Art. 40. - Zarządzanie w sytuacji kryzysowej - Rozporządzenie delegowane 2024/1366 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 poprzez ustanowienie kodeksu sieci dotyczącego zasad sektorowych w zakresie aspektów cyberbezpieczeństwa w transgranicznych przepływach energii elektrycznej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.1366

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 maja 2024 r.
Artykuł  40

Zarządzanie w sytuacji kryzysowej

1. 
Jeżeli właściwy organ stwierdzi, że kryzys elektroenergetyczny jest związany z cyberatakiem, który ma wpływ na więcej niż jedno państwo członkowskie, właściwe organy z państw członkowskich dotkniętych kryzysem, właściwe organy odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo, właściwe organy ds. gotowości na wypadek zagrożeń oraz organy ds. zarządzania kryzysowego w cyberbezpieczeństwie w ramach NIS z państw członkowskich dotkniętych kryzysem tworzą wspólnie grupę koordynacyjną ad hoc ds. kryzysów transgranicznych.
2. 
Transgraniczna grupa koordynacyjna ad hoc ds. kryzysu:
a)
koordynuje skuteczne pozyskanie i dalsze rozpowszechnianie wszelkich istotnych informacji dotyczących cyberbez- pieczeństwa wśród podmiotów zaangażowanych w proces zarządzania kryzysowego;
b)
organizuje komunikację między wszystkimi podmiotami dotkniętymi kryzysem a właściwymi organami, aby ograniczyć nakładanie się działań i zwiększyć skuteczność analiz i technicznych środków reagowania w celu zaradzenia jednoczesnym kryzysom elektroenergetycznym, których podstawową przyczyną jest cyberbezpieczeństwo;
c)
zapewnia, we współpracy z właściwymi CSIRT, wymaganą wiedzę fachową, w tym doradztwo operacyjne w zakresie wdrażania ewentualnych środków ograniczających ryzyko, na rzecz podmiotów dotkniętych incydentem;
d)
powiadamia Komisję i Grupę Koordynacyjną ds. Energii Elektrycznej o stanie incydentu i regularnie przekazuje im aktualne informacje na ten temat, zgodnie z zasadami ochrony określonymi w art. 46;
e)
zasięga porady odpowiednich organów, agencji lub podmiotów, które mogą pomóc w łagodzeniu kryzysu elektroenergetycznego.
3. 
W przypadku gdy cyberatak kwalifikuje się lub oczekuje się, że będzie się kwalifikować jako incydent w cyberbezpie- czeństwie na dużą skalę, grupa koordynacyjna ad hoc ds. kryzysów transgranicznych niezwłocznie informuje krajowe organy ds. zarządzania kryzysowego w cyberbezpieczeństwie zgodnie z art. 9 ust. 1 dyrektywy (UE) 2022/2555 w państwach członkowskich, których dotyczy incydent, a także Komisję i EU-CyCLONe. W takiej sytuacji grupa koordynacyjna ad hoc ds. kryzysów transgranicznych wspiera EU-CyCLONe w odniesieniu do kwestii specyficznych dla sektora.
4. 
Podmioty o krytycznym wpływie i podmioty o dużym wpływie rozwijają i utrzymują zdolności w zakresie wykrywania i łagodzenia kryzysów transgranicznych oraz opracowują i utrzymują wewnętrzne wytyczne i plany gotowości w tym zakresie, a ponadto posiadają personel biorący udział w wykrywaniu i łagodzeniu takich kryzysów. Podmiot o krytycznym wpływie lub podmiot o dużym wpływie, na który ma wpływ jednoczesny kryzys elektroenergetyczny, bada podstawową przyczynę takiego kryzysu we współpracy ze swoim właściwym organem w celu określenia zakresu, w jakim kryzys jest związany z cyberatakiem.
5. 
Państwa członkowskie mogą przekazać zadania określone w ust. 4 również regionalnym centrom koordynacyjnym zgodnie z art. 37 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/943.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.