Rozporządzenie delegowane 2023/1616 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających okoliczności, w których daną osobę uznaje się za niezależną od organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz od kontrahenta centralnego, metodykę oceny wartości aktywów i zobowiązań kontrahenta centralnego, oddzielenie wycen, metodykę obliczania bufora z tytułu dodatkowych strat, który należy uwzględnić w wycenach wstępnych, oraz metodę przeprowadzania wyceny na potrzeby stosowania zasady niepogarszania sytuacji wierzycieli

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.199.14

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 sierpnia 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/1616
z dnia 3 maja 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających okoliczności, w których daną osobę uznaje się za niezależną od organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz od kontrahenta centralnego, metodykę oceny wartości aktywów i zobowiązań kontrahenta centralnego, oddzielenie wycen, metodykę obliczania bufora z tytułu dodatkowych strat, który należy uwzględnić w wycenach wstępnych, oraz metodę przeprowadzania wyceny na potrzeby stosowania zasady niepogarszania sytuacji wierzycieli
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 806/2014 i (UE) 2015/2365 oraz dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2007/36/WE, 2014/59/UE i (UE) 2017/1132 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 6 akapit trzeci, art. 26 ust. 4 akapit trzeci oraz art. 61 ust. 5 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 25 ust. 1 i art. 61 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 wymaga się, aby osoba przeprowadzająca wycenę, o której mowa w art. 24 i 61 tego rozporządzenia ("rzeczoznawca"), była niezależna od organów publicznych oraz od kontrahenta centralnego ("CCP") objętego wyceną. W związku z tym należy stosować jednolite przepisy, aby określić okoliczności, w których osobę uznaje się za niezależną zarówno od właściwych organów publicznych, w tym organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, jak i od CCP do celów art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23. Przepisy te powinny obejmować wymogi pozwalające zapewnić brak istotnego wspólnego interesu lub konfliktu interesów tej osoby z organem ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub CCP; wymogi dotyczące kwalifikacji, doświadczenia, umiejętności, wiedzy i zasobów tej osoby oraz jej zdolności do skutecznego przeprowadzenia wyceny bez nadmiernego polegania na jakimkolwiek właściwym organie publicznym lub CCP, a także wymogi dotyczące odrębności organizacyjnej tej osoby zarówno od właściwych organów publicznych, jak i CCP.

(2) W celu przeciwdziałania zagrożeniom dla niezależności, takim jak kontrola własnej działalności, interes własny, występowania w czyimś interesie, zażyłość, zaufanie bądź groźba, należy zagwarantować, aby rzeczoznawca nie miał istotnego wspólnego interesu ani nie znajdował się w sytuacji konfliktu interesów w stosunku do jakiegokolwiek właściwego organu publicznego, w tym organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, ani do CCP, w tym do jego kierownictwa wyższego szczebla, akcjonariuszy posiadających pakiet kontrolny ani podmiotów powiązanych. Ponadto rzeczoznawcy nie należy uznawać za niezależnego, jeżeli ma on istotny wspólny interes lub znajduje się w sytuacji konfliktu interesów w stosunku do jakiegokolwiek istotnego członka rozliczającego, klienta lub wierzyciela, na których działanie w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji miałoby znaczący wpływ lub którzy w znacznym stopniu przyczynili się do sytuacji, która doprowadziła do restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP. Istotny interes mogłyby również stanowić stosunki osobiste. W związku z tym organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien ocenić, czy występuje jakikolwiek istotny wspólny interes lub konflikt interesów.

(3) Aby umożliwić organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ocenę, czy występuje jakikolwiek istotny wspólny interes lub konflikt interesów, rzeczoznawca powinien powiadomić organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji o wszelkich faktycznych lub potencjalnych interesach, które zdaniem rzeczoznawcy mogłyby, w ocenie tego organu, stanowić istotny interes, oraz powinien przekazać wszelkie informacje, których organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mógłby zasadnie żądać. Po wyznaczeniu rzeczoznawca powinien stosować strategie polityczne i procedury zgodnie z obowiązującymi kodeksami etyki i normami zawodowymi do identyfikacji wszelkich faktycznych lub potencjalnych interesów, które rzeczoznawca uznaje za mogące stanowić istotny wspólny interes lub konflikt interesów. Należy niezwłocznie poinformować organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji o wszelkich określonych faktycznych lub potencjalnych interesach, a taki organ powinien rozważyć, czy stanowią one istotny interes i jeżeli stanowią - należy odwołać wyznaczonego rzeczoznawcę i wyznaczyć nowego rzeczoznawcę.

(4) Uzgodnienia dotyczące odrębności organizacyjnej stanowią zabezpieczenia, pozwalające ograniczyć ryzyko wystąpienia konfliktu interesów. W związku z tym ich istnienie należy uwzględnić w ocenie potencjalnego rzeczoznawcy. Dlatego też w przypadku osób prawnych niezależność rzeczoznawcy powinna być oceniona poprzez odniesienie do przedsiębiorstwa lub partnerstwa jako całości, ale z uwzględnieniem jakiejkolwiek odrębności organizacyjnej oraz innych ustaleń, które potencjalnie mogły zostać wprowadzone w celu rozróżnienia między tymi pracownikami, którzy mogą być zaangażowani w proces wyceny, a innymi członkami personelu. Jeżeli waga tych zagrożeń w porównaniu z zastosowanymi zabezpieczeniami prowadzi do naruszenia niezależności danego przedsiębiorstwa lub partnerstwa ubiegającego się o pełnienie funkcji rzeczoznawcy, to przedsiębiorstwo lub partnerstwo nie powinno pełnić funkcji rzeczoznawcy.

(5) W celu uniknięcia zagrożeń dla niezależności wynikających z kontroli własnej, w żadnym wypadku nie należy uznawać za niezależnego biegłego rewidenta, który zakończył kontrolę danego CCP w roku poprzedzającym jego ocenę, pod kątem kwalifikowalności do pełnienia funkcji rzeczoznawcy. Również w odniesieniu do innych usług kontroli lub wyceny świadczonych na rzecz CCP w latach poprzedzających bezpośrednio datę przeprowadzania oceny niezależności należy założyć, że usługi te obejmują istotny wspólny interes lub konflikt interesów.

(6) Niezależność rzeczoznawcy można wzmocnić poprzez ustanowienie warunków służących zapewnieniu, aby wiedza specjalistyczna i zasoby rzeczoznawcy były wystarczające i odpowiednie. Należy zatem dopilnować, aby rzeczoznawca posiadał niezbędne kwalifikacje, doświadczenie, umiejętności i wiedzę we wszystkich odpowiednich dziedzinach, w tym w zakresie wyceny instrumentów finansowych rozliczanych przez CCP, obowiązujących wymogów dotyczących CCP na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 , istniejących planów naprawy i zbiorów przepisów dla CCP oraz obowiązujących instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/23.

(7) Aby rzeczoznawca mógł skutecznie przeprowadzić wycenę, należy również zapewnić, aby do celów jej przeprowadzenia dysponował on wystarczającymi zasobami ludzkimi i technicznymi lub miał do nich dostęp.

(8) W celu zapewnienia niezależności i uniknięcia nadmiernej ingerencji w wykonywanie obowiązków rzeczoznawcy powinien on być w stanie skutecznie przeprowadzić wycenę bez nadmiernego polegania na którymkolwiek z właściwych organów publicznych, w tym organie ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, ani na CCP. Udzielanie instrukcji lub wskazówek koniecznych do przeprowadzenia wyceny, na przykład w odniesieniu do metodyki w dziedzinie wyceny zapewnianej na podstawie prawodawstwa unijnego w celach związanych z restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją, nie powinno być jednak postrzegane jako nadmierne poleganie na nich, jeżeli takie polecenia lub wskazówki uważa się za niezbędne do wspierania przeprowadzania wyceny. Ponadto nie należy ograniczać zapewniania wsparcia, takiego jak dostarczanie przez CCP stanowiącego podmiot systemów, sprawozdań finansowych, sprawozdań regulacyjnych, danych rynkowych, innych dokumentów lub innego rodzaju wsparcia na rzecz rzeczoznawcy, jeżeli w ocenie organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest to uważane za konieczne w celu wsparcia przeprowadzenia wyceny. Zgodnie z wszelkimi procedurami, jakie potencjalnie mogły zostać wprowadzone, zapewnianie instrukcji, wytycznych i innych form wsparcia powinno zostać uzgodnione w poszczególnych przypadkach lub łącznie.

(9) Niezależność może być zagrożona, gdy wycena jest przeprowadzana przez osobę zatrudnioną przez jakikolwiek właściwy organ publiczny, w tym organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, oraz CCP lub powiązaną z tym organem i CCP, nawet w przypadkach, gdy ustanowiono pełną odrębność organizacyjną osoby prawnej. Konieczne jest zatem zapewnienie, aby rzeczoznawca nie był pracownikiem ani wykonawcą jakiegokolwiek właściwego organu publicznego, w tym organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, ani CCP, ani nie należał do tej samej grupy spółek co CCP.

(10) W celu zapewnienia dostępności wystarczającej liczby osób, które byłyby gotowe pełnić funkcję rzeczoznawcy w chwili rozpoczęcia procedury restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien prowadzić wstępny wykaz potencjalnych rzeczoznawców i regularnie go weryfikować.

(11) W art. 24 rozporządzenia (UE) 2021/23 wyróżnia się dwa rodzaje wyceny w trakcie procedury restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP: wstępną wycenę, polegającą na oszacowaniu, czy spełnione zostały warunki uruchomienia procedury restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, oraz drugą wycenę, która stanowi podstawę decyzji organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji o zastosowaniu co najmniej jednego instrumentu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Do celów wstępnej wyceny przy określaniu, czy spełnione zostały warunki uruchomienia procedury restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, należy zapewnić, by przeprowadzona została uczciwa, ostrożna i realistyczna wycena aktywów i zobowiązań CCP. Do celów drugiej wyceny, będącej podstawą decyzji o działaniach w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, ważne jest zapewnienie, by wycena aktywów i zobowiązań CCP była oparta na uczciwych, ostrożnych i realistycznych założeniach.

(12) W celu dokładnego odzwierciedlenia sytuacji CCP i dominujących warunków rynkowych wyceny określone w rozporządzeniu (UE) 2021/23 należy przeprowadzić jak najbliżej daty przyjęcia decyzji o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

(13) W celu skutecznego i efektywnego przeprowadzenia wycen określonych w rozporządzeniu (UE) 2021/23 rzeczoznawca powinien mieć dostęp do wszelkich odpowiednich źródeł informacji i wiedzy specjalistycznej, takich jak wewnętrzne rejestry, systemy i modele CCP. Rzeczoznawca powinien również wykorzystywać informacje przekazane bezpośrednio przez personel, kierownictwo i biegłych rewidentów CCP, a także, w stosownych przypadkach, publicznie dostępne informacje dotyczące struktury rynku.

(14) Jeżeli CCP należy do grupy, biorąc pod uwagę, że uzgodnienia umowne dotyczące wewnątrzgrupowych mechanizmów wsparcia mogą zapewnić dodatkowe wsparcie finansowe dla CCP objętego restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją i wpłynąć na jej strategię, rzeczoznawca powinien rozważyć wpływ tych umów, jeżeli jest prawdopodobne, że mechanizmy te zostaną wprowadzone w życie. Rzeczoznawca powinien rozważyć inne formalne lub nieformalne uzgodnienia dotyczące wewnątrzgrupowych mechanizmów wsparcia, jeżeli jest prawdopodobne, że pozostaną one w mocy w trudnych warunkach finansowych lub w ramach procedury restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Podobnie rzeczoznawca powinien starannie rozważyć ryzyko, że zasoby finansowe CCP mogłyby zostać wykorzystane do pokrycia strat innych podmiotów powiązanych, gdyż mogłoby to dodatkowo prowadzić do obniżenia wartości aktywów CCP.

(15) Ponieważ uzgodnienia interoperacyjne skutkują współzależnościami finansowymi mogącymi wpłynąć na wycenę, w przypadku gdy CCP dokonał uzgodnień interoperacyjnych z innymi CCP z Unii, rzeczoznawca powinien uwzględnić wszystkie ustalenia umowne związane z uzgodnieniem interoperacyjnym, w tym przypadki, w których zamknięcie obsługi powiązania może odbić się na płynności CCP.

(16) Ponieważ celem procesu wyceny jest umotywowanie decyzji podejmowanych przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przed rozpoczęciem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w przypadku realizacji jej strategii, rzeczoznawca powinien przedkładać sprawozdania temu organowi. Rzeczoznawca powinien zatem podsumować założenia, metodykę i wyniki wyceny w sprawozdaniu dla organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Sprawozdanie to powinno zawierać wszelkie informacje, które uznaje się za istotne, aby wesprzeć organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

(17) W celu zapewnienia uczciwej, ostrożnej i realistycznej wyceny rzeczoznawca powinien ocenić wpływ każdego działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, które prawdopodobnie podejmie organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, na wycenę, a w razie potrzeby rzeczoznawca powinien skonsultować się z tym organem, aby uwzględnić te działania. Ponadto rzeczoznawca powinien mieć możliwość skonsultowania się z organem ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w celu określenia zakresu rozważanych działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W razie potrzeby rzeczoznawca powinien być w stanie przedstawić odrębne wyceny, które odzwierciedlają wpływ wystarczająco różnorodnego zakresu działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

(18) Z tych samych powodów wyceny na potrzeby określenia przez właściwy organ lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, czy spełnione zostały warunki uruchomienia procedury restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, powinny być zgodne z mającymi zastosowanie standardami rachunkowości i ramami ostrożnościowymi. Rzeczoznawca powinien jednak móc odstąpić od założeń przyjętych przez kierownictwo CCP, zgodnie z którymi sprawozdania finansowe są sporządzane w takim zakresie, w jakim takie odstępstwo jest zgodne z mającymi zastosowanie standardami rachunkowości i ramami ostrożnościowymi.

(19) Należy mieć wdrożone zasady zapewniające, by wycenę na potrzeby podejmowania decyzji o wyborze działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji były uczciwe, ostrożne i realistyczne, tak aby wszystkie straty zostały w pełni ujęte w momencie zastosowania instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Należy dokonać wyboru najbardziej odpowiedniej zasady wyceny dla konkretnych działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji rozważanych przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

(20) Wyceny na potrzeby podjęcia decyzji o wyborze i formie działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny stanowić szacunki wartości ekonomicznej CCP, a nie jego wartości księgowej. W wycenach należy wziąć pod uwagę wartość bieżącą przepływów pieniężnych, których CCP może zasadnie oczekiwać, nawet jeśli wymaga to odstąpienia od standardów rachunkowości lub ram ostrożnej wyceny. W takich wycenach należy także uwzględnić fakt, że w wyniku zachowania aktywów mogą powstać przepływy pieniężne, jednak należy wziąć pod uwagę potencjalny wpływ restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na przyszłe przepływy pieniężne. Alternatywnie, w przypadku gdy CCP nie posiada zdolności do zachowania aktywów bądź ich zbycie zostanie uznane za niezbędne lub właściwe do osiągnięcia celów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, wycena powinna odzwierciedlać fakt, że te przepływy pieniężne mogą powstać w wyniku zbycia aktywów, zobowiązań lub linii biznesowych, oszacowanych w danym okresie zbycia.

(21) Wartość zbycia należy zasadniczo rozumieć jako równowartość obserwowalnej ceny rynkowej, którą można uzyskać na rynku dla danego składnika aktywów lub grupy aktywów i może uwzględniać dyskonto, które jest odpowiednie w świetle kwoty aktywów podlegających przeniesieniu. W stosownych przypadkach rzeczoznawca powinien jednak być w stanie - uwzględniając działania, jakie zostaną podjęte w ramach programu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji - ustalić wartość zbycia poprzez zastosowanie dyskonta do takiej obserwowalnej ceny rynkowej z tytułu potencjalnej przyspieszonej sprzedaży. Jeżeli brak jest płynnego rynku na aktywa, wartość zbycia należy określić poprzez odniesienie, stosownie do przypadku, do obserwowalnych cen na rynkach, na których podobne aktywa są przedmiotem obrotu, lub do modeli obliczeniowych z zastosowaniem obserwowalnych parametrów rynkowych z dyskontami dla odzwierciedlenia braku płynności. W przypadku gdy rozważane jest zastosowanie instrumentu zbycia działalności lub instrumentu CCP pomostowego, powinno być możliwe uwzględnienie uzasadnionych oczekiwań co do wartości koncesji przy określaniu wartości zbycia.

(22) W celu zapewnienia spójności między oszacowaniem zakładanego sposobu, w jaki miałyby być potraktowane poszczególne kategorie akcjonariuszy i wierzycieli, gdyby dana instytucja lub dany podmiot zostały objęte standardowym postępowaniem upadłościowym, wymaganym na podstawie art. 25 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/23, a wyceną dokonaną po restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 61 tego rozporządzenia ważne jest, aby rzeczoznawca stosował, w stosownych przypadkach, kryteria określone dla tej drugiej wyceny.

(23) Wycena wstępna na podstawie art. 26 rozporządzenia (UE) 2021/23, która stanowi podstawę decyzji w sprawie podjęcia odpowiedniego działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, powinna obejmować bufor stanowiący orientacyjną kwotę dodatkowych strat. Bufor ten powinien być oparty na uczciwych, ostrożnych i realistycznych szacunkach tych dodatkowych strat. Decyzje i założenia na potrzeby obliczenia buforu powinny zostać w pełni objaśnione i uzasadnione w sprawozdaniu z wyceny.

(24) Bufor nie powinien wpływać na ocenę, której ma dokonać organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym na to, czy spełnione są warunki uruchomienia procedury restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji określone w art. 22 rozporządzenia (UE) 2021/23, jak również na podjęcie świadomej decyzji w sprawie odpowiednich działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, które należy podjąć.

(25) Wycenę na podstawie art. 61 rozporządzenia (UE) 2021/23 przeprowadza rzeczoznawca spełniający warunki określone w art. 25 tego rozporządzenia, możliwie jak najszybciej po przeprowadzeniu działania lub działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, nawet jeśli dokonanie tej wyceny może być czasochłonne. Podstawą tej wyceny powinny być dostępne informacje istotne w dniu, w którym przyjęta zostaje decyzja o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP, tak aby odpowiednio odzwierciedlić szczególne okoliczności, takie jak zaburzenia na rynku, występujące na dzień przyjęcia tej decyzji. Informacje uzyskane po dacie przyjęcia decyzji o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny być wykorzystywane jedynie wtedy, gdyby według uzasadnionych oczekiwań mogły być znane w tym dniu.

(26) W celu zapewnienia kompleksowej i wiarygodnej wyceny rzeczoznawca powinien mieć dostęp do wszelkich odpowiednich dokumentów prawnych, w tym wykazu wszystkich możliwych do zidentyfikowania aktywów, roszczeń, aktywów warunkowych i roszczeń warunkowych wobec podmiotu, sklasyfikowanych według kolejności ich zaspokajania w ramach standardowego postępowania upadłościowego. Rzeczoznawca powinien mieć możliwość zawierania uzgodnień w celu uzyskania specjalistycznej opinii lub ekspertyzy wymaganej w danych okolicznościach.

(27) W celu określenia sposobu, w jaki potraktowano by akcjonariuszy, członków rozliczających i innych wierzycieli, gdyby CCP został zlikwidowany w ramach standardowego postępowania upadłościowego, rzeczoznawca powinien ocenić zdyskontowaną kwotę oczekiwanych przepływów pieniężnych, które każdy akcjonariusz, członek rozliczający i inny wierzyciel otrzymałby w ramach takiego postępowania, w następstwie pełnego zastosowania stosownych zobowiązań umownych i innych uzgodnień zawartych w zasadach operacyjnych danego CCP. Rzeczoznawca powinien pominąć ewentualne udzielenie CCP nadzwyczajnego publicznego wsparcia finansowego lub wsparcia płynnościowego udzielanego przez bank centralny na niestandardowych warunkach dotyczących zabezpieczenia, terminu i stóp procentowych.

(28) Rzeczoznawca powinien również uwzględnić uzasadnione ekonomicznie szacunki bezpośrednich kosztów odtworzenia poniesionych przez członków rozliczających w ramach standardowego postępowania upadłościowego. Koszty te powinny obejmować koszty poniesione przy zastępowaniu transakcji z udziałem CCP rozpoczętych przed wystąpieniem niewypłacalności, w tym koszty kredytu, płynności i transakcji, a także koszty operacyjne związane z nowymi powiązaniami z innym kontrahentem oraz wszelkie istotne koszty finansowania nowych wymogów dotyczących zabezpieczenia związanych z tymi transakcjami.

(29) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ odnoszą się do okoliczności i metodyki wyceny aktywów i zobowiązań w kontekście restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP. Aby zapewnić spójność między wspomnianymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz w celu ułatwienia procesu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, konieczne jest, by CCP, członkowie rozliczający, ich klienci, organy i uczestnicy rynku, w tym inwestorzy niebędący rezydentami UE, mieli całościowy wgląd w ich obowiązki i prawa oraz sprawny dostęp do tych obowiązków i praw. Należy zatem ustanowić odnośne regulacyjne standardy techniczne wymagane na mocy art. 25 ust. 6, art. 26 ust. 4 i art. 61 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/23 w jednym rozporządzeniu.

(30) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(31) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesa- riuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

Przepisy ogólne

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1.
"właściwy organ publiczny" oznacza:
a)
organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wyznaczony zgodnie z art. 3 rozporządzenia (UE) 2021/23;
b)
właściwy organ w odniesieniu do kontrahenta centralnego (CCP) objętego restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją wyznaczony zgodnie z art. 22 rozporządzenia (UE) nr 648/2012;
c)
członków i obserwatorów kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o których mowa w art. 4 ust. 2 i 4 rozporządzenia (UE) 2021/23;
d)
członków kolegium, o którym mowa w art. 18 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012;
e)
właściwy organ w odniesieniu do każdego podmiotu należącego do tej samej grupy co CCP objęty restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją;
f)
system gwarancji depozytów, z którym związany jest CCP objęty restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją, w przypadku gdy taki CCP posiada również zezwolenie na działalność jako instytucja kredytowa zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 4 ;
g)
organ odpowiedzialny za mechanizmy finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w przypadku gdy CCP posiada również zezwolenie na działalność jako instytucja kredytowa zgodnie z dyrektywą 2013/36/UE;
h)
w stosownych przypadkach organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji grupy, do której należy CCP, oraz organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji każdego podmiotu należącego do tej samej grupy co CCP;
i)
właściwe ministerstwo wyznaczone zgodnie z art. 3 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2021/23;
j)
każdy inny organ publiczny zaangażowany w proces restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP;
2.
"rzeczoznawca" oznacza osobę prawną lub fizyczną wyznaczoną do przeprowadzania wycen, o których mowa w art. 24, art. 26 ust. 1 i art. 61 rozporządzenia (UE) 2021/23;
3.
"wartość godziwa" oznacza cenę, która zostałaby uzyskana ze sprzedaży składnika aktywów lub zapłacona za przeniesienie zobowiązania w transakcji przeprowadzonej na zwykłych warunkach między uczestnikami rynku na dzień wyceny, zgodnie z mającymi zastosowanie standardami rachunkowości;
4.
"wartość zachowana" oznacza zdyskontowaną według odpowiedniej stopy bieżącą wartość przepływów pieniężnych, których CCP może zasadnie oczekiwać - przy uczciwych, ostrożnych i realistycznych założeniach - z tytułu zachowania określonych składników aktywów i zobowiązań, przy uwzględnieniu czynników wpływających na zachowanie klienta lub kontrahenta bądź innych parametrów wyceny w kontekście restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
5.
"wartość zbycia" oznacza wartość obliczoną zgodnie z art. 17 ust. 5;
6.
"wartość koncesji" oznacza wartość bieżącą netto przepływów pieniężnych, wyższych lub niższych od wartości wynikającej z warunków umownych aktywów i zobowiązań istniejących na dzień wyceny, których można zasadnie oczekiwać z tytułu utrzymania i odnowienia aktywów i zobowiązań lub działalności, oraz w której to wartości uwzględnia się, w stosownych przypadkach, wpływ wszelkich możliwości rynkowych, w tym możliwości wynikających z poszczególnych działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, które są szacowane przez rzeczoznawcę;
7.
"wartość kapitału własnego" oznacza szacunkową cenę rynkową przeniesionych lub wyemitowanych udziałów, jaka wynika z zastosowania ogólnie przyjętych metod wyceny i która, w zależności od charakteru aktywów lub działalności, może obejmować wartość koncesji;
8.
"zasada wyceny" oznacza podejście służące ustaleniu kwot pieniężnych, w jakich aktywa lub zobowiązania są przedstawione przez rzeczoznawcę;
9.
"data przyjęcia decyzji o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji" oznacza datę decyzji organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji o podjęciu działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do CCP zgodnie z art. 71 rozporządzenia (UE) 2021/23.

ROZDZIAŁ  II

Niezależność rzeczoznawców

Artykuł  2

Elementy niezależności

1. 
Rzeczoznawcę uznaje się za niezależnego od jakiegokolwiek właściwego organu publicznego oraz od CCP, jeżeli w chwili jego wyznaczenia i w trakcie wyceny aktywów i zobowiązań CCP, o której mowa w art. 24, art. 26 ust. 1 i art. 61 rozporządzenia (UE) 2021/23, spełnione zostały wszystkie następujące warunki:
a)
rzeczoznawca nie posiada istotnego wspólnego interesu ani nie jest w konflikcie interesów w rozumieniu art. 3 niniejszego rozporządzenia;
b)
rzeczoznawca posiada niezbędne kwalifikacje, doświadczenie, umiejętności, wiedzę i zasoby wymagane na podstawie art. 4 niniejszego rozporządzenia, aby móc skutecznie przeprowadzić wyceny, o których mowa w art. 24, art. 26 ust. 1 i art. 61 rozporządzenia (UE) 2021/23;
c)
rzeczoznawca jest oddzielony od właściwych organów publicznych i od CCP zgodnie z art. 5 niniejszego rozporządzenia.
2. 
Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji sporządza wykaz potencjalnych rzeczoznawców, którzy spełniają wymogi określone w niniejszym artykule. Wykaz ten podlega regularnym przeglądom.
Artykuł  3

Istotny wspólny interes lub konflikt interesów

1. 
Między rzeczoznawcą a jakimkolwiek właściwym organem publicznym lub CCP nie występuje faktyczny ani potencjalny istotny wspólny interes lub konflikt interesów.
2. 
Do celów ust. 1 organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uznaje faktyczne lub potencjalne interesy za istotne, jeżeli uważa, że interesy te mogą wpływać na ocenę rzeczoznawcy przy przeprowadzaniu wycen, o których mowa w art. 24, art. 26 ust. 1 i art. 61 rozporządzenia (UE) 2021/23, lub mogą być postrzegane przez zewnętrzne zainteresowane strony jako wpływające na tę ocenę.

Do celów akapitu pierwszego organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uwzględnia następujące elementy:

a)
świadczenie w przeszłości lub obecnie usług na rzecz CCP lub właściwego organu publicznego przez kandydującego rzeczoznawcę;
b)
wszelkie relacje osobiste i finansowe między kandydującym rzeczoznawcą a CCP lub właściwym organem publicznym.
3. 
Do celów ust. 1 organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uznaje za istotny wspólny interes lub konflikt interesów z następującymi stronami:
a)
kierownictwem wyższego szczebla i członkami organu zarządzającego CCP oraz jakimkolwiek przedsiębiorstwem należącym do tej samej grupy co CCP, o której mowa w art. 2 pkt 28 rozporządzenia (UE) 2021/23;
b)
osobami prawnymi lub fizycznymi kontrolującymi lub posiadającymi znaczny pakiet akcji w CCP;
c)
wierzycielami określonymi przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jako istotni na podstawie informacji dostępnych temu organowi;
d)
członkami rozliczającymi CCP zgodnie z definicją w art. 2 pkt 12 rozporządzenia (UE) 2021/23; klientami CCP zgodnie z definicją określoną w art. 2 pkt 18 tego rozporządzenia; oraz klientami pośrednimi CCP zgodnie z definicją określoną w art. 2 pkt 20 tego rozporządzenia;
e)
interoperacyjnymi CCP zgodnie z definicją określoną w art. 2 pkt 21 rozporządzenia (UE) 2021/23.
4. 
Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uznaje, że rzeczoznawca majątkowy ma faktyczny istotny wspólny interes lub konflikt interesów z CCP, jeżeli:
a)
w roku poprzedzającym datę oceny kwalifikowalności rzeczoznawcy zakończył on badanie ustawowe CCP zgodnie z dyrektywą 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 ;
b)
rzeczoznawca był zatrudniony przez CCP lub właściwy organ publiczny w okresie 3 lat poprzedzających ocenę jego niezależności.
5. 
Osoba wyznaczona na rzeczoznawcę:
a)
utrzymuje, zgodnie z wszelkimi mającymi zastosowanie kodeksami etyki i normami zawodowymi, strategie polityczne i procedury służące do identyfikacji wszelkich faktycznych lub potencjalnych interesów, które można uznać za stanowiące istotny interes;
b)
bezzwłocznie powiadamia organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji o wszelkich faktycznych lub potencjalnych wspólnych interesach lub konflikcie interesów z jakimkolwiek właściwym organem publicznym lub z CCP, które zdaniem rzeczoznawcy mogą być uznane w ocenie tego organu za istotny interes;
c)
podejmuje odpowiednie działania w celu zapewnienia, aby żaden członek personelu ani żadna inna osoba zaangażowana w przeprowadzanie wyceny nie miał lub nie miała żadnego istotnego wspólnego interesu lub konfliktu interesów z jakimkolwiek właściwym organem publicznym lub z CCP;
d)
powiadamia organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji o wszelkich istotnych inwestycjach lub innych istotnych interesach finansowych i potwierdza, że nie stoją one w sprzeczności z jej stanowiskiem jako rzeczoznawcy;
e)
w przypadku gdy jest osobą prawną, przedstawia dowody skutecznej odrębności organizacyjnej lub innych uzgodnień, które zostały lub mają zostać wprowadzone, aby zapewnić reagowanie na wszelkie zagrożenia dla niezależności, takie jak kontrola własnej działalności, interes własny, występowanie w czyimś interesie, zażyłość, zaufanie bądź groźba, w tym uzgodnień służących rozróżnieniu między tymi pracownikami, którzy mogą być zaangażowani w proces wyceny, a innymi członkami personelu;
f)
jeżeli jest biegłym rewidentem, zapewnia, by rewident był należycie objęty wewnętrznymi zasadami dotyczącymi zarządzania wszelkimi konfliktami interesów;
g)
powiadamia organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji o swojej działalności istotnej z punktu widzenia wyznaczenia w okresie 3 lat poprzedzających ocenę niezależności danego rzeczoznawcy;
h)
nie dąży do uzyskania korzyści finansowych lub innego rodzaju od żadnego właściwego organu publicznego lub od CCP ani nie przyjmuje żadnych takich korzyści od któregokolwiek z tych podmiotów, bez uszczerbku dla wypłaty rzeczoznawcy wynagrodzenia i zwrotu kosztów, którą to wypłatę i który to zwrot uznano za rozsądne w związku z przeprowadzeniem wyceny.
Artykuł  4

Kwalifikacje, doświadczenie, umiejętności, wiedza i zasoby

1. 
Rzeczoznawca posiada niezbędne kwalifikacje, doświadczenie, umiejętności i wiedzę oraz dysponuje wystarczającymi zasobami ludzkimi i technicznymi do skutecznego przeprowadzenia wyceny i dokonania jej niezależnej oceny bez nadmiernego polegania na jakimkolwiek właściwym organie publicznym lub CCP lub ma dostęp do takich zasobów.
2. 
Rzeczoznawca posiada kwalifikacje biegłego rewidenta lub firmy audytorskiej określone w art. 2 pkt 2 i 3 dyrektywy 2006/43/WE.
3. 
Do celów ust. 1 osoba rozważana do objęcia stanowiska rzeczoznawcy przedstawia dowody lub pisemne potwierdzenie następującego niezbędnego doświadczenia, niezbędnych umiejętności i niezbędnej wiedzy:
a)
dotyczącej przeprowadzania wycen instrumentów finansowych, wyceny w ramach rozliczania i rozrachunku transakcji, a w szczególności dotyczącej instrumentów rozliczanych przez CCP;
b)
dotyczącej rozporządzenia (UE) 2021/23 i rozporządzenia (UE) nr 648/2012;
c)
na potrzeby stosowania i rozumienia planów naprawy i zbiorów przepisów dla CCP;
d)
na potrzeby stosowania i rozumienia planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP oraz obowiązujących instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/23.
4. 
Rzeczoznawca jest w stanie wykorzystywać swoje kompetencje i doświadczenie w sposób niezależny i nie musi zwracać się do żadnego właściwego organu publicznego lub CCP o wydanie poleceń lub udzielenie wskazówek ani nie przyjmuje poleceń lub wskazówek wydanych lub udzielonych przez te podmioty.
5. 
Ust. 4 nie stanowi przeszkody dla wydawania poleceń, udzielania wskazówek, zapewnienia pomieszczeń, wyposażenia technicznego lub innych form wsparcia, jeżeli organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uzna, że jest to konieczne i nie wpływa na ocenę rzeczoznawcy przy przeprowadzaniu wyceny, o której mowa w art. 24 rozporządzenia (UE) 2021/23.
Artykuł  5

Odrębność organizacyjna

1. 
Rzeczoznawca jest prawnie, organizacyjnie, operacyjnie i skutecznie odrębny od wszelkich właściwych organów publicznych i od CCP.
2. 
Do celów ust. 1 zastosowanie mają następujące wymagania:
a)
w przypadku gdy rzeczoznawca jest osobą fizyczną, nie jest on pracownikiem ani wykonawcą żadnego właściwego organu publicznego ani CCP;
b)
w przypadku gdy rzeczoznawca jest osobą prawną, nie należy on do tej samej grupy przedsiębiorstw co CCP.

ROZDZIAŁ  III

Metodyka oceny wartości aktywów i zobowiązań CCP przed restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją oraz po niej

Sekcja  1

Przepisy ogólne mające zastosowanie do wycen na podstawie art. 24 i art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23

Artykuł  6

Kryteria ogólne

1. 
Przy przeprowadzaniu wycen, o których mowa w art. 24 i art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23, rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - uwzględnia okoliczności wpływające na oczekiwane przepływy pieniężne i stopy dyskontowe mające zastosowanie do aktywów i zobowiązań CCP, wynikające z upadłości członków rozliczających CCP lub zdarzeń niezwiązanych z niewykonaniem zobowiązania.

Rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - stara się uczciwie przedstawić sytuację finansową CCP w kontekście możliwości i zagrożeń, jakie przed nim stoją.

2. 
Rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - ujawnia i uzasadnia główne założenia przyjęte na potrzeby wyceny.

Wszelkie dokonane w wycenie istotne odstępstwa od założeń lub zasad przyjętych przez kierownictwo CCP na potrzeby przygotowania sprawozdania finansowego oraz obliczenia kapitału regulacyjnego i wymogów kapitałowych CCP są oparte na najlepszych dostępnych informacjach.

3. 
Rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - zapewnia najlepsze oszacowanie punktowe wartości danego składnika aktywów, zobowiązań lub ich kombinacji.

W stosownych przypadkach wyniki wyceny należy również podać w formie przedziału wartości.

4. 
Kryteria ustanowione w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do wyceny poszczególnych aktywów i zobowiązań CCP stosuje się również do wyceny portfeli lub grup aktywów bądź kombinacji aktywów i zobowiązań, działalności lub CCP rozpatrywanego jako całość, jeśli wymagają tego okoliczności.
5. 
Wycena przewiduje podział wierzycieli na kategorie według kolejności zaspokajania ich roszczeń zgodnie z mającym zastosowanie prawem dotyczącym niewypłacalności i obejmuje następujące szacunki:
a)
wartość roszczeń wierzycieli poszczególnych kategorii zgodnie z mającym zastosowanie prawem dotyczącym niewypłacalności oraz, w stosownych przypadkach i o ile to możliwe, zgodnie z prawami umownymi przyznanymi wierzycielom;
b)
przychody, jakie otrzymaliby wierzyciele poszczególnych kategorii, gdyby CCP został objęty standardowym postępowaniem upadłościowym.

Przy obliczaniu szacunków zgodnie z lit. a) i b) rzeczoznawca może kierować się metodyką określoną w art. 22 niniejszego rozporządzenia.

6. 
W stosownych przypadkach i o ile to możliwe, biorąc pod uwagę ograniczenia czasowe i wiarygodność wyceny, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji może zażądać kilku wycen. W takim przypadku organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ustanawia kryteria w celu ustalenia, w jaki sposób wyceny te są wykorzystywane do celów określonych w art. 24 rozporządzenia (UE) 2021/23.
Artykuł  7

Dzień wyceny

Dzień wyceny to jedna z następujących dat:

a)
data odniesienia określona przez rzeczoznawcę - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - i ustalona jak najbliżej przed przewidywaną datą wydania decyzji przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji o podjęciu działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do CCP zgodnie z art. 71 rozporządzenia (UE) 2021/23 lub wykonaniu uprawnienia do umorzenia lub konwersji instrumentów właścicielskich i instrumentów dłużnych lub innych niezabezpieczonych zobowiązań określonych w art. 33 tego rozporządzenia;
b)
w przypadku przeprowadzania wyceny ostatecznej wymaganej na podstawie art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/23 data przyjęcia decyzji o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
c)
w odniesieniu do zobowiązań wynikających z umów, o których mowa w art. 29 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23, data rozwiązania tych umów.
Artykuł  8

Źródła informacji

Wycena opiera się na wszelkich informacjach dostępnych na dzień wyceny i uznanych za istotne przez rzeczoznawcę lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23. Oprócz sprawozdania finansowego CCP, sprawozdań z wyceny, powiązanych sprawozdań z badania i sprawozdawczości do celów regulacyjnych za okres kończący się jak najbliżej dnia wyceny, istotne informacje mogą obejmować:

a)
zaktualizowane sprawozdanie finansowe i sprawozdawczość do celów regulacyjnych, przygotowane przez CCP jak najbliżej dnia wyceny;
b)
wyjaśnienie zasad, głównych metodyk, założeń i opinii stosowanych przez podmiot w celu przygotowania sprawozdań finansowych i sprawozdawczości do celów regulacyjnych;
c)
dane zawarte w ewidencji CCP;
d)
istotne dane rynkowe;
e)
wnioski wyciągnięte przez rzeczoznawcę z dyskusji z kierownictwem i audytorami;
f)
w przypadku gdy są dostępne - dokonane przez organy nadzoru oceny kondycji finansowej CCP, w tym informacje uzyskane zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2021/23;
g)
sektorowe oceny jakości aktywów, o ile jest to istotne dla aktywów CCP, jak również wyniki testu warunków skrajnych;
h)
wyceny bezpośrednich konkurentów, dostosowane w stosownych przypadkach i w odpowiednim zakresie, aby uwzględnić szczególne okoliczności CCP;
i)
historyczne informacje, dostosowane w stosownych przypadkach i w odpowiednim zakresie, aby wyeliminować czynniki, które są już nieaktualne, i uwzględnić inne czynniki, które nie miały wpływu na informacje historyczne; lub
j)
analizy tendencji, dostosowane w stosownych przypadkach i w odpowiednim zakresie, aby odzwierciedlić szczególne okoliczności CCP.
Artykuł  9

Wpływ uzgodnień wewnątrzgrupowych

1. 
Jeżeli CCP stanowi część grupy, rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - uwzględnia wpływ istniejących uzgodnień umownych dotyczących wewnątrzgrupowych mechanizmów wsparcia na wartość aktywów i zobowiązań, w przypadku gdy na podstawie zaistniałych okoliczności jest prawdopodobne, że uzgodnienia te będą realizowane.
2. 
Rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - uwzględnia wyłącznie wpływ innych formalnych lub nieformalnych uzgodnień dotyczących wewnątrzgrupowych mechanizmów wsparcia, jeżeli na podstawie zaistniałych okoliczności jest prawdopodobne, że uzgodnienia te pozostaną w mocy w kontekście trudnej kondycji finansowej grupy lub w ramach procedury restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
3. 
Rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - określa, czy CCP będący częścią grupy dysponuje wystarczającymi zasobami, aby pokryć straty innych podmiotów powiązanych.
Artykuł  10

Wpływ uzgodnień interoperacyjnych

W przypadku gdy CCP dokonał uzgodnień interoperacyjnych zgodnie z art. 54 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - uwzględnia potencjalny wpływ takich uzgodnień na wartość aktywów i zobowiązań CCP.

Artykuł  11

Sprawozdanie z wyceny

Rzeczoznawca przygotowuje dla organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji sprawozdanie z wyceny, które zawiera następujące elementy:

a)
informacje, o których mowa w art. 25 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/23, z wyjątkiem wycen wstępnych, o których mowa w art. 26 ust. 1 tego rozporządzenia;
b)
informacje, o których mowa w art. 25 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/23, z wyjątkiem wycen wstępnych, o których mowa w art. 26 ust. 1 tego rozporządzenia;
c)
wycenę zobowiązań wynikających z umów, o których mowa w art. 29 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23;
d)
podsumowanie wyceny obejmujące wyjaśnienie najlepszego oszacowania punktowego, przedziały wartości i źródła niepewności wyceny;
e)
wyjaśnienie głównych metod i założeń przyjętych przez rzeczoznawcę przy dokonywaniu wyceny, wraz z wyjaśnieniem, jak bardzo wycena ta jest wrażliwa na wybór metod i założeń oraz, o ile to możliwe, wyjaśnienie, jak te metody i założenia różnią się od tych stosowanych w odniesieniu do innych istotnych wycen, w tym - w stosownych przypadkach - wszystkich wstępnych wycen na potrzeby restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
f)
wszelkie dodatkowe informacje, które zdaniem rzeczoznawcy mogłyby zostać wykorzystane przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub właściwy organ do celów art. 24 ust. 1, 2 i 3 oraz art. 26 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2021/23.

Sekcja  2

Kryteria przeprowadzania wycen do celów art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/23

Artykuł  12

Zasady ogólne

1. 
Wyceny przeprowadzane do celów, o których mowa w art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/23, opierają się na uczciwych, ostrożnych i realistycznych założeniach i mają na celu zapewnienie, aby straty w ramach odpowiedniego scenariusza zostały w pełni ujęte.

Jeżeli taka wycena jest dostępna, pomaga ona w ocenie przez - stosownie do przypadku - właściwy organ lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w ramach stwierdzania, że CCP znajduje się "na progu upadłości lub jest zagrożony upadłością", jak określono w art. 22 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/23.

W oparciu o istniejące wytyczne organów nadzoru lub inne powszechnie uznane źródła określające kryteria uczciwej i realistycznej wyceny różnych rodzajów aktywów i zobowiązań rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - może zakwestionować zasady, założenia, dane, metodyki i opinie, na których CCP oparł wyceny wykorzystane na potrzeby wypełnienia obowiązków w zakresie sprawozdawczości finansowej lub na potrzeby obliczenia kapitału regulacyjnego lub wymogów kapitałowych, i nie uwzględnić ich w swojej wycenie.

2. 
Rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - określa najodpowiedniejsze metody wyceny, które mogą opierać się na wewnętrznych modelach i zasadach CCP, jeżeli rzeczoznawca, lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23, uzna to za stosowne, biorąc pod uwagę charakter ram zarządzania ryzykiem przez CCP oraz jakość dostępnych danych i informacji.
3. 
Wyceny są zgodne z mającymi zastosowanie standardami rachunkowości i ramami ostrożnościowymi.
Artykuł  13

Obszary wymagające szczególnej uwagi podczas wyceny

Rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - koncentruje się w szczególności na obszarach podlegających znacznej niepewności wyceny, które mają znaczący wpływ na ogólną wycenę do celów art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/23.

W odniesieniu do obszarów, o których mowa w akapicie pierwszym, rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - przedstawia wyniki wyceny w postaci najlepszych oszacowań punktowych i, w stosownych przypadkach, przedziałów wartości, jak określono w art. 6 ust. 3. Obszary te obejmują:

a)
umowy, o których mowa w art. 29 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23;
b)
pożyczki, z tytułu których powstają oczekiwane przepływy pieniężne, które zależą od zdolności, woli lub zachęty kontrahenta do wykonania swojego zobowiązania,
c)
przejęte aktywa, z tytułu których powstają przepływy pieniężne, na które wpływa zarówno wartość godziwa składnika aktywów w momencie przejęcia przez CCP powiązanego zabezpieczenia lub zastawu, jak i oczekiwana ewolucja tej wartości po przejęciu;
d)
wszelkie inne instrumenty wyceniane według wartości godziwej, w przypadku gdy - biorąc pod uwagę zaistniałe okoliczności - nie ma już zastosowania lub nie obowiązuje ustalenie tej wartości godziwej zgodnie ze standardami rachunkowości lub wymogami ostrożnościowymi mającymi zastosowanie do ich wyceny według wartości rynkowej lub wyceny według modelu;
e)
wartość firmy i aktywa niematerialne i prawne, w przypadku gdy test na utratę wartości może zależeć od subiektywnej oceny, w tym w odniesieniu do racjonalnie osiągalnego przepływu środków pieniężnych, stóp dyskontowych i zasięgu ośrodków wypracowujących środki pieniężne;
f)
spory prawne i działania regulacyjne, z tytułu których powstają oczekiwane przepływy pieniężne podlegające niepewności różnego stopnia w odniesieniu do ich ilości lub rozkładu w czasie;
g)
pozycje obejmujące aktywa i zobowiązania emerytalne oraz pozycje dotyczące podatku odroczonego.
Artykuł  14

Czynniki mające wpływ na wycenę

1. 
Rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - uwzględnia ogólne czynniki, jakie mogą mieć wpływ na główne założenia, na których opierają się wartości aktywów i zobowiązań w obszarach, o których mowa w art. 13, w tym następujące czynniki:
a)
sytuację gospodarczą i sytuację w sektorze, które mają wpływ na CCP, w tym zdarzenia niewykonania zobowiązania lub zdarzenia niezwiązane z niewykonaniem zobowiązania oraz istotne zmiany na rynku;
b)
model biznesowy CCP i zmiany jego strategii;
c)
kryteria doboru aktywów CCP;
d)
okoliczności i praktyki, które mogą doprowadzić do nagłych i znacznych zagrożeń płatności;
e)
okoliczności mające wpływ wymogi kapitałowe;
f)
wpływ struktury finansowej CCP na jego zdolność do zatrzymania aktywów i umów na oczekiwany okres zachowania aktywów i zdolność CCP do generowania przewidywalnych przepływów pieniężnych;
g)
zasady operacyjne i alokację strat CCP;
h)
ogólne lub charakterystyczne dla CCP problemy związane z płynnością i finansowaniem.
2. 
Rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - musi wyraźnie oddzielić wszelkie istotne niezrealizowane zyski zidentyfikowane w procesie wyceny w zakresie, w jakim zyski te nie zostały ujęte w wycenie, i przekazuje w sprawozdaniu z wyceny odpowiednie informacje o wyjątkowych okolicznościach, których zaistnienie doprowadziło do osiągnięcia tych zysków.

Sekcja  3

Kryteria przeprowadzania wycen do celów art. 24 ust. 3 i art. 26 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2021/23

Artykuł  15

Zasady ogólne

1. 
Rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - dokonuje oceny wpływu na wycenę poszczególnych działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, jakie prawdopodobnie może podjąć organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w celu podjęcia decyzji, o których mowa w art. 24 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/23.

Bez uszczerbku dla niezależności rzeczoznawcy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji może zasięgać opinii rzeczoznawcy w celu określenia zakresu działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji rozważanych przez ten organ, w tym działań zawartych w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub w dowolnym proponowanym programie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (jeżeli różni się on od takiego planu).

2. 
Rzeczoznawca w porozumieniu z organem ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji - lub organ ten w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - przedstawia w stosownych przypadkach odrębne wyceny, które odzwierciedlają wpływ wystarczająco różnorodnego zakresu działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
3. 
Rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - zapewnia, by w przypadku zastosowania instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub w przypadku wykonania uprawnienia do umorzenia lub konwersji instrumentów właścicielskich i instrumentów dłużnych lub innych niezabezpieczonych zobowiązań, o których mowa w art. 32 rozporządzenia (UE) 2021/23, wszelkie straty z tytułu aktywów CCP były w pełni ujęte w ramach scenariuszy, które odpowiadają zakresowi rozważanych działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
4. 
W przypadku gdy wartości w wycenie przeprowadzonej przez rzeczoznawcę - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - różnią się znacznie od wartości przedstawionych przez CCP w sprawozdaniu finansowym, rzeczoznawca, lub powyższy organ w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23, stosuje założenia przyjęte we własnej wycenie na potrzeby korekty założeń i zasad rachunkowości koniecznych do przygotowania zaktualizowanego bilansu wymaganego na podstawie art. 25 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/23, w sposób zgodny z mającymi zastosowanie standardami rachunkowości.

Rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - określa kwotę stwierdzonych przez siebie strat, których nie można ująć w zaktualizowanym bilansie, opisuje przyczyny ich stwierdzenia oraz wskazuje prawdopodobieństwo i horyzont czasowy ich występowania.

5. 
W przypadku gdy instrumenty właścicielskie i instrumenty dłużne lub inne niezabezpieczone zobowiązania podlegają konwersji na kapitał własny, wycena musi zawierać szacunkową wartość kapitału własnego z konwersji przypadającą na nowe akcje przeniesione lub wyemitowane jako wynagrodzenie na rzecz posiadaczy instrumentów kapitałowych poddanych konwersji lub innych wierzycieli. Wycena ta stanowi podstawę do ustalenia współczynnika lub współczynników konwersji zgodnie z art. 33 ust. 7 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/23.
Artykuł  16

Wybór zasady wyceny

1. 
Przy wyborze najwłaściwszej zasady lub zasad wyceny rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - uwzględnia zakres działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oceniony zgodnie z art. 15 ust. 1.
2. 
Rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - określa, na podstawie uczciwych, ostrożnych i realistycznych założeń, przepływy pieniężne, jakich CCP może oczekiwać z tytułu swoich istniejących aktywów i zobowiązań po podjęciu określonego działania lub działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, oraz dyskontuje te przepływy według odpowiedniej stopy ustalonej zgodnie z ust. 6.
3. 
Przepływy pieniężne zostają ustalone na odpowiednim poziomie agregacji.
4. 
W przypadku gdy działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o których mowa w art. 15 ust. 1, wymagają, aby aktywa i zobowiązania zostały zatrzymane przez CCP, który będzie kontynuował działalność, rzeczoznawca stosuje wartość zachowaną jako odpowiednią zasadę wyceny.

Wartość zachowana może - jeżeli rzeczoznawca, lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23, uzna tę wartość za uczciwą, ostrożną i realistyczną - zakładać normalizację warunków rynkowych.

Wartość zachowana nie może być stosowana jako zasada wyceny, w przypadku gdy aktywa są przenoszone do CCP pomostowego zgodnie z art. 42 rozporządzenia (UE) 2021/23 lub w przypadku gdy stosowany jest instrument zbycia działalności zgodnie z art. 40 tego rozporządzenia.

5. 
W przypadku gdy działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o których mowa w art. 15 ust. 1, przewidują sprzedaż aktywów, oczekiwane przepływy pieniężne odpowiadają wartościom zbycia, o których mowa w art. 17 ust. 5, przewidywanym w oczekiwanym horyzoncie czasowym zbycia.
6. 
Stopy dyskontowe ustala się z uwzględnieniem rozkładu czasowego przepływów pieniężnych, profilu ryzyka, kosztów finansowania i warunków rynkowych - odpowiednio w odniesieniu do wycenianego składnika aktywów lub zobowiązań, rozważanej strategii dotyczącej zbycia oraz sytuacji finansowej CCP po zakończeniu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Artykuł  17

Szczególne czynniki dotyczące szacowania i dyskontowania oczekiwanych przepływów pieniężnych

1. 
Przy szacowaniu przepływów pieniężnych rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - wykorzystuje swoją specjalistyczną wiedzę do ustalenia zasadniczych właściwości wycenianych aktywów lub zobowiązań.

Rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - wykorzystuje również swoją specjalistyczną wiedzę do ustalenia, w jaki sposób na te przepływy pieniężne wpływa kontynuacja, potencjalne odnowienie lub refinansowanie, wygaszanie lub zbycie tych aktywów lub zobowiązań, jak przewidziano w działaniu w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o którym mowa w art. 15 ust. 1.

2. 
W przypadku gdy działanie w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o którym mowa w art. 15 ust. 1, przewiduje, że CCP zachowuje składnik aktywów, utrzymuje zobowiązanie lub kontynuuje działalność, rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - może uwzględnić następujące czynniki, które mogą mieć wpływ na przyszłe przepływy pieniężne:
a)
zmiany założeń lub oczekiwań w porównaniu z tymi, które obowiązywały w dniu wyceny, zgodne z długoterminowymi trendami historycznymi i rozważane w rozsądnym horyzoncie czasowym zgodnym z okresem zachowania przewidzianym w odniesieniu do aktywów bądź okresem przewidzianym w odniesieniu do naprawy CCP;
b)
dodatkowe lub alternatywne zasady lub metody wyceny, które są uznawane za odpowiednie przez rzeczoznawcę i zgodne z niniejszym rozporządzeniem, w tym w kontekście szacowania wartości kapitału własnego z konwersji.
3. 
W odniesieniu do grup aktywów i zobowiązań lub działalności, przewidzianych do wygaszania, rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - uwzględnia odzyskane koszty i korzyści.
4. 
W przypadku gdy sytuacja CCP uniemożliwia mu zachowanie składnika aktywów lub kontynuowanie działalności bądź gdy w innym razie sprzedaż zostaje uznana przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji za konieczną do realizacji celów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, oczekiwane przepływy pieniężne wycenia się według wartości zbycia oczekiwanych w danym okresie zbycia.
5. 
Wartość zbycia ustala rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - na podstawie przepływów pieniężnych, po odliczeniu kosztów zbycia i wartości oczekiwanej wszelkich udzielonych gwarancji, których to przepływów CCP może zasadnie oczekiwać w panujących warunkach rynkowych z tytułu uporządkowanej sprzedaży bądź przeniesienia aktywów lub zobowiązań.

W stosownych przypadkach, uwzględniając działania, które należy podjąć w ramach programu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - może ustalić wartość zbycia poprzez zastosowanie dyskonta wynikającego z potencjalnej przyspieszonej sprzedaży do obserwowalnej ceny rynkowej tej sprzedaży lub przeniesienia.

Przy określaniu wartości zbycia aktywów, na które nie ma płynnego rynku, rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - uwzględnia obserwowalne ceny na rynkach, na których dokonuje się obrotu podobnymi aktywami, bądź obliczenia w ramach modelu z zastosowaniem obserwowalnych parametrów rynkowych, w stosownych przypadkach z zastosowaniem dyskonta odzwierciedlającego brak płynności.

6. 
Rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - uwzględnia następujące czynniki, które mogą mieć wpływ na wartości i okresy zbycia:
a)
wartości i okresy zbycia zaobserwowane w podobnych transakcjach, odpowiednio dostosowane, aby uwzględnić różnice w modelu biznesowym i w strukturze finansowej stron tych transakcji;
b)
zalety lub wady określonej transakcji, które są charakterystyczne dla zaangażowanych stron lub dla określonej grupy uczestników rynku;
c)
szczególne cechy składnika aktywów lub działalności, które mogą być istotne tylko z punktu widzenia określonego potencjalnego nabywcy lub określonej grupy uczestników rynku;
d)
prawdopodobny wpływ oczekiwanej sprzedaży na wartość koncesji CCP.
7. 
Przy szacowaniu wartości działalności do celów zastosowania instrumentu zbycia działalności lub instrumentu CCP pomostowego rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - może uwzględnić uzasadnione oczekiwania co do wartości koncesji. Takie oczekiwania co do wartości koncesji muszą obejmować oczekiwania wynikające z odnowienia aktywów, z refinansowania otwartego portfela lub z kontynuacji lub wznowienia działalności w kontekście działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
8. 
Rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - szacujący, że nie ma realnych szans na zbycie aktywów lub działalności, nie jest zobowiązany do ustalenia wartości zbycia, lecz dokonuje oszacowania powiązanych przepływów pieniężnych w oparciu o odpowiednie możliwości kontynuacji lub wygaszania.

Akapit pierwszy nie ma zastosowania do instrumentu zbycia działalności.

9. 
W odniesieniu do części grupy aktywów lub części działalności, które mogą zostać zlikwidowane w ramach standardowego postępowania upadłościowego, rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - może uwzględnić wartości zbycia i okresy zbycia obserwowane na aukcjach, na których sprzedaje się aktywa o podobnym charakterze i podobnej jakości.

Przy ustalaniu oczekiwanych przepływów pieniężnych rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - uwzględnia brak płynności, brak wiarygodnych danych do określenia wartości zbycia, i wynikającą z tego potrzebę polegania na metodach wyceny opartych na nieobserwowalnych danych.

Artykuł  18

Metodyka obliczania i uwzględniania bufora z tytułu dodatkowych strat

1. 
Rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - uwzględnia w wycenie bufor w celu odzwierciedlenia faktów i okoliczności potwierdzających istnienie dodatkowych strat w nieokreślonej kwocie i w niepewnym horyzoncie czasowym.

Rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - odpowiednio objaśnia i uzasadnia założenia na potrzeby obliczenia buforu.

2. 
Przy ustalaniu kwoty bufora rzeczoznawca - lub organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w przypadku przeprowadzania wyceny wstępnej zgodnie z art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/23 - określa czynniki, które mogłyby mieć wpływ na oczekiwane przepływy pieniężne, jakie mogą nastąpić w związku z prawdopodobnymi działaniami w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

ROZDZIAŁ  IV

Oddzielenie wyceny w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i wycena na potrzeby stosowania zasady niepogarszania sytuacji wierzycieli oraz metoda przeprowadzania wyceny na potrzeby stosowania zasady niepogarszania sytuacji wierzycieli

Artykuł  19

Przepisy ogólne

1. 
Przy ustalaniu sposobu traktowania akcjonariuszy i wierzycieli w przypadku standardowego postępowania upadłościowego podstawą wyceny są wyłącznie informacje o faktach i okolicznościach, które istniały i mogły według uzasadnionych oczekiwań być znane w dniu przyjęcia decyzji o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, które to informacje, gdyby były znane rzeczoznawcy, wpłynęłyby na wycenę aktywów i zobowiązań CCP na ten dzień.
2. 
Przy ustalaniu faktycznego sposobu traktowania akcjonariuszy i wierzycieli w przypadku wszczęcia restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji rzeczoznawca wykorzystuje dostępne informacje o faktach i okolicznościach istniejących na dzień lub dni, w których akcjonariusze i wierzyciele otrzymali odszkodowanie ("data lub daty faktycznego traktowania").
3. 
Datą odniesienia dla wyceny jest data przyjęcia decyzji o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, która może się różnić od daty faktycznego traktowania.

W przypadku gdy rzeczoznawca uzna skutki dyskontowania przychodów za nieistotne, niezdyskontowane przychody w dniu, w którym podjęto działanie w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, można bezpośrednio porównać ze zdyskontowaną kwotą hipotetycznych przychodów, które otrzymaliby akcjonariusze i wierzyciele, gdyby CCP został objęty standardowym postępowaniem upadłościowym na dzień przyjęcia decyzji o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Artykuł  20

Wykaz aktywów i roszczeń

1. 
Rzeczoznawca określa wykaz wszystkich możliwych do zidentyfikowania aktywów i aktywów warunkowych będących własnością CCP.

Wykaz ten obejmuje aktywa, w odniesieniu do których wykazano związane z nimi przepływy pieniężne lub których to przepływów można zasadnie oczekiwać.

2. 
CCP udostępnia rzeczoznawcy wykaz wszystkich roszczeń i roszczeń warunkowych wobec CCP.

W wykazie tym są sklasyfikowane wszystkie roszczenia i roszczenia warunkowe według kolejności ich zaspokajania w standardowym postępowaniu upadłościowym. Rzeczoznawca może zawierać uzgodnienia w celu uzyskania specjalistycznej opinii lub ekspertyzy w zakresie spójności kolejności zaspokojenia roszczeń z mającym zastosowanie prawem dotyczącym niewypłacalności.

3. 
Rzeczoznawca odrębnie określa aktywa obciążone i roszczenia zabezpieczone tymi aktywami.
Artykuł  21

Etapy wyceny

Przy ustalaniu, czy występuje różnica w sposobie traktowania, o której mowa w art. 61 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/23, rzeczoznawca dokonuje oceny następujących elementów:

a)
sposobu traktowania, którego doświadczyliby akcjonariusze i wierzyciele, w odniesieniu do których zastosowano by działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, gdyby CCP został objęty standardowym postępowaniem upadłościowym, w następstwie pełnego zastosowania stosownych zobowiązań umownych i innych uzgodnień zawartych w zasadach operacyjnych danego CCP, na dzień przyjęcia decyzji o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, z pominięciem ewentualnego udzielenia nadzwyczajnego publicznego wsparcia finansowego;
b)
wartości restrukturyzowanych roszczeń po zastosowaniu uprawnień i instrumentów w zakresie prowadzenia restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz wartości innych przychodów otrzymanych przez akcjonariuszy i wierzycieli na dzień lub dni faktycznego traktowania, zdyskontowanych do daty przyjęcia decyzji o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, jeżeli uzna on to za konieczne do dokonania rzetelnego porównania ze sposobem traktowania, o którym mowa w lit. a);
c)
tego, czy sposób traktowania, o którym mowa w lit. a), przewyższa sposób traktowania, o którym mowa w lit. b), w odniesieniu do każdego wierzyciela według kolejności zaspokajania ich roszczeń w ramach standardowego postępowania upadłościowego określonej zgodnie z art. 20.
Artykuł  22

Ustalanie sposobu traktowania akcjonariuszy i wierzycieli w przypadku standardowego postępowania upadłościowego

1. 
Metoda przeprowadzania wyceny zgodnie z art. 21 lit. a) polega na określeniu zdyskontowanej kwoty oczekiwanych przepływów pieniężnych w ramach standardowego postępowania upadłościowego.
2. 
Oczekiwane przepływy pieniężne są dyskontowane według stopy lub stóp odzwierciedlających, w stosownych przypadkach, ramy czasowe związane z takimi oczekiwanymi przepływami pieniężnymi, panujące warunki w dniu przyjęcia decyzji o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, stopy procentowe wolne od ryzyka, premie za ryzyko dla podobnych instrumentów finansowych emitowanych przez podobne podmioty, warunki rynkowe lub stopy dyskontowe stosowane przez potencjalnych nabywców, oraz inne istotne cechy elementu lub elementów będących przedmiotem wyceny.
3. 
Określonej w ust. 2 metody obliczania stopy dyskontowej nie stosuje się, w przypadku gdy szczególne stopy dyskontowe, jeżeli mają one znaczenie dla wyceny, zostały określone w obowiązującym prawie dotyczącym niewypłacalności lub praktykach w dziedzinie niewypłacalności.
4. 
Podczas ustalania zdyskontowanej kwoty oczekiwanych przepływów pieniężnych w ramach standardowego postępowania upadłościowego rzeczoznawca uwzględnia następujące kwestie:
a)
obowiązujące zasady operacyjne CCP, ustalenia umowne, prawo dotyczące niewypłacalności i praktyki w dziedzinie niewypłacalności w danej jurysdykcji, które mogą mieć wpływ na wycenę;
b)
możliwe do przewidzenia koszty administracyjne, koszty transakcji, obsługi, zbycia i inne koszty, które zostałyby poniesione przez zarządcę lub syndyka masy upadłościowej, jak również koszty finansowania;
c)
informacje na temat ostatnich przypadków niewypłacalności podobnych podmiotów, jeżeli jest to możliwe i istotne.
d)
szacunki bezpośrednich kosztów odtworzenia poniesionych przez członków rozliczających, obliczone zgodnie z art. 23.
5. 
W przypadku aktywów będących przedmiotem obrotu na aktywnym rynku rzeczoznawca stosuje zaobserwowaną cenę, z wyjątkiem sytuacji, w których szczególne okoliczności utrudniają zbywalność aktywów CCP.

W przypadku aktywów niebędących przedmiotem obrotu na aktywnym rynku przy określaniu kwoty i rozkładu w czasie oczekiwanych przepływów pieniężnych rzeczoznawca uwzględnia następujące czynniki:

a)
ceny zaobserwowane na aktywnych rynkach, na których podobne aktywa są przedmiotem obrotu;
b)
ceny zaobserwowane w standardowych postępowaniach upadłościowych lub w innych, przeprowadzanych w niekorzystnych warunkach transakcjach dotyczących aktywów o podobnym charakterze lub podobnej jakości;
c)
ceny zaobserwowane w transakcjach obejmujących sprzedaż działalności lub przeniesienie działalności do CCP pomostowego w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podobnych podmiotów;
d)
prawdopodobieństwo, że dany składnik aktywów wygeneruje wpływy środków pieniężnych netto w ramach standardowego postępowania upadłościowego;
e)
oczekiwane warunki rynkowe występujące w danym okresie zbycia, w tym głębokość rynku i jego zdolność do wymiany odnośnego wolumenu aktywów w tym okresie; oraz
f)
długość danego okresu zbycia odzwierciedlającą konsekwencje mającego zastosowanie prawa dotyczącego niewypłacalności.
6. 
Rzeczoznawca uwzględnia, czy kondycja finansowa danego CCP wywarłaby wpływ na oczekiwane przepływy pieniężne, w tym poprzez ograniczenia zdolności syndyka do negocjowania warunków z potencjalnymi nabywcami.
7. 
Jeżeli jest to możliwe, i z zastrzeżeniem wszelkich mających zastosowanie przepisów właściwego prawa dotyczącego niewypłacalności, przepływy środków pieniężnych odzwierciedlają ustawowe, umowne lub inne prawa wierzycieli lub standardowe praktyki w dziedzinie upadłości.
8. 
Hipotetyczne przychody wynikające z wyceny są przypisywane akcjonariuszom i wierzycielom według kolejności zaspokajania ich roszczeń zgodnie z mającym zastosowanie prawem dotyczącym niewypłacalności, jak określono w art. 20.
Artykuł  23

Bezpośrednie koszty odtworzenia ponoszone przez członków rozliczających w ramach standardowego postępowania upadłościowego

1. 
Przy obliczaniu kosztów, o których mowa w art. 22 ust. 4 lit. d), rzeczoznawca bierze pod uwagę uzasadnione ekonomicznie szacunki dotyczące bezpośrednich kosztów odtworzenia ponoszonych przez członków rozliczających w celu ponownego otwarcia, w odpowiednim okresie, ich porównywalnych pozycji netto na rynku zgodnie z art. 61 ust. 3 akapit pierwszy lit. c) rozporządzenia (UE) 2021/23.
2. 
Rzeczoznawca bierze pod uwagę następujące koszty ponoszone przez członków rozliczających:
a)
hipotetyczne ekspozycje kredytowe członków rozliczających wobec CCP w chwili ponownego otwarcia porównywalnych pozycji netto, gdyby pozycje te pozostały otwarte u CCP do tego dnia;
b)
wszelkie koszty płynności i koncentracji poniesione przez członków rozliczających przy ponownym otwarciu porównywalnych pozycji netto;
c)
wszelkie istotne, nieuniknione koszty operacyjne poniesione przez członków rozliczających w związku z nowymi powiązaniami lub transakcjami między członkami rozliczającymi a jakimkolwiek kontrahentem lub CCP, w tym opłaty członkowskie, handlowe, rozliczeniowe, płatnicze, rozrachunkowe i powiernicze;
d)
wszelkie dodatkowe istotne koszty finansowania wynikające z różnicy w obowiązujących wymogach dotyczących depozytu zabezpieczającego i składek na rzecz funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania oraz związane z ponownym otwarciem pozycji netto u dowolnego kontrahenta lub CCP.
Artykuł  24

Ustalanie sposobu faktycznego traktowania akcjonariuszy i wierzycieli w przypadku restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

1. 
Rzeczoznawca określa roszczenia niezaspokojone po umorzeniu lub konwersji instrumentów kapitałowych i zastosowaniu wszelkich działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, a następnie przydziela te roszczenia osobom prawnym i fizycznym, które były akcjonariuszami i wierzycielami CCP na dzień przyjęcia decyzji o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Rzeczoznawca ustala sposób faktycznego traktowania osób fizycznych i prawnych, które były akcjonariuszami i wierzycielami CCP na dzień przyjęcia decyzji o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, zgodnie z ust. 2, 3 i 4, z wyjątkiem sytuacji, gdy osoby te otrzymują odszkodowanie w formie środków pieniężnych w wyniku restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

2. 
W przypadku gdy osoby fizyczne i prawne, które były akcjonariuszami i wierzycielami CCP na dzień przyjęcia decyzji o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, otrzymują odszkodowanie w formie instrumentów kapitałowych w wyniku restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, rzeczoznawca określa ich faktyczny sposób traktowania poprzez przedstawienie oszacowania całkowitej wartości akcji przeniesionych lub wyemitowanych jako wynagrodzenie na rzecz posiadaczy instrumentów kapitałowych, instrumentów dłużnych lub niezabezpieczonych zobowiązań, które zostały poddane konwersji. Podstawą tego oszacowania może być zaobserwowana ceny rynkowa, wynikająca z ogólnie przyjętych metod wyceny.
3. 
W przypadku gdy osoby fizyczne i prawne, które były akcjonariuszami i wierzycielami CCP na dzień przyjęcia decyzji o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, otrzymują odszkodowanie w formie instrumentów dłużnych w wyniku restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, rzeczoznawca określa ich faktyczny sposób traktowania, biorąc pod uwagę zmiany umownych przepływów pieniężnych, które wynikają z umorzenia lub konwersji, zastosowania innych działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz odpowiedniej stopy dyskontowej obliczonej zgodnie z metodą określoną w art. 22 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.
4. 
W odniesieniu do niezaspokojonych roszczeń rzeczoznawca może uwzględnić, w stosownych przypadkach wraz z czynnikami opisanymi w ust. 2 i 3, ceny zaobserwowane na aktywnych rynkach tych samych lub podobnych instrumentów wyemitowanych przez CCP objęty restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją lub inne podobne podmioty.
5. 
Rzeczoznawca uwzględnia również faktyczne bezpośrednie koszty odtworzenia poniesione przez członków rozliczających i wymienione w art. 23 ust. 2 przy porównywaniu sposobu faktycznego traktowania akcjonariuszy i wierzycieli w przypadku restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji z wyceną na potrzeby stosowania zasady niepogarszania sytuacji wierzycieli.
Artykuł  25

Sprawozdanie z wyceny

Rzeczoznawca przygotowuje dla organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji sprawozdanie z wyceny, które zawiera następujące elementy:

a)
podsumowanie wyceny, w tym prezentację zakresu wyceny i źródła niepewności wyceny;
b)
wyjaśnienie kluczowych metod i przyjętych założeń oraz to, w jaki sposób wybór tych metod i założeń miał wpływ na tę wycenę;
c)
wyjaśnienie, o ile to możliwe, dlaczego wycena różni się od innych stosownych wycen, w tym wycen na potrzeby restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/23 bądź innych wycen do celów ostrożnościowych lub wycen księgowych.
Artykuł  26

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 maja 2023 r.

1 Dz.U. L 22 z 22.1.2021, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
5 Dyrektywa 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych, zmieniająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG oraz uchylająca dyrektywę Rady 84/253/EWG (Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 87).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.