Rozporządzenie delegowane 2023/1192 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść pisemnych uzgodnień i procedur dotyczących funkcjonowania kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Dz.U.UE.L.2023.158.31
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/1192
z dnia 14 marca 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść pisemnych uzgodnień i procedur dotyczących funkcjonowania kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 806/2014 i (UE) 2015/2365 oraz dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2007/36/WE, 2014/59/UE i (UE) 2017/1132 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 7 akapit czwarty,
(1) Aby zapewnić jednolite zarządzanie restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją CCP w całej Unii, kolegia ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ustanowione zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2021/23 powinny funkcjonować w oparciu o wspólny zbiór zasad dotyczących funkcjonowania.
(2) Obowiązkiem kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest ułatwianie współpracy między właściwymi organami a organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w szczególności na etapach przygotowawczych procesu naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w drodze zgromadzenia wszystkich odpowiednich właściwych organów, odpowiednich członków Europejskiego Systemu Banków Centralnych, banków centralnych emitujących odpowiednie waluty unijne rozliczanych instrumentów finansowych, odpowiedniego ministerstwa, Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB).
(3) Aby zapewnić sprawne i skuteczne podejmowanie decyzji, procesy wymiany informacji i współpracę między organami, pisemne uzgodnienia i procedury dotyczące funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny obejmować niezbędne przepisy organizacyjne. W szczególności kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinno uznawać potrzebę ustanowienia elastycznych podstruktur w ramach kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na potrzeby wykonywania jego funkcji i zapewnienia, aby członkowie kolegium mogli wnosić odpowiedni wkład w różne działania kolegium.
(4) Pisemne uzgodnienia i procedury dotyczące funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny również obejmować niezbędne przepisy operacyjne. Te przepisy operacyjne powinny umożliwić organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji koordynację ich wkładu w działania kolegium nadzorczego ustanowionego zgodnie z art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 , które zajmuje się bieżącą działalnością CCP. Ponadto te przepisy operacyjne powinny ułatwiać organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji realizację zadania polegającego na zorganizowaniu procesu analizy, rozważenia i oceny danych, jakie otrzymają od kolegium nadzorczego. Pisemne uzgodnienia i procedury powinny zatem obejmować proces komunikacji między kolegium nadzorczym a kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(5) Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, skuteczność jego wewnętrznych procesów oraz skuteczną koordynację z kolegium nadzorczym, kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinno działać w oparciu o zbiór przepisów operacyjnych regulujących posiedzenia kolegium, wymianę informacji w ramach kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz ustalenia dotyczące komunikacji.
(6) Aby zapewnić skuteczność procedur operacyjnych w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP powinien przeprowadzić odpowiednie testy gotowości kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji do działania i reagowania w takiej sytuacji.
(7) Terminowe i realistyczne planowanie wszystkich procedur wspólnej decyzji jest niezbędne, aby zapewnić sprawne i skuteczne podejmowanie decyzji. Każdy organ zaangażowany w te procedury powinien zapewnić organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwemu dla danego CCP swój wkład w odniesieniu do odpowiedniej wspólnej decyzji w sposób terminowy i skuteczny oraz zgodnie z harmonogramami uzgodnionymi w odniesieniu do odpowiedniej wspólnej decyzji.
(8) Należy zapewnić, by wspólne decyzje były podejmowane szybko i terminowo. Jest to szczególnie istotne w przypadku decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, ale jest również ważne w odniesieniu do planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz dokonywania oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Jednocześnie wszystkim organom uczestniczącym w podejmowaniu wspólnej decyzji należy zapewnić wystarczający czas na wyrażenie opinii. Należy określić etapy podejmowania wszelkich wspólnych decyzji, uznając jednocześnie, że niektóre z tych etapów można realizować równolegle, a inne kolejno.
(9) W celu zapewnienia porównywalności procedur i ich wyników, a tym samym osiągnięcia konwergencji praktyk stosowanych przez poszczególne kolegia ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, konieczne jest określenie jednolitych przepisów dotyczących procedury i dokumentacji wymaganych do podejmowania wspólnych decyzji w ramach kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(10) Ponadto konieczne jest określenie ram proceduralnych umożliwiających organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organom będącym członkami kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz, w stosownych przypadkach, właściwym organom i organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będącym osobami trzecimi dążenie do skutecznego i wykonalnego planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nawet w przypadku braku wspólnych decyzji.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(12) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ 1
ORGANIZACJA DZIAŁALNOŚCI KOLEGIÓW DS. RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI
ORGANIZACJA DZIAŁALNOŚCI KOLEGIÓW DS. RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI
Wskazanie członków oraz potencjalnych obserwatorów kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Organy z państwa trzeciego w charakterze obserwatorów w kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Komunikacja z CCP
Utworzenie i aktualizacja wykazów danych kontaktowych
Dane kontaktowe, o których mowa w akapicie pierwszym, obejmują również dane na potrzeby kontaktu poza normalnymi godzinami pracy na wypadek sytuacji nadzwyczajnych.
Treść pisemnych uzgodnień i procedur dotyczących funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Ustanowienie i aktualizacja pisemnych uzgodnień i procedur dotyczących funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Jeżeli członkowie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przedstawiają opinie dotyczące wniosku w sprawie pisemnych uzgodnień i procedur zgodnie z ust. 2, przedkładają te opinie wraz z dokładnym wyjaśnieniem przedstawionych uwag i sugestii organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwemu dla danego CCP w wyznaczonym terminie.
Posiedzenia i inne działania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP zapewnia co najmniej, aby:
Wymiana informacji
Polityka komunikacyjna
Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP jest organem odpowiedzialnym za komunikację z danym CCP oraz z właściwym organem, o którym mowa w art. 2 pkt 7 rozporządzenia (UE) 2021/23, w przypadku gdy ten ostatni jest organem innym niż organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP.
Komunikacja zewnętrzna
W miarę możliwości organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP informuje kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji co najmniej o:
Sytuacje nadzwyczajne
ROZDZIAŁ 2
WSPÓLNE DECYZJE W SPRAWIE PLANOWANIA RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI ORAZ MOŻLIWOŚCI PRZEPROWADZENIA SKUTECZNEJ RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI
WSPÓLNE DECYZJE W SPRAWIE PLANOWANIA RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI ORAZ MOŻLIWOŚCI PRZEPROWADZENIA SKUTECZNEJ RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI
SEKCJA 1
Procedura wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Procedura wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Planowanie etapów procedury wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
W przypadku braku porozumienia w sprawie harmonogramu wspólnej decyzji na potrzeby planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP ustanawia ten harmonogram po rozpatrzeniu opinii i zastrzeżeń wyrażonych przez członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Elementy harmonogramu wspólnej decyzji na potrzeby planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Wstępny dialog na temat strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przeprowadza wstępny dialog z odpowiednimi członkami i obserwatorami kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w celu przeprowadzenia wszystkich poniższych czynności:
Informacje od CCP
Przekazanie informacji od organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Opracowanie i przekazanie projektu planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz projektu oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Dyskusje z CCP
Jeżeli organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP organizuje dyskusję z CCP na temat kluczowych elementów projektu planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, na podstawie opinii otrzymanej od CCP zgodnie z art. 12 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2021/23, oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP na podstawie art. 12 ust. 2 lit. h) niniejszego rozporządzenia, dokonuje tego w odpowiednim czasie, a w każdym razie w terminach określonych w odpowiednim punkcie harmonogramu wspólnej decyzji na potrzeby planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP przedstawia kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wszelkie spostrzeżenia przekazane podczas tych konsultacji przez CCP na temat kluczowych elementów planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Dialog na temat projektu planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz projektu oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Jeżeli dany CCP jest częścią grupy przedsiębiorstw, w skład której wchodzi co najmniej jeden inny CCP, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwe dla CCP organizują między sobą dyskusję na temat projektów planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz projektów ocen możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Opracowanie projektu wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP sporządza projekt wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji danego CCP. W projekcie wspólnej decyzji określa się wszystkie następujące elementy:
Podjęcie wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Przekazanie CCP wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz streszczenia tego planu
Postępowanie w przypadku braku wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
W przypadku niepodjęcia wspólnej decyzji przez członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w terminie czterech miesięcy od daty przekazania projektu planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/23 organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP podejmuje decyzję w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, która bez zbędnej zwłoki jest przekazywana na piśmie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w formie dokumentu zawierającego wszystkie następujące elementy:
SEKCJA 2
Wspólne decyzje w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód
Wspólne decyzje w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód
Zawieszenie procedury wspólnej decyzji w sprawie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
Planowanie etapów procedur wspólnej decyzji w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód
W przypadku braku porozumienia w sprawie harmonogramu wspólnej decyzji na potrzeby identyfikacji istotnych przeszkód organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP ustanawia ten harmonogram po rozpatrzeniu opinii i zastrzeżeń wyrażonych przez członków kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Konsultacje dotyczące sprawozdania i przekazanie sprawozdania CCP
Przedstawienie spostrzeżeń przez CCP i konsultacje z organami
Przygotowanie projektów wspólnych decyzji w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód
Podjęcie wspólnych decyzji w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód
Przekazywanie CCP wspólnych decyzji w sprawie identyfikacji istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz w sprawie środków służących ograniczeniu lub usunięciu takich przeszkód
Monitorowanie stosowania wspólnych decyzji
Postępowanie w przypadku braku wspólnej decyzji w sprawie środków służących ograniczeniu istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
W przypadku niepodjęcia wspólnej decyzji w sprawie środków służących ograniczeniu istotnych przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o czym mowa w art. 17 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2021/23, decyzja podjęta przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP jest bez zbędnej zwłoki przekazywana na piśmie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w formie dokumentu zawierającego wszystkie następujące elementy:
Wejście w życie i stosowanie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2023 r.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.