Rozporządzenie delegowane 2023/661 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wspólnych kryteriów branych pod uwagę przy wdrażaniu lub znoszeniu zakazu wykonywania przewozów na poziomie Unii
Dz.U.UE.L.2023.83.54
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/661
z dnia 2 grudnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wspólnych kryteriów branych pod uwagę przy wdrażaniu lub znoszeniu zakazu wykonywania przewozów na poziomie Unii
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty i informowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz oraz uchylające art. 9 dyrektywy 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 3 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 2111/2005 przewidziano ustanowienie unijnego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów na terytoriach, do których mają zastosowanie Traktaty.
(2) Ustanowienie unijnego wykazu przewoźników lotniczych opiera się na wspólnych kryteriach nakładania zakazu wykonywania przewozów na przewoźnika lotniczego, opracowanych na poziomie Unii. Te wspólne kryteria określono w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005.
(3) W ocenie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 przeprowadzonej przez Komisję zidentyfikowano kilka obszarów, w których można by usprawnić wdrażanie tego rozporządzenia w celu uwzględnienia rozwoju naukowego i technicznego. W ostatnich latach zarządzanie bezpieczeństwem lotniczym było wspomagane nowymi osiągnięciami technicznymi, które umożliwiły pomiar weryfikowalnych dowodów, ponieważ odnoszą się one do oceny zdolności operatorów z państw trzecich i informacji wynikających z inspekcji na płycie w celu spełnienia odpowiednich norm bezpieczeństwa. Ponadto gromadzenie wiedzy naukowej poprzez działalność badawczą Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zwiększa jej zdolność do oceny systemu zarządzania bezpieczeństwem danego operatora. Należy zatem zmienić załącznik do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 w celu uwzględnienia tych zmian.
(4) Wspólne kryteria określone w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 zawierają wykaz elementów, które należy uwzględnić przy rozważaniu nałożenia zakazu (lub ograniczeń w wykonywaniu przewozów). Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 unijny wykaz należy zaktualizować w celu usunięcia z niego przewoźnika lotniczego, gdy niedociągnięcia w zakresie bezpieczeństwa zostaną usunięte i w świetle wspólnych kryteriów nie ma innego powodu do utrzymania tego przewoźnika lotniczego w tym wykazie. Ze względu na przejrzystość konieczne jest sporządzenie wykazu elementów niezbędnych do oceny, jeżeli wspólne kryteria, których niespełnienie doprowadziło do stwierdzenia wyżej wymienionych niedociągnięć, przestały istnieć.
(5) Szereg usprawnień można zrealizować poprzez zmianę załącznika do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 dotyczącego wspólnych kryteriów stosowanych przy rozpatrywaniu nałożenia [lub zniesienia] zakazu wykonywania przewozów na poziomie Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 2 grudnia 2022 r.