Rozporządzenie delegowane 2024/751 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 w odniesieniu do orientacyjnych map transeuropejskiej sieci transportowej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.751

Akt jednorazowy
Wersja od: 27 lutego 2024 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/751
z dnia 11 grudnia 2023 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 w odniesieniu do orientacyjnych map transeuropejskiej sieci transportowej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE 1 , w szczególności jego art. 49 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) nr 1315/2013 przewiduje się możliwość dostosowania orientacyjnych map transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) określonych państw sąsiadujących lub dodania nowych map orientacyjnych, w oparciu o porozumienia wysokiego szczebla dotyczące sieci infrastruktury transportowej zawarte między Unią a odnośnymi państwami sąsiadującymi.

(2) W okresie od maja do lipca 2023 r. porozumienia wysokiego szczebla podpisano między Unią a Albanią, Bośnią i Hercegowiną, Kosowem * , Czarnogórą, Macedonią Północną i Serbią. Porozumienia w sprawie zmian w orientacyjnych mapach TEN-T dotyczą linii kolejowych, dróg i śródlądowych dróg wodnych. Zmiany w orientacyjnych mapach powinny umożliwić Unii lepsze ukierunkowanie współpracy z partnerami z Bałkanów Zachodnich.

(3) Po pierwsze, zmiany te przyczynią się do lepszego ustalania priorytetów w przypadku projektów infrastrukturalnych zlokalizowanych w ramach TEN-T w regionie Bałkanów Zachodnich, w szczególności dzięki przeniesieniu połączenia kolejowego między Durres a Skopje z sieci kompleksowej do rozszerzonej sieci bazowej. Po drugie, zmiany te przyczynią się do poprawy połączeń transportowych w obrębie regionu oraz między przedmiotowym regionem a państwami członkowskimi UE dzięki dodaniu do TEN-T nowych połączeń kolejowych i drogowych. Po trzecie, zmieniona sieć TEN-T obejmuje dodatkowe węzły (porty lotnicze i porty), co wzmacnia spójność TEN-T w regionie.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1315/2013,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 1315/2013 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 1315/2013 mapy 13.1, 13.2, 13.3 i 13.4 otrzymują brzmienie:

grafika

1 Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 1.
* Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1244/1999 oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.