Rozporządzenie delegowane 2023/2623 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/472 poprzez określenie szczegółów obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w wodach zachodnich na lata 2024-2027

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.2623

Akt obowiązujący
Wersja od: 22 listopada 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2623
z dnia 22 sierpnia 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/472 poprzez określenie szczegółów obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w wodach zachodnich na lata 2024-2027

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/472 z dnia 19 marca 2019 r. ustanawiające wieloletni plan gospodarowania stadami poławianymi w wodach zachodnich i wodach z nimi sąsiadujących oraz połowami eksploatującymi te stada, zmieniające rozporządzenia (UE) 2016/1139 i (UE) 2018/973 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 811/2004, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007 i (WE) nr 1300/2008 1 , w szczególności jego art. 13,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 13 rozporządzenia (UE) 2019/472 uprawnia Komisję do przyjmowania aktów delegowanych w celu uzupełnienia tego rozporządzenia poprzez określenie szczegółów obowiązku wyładunku w odniesieniu do wszystkich stad gatunków w Morzu Północnym, do których ma zastosowanie obowiązek wyładunku na podstawie art. 15 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 , jak przewidziano w art. 15 ust. 5 lit. a)-e) tego rozporządzenia, na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie.

(2) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/2015 3  określono szczegóły wdrożenia obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów dennych w wodach zachodnich w latach 2021-2023 w następstwie dwóch wspólnych rekomendacji przedłożonych Komisji przez Belgię, Hiszpanię, Francję, Irlandię i Niderlandy (państwa członkowskie leżące nad wodami północno-zachodnimi) oraz Belgię, Hiszpanię, Francję, Niderlandy i Portugalię (państwa członkowskie leżące nad wodami południowo-zachodnimi). Rozporządzenie delegowane (UE) 2020/2015 zmieniono w latach: 2021 4 , 2022 5 i 2023 6 .

(3) W dniu 3 maja 2023 r., po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Wód Północno-Zachodnich i Komitetem Doradczym ds. Zasobów Pelagicznych, państwa członkowskie leżące nad wodami północnozachodnimi przedstawiły Komisji pierwotną wspólną rekomendację.

(4) W dniu 2 maja 2023 r., po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Wód Południowo-Zachodnich i Komitetem Doradczym ds. Zasobów Pelagicznych, państwa członkowskie leżące nad wodami południowozachodnimi przedstawiły Komisji pierwotną wspólną rekomendację.

(5) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił pierwotne wspólne rekomendacje podczas posiedzenia plenarnego w dniach 8-12 maja 2023 r. 7

(6) W dniu 6 lipca 2023 r. państwa członkowskie leżące nad wodami południowozachodnimi przedstawiły zaktualizowaną wspólną rekomendację.

(7) W dniu 13 lipca 2023 r. państwa członkowskie leżące nad wodami północnozachodnimi przedstawiły zaktualizowaną wspólną rekomendację.

(8) W dniu 28 lipca 2023 r. zaktualizowane wspólne rekomendacje rozpatrzyła grupa ekspertów ds. rybołówstwa i akwakultury na posiedzeniu, w którym Parlament Europejski uczestniczył jako obserwator.

(9) Zgodnie z art. 13 rozporządzenia (UE) 2019/472 Komisja rozpatrzyła zaktualizowane wspólne rekomendacje w świetle dokonanej przez STECF oceny pierwotnych wspólnych rekomendacji w celu zapewnienia zgodności zaktualizowanych wspólnych rekomendacji z odpowiednimi unijnymi środkami ochrony, w tym z obowiązkiem wyładunku.

(10) Komisja wzięła również pod uwagę, że: (i) oczekuje się, że zbliżająca się ocena dostarczy więcej informacji na temat skuteczności, wydajności, spójności, adekwatności i unijnej wartości dodanej obowiązku wyładunku; oraz (ii) STECF zauważył 8 , iż obecny proces oceny wspólnych rekomendacji jest nieefektywny, że konieczna jest dalsza refleksja nad tym, w jaki sposób można go jeszcze ulepszyć, oraz że taka refleksja umożliwiłaby dyskusję na temat nieprawidłowości dotyczących danych i znalezienia nowych sposobów poprawy realizacji obowiązku wyładunku.

(11) W odniesieniu do wód północnozachodnich powinny mieć zastosowanie poniższe wyłączenia z obowiązku wyładunku z uwagi na wysoką przeżywalność.

(12) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do homarca złowionego przy użyciu więcierzy, pułapek i koszy oraz włoków dennych w podobsza- rach Międzynarodowej Rady Badań Morza ("ICES") 6 i 7. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż szacunki przeżywalności i wskaźniki odrzutów różnią się w zależności od obszaru, badania dotyczące prze- żywalności zostały przeprowadzone w solidny sposób i podkreślają korzyści wynikające ze zwiększenia selektywności za pomocą środków technicznych 9 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(13) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do osobników soli o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, złowionych przy użyciu włoków dennych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-99 mm, w rejonie ICES 7d w obrębie sześciu mil morskich od linii brzegu, ale poza określonymi obszarami dojrzewania narybku, a także złowionych przy użyciu włoków rozpornicowych o rozmiarze oczek sieci worka włoka większym niż 80 mm, w rejonie ICES 7e w obrębie sześciu mil morskich od linii brzegu, ale poza określonymi obszarami dojrzewania narybku. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że przeżywalność jest na odpowiednim poziomie, a przedstawione badania zostały przeprowadzone w solidny sposób 10 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(14) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do rajokształtnych złowionych przy użyciu wszelkich narzędzi w podobszarach ICES 6 i 7. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż przeżywalność różni się w zależności od narzędzia i pory roku, poziom współpracy między państwami członkowskimi jest godny uwagi, a wyłączenie to było katalizatorem tych prac 11 . Ponadto państwa członkowskie zobowiązały się w zaktualizowanej wspólnej rekomendacji do przeprowadzenia metaanalizy przeżywalności w celu oceny ogólnego efektu tego wyłączenia. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(15) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do gładzicy złowionej przy użyciu drygawic, włoków rozpornicowych, włoków rozprzowych, niewodów duńskich i niewodów w rejonie ICES 7. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż wskaźniki przeżywalności są zmienne i najniższe w segmentach, które odpowiadają za największe połowy, przy najwyższych wskaźnikach i wielkościach odrzutów, w odniesieniu do odpowiednich połowów trwają prace nad poprawą selektywności i prawdopodobieństwa przeżycia dzięki innowacyjnym narzędziom i technologiom 12 . Aby umożliwić kontynuację tych prac oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(16) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do gatunków złowionych przy użyciu więcierzy i koszy w podobszarach ICES 5 (z wyłączeniem pod- obszaru 5a oraz uwzględniając jedynie wody Unii w podobszarze 5b), 6 i 7. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że całkowite proponowane ilości ryb są niewielkie, rodzaje narzędzi są stosunkowo nieszkodliwe, a wpływ tego wyłączenia będzie prawdopodobnie minimalny 13 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(17) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 zawarto wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do makreli i śledzia atlantyckiego w połowach przy użyciu okrężnicy w podobszarze ICES 6, a także w odniesieniu do makreli i śledzia atlantyckiego w połowach sieciami pierścieniowymi ukierunkowanych na gatunki pela- giczne nieobjęte kwotami w rejonach ICES 7e i 7f. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nie był w stanie zweryfikować, czy warunki spełnione podczas przedstawionych eksperymentów są reprezentatywne dla warunków występujących podczas komercyjnych operacji połowowych, szacunki przeżywalności wynoszące 70 % w przypadku makreli i śledzia atlantyckiego są najlepszymi dostępnymi szacunkami dla połowów z wykorzystaniem okrężnicy 14 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(18) W odniesieniu do wód południowozachodnich powinny mieć zastosowanie poniższe wyłączenia z obowiązku wyładunku z uwagi na wysoką przeżywalność.

(19) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 zawarto wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do homarca złowionego przy użyciu włoków dennych w podobszarach ICES 8 i 9. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że wskaźniki przeżywalności różnią się w zależności od floty, a zsuwnie do odrzutów okazały się skuteczne w zmniejszaniu śmiertelności odrzucanych ryb 15 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r. w odniesieniu do statków, na których zamontowano zsuwnie do odrzutów.

(20) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do rajokształtnych, z wyjątkiem rai dwuplamej, złowionych przy użyciu wszelkich narzędzi w podob- szarach ICES 8 i 9. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż istnieją przesłanki, by uznać, że skutki różnią się w zależności od rodzaju narzędzi i gatunków, prowadzony jest szereg badań naukowych mających na celu ocenę przeżywalności różnych gatunków rajokształtnych 16 . Aby umożliwić ukończenie tych badań, zapewnić zgodność z wodami północnozachodnimi oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(21) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do morlesza bogara złowionego tradycyjnym narzędziem połowowym voracera w rejonie ICES 9a oraz przy użyciu haków i lin w podobszarach ICES 8 i 10 i w rejonie 9a. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że nowe informacje przedstawione na poparcie tego wyłączenia są ograniczone i istnieje niepewność co do szacunków przeżywalności w odrzutach i nieznanych ilości odrzutów w połączeniu ze spadkiem wyładunków. Ze sprawozdania STECF wynika, że konieczne jest przeprowadzenie nowych badań w celu oszacowania wskaźników przeżywalności na podstawie obserwacji uwięzionych osobników złowionych w reprezentatywnych operacjach komercyjnych 17  Aby umożliwić ukończenie tych badań oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(22) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do sardeli europejskiej, ostroboków i makreli złowionych w ramach połowów z wykorzystaniem okrężnicy. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nie można było ocenić niektórych skutków, szacunki przeżywalności przeprowadzone w poprzednich badaniach okazały się wysokie w przypadku tych gatunków. Trwają ponadto badania naukowe 18 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(23) W odniesieniu do wód północnozachodnich powinny mieć zastosowanie poniższe wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku.

(24) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące witlinka złowionego przez statki używające włoków dennych i niewodów o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 80 mm, włoków pelagicznych i włoków rozprzowych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm w rejonach ICES 7d i 7e. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nie przedłożono żadnych nowych informacji na poparcie tego wyłączenia, wcześniejsze badania dowiodły, że stosowanie niektórych urządzeń selektywnych prowadziło do znacznych strat w połowach komercyjnych 19 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(25) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 zawarto wyłączenie de minimis w odniesieniu do soli złowionych przez statki używające drygawic i sieci skrzelowych w rejonach ICES 7d-7 g. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że narzędzia połowowe w ramach tego wyłączenia są przystosowane do połowów soli o wielkości równej minimalnemu rozmiarowi odniesienia do celów ochrony i powyżej tego rozmiaru. W swoim sprawozdaniu STECF wskazał ponadto, że poprawa selektywności prawdopodobnie spowodowałaby straty handlowe. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(26) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przyznano wyłączenie de minimis w odniesieniu do soli złowionej przez statki stosujące włoki rozprzowe o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm wyposażone w panel flamandzki, aby dokonywać połowów soli w rejonach ICES 7d-7h, 7j i 7k. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że są one ograniczone, jeżeli chodzi o poziom wykorzystania lub dane z monitorowania urządzenia selektywnego. W swoim sprawozdaniu STECF wskazał jednak także, że jest przekonany, iż to wyłączenie ma związek ze stosowaniem modyfikacji narzędzi, w przypadku której wykazano efekt zmniejszenia poziomu niezamierzonych połowów. Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(27) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące plamiaka złowionego przez statki prowadzące połowy przy użyciu włoków dennych o rozmiarze oczek sieci co najmniej 100 mm w przypadku wszystkich włoków dennych i niewodów; przez statki prowadzące połowy przy użyciu włoków o rozmiarze oczek sieci co najmniej 80 mm z określonymi specyfikacjami dotyczącymi składu połowów; oraz przez statki prowadzące połowy przy użyciu włoków rozprzowych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 80 mm w połączeniu ze stosowaniem panelu flamandzkiego w rejonach ICES 7b, 7c i 7e-7k. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż stado plamiaka w Morzu Celtyckim jest obecnie poławiane w sposób zrównoważony, na niektórych łowiskach występuje wysoki wskaźnik odrzutów. STECF stwierdził ponadto, że poprawa selektywności powinna pozostać priorytetem w przypadku tych łowisk i że wprowadzono już ulepszenia w odniesieniu do kilku z nich 20 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r., pod warunkiem że środki techniczne określone w części B pkt 1.3.2 załącznika VI do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 21  zostaną utrzymane po dniu 31 grudnia 2023 r.

(28) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do kaprosza złowionego przez statki używające włoków dennych w rejonach ICES 7b, 7c i 7f-7k. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż są one ograniczone w odniesieniu do potencjalnych strat wynikających ze zniesienia wyłączenia, dostarczono informacje na temat prób selektywności i jej poprawa jest możliwa w przypadku niektórych łowisk. W swoich wcześniejszych ocenach STECF stwierdził ponadto, że poprawa selektywności wyłącznie w odniesieniu do kaprosza byłaby wyzwaniem 22 . Co więcej, istnieje również ryzyko, że kaprosz stanie się gatunkiem dławiącym w przypadku wielu połowów dennych. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(29) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do smuklicy o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, złowionej przez statki używające włoków rozprzowych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm w podobszarze ICES 7 oraz przez statki używające włoków dennych pod określonymi warunkami. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że nowe informacje przedstawione na poparcie tego wyłączenia są ograniczone i możliwa jest poprawa selektywności. W swoim sprawozdaniu STECF wskazał jednak również, że pewne badania wykazały, że urządzenia selektywne doprowadziły do znacznego zmniejszenia połowów komercyjnych na niektórych łowiskach 23 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(30) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do soli złowionej przez statki stosujące włoki rozprzowe o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm i o zwiększonej selektywności (panel flamandzki) w rejonach ICES 7a. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że informacje przedłożone na poparcie tego wyłączenia są takie same jak w poprzednich latach. W swojej poprzedniej ocenie 24  STECF przyznał ponadto, że wprowadzono środki mające na celu ograniczenie niezamierzonych połowów soli. Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(31) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przyznano wyłączenie de minimis w odniesieniu do argentyny wielkiej złowionej przez statki używające włoków dennych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 100 mm (TR1) w rejonie ICES 5b (wody Unii) i w podobszarze ICES 6. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że istnieje małe prawdopodobieństwo, aby wyłączenie miało znaczący wpływ na stado ze względu na niski poziom odrzutów 25 . W swoich poprzednich ocenach STECF wskazał ponadto, że poprawa selektywności jest trudna do osiągnięcia w przypadku niektórych połowów bez ponoszenia przez zainteresowane floty nieproporcjonalnych kosztów 26 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(32) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano dwa wyłączenia de minimis w odniesieniu do ostroboka i makreli złowionych w połowach wielogatunkowych dennych przez statki używające włoków dennych, niewodów i włoków rozprzowych w podobszarze ICES 6 i w rejonach ICES 7b-7k. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że zwiększenie selektywności bez zmniejszenia odłowów jest niezwykle trudne 27 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(33) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące błękitka w ramach połowów przemysłowych przez trawlery pelagiczne w podobszarach ICES 6 i 7 i w rejonie 5b. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że informacje na poparcie tego wyłączenia są w dużej mierze takie same jak w poprzednich latach, a mianowicie dotyczą trudności w poprawie selektywności i dodatkowych kosztów postępowania z połowami 28 . STECF stwierdził również, że opis czynności na statku i informacje przedstawione na poparcie twierdzenia, że koszty postępowania z niezamierzonymi połowami na statku są nieproporcjonalne, stanowią racjonalne uzasadnienie tego wyłączenia 29 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(34) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis w odniesieniu do ostroboka, makreli i witlinka złowionych przez trawlery pelagiczne o całkowitej długości do 25 metrów wykorzystujące włoki pelagiczne w rejonie ICES 7d. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że nowe informacje przedstawione na poparcie tego wyłączenia są ograniczone. W swoim sprawozdaniu STECF wskazał jednak również, że trudno jest osiągnąć poprawę selektywności 30 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(35) W odniesieniu do wód południowozachodnich powinny mieć zastosowanie poniższe wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku.

(36) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące morszczuka europejskiego złowionego przy użyciu włoków i niewodów w podobszarach ICES 8 i 9. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że mimo szeregu badań nad selektywnością nie znaleziono żadnych rozwiązań. W swoim sprawozdaniu STECF wskazał ponadto, że badania zasadniczo wykazały, że testowane modyfikacje narzędzi połowowych są nieskuteczne lub prowadzą do nieakceptowalnych strat w połowach komercyjnych 31 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(37) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące soli złowionych przy użyciu włoków pelagicznych, włoków rozprzowych i włoków dennych w rejonach ICES 8a i 8b. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że nowe informacje przedstawione na poparcie tego wyłączenia są ograniczone. W swoim sprawozdaniu STECF wskazał jednak, że przedstawione informacje wskazują na dłuższy czas sortowania na statku związany z obowiązkiem wyładunku 32 . Co więcej, wskaźnik i wielkość odrzutów z niezamierzonych połowów są niskie. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(38) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 zawarto wyłączenie de minimis w odniesieniu do soli złowionych przy użyciu drygawic i sieci skrzelowych w rejonach ICES 8a i 8b. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że selektywność sieci stawnych w odniesieniu do soli jest wysoka 33 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(39) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące beryksów złowionych przy użyciu haków i lin w podobszarze ICES 10. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nowe informacje przedstawione na poparcie tego wyłączenia są ograniczone 34 , jego wcześniejsze oceny dotyczące trudności ze względu na selektywność i nieproporcjonalne koszty pozostały aktualne 35 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(40) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące ostroboka złowionego przy użyciu włoków rozprzowych, włoków dennych i niewodów w podobszarach ICES 8 i 9. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że zwiększenie selektywności bez zmniejszenia odłowów jest niezwykle trudne 36 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(41) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące ostroboka złowionego przy użyciu sieci skrzelowych w podobszarach ICES 8, 9 i 10 oraz w obszarach Komitetu ds. Rybołówstwa na Środkowo-Wschodnim Atlantyku ("CECAF") 34.1.1, 34.1.2 i 34.2.0. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nowe informacje przedstawione na poparcie tego wyłączenia są ograniczone, jego wcześniejsze oceny pozostały aktualne. W tych poprzednich ocenach 37  STECF wskazał ponadto, że zasadne byłoby założenie, że selektywność ostroboka w tych połowach jest trudna do osiągnięcia. Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(42) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące makreli złowionej przy użyciu włoków rozprzowych, włoków dennych i niewodów w podobszarach ICES 8 i 9, a także makreli złowionej przy użyciu sieci skrzelowych w podobszarach ICES 8 i 9 oraz w obszarach CECAF 34.1.1, 34.1.2 i 34.2.0. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tych wyłączeń. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że zwiększenie selektywności bez zmniejszenia odłowów jest niezwykle trudne w przypadku tych połowów 38 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenia, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(43) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące smuklicy złowionej przy użyciu włoków rozprzowych, włoków dennych i niewodów w podobszarach ICES 8 i 9. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że mimo szeregu eksperymentów dotyczących selektywności nie znaleziono żadnych rozwiązań. W swoich poprzednich ocenach STECF wskazał ponadto, że zmniejszenie wskaźników odrzutów poprzez poprawę selektywności jest trudne w przypadku tych połowów 39 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(44) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące smuklicy złowionej przy użyciu sieci skrzelowych w podobszarach ICES 8 i 9. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że można założyć, iż selektywność sieci stawnych w odniesieniu do smuklic jest wysoka, a koszty postępowania z bardzo małymi ilościami smuklic są znaczne 40 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(45) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące żabnicy złowionej przy użyciu włoków pelagicznych, włoków rozprzowych, włoków dennych i niewodów w podobszarach ICES 8 i 9. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia, ale z wyłączeniem włoków pelagicznych, ponieważ nie odnotowano połowów żabnicy przy użyciu tego narzędzia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że badania nad poprawą selektywności wykazały stosunkowo wysokie straty w połowach komercyjnych 41 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(46) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące żabnicy złowionej przy użyciu sieci skrzelowych w podobszarach ICES 8 i 9. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że istnieją przesłanki, aby sądzić, że selektywności sieci stawnych w odniesieniu do żabnicy nie można poprawić ze względu na morfologię tego gatunku oraz że koszty postępowania z bardzo małymi ilościami żabnicy są znaczne 42 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(47) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące witlinka złowionego przy użyciu sieci skrzelowych w podobszarze ICES 8. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nowe informacje przedstawione na poparcie tego wyłączenia są ograniczone, jego wcześniejsze oceny pozostały aktualne. W swoich wcześniejszych ocenach 43  STECF stwierdził ponadto, że poprawa selektywności w przypadku połowów przy użyciu sieci skrzelowych jest trudna do osiągnięcia. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(48) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące sardeli europejskiej złowionej przy użyciu włoków rozprzowych, włoków dennych i niewodów w podobszarach ICES 8 i 9. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że dane dotyczące połowów wskazują, że poziom niezamierzonych połowów na odnośnych łowiskach jest niski i że wpływ wyłączenia będzie prawdopodobnie niewielki 44 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(49) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano dwa wyłączenia de minimis dotyczące morlesza bogara złowionego przy użyciu włoków rozprzowych, włoków dennych i niewodów w części Zatoki Kadyksu rejonu ICES 9a, a także soli złowionej przy użyciu włoków rozprzowych, włoków dennych i niewodów w części Zatoki Kadyksu rejonu ICES 9a. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tych wyłączeń. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż informacje przedstawione na poparcie tego wyłączenia są ograniczone, jego wcześniejsze oceny pozostały aktualne. W tych wcześniejszych ocenach 45  STECF wskazał ponadto, że przedstawiona analiza nieproporcjonalnych kosztów wykazała, że jeżeli wyłączenia nie zostaną przyznane, nastąpi wydłużenie czasu postępowania z połowami i ich sortowania na statku w zależności od wielkości statków. Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenia, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(50) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano wyłączenie de minimis dotyczące błękitka złowionego przy użyciu włoków pelagicznych i tuk pelagicznych w podobszarze ICES 8. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tego wyłączenia. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że chociaż nowe informacje przedstawione na poparcie tego wyłączenia są ograniczone, jego wpływ wydaje się niski. Informacje przedstawione na poparcie twierdzenia, że koszty postępowania z niezamierzonymi połowami na statku są nieproporcjonalne, stanowią ponadto racjonalne uzasadnienie tego wyłączenia 46 . Z tych powodów oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenie, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(51) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2015 przewidziano dwa wyłączenia de minimis dotyczące sardeli europejskiej i ostroboka złowionych przy użyciu włoków pelagicznych w podobszarze ICES 8, a także ostroboka złowionego przy użyciu okrężnicy w podobszarach ICES 8, 9 i 10 oraz w rejonach CECAF 34.1.1, 34.1.2 i 34.2.0. Państwa członkowskie zwróciły się o dalsze stosowanie tych wyłączeń. STECF ocenił informacje przedłożone w ramach pierwotnej wspólnej rekomendacji i stwierdził, że przedstawione informacje, chociaż są ograniczone, wskazują, że zwiększenie selektywności bez zmniejszenia odłowów jest niezwykle trudne 47 . Z tego powodu oraz z powodów określonych w motywach 9 i 10 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenia, o które wystąpiono, należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(52) Środki w zaktualizowanych wspólnych rekomendacjach są zgodne z art. 15 ust. 4, art. 15 ust. 5 lit. c) i art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 oraz z rozporządzeniem (UE) 2019/472, w szczególności z jego art. 13, a zatem mogą zostać objęte niniejszym rozporządzeniem.

(53) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu.

(54) Niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 1 stycznia 2024 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

Przepisy ogólne

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"panel flamandzki" oznacza ostatnią część tkaniny sieciowej włoka rozprzowego, której:
tył jest bezpośrednio przyczepiony do worka włoka,
górne i dolne części są wykonane z tkaniny sieciowej o rozmiarze oczka co najmniej 120 mm, mierzonego między węzłami, oraz
długość po rozciągnięciu wynosi co najmniej 3 m;
2)
"panel Seltra" oznacza urządzenie zapewniające selektywność, które:
składa się z górnego płata o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 270 mm (oczko romboidalne) lub górnego płata o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 300 mm (oczko kwadratowe), umieszczonego w czte- ropłatowej części na prostym odcinku worka włoka,
ma długość co najmniej 3 m,
umieszczone jest nie więcej niż 4 m od sznurówki, oraz
ma szerokość całego górnego płata w czteropłatowej części włoka (tj. od krawędzi do obrębu tkaniny sieciowej);
3)
"kratownica sieciowa »NetGrid«" oznacza urządzenie zapewniające selektywność, składające się z czteropanelowego okna umieszczonego w dwupanelowym włoku wyposażonym w pochyloną tkaninę sieciową o oczkach romboidalnych o rozmiarze oczek sieci co najmniej 200 mm, prowadzącego do otworu wyjściowego w górnej części włoka;
4)
"kratownica sieciowa »CEFAS NetGrid«" oznacza kratownicę sieciową NetGrid, opracowaną przez Centre for Environment, Fisheries and Aquaculture Science (CEFAS) na potrzeby połowów homarca w Morzu Irlandzkim;
5)
"włok z panelem flip-flap" oznacza włok wyposażony w kratownicę sieciową opracowaną w celu ograniczenia przyłowu dorsza atlantyckiego, plamiaka i witlinka w połowach homarca;
6)
"lina separatora kamieni" oznacza modyfikację dennych włoków rozprzowych, mającą zapobiec przedostaniu się do włoka kamieni i głazów, które uszkadzają zarówno narzędzia połowowe, jak i połowy;
7)
"panel uwalniania zanieczyszczeń dennych" oznacza panel o większym rozmiarze oczek lub o oczkach kwadratowych, zamontowany do dolnej części włoka, zwykle włoka rozprzowego, w celu usunięcia wszelkiego materiału bentosowego i zanieczyszczeń dna morskiego, zanim przedostaną się one do worka włoka;
8)
"strefa ochrony w Morzu Celtyckim" oznacza wody w rejonach ICES 7f, 7 g i część 7j na północ od 50° szerokości geograficznej północnej i na wschód od 11° długości geograficznej zachodniej;
9)
voracera oznacza narzędzie połowowe, zaprojektowane i wykonane lokalnie, składające się ze zmechanizowanej liny haczykowej, stosowane w ramach tradycyjnego łodziowego rybołówstwa przybrzeżnego w połowach morlesza bogara na południu Hiszpanii w rejonie ICES 9a.
Artykuł  2

Realizacja obowiązku wyładunku

W wodach północnozachodnich (podobszary ICES 5 (z wyłączeniem rejonu 5a oraz uwzględniając jedynie wody Unii rejonu 5b), 6 i 7) oraz w wodach południowozachodnich (podobszary ICES 8, 9 i 10 (wody wokół Azorów) i obszary CECAF 34.1.1, 34.1.2 i 34.2.0 (wody wokół Madery i Wysp Kanaryjskich)) obowiązek wyładunku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, stosuje się do połowów dennych i pelagicznych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w latach 2024-2027.

ROZDZIAŁ  II

Wyłączenia z uwagi na przeżywalność w wodach północnozachodnich

Artykuł  3

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do homarca

1. 
Wyłączenie z uwagi na przeżywalność, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie do:
a)
homarca (Nephrops norvegicus) złowionego przy użyciu więcierzy, pułapek lub koszy (kody narzędzi połowowych 48 : FPO, FIX i FYK) w podobszarach ICES 6 i 7;
b)
homarca (Nephrops norvegicus) złowionego przy użyciu włoków dennych (OTT, OTB, TBS, TBN, TB, PTB, OT, PT, TX) o rozmiarze oczek sieci równym co najmniej 100 mm, w podobszarze ICES 7;
c)
homarca (Nephrops norvegicus) złowionego w podobszarze ICES 7 przy użyciu włoków dennych (OTT, OTB, TBS, TBN, TB, PTB, OT, PT, TX) o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 70-99 mm w połączeniu z wariantami wysoce selektywnych narzędzi, jak określono w ust. 2 i 3;
d)
homarca (Nephrops norvegicus) złowionego przy użyciu włoków rozpornicowych (OTT, OTB, TBS, TBN, TB, PTB, OT, PT, TX) o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-110 mm w rejonie ICES 6a w odległości do 12 mil morskich od brzegu.
2. 
Wyłączenie to stosuje się zgodnie z przepisami określonymi w części B załącznika VI do rozporządzenia (UE) 2019/1241.
3. 
Odrzut homarca złowionego w przypadkach, o których mowa w ust. 1, polega na uwalnianiu go w całości, natychmiast i w obszarze, w którym został złowiony.
Artykuł  4

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność dotyczące soli

1. 
Wyłączenie z uwagi na przeżywalność, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie do połowów soli (Solea solea) poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony w obrębie sześciu mil morskich od linii brzegu, lecz poza określonymi obszarami dojrzewania narybku:
a)
w rejonie ICES 7d, złowionej przy użyciu włoków rozpornicowych (OTT, OTB, TBS, TBN, TB, PTB, OT, PT, TX), wyposażonych w worek włoka o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-99 mm,
o maksymalnej długości 10 metrów i maksymalnej mocy silnika 221 kW, oraz
poławiające w wodach o maksymalnej głębokości 30 m przy zaciągach nieprzekraczających 90 minut;
b)
w rejonie ICES 7e, złowionej przy użyciu włoków rozpornicowych (OTB), wyposażonych w worek włoka o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-99 mm, przez statki o długości poniżej 12 metrów.
2. 
Odrzut soli złowionej w przypadkach, o których mowa w ust. 1, polega na jej natychmiastowym uwolnieniu.
Artykuł  5

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność dotyczące rajokształtnych

1. 
Wyłączenie z uwagi na przeżywalność, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie do rajokształtnych (Rajiformes) złowionych przy pomocy wszelkich narzędzi połowowych w wodach północnozachodnich (podobszary ICES 6 i 7).
2. 
Państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu przedkładają metaanalizę przeżywalności w celu oceny wpływu wyłączenia do dnia 1 maja 2027 r. Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenia dostarczone informacje naukowe do dnia 31 lipca 2027 r.
3. 
Odrzut rajokształtnych złowionych w przypadkach, o których mowa w ust. 1, polega na ich natychmiastowym uwolnieniu.
Artykuł  6

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do gładzicy

1. 
Wyłączenie z uwagi na przeżywalność, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie do gładzicy (Pleuronectes platessa) złowionej w:
a)
rejonach ICES 7d-7 g przy użyciu drygawic (GTR, GTN, GEN, GN);
b)
rejonach ICES 7d-7 g przy użyciu włoków rozpornicowych (OTT, OTB, TBS, TBN, TB, PTB, OT, PT, TX);
c)
rejonach ICES 7a-7 g przez statki o maksymalnej mocy silnika większej niż 221 kW oraz stosujące włoki rozprzowe (TBB) wyposażone w linę separatora kamieni lub panel uwalniania zanieczyszczeń dennych;
d)
rejonach ICES 7a-7 g przez statki stosujące włoki rozprzowe (TBB), o maksymalnej mocy silnika 221 kW lub maksymalnej długości 24 m, które są budowane do celów połowów w odległości do 12 mil morskich od linii brzegu oraz przy średnich zaciągach nieprzekraczających 90 minut;
e)
rejonie ICES 7d przy użyciu niewodów duńskich (kod narzędzi połowowych: SDN);
f)
rejonach ICES 7d-7k przy użyciu niewodów (SSC).
2. 
Odrzut gładzicy złowionej w przypadkach, o których mowa w ust. 1, polega na jej natychmiastowym uwolnieniu.
Artykuł  7

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do gatunków złowionych przy użyciu więcierzy, pułapek i koszy

1. 
Wyłączenie z uwagi na przeżywalność, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, stosuje się do gatunków złowionych przy użyciu więcierzy, pułapek i koszy (FPO, FIX, FYK) w podobszarach ICES 5 (z wyłączeniem podobszaru 5a oraz uwzględniając jedynie wody Unii w podobszarze 5b), 6 i 7.
2. 
Odrzut ryb złowionych w przypadkach, o których mowa w ust. 1, polega na ich natychmiastowym uwolnieniu.
Artykuł  8

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do gatunków pelagicznych

1. 
Wyłączenie z uwagi na przeżywalność, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie do połowów makreli (Scomber scombrus) i śledzia atlantyckiego (Clupea harengus) w połowach przy użyciu okrężnicy w podobszarze ICES 6, jeżeli spełnione są wszystkie poniższe warunki:
a)
połów zostaje uwolniony, zanim pewien odsetek okrężnicy określony w ust. 2 i 3 ulegnie zamknięciu ("punkt odwracal- ności");
b)
okrężnica jest wyposażona w widoczne pływaki wyraźnie wyznaczające granice punktu odwracalności;
c)
statek i okrężnica są wyposażone w elektroniczny system służący do rejestracji i dokumentowania, zapisujący informację o tym, kiedy, gdzie i w jakim zakresie okrężnica była zaciągana w trakcie całej działalności połowowej.
2. 
"Punkt odwracalności" to 80 % zamknięcie okrężnicy przy połowach makreli i 90 % zamknięcie okrężnicy przy połowach śledzia atlantyckiego.
3. 
Jeżeli okrążona ławica składa się z obydwu gatunków, 80 % zamknięcie okrężnicy stanowi "punkt odwracalności".
4. 
Zakazuje się uwalniania połowów makreli i śledzia atlantyckiego po przekroczeniu "punktu odwracalności".
5. 
Z okrążonej ławicy przed jej uwolnieniem pobiera się próbki, aby oszacować jej skład gatunkowy, rozmiar ryb i ich ilość.
6. 
Wyłączenie z uwagi na przeżywalność, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie do połowów makreli i śledzia atlantyckiego w połowach sieciami pierścieniowymi, ukierunkowanych na gatunki pelagiczne nieobjęte kwotami w rejonach ICES 7e i 7f, jeżeli wymogi określone w ust. 1-5 niniejszego artykułu oraz w art. 15 niniejszego rozporządzenia są spełnione.

ROZDZIAŁ  III

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność w wodach południowozachodnich

Artykuł  9

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do homarca

1. 
Wyłączenie z uwagi na przeżywalność, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie do homarca (Nephrops norvegicus) złowionego w podobszarach ICES 8 i 9 przy użyciu włoków dennych z systemem zsuwni zainstalowanym na statku (OTB, OTT, PTB, TBN, TBS, TB, TBB, OT, PT oraz TX).
2. 
Odrzut homarca złowionego w przypadkach, o których mowa w ust. 1, polega na natychmiastowym uwolnieniu go w obszarze, w którym został złowiony.
Artykuł  10

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność dotyczące rajokształtnych

1. 
Wyłączenie z uwagi na przeżywalność, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie do rajokształtnych (Rajiformes), z wyjątkiem rai dwuplamej, złowionych przy użyciu wszystkich rodzajów narzędzi połowowych w podobszarach ICES 8 i 9.
2. 
Odrzut rajokształtnych złowionych w przypadkach, o których mowa w ust. 1, polega na ich natychmiastowym uwolnieniu.
Artykuł  11

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do morlesza bogara

1. 
Wyłączenie z uwagi na przeżywalność, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie do morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) złowionego przy użyciu tradycyjnego narzędzia połowowego voracera w rejonie ICES 9a oraz do morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) złowionego przy użyciu haków i lin (LHP, LHM, LLS, LLD) w podobszarach ICES 8 i 10 oraz w rejonie 9a.
2. 
Odrzut morlesza bogara złowionego w przypadkach, o których mowa w ust. 1, polega na jego natychmiastowym uwolnieniu.
Artykuł  12

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do sardeli europejskiej, ostroboka i makreli

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie do połowów sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus), ostroboka (Trachurus spp.) i makreli (Scomber scombrus) złowionych w połowach przy użyciu okrężnicy (PS), o ile sieć nie zostanie w pełni wybrana na pokład.

ROZDZIAŁ  IV

Wyłączenia de minimis w wodach północnozachodnich

Artykuł  13

Wyłączenia de minimis w wodach północnozachodnich

Na zasadzie odstępstwa od art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 następujące ilości mogą zostać odrzucone w wodach północnozachodnich na podstawie art. 15 ust. 5 lit. c) wymienionego rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust. 2-7 tego rozporządzenia:

1)
w przypadku witlinka (Merlangius merlangus) maksymalnie 3 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku złowionych przez statki używające włoków dennych i niewodów o rozmiarze oczek sieci równym co najmniej 80 mm (OTB, OTT, OT, PTB, PT, SSC, SDN, SPR, SX, SV, TBN, TBS, TB, TX), włoków pelagicznych (OTM i PTM) oraz włoków rozprzowych (BT2) o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm, w rejonach ICES 7d i 7e;
2)
w przypadku soli (Solea solea) maksymalnie 3 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku złowionych przez statki używające drygawic i sieci skrzelowych (GN, GNS, GND, GNC, GTN, GTR, GEN, GNF) do połowu soli w rejonach ICES 7d-7 g;
3)
w przypadku soli (Solea solea) maksymalnie 3 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku przez statki używające włoków rozprzowych (TBB) o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm i wyposażone w panel flamandzki, do połowu soli, w rejonach ICES 7d-7h, 7j-7k;
4)
w przypadku plamiaka (Melanogrammus aeglefinus) maksymalnie 5 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku złowionych w rejonach ICES 7b, 7c oraz 7e-7k:
a)
przez statki prowadzące połowy przy użyciu włoków dennych o rozmiarze oczek sieci co najmniej 100 mm w przypadku wszystkich włoków dennych, niewodów (OTB, OTT, OT, PTB, PT, SSC, SDN SPR, SX, SV, TBN, TBS, TB, TX), których połowy obejmują nie więcej niż 30 % homarca i z wyłączeniem włoków rozprzowych;
b)
przez statki prowadzące połowy przy użyciu włoków dennych o rozmiarze oczek sieci co najmniej 80 mm, których połowy obejmują ponad 30 % homarca;
c)
przez statki prowadzące połowy przy użyciu włoków rozprzowych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym co najmniej 80 mm w połączeniu ze stosowaniem panelu flamandzkiego.

Wyłączenie to stosuje się pod warunkiem zastosowania środków określonych w części B pkt 1.3.2 załącznika VI do rozporządzenia (UE) 2019/1241;

5)
w przypadku kaprosza (Caproidae) maksymalnie 0,5 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku w odniesieniu do wszystkich narzędzi połowowych na tych obszarach, złowionych przez statki używające włoków dennych (OTT, OTB, TBS, TBN, TB, PTB) w rejonach ICES 7b, 7c oraz 7f-7k;
6)
w przypadku smuklic (Lepidorhombus spp.) o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, maksymalnie 4 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków złowionych przez statki używające włoków roz- przowych (TBB) o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm (BT2), w podobszarze ICES 7; i używające włoków dennych (OTT, OTB, TBS, TBN, TB, PTB, OT, PT, TX) pod następującymi warunkami:
a)
w rejonach ICES 7f, 7 g, części rejonu 7h na północ od 49° 30' szerokości geograficznej północnej i część rejonu 7j na północ od 49° 30' szerokości geograficznej północnej i na wschód od 11° długości geograficznej zachodniej w przypadku statków TR2, których połowy obejmują ponad 55 % witlinka lub 55 % żabnicy, morszczuka europejskiego lub smuklicy łącznie;
b)
w podobszarze ICES 7, poza obszarem, o którym mowa powyżej, w przypadku statków TR2;
7)
w przypadku soli (Solea solea) maksymalnie 3 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku złowionego przez statki używające włoków rozprzowych o rozmiarze oczek sieci wynoszącym 80-119 mm (BT2), o zwiększonej selektywności (panel flamandzki), w rejonach ICES 7a;
8)
w przypadku argentyny wielkiej (Argentina silus) maksymalnie 0,6 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku złowionego przy użyciu wszystkich narzędzi na tych obszarach przez statki używające włoków dennych (OTT, OTB, TBS, TBN, TB, PTB, OT, PT, TX) o rozmiarze oczek sieci co najmniej 100 mm (TR1) w rejonie ICES 5b (wody Unii) i w podobszarze 6;
9)
w przypadku ostroboka (Trachurus spp.) maksymalnie 3 % całkowitych rocznych przyłowów tego gatunku złowionego w połowach wielogatunkowych dennych przy użyciu włoków dennych, niewodów i włoków rozprzowych (OTB, OTT, OT, PTB, PT, SSC, SDN, SPR, SX, SV, TBB, TBN, TBS, TB, TX) w podobszarze ICES 6 i w rejonach 7b-7k;
10)
w przypadku makreli (Scomber scombrus) maksymalnie 3 % całkowitych rocznych przyłowów tego gatunku złowionego w połowach wielogatunkowych dennych przy użyciu włoków dennych, niewodów i włoków rozprzowych (OTB, OTT, OT, PTB, PT, SSC, SDN, SPR, SX, SV, TBB, TBN, TBS, TB, TX) w podobszarze ICES 6 i w rejonach 7b-7k;
11)
w przypadku błękitka (Micromesistius poutassou) maksymalnie 5 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku w ramach połowów przemysłowych przez trawlery pelagiczne, ukierunkowanych na ten gatunek w podobszarach ICES 6 i 7 i w rejonie 5b, połączonych z przetwarzaniem tego gatunku na statkach w celu wytworzenia bazy do surimi;
12)
w przypadku makreli (Scomber scombrus), ostroboka (Trachurus spp.) i witlinka (Merlangius merlangus) maksymalne 1 % całkowitych rocznych połowów w połowach pelagicznych przez trawlery pelagiczne o długości całkowitej do 25 m przy użyciu włoków pelagicznych (OTM i PTM) i ukierunkowanych na makrelę, ostroboka i śledzia w rejonie ICES 7d.

ROZDZIAŁ  V

Wyłączenia de minimis w wodach południowozachodnich

Artykuł  14

Wyłączenia de minimis w wodach południowozachodnich

Na zasadzie odstępstwa od art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 następujące ilości mogą zostać odrzucone w wodach południowozachodnich na podstawie art. 15 ust. 5 lit. c) wymienionego rozporządzenia:

1)
w przypadku morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) maksymalnie 5 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku przez statki stosujące włoki i niewody (OTM, PTM, OTT, OTB, PTB, OT, PT, TBN, TBS, TX, SSC, SPR, TB, SDN, SX, SV) w podobszarach ICES 8 i 9;
2)
w przypadku soli (Solea solea) maksymalnie 5 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku przez statki stosujące włoki pelagiczne, włoki rozprzowe i włoki denne (OTM, PTM, OTB, OTT, PTB, TBN, TBS, TBB, OT, PT, TX) w rejonach ICES 8a i 8b;
3)
w przypadku soli (Solea solea) maksymalnie 3 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku przez statki stosujące drygawice i sieci skrzelowe (GNS, GN, GND, GNC, GTN, GTR, GEN) w rejonach ICES 8a i 8b;
4)
w przypadku beryksów (Beryx spp.) maksymalnie 5 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku przez statki prowadzące połowy haczykowe (LHP, LHM, LLS, LLD) w podobszarze ICES 10;
5)
w przypadku ostroboków (Trachurus spp.) maksymalnie 5 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku przez statki stosujące włoki rozprzowe, włoki denne i niewody (OTB, OTT, PTB, TBN, TBS, TBB, OT, PT, TX, SSC, SPR, SDN, SX, SV) w podobszarach ICES 8 i 9;
6)
w przypadku ostroboków (Trachurus spp.) maksymalnie 3 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku przez statki stosujące sieci skrzelowe (GNS, GND, GNC, GTR, GTN) w podobszarach ICES 8, 9 i 10 oraz w obszarach CECAF 34.1.1, 34.1.2 i 34.2.0;
7)
w przypadku makreli (Scomber scombrus) maksymalnie 5 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku przez statki stosujące włoki rozprzowe, włoki denne i niewody (OTB, OTT, PTB, TBN, TBS, TBB, OT, PT, TX, SSC, SPR, SDN, SX, SV) w podobszarach ICES 8 i 9;
8)
w przypadku makreli (Scomber scombrus) maksymalnie 3 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku przez statki stosujące sieci skrzelowe (GNS, GND, GNC, GTR, GTN) w podobszarach ICES 8 i 9 oraz w obszarach CECAF 34.1.1, 34.1.2 i 34.2.0;
9)
w przypadku smuklic (Lepidorhombus spp.) maksymalnie 5 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku przez statki stosujące włoki rozprzowe, włoki denne i niewody (OTB, OTT, PTB, TBN, TBS, TBB, OT, PT, TX, SSC, SPR, SDN, SX, SV) w podobszarach ICES 8 i 9;
10)
w przypadku smuklic (Lepidorhombus spp.) maksymalnie 4 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku przez statki stosujące sieci skrzelowe (GNS, GND, GNC, GTR, GTN) w podobszarach ICES 8 i 9;
11)
w przypadku żabnic (Lophiidae) maksymalnie 5 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku przez statki stosujące włoki rozprzowe, włoki denne i niewody (OTB, OTT, PTB, TBN, TBS, TBB, OT, PT, TX, SSC, SPR, SDN, SX, SV) w pod- obszarach ICES 8 i 9;
12)
w przypadku żabnic (Lophiidae) maksymalnie 4 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku przez statki stosujące sieci skrzelowe (GNS, GND, GNC, GTR, GTN) w podobszarach ICES 8 i 9;
13)
w przypadku witlinka (Merlangius merlangus) maksymalnie 4 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku przez statki stosujące sieci skrzelowe (GNS, GND, GNC, GTR, GTN) w podobszarze ICES 8;
14)
w przypadku sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus) maksymalnie 5 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku przez statki stosujące włoki rozprzowe, włoki denne i niewody (OTT, OTB, PTB, OT, PT, TBN, TBS, TX, SSC, SPR, TB, TBB, SDN, SX, SV) w podobszarach ICES 8 i 9;
15)
w przypadku morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) maksymalnie 5 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku przez statki stosujące włoki rozprzowe, włoki denne i niewody (OTT, OTB, PTB, OT, PT, TBN, TBS, TX, SSC, SPR, TB, TBB, SDN, SX, SV) w części podobszaru ICES 9a obejmującej Zatokę Kadyksu;
16)
w przypadku soli (Solea spp.) maksymalnie 1 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku przez statki stosujące włoki rozprzowe, włoki denne i niewody (OTT, OTB, PTB, OT, PT, TBN, TBS, TX, SSC, SPR, TB, TBB, SDN, SX, SV) w części podobszaru ICES 9a obejmującej Zatokę Kadyksu;
17)
w przypadku błękitka (Micromesistius poutassou) maksymalnie 5 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku w ramach połowów przemysłowych przez trawlery pelagiczne, ukierunkowanych na błękitka w podobszarze ICES 8, przy użyciu włoków pelagicznych (OTM) i tuk pelagicznych (PTM) połączonych z przetwarzaniem tego gatunku na statkach w celu wytworzenia bazy do surimi;
18)
w przypadku sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus), makreli (Scomber scombrus) i ostroboka (Trachurus spp.) maksymalnie 4 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków poławianych przez trawlery pelagiczne w połowach ukierunkowanych na te gatunki w podobszarze ICES 8 przy użyciu włoków pelagicznych;
19)
w przypadku ostroboków (Trachurus spp.) i makreli (Scomber scombrus) maksymalnie 4 % całkowitych rocznych połowów i w przypadku sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus) maksymalnie 1 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków przy użyciu okrężnic (PS) w podobszarach ICES 8, 9 i 10 oraz w rejonach CECAF 34.1.1, 34.1.2 i 34.2.0.

ROZDZIAŁ  VI

Dokumentowanie połowów

Artykuł  15

Dokumentowanie połowów w odniesieniu do flot pelagicznych

Ilości ryb uwolnionych na podstawie wyłączenia określonego w art. 8 i wyniki pobierania próbek wymaganych zgodnie z art. 8 ust. 5 odnotowuje się w dzienniku połowowym, jak przewidziano w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1224/2009 49 .

ROZDZIAŁ  VII

Przepisy końcowe

Artykuł  16

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 sierpnia 2023 r.

1 Dz.U. L 83 z 25.3.2019, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/2015 z dnia 21 sierpnia 2020 r. określające szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w wodach zachodnich na lata 2021-2023 (Dz.U. L 415 z 10.12.2020, s. 22).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2063 z dnia 25 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/2015 określające szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w wodach zachodnich na lata 2021-2023 (Dz.U. L 421 z 26.11.2021, s. 6).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/2290 z dnia 19 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2020/2015 w odniesieniu do niektórych wyłączeń z obowiązku wyładunku w wodach zachodnich na rok 2023 (Dz.U. L 303 z 23.11.2022, s. 12).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/828 z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2015 w odniesieniu do wyłączenia z uwagi na przeżywalność dotyczącego połowów soli przez statki o długości poniżej 12 metrów stosujące włoki denne rozpornicowe w wodach zachodnich w rejonie ICES 7e na rok 2023 (Dz.U. L 104 z 19.4.2023, s. 23).
21 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105).
48 Kody narzędzi połowowych stosowane w niniejszym rozporządzeniu odnoszą się do kodów w załączniku XI do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 404/2011 z dnia 4 kwietnia 2011 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa (Dz.U. L 112 z 30.4.2011, s. 1). W odniesieniu do statków, których długość całkowita jest mniejsza niż 10 metrów, kody narzędzi połowowych stosowane w tej tabeli odnoszą się do kodów z klasyfikacji narzędzi połowowych Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa.
49 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.