Rozporządzenie delegowane 2024/950 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1602 w odniesieniu do daty rozpoczęcia stosowania oraz przypadków, w których organy celne są zobowiązane do odliczenia ilości podanej w zgłoszeniu celnym od łącznej dozwolonej ilości towaru zgłoszonej we wspólnym zdrowotnym dokumencie wejścia (CHED)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.950

Akt jednorazowy
Wersja od: 26 marca 2024 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/950
z dnia 15 stycznia 2024 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1602 w odniesieniu do daty rozpoczęcia stosowania oraz przypadków, w których organy celne są zobowiązane do odliczenia ilości podanej w zgłoszeniu celnym od łącznej dozwolonej ilości towaru zgłoszonej we wspólnym zdrowotnym dokumencie wejścia (CHED)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 50 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 2  ustanawia ramy operacyjne usług objętych systemem jednego okienka zapewniających niezakłócony przepływ danych między przedsiębiorcami a organami celnymi, między organami celnymi a Komisją, między organami celnymi a innymi administracjami lub agencjami oraz pomiędzy systemami celnymi w Unii. Ramy te zawierają funkcję automatycznego zarządzania ilością poprzez wymianę informacji między krajowymi środowiskami jednego okienka w dziedzinie ceł a systemem zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC) ustanowionym i zarządzanym przez Komisję zgodnie z art. 131 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625. Wymiana ta odbywa się za pośrednictwem elektronicznego unijnego systemu jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw (EU CSW-CERTEX) ustanowionego w rozporządzeniu (UE) 2022/2399.

(2) W art. 56 rozporządzenia (UE) 2017/625 ustanowiono wspólny zdrowotny dokument wejścia (CHED), który jest wypełniany przez podmioty zgodnie z tym rozporządzeniem w odniesieniu do przeprowadzania przez właściwe organy państw członkowskich kontroli urzędowych zwierząt i towarów wprowadzanych do Unii, które to kontrole są przeprowadzane w celu sprawdzenia zgodności z prawodawstwem Unii dotyczącym łańcucha rolno-spożywczego.

(3) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/1602 3  określono przypadki, w których dokument CHED musi towarzyszyć do miejsca przeznaczenia każdej przesyłce zawierającej kategorie zwierząt i towarów podlegających kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej zgodnie z art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, która to przesyłka ma być wprowadzona do obrotu, oraz ustanawia związane z tym warunki.

(4) Aby zapobiec nieuczciwemu ponownemu wykorzystaniu dokumentu CHED, w art. 4 lit. c), art. 5 ust. 1 lit. f) i art. 6 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1602 nałożono na organy celne obowiązek przekazywania do systemu IMSOC za pośrednictwem EU CSW-CERTEX informacji o ilości towaru zawartego w przesyłce, jaką podano w zgłoszeniu celnym, tak aby zapewnić, by ilości podane w takim zgłoszeniu celnym odliczano od łącznej dozwolonej ilości towaru zgłoszonej w dokumencie CHED. Ten obowiązek w zakresie zarządzania ilością ma zastosowanie w przypadku, gdy przesyłka ma zostać objęta procedurą celną dopuszczenia do obrotu, o której mowa w art. 201 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 4 , lub procedurami celnymi szczególnego przeznaczenia lub przetwarzania (obejmującego uszlachetnianie czynne i bierne), o których mowa odpowiednio w art. 210 lit. c) i d) tego rozporządzenia. Wspomniany obowiązek nie ma zastosowania, jeżeli przesyłka ma zostać objęta procedurami celnymi tranzytu lub składowania, o których mowa odpowiednio w art. 210 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) nr 952/2013.

(5) Stosowanie zarządzania ilością na etapie uszlachetniania czynnego komplikuje obsługę przesyłek przez organy celne. W szczególności objęcie przesyłki kolejnymi procedurami celnymi przed dopuszczeniem do obrotu wymaga manualnego zarządzania ilością na etapie każdej takiej procedury, jak również na końcowym etapie dopuszczenia do obrotu. W celu uproszczenia obsługi przesyłek przez organy celne należy znieść spoczywający na tych organach obowiązek zarządzania ilością na etapie uszlachetniania czynnego, podczas gdy weryfikacja będzie nadal stosowana na etapie dopuszczenia do obrotu, aby umożliwić automatyczne odliczenie ilości wskazanych w zgłoszeniu celnym od łącznej dozwolonej ilości towaru zgłoszonej w dokumencie CHED. Ponadto procedura celna uszlachetniania biernego nie ma zastosowania do przesyłek przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu w Unii podlegających przepisom rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1602. W związku z tym należy znieść obowiązek zarządzania ilością na etapie tej procedury. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1602.

(6) Datę rozpoczęcia stosowania obowiązku zarządzania ilością za pośrednictwem systemu IMSOC należy dostosować do daty zainicjowania połączenia systemu TRACES, w odniesieniu do dokumentu CHED, z systemem EU CSW-CER- TEX. Rozporządzenie (UE) 2022/2399 stanowi, że wspomniane połączenie ma zostać zainicjowane do dnia 3 marca 2025 r. W związku z tym obowiązek przekazywania odpowiednich informacji do systemu IMSOC ustanowionego rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/1602 powinien zostać zharmonizowany i mieć zastosowanie w każdym państwie członkowskim od dnia, w którym połączenie systemu TRACES z systemem EU CSW-CERTEX zacznie funkcjonować w tym państwie członkowskim, lub najpóźniej od dnia 3 marca 2025 r.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1602,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/1602

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/1602 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 4 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) organy celne przekazują przez system IMSOC informacje o ilości towaru zawartego w przesyłce, jaką podano w zgłoszeniu celnym, i zezwalają na objęcie przesyłki procedurą celną tylko wtedy, gdy nie została przekroczona łączna ilość określona w dokumencie CHED. Wymóg ten nie ma zastosowania, jeżeli przesyłka ma zostać objęta procedurami celnymi, o których mowa w art. 210 lit. a), b) i d) rozporządzenia (UE) nr 952/2013.";

2)
art. 5 ust. 1 lit. f) otrzymuje brzmienie:

"f) organy celne przekazują przez system IMSOC informacje o ilości towaru zawartego w odpowiedniej części podzielonej przesyłki, jaką podano w zgłoszeniu celnym, i zezwalają na objęcie tej części procedurą celną tylko wtedy, gdy nie została przekroczona łączna ilość określona w dokumencie CHED dla części podzielonej przesyłki. Wymóg ten nie ma zastosowania, jeżeli przesyłka ma zostać objęta procedurami celnymi, o których mowa w art. 210 lit. a), b) i d) rozporządzenia (UE) nr 952/2013.";

3)
art. 6 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) w przypadku każdej części podzielonej przesyłki organy celne przekazują przez system IMSOC informacje o ilości towaru podanej w zgłoszeniu celnym w odniesieniu do tej części i zezwalają na objęcie tej części procedurą celną tylko wtedy, gdy nie została przekroczona łączna ilość określona w dokumencie CHED. Wymóg ten nie ma zastosowania, jeżeli przesyłka ma zostać objęta procedurami celnymi, o których mowa w art. 210 lit. a), b) i d) rozporządzenia (UE) nr 952/2013.";

4)
art. 7 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"Art. 4. lit. c), art. 5 ust. 1 lit. f) i art. 6 lit. c) stosuje się jednak od daty, z którą celne techniki elektronicznego przetwarzania danych, o których mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013, zaczną funkcjonować, lub najpóźniej od dnia 3 marca 2025 r.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 stycznia 2024 r.

1 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 z dnia 23 listopada 2022 r. ustanawiające unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 952/2013 (Dz.U. L 317 z 9.12.2022, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1602 z dnia 23 kwietnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w zakresie wspólnego zdrowotnego dokumentu wejścia, który towarzyszy przesyłkom zwierząt i towarów do ich miejsca przeznaczenia (Dz.U. L 250 z 30.9.2019, s. 6).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.