Rozporządzenie delegowane 2024/911 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które należy przekazywać w związku z transgraniczną działalnością spółek zarządzających i przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.911

Akt oczekujący
Wersja od: 14 kwietnia 2024 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/911
z dnia 15 grudnia 2023 r.
uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które należy przekazywać w związku z transgraniczną działalnością spółek zarządzających i przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) 1 , a w szczególności jej art. 17 ust. 10 akapit drugi, art. 18 ust. 5 akapit drugi oraz art. 20 ust. 5 akapit drugi, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zakres i treść informacji, które mają być przekazywane właściwym organom na mocy art. 17 ust. 1, 2, 3, 8 i 9, art. 18 ust. 1, 2 i 4 oraz art. 20 ust. 1 i 4 dyrektywy 2009/65/WE, różnią się w zależności od celu i formy powiadomienia. Należy zatem określić informacje, które mają być przekazywane przez przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe oraz przez spółki zarządzające przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe ("spółki zarządzające") w odniesieniu do każdego rodzaju powiadomienia.

(2) W celu zapewnienia, aby właściwe organy były przez cały czas informowane o działalności spółek zarządzających oraz aby umożliwić właściwym organom należyte wykonywanie ich uprawnień nadzorczych, organy te powinny być informowane o każdej zmianie w przekazywanych informacjach. Dotyczy to wszelkich przypadków wycofania, unieważnienia lub zmiany zezwolenia pierwotnie przyznanego spółce zarządzającej.

(3) Międzynarodowy kod identyfikujący papier wartościowy (kod ISIN) oraz identyfikator podmiotu prawnego (LEI) UCITS są niezwykle ważne, aby zapewnić jednoznaczną identyfikację UCITS drogą elektroniczną. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu przewidziano obowiązkowe powiadamianie o kodzie ISIN i LEI, jeżeli zostały one przypisane UCITS, a zatem są dostępne.

(4) Właściwym organom należy przekazywać informacje na temat osób odpowiedzialnych za zarządzanie oddziałem oraz ich dane kontaktowe. Osoby należy uznać za odpowiedzialne za zarządzanie oddziałem, jeżeli mają uprawnienia do określania strategii oddziału, jego celów i ogólnego kierunku rozwoju oraz do skutecznego kierowania działalnością oddziału lub jeżeli są odpowiedzialne za bieżącą działalność oddziału, pełniąc funkcje kierownicze. W celu uniknięcia jakichkolwiek niedociągnięć należy zapewnić, aby osoby na odpowiednich stanowiskach kierowniczych były powiadamiane o wszelkich kwestiach związanych z działalnością oddziału, obszarami biznesowymi i funkcjami zarządczymi.

(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(6) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(7) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ regulują kwestie związane z formą i treścią informacji wymienianych między spółkami zarządzającymi a właściwymi organami krajowymi macierzystych i przyjmujących państw członkowskich, w których spółka zarządzająca zamierza świadczyć usługi transgraniczne. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić spółkom zarządzającym i właściwym organom krajowym uzyskanie całościowego oglądu tych przepisów i skutecznego dostępu do tych przepisów, należy zawrzeć je w jednym rozporządzeniu.

(8) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych i jest zgodne z zasadami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, a zwłaszcza prawem do ochrony danych osobowych. Przetwarzanie danych osobowych w kontekście niniejszego rozporządzenia musi być zgodne z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3 .

(9) Zgodnie z art. 42 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4  przeprowadzono konsultacje z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 10 października 2023 r.

(10) Aby zapewnić spółkom zarządzającym i właściwym organom możliwość dostosowania się do nowych przepisów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, należy odroczyć datę rozpoczęcia jego stosowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Informacje, które należy udostępnić zgodnie z art. 17 ust. 1 i 2 dyrektywy 2009/65/WE

1. 
Informacje przekazywane przez spółki zarządzające na podstawie art. 17 ust. 1 dyrektywy 2009/65/WE muszą zawierać wszystkie poniższe elementy:
a)
nazwę, adres, LEI i dane kontaktowe spółki zarządzającej;
b)
nazwę - lub imię i nazwisko - oraz dane kontaktowe departamentu lub punktu kontaktowego w spółce zarządzającej, który jest odpowiedzialny za wymianę informacji z właściwym organem macierzystego państwa członkowskiego spółki zarządzającej.
2. 
Opis działań i usług, które należy uwzględnić w programie działań, który spółki zarządzające mają przekazywać zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2009/65/WE, musi zawierać wszystkie następujące elementy:
a)
poszczególne rodzaje działań i usług, o których mowa w art. 6 ust. 2 i 3 dyrektywy 2009/65/WE, które będą świadczone w przyjmującym państwie członkowskim;
b)
informację, czy spółka zarządzająca jest częścią grupy;
c)
wyjaśnienie, w jaki sposób oddział przyczyni się do realizacji strategii spółki zarządzającej lub grupy spółki zarządzającej;
d)
opis strategii biznesowej oddziału;
e)
prognozy oddziału dotyczące zarówno zysków lub strat, jak i przepływów pieniężnych za pierwsze 36 miesięcy.
3. 
Opis struktury organizacyjnej oddziału, który należy uwzględnić w programie działań, który spółki zarządzające mają przekazywać zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2009/65/WE, musi zawierać wszystkie następujące elementy:
a)
funkcjonalną, geograficzną i prawną strukturę podległości służbowej;
b)
opis sposobu, w jaki oddział wpisuje się w strukturę wewnętrzną spółki zarządzającej lub, w przypadku gdy spółka zarządzająca jest członkiem grupy, w strukturę wewnętrzną grupy, w tym szczegółowe informacje na temat wszelkich jednostek operacyjnych utworzonych na poziomie oddziału oraz wskazanie zasobów ludzkich przydzielonych oddziałowi;
c)
zasady dotyczące obowiązków sprawozdawczych oddziału wobec spółki zarządzającej;
d)
opis procesu zarządzania ryzykiem i jego pomiaru wdrożonego przez spółkę zarządzającą na poziomie oddziału zgodnie z art. 40-43 dyrektywy Komisji 2010/43/UE 5 ;
e)
opis procedur i ustaleń poczynionych zgodnie z art. 15 dyrektywy 2009/65/WE;
f)
zestawienie informacji na temat systemów i mechanizmów kontroli wprowadzonych przez spółkę zarządzającą na poziomie oddziału, w tym wszystkie następujące elementy:
(i)
wprowadzone procedury oraz przydzielone zasoby ludzkie i materialne w celu zapewnienia zgodności z przepisami ustanowionymi przez przyjmujące państwo członkowskie spółki zarządzającej zgodnie z art. 14 dyrektywy 2009/65/WE;
(ii)
wdrożone procedury oraz przydzielone zasoby ludzkie i materialne w celu wypełnienia obowiązków w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu określonych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 6 ;
(iii)
mechanizmy kontroli nad ustaleniami dotyczącymi upoważnień w odniesieniu do działalności prowadzonej przez oddział w przyjmującym państwie członkowskim.
4. 
Informacje, które spółki zarządzające mają przekazywać zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. d) dyrektywy 2009/65/WE, dotyczące osób odpowiedzialnych za zarządzanie oddziałem, obejmują imię i nazwisko, stanowisko, adres e-mail i numer telefonu osób pełniących kluczowe funkcje na stanowisku kierowniczym w odniesieniu do oddziału.
Artykuł  2

Informacje, które należy udostępnić zgodnie z art. 18 ust. 1 i 2 dyrektywy 2009/65/WE

1. 
Informacje przekazywane przez spółki zarządzające na podstawie art. 18 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2009/65/WE muszą zawierać wszystkie poniższe elementy:
a) 7
 nazwę, adres, LEI i dane kontaktowe spółki zarządzającej;
b)
nazwę - lub imię i nazwisko - oraz dane kontaktowe departamentu lub punktu kontaktowego w spółce zarządzającej, który jest odpowiedzialny za wymianę informacji z właściwym organem macierzystego państwa członkowskiego spółki zarządzającej.
2. 
Opis usług i działań, które należy uwzględnić w programie działań, który spółki zarządzające mają przekazywać zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2009/65/WE, musi zawierać wszystkie następujące elementy:
a)
poszczególne rodzaje działań i usług, o których mowa w art. 6 ust. 2 i 3 dyrektywy 2009/65/WE, które będą świadczone w przyjmującym państwie członkowskim;
b)
informację, czy spółka zarządzająca jest częścią grupy;
c)
wyjaśnienie, w jaki sposób działania, które mają być prowadzone w przyjmującym państwie członkowskim, przyczynią się do realizacji strategii spółki zarządzającej lub grupy spółki zarządzającej.
Artykuł  3

Informacje, które należy udostępnić zgodnie z art. 20 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2009/65/WE

Informacje przekazywane przez spółki zarządzające na podstawie art. 20 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2009/65/WE muszą zawierać wszystkie poniższe elementy:

a)
wykaz zadań zarządzania inwestycjami i administracją podlegających upoważnieniu;
b)
nazwę/imię i nazwisko, adres i dane kontaktowe osoby upoważnionej.
Artykuł  4

Powiadamianie o wszelkich zmianach do informacji udostępnianych zgodnie z art. 17 ust. 1, 2, 3, 8 i 9, art. 18 ust. 1, 2 i 4 oraz art. 20 ust. 1 i 4 dyrektywy 2009/65/WE

1. 
Spółki zarządzające informują zainteresowane właściwe organy o wszelkich zmianach w informacjach, o których mowa w art. 1-3.
2. 
Spółki zarządzające informują zainteresowane właściwe organy o planowanym zakończeniu działalności oddziału mającego siedzibę w innym państwie członkowskim oraz przekazują tym właściwym organom wszystkie następujące informacje:
a)
imię i nazwisko, adres e-mail i numer telefonu osoby lub osób, które będą odpowiedzialne za proces zakończenia działalności oddziału;
b)
harmonogram planowanego zakończenia działalności;
c)
szczegóły i proponowane procesy likwidacji działalności gospodarczej, w tym szczegółowe informacje na temat sposobu ochrony interesów inwestorów, rozpatrywania skarg oraz spłaty wszelkich zaległych zobowiązań.
Artykuł  5

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 25 czerwca 2024

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2023 r.

1 Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
5 Dyrektywa Komisji 2010/43/UE z dnia 1 lipca 2010 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w zakresie wymogów organizacyjnych, konfliktów interesów, prowadzenia działalności, zarządzania ryzykiem i treści umowy pomiędzy depozytariuszem a spółką zarządzającą (Dz.U. L 176 z 10.7.2010, s. 42).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE (Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73).
7 Art. 2 ust. 1 lit. a) zmieniona przez sprostowanie z dnia 5 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90231) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 14 kwietnia 2024 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.