Rozporządzenie delegowane 2023/659 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 452/2014 w odniesieniu do wymagań technicznych i procedur administracyjnych dotyczących operacji lotniczych wykonywanych przez operatorów z państw trzecich

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.83.38

Akt jednorazowy
Wersja od: 22 marca 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/659
z dnia 2 grudnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 452/2014 w odniesieniu do wymagań technicznych i procedur administracyjnych dotyczących operacji lotniczych wykonywanych przez operatorów z państw trzecich

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 61 ust. 1 lit. d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 452/2014 2  ustanowiono wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące zezwoleń, które przewoźnicy lotniczy z państw trzecich realizujący zarobkowe przewozy lotnicze muszą uzyskać, jeżeli chcą wykonywać operacje na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie.

(2) Zgodnie z art. 61 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/1139 procedura, w ramach której operator z państwa trzeciego otrzymuje zezwolenie dla statków powietrznych na wykonywanie operacji na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie, musi być prosta, proporcjonalna, skuteczna i racjonalna pod względem kosztów i musi umożliwiać wykazanie zgodności proporcjonalnie do złożoności operacji i ryzyka związanego z tą eksploatacją.

(3) W ocenie rozporządzenia (UE) nr 452/2014 przeprowadzonej przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") zidentyfikowano szereg potencjalnych usprawnień, obejmujących cztery główne obszary: efektywność, egzekwowanie przepisów, elastyczność i spójność z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Należy zatem zmienić niektóre przepisy rozporządzenia (UE) nr 452/2014 w celu uwzględnienia wskazanych ulepszeń.

(4) W szczególności konieczne jest zniesienie możliwości stosowania przez operatorów z państw trzecich środków łagodzących w celu wyeliminowania niezgodności z odpowiednimi normami Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Zgodność z tymi normami musi zostać osiągnięta przed wydaniem zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego, a wszelkie potrzeby w zakresie elastyczności należy rozwiązać w drodze procedury określonej w art. 76 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1139.

(5) Konieczna jest również zmiana przepisów zezwalających, pod pewnymi warunkami, operatorom z państw trzecich na wykonywanie operacji na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie bez uprzedniego uzyskania zezwolenia, w celu zwiększenia pewności prawa i poprawy efektywności.

(6) Konieczne jest również podniesienie efektywności procedury udzielania zezwoleń i nadzoru nad operatorami z państw trzecich oraz zwiększenie pewności prawa, w szczególności poprzez wyeliminowanie pewnych barier utrudniających cyfryzację tego procesu, dalsze doprecyzowanie niektórych aspektów związanych z ważnością zezwoleń wydanych operatorom z państw trzecich, a także niektórych kroków proceduralnych procedury realizowanej przez Agencję.

(7) Aby wspierać podejście oparte na analizie ryzyka w procedurze udzielania zezwoleń operatorom z państw trzecich, należy rozważyć liczbę, zakres i złożoność odpowiednich operacji w celu poprawy spójności. Jednocześnie konieczne jest również zwiększenie środków nadzoru i egzekwowania przepisów, którymi dysponuje Agencja, w szczególności poprzez umożliwienie wzmożonego nadzoru nad niektórymi operatorami z państw trzecich oraz doprecyzowanie przepisów dotyczących wydawania ustaleń, a także zawieszania i cofania zezwoleń dla operatorów z państw trzecich.

(8) Należy również zmienić niektóre przepisy rozporządzenia (UE) nr 452/2014 w celu zwiększenia spójności z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005, w szczególności poprzez doprecyzowanie warunków i kroków proceduralnych, jakie Agencja ma podjąć w związku z otrzymaniem wniosku od operatora z państwa trzeciego podlegającego zakazowi wykonywania przewozów lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005.

(9) Konieczne jest wreszcie wprowadzenie kilku zmian redakcyjnych w przepisach rozporządzenia (UE) nr 452/2014, a mianowicie w celu aktualizacji odniesień prawnych do rozporządzenia (UE) 2018/1139. Ponadto ze względu na spójność z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 proponuje się wprowadzenie pewnych zmian w definicjach.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 452/2014.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 02/2022 4  wydanej przez Agencję zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 452/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1, 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 1

Przedmiot i zakres stosowania

Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe przepisy dotyczące operatorów statków powietrznych z państw trzecich, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 * , realizujących operacje zarobkowego transportu lotniczego na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie, w tym dotyczące warunków wydawania, utrzymywania, zmieniania, ograniczania, zawieszania bądź cofania zezwoleń dla tych operatorów, uprawnień i obowiązków posiadaczy zezwoleń, a także warunków obejmowania operatorów zakazami, ograniczeniami lub określonymi warunkami ze względów bezpieczeństwa.

Artykuł 2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1) "lot" oznacza odlot z określonego lotniska w kierunku określonego lotniska docelowego;

2) "operator z państwa trzeciego" oznacza każdego operatora, w odniesieniu do którego funkcje i obowiązki państwa operatora nie są wykonywane przez państwo członkowskie ani Agencję.

Artykuł 3

Zezwolenia

Operatorzy z państw trzecich realizują operacje zarobkowego transportu lotniczego na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie, wyłącznie jeżeli spełniają wymagania załącznika 1 i posiadają zezwolenie wydane przez Agencję zgodnie z załącznikiem 2 do niniejszego rozporządzenia.";

2)
w załącznikach 1 i 2 do rozporządzenia (UE) nr 452/2014 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 grudnia 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

1)
W załączniku 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w sekcji I wprowadza się następujące zmiany:
(i)
pkt TCO.100 otrzymuje brzmienie:

"TCO.100 Zakres

Niniejszy załącznik (»część TCO«) ustanawia wymagania obowiązujące operatorów z państw trzecich wykonujących operacje zarobkowego transportu lotniczego na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie.";

(ii)
uchyla się pkt TCO.105 i TCO.110;
b)
w sekcji II wprowadza się następujące zmiany:
(i)
pkt TCO.200 lit. a), b) i c) otrzymują brzmienie:

"a) Operator z państwa trzeciego musi przestrzegać:

1) stosownych norm zawartych w załącznikach do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, w szczególności w załączniku 1 (Licencjonowanie personelu), załączniku 2 (Przepisy ruchu lotniczego), załączniku 6 (Eksploatacja statków powietrznych), stosownie do przypadku, załączniku 8 (Zdatność do lotu statków powietrznych), załączniku 18 (Materiały niebezpieczne) oraz załączniku 19 (Zarządzanie bezpieczeństwem);

2) stosownych wytycznych bezpieczeństwa wydanych przez Agencję zgodnie z art. 76 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139;

3) odpowiednich wymagań części TCO; oraz

4) stosownych wymagań rozporządzenia (UE) nr 923/2012 * .

b) Operator z państwa trzeciego zapewnia, by statek powietrzny wykonujący operacje na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie był użytkowany zgodnie z:

1) posiadanym certyfikatem przewoźnika lotniczego (AOC) i powiązanymi z nim specyfikacjami operacyjnymi zgodnie z załącznikiem 6 ICAO; oraz

2) zezwoleniem dla operatora z państwa trzeciego wydanym zgodnie z niniejszym rozporządzeniem oraz zakresem i uprawnieniami w nim zawartymi.

c) Operator z państwa trzeciego zapewnia, by statek powietrzny wykonujący operacje na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie posiadał świadectwo zdatności do lotu wydane lub poświadczone zgodnie z załącznikiem 8 ICAO przez:

1) państwo rejestracji; lub

2) państwo operatora z państwa trzeciego, pod warunkiem że państwo operatora z państwa trzeciego i państwo rejestracji zawarły porozumienie na mocy art. 83bis Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym dotyczące przeniesienia odpowiedzialności za wydanie świadectwa zdatności do lotu.

(ii)
w pkt TCO.200 lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) Nie naruszając przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 * , operator z państwa trzeciego bez zbędnej zwłoki zgłasza Agencji wszelkie wypadki określone w załączniku 13 ICAO, w których uczestniczyły statki powietrzne eksploatowane na podstawie jego certyfikatu przewoźnika lotniczego, z uwzględnieniem statków powietrznych, które nie są przeznaczone do wykonywania operacji na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie.

(iii)
pkt TCO.205 otrzymuje brzmienie:

"TCO.205 Wyposażenie nawigacyjne, łączności i nadzoru

Wykonując operacje w granicach przestrzeni powietrznej nad terytorium podlegającym postanowieniom Traktatów, operator z państwa trzeciego wyposaża swoje statki powietrzne w wyposażenie nawigacyjne, łączności i nadzoru wymagane w tej przestrzeni powietrznej i korzysta z tego wyposażenia.";

(iv)
pkt TCO.215 otrzymuje brzmienie:

"TCO.215 Udostępnianie dokumentacji, instrukcji i zapisów

Na wniosek osoby upoważnionej przez Agencję lub właściwy organ państwa członkowskiego, w którym wylądował statek powietrzny obsługiwany przez operatora z państwa trzeciego, pilot dowódca tego statku powietrznego udostępnia, bez zbędnej zwłoki, wszelkie wymagane dokumenty, instrukcje i zapisy, które mają być przewożone na pokładzie.";

c)
w sekcji III wprowadza się następujące zmiany:
(i)
pkt TCO.305 otrzymuje brzmienie:

"TCO.305 Loty objęte jednorazowym powiadomieniem

a) Na zasadzie odstępstwa od pkt TCO.300 lit. a) operator z państwa trzeciego może wykonywać następujące loty na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie bez uzyskania uprzedniego zezwolenia:

1) loty wykonywane w interesie publicznym w celu zaspokojenia pilnej potrzeby, takie jak misje humanitarne i operacje pomocy w przypadku klęsk żywiołowych;

2) loty pogotowia lotniczego wykonywane w celu przeniesienia chorych lub rannych pacjentów między placówkami opieki zdrowotnej lub świadczenia opieki medycznej dla pacjentów.

b) Przepisy lit. a) mają zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy operator z państwa trzeciego:

1) powiadomi Agencję przed planowanym terminem pierwszego lotu w formie i na zasadach określonych przez Agencję;

2) nie jest objęty zakazem wykonywania przewozów nałożonym na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005;

3) nie podlega zawieszeniu ani cofnięciu zezwolenia zgodnie z pkt ART. 235 załącznika 2;

4) nie złożył wniosku o wydanie zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego, który to wniosek został odrzucony zgodnie z pkt ART. 200 lit. e) ppkt 1 załącznika 2; oraz

5) złoży wniosek o zezwolenie na podstawie pkt TCO.300 w terminie 14 dni od daty powiadomienia Agencji zgodnie z lit. b) pkt 1 powyżej.

c) Loty określone w powiadomieniu przewidzianym w lit. a) mogą być wykonywane w okresie wymaganym przez operatora z państwa trzeciego, ale nie dłuższym niż 12 kolejnych tygodni od daty powiadomienia lub do czasu podjęcia przez Agencję decyzji w sprawie wniosku zgodnie z częścią ART pkt ART. 200, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.

d) Operator z państwa trzeciego może złożyć takie powiadomienie tylko raz na 24 miesiące.";

(ii)
pkt TCO.310 otrzymuje brzmienie:

"TCO.310 Uprawnienia posiadacza zezwolenia

Uprawnienia operatora z państwa trzeciego są wymienione w zezwoleniu i nie wykraczają poza uprawnienia przyznane przez państwo operatora z państwa trzeciego.";

(iii)
pkt TCO.315 otrzymuje brzmienie:

"TCO.315 Zmiany

a) Wszelkie zmiany, inne niż uzgodnione zgodnie z pkt ART. 210 lit. c) załącznika 2, mające wpływ na warunki zezwolenia, wymagają uprzedniego zatwierdzenia przez Agencję.

b) Operator z państwa trzeciego przedkłada Agencji wniosek o uprzednie zatwierdzenie co najmniej 30 dni przed datą wprowadzenia zamierzonej zmiany.

Operator z państwa trzeciego przedstawia Agencji informacje, o których mowa w pkt TCO.300, w zakresie objętym zamierzoną zmianą.

Po złożeniu wniosku o zmianę operator z państwa trzeciego musi działać zgodnie z warunkami określonymi przez Agencję na podstawie pkt ART. 225 lit. b) załącznika 2.

c) Wszystkie zmiany niewymagające uprzedniego zatwierdzenia, uzgodnione zgodnie z pkt ART. 210 lit. c) załącznika 2, są zgłaszane Agencji przed ich wdrożeniem.";

(iv)
w pkt TCO.320 lit. a) ppkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) operator z państwa trzeciego jest w stanie uzasadnić, na wniosek Agencji, swój zamiar kontynuowania wykonywania operacji na podstawie zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego;";

(v)
w pkt TCO.320 lit. a) dodaje się ppkt 7 w brzmieniu:

"7) operator z państwa trzeciego eksploatuje co najmniej jeden statek powietrzny na podstawie posiadanego zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego.";

(vi)
pkt TCO.320 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) W przypadku utraty ważności zezwolenia operator z państwa trzeciego musi uzyskać nowe zezwolenie od Agencji przed ponownym rozpoczęciem wykonywania operacji na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie. Operator z państwa trzeciego składa wniosek o nowe zezwolenie w formie i na zasadach określonych przez Agencję oraz przedstawia wszelkie dokumenty niezbędne do stwierdzenia, że powody utraty ważności zezwolenia przestały istnieć oraz że operator z państwa trzeciego spełnia wymogi dotyczące uzyskania zezwolenia na mocy części TCO.";

2)
w załączniku 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w sekcji I wprowadza się następujące zmiany:
1)
skreśla się pkt ART. 105;
a)
pkt ART. 110 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) Agencja bez zbędnej zwłoki informuje państwa członkowskie o powiadomieniach otrzymanych zgodnie z pkt TCO.305 załącznika 1.";

b)
pkt ART. 115 lit. a) ppkt 5, 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"5) wprowadzonych środków egzekucyjnych, w tym grzywien wnioskowanych przez Agencję zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1139;

6) wdrażania działań naprawczych zatwierdzonych przez Agencję zgodnie z art. 76 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139; oraz

7) wykorzystania przepisów o zapewnieniu elastycznego podejścia zgodnie z art. 71 rozporządzenia (UE) 2018/1139.";

b)
w sekcji II wprowadza się następujące zmiany:
(i)
pkt ART. 200 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) Agencja dokonuje oceny wstępnej w terminie 30 dni od otrzymania wszystkich wymaganych dokumentów zgodnie z pkt TCO.300 lit. c) i d) załącznika 1.

W przypadku gdy ocena wstępna wskazuje na konieczność przeprowadzenia dalszej oceny lub audytu, okres przeznaczony na jej przeprowadzenie przedłuża się odpowiednio o czas potrzebny na dalszą ocenę lub audyt.";

(ii)
pkt ART. 200 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) Jeżeli operator z państwa trzeciego nie przedstawi informacji wymaganych do oceny zgodnie z pkt TCO.300 lit. c) i d) załącznika 1 w terminie określonym przez Agencję, Agencja może podjąć decyzję o zawieszeniu oceny wniosku do czasu dostarczenia informacji. W takim przypadku Agencja informuje operatora z państwa trzeciego o swojej decyzji.";

(iii)
pkt ART. 200 lit. e) ppkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) odrzuca wniosek, jeżeli wynik oceny wskazuje, iż dalsza ocena nie będzie skutkować wydaniem zezwolenia; lub";

(iv)
w pkt ART. 200 dodaje się lit. f) w brzmieniu:

"f) W przypadku gdy wniosek złożony przez operatora z państwa trzeciego został wcześniej odrzucony lub gdy cofnięto mu zezwolenie, Agencja może podjąć decyzję o odroczeniu rozpatrywania nowego wniosku na dziewięć miesięcy od daty tego cofnięcia lub odrzucenia.";

(v)
pkt ART. 205 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) Po otrzymaniu wniosku o wydanie zezwolenia od operatora z państwa trzeciego objętego zakazem lub ograniczeniem wykonywania przewozów, nałożonym na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005, Agencja uwzględnia zakres zakazu w celu określenia odpowiedniej procedury oceny zgodnie z pkt ART. 200. Jeżeli operator z państwa trzeciego podlega zakazowi wykonywania przewozów obejmującemu cały zakres jego operacji, ocena obejmuje audyt operatora z państwa trzeciego.";

(vi)
pkt ART. 205 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) Agencja przeprowadza audyt wyłącznie w przypadku, gdy:

1) operator z państwa trzeciego zgodzi się poddać audytowi;

2) wynik procedury oceny wstępnej, o której mowa w pkt ART. 200, wskazuje na możliwość pozytywnego rezultatu audytu; oraz

3) audyt można przeprowadzić w obiektach należących do operatora z państwa trzeciego bez ryzyka narażenia na niebezpieczeństwo personelu Agencji.";

(vii)
w ART. 210 lit. a) formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"a) Agencja wydaje zezwolenie w przypadku, gdy:";

(viii)
w pkt ART. 210 lit. a) ppkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) nie ma dowodów na znaczące ograniczenie zdolności państwa operatora z państwa trzeciego lub państwa rejestracji, stosownie do przypadku, w zakresie certyfikacji operatora z państwa trzeciego lub statku powietrznego z państwa trzeciego i nadzoru nad tym operatorem lub tym statkiem powietrznym zgodnie ze stosownymi normami ICAO;";

(ix)
w pkt ART. 210 lit. a) ppkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) wnioskodawca nie jest objęty zakazem wykonywania przewozów nałożonym na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005; oraz";

(x)
w pkt ART. 210 lit. a) dodaje się ppkt 6 w brzmieniu:

"6) wszelkie przypadki niezgodności stwierdzonych podczas oceny zostały zamknięte.";

(xi)
pkt ART. 210 lit. b) i c) otrzymują brzmienie:

"b) Zezwolenie wydaje się na czas nieokreślony.

Agencja określa uprawnienia i zakres działalności, na prowadzenie której operator z państwa trzeciego uzyskał zezwolenie.

c) Agencja uzgadnia z operatorem z państwa trzeciego zakres zmian obowiązków operatora z państwa trzeciego niewymagających uprzedniego zatwierdzenia, biorąc pod uwagę wielkość, rodzaj i złożoność operacji.";

(xii)
w pkt ART. 215 lit. a) ppkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) w stosownych przypadkach, wdrażanie działań naprawczych zleconych przez Agencję zgodnie z art. 76 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1139.";

(xiii)
pkt ART. 215 lit. b) ppkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) uwzględniać decyzje i wyniki dochodzeń prowadzonych w trybie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 lub wyniki wspólnych konsultacji prowadzonych w trybie rozporządzenia (WE) nr 473/2006;";

(xiv)
pkt ART. 215 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) W przypadku gdy na podstawie dostępnych informacji istnieje podejrzenie obniżenia poziomu bezpieczeństwa zapewnianego przez operatora z państwa trzeciego lub możliwości w zakresie nadzoru posiadanych przez państwo operatora lub państwo rejestracji poniżej stosownych norm zawartych w załącznikach do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, Agencja poddaje danego operatora z państwa trzeciego wzmożonemu nadzorowi. Agencja wprowadza wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia, aby planowana działalność operatora z państwa trzeciego była prowadzona zgodnie ze stosownymi wymaganiami części TCO. Środki te mogą być następujące:

1) audyt operatora z państwa trzeciego zgodnie z pkt ART. 205 lit. d);

2) wymóg przedkładania Agencji przez operatora z państwa trzeciego sprawozdań lub dostosowanych do potrzeb informacji technicznych w regularnych odstępach czasu;

3) tymczasowe ograniczenie operacji do obecnej floty operatora z państwa trzeciego lub zakresu operacji zarobkowego transportu lotniczego wykonywanych na trasach do lub z terytorium podlegającego postanowieniom Traktatów bądź w jego obrębie.";

(xv)
w pkt ART. 220 dodaje się lit. e) w brzmieniu:

"e) Przy określaniu przedziału czasowego przeglądu Agencja bierze pod uwagę wielkość, rodzaj i złożoność operacji, dostępne informacje na temat liczby lotów wykonanych na podstawie zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego oraz odpowiednie elementy, o których mowa w pkt ART. 200 lit. c).";

(xvi)
pkt ART. 230 lit. b), c) i d) otrzymują brzmienie:

"b) Agencja stwierdza nieprawidłowości poziomu 1 w przypadku wykrycia znaczących niezgodności ze stosownymi wymaganiami rozporządzenia (UE) 2018/1139 i części TCO lub warunkami zezwolenia, które obniżają bezpieczeństwo lotu lub poważnie mu zagrażają.

Do nieprawidłowości poziomu 1 należą między innymi:

1) nieudzielenie Agencji dostępu do obiektów operatora z państwa trzeciego w sposób określony w pkt TCO.115 lit. b) załącznika 1 podczas zwykłych godzin pracy i po otrzymaniu pisemnego żądania;

2) wprowadzenie zmian wymagających uprzedniego zatwierdzenia bez uzyskania tego zatwierdzenia zgodnie z pkt ART. 210;

3) uzyskanie zezwolenia lub utrzymanie jego ważności drogą fałszerstwa dokumentacji dowodowej;

4) przypadki udowodnionego nadużycia lub nielegalnego wykorzystania zezwolenia;

5) występowanie wielu nieprawidłowości poziomu 2 stwierdzonych w trakcie oceny, wskazujących na słabości systemowe, które obniżają bezpieczeństwo lub poważnie zagrażają bezpieczeństwu lotu.

c) Agencja stwierdza nieprawidłowości poziomu 2 w przypadku wykrycia jakichkolwiek niezgodności ze stosownymi wymaganiami rozporządzenia (UE) 2018/1139 i części TCO lub warunkami zezwolenia, które mogłyby obniżyć bezpieczeństwo lotu lub mu zagrozić.

d) Jeżeli w wyniku prowadzonych działań monitorujących wykryte zostaną nieprawidłowości, Agencja, bez uszczerbku dla pozostałych działań wymaganych na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do niego, informuje operatora z państwa trzeciego o tych nieprawidłowościach na piśmie i żąda podjęcia działań naprawczych w celu usunięcia lub złagodzenia przyczyny źródłowej i zapobieżenia powtórnemu wystąpieniu stwierdzonych niezgodności.";

(xvii)
pkt ART. 230 lit. e) ppkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) ocenia działanie naprawcze i plan wdrożenia zaproponowane przez operatora z państwa trzeciego. Agencja akceptuje te działania i plan, jeżeli w wyniku oceny stwierdzi, że zawarte w nich analizy przyczyn źródłowych i propozycja przebiegu działań są wystarczające do skutecznego usunięcia lub złagodzenia tych przyczyn, tak aby zapobiec ponownemu wystąpieniu stwierdzonych niezgodności.

W przypadku nieprzedstawienia przez operatora z państwa trzeciego możliwego do przyjęcia planu działań naprawczych, o którym mowa w lit. e) ppkt 1, lub niezrealizowania działań naprawczych w terminie przyjętym lub przedłużonym przez Agencję status stwierdzonej nieprawidłowości zostaje podniesiony do poziomu 1 i podejmowane są działania określone w pkt ART. 235 lit. a).";

(xviii)
pkt ART. 235 lit b), c), d) i e) otrzymują brzmienie:

"b) Ograniczenie lub zawieszenie jest znoszone, jeżeli Agencja uzna, że operator z państwa trzeciego i/lub państwo operatora lub państwo rejestracji, stosownie do przypadku, podjęli udane działania naprawcze.

c) Rozważając zniesienie zawieszenia, Agencja rozważa przeprowadzenie audytu operatora z państwa trzeciego, jeżeli spełnione są warunki określone w pkt ART. 205 lit. c). Jeżeli zawieszenie jest spowodowane znaczącymi brakami w nadzorze nad wnioskodawcą ze strony państwa operatora lub państwa rejestracji, stosownie do przypadku, w ramach audytu może zostać przeprowadzona ocena sprawdzająca usunięcie tych braków w nadzorze.

d) Agencja może cofnąć zezwolenie, jeżeli po zawieszeniu operator z państwa trzeciego i/lub państwo operatora lub państwo rejestracji, stosownie do przypadku, nie podjęli skutecznych działań naprawczych w ciągu maksymalnie 12 miesięcy.

e) Agencja cofa zezwolenie w przypadku, gdy operator z państwa trzeciego zostanie objęty zakazem wykonywania przewozów na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005.";

(xix)
dodaje się pkt ART. 240 w brzmieniu:

"ART. 240 Ważność zezwolenia

a) W przypadku gdy posiadacz zezwolenia dla operatora z państwa trzeciego przestaje spełniać wymogi dotyczące utrzymania ważności wynikające z pkt TCO.320 załącznika 1, Agencja informuje operatora z państwa trzeciego i państwa członkowskie, że zezwolenie TCO utraciło ważność.

b) Po otrzymaniu wniosku o nowe zezwolenie po wygaśnięciu poprzedniego zezwolenia Agencja przeprowadza ocenę niezbędną do zapewnienia, aby planowana operacja była prowadzona zgodnie ze stosownymi wymaganiami części TCO.";

(xx)
dodaje się pkt ART. 245 w brzmieniu:

"ART. 245 Loty objęte jednorazowym powiadomieniem

Po otrzymaniu powiadomienia od operatora z państwa trzeciego zgodnie z pkt TCO.305 załącznika 1 Agencja bez zbędnej zwłoki ocenia, czy spełnione są warunki określone w pkt TCO.305 załącznika 1.

Jeżeli Agencja stwierdzi, że warunki określone w pkt TCO.305 załącznika 1 nie są spełnione, informuje o tym operatora z państwa trzeciego i odpowiednie państwo lub państwa członkowskie.".

1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 452/2014 z dnia 29 kwietnia 2014 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące operacji lotniczych wykonywanych przez operatorów z państw trzecich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 133 z 6.5.2014, s. 12).
3 Rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty i informowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz oraz uchylające art. 9 dyrektywy 2004/36/WE (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, s. 15).
4 Opinia EASA nr 02/2022, Aktualizacja rozporządzenia Komisji (UE) nr 452/2014 (rozporządzenie w sprawie operatorów z państw trzecich, z dnia 25 kwietnia 2022 r.). (https://www.easa.europa.eu/en/document-library/opinions/opinion-no-022022).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1).
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiające wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010 (Dz.U. L 281 z 13.10.2012, s. 1)";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylające dyrektywę 94/56/WE (Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 35).";

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.