Rozporządzenie delegowane 2023/2710 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/817 o uregulowania dotyczące ram monitorowania i ewaluacji programu Erasmus+

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.2710

Akt obowiązujący
Wersja od: 5 grudnia 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2710
z dnia 13 września 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/817 o uregulowania dotyczące ram monitorowania i ewaluacji programu Erasmus+
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/817 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające program Erasmus+ 1 , w szczególności jego art. 23 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2021/817 ustanawiającego program Erasmus+ ("program") określono wskaźniki na potrzeby sprawozdawczości na temat postępów programu w osiąganiu celów ogólnych i szczegółowych określonych w art. 3 rozporządzenia.

(2) Choć wskaźniki te są odpowiednie do celu corocznego monitorowania wykonania programu, nie umożliwiają jednak w wystarczającym stopniu kompleksowego monitorowania i ewaluacji działań oraz osiągania celów programu. W związku z tym należy określić dodatkowe wskaźniki, które będą stanowiły element ram monitorowania i ewalua- cji.

(3) Wskaźniki te powinny służyć do pomiaru produktów, rezultatów i wpływu programu, z uwzględnieniem obowiązujących wymogów dotyczących sprawozdawczości i ewaluacji określonych w art. 23 i 24 rozporządzenia (UE) 2021/817.

(4) Zgodnie z art. 33 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/817 przeprowadzono konsultacje z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie i państwa trzecie stowarzyszone z programem,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wskaźniki ram monitorowania i ewaluacji oraz wymogi dotyczące sprawozdawczości

Wskaźniki określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia uzupełniają wskaźniki określone w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2021/817 w odniesieniu do produktów, rezultatów i wpływu programu.

Pomiaru wskaźników dokonuje się w następujący sposób:

a)
co roku w odniesieniu do wskaźników określonych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2021/817 oraz w odniesieniu do wskaźników określonych w pkt 1 i 2 załącznika do niniejszego rozporządzenia;
b)
wskaźniki wpływu, o których mowa w pkt 3 załącznika do niniejszego rozporządzenia, mierzone są w ramach ewalua- cji śródokresowej i końcowej, zgodnie z art. 24 rozporządzenia (UE) 2021/817.
Artykuł  2

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 września 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Dodatkowe wskaźniki na potrzeby ram monitorowania i ewaluacji programu Erasmus+ na lata 2021-2027, o którym mowa w rozporządzeniu (UE) 2021/817

Zmierzone wartości wskaźników ilościowych dezagreguje się w stosownym przypadku według państwa, płci oraz rodzaju akcji i działania.
1.
Wskaźniki produktu
1.1.
Odsetek działań związanych z transformacją cyfrową, w tym staży "Cyfrowe możliwości", w ramach akcji kluczowej 1
1.2.
Odsetek projektów związanych z włączeniem i różnorodnością w ramach akcji kluczowej 2
1.3.
Odsetek projektów związanych z transformacją cyfrową w ramach akcji kluczowej 2
1.4.
Odsetek projektów związanych z uczestnictwem i zaangażowaniem obywatelskim w ramach akcji kluczowej 2
1.5.
Liczba mniej doświadczonych organizacji uczestniczących w programie w ramach akcji kluczowych 1 i 2
2.
Wskaźniki rezultatu
2.1.
Odsetek uczestników mobilności edukacyjnej, którzy uważają, że zyskali lepsze zrozumienie kwestii włączenia i różnorodności w społeczeństwie lub że są bardziej zdecydowani przeciwdziałać dyskryminacji, nietolerancji, ksenofobii i rasizmowi
2.2.
Odsetek uczestników mobilności edukacyjnej, którzy uważają, że zyskali wiedzę na temat kwestii środowiskowych, klimatycznych i związanych ze zrównoważonością lub że zmienili swoje przyzwyczajenia, aby żyć w sposób bardziej zrównoważony
2.3.
Odsetek uczestników mobilności edukacyjnej, którzy uważają, że dowiedzieli się o nowych i przydatnych sposobach stosowania technologii cyfrowych lub że chętniej stosują je w nauce lub pracy
2.4.
Odsetek uczestników mobilności edukacyjnej, którzy uważają, że poszerzyli swoją wiedzę na temat Europy, Unii Europejskiej i wartości europejskich lub że są bardziej zainteresowani udziałem w wyborach i innych procesach demokratycznych oraz w życiu społeczności lokalnych
2.5.
Liczba osób o mniejszych szansach, którzy korzystają ze stypendiów Erasmus Mundus
3.
Wskaźniki wpływu
3.1.
Zwiększone zdolności organizacji
3.2.
Wkład w rozwój polityki, strategii i współpracy w dziedzinach kształcenia i szkolenia, młodzieży i sportu
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/817 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające "Erasmus+": unijny program na rzecz kształcenia i szkolenia, młodzieży i sportu oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1288/2013 (Dz.U. L 189 z 28.5.2021, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.