Rozporządzenie delegowane 2024/1400 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 139/2014 w odniesieniu do bezpieczeństwa lotniska, zmiany operatora lotniska i zgłaszania zdarzeń
Dz.U.UE.L.2024.1400
Akt oczekującyROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1400
z dnia 13 marca 2024 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 139/2014 w odniesieniu do bezpieczeństwa lotniska, zmiany operatora lotniska i zgłaszania zdarzeń
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 39 ust. 1,
(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 139/2014 2 ustanowiono wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk, w tym dotyczące zarządzania nimi, ich eksploatacji i certyfikacji oraz nadzoru nad nimi.
(2) W przypadku gdy operator lotniska certyfikowanego zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 139/2014 zaprzestaje działalności i lotnisko przejmuje nowy operator, zmiana ta powinna nastąpić w sposób zapewniający bezpieczne i sprawne przekazanie operacji lotniskowych.
(3) System zgłaszania zdarzeń operatorów lotnisk i instytucji zapewniających służbę zarządzania płytą postojową należy dostosować do przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 3 , aby zapewnić spójność między tymi rozporządzeniami.
(4) W odniesieniu do sytuacji, w której operatorzy lotnisk zapewniają również służby ruchu lotniczego, wymagania dotyczące monitorowania zgodności należy dostosować do odpowiednich przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/373 4 , aby ułatwić włączenie monitorowania zgodności do jednego systemu zarządzania.
(5) Rozporządzenie (UE) nr 139/2014 zobowiązuje operatorów lotnisk do ustanowienia i prowadzenia programów bezpieczeństwa i komitetów ds. bezpieczeństwa. Ponadto w publikacji Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) Doc 9981 "Procedury służb żeglugi powietrznej - Lotniska" dodano postanowienia szczegółowe dotyczące składu i funkcjonowania tych komitetów. W związku z tym należy zmienić przepisy dotyczące funkcjonowania lokalnych zespołów ds. bezpieczeństwa drogi startowej i innych komitetów ds. bezpieczeństwa lotniska, aby odzwierciedlić te zmiany na szczeblu ICAO.
(6) Operator lotniska powinien opracować plan usuwania unieruchomionych statków powietrznych, aby zapewnić wprowadzenie mechanizmu koordynacji oraz dostęp do zasobów i wyposażenia.
(7) Należy ustanowić minimalne wspólne wymagania w zakresie bezpieczeństwa prac prowadzonych na lotnisku w oparciu o normy i zalecane metody postępowania ICAO oraz badanie zdarzeń związanych z bezpieczeństwem, w związku z czym należy wprowadzić proces zarządzania bezpieczeństwem prac prowadzonych na lotnisku, który będzie obejmował zezwolenia, zgłoszenia, środki bezpieczeństwa, nadzór i kontrolę.
(8) Drogi startowe i drogi kołowania lub ich części, które są zamknięte tymczasowo lub na stałe, powinny być odpowiednio oznakowane, aby zapobiec korzystaniu z nich przez statki powietrzne.
(9) Należy ocenić użytkowanie lotniska przez statki powietrzne, które wykraczają poza certyfikowaną charakterystykę konstrukcyjną danego lotniska, oraz uzyskać uprzednie zatwierdzenie od właściwego organu w celu zapewnienia właściwej oceny wszystkich zagrożeń dla bezpieczeństwa i ich ograniczenia.
(10) Należy zidentyfikować miejsca na polu ruchu naziemnego, w których w przeszłości miały miejsce kolizje lub wtargnięcia na drogę startową lub gdzie istnieje potencjalne ryzyko ich wystąpienia, i oznaczyć je jako "punkty niebezpieczne", a związane z nimi ryzyko należy ograniczyć, aby zapobiec ryzyku wtargnięcia na drogę startową, a także ryzyku kolizji między statkami powietrznymi oraz między statkami powietrznymi a pojazdami.
(11) Zawieszenie lub zamknięcie operacji na drodze startowej powinno odbywać się w sposób bezpieczny i skoordynowany, dlatego operator lotniska powinien ustanowić i wdrożyć odpowiednie procedury.
(12) Nawierzchnie mogą ulec uszkodzeniu, jeżeli są użytkowane przez ciężkie statki powietrzne w zbyt dużym zakresie, w związku z czym należy ustanowić odpowiednie procedury operacji z nadmiernym obciążeniem, tak aby uregulować użytkowanie lotniska przez takie statki powietrzne i zapobiec nadmiernej degradacji nawierzchni.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 139/2014.
(14) Aby zapewnić sprawne wdrożenie środków wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego i jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii, branża i właściwe organy państw członkowskich powinny mieć wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do środków wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, w związku z czym dzień rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia powinien przypadać 12 miesięcy po jego wejściu w życie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 marca 2024 r.