Rozporządzenie delegowane 2024/751 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 w odniesieniu do orientacyjnych map transeuropejskiej sieci transportowej
Dz.U.UE.L.2024.751
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/751
z dnia 11 grudnia 2023 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 w odniesieniu do orientacyjnych map transeuropejskiej sieci transportowej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE 1 , w szczególności jego art. 49 ust. 6,
(1) W rozporządzeniu (UE) nr 1315/2013 przewiduje się możliwość dostosowania orientacyjnych map transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) określonych państw sąsiadujących lub dodania nowych map orientacyjnych, w oparciu o porozumienia wysokiego szczebla dotyczące sieci infrastruktury transportowej zawarte między Unią a odnośnymi państwami sąsiadującymi.
(2) W okresie od maja do lipca 2023 r. porozumienia wysokiego szczebla podpisano między Unią a Albanią, Bośnią i Hercegowiną, Kosowem * , Czarnogórą, Macedonią Północną i Serbią. Porozumienia w sprawie zmian w orientacyjnych mapach TEN-T dotyczą linii kolejowych, dróg i śródlądowych dróg wodnych. Zmiany w orientacyjnych mapach powinny umożliwić Unii lepsze ukierunkowanie współpracy z partnerami z Bałkanów Zachodnich.
(3) Po pierwsze, zmiany te przyczynią się do lepszego ustalania priorytetów w przypadku projektów infrastrukturalnych zlokalizowanych w ramach TEN-T w regionie Bałkanów Zachodnich, w szczególności dzięki przeniesieniu połączenia kolejowego między Durres a Skopje z sieci kompleksowej do rozszerzonej sieci bazowej. Po drugie, zmiany te przyczynią się do poprawy połączeń transportowych w obrębie regionu oraz między przedmiotowym regionem a państwami członkowskimi UE dzięki dodaniu do TEN-T nowych połączeń kolejowych i drogowych. Po trzecie, zmieniona sieć TEN-T obejmuje dodatkowe węzły (porty lotnicze i porty), co wzmacnia spójność TEN-T w regionie.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1315/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: