę informacji dotyczących wcześniejszego zgłoszenia, będzie określane jako "zmiana";

- anulowanie błędnego zgłoszenia, będzie określane jako "błąd";

- rozwiązanie obowiązującego kontraktu lub zlecenia, będzie określone jako "unieważnione";

Tabela 2

Szczegółowe informacje objęte obowiązkiem sprawozdawczym dotyczące umów niestandardowych na dostawę energii elektrycznej i gazu ziemnego

(Formularz zgłoszenia kontraktu niestandardowego)

Nr polaIdentyfikator polaOpis
Strony kontraktu
1Kod identyfikacyjny uczestnika rynku lub kontrahentaUczestnik rynku lub kontrahent, w imieniu których zgłoszono rejestr transakcji, identyfikowani są za pomocą niepowtarzalnego kodu.
2Rodzaj kodu zastosowany w polu 1Kod rejestracyjny ACER, identyfikator podmiotu prawnego (LEI), kod identyfikacyjny banku (BIC), kod identyfikacyjny energii (EIC), globalny numer lokalizacyjny (GLN/GS1).
3Kod identyfikacyjny innego uczestnika rynku lub kontrahentaNiepowtarzalny identyfikator dla innego kontrahenta kontraktu.
4Rodzaj kodu zastosowany w polu 3Kod rejestracyjny ACER, identyfikator podmiotu prawnego (LEI), kod identyfikacyjny banku (BIC), kod identyfikacyjny energii (EIC), globalny numer lokalizacyjny (GLN/GS1).
5Kod identyfikacyjny jednostki sprawozdawczejKod identyfikacyjny przyporządkowany jednostce sprawozdawczej.
6Rodzaj kodu zastosowany w polu 5Kod rejestracyjny ACER, identyfikator podmiotu prawnego (LEI), kod identyfikacyjny banku (BIC), kod identyfikacyjny energii (EIC), globalny numer lokalizacyjny (GLN/GS1).
7Kod identyfikacyjny beneficjentaJeżeli beneficjent kontraktu, o którym mowa w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) 1227/2011, jest kontrahentem tego kontraktu, pole ma pozostać puste. Jeżeli beneficjent kontraktu nie jest kontrahentem tego kontraktu, kontrahent przekazujący informacje musi zidentyfikować beneficjenta za pomocą niepowtarzalnego kodu.
8Rodzaj kodu zastosowany w polu 7Kod rejestracyjny ACER, identyfikator podmiotu prawnego (LEI), kod identyfikacyjny banku (BIC), kod identyfikacyjny energii (EIC), globalny numer lokalizacyjny (GLN/GS1).
9Charakter, w jakim uczestnik rynku lub kontrahent zawarł transakcję w polu 1Wskazuje, czy kontrahent przekazujący informacje zawarł kontrakt jako główny zobowiązany, na własny rachunek (we własnym imieniu lub w imieniu klienta), czy jako agent, na rzecz klienta i w jego imieniu.
10Identyfikator kupna/sprzedażyWskazuje, czy kontrakt była kontraktem kupna czy sprzedaży w odniesieniu do uczestnika rynku lub kontrahenta określonego w polu 1.
Szczegóły dotyczące kontraktu
11Kod identyfikacyjny kontraktuNiepowtarzalny identyfikator kontraktu, przypisany przez dwóch uczestników rynku.
12Data kontraktuData zawarcia kontraktu lub jego zmiany, anulowania lub rozwiązania.
13Rodzaj kontraktuRodzaj kontraktu.
14Nośnik energiiKlasyfikacja nośnika energii w odniesieniu do zawartej kontraktu.
15Cena lub formuła cenowaCena lub formuła cenowa stosowana w kontrakcie.
16Szacunkowa wartość nominalnaSzacunkowa wartość nominalna kontraktu (w stosownych przypadkach).
17Waluta nominalnaWaluta szacunkowej wartości nominalnej.
18Całkowita ilość objęta wartością nominalną kontraktuSzacunkowa łączna liczba jednostek produktu energetycznego sprzedawanego w obrocie hurtowym. Jest to obliczona wartość liczbowa.
19Zdolność opcjonalności wolumenuLiczba jednostek objętych kontraktem przypadających na przedział czasowy dostawy, jeżeli jest dostępny.
20Nominalna jednostka ilościJednostka miary stosowana w polach 18 i 19.
21Opcjonalność wolumenuKlasyfikacja wolumenu
22Częstotliwość opcjonalności wolumenuCzęstotliwość opcjonalności wolumenu: np. dzienna, tygodniowa, miesięczna, sezonowa, roczna lub inna, jeśli jest dostępna.
23Przedział opcjonalności wolumenuPrzedział czasowy w odniesieniu do każdej opcjonalności wolumenu, jeżeli jest dostępny.
Szczegóły dotyczące indeksu fixingu
24Rodzaj ceny wskaźnikowejCena sklasyfikowana jako stały, prosty wskaźnik (jedna opcja bazowa) lub złożona formuła cenowa (wiele opcji bazowych).
25Indeks fixinguWykaz indeksów wyznaczających cenę zawartą w kontrakcie. W odniesieniu do każdego indeksu należy podać nazwę. W przypadku koszyka indeksów, dla którego nie istnieje niepowtarzalny identyfikator, należy wskazać koszyk lub indeks.
26Rodzaje indeksu fixinguKasowy, umowa terminowa typu forward, swap, spread itp.
27Źródła indeksu fixinguW odniesieniu do każdego indeksu należy określić źródło publikacji.

W przypadku koszyka indeksów, dla którego nie istnieje niepowtarzalny identyfikator, należy wskazać koszyk lub indeks.

28Data pierwszego fixinguData pierwszego fixingu uwarunkowana najwcześniejszą datą wszystkich fixingów.
29Data ostatniego fixinguData ostatniego fixingu uwarunkowana najpóźniejszą datą wszystkich fixingów.
30Częstotliwość fixinguCzęstotliwość fixingu: np. dzienna, tygodniowa, miesięczna, sezonowa, roczna lub inna.
31Sposób rozliczeniaCzy kontrakt rozliczany jest fizycznie, w środkach pieniężnych, fizycznie i w środkach pieniężnych, opcjonalnie, czy w inny sposób.
Szczegóły dotyczące opcji
32Model opcjiWskazuje, czy z opcji można skorzystać w ustalonym terminie (model europejski i azjatycki), w szeregu określonych z góry terminów (model bermudzki), czy w każdej chwili okresu obowiązywania kontraktu (model amerykański).
33Rodzaj opcjiWskazuje, czy opcja jest opcją kupna, sprzedaży, czy inną.
34Data pierwszej realizacji opcjiData pierwszej realizacji uwarunkowana najwcześniejszą datą wszystkich realizacji.
35Data ostatniej realizacji opcjiData ostatniej realizacji uwarunkowana najwcześniejszą datą wszystkich realizacji.
36Częstotliwość realizacji opcjiCzęstotliwość opcjonalności wolumenu: np. dzienna, tygodniowa, miesięczna, sezonowa, roczna lub inna.
37Indeks wykonania opcjiW odniesieniu do każdego indeksu należy podać nazwę. W przypadku koszyka indeksów, dla którego nie istnieje niepowtarzalny identyfikator, należy wskazać koszyk lub indeks.
38Rodzaj indeksu wykonania opcjiKasowy, umowa terminowa typu forward, swap, spread itp.
39Źródło indeksu wykonania opcjiW odniesieniu do każdego indeksu należy podać rodzaj fixingu. W przypadku koszyka indeksów, dla którego nie istnieje niepowtarzalny identyfikator, należy wskazać koszyk lub indeks.
40Kurs wykonania opcjiKurs wykonania opcji.
Profil dostawy
41Miejsce lub strefa dostawyKod(-y) EIC w odniesieniu do punktu(-ów) dostaw(-y) lub obszaru (-ów) rynku.
42Data rozpoczęcia dostawyData rozpoczęcia i czas dostawy. W odniesieniu do dostaw fizycznych będzie to oznaczać datę rozpoczęcia dostawy zawartą w kontrakcie.
43Data zakończenia dostawyData i godzina zakończenia dostawy. W odniesieniu do dostaw fizycznych będzie to oznaczać datę zakończenia dostawy zawartą w kontrakcie.
44Rodzaj obciążeniaOkreślenie profilu dostawy (obciążenie podstawowe, obciążenie szczytowe, obciążenie pozaszczytowe, blok godzinowy i inne).
Informacje dotyczące cyklu życia
45Rodzaj działaniaW przypadku gdy zgłoszenie obejmuje:

- kontrakt zgłoszony po raz pierwszy, będzie określane jako "nowe";

- zmianę informacji dotyczących wcześniej zgłoszonego kontraktu, będzie określane jako "zmiana";

- anulowanie błędnego zgłoszenia, będzie określane jako "błąd";

- rozwiązanie obowiązującego kontraktu, będzie określone jako "unieważnione";

Tabela 3

Szczegółowe informacje objęte obowiązkiem sprawozdawczym dotyczące produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym w związku z przesyłem energii elektrycznej - wyniki pierwotnej alokacji i wynik odsprzedaży na rynku wtórnym oraz przekazywanie praw dotyczących długoterminowego przesyłu energii elektrycznej

Nr polaIdentyfikator polaOpis
Wspólne dane w odniesieniu do łącznych wyników pierwotnej alokacji i odsprzedaży na rynku wtórnym oraz dokumentu dotyczącego przekazania praw i oferty
1.Identyfikacja dokumentuNiepowtarzalna identyfikacja dokumentu, w odniesieniu do którego dostarczono dane obejmujące szereg czasowy
2.Wersja dokumentuWersja przesyłanego dokumentu. Dokument można przesyłać kilkakrotnie, za każdym razem oznaczając przesyłany dokument innym numerem wersji zaczynającym się od 1 i stopniowo rosnącym.
3.Rodzaj dokumentuZakodowany typ przesłanego dokumentu.
4.Identyfikacja wysyłającegoIdentyfikacja strony, która jest wysyłającym dokument, odpowiedzialnym za jego treść (kod EIC)
5.Rola wysyłającegoIdentyfikacja roli pełnionej przez wysyłającego, np. operator systemu przesyłowego, inny podmiot przekazujący informacje.
6.Identyfikacja odbiorcyIdentyfikacja strony otrzymującej dokument.
7.Rola odbiorcyOkreślenie roli, jaką pełni odbiorca.
8.Data i godzina utworzeniaData i godzina utworzenia dokumentu, np.. wysłania zgłoszenia transakcji przez operatora systemu przesyłowego lub inny podmiot przekazujący informacje do Agencji
9.Przedział czasowy obowiązywania oferty/obowiązujący przedział czasowyData rozpoczęcia i zakończenia oraz okres czasu, którego dotyczy dokument.
10DziedzinaDziedzina objęta dokumentem.
11.Status dokumentu (w stosownych przypadkach)Określa status dokumentu.
Szereg czasowy dotyczący alokacji zdolności (w odniesieniu do pierwotnej alokacji)
12.Identyfikacja szeregu czasowegoNiepowtarzalna identyfikacja szeregu czasowego.
13.Identyfikacja dokumentu ofertowegoIdentyfikacja dokumentu, którym objęte są odniesienia do ofert lub odsprzedaży.
14.Wersja dokumentu ofertyWersja przesłanego dokumentu ofertowego lub odsprzedaży.
15.Identyfikacja ofertyOkreślenie szeregu czasowego stosowanego w pierwotnej ofercie lub odsprzedaży.

Jest to niepowtarzalny numer przypisany przez oferenta przy składaniu pierwszej oferty lub przy pierwszej odprzedaży. Jeżeli nie ma zastosowania, zostawić puste pole.

16.Strona składająca ofertęIdentyfikacja uczestnika rynku składającego ofertę kupna dotyczącą zdolności lub dokonującego odsprzedaży zdolności (kod X wg EIC).
17.Identyfikacja aukcjiIdentyfikacja łącząca alokację z zestawem specyfikacji określonych przez prowadzącego aukcję.
18.Rodzaj działalności gospodarczej/ Rodzaj procesu biznesowegoOkreśla charakter szeregu czasowego.
19.Obszar wejściaObszar, na który wprowadzana i dostarczana jest energia (kod Y wg EIC).
20.Obszar wyjściaObszar, z którego pochodzi energia (kod Y wg EIC).
21.Rodzaj kontraktuRodzaj kontraktu określa warunki, na których alokowano i utrzymano zdolność, np. aukcja dzienna, tygodniowa, miesięczna, roczna, kontrakt długoterminowy itp.
22.Identyfikacja kontraktuIdentyfikacja kontraktu dotycząca instancji szeregu czasowego. Musi to być niepowtarzalny numer przypisany przez prowadzącego aukcję i musi być wykorzystywany we wszelkich odniesieniach do alokacji.
23.Wielkość jednostki miaryJednostka miary, w jakiej wyrażona jest ilość w szeregu czasowym.
24.Waluta (w stosownych przypadkach)Waluta, w jakiej wyrażono kwotę pieniężną.
25.Cena jednostki miary (w stosownych przypadkach)Jednostka miary, w jakiej wyrażona jest cena w szeregu czasowym.
26.Rodzaj krzywej (w stosownych przypadkach)Opisuje rodzaj krzywej dla danego szeregu czasowego, np. blok o zmiennych rozmiarach lub blok o stałych rozmiarach lub punkt.
27.Kategoria klasyfikacji (w stosownych przypadkach)Kategoria produktu określona wg zasad rynkowych.
Szereg czasowy aukcji nieofertowej (w odniesieniu do pierwotnej alokacji)
28.IdentyfikacjaIdentyfikacja instancji szeregu czasowego.
29.Identyfikacja aukcjiIdentyfikacja aukcji, na której nie otrzymano ofert.
30.Kategoria klasyfikacji (w stosownych przypadkach)Kategoria produktu określona wg zasad rynkowych.
Szereg czasowy praw pochodnych (w odniesieniu do praw pochodnych)
31.Identyfikacja szeregu czasowegoIdentyfikacja instancji szeregu czasowego.

Musi to być niepowtarzalny numer przypisany przez wysyłającego do każdego szeregu czasowego w dokumencie.

32.Rodzaj działalności gospodarczej/ Rodzaj procesu biznesowegoOkreśla charakter szeregu czasowego, np. prawa przesyłowe, powiadomienie o transferze praw przesyłowych itp.
33.Obszar wejściaObszar, na który wprowadzana i dostarczana jest energia (kod Y wg EIC).
34.Obszar wyjściaObszar, z którego pochodzi energia (kod Y wg EIC).
35.Podmiot uprawnionyIdentyfikacja uczestnika rynku będącego właścicielem przedmiotowych praw dotyczących przesyłu lub mającego prawo do ich stosowania (kod X wg EIC).
36.Strona przejmująca (w stosownych przypadkach)Identyfikacja uczestnika rynku, któremu przekazano prawa, lub podmiotu odpowiedzialnego za handel połączeniami międzysystemowymi wskazanego przez jednostkę przekazującą (jak wskazano w charakterystyce podmiotu uprawnionego) do korzystania z praw (kod X wg EIC).
37.Identyfikacja kontraktuIdentyfikacja kontraktu dotycząca instancji szeregu czasowego. Musi to być numer przypisany przez podmiot przydzielający zdolności przesyłowe (np. operatora systemu przesyłowego lub prowadzącego aukcję, lub platformę alokacji).
38.Rodzaj kontraktuRodzaj kontraktu określa warunki, na których alokowano i utrzymano prawa, np. aukcja dzienna, tygodniowa, miesięczna, roczna itp.
39.Identyfikacja poprzedniego kontraktu (w stosownych przypadkach)Identyfikacja poprzedniego kontraktu wykorzystana do identyfikacji transferu praw.
40.Wielkość jednostki miaryJednostka miary, w jakiej wyrażona jest ilość w szeregu czasowym.
41.Identyfikacja aukcji (w stosownych przypadkach)Identyfikacja łącząca prawa zdolności z zestawem specyfikacji określonych przez podmiot przydzielający zdolności przesyłowe (np. operatora systemu przesyłowego lub prowadzącego aukcję lub platformę alokacji)
42.Waluta (w stosownych przypadkach)Waluta, w jakiej wyrażono kwotę pieniężną.
43.Cena jednostki miary (w stosownych przypadkach)Jednostka miary, w jakiej wyrażona jest cena w szeregu czasowym.
44.Rodzaj krzywej (w stosownych przypadkach)Opisuje rodzaj krzywej dla danego szeregu czasowego, np. blok o zmiennych rozmiarach lub blok o stałych rozmiarach lub punkt.
Okres pierwotnej alokacji i procesów wtórnych
45.Przedział czasowyInformacja o dacie i godzinie rozpoczęcia i zakończenia okresu objętego zgłoszeniem.
46.RozdzielczośćRozdzielczość określająca liczbę okresów, na które podzielony jest przedział czasowy (ISO 8601).
Przedział pierwotnej alokacji i procesów wtórnych
47.UmiejscowienieWzględne umiejscowienie okresu w przedziale.
48.IlośćIlość przydzielona w aukcji pierwotnej. Ilość przypisana stronie nominującej w odniesieniu do praw pochodnych.
49.Kwota ceny (w stosownych przypadkach)Cena wyrażona dla każdej jednostki ilości przydzielonej w pierwotnej alokacji. Cena wyrażona dla każdej jednostki ilości odsprzedanej lub przekazanej na rynku wtórnym, w stosownych przypadkach.
50.Ilość objęta ofertą (w stosownych przypadkach)Ilość zawarta w oryginalnym dokumencie oferty.
51.Kwota ceny oferty (w stosownych przypadkach)Cena początkowa wyrażona w początkowej ofercie lub odsprzedaży w odniesieniu do każdej wymaganej jednostki ilości.
Uzasadnienie pierwotnej alokacji i procesów wtórnych
52.Kod uzasadnienia (w stosownych przypadkach)Kod określający status alokacji lub praw.
53.Treść uzasadnienia (w stosownych przypadkach)Opisowe wyjaśnienie kodu uzasadnienia.
Dokument opisowy oferty i pola dokumentu oferty w odniesieniu do zorganizowanych platform obrotu (mające zastosowanie do rynku wtórnego)
54.Strona będąca podmiotemUczestnik rynku, któremu przedstawiono ofertę (kod EIC).
55.Rola podmiotuRola strony będącej podmiotem.
56.PodzielnośćWskazanie, czy każdy element oferty może być zaakceptowany częściowo, czy nie.
57.Identyfikacja ofert powiązanych (w stosownych przypadkach)Niepowtarzalna identyfikacja związana ze wszystkimi ofertami powiązanymi.
58.Oferta blokowaWskazanie, że wartości w okresie stanowią ofertę blokową oraz że nie mogą być zmienione.

Tabela 4

Szczegółowe informacje objęte obowiązkiem sprawozdawczym dotyczące produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym związanych z przesyłem gazu ziemnego - Pierwotne i wtórne alokacje przepustowości w odniesieniu do gazu ziemnego

Nr polaIdentyfikator polaOpis
Wspólne dane w odniesieniu do procesów pierwotnej i wtórnej alokacji
1.Identyfikacja wysyłającegoIdentyfikacja strony, która jest właścicielem dokumentu odpowiedzialnym za jego treść.
2.Identyfikacja zorganizowanej platformie obrotuIdentyfikacja zorganizowanej platformy obrotu.
3.Identyfikacja procesuIdentyfikacja aukcji lub innego procesu określonego przez podmiot przydzielający zdolności.
4.Rodzaj gazuOkreśla rodzaj gazu.
5.Identyfikacja transakcji przesyłuNiepowtarzalny numer identyfikacyjny w odniesieniu do alokacji zdolności, przypisany przez zorganizowaną platformę obrotu lub operatora systemu przesyłowego.
6.Data i godzina utworzeniaData i godzina utworzenia transakcji.
7.Data/godzina otwarcia aukcjiData i godzina otwarcia aukcji dla ofert.
8.Data/godzina zakończenia aukcjiData i godzina zamknięcia aukcji.
9.Rodzaj transakcji przesyłuOkreślenie charakteru zgłaszanej transakcji dotyczącej przesyłu, zgodnie z obecnie obowiązującymi normami branżowymi zawartymi w kodeksie sieci gazowej dotyczącym interoperacyjności i wymiany danych.
10.Data i godzina rozpoczęciaData i godzina rozpoczęcia zakontraktowanego przesyłu.
11.Data i godzina zakończeniaData i godzina zakończenia zakontraktowanego przesyłu.
12.Oferowana przepustowośćWartość przepustowości dostępna na aukcji, wyrażona w jednostce miary. Dotyczy jedynie monitorowania zachowania przy składaniu ofert.
13.Kategoria przepustowościStosowna kategoria przepustowości
Dane dotyczące sprawozdawczości z zakresu cyklu życia
14.Rodzaj działaniaKod statusu przedkładanego zgłoszenia, zgodnie z obecnie obowiązującymi normami branżowymi określonymi w kodeksie sieci gazowej dotyczącym interoperacyjności i wymiany danych.
Dane dotyczące przekazywania informacji na temat ilości i ceny
15.IlośćCałkowita liczba jednostek alokowanych przy transakcji dotyczącej przesyłu, zgodnie z jednostką miary.
16.Jednostka miaryZastosowana jednostka miary.
17.WalutaWaluta, w jakiej wyrażono kwotę pieniężną.
18.Cena całkowitaCena wywoławcza podczas trwania aukcji plus premia lub taryfa regulowana w przypadku mechanizmów alokacji innych niż aukcja.
19.Stała lub zmienna cena wywoławczaOkreślenie rodzaju ceny wywoławczej.
20.Cena wywoławczaOkreślenie ceny wywoławczej aukcji.
21.PremiaOkreślenie premii podczas trwania aukcji.
Dane dotyczące identyfikacji lokalizacji i uczestnika rynku
22.Identyfikacja punktu sieciW obrębie systemu sieci zgodnie z kodem EIC.
23.Przepustowość powiązanaOkreślenie przepustowości powiązanej
24.KierunekOkreślenie kierunku.
25.Określenie OSP 1Określenie operatora systemu przesyłowego, w odniesieniu do którego przesłano informacje.
26.Określenie OSP 2Określenie operatora systemu przesyłowego współpracującego w danym punkcie.
27.Identyfikacja uczestnika rynkuUczestnik rynku, do którego przypisano przepustowość.
28.Kod grupy bilansującej lub portfelaGrupa bilansująca (lub grupy bilansujące w przypadku produktów powiązanych), do której należy wysyłający lub kod portfela stosowany przez wysyłającego, gdy grupa bilansująca nie ma zastosowania.
Dane mające zastosowanie tylko do alokacji wtórnych
29.Obowiązująca proceduraOkreślenie obowiązującej procedury.
30.Maksymalna wielkość ofertyMaksymalna kwota, jaką jednostka przejmująca byłaby skłonna zaoferować, wyrażona w walucie w przeliczeniu na jednostkę miary.
31.Minimalna wielkość ofertyMinimalna kwota, jaką jednostka przekazująca byłaby skłonna zaoferować, wyrażona w walucie w przeliczeniu na jednostkę miary.
32.Maksymalna ilośćMaksymalna ilość, którą jednostka przejmująca/przekazująca byłaby skłonna nabyć/sprzedać w momencie utworzenia oferty handlowej.
33.Minimalna ilośćMinimalna ilość, którą jednostka przejmująca/przekazująca byłaby skłonna nabyć/sprzedać w momencie utworzenia oferty handlowej.
34.Cena płacona operatorowi systemu przesyłowego (cena bazowa)Dotyczy wyłącznie przypadku przydziału wyrażonego w walucie, w przeliczeniu na jednostkę miary, którą musi być kWh/h.
35.Cena, jaką jednostka przejmująca płaci jednostce przekazującejCena, jaką jednostka przejmująca płaci jednostce przekazującej, wyrażona w walucie w przeliczeniu na jednostkę miary, którą musi być kWh/h.
36.Identyfikacja jednostki przekazującejUczestnik rynku przekazujący zdolność.
37.Identyfikacja jednostki przejmującejUczestnik rynku przyjmujący zdolność.
Pola mające zastosowanie wyłącznie do zleceń złożonych podczas aukcji w odniesieniu do pierwotnej alokacji
38.Kod identyfikacyjny ofertyIdentyfikator numeryczny oferty przypisany przez jednostkę zgłaszającą.
39.Numer sesji aukcyjnejLiczba całkowita, która za każdym razem rośnie, gdy aukcja nie przynosi żadnych rezultatów i jest wznawiana z innymi parametrami - począwszy od 1. Nie wypełniać w przypadku aukcji bez wiążących sesji - np. aukcji z jednodniowym wyprzedzeniem.
40.Cena kupnaOferta cenowa w odniesieniu do każdej jednostki zdolności, z wyjątkiem ceny wywoławczej. Wyrażona w walucie i jednostce miary.
41.Ilość oferowanaIlość oferowana, wyrażona w jednostce miary.
1 Dz.U. L 326 z 8.12.2011, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 984/2013 z dnia 14 października 2013 r. ustanawiające kodeks sieci dotyczący mechanizmów alokacji zdolności w systemach przesyłowych gazu i uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 (Dz.U. L 273 z 15.10.2013, s. 5).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19).
6 Art. 2 pkt 8 tiret pierwsze zmienione przez sprostowanie z dnia 13 lutego 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.38.23).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1).
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylająca dyrektywę 2003/55/WE (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 94).
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylająca dyrektywę 2003/54/WE (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 55).
11 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 543/2013 z dnia 14 czerwca 2013 r. w sprawie dostarczania i publikowania danych na rynkach energii elektrycznej zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 (Dz.U. L 163 z 15.6.2013, s. 1).
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 36).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.