Rozporządzenie delegowane 2024/405 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 139/2014 w odniesieniu do stosowania sygnałów w przypadku braku łączności radiowej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.405

Akt oczekujący
Wersja od: 11 kwietnia 2024 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/405
z dnia 30 stycznia 2024 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 139/2014 w odniesieniu do stosowania sygnałów w przypadku braku łączności radiowej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 39 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 139/2014 2  ustanowiono wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk, w tym dotyczące zarządzania nimi, ich eksploatacji i certyfikacji oraz nadzoru nad nimi.

(2) Niektóre niedawne zmiany dokonane przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) muszą znaleźć odzwierciedlenie w przepisach unijnych. Niektóre z najnowszych zmian określonych w załączniku 2 "Prze- Przepisy ruchu lotniczego" do konwencji chicagowskiej dotyczą sygnałów, które należy stosować we wszystkich warunkach widoczności w przypadku braku łączności radiowej między organem służb ruchu lotniczego a pojazdami lub pieszymi na polu manewrowym lotniska. Należy zatem odpowiednio zmienić część ADR.OPS.B.031 - Łączność w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 139/2014.

(3) Aby zapewnić sprawne wdrożenie środków wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem przy jednoczesnym zagwarantowaniu wysokiego i jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii, branża i właściwe organy państw członkowskich powinny mieć wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do środków wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem. W związku z tym data rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia powinna przypadać 12 miesięcy po jego wejściu w życie.

(4) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego wspomagała Komisję zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139 i w dniu 18 sierpnia 2023 r. przedłożyła Komisji odnośną opinię nr 02/2023 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 139/2014 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 maja 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 stycznia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

W pkt ADR.OPS.B.031 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 139/2014 dodaje się lit. c) i d) w brzmieniu:

"c) Jeżeli sygnały są używane zgodnie z lit. b) pkt 4, mają one następujące znaczenie:

Sygnał świetlny z kontroli lotniskaZnaczenie
Zielone błyskiPozwolenie na przejechanie przez pole wzlotów lub przemieszczenie się na drogę kołowania
Ciągłe czerwoneZatrzymać się
Czerwone błyskiOpuścić pole wzlotów lub drogę kołowania i uważać na statki powietrzne
Białe błyskiOpuścić pole manewrowe zgodnie z lokalnymi instrukcjami

d) W sytuacjach awaryjnych lub w przypadku nieprzestrzegania sygnałów, o których mowa w lit. c), sygnał podany poniżej należy stosować w przypadku dróg startowych lub dróg kołowania wyposażonych w system świetlny i ma on następujące znaczenie:

Sygnał świetlny z kontroli lotniskaZnaczenie
Błyskające światła drogi startowej lub drogi kołowaniaOpuścić drogę startową i obserwować wieżę w celu odebrania sygnału świetlnego"
1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiające wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 44 z 14.2.2014, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.