Rozporządzenie delegowane 2022/2311 zmieniające regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 153/2013 w odniesieniu do tymczasowych środków nadzwyczajnych związanych z wymogami dotyczącymi zabezpieczenia

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2022.307.31

Akt jednorazowy
Wersja od: 28 listopada 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2311
z dnia 21 października 2022 r.
zmieniające regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 153/2013 w odniesieniu do tymczasowych środków nadzwyczajnych związanych z wymogami dotyczącymi zabezpieczenia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 46 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 153/2013 2  ustanowiono regulacyjne standardy techniczne dotyczące wymogów obowiązujących kontrahentów centralnych (CCP) w zakresie przyjmowania wysoce płynnych zabezpieczeń o minimalnym ryzyku kredytowym i rynkowym.

(2) Ostatnie zmiany polityczne i rynkowe doprowadziły do znacznego wzrostu cen i zmienności na rynkach energii, co spowodowało znaczne zwiększenie depozytów zabezpieczających ze strony CCP w celu pokrycia powiązanych ekspozycji. Takie zwiększenie depozytów zabezpieczających spowodowało napięcia związane z płynnością dla kontrahentów niefinansowych, którzy zazwyczaj dysponują mniejszą liczbą aktywów i aktywami o mniejszej płynności w celu spełnienia wymogów dotyczących depozytu zabezpieczającego. W rezultacie ci kontrahenci niefinansowi zostali zmuszeni do obniżenia swoich pozycji lub pozostawienia nieodpowiedniego zabezpieczenia tych pozycji, co naraża kontrahentów niefinansowych na dalsze wahania cen.

(3) Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie unijnych rynków finansowych i rynków energii w obecnych okolicznościach oraz zmniejszyć presję na płynność wywieraną na kontrahentów niefinansowych działających na rynkach regulowanych gazu i energii elektrycznej rozliczanych przez CCP mających siedzibę w Unii, pulę uznanych zabezpieczeń dostępnych dla niefinansowych członków rozliczających należy tymczasowo rozszerzyć o niezabezpieczone gwarancje bankowe.

(4) W celu ograniczenia napięć związanych z płynnością obserwowanych na rynkach instrumentów pochodnych dotyczących energii gwarancje udzielone lub zabezpieczone przez podmioty publiczne powinny być również uznawane przez CCP za uznane zabezpieczenie dla kontrahentów finansowych i niefinansowych, biorąc pod uwagę, że gwarancje te wiążą się z niskim ryzykiem kredytowym kontrahenta oraz są nieodwołalne, bezwarunkowe i mogą zostać zrealizowane w okresie likwidacji portfela członka rozliczającego niewykonującego zobowiązania, a zatem wiążą się z ograniczonym ryzykiem utraty płynności.

(5) Oczekuje się, że ryzyko związane z rozszerzeniem uznanego zabezpieczenia na niezabezpieczone gwarancje bankowe i gwarancje publiczne pozostanie ograniczone, ponieważ rozszerzenie podlegałoby zabezpieczeniom CCP w zakresie zarządzania ryzykiem, a wszystkie inne mające zastosowanie wymogi określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 153/2013 nadal miałyby zastosowanie.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 153/2013.

(7) Aby jeszcze bardziej ograniczyć ryzyko związane z przyjmowaniem jako zabezpieczenia niezabezpieczonych gwarancji bankowych dla niefinansowych członków rozliczających oraz gwarancji publicznych dla finansowych i niefi- nansowych członków rozliczających, środki te powinny mieć charakter tymczasowy i być przyznawane na okres 12 miesięcy, zapewniając pomoc uczestnikom rynku i zachęcając ich do powrotu na rynki.

(8) W świetle ostatnich zmian na rynku konieczne jest jak najszybsze rozszerzenie puli uznanych zabezpieczeń dostępnych dla niefinansowych członków rozliczających. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie w trybie pilnym.

(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) po konsultacji z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego, Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego i Europejskim Systemem Banków Centralnych.

(10) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści, ponieważ byłoby to w dużym stopniu nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i wpływu zmian, które mają zostać przyjęte, biorąc pod uwagę pilny charakter sprawy i ograniczony zakres zaproponowanych zmian. Ze względu na pilny charakter sprawy ESMA nie zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 . Zgodnie z tym przepisem Grupa Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych zostanie o tym poinformowana,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 153/2013 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 39 dodaje się akapit drugi w brzmieniu:

"Do dnia 29 listopada 2023 r. do celów art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 gwarancje publiczne spełniające warunki określone w załączniku I uznaje się za wysoce płynne zabezpieczenie.";

2)
w art. 62 akapit drugi dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Sekcja 2 ust. 1 lit. h) załącznika I nie ma jednak zastosowania do transakcji na instrumentach pochodnych, o których mowa w art. 2 pkt 4 lit. b) i d) rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 od dnia 29 listopada 2022 r. do dnia 29 listopada 2023 r.";

3)
załącznik I zostaje zmieniony zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 października 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 153/2013 dodaje się sekcję 2a w brzmieniu:

"SEKCJA 2a

Gwarancje publiczne

Do dnia 29 listopada 2023 r. gwarancja publiczna, która nie spełnia warunków gwarancji bankowej wystawionej przez bank centralny określonych w sekcji 2 ust. 2, musi spełniać wszystkie następujące warunki przyjęcia jako zabezpieczenie zgodnie z art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012:

a) jest wyraźnie wystawiona lub gwarantowana przez którykolwiek z poniższych podmiotów:

(i) rząd centralny państwa należącego do EOG;

(ii) samorządy regionalne lub władze lokalne w państwie należącym do EOG, w przypadku których nie ma różnicy pod względem ryzyka między ekspozycjami samorządów regionalnych lub władz lokalnych a ekspozycjami rządu centralnego tego państwa członkowskiego ze względu na ich szczególne uprawnienia w zakresie pozyskiwania dochodów oraz istnienie szczególnych rozwiązań instytucjonalnych, których skutkiem jest zmniejszenie ryzyka niewykonania zobowiązania;

(iii) w stosownych przypadkach, Europejski Instrument Stabilności Finansowej, Europejski Mechanizm Stabilności lub Unię;

(iv) wielostronny bank rozwoju wymieniony w art. 117 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 * i mający siedzibę w Unii;

b) CCP może wykazać, że charakteryzuje się niskim ryzykiem kredytowym, jak wynika z oceny wewnętrznej przeprowadzonej przez CCP;

c) jest denominowana w jednej z następujących walut:

(i) w walucie generującej ryzyko, którym CCP jest w stanie odpowiednio zarządzać, co jest w stanie wykazać właściwym organom;

(ii) w walucie, w której CCP rozlicza transakcje, do wysokości zabezpieczenia wymaganego do pokrycia ekspozycji CCP w tej walucie;

d) jest nieodwołalna, bezwarunkowa oraz wystawiające i gwarantujące ją podmioty nie mogą odmówić jej wypłaty, powołując się na jakiekolwiek zwolnienia lub obronę wynikające z przepisów prawa lub umowy;

e) może zostać zrealizowana w okresie likwidacji portfela członka rozliczającego niewykonującego zobowiązania, który ją złożył, bez żadnych ograniczeń regulacyjnych, prawnych lub operacyjnych ani roszczeń osoby trzeciej.

Do celów lit. b) CCP stosuje przy dokonywaniu oceny, o której mowa w tej literze, określoną i obiektywną metodę, która nie może w pełni opierać się na opiniach zewnętrznych.

1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 153/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów obowiązujących kontrahentów centralnych (Dz.U. L 52 z 23.2.2013, s. 41).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).".

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.