Rozporządzenie (EURATOM) nr 3 w sprawie wykonania art. 24 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej
Dz.U.UE.L.1958.17.406
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE (EURATOM) NR 3
w sprawie wykonania art. 24 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej
uwzględniając art. 24, 25 i 217 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
muszą zostać wprowadzone w życie środki bezpieczeństwa dla każdego ze stopni tajności, jakie stosuje się w odniesieniu do informacji, których ujawnienie może wyrządzić szkodę w interesach obronnych jednego lub więcej Państw Członkowskich, i mając na uwadze, że takie środki muszą być wykonywane pod nadzorem Komisji, zarówno jeżeli chodzi o przedmiot, jak i o osoby i przedsiębiorstwa, którym takie informacje muszą zostać przekazane na terytorium Państw Członkowskich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
CZĘŚĆ PIERWSZA
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
SEKCJA I
Zakres
Zakres
Zakres w odniesieniu do przedmiotu
Informacje takie są zwane dalej: Informacjami Niejawnymi Euratom ("INE").
Jednakże jeżeli państwo przekazuje informacje objęte art. 25, rozporządzenie stosuje się jedynie jeżeli użycie, do którego informacja jest wykorzystana, podlega zakresowi Traktatu.
Umowy, transakcje lub porozumienia dotyczące działalności wchodzącej w zakres Traktatu, które zostają zawarte, przedłużone lub odnowione między Państwem Członkowskim a osobą fizyczną lub prawną po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, nie mogą stanowić podstawy do nieprzestrzegania przepisów niniejszego rozporządzenia.
Jednakże środki bezpieczeństwa pochodzące z zobowiązań umownych, które weszły w życie wcześniej niż niniejsze rozporządzenie, mogą być stosowane zamiast przepisów rozporządzenia przez okres określony w danej umowie.
Zakres w odniesieniu do osób
Środki bezpieczeństwa ustanowione w niniejszym rozporządzeniu stosuje się w odniesieniu do INE i instrukcje niezbędne w celu zapewnienia przestrzegania tych środków są wydawane przez:
a) instytucje, komitety, służby i bazy Wspólnoty;
b) Państwa Członkowskie i ich organy;
c) wspólne przedsiębiorstwa;
d) osoby i przedsiębiorstwa jak określono w art. 196 Traktatu.
Wspólne przedsiębiorstwa
Statut każdego wspólnego przedsiębiorstwa ustala, czy to wspólne przedsiębiorstwo ma być traktowane, do celów niniejszego rozporządzenia, w taki sam sposób, jak instytucje, służby i bazy Wspólnoty, czy jako osoby i przedsiębiorstwa, jak określono w art. 196 Traktatu.
Przepisy uzupełniające rozporządzenie dotyczące bezpieczeństwa
SEKCJA II
Organizacja
Organizacja
Biuro ds. Bezpieczeństwa
Z upoważnienia i na odpowiedzialność Komisji, powołane przez Komisję Biuro ds. Bezpieczeństwa:
a) koordynuje i zapewnia ogólne stosowanie środków bezpieczeństwa;
b) nadzoruje stosowanie tych środków w instytucjach, komitetach, służbach i bazach Wspólnoty;
c) jest upoważniony do weryfikacji stosowania środków bezpieczeństwa w odniesieniu do INE, jak ustanowiono w niniejszym rozporządzeniu, na terytorium Państw Członkowskich za pośrednictwem organów krajowych oraz, jeżeli uznaje to za niezbędne, do przeprowadzania takiej weryfikacji we własnym zakresie we współpracy z tymi organami;
d) proponuje wszelkie zmiany, jakie uznaje za niezbędne w celu zastosowania niniejszego rozporządzenia.
Organy odpowiedzialne za stosowanie środków bezpieczeństwa w Państwach Członkowskich
Każde Państwo Członkowskie wyznacza oficjalny organ odpowiedzialny za stosowanie lub powodowanie stosowania na terytorium pod jego jurysdykcją środków bezpieczeństwa ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu.
Funkcjonariusze ds. bezpieczeństwa
a) dokonywanie rejestracji, jak przewidziano w art. 23;
b) prowadzenie na bieżąco, według kategorii, listy wszystkich osób upoważnionych do posiadania dostępu do INE;
c) przeszkolenie pracowników w zakresie ich obowiązków w odniesieniu do bezpieczeństwa;
d) zapewnienie stosowania fizycznych środków ochrony.
SEKCJA III
Klasyfikacja i zniesienie stopni tajności INE
Klasyfikacja i zniesienie stopni tajności INE
Zasada
Stopnie tajności stosuje się wyłącznie w zakresie bezwzględnie koniecznym.
Stopnie tajności
INE są sklasyfikowane zgodnie z poniższą skalą stopni tajności, jak następuje:
1. Eura - Ściśle Tajne: w przypadku gdy nieupoważnione ujawnienie informacji mogłoby spowodować wyjątkowo poważne konsekwencje dla interesów obronnych jednego lub więcej Państw Członkowskich;
2. Eura - Tajne: w przypadku gdy nieupoważnione ujawnienie informacji mogłoby spowodować poważne konsekwencje dla interesów obronnych jednego lub więcej Państw Członkowskich;
3. Eura - Poufne: w przypadku gdy nieupoważnione ujawnienie informacji mogłoby być ze szkodą dla interesów obronnych jednego lub więcej Państw Członkowskich;
4. Eura - Zastrzeżone: w przypadku gdy nieupoważnione ujawnienie informacji mogłoby by mieć negatywny wpływ na interesy obronne jednego lub więcej Państw Członkowskich, ale w przypadku gdy wymaga się mniejszego stopnia zabezpieczeń niż w przypadku dokumentów sklasyfikowanych jako Eura - Poufne.
Organy właściwe w odniesieniu do klasyfikacji
a) tymczasowo, w przypadku gdy uznaje ona, że ujawnienie może zaszkodzić interesom obronnym jednego lub więcej Państw Członkowskich;
b) ostatecznie, jak tylko Państwa Członkowskie podają do wiadomości stopień tajności, jakiego wymagają. Najwyższy stopień wnioskowany w ten sposób zostaje zastosowany. Komisja odpowiednio notyfikuje Państwa Członkowskie.
Komisja ustanawia i dokonuje okresowego przeglądu, we współpracy z właściwymi organami Państw Członkowskich, niewyczerpującego wykazu kategorii informacji, w odniesieniu do których powinno się stosować stopnie tajności.
Klasyfikacja dokumentów
W celu uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa dokumentów oznaczonych stopniem Eura - Tajne i Eura - Ściśle Tajne, odniesienia do takich dokumentów są utrzymywane na minimalnym poziomie i dokonywane w sposób nieujawniający ich zawartości ani ich stopnia tajności.
Poniższe dokumenty podlegają stopniowi tajności, który stosuje się w odniesieniu do dokumentu:
a) kopie tego dokumentu;
b) dokumenty dotyczące badań lub produkcji wykonywanych na podstawie tego dokumentu.
Zmiany w stopniach tajności i zniesienie stopni tajności
Stopień tajności zastosowany w odniesieniu do jakiegokolwiek INE może zostać zmieniony lub zniesiony w sposób przewidziany w art. 24 ust. 2 akapit piąty oraz w art. 25 ust. 3 Traktatu.
CZĘŚĆ DRUGA
PRZEPISY ODNOSZĄCE SIĘ DO OSÓB
PRZEPISY ODNOSZĄCE SIĘ DO OSÓB
Dostęp do INE
Upoważnienie
a) w przypadku członków instytucji, członków komitetów, urzędników i pracowników Wspólnoty, Biuro ds. Bezpieczeństwa;
b) we wszystkich innych przypadkach, Państwo Członkowskie, które, na mocy art. 16 ust. 2 akapit pierwszy, jest odpowiedzialne za przeprowadzenie postępowania sprawdzającego.
Upoważnienia udzielone przez Biuro ds. Bezpieczeństwa lub przez Państwo Członkowskie są uznawane przez wszystkie organy wspólnotowe i przez wszystkie Państwa Członkowskie.
Postępowanie sprawdzające
Zakres postępowania sprawdzającego zależy od stopnia tajności, w odniesieniu do którego wnioskuje się o upoważnienie.
Jeżeli dana osoba przebywała przez pewien czas lub jeżeli posiada powiązania w innym Państwie Członkowskim niż Państwo Członkowskie określone w poprzednim akapicie, Państwo to zostaje wezwane przez Państwo Członkowskie odpowiedzialne za przeprowadzenie postępowania sprawdzającego do uczestnictwa w postępowaniu i powiadamia o wynikach swojego dochodzenia Państwo Członkowskie odpowiedzialne za postępowanie sprawdzające.
O ile Rada nie ustali inaczej, w odniesieniu do członków instytucji oraz urzędników i pracowników Wspólnoty, wnioski dotyczące postępowania sprawdzającego złożone przez Biuro ds. Bezpieczeństwa są kierowane do właściwych organów Państw Członkowskich, które w rozumieniu ust. 2 akapit pierwszy, będą odpowiedzialne za przeprowadzenie postępowania sprawdzającego. Do wniosków dotyczących postępowania sprawdzającego załącza się osobiste dane szczegółowe, poświadczone przez zainteresowanych, podające w szczególności pełne informacje o statusie osobowym zainteresowanych i ich rodzin, ich działalności i stałych miejscach zamieszkania w ciągu poprzedzających dziesięciu lat.
W przypadku urzędników i pracowników Państw Członkowskich oraz osób i przedsiębiorstw określonych w art. 196 Traktatu, łącznie z pracownikami tych przedsiębiorstw, postępowanie sprawdzające przeprowadza się na wniosek danego Państwa Członkowskiego.
a) W chwili zakończenia postępowania sprawdzającego, Państwo Członkowskie, które było za nie odpowiedzialne w rozumieniu ust. 2 akapit pierwszy przesyła opinie do Biura ds. Bezpieczeństwa. Opinia ta określa, czy na podstawie wyników postępowania sprawdzającego, występują jakiekolwiek przeciwwskazania w odniesieniu do upoważnienia danej osoby do posiadania dostępu do INE danego stopnia tajności. Udzielając opinii, Państwo Członkowskie uwzględnia wszelkie informacje, dostarczone przez jakiekolwiek inne Państwo Członkowskie uczestniczące w postępowaniu sprawdzającym.
b) Jeżeli opinia udzielona zgodnie z lit. a) nie zawiera żadnych przeciwwskazań, Biuro ds. Bezpieczeństwa może udzielić upoważnienia w odniesieniu do danej osoby, jeżeli uważa, że nie istnieją poważne powody, aby tego nie robić. Państwo Członkowskie odpowiedzialne za przeprowadzenie postępowania sprawdzającego jest powiadamiane przez Biuro ds. Bezpieczeństwa o podjętej decyzji.
c) Jeżeli opinia udzielona zgodnie z lit. a) jest na niekorzyść, Biuro ds. Bezpieczeństwa jest związane tą opinią i nie udziela upoważnienia.
d) Jeżeli, po udzieleniu upoważnienia, Biuro ds. Bezpieczeństwa lub Państwo Członkowskie uzyskuje informacje mogące wzbudzić wątpliwości co do upoważnionej osoby, informacje te są niezwłocznie przekazywane Państwu Członkowskiemu odpowiedzialnemu za prowadzenie postępowania sprawdzającego w rozumieniu ust. 2 akapit pierwszy. To Państwo Członkowskie ponownie bada swoją pierwotną opinię i powiadamia Biuro ds. Bezpieczeństwa czy uważa, że upoważnienie powinno zostać zawieszone. Biuro ds. Bezpieczeństwa stosuje się do opinii Państwa Członkowskiego, pod warunkiem że jeżeli opinia jest na korzyść, Biuro ds. Bezpieczeństwa uważa, że nie istnieją poważne powody, aby tego nie robić.
Instrukcje
Wizyty i wymiana informacji
CZĘŚĆ TRZECIA
FIZYCZNA OCHRONA INE
FIZYCZNA OCHRONA INE
SEKCJA I
Oznaczenia wyróżniające i reprodukcja INE
Oznaczenia wyróżniające i reprodukcja INE
Oznaczenia wyróżniające
W odniesieniu do stopnia Eura - Zastrzeżone, wystarczające jest umieszczenie za pomocą stempla lub za pomocą maszyny do pisania tych słów jedynie u góry każdej strony odnośnych dokumentów. W przypadku dokumentu oprawionego w postaci tomu, słowa te umieszcza się tylko u góry pierwszej strony tego tomu.
Reprodukcja
SEKCJA II
Bezpieczeństwo w budynkach
Bezpieczeństwo w budynkach
SEKCJA III
Bezpieczne przechowywanie INE
Bezpieczne przechowywanie INE
Szafy pancerne
Ustawienia tajnej kombinacji szyfrowej są zmieniane za każdym razem, gdy członek personelu, któremu znana jest kombinacja zostaje przeniesiony oraz za każdym razem, gdy bezpieczeństwo zostało naruszone lub gdy istnieje takie podejrzenie; w innym przypadku kombinację szyfrową zmienia się co sześć miesięcy.
SEKCJA IV
Rejestracja INE
Rejestracja INE
Wszystkie INE oznaczone stopniem tajności Eura - Ściśle Tajne i Eura - Tajne podlegają rejestracji.
Taka rejestracja umożliwia:
– niezwłoczne ustalenie listy osób, które korzystały lub były w posiadaniu takich dokumentów,
– niezwłoczne ustalenie posiadaczy każdego z egzemplarzy i duplikatów tych dokumentów.
SEKCJA V
Obrót INE
Obrót INE
Przepisy praktyczne
Każda osoba otrzymująca INE niezwłocznie powiadamia o odbiorze w formie potwierdzenia odbioru. To potwierdzenie odbioru, które nie posiada żadnych oznaczeń stopnia tajności, określa numer referencyjny INE, numer egzemplarza oraz jego datę, ale nie ich treść lub stopień tajności. Odbiorca niezwłocznie zwraca potwierdzenie odbioru nadawcy, który upewnia się o dopełnieniu tego obowiązku.
Obrót INE we Wspólnocie
INE oznaczone stopniem tajności Eura - Tajne i Eura - Poufne wysyłane za granicę są przesyłane w bagażu dyplomatycznym.
Niniejsze przepisy stosuje się również, jeżeli INE jest wysyłane zgodnie z art. 4 i 5 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej.
a) osoby te są upoważnione do posiadania dostępu do INE o danym stopniu tajności;
b) przesyłki zawierające INE są opatrzone pieczęcią urzędową, zwalniającą je z kontroli celnej;
c) osoba przewożąca posiada zaświadczenie uznawane przez wszystkie kraje, przez które przejeżdża i upoważniające ją do przewiezienia przesyłki do jej wskazanego miejsca przeznaczenia;
d) osoba przewożąca jest należycie poinstruowana o obowiązkach na niej spoczywających w trakcie przewożenia INE.
Obrót INE na terytorium Państwa Członkowskiego
Przewożenie INE podczas podróży służbowych lub do celów posiedzeń
W szczególności zabrania się, nawet czasowego, pozostawienia takich INE w sejfach hotelowych lub w pojazdach.
Przekazywanie INE za pośrednictwem środków telekomunikacyjnych
SEKCJA VI
Niszczenie INE
Niszczenie INE
Niszczenie systematyczne
Dokumenty oznaczone stopniem tajności Eura - Tajne i Eura - Ściśle Tajne nie zostają zniszczone bez uprzedniego upoważnienia organu uprawnionego do podjęcia decyzji w sprawie ich klasyfikacji.
Niszczenie awaryjne
Każdy organ posiadający INE opracowuje plan niszczenia awaryjnego, który w wyjątkowych okolicznościach mógłby zapobiec wpadnięciu INE oznaczonych stopniem tajności Eura - Poufne i wyższym w ręce osób nieupoważnionych.
SEKCJA VII
Przepisy szczególne
Przepisy szczególne
Jeśli niektóre z powyższych przepisów nie mogą być zastosowane z powodu szczególnego charakteru INE, funkcjonariusz ds. bezpieczeństwa podejmuje lub powoduje podjęcie właściwych środków w celu zapewnienia ochrony bezpieczeństwu tych INE równoważnej ochronie określonej w niniejszym rozporządzeniu.
CZĘŚĆ CZWARTA
ŚRODKI PODEJMOWANE W PRZYPADKU NARUSZENIA ROZPORZĄDZENIA DOTYCZĄCEGO BEZPIECZEŃSTWA
ŚRODKI PODEJMOWANE W PRZYPADKU NARUSZENIA ROZPORZĄDZENIA DOTYCZĄCEGO BEZPIECZEŃSTWA
Obowiązkowe powiadomienie
a) w celu ograniczenia do minimum powstałej szkody;
b) w celu zapobieżenia ponownego wystąpienia takiego naruszenia.
Procedura powiadamiania Państw Członkowskich
Biuro ds. Bezpieczeństwa powiadamia Państwa Członkowskie o ustalonym stanie faktycznym za pośrednictwem organów urzędowych określonych w art. 7.
Dane państwo lub państwa, jeśli uważają to za niezbędne, przesyłają do organu urzędowego państwa właściwego wniosek o wszczęcie procedury przewidzianej w art. 194 ust. 1 akapit drugi Traktatu.
CZĘŚĆ PIĄTA
PRZEPISY KOŃCOWE
PRZEPISY KOŃCOWE
Traktaty lub umowy z państwami trzecimi
Niniejsze przepisy nie naruszają zobowiązań Wspólnoty i Państw Członkowskich lub Wspólnoty lub Państw Członkowskich w tej dziedzinie, wynikających z traktatów lub porozumień zawartych z państwami trzecimi, organizacją międzynarodową lub obywatelami państw trzecich.
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie czterdziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 31 lipca 1958 r.
W imieniu Rady | |
BALKE | |
Przewodniczący |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.