Rozporządzenie delegowane 2022/2289 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2020/2014 w odniesieniu do wyłączeń z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w Morzu Północnym na 2023 r.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2022.303.6

Akt jednorazowy
Wersja od: 23 listopada 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2289
z dnia 18 sierpnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2020/2014 w odniesieniu do wyłączeń z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w Morzu Północnym na 2023 r.

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/973 z dnia 4 lipca 2018 r. ustanawiające wieloletni plan w odniesieniu do stad dennych w Morzu Północnym oraz połowów eksploatujących te stada, określające szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w Morzu Północnym oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 676/2007 i (WE) nr 1342/2008 1 , w szczególności jego art. 11,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/2014 2  przedstawiono szczegółowe informacje na temat sposobu wdrażania obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów na Morzu Północnym w latach 2021-2023.

(2) Na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2014 niektóre wyłączenia z obowiązku wyładunku stosuje się do 31 grudnia 2022 r. W takich przypadkach państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu miały dostarczyć jak najszybciej, a w każdym razie nie później niż do 1 maja 2022 r., dodatkowe dowody naukowe uzasadniające dane wyłączenie. Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa ma ocenić przedstawione dowody do 31 lipca 2022 r.

(3) Po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego ("NSAC") oraz Komitetem Doradczym ds. Zasobów Pelagicznych ("PELAC") Belgia, Dania, Francja, Niderlandy, Niemcy i Szwecja 2 maja 2022 r. przedstawiły Komisji wspólną rekomendację.

(4) STECF przeprowadził przegląd 3  wspólnej rekomendacji w dniach 16-20 maja 2022 r. Komisja przedstawiła projekt aktu delegowanego grupie ekspertów ds. rybołówstwa i akwakultury składającej się z przedstawicieli państw członkowskich podczas posiedzenia, które odbyło się 20 lipca 2022 r. i w którym Parlament Europejski uczestniczył w charakterze obserwatora.

(5) W art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2014 przyznaje się do 31 grudnia 2022 r. wyłączenie z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do turbota (Scophthalmus maximus) złowionego przy użyciu włoków rozprzowych (TBB) o rozmiarze sieci worka włoka wynoszącym co najmniej 80 mm wodach Unii w podobszarze Międzynarodowej Rady Badań Morza ("ICES") 4.

(6) We wspólnej rekomendacji zwrócono się o przedłużenie tego wyłączenia do 31 grudnia 2023 r.

(7) STECF zauważył, że zarówno połowy, jak i odrzuty wykazują w ostatnich latach tendencję spadkową. STECF uznał, że z opinii ICES wynika, że stan stada turbota w Morzu Północnym jest dobry i że wpływ wyłączenia do 31 grudnia 2023 r. byłby ograniczony, biorąc pod uwagę niski poziom odrzutów i przyjmując wskaźniki przeżywalności w przedziale 38-75 %. Ponadto STECF zwrócił uwagę na rozpoczęcie projektu badawczego dotyczącego przeżywal- ności turbota, którego wstępne wyniki w 2023 r. mają mieć znaczenie dla tego wyłączenia.

(8) Z powodów przedstawionych przez STECF, z którymi Komisja się zgadza, należy zatem przyznać wyłączenie do 31 grudnia 2023 r., co zapewni również wystarczającą ilość czasu na zakończenie trwającego projektu badawczego mającego na celu poprawę jakości informacji dotyczących odrzutów i przeżywalności turbota. Państwa członkowskie proszone są o przedstawienie wyników tego projektu do oceny przez STECF nie później niż do 1 maja 2023 r.

(9) W art. 10 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2014 przyznano do 31 grudnia 2022 r. wyłączenie z uwagi na przeżywalność w odniesieniu do połowów makreli i śledzia atlantyckiego złowionych z wykorzystaniem okrężnicy pod warunkiem spełnienia określonych warunków dotyczących wyposażenia statku i okrężnicy w elektroniczny system rejestracji i dokumentowania, wyposażenia okrężnicy oraz wypuszczenia połowu w rejonach ICES 2a, 3a i pod- obszarze 4.

(10) We wspólnej rekomendacji zwrócono się o przedłużenie tego wyłączenia do 31 grudnia 2023 r.

(11) STECF zauważył, że wobec braku nowych informacji uzasadniających szacunki przeżywalności na poziomie 70 % w odniesieniu do makreli i śledzia atlantyckiego przedstawione w STECF PLEN 14-02 pozostają aktualne. STECF uznał ponadto znaczenie spójności czasowej w rozszerzeniu podobnych wyłączeń na sąsiadujące ze sobą wody północnozachodnie i Morze Północne. STECF podkreślił również, że przyznanie wyłączenia do 31 grudnia 2023 r. powinno podlegać dalszej ocenie w ramach szerszego przeglądu obowiązku wyładunku planowanego na 2023 r., aby ocenić, czy szacunki dotyczące przeżywalności są nadal aktualne, wpływ zwolnienia na stada i jego stosowanie przez zainteresowane floty.

(12) Z powodów przedstawionych przez STECF, z którymi Komisja się zgadza, należy zatem przyznać wyłączenie do 31 grudnia 2023 r., co zapewni również dostosowanie i spójność między Morzem Północnym a wodami północnozachodnimi. Państwa członkowskie proszone są o dostarczenie dodatkowych danych dotyczących przeży- walności makreli i śledzia atlantyckiego do oceny przez STECF nie później niż do 1 maja 2023 r. jako wkład w ocenę tego wyłączenia w ramach przeglądu obowiązku wyładunku w 2023 r.

(13) W art. 11 pkt 10 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2014 przyznaje się do 31 grudnia 2022 r. wyłączenie de minimis w odniesieniu do ilości witlinka o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony poławianego w połowach wielogatunkowych dennych prowadzonych przez statki stosujące włoki denne lub niewody (OTB, OTT, SDN, SSC) o rozmiarze oczek sieci 70-99 mm (TR2), w wodach Unii rejonów ICES 4a i 4b.

(14) We wspólnej rekomendacji zwrócono się o przedłużenie tego wyłączenia do 31 grudnia 2023 r.

(15) STECF zauważył, że chociaż przedstawione dane dotyczą znacznie większego obszaru niż obszar rejonów ICES 4a i 4b, wyłączenie wydaje się obejmować jedynie część niezamierzonych połowów i w związku z tym poprawa selektywności powinna pozostać priorytetem. STECF uznał również, że prowadzone przez różne państwa członkowskie na różnych łowiskach badania nad zachowaniem ryb wobec światła stwarzają nowe możliwości, dzięki którym próby selektywności będą mogły ograniczyć niezamierzone połowy, i zachęcają do dalszych prac w tym zakresie, a ich wyniki należy zestawić w celu określenia łowisk, w których można by najlepiej wykorzystać taką technologię.

(16) Z powodów przedstawionych przez STECF, z którymi Komisja się zgadza, należy zatem przyznać wyłączenie do 31 grudnia 2023 r., co zapewni również wystarczającą ilość czasu na zakończenie trwających badań nad zachowaniem ryb wobec światła. Państwa członkowskie proszone są o przedstawienie wyników tych badań do oceny przez STECF nie później niż do 1 maja 2023 r.

(17) W art. 11 pkt 12 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2014 przyznaje się do 31 grudnia 2022 r. wyłączenie de minimis w odniesieniu do łącznej ilości makreli, ostroboka, śledzia atlantyckiego i witlinka złowionych w połowach pelagicznych prowadzonych przez trawlery pelagiczne o całkowitej długości do 25 metrów wykorzystujące włoki pelagiczne (OTM/PTM), ukierunkowanych na makrelę, ostroboka i śledzia atlantyckiego w rejonach ICES 4b i 4c na południe od 54°N.

(18) We wspólnej rekomendacji zwrócono się o przedłużenie tego wyłączenia do 31 grudnia 2023 r.

(19) STECF uznał, że dalsza poprawa selektywności byłaby trudna, a koszty sortowania połowów byłby wyższe ze względu na charakter przedmiotowych gatunków i połowów. STECF zauważył również międzyroczną zmienność składu połowów i poziomów odrzutów oraz podkreślił trudności w monitorowaniu odrzutów w ramach tego wyłączenia, biorąc pod uwagę, że statki podczas tego samego rejsu połowowego mogą używać różnych narzędzi.

(20) Z powodów przedstawionych przez STECF, z którymi Komisja się zgadza, należy zatem przyznać wyłączenie do 31 grudnia 2023 r., co zapewni również wystarczającą ilość czasu na poprawę monitorowania i zgromadzenie dodatkowych informacji na temat połowów i odrzutów dla każdego rodzaju narzędzia wykorzystywanego przez tę flotę. Państwa członkowskie proszone są o dostarczenie tych dodatkowych informacji do oceny przez STECF nie później niż do 1 maja 2023 r.

(21) W art. 11 pkt 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2014 przyznaje się do 31 grudnia 2022 wyłączenie de minimis w odniesieniu do łącznej ilości szprota, dobijaka, okowiela i błękitka złowionych w połowach wielogatunkowych dennych przy użyciu włoków (OTB, OTM, OTT, PTB, PTM, SDN, SPR, SSC, TB, TBN) o rozmiarze oczek sieci powyżej 80 mm w rejonie ICES 3a i podobszarze ICES 4 oraz w połowach krewetki północnej prowadzonych przy użyciu narzędzi z kratownicą sortującą o maksymalnym rozstawie prętów wynoszącym 19 mm lub równoważnego urządzenia zapewniającego selektywność i urządzenia do zatrzymywania ryb o rozmiarze oczek sieci powyżej 35 mm w rejonie ICES 3a i powyżej 32 mm w podobszarze ICES 4.

(22) We wspólnej rekomendacji zwrócono się o przedłużenie tego wyłączenia do 31 grudnia 2023 r.

(23) STECF zauważył, że przyłowy tych gatunków przemysłowych są bardzo niewielkie w połowach dennych przeznaczonych do spożycia przez ludzi. STECF zauważył również trudności w dalszej poprawie selektywności na tych łowiskach.

(24) Z powodów przedstawionych przez STECF, z którymi Komisja się zgadza, należy zatem przyznać wyłączenie do 31 grudnia 2023 r.

(25) W art. 11 pkt 14 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2014 przyznaje się do 31 grudnia 2022 r. wyłączenie de minimis w odniesieniu do ilości molwy (Molva molva) o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, złowionej w połowach dennych morszczuka przez statki używające takli (LLS) w podobszarze ICES 4.

(26) We wspólnej rekomendacji zwrócono się o przedłużenie tego wyłączenia do 31 grudnia 2023 r.

(27) STECF zauważył, że z dostarczonych informacji wynika, że odrzuty molwy w połowach taklami są niewielkie, co wskazuje na niewielki wpływ na stado. STECF uznał również, że trudności z dalszą poprawą selektywności są wiarygodne, biorąc pod uwagę charakter połowów i dość niskie odrzuty objęte wyłączeniem.

(28) Z powodów przedstawionych przez STECF, z którymi Komisja się zgadza, należy zatem przyznać wyłączenie do 31 grudnia 2023 r.

(29) W art. 11 pkt 15 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2014 przyznaje się do 31 grudnia 2022 r. wyłączenia de minimis w odniesieniu do ilości ostroboka (Trachurus spp.) złowionego w połowach wielogatunkowych dennych przy użyciu włoków dennych (OTB, OTT, PTB) o rozmiarze oczek sieci 80-99 mm (TR2) w rejonach ICES 4b i 4c.

(30) We wspólnej rekomendacji zwrócono się o przedłużenie tego wyłączenia do 31 grudnia 2023 r.

(31) STECF zauważył, że odrzuty w tego rodzaju połowach są duże, a wyłączenie to wydaje się obejmować tylko część niezamierzonych połowów i w związku z tym dalsza poprawa selektywności powinna pozostać priorytetem. STECF uznał również, że chociaż są to dane oparte na średnich odrzutach w latach 2013-2016, szacowane koszty wyładunku niezamierzonych połowów ostroboka są wysokie.

(32) Z powodów przedstawionych przez STECF, z którymi Komisja się zgadza, należy zatem przyznać wyłączenie do 31 grudnia 2023 r., co zapewni również wystarczającą ilość czasu na zbadanie dalszych usprawnień w zakresie selektywności narzędzi i ocenę ich wdrożenia przez floty prowadzące te połowy wielogatunkowe. Państwa członkowskie są proszone o przeprowadzenie nowych prób selektywności oraz dostarczenie dodatkowych istotnych i zaktualizowanych informacji do oceny przez STECF nie później niż do 1 maja 2023 r., aby wnieść wkład w ocenę tego wyłączenia w ramach przeglądu obowiązku wyładunku w 2023 r.

(33) W art. 11 pkt 16 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2014 przyznaje się do 31 grudnia 2022 r. wyłączenia de minimis w odniesieniu do ilości makreli (Scomber scombrus) złowionego w połowach wielogatunkowych dennych przy użyciu włoków dennych (OTB, OTT, PTB) o rozmiarze oczek sieci 80-99 mm (TR2) w rejonach ICES 4b i 4c.

(34) We wspólnej rekomendacji zwrócono się o przedłużenie tego wyłączenia do 31 grudnia 2023 r.

(35) STECF zauważył, że odrzuty w tego rodzaju połowach są duże, dlatego dalsza poprawa selektywności powinna pozostać priorytetem. STECF uznał jednak również, że trudno jest zwiększyć selektywność bez powodowania znacznych strat handlowych dla statków prowadzących takie połowy wielogatunkowe.

(36) Z powodów przedstawionych przez STECF, z którymi Komisja się zgadza, należy zatem przyznać wyłączenie do 31 grudnia 2023 r., co zapewni również wystarczającą ilość czasu na zbadanie dalszych usprawnień w zakresie selektywności narzędzi i ocenę ich wdrożenia przez floty prowadzące te połowy wielogatunkowe. Państwa członkowskie są proszone o przeprowadzenie nowych prób selektywności oraz dostarczenie dodatkowych istotnych i zaktualizowanych informacji do oceny przez STECF nie później niż do 1 maja 2023 r., aby wnieść wkład w ocenę tego wyłączenia w ramach przeglądu obowiązku wyładunku w 2023 r.

(37) W art. 11 pkt 17 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/2014 przyznaje się do 31 grudnia 2022 r. wyłączenie de minimis w odniesieniu do ilości błękitka (Micromesistius poutassou) złowionego w ramach połowów przemysłowych przez trawlery pelagiczne ukierunkowanych na błękitka w podobszarze ICES 4 połączonych z przetwarzaniem tego gatunku na statkach w celu wytworzenia bazy do surimi.

(38) We wspólnej rekomendacji zwrócono się o przedłużenie tego wyłączenia do 31 grudnia 2023 r.

(39) STECF zauważył, że niezamierzone połowy błękitka w ramach połowów przemysłowych przez trawlery pelagiczne są stosunkowo niewielkie i nie będą mieć wpływu na ogólną wielkość stada. STECF uznał również, że dalsza poprawa selektywności może doprowadzić do nieuwzględnionej śmiertelności ze względu na prawdopodobnie niską przeżywalność uciekającego błękitka. Ponadto STECF odnotował koszty postępowania z niezamierzonymi połowami na statku.

(40) Z powodów przedstawionych przez STECF, z którymi Komisja się zgadza, należy zatem przyznać wyłączenie do 31 grudnia 2023 r.

(41) We wspólnej rekomendacji zwrócono się o przyznanie nowego wyłączenia de minimis w odniesieniu do ilości krewetki północnej (Pandalus borealis) złowionej w połowach dennych przy użyciu włoków (OTB, OTM, OTT, PTB, PTM, SDN, SPR, SSC, TB, TBN) o rozmiarze oczek sieci powyżej 70 mm w rejonie ICES 3a z kratownicą sortującą lub równoważnym urządzeniem zapewniającym selektywność o maksymalnym rozstawie prętów wynoszącym 35 mm i powyżej 80 mm w podobszarze ICES 4.

(42) STECF zauważył, że ze względu na niskie wskaźniki i wielkości odrzutów wpływ wyłączenia będzie prawdopodobnie minimalny w ogólnym kontekście połowów. STECF uznał również, że dalsza poprawa selektywności mająca na celu ograniczenie takich niewielkich przyłowów jest trudna do osiągnięcia w praktyce.

(43) Z powodów przedstawionych przez STECF, z którymi Komisja się zgadza, należy zatem przyznać wyłączenie do dnia wygaśnięcia planu w zakresie odrzutów, tj. do 31 grudnia 2023 r.

(44) Biorąc pod uwagę, że środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po opublikowaniu. Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2023 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
skreśla się art. 8 ust. 2 i art. 10 ust. 6;
2)
w art. 11 wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10) w połowach wielogatunkowych dennych prowadzonych przez statki stosujące włoki denne lub niewody (OTB, OTT, SDN, SSC) o rozmiarze oczek sieci 70-99 mm (TR2), w wodach Unii rejonów ICES 4a i 4b:

ilość witlinka o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, która to ilość nie przekracza 4 % całkowitych rocznych połowów witlinka;";

b)
pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12) w połowach pelagicznych prowadzonych przez trawlery pelagiczne o całkowitej długości do 25 metrów wykorzystujące włoki pelagiczne (OTM/PTM), ukierunkowanych na makrelę, ostroboka i śledzia atlantyckiego w rejonach ICES 4b i 4c na południe od 54°N;

łączną ilość makreli, ostroboka, śledzia atlantyckiego i witlinka, która nie przekracza 1 % całkowitych rocznych połowów makreli, ostroboka, śledzia i witlinka;";

c)
pkt 13 otrzymuje brzmienie:

"13) w połowach wielogatunkowych dennych przy użyciu włoków (OTB, OTM, OTT, PTB, PTM, SDN, SPR, SSC, TB, TBN) o rozmiarze oczek sieci powyżej 80 mm w rejonie ICES 3a i podobszarze ICES 4 oraz w połowach krewetki północnej prowadzonych przy użyciu narzędzi z kratownicą sortującą o maksymalnym rozstawie prętów wynoszącym 19 mm lub równoważnego urządzenia zapewniającego selektywność i urządzenia do zatrzymywania ryb o rozmiarze oczek sieci powyżej 35 mm w rejonie ICES 3a i powyżej 32 mm w podobsza- rze ICES 4:

łączną ilość szprota, dobijaka, okowiela i błękitka, która nie przekracza 1 % całkowitych rocznych połowów wielogatunkowych dennych oraz połowów krewetki północnej;";

d)
pkt 14 otrzymuje brzmienie:

"14) w odniesieniu do połowów dennych morszczuka przez statki używające takli (LLS) w podobszarze ICES 4:

ilość molwy (Molva molva) o wielkości poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, która to ilość nie przekracza 3 % całkowitych rocznych połowów molwy w tych połowach dennych;";

e)
pkt 15 otrzymuje brzmienie:

"15) w połowach wielogatunkowych dennych przy użyciu włoków dennych (OTB, OTT, PTB) o rozmiarze oczek sieci 80-99 mm (TR2) w rejonach ICES 4b i 4c:

ilość ostroboka (Trachurus spp.), która w latach 2021 i 2022 nie przekracza 6 %, a w 2023 r. - 5 % całkowitych rocznych połowów ostroboka dokonanych w tych połowach;";

f)
pkt 16 otrzymuje brzmienie:

"16) w połowach wielogatunkowych dennych przy użyciu włoków dennych (OTB, OTT, PTB) o rozmiarze oczek sieci 80-99 mm (TR2) w rejonach ICES 4b i 4c:

ilość makreli (Scomber scombrus), która w latach 2021 i 2022 nie przekracza 6 %, a w 2023 r. - 5 % całkowitych rocznych połowów makreli dokonanych w tych połowach;";

g)
pkt 17 otrzymuje brzmienie:

"17) w ramach połowów przemysłowych przez trawlery pelagiczne ukierunkowanych na błękitka w podobszarze ICES 4 połączonych z przetwarzaniem tego gatunku na statkach w celu wytworzenia bazy do surimi:

ilość błękitka (Micromesistius poutassou), która nie przekracza 5 % całkowitych rocznych połowów błękitka;";

h)
dodaje się pkt 18 w brzmieniu:

"18) w połowach dennych przy użyciu włoków (OTB, OTM, OTT, PTB, PTM, SDN, SPR, SSC, TB, TBN) o rozmiarze oczek sieci powyżej 70 mm w rejonie ICES 3a z kratownicą sortującą lub równoważnym urządzeniem zapewniającym selektywność o maksymalnym rozstawie prętów wynoszącym 35 mm i powyżej 80 mm w podob- szarze ICES 4:

ilość krewetki północnej (Pandalus borealis), która nie przekracza 0,01 % całkowitych rocznych połowów w tych połowach;".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 sierpnia 2022 r.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/973 z dnia 4 lipca 2018 r. ustanawiające wieloletni plan w odniesieniu do stad dennych w Morzu Północnym oraz połowów eksploatujących te stada, określające szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w Morzu Północnym oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 676/2007 i (WE) nr 1342/2008 (Dz.U. L 179 z 16.7.2018, s. 1).
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/2014 z dnia 21 sierpnia 2020 r. określające szczegóły realizacji obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów w Morzu Północnym na lata 2021-2023 (Dz.U. L 415 z 10.12.2020, s. 10).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.